Jump to content

InstaMAT - nowy program od twórców IstaLOD


Recommended Posts

InstaMAT nowy program twórców IstaLOD, tworzony przez ostatnie 5 lat, który rzuca wyzwanie pakietowi Adobe Substance, łączy funkcje Substance Designera, Paintera i Samplera oraz dodaje dużo dodatkowych funkcjonalności.

Recenzja @Destroyer:

Pozwala użytkownikom na wgląd, edycję i utworzenie od zera każdego noda do przetwarzania danych jakich używa się w programie do pracy, nic nie jest czarną skrzynką, wszytko można otworzyć, zobaczyć jak zostało zbudowane z atom nodów i modyfikować podobnie jek to jest zrobione w programie SIdeFX Houdini.

Dodatkowo obsługuje chmury punktów, dużo operacji na geometrii od woxelizowania, tworzenia obiektów LOD, optymalizowania geometrii co bazuje na rozwiązanach instaLOD rozwijanych przez lata, scaterowania obiektów, operacje logiczne, tworzenia proceduralnych obiektów, na automatycznym tworzeniu UV i wypalaniu map z Hipoly na Low poly. Wszystko jest tak przemyślane żeby łatwo można było tworzyć gotowe procedury które niemal automatycznie będą się dostosowywały do odpowiedni przygotowanych assetów np maski bazujące na części nazwy obiektów a nie ręczenie malowanej masce IDmap. InstaMAT Pipeline wraz z C++ SDK umożliwia pełną automatyzację  tego procesu i integrowanie w wewnętrzny pipleine i indywidualne potrzeby.

Ręczne malowanie tekstur wspiera UDIM, ale samo malowanie jest rejestrowanie w przestrzeni 3D a nie bazuje na UV więc przy zamianie geometrii na taką z innym mapowaniem czy nawet zamiana na zupełnie inny obiekt niż pierwotnie wszystkie pociągnięcia pędzlem, naklejki czy tekstury automatycznie się dostosują do nowego obiektu bazując na jego bounding box. To też pozwala szybciej pracować na niższej rozdzielczości a finalny eksport wykonać w wyższej, program oferuje eksport tekstur aż do 16k jeśli tylko sprzęt na to pozwoli.
Można jednocześnie pracować nad grafem materiału proceduralnego a w drugiej zakładce malować asset używając tego materiału. Można stworzyć instancje materiału tak żeby zmiana w jednym zmieniała go i innych projektach automatycznie i to nie przeszkadza żeby w innym projekcie dodać kolejne unikalne warstwy na wierzchu.
Można stworzyć render assetu i nawet turn table strip bezpośrednio w instaMAT.

InstaMAT pozwala też na generowanie tekstur PBR na podstawie grafik czy zdjęć tak jak substance sampler. Oferuje pracę w linear workflow czy prace w przestrzeni ACES (Academy Color Encoding System) a także pozwala zaimplementować swoje własne modele cieniowania.

Dodatkowo InstaMat ma nawet symulacje fizyki, można geometrię zrzucić na płaszczyznę żeby się naturalnie ułożyła, następnie zapętlić obiekty 3d na krawędziach przyszłej tekstury, wypalić potrzebne mapy i kontynuować prace nad proceduralną teksturą. 
Program umożliwia też animowanie parametrów, ma wbudowane profilowanie nodów do wykrycia tych które potencjalnie najbardziej spowalniają liczenie całego grafu.
Ma integracje z Mayą, 3dsMaxem, Blenderem Unreal Engine i Unity w których można bezpośrednio modyfikować każdy z określonych wcześniej parametrów.

A teraz najważniejsze InstaMat kosztuje połowę tego co pakiet Substance w subskrybcji, ma też licencję wieczystą a dla ludzi i małych firm z zarobkami poniżej 100k$ jest całkowicie za darmo nawet do użytku komercyjnego. Na dzień dobry program oferuje dostęp do biblioteki 1000 materiałów w których wszystko jest otwarte więc można zobaczyć jak zostały stworzone i przekopiować część rozwiązań wedle potrzeby.

Oficjalna strona InstaMAT: https://instamaterial.com/

Więcej informacji znajdziecie w wątku z newsami gdzie podobne ciekawostki pojawiają się co kilka dni i można dać "suba" na wątku (dzieki czemu nie ominą Was żadne posty)

 


Zobacz cały news

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Wygląda to jak połączenie substance painter i designer w jednym. Czekam na jakieś lepsze tutoriale. To co na razie jest dostępne pozostawia jeszcze sporo do życzenia. I ostatnia sprawa, wydaje się że susbstance jednak działa szybciej. 

Link to comment
Share on other sites

To ma tak podobne mechaniki, ze zastanawiam się czy nie można wyżąć tutoriala do designera i wykonać do w instaMATie 🙂 

Nie wiem jak z szybkością ale mi przeszkadza, że jak masz kilka zakładek to nieaktywna się resetuje i po powrocie przelicza całość. Ma to sens jeśli masz jakąs instancję materiału ale jeśli nie a masz np jakieś generowanie LODów uv i wypalanie to mieli niepotrzebnie, ale liczę, że to poprawią bo póki co to jest early access i sporo rzeczy wymaga doszlifowania. Dobrze, że devi słuchają i odpowiadają ludziom, jest bezpośredni kontakt i realny wpływ na zmiany, które przychodzą szybko a nie 10 lat żeby móc coś przypisać do skrótu klawiaturowego albo zmienić styl nawigowania 🙂 

Nie jest to 1:1 substance ale solidna część jest niemal zduplikowania i za tę cenę to bardzo dobra oferta a dla wielu no brainer. 

Zobaczymy jak sobie poradzą bo podważenie hegemona który sadowił się na tronie dwie dekady łatwe nie będzie 🙂 

 

----

 

 

 

Edited by Destroyer
Link to comment
Share on other sites

Zastanawiałem się który z programów jest bardziej czytelny przy większych drzewach materiałów - i wychodzi na to, że żaden 😄 

5mzSKLK.jpeg

iPRJDLO.jpeg

OIyVNOq.jpeg

OzMvXvH.jpeg

mC9ToGR.jpeg

 

----

 

ss_94f5bbd95abe52ee70b55bcc20ea60e4a4046

ss_8e0562dcc239a1d5744b12e055c7e273c36b2

ss_fda1cd05f31bac56a1c8b2fdffe1513929c5a

 

a potem po miesiącu otwiera się taki projekt i 

200.webp

Edited by Destroyer
  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy