Jump to content

ZBrush - tips and tricks


michalo

Recommended Posts

Hej, 

sporo osób tutaj korzysta z zbrusha, może ktoś ma jakieś fajne techniki/skróty/skrypty co przyspieszają pracę?

Można by przypiąć taki temat?

 

Ja mam takie, może znacie może nie.

 

Pinch brush z Lazy Mouse 

Stare jak świat. Rysuje ładną ostrą krawędź, świetnie tu pomaga  Stroke>>ReplyLast

 

Timeline. (Movie>>timeline>>Show)

Zapisywanie pozycji kamery. Szybsze niż tworzenie dodatkowych kamer w "Draw", można po tym skakać strzałkami lub klikać. Można też zapisać sobie oś do pliku.

 

Flip Normals. (Tool>>Display prop>Flip)

Nie ma nic lepszego do sprawdzania  scalonych subtooli do druku.  

 

Paint brush

rysowanie sobie linii i punktów na modelu może świetnie pomóc w wizualizacji i mierzeniu proporcji

 

Home/Target Stage

Jak ktoś z tego korzysta tutaj jest fajny, niedrogi plugin do zarządzania całym folderem

https://www.artstation.com/marketplace/library/OkBOB/159527/stager-assistant-swap-poses-between-multiple-zbrush-subtools

 

 

  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

  • KLICEK pinned this topic

To zeby zachecic innych wrzuce taki trick - podejrzewam, ze go podgladnalem u Pablo Muñoz'a. Mega mi pomaga w hard surface wszelkiego typu. Opisy po angielsku bo juz wole z bykami po Angielsku napisac niz mieszac terminologie angielska z Polskim.
Mam nadzieje ze widac o co chodzi.
Tu po "naszemu" napisze: tniesz slice toolem zeby miec rozne polygroupy, wybierasz sobie te co sie ukladaja w ksztalt ktorego szukasz, znikasz reszte i... tyle w zasadzie. Albo z maskami mozna sie pobawic. i porozciagac ta siate - spoko jak potrzebujesz jakis ksztalt "wcisniety" albo "wycisniety". Przyspiesza robote.

 

trick.jpg

Edited by Nezumi
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Pewnie znacie ale co tam

 

Snapowanie gizmo/transpose line  pomaga w prosty sposób przenieść obiekt z jednego miejsca w drugie

Gizmo snapuje z altem a transpose line z automatu ale przenosimy obiekt z SHiftem

image.gif.f063acf0aee4716637fefe6db92e3a2e.gif

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

No ja 90% to gizmak. Z transpose jest dużo niepotrzebnego klikania żeby to ustawić. Za to do pozowania się przydaje bo ma większą funkcjonalność. 

W ogóle transpose line potrafi spłaszczać, inflatować i coś tam jeszcze 😉 

Link to comment
Share on other sites

W miarę szybkie dziurawienie - Nie jest to jakość hardsurface ale do organiki jak najbardziej. 

Ukrywamy i usuwamy obszar, który chcemy wyciąć,

Odbudowujemy siatke - curve bridge brush (z shiftem zaznaczamy loopa)

 

image.gif.03ddb79d8c77f659410f0c2d2024a98d.gif

Edited by michalo
  • Like 5
  • Wow 1
Link to comment
Share on other sites

3 minuty temu, ArnoldSzczesliwy napisał:

spoko patent, zawsze musialem kombinować jak robiłem dziure w meshu 😄 , taka dziure mozna sobie ładne wyrównać clip curvem i maską i masz wtedy elegancki hard surfejsik 

W Deformations są różne opcje polish i to też daje radę - polsih by features chyba. No i zawsze jest poplygrupka użyteczna. 

Link to comment
Share on other sites

W Menu Movie mamy Turnatble, do tego modyfikatory spin cycles i spin frames.

Fajna sprawa to to, że możemy sobie go włączyć i popatrzeć co by tu jeszcze w modelu zmienić, czy wszystko gra, niezależnie pod jakim kontem ustawimy kamerę

ESC zatrzymuje obracanie. 

Edited by michalo
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Prosty, mega szybki sposób jakim robię opadające fałdy
Nadaje sięnie tylko do takiego typu fałd ale na takim przykłądzie można szybko to pokazać.

 

Curve Tube Snap z zaznaczoną opcją Size w Curve Modifiers w menu Stroke.

Potem trochę move, standard, dam standard itp.

 

Można też zmodyfikować krzywą Curve Falloff żeby uzyskać inny kształt.

 

image.gif.3292461fc7cbabe3a1a3282ad8694a2b.gif

 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

zajebiste! ja zawsze robilem takim innym sposobem gdzie robisz sztalt fald na palnie (maskowaniem) zostawiasz tylko maskowanie, duplikujesz to skalujesz w dol tak zeby miec gore fald i dol fald i daje bridga pomiedzy obiektami. Czasami sie to psuje, ale ogolnie efekty sa zadowalajace 🙂 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 minut temu, KLICEK napisał:

zajebiste! ja zawsze robilem takim innym sposobem gdzie robisz sztalt fald na palnie (maskowaniem) zostawiasz tylko maskowanie, duplikujesz to skalujesz w dol tak zeby miec gore fald i dol fald i daje bridga pomiedzy obiektami. Czasami sie to psuje, ale ogolnie efekty sa zadowalajace 🙂 

Pokaż!  Jakoś nie potrafię tego odtworzyć. 

Link to comment
Share on other sites

 

maly plik przspieszony jak chcesz zobaczyc mniej wiecej ocb 🙂 

 

a tu pelny zwolniony: 

https://drive.google.com/file/d/1AoiM6etoNBdqoc3ZHzOkG0ODZ5BRDURR/view?usp=sharing

 

pamietaj ze mozesz rozne efekty osiagnac, w zaleznosci jak skomplikowana maske namalujesz 🙂 aczkolwiek pamietaj, ze ten bridge potrafi nawywijac rozne jajca

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Wyszedł nowy naprawdę fajny brush, już testowałem, działa super. Polecam, lepszy niż cały update 2023 😛

 

Sculpting brushes (zbrushguides.com)

The GIO brush!

Alright… so here is the ‘highlight’ from this email, a cool new brush for ZBrush that I’ve called ‘The GIO brush - soft forms’ and it is obviously inspired by my friend Gio Napkil and the amazing control he has over volumes in 3D.

Basically, I designed this new brush to help you define soft forms and anatomy with a lot of control. It works really well to define muscles and crevices while gradually pinching the volumes together:

9d08eac.png
9d08eac.png
adf22ac-485-aaf1-f544-4dc2a207ee3_004.pn
9d08eac.png
9d08eac.png

So it is ultimately a more controlled alternative to the Dam_Standard brush for example. The idea is that you can use a large brush and the first stroke creates a subtle crevice while keeping the soft forms around it:

9d08eac.png
9d08eac.png
62d3a48-ed57-e47-d8ff-8c513ba55c_GIF_15-
9d08eac.png
9d08eac.png

But you can also press a bit harder on your tablet and go over the same stroke a couple of times to increase the strength or depth of the crevices and pinch the surrounding volumes a bit more:

9d08eac.png
9d08eac.png
532cdcf-20a1-81ba-465f-8cf71cb60a_GIF_15
9d08eac.png
9d08eac.png
9d08eac.png

I created this brush about 3 weeks ago and I’ve been playing with it for the past few days and it has become my new go-to brush to define soft forms and Gio is cool with me calling it the ‘Gio brush’ haha so it is now up on the ZBGs website for you to download it!

Just head over to the Sculpting Brushes section under the resources and click on the first icon you see on the list of brushes:

9d08eac.png
9d08eac.png
ca6206-15c3-7864-d7ac-7daa030b3f6e_003.p

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tip dla 2022

 

Zrobiliście sobie zajebisty blockout bez symetrii, na których chielibyście teraz popracować z jej użyciem?

Oto kroki

 

1. W tools>>>geometry>>Stager ustawiamy pozycję subtoola jako "Target Stage"

2: z Altem ustawiamy gizmo w miejscu gdzie na oko przypada oś symetrii, następnie resetujemy gizmo (reset mesh orientation 

 

 

3. W stager ustawiamy to jako Home Stage, zaznaczamy sobie local symmetry w ikonkach z prawej strony canvasa

4. w zakłądze tools>>geometry>>Modify topology dajemy mirror and weld na odpowiedniej osi (zwykle to x)

Done

image.gif.b469545af2be90e5e86ceee68df7149a.gif

Wkradł się błąd

Zadbajcie o to żeby oś Y na gizmo czyli zielona strzałka wskazywała w górę w kroku 2 😛 Bo wam obróci model

 

Edited by michalo
  • Like 1
  • bogactwo 1
Link to comment
Share on other sites

To jeszcze jeden Tip do Stagera.

 

Wszystko co dodamy do subtoola, który ma zapisane stagee i potem rozdzielimy go splitem, ma te stage w sobie nadal.

Przydatna sprawa jak chcemy sobie przyblokować coś znowu w pozie a potem pracować na tym oddzielnie.

 

Dobry przykład to:

oderwać kkopię głowy,

zrobić z niej symetryczny mesh, zapisujac odpopwiednie stagey, 

na nią wrzucać symetryczny blockout hełmu, który potem oddzielmaty.

Teraz możemy robić hełm i od razu sprawdzać jak to wszystko wygląda upozowane.

 

Ja mam funkcję Swithc Stage przypisaną do klawaitury, żeby szybko przeskakiwać.

Używam też plugina, o którym wspominałem gdzieś wcześniej, potrafiącym działać na całym folderze.

  • Like 1
  • Wow 1
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, michalo napisał(a):

Wyszedł nowy naprawdę fajny brush, już testowałem, działa super. Polecam, lepszy niż cały update 2023 😛

Przypomina mi trochę Dam_Standard_02, ale przetestuję sobie ^^ A z tą symetrią w różnych pozycjach to by w końcu zrobili tak, aby pivot i symetria była zapamiętywana w locie bez wciskania w guziki xD To byłby ficzer hiper ekstra super mega galaxy

Edited by damian85osg
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, michalo said:

Wyszedł nowy naprawdę fajny brush, już testowałem, działa super. Polecam, lepszy niż cały update 2023 😛

 

Sculpting brushes (zbrushguides.com)

The GIO brush!

Alright… so here is the ‘highlight’ from this email, a cool new brush for ZBrush that I’ve called ‘The GIO brush - soft forms’ and it is obviously inspired by my friend Gio Napkil and the amazing control he has over volumes in 3D.

Basically, I designed this new brush to help you define soft forms and anatomy with a lot of control. It works really well to define muscles and crevices while gradually pinching the volumes together:

9d08eac.png
9d08eac.png
adf22ac-485-aaf1-f544-4dc2a207ee3_004.pn
9d08eac.png
9d08eac.png

So it is ultimately a more controlled alternative to the Dam_Standard brush for example. The idea is that you can use a large brush and the first stroke creates a subtle crevice while keeping the soft forms around it:

9d08eac.png
9d08eac.png
62d3a48-ed57-e47-d8ff-8c513ba55c_GIF_15-
9d08eac.png
9d08eac.png

But you can also press a bit harder on your tablet and go over the same stroke a couple of times to increase the strength or depth of the crevices and pinch the surrounding volumes a bit more:

9d08eac.png
9d08eac.png
532cdcf-20a1-81ba-465f-8cf71cb60a_GIF_15
9d08eac.png
9d08eac.png
9d08eac.png

I created this brush about 3 weeks ago and I’ve been playing with it for the past few days and it has become my new go-to brush to define soft forms and Gio is cool with me calling it the ‘Gio brush’ haha so it is now up on the ZBGs website for you to download it!

Just head over to the Sculpting Brushes section under the resources and click on the first icon you see on the list of brushes:

9d08eac.png
9d08eac.png
ca6206-15c3-7864-d7ac-7daa030b3f6e_003.p

 

Użytkownicy zbrusha gdy używają tego brusha Gio(rgio) 😄 

 

3 hours ago, KLICEK said:

kurde kozackie to jest, muisze zaczac tego stagera uzywac czesciej 😄 dzieki!

 

To ciekawe, że takie coś coś jak stager jest istnieje od czasów chystusa w zwykłych softach a w zbrushu mokry sen, marzenie i ground breaking game changing technology 🙂 

Link to comment
Share on other sites

6 godzin temu, Destroyer napisał:

To ciekawe, że takie coś coś jak stager jest istnieje od czasów chystusa w zwykłych softach a w zbrushu mokry sen, marzenie i ground breaking game changing technology

No niestety ZB nie domaga jeśli chodzi o proste ficzery z innych softów. Lista od lat jest niezmienna 😉 

Link to comment
Share on other sites

W dniu 16.06.2023 o 12:48, michalo napisał:

Jest lepszy bo można robić ostrzejsze i głębsze krawędzie - np między palcami.

Brush inaczej to pinczuje niz dam standard i fajnie można tym zarysować mięśnie itd. 

Naprawdę sztos. 

Juz ja widze te displacementy bez reprojekcji xD...... damstandard juz robile swoje.

Link to comment
Share on other sites

19 minut temu, Sebazx6r napisał:

Juz ja widze te displacementy bez reprojekcji xD...... damstandard juz robile swoje.

Ja to opisuję raczej ze swojej perspektywy, samej rzeźby. Wiadomo, że siatka jest przy tym maskarowana. Sporo innych brushy działa na takiej zasadzie i to żadna nowosć.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, michalo said:

Do tego potrzebny jest dobry kiero co dokładnie palec przytknie do monitora w miejscu gdzie jeszcze trzeba poprawić - palec jeszcze utłuszczony od kanapki oczywiście, żeby został ślad czyjeś niekompetencji ;_) 

graphic-artist.gif

 

Akurat dzisiaj na grupie facebookowej redsifta odezwał się art director/ creative director z pytaniem czy w redsifcie da się zrobić zapętlone gify bo on jest nowy w tym renderzerze 😄 Odpowiednia osoba na wysokim stanowisku to podstawa sukcesu i zadowolonego zespołu 😄 

Albo jak mi się przypomina niedawno jakiś artykuł o grze małego studia które powstało kilka lat temu i wydało już któregoś przeciwnego indyka robionego na szybko i tam piszą o doświadczonych weteranach z branży w studiu a gdy mój kolega do nich dołączał kilka lat temu to zapytał: "kto z was ma tu największe doświadczenie? " Odpowiedź: "Nikt" XD  

  • kekw 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy