Skocz do zawartości

Fiat 126p Maluch Malczan Bąbel Pryszcz Kaszlak Kartofel...


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Witam!

Zainspirowany tematem innego użytkownika (modelującego również malucha) postanowiłem założyć ten temat.

Jestem praktycznie zielony w 3d i jest to mój 1szy model nie licząc drobiazgów z tutoriali. Co prawda chciałem zmodelować fiata 125p (mieliśmy takie auto) ale zobaczyłem że robię straszne błędy i nie chciało mi się zaczynać go od nowa więc wziąłem się za maluszka.

Postępów dużych nie robię, praca powstaje raczej powoli i nieregularnie ze względu na brak obycia z 3DMaxem, ale to co uda mi się zrobić zamieszczę tutaj. W razie problemów i wątpliwości będę też zadawał pytania. Mam nadzieję, że model jakoś powstanie.

 

Oto co na razie jest zrobione:

Ogólna bryła pojazdu, jeszcze oczywiście do poprawki bo nie skończone i koło całe (oponę można będzie dopracować, fajnie że udało się odwzorować bieżnik)

przodlewy.th.jpgprzodlewymshooth.th.jpgprzodlewysiatka.th.jpgkolo126p.th.jpg

 

 

Takie pierwsze pytanie: Jak modelujecie to w pliku z karoserią robicie też koła i inne części? Bo ja koło zrobiłem oddzielnie i musiałem zaimportować, było 2x większe od maluszka : ))

 

 

 

============================================================================

2010.12.21 Update

 

No więc wrzucam obiecane pseudo pół profesjonalne renderki z dzisiejszej sesji, poza jedym wcześniejszym. Poprawiony jest tylko kontrast jasność nasycenie. W sumie to mam już dość dłubania przy tym maluchu, materiałowanie najbardziej mnie frustrowało. Trzeba będzie zacząć coś nowego albo poprzerabiać tutoriale tego co sprawiało trudności, poczytać o oświetlaniu i renderowaniu. Reasumując myślę że mimo niedoróbek to wyszło całkiem fajnie, a przypominam że to mój pierwszy "poważny" model. Uznaję go za skończony, ale jeśli nabiorę odpowiedniej wiedzy to na pewno do niego wrócę.

 

2010122101.th.jpg2010122102.th.jpg2010122103.th.jpg2010122104.th.jpg

 

To jest wcześniejszy render testowy w którym zastosowałem światło mr Area Omni (w powyższych zastąpiłem je zwykłym omni) Różnice jakie są widać np ciemniej w środku, ale najabrdziej irytowało renderowanie, bo trwało to jakieś 3godz a powyższe średnio 20-30min. Obiło mi się też o oczy że jeśli nie ma potrzeby to nie korzystać z tego światła.

 

20101213test1.th.jpg

 

2011050901.th.jpg

 

przodlewysiatka.jpg

Edytowane przez slide
  • Odpowiedzi 73
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

Nie wygładzaj przed zagęszczeniem siatki bo widzisz co wychodzi (kanciasty bardziej podobny do malucha). Możesz wszystko robić w osobnych plikach tylko pamiętaj o trzymaniu skali. Ja wszystko mirzę w cm.

Napisano

Jak jesteś zielony to model sobie kolorystycznie adekwatnie wybrałeś ;p Ogólnie za porsta siatka, ale przynajmniej nie zawiera błędów konstrukcyjnych, chociaż jest pare, rzeczy do poprawy, zrób coś z tym zderzakiem musisz stępić krawędzie bo będzie po MS wychodził baleron ;p

Napisano

Zderzaki luzem robić radzisz? Bo na razie to je wywaliłem i myślałem inaczej je wyciągnąć z karoserii, jeszcze nie wiem ale chyba raczej zrobie osobno.

Blueprinty oczywiście się trochę nie zgadzają co troche irytuje ale podpieram się zgromadzonymi zdjęciami i może jakoś pójdzie.

Napisano

ja przynajmniej tak robię że modeluję główną karoserię , potem odcinam jej elementy (drzwi,maskę itd) a na końcu z osobnych obiektów robię resztę elementów ;] (jakieś tam klamki, zderzaki, szyby itd)

Napisano

Drobny update, pare kresek i verteksów postawiłem, trochę poprawiłem. Trzeba jeszcze poprawić nadkola bo krzywe i dach.

 

Mam też odrazu pytanka:

1) Przez środek po długości samochodu w miejscu działania symmetry widać to coś (zresztą widzicie) jak się tego pozbyć?

2) Jak wyrenderować obrazek z siatką bo ten drugi to printscreeen.

3) Jak później wyrzeźbić w karoserii rzeczy które nie są symetryczne np. wlew paliwa?

 

20101017mshooth.jpg

20101017siatka.jpg

Napisano

Jeśli renderujesz w scanline, to możesz skopiować model, bazie nadajesz np. szary materiał, a kopii czarny z zaznaczoną funkcją 'wire'.Na kopie możesz też nałożyć push albo shell, żeby siatka była dobrze widoczna.

Napisano

albo możesz mieć za bardzo zsunięte połówki w symmetry. Albo jeśli odstaje również z tyłu, to może zrobić prosty myk zaznaczyć wszystkie vertexy które są na krawędzi połówki kilknąć prawym przyciskiem w scale i zmniejszyć w polu z wartością 100% o pare dół, w teorii to najprostszy sposób na to pod warunkiem że wszędzie dostaje równo, a w praktyce pewnie będziesz musiał poszarpać inaczej pewnie , ale spróbować nie szkodzi

Napisano

Dzięki wielkie Brazniew za te porade. W zyciu bym sie nie domyslił ze kolejność modyfikatorów na liście na jakieś większe znaczenie. Już nie widać tego łączenia.

 

Właśnie jeszcze męczyłem się z tyłu nad zrobieniem dziury pod lampe i mi nie wychodzi, albo z bugami wychodzi. Daje siatkę jak to teraz wygląda, będe wdzięczny za podpowiedź jak poprowadzić linie. Zaokrąglenie ma być minimalne, niezauważalne.

beznazwy1c.jpg

Napisano

Przepraszam za post pod postem.

Mordowałem się z tą dziurą na tylną lampe i w końcu po 2 dniach całkiem nieźle wyszło, bez bugów i skrzywień, myślę że jest ok. Więcej nie chciało mi się dłubać przy tyle. Chciałem zobaczyć jak się będzie prezentował w lakierze i takie oto próbki.

 

malczan1tyl.jpg

malczan1.jpg

 

pomarańczowy trup : )

Napisano

moim zdaniem proporcje otworów na światła nie do końca pasują, oraz to przetłoczenie z boku - górna krawędź jest chyba trochę zbyt kanciasta. Tak to maluch jak się patrzy :P nawet kółka krzywe od resora piórowego z przodu :)

Napisano

grabbie, Tzn. z przodu nie pasuje tak? Wydają się za duże otwory? No więc odpowiem że to tylko złudzenie bo przecież tam ma się jeszcze mieścić uszczelka no i samo szkło lampy które jest mniejsze. Co do przetłoczenie na boku: górna krawędź jest taka sama jak dolna, rzut powoduje takie wrażenie ale ogólnie to masz rację, może być trochę płytsze całe to wgłębienie. No i jeszcze co zobaczyłem że sam środek felgi mogę nieco powiększyć te kółeczko.

Krzywe koła, bo jak wsiada gruba teściowa to wtedy się prostują.

Napisano

Siemacie. Mały update wrzucam tego co zrobiłem do tej pory. Kilka drobiazgów, które spostrzegawcza osoba zauważy. Dziś właśnie niedawno zmordowałem tę kratkę na pokrywie silnika. Walczyłem też z poprawieniem miejsca w okolicy tylnej lampy (można zauważyć screen na poprzedniej str.)

 

20101031przodms.jpg

20101031tylms.jpg

 

Jak na razie chyba jest nieźle, malucha imituje to bardzo dobrze. Najgorsze jest przede mną - drzwi i szyby. Będą tu nowe czynności, coś trzeba będzie detachować i oddzielać od całej budy itp, jeszcze tego nie ogarniam (tutek angielski i szybko gada i robi).

Napisano

smoku132, na rogu szyby, jakiej szyby? ;) No więc drugi błąd który wskazałeś udało się poprawić. Pierwszy błąd to takie miejsce, którego jeszcze nie rozgryzłem. Myślę że jak wytnę drzwi i wstawię okno to się to poprawi. bo na razie nie wiem co z tym zrobić.

 

20101101tylms.jpg

Napisano (edytowane)

20101110printscrren.jpg

 

Potrzebna pomoc. Podszedłem do robienia okien, śledzę tutorial ale mogę zrozumieć co on tam robi, chodzi mi o jakby skopiowanie wszystkich modyfikatorów na te detachowane elementy. Jak on tam najpierw to zaznacza i klika paste instanced i pojawiają mu się modyfikatory.

 

To jest 17:40min czynności zaraz po detachowaniu szyb tego tutoriala:

 

 

Oprócz tego zrobiłem wywietrznik z kratką i wlew paliwa, ale musiałem go zdetachować i zostawić na potem no bo po co mi wlewy paliwa z obu stron :)

Edytowane przez slide
Napisano

Odkopać trzeba. Niestety nikt nic nie pomógł, zawiodłem się :( Dosłownie chodziło mi o 10s czynności z tutoriala powyżej. Zrobiłem więc okna na swój sposób ręcznie. Miło będzię gdy ktoś poda wskazówkę.

Taki wyszedł oto próbny render okienek. Trzeba na nowo zrobić, brakuje chamfera po rogach.

 

20101115pedorend.jpg

Napisano

Mi to wygląda tak. Koles robi detach. Zaznacza szybe razem z ramą. Daje hide unselected. Wyłącza przezroczystość (Alt + X) i dla szyb i ram wkleja takie same modyfikatory jakie miała bryła samochodu. Możesz zaznaczać wiele modyfikatorów trzymając ctrl, kopiować i wklejać je do innych obiektów. Pozdro

Napisano (edytowane)

tak z dobre 10 lat nie miałem zainstalowanego nawet triala 3dmaxa, więc nawet nie pamiętam, jak tam co się nazywa i jakie narzędzia są do dyspozycji, więc nie wiem, czy się dogadamy, ale spróbuję. Krawędzie elementów trzeba by poprawić, żeby nazać trochę grubości blasze, bo teraz jest cienka jak żyleta, a żeby wyglądało to wiarygodnie, to powinna mieć nie dość że pewną grubość, to jeszcze ten brzeg powinien być sfazowany (zaokrąglony) dzięki czemu ładnie i bardzo naturalnie na tych krawędziach pojawi się refleks. W Blenderze bym zrobił tak, że wyciągnąłbym (extrude) do środka pojazdu edgeloop na samej krawędzi, a potem ewentualnie jeszcze raz (zależy z jak bliska chcesz pokazać model).

 

Dobra, zrobiłem obrazek, bo nie jestem pewien, czy sdam bym się zrozumiał:

profilkiblachy.jpg

1 - to tak jak u ciebie

2 - jedno extrude i już się pokazuje, zaokrąglony brzeg. w pewnych warunkach prezentacji 2 wystarczy żeby wyglądało fajnie i wiarygodnie

3 - to już jak prawdziwa blacha, ma grubość i sfazowaną krawędz. fajnie odbije światło na brzegu, ale zostanie szczelina, przez którą widać będzie wnętrze.

4 to już prawdziwy profil blachy na przykład drzwi. można by zrobić przylegającą część drugiel blachy tak, żeby "pasowało po zamknięciu" jak w prawdziwym samochodzie.

 

w 3d ściana/wielokąt/face - jak zwał, tak zwał - nie ma grubości, ale w naturze wszystko ma swoją grubość, nawet żyletka. w 3d mozna zrobić idealny kąt prosty, nieskończenie ostry między dwoma ścianami, ale w naturze ta krawędz zawsze będzie jakoś tam zaokrąglona/stępiona... te krawędzie odbijają światło, więc jak chcesz zrobić fotorealistycznie, musisz to mieć na uwadze.

 

edit: werenderowałem ci te blaszki, żeby pokazać, że faktycznie pierwsza krawędz sie nie błyszy a reszta już się pięknie zaświeciła specular'em renderkrawedzie.jpg

Edytowane przez ikkiz
Napisano (edytowane)
Mi to wygląda tak. Koles robi detach. Zaznacza szybe razem z ramą. Daje hide unselected. Wyłącza przezroczystość (Alt + X) i dla szyb i ram wkleja takie same modyfikatory jakie miała bryła samochodu. Możesz zaznaczać wiele modyfikatorów trzymając ctrl, kopiować i wklejać je do innych obiektów. Pozdro

 

Haaaa... cholera jasna... doszedłem w końcu!! Próbowałem tak jak mówisz, i jeszcze raz gapiąc się w tutorial wyszło. Ale dlatego nie miałem tego 'paste instanced' bo trzeba to było zrobić osobno dla szyby i ramki, a wcześniej dać conver do edit poly no i się ładnie okienko skopiowało z symmetry i meshsmooth. Bardzo trudno było to wyłapać z tego tuta.

 

@ikkiz, rozumiem że chodzi ci o te szczeliny, które straszą i prześwitują jak np. pokrywa silnika w postach #23 i #25 wyżej. To jeszcze będzie robione, na pewno tak tego nie zostawię i drzwi będą miały swoją "grubość" :)

 

-----------------------------------------------------------------------

17.11.2010

No więc update. Poprawione szyby boczne, zrobiona szyba przednia i obrobione drzwi.

Nie wyszło mi to miejsce które zaznaczyłem kółkiem. smoku wspominał że tam jest coś nie tak. Niby jest tam czworokąt, siatka niżej. Oprócz tego chyba szczelina drzwi wyszła zbyt rzucająca się, ale ujdzie.

 

20101117msszyby.jpg

 

20101117msszyby2.jpg

 

No i siatka

 

20101117siatka.jpg

Edytowane przez slide
Napisano

No jest nie najgorzej już :) Pod oknem powinno załatwić sprawę poprawienie siatki

wyciągnij te vrtsy. i coś tam ejst nie bardzo gdzie zaznaczyłem

eedrfq.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

A tu popraw odległość między drzwiami a ich obramowaniem by było wszędzie równo

dqw.jpg

Napisano (edytowane)

Próbowałem właśnie mieszać tymi wertsami w różne strony ale z marnym skutkiem. Może dlatego że ten kwadrat jest tak dziwnie ułożony? Myślałem żeby jakoś podzielić ten poligon. Tu co zaznaczyłeś w kółeczku to właściwie wygląda tak jak powinno i bugów nie widać.

Drzwi a właściwie szczelina pomiędzy nimi a karoserią średnio mi wyszła. Drzwi nawet nieco przeskalowałem o +0.5% aby zniwelować ten efekt. To wina chamfera. Powinienem dać 0.1, a dałem 0.2 tak jak w tutorialu. Teraz trudno to poprawić, może przeskolować sam loop dookoła.

 

Kilka wniosków i odpowiedzi opisowo-obrazowych.

 

20101117opis.jpg

20101117msszyby3.jpg

 

------------------------------------------------------------------------

20.11.2010 Update

 

Zrobiona poprawka przy podszybiu w rogu, już nie ma doła. Szyby osadzone jak trzeba +kilka detali (których modelowanie daje najwięcej radochy :) Już niewiele do końca, jeszcze wycieraczki, zamek z tyłu, maske z przodu dokończyć no i lampy.

 

2010112001.jpg

2010112002.jpg

2010112003.jpg

 

Siatki tylnej klapy.

201011siatkatyl.jpg

201011siatkatyl2.jpg

 

Dzięki temu że teraz wrzucam te siatki to zauważyłem malutkiego buga na tej kratce którego widać po MS w takim właśnie przybliżeniu, nie wiem czemu ale nie mogę poweldować podwójnych werteków.

Tak to wygląda po MS, niemal niewidoczne, ale jednak jest i w ramach nauki chciałem to poprawić. Verteksów nie powelduję więc coś z pokrywającymi się liniami trzeba zrobić.

 

20101120bugtylu.jpg

Edytowane przez slide
Napisano

widzę, że Twoja siateczka na kratce wygląda podobnie do mojej na samym początku jej robienia bo potem to już było tyko gęściej i gęściej.

Jeśli weld nie działa to może colaps coś pomoże tylko będziesz musiał się bawić przy zaznaczaniu każdej dwójki.

Napisano (edytowane)

Odświeżam z małym updatem. Niewiele, więcej nie mogłem zrobić, ale zawsze coś.

Lampy przednie (szkło, odbłyśnik i uszczelka), kierunkowskaz i wycieraczki. "Zawinięte" krawędzie maski z przodu. Oprócz tego jeszcze cały spód, przód tył i próg też podwinięte do środka. Miałem problemy z symmetry'ia lamp, żarówek, więc zastosowałem mirror i takim sposobem odkryłem że do takich obiektów lepiej się nadaje.

 

2010112401a.jpg

2010112401.jpg

 

------------------------------------------------------------------------

25.11.2010 Update

 

Domodelowałem tylną lampę, od razu poprawiając dziurę w karoserii pod nią. Z przodu zrobię tak samo.

20101125tyl01.jpg

Edytowane przez slide
Napisano

Model prawie na ukończeniu, (oprócz wnętrza i tego co nie widać) i poza wlewem i tylnym zamkiem wymagać może drobnych poprawek. Jest trochę krzywo zaraz za tylnym nadkolem, (jakby załamanie) model wyszedł za szeroki ale na szczęście błąd jest niewielki i chyba to miejsce tak zostawię aby nie skopać reszty.

Testowe renderki clay.

 

20101125clay1.th.jpg20101125clay2.th.jpg

Napisano

Od pierwszego posta w tym wątku zrobiłeś bardzo duży progres. Ja bym się pokusił o jakieś elementy podwozia, ponieważ maluch jest ma dosyć wysokie zawieszenie. A będziesz mógł śmiało pokusić się przy renderowaniu o jakieś ujęcia z nie dużej wysokości.

Napisano

wyglada bardzo dobrze, jedyne czego bym sie czepila to to poziome wglebienie wzdloz calego auta (na wysokosci pod klamka), gorny kant jest zbyt ostry i zbyt gleboki.

Napisano (edytowane)

@Smoku, prawdę mówiąc o podwoziu nie myślałem ani o takich ujęciach, raczej wolałbym pokusić się o jakieś fotele i kierownicę w środku. A muszę też liczyć się z polygonami bo już teraz gdy wszystko jest widoczne + MS to praca na moim sprzęcie jest toporna. Dawno dawno temu, 5 lat wstecz temu procesory Athlon XP Barton były wystarczające, ale teraz...

@Ania, kilkanaście postów wstecz ktoś o tym wspominał. Nie będę tego ruszał.

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Próbny renderek pierwszych beta materiałów. Na lampach z przodu szkło narazie takie jak na szybach - do poprawy, materiały plastików kloszy kierunków lipne. Przydały by się tutoriale, może ktoś podzieli się linkiem.

 

testreder01.jpg

Edytowane przez slide
Napisano (edytowane)

Próbowałem z tym reflektorem. Znalazłem inny tut na max3d + trochę swojej inwencji i takie coś wyszło. Co o tym myślicie, bo uważam że prawie dobrze tylko trochę mało krystaliczne to szkło.

 

20101128reflektor1.jpg

 

Tylna lampa

 

testreder04tylhiresmmmm.jpg

Edytowane przez slide
Napisano

Jakaś dziwna szczelina zrobiła Ci się nad drzwiami (ostatnia fotka), ale to "kaszlak" więc można przymknąć oko ;) Materiały chyba aż za dobre - jakby tak było w realu to chyba do dziś by maluchy produkowali :)

Napisano

Ta szczelina biała nad drzwiami to dlatego że brak uszczelki w drzwiach, same drzwi od środka nie wykończone jak widać, generalnie brak wnętrza. Myślałem aby coś z tym zrobić, bo bije pustką. Za dobre materiały? Przypuśćmy że to zadbany model maluszka od pierwszego właściciela (starszy pan) garażowany i jeżdżony tylko w weekendy ;) Nad lakierem też coś pomieszam bo aż za dużo tego 'glancu' (gdy ma co odbijać).

Tak, nad klapą tylną wkradł się bug i zrobił zmarszczkę.

Dziś dorobiłem przednie kierunki i właśnie tak mniej więcej będą wyglądały lampy. Lepiej nie umiałem.

20101129przod.jpg

Napisano

"Zalepiłem" środek auta aby nie było tej pustki, bo tak czy siak chcę mieć przeźroczyste szyby i prowizoryczny środek musi być.

Jest też pewien problem z przeźroczystością. Jak widać niżej dałem na części polygonów drzwi materiał textury. Texture tą przygotowałem i zapisałem w .TIFF z przeźroczystością, jednak nie mogłem dojść czemu w maxie nie wygląda to jak powinno. Próbowałem dawać też do slotu Opacity i nic. Na 2 pierwszych screenach przy texturze jest poprostu kolor nadwozia.

 

2010120301.jpg

2010120302.jpg

2010120303.jpg

Napisano

Bo gruba teściowa jechała i się bardzo łokciami rozpychała i pognietła. Ale to nie w tym problem, już to poprawiłem. Poly modeling chyba już opanowałem ale materiałowania, texturowania jeszcze nie.

Napisano

Nie jestem pewien czy max czyta przeźroczystość z Photoshopa. Swoja drogą jak zapisujesz przeźroczystość to nie w TIFF bo jest spłaszczony. Lepiej PSD.

W maxie z tego co wiem musiałbyś dać do opacity mapę czarno-białą. Zrób w photoshopie - tam gdzie chcesz aby był widoczny materiał-biel, tam gdzie nie ma być - czerń. To tak w uproszczeniu.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności