Napisano 5 Maj 201113 l [ATTACH=CONFIG]84567[/ATTACH]Zaczynam kolejny projekt, kolejny samolot, który nigdy nie powstał:). PZL Pirania miał być małym, tanim i nowoczesnym samolotem bliskiego wsparcia, miał mieć dwa silniki śmigłowe pchające lub odrzutowe (najprawdopodobniej PZL K-15 lub D-18, montowane w niektórych Irydach - niestety dalej nie mogę znaleźć odpowiednich zdjęć). Podstawowym uzbrojeniem miało być działko GSz-23 lub TKB-063 (takie same są montowane w helikopterach Mi-24 a więc może być ciekawie:) ). Prace rozpoczęto w 1997, niestety projekt porzucono, prawdopodobnie ze względu na rozwijanie nowszej konstrukcji PZL-230 Skorpion. Tym razem chyba będzie nieco trudniej (w porównaniu do Rysia). Co prawda znalazłem komplet rzutów, jednak ze względu na małe rozmiary, niską szczegółowość i dokładność oraz słabą jakość posłużą one chyba tylko do złapania ogólnego kształtu i wymiarów. Ten samolot nigdy nie powstał więc żadnych zdjęć nie ma, żadnych podobnych samolotów chyba też. Będę się pewnie opierał na typowych rozwiązaniach stosowanych w polskich konstrukcjach, niestety ciężko jest znaleźć cokolwiek o wspomnianych silnikach, więc po prostu będę musiał przyjrzeć się Irydzie. Na razie zacząłem modelować bardzo ogólną bazę. Edytowane 6 Czerwiec 20159 l przez Lucas
Napisano 5 Maj 201113 l Swego czasu zacząłem Irydkę, jakby co to mam trochę referek. Poszukam czegoś o silniku, jak znajdę to podrzucę.
Napisano 6 Maj 201113 l Autor Upek, szybko się to modeluje ale pewnie do czasu;). Pewnie jeszcze trochę czasu minie zanim przestanie wyglądać tak plastelinkowo.
Napisano 10 Maj 201113 l Jak na razie nabiera realnych kształtów! (o ile można tak powiedzieć o czymś co istniało tylko na papierze :). Oby tak dalej - już wyobrazam sobie te tekstury, ze śladami wielu lat eksploatacji i smigami gazów spalinowych na ogonie... ech, rozmarzyłem się... W czasie, gdy powstawały te projekty, byłem na studiach lotniczych... I wiecie co? Jakoś nie wierzyłem w ich powodzenie. (Nie sądźcie jednak, że stałem sobie z boku: zaangażowałem się w inny projekt, szybowca). Jeden z moich kolegów, który skończył studia w terminie :) poszedł pracować do tego biura konstrukcyjnego (bo przypuszczam, że chodzi o zespół Frydrychewicza). Przy okazji mojej pracy dyplomowej miałem okazję trochę pogadać z nim, i, o ile dobrze pamiętam, chyba także raz z jego szefem. Nie mieli dużego doświadczenia w technologiach, które zamierzali w szerokim zakresie wykorzystywać w tych konstrukcjach - kompozytach. Trochę to mi wyglądało na myślenie życzeniowe. (Wiecie, stare powiedzenie inżynierów brzmi: "papier jest cierpliwy". Można na nim narysować wszystko, nawet skrzyżowanie Orlika z A10 :)).
Napisano 10 Maj 201113 l Autor Polski A10 - chyba najbardziej trafne skojarzenie:), szkoda, że nie próbowali tak samo zamontować GAU-8;) @Wjaworski: to teraz już wiem skąd cała ta wiedza:). Co do autorstwa, wyczytałem, że ten akurat był pod kierownictwem Tomasza Makowskiego. Zacząłem rzeźbić działko JakB 12.7 (wspomniane TKB-063), żeby na chwilę odskoczyć od basemesha. Generalnie miałem coś wrzucić jak je w pełni skończę ale to trochę jeszcze potrwa a widzę, że zainteresowanie jednak jest. Przy samym samolocie też kilka nowości - połączenie silników i gondole podwozia.
Napisano 11 Maj 201113 l z tymi gondolami to juz naprawde wyglada jak proba kopi a10 : ], jedyna nowosc konstrukcyjna ktora tu widze i pozniej chyba tez badana w skorpionie to mocowanie skrzydla. tzn chodzi mi o te trojkatne wypustki, nie wiem jak to sie nazywa. maja one zwiekszac kat przeciagniecia, dzieki odpowiednim ulozeniom strug wirowych na placie.
Napisano 11 Luty 201213 l Autor Odkopuję!:) Czasu trochę więcej mam (do czasu) więc chciałbym ostro z tym ruszyć bo roboty zapowiada się sporo. Wziąłem się za silnik, trochę czasu zajęło mi szukanie dobrych referencji a właściwie jakichkolwiek;). Dojdzie jeszcze sporo bebechów, które trochę mnie przerażają bo z małych zdjęć dużo nie wyczytam a niestety moja wiedza o silnikach turboodrzutowych jest znikoma więc trudno będzie to wszystko po prostu "wymyślić".
Napisano 17 Listopad 201410 l Autor Odkopuję po raz kolejny, gdy odgrzebałem ten model z mrocznych czeluści dysku aż żal mi się zrobiło, że przez tyle lat go nie skończyłem. Ale do rzeczy, wziąłem się w garść i wolnych chwilach wyrzeźbiłem powierzchnie sterowe i podwozie, pewnie dodam jeszcze trochę szczegółów jak mi się przypomni, teraz natomiast chcę się skupić na armacie pod kadłubem.
Napisano 23 Listopad 201410 l Fajnie się zapowiada. Teraz dopiero skojarzyłem po pracach ze strony, Lukas, że ty chyba dawno dawno temu do Pałacu młodzieży chodziłeś na 3ds ;) prawda ? Bo kojarzę niebieskiego garbusa.
Napisano 29 Styczeń 201510 l Autor Wymodelowałem belkę wielozamkową i FAB-y, to już chyba wszystko z uzbrojenia, teraz muszę jakoś przyczepić cały ten majdan pod skrzydłami.
Napisano 29 Styczeń 201510 l Gnieciesz te polygony niczym wprawna gospodyni jak ciasto zarabia! Pięknie to wygląda!
Napisano 8 Marzec 201510 l Autor Dodałem kokpit (względnie uproszczony) i parę drobiazgów, takich jak kamery, sensory i oświetlenie. To już chyba koniec modelowania, muszę się zabrać za mapowanie. Edytowane 10 Marzec 201510 l przez Lucas
Napisano 29 Marzec 20159 l Autor Mapowanie gotowe, pomalowałem już wstępnie kamuflaż - wzorowany na schemacie M1 dla Irydy. Sam nie wiem czy dobrze to wygląda, zastanawiam się, czy nie zmienić jednak na jakiś bardziej zbliżony do tych stosowanych w polskich Mig-29 albo Su-22. Rozpatruję użycie oznaczeń low-vis, takich jak tutaj: http://images54.fotosik.pl/309/1d9d8094f4d69bd9.jpg. Generalnie takie oznaczenia u nas nie funkcjonują ze względów prawnych, ale w końcu Pirania to hipotetyczny samolot bliskiego wsparcia więc hipotetycznie mógłby mieć właśnie takie oznaczenia:)
Napisano 29 Marzec 20159 l ja bym poszedł kamuflaże z polskich migów i su, bo ten ma bardzo duży kontrast, jak by ktoś chciał pokazać uwaga, tu jest samolot!
Napisano 29 Marzec 20159 l Autor Wydaje mi się, że ten kontrast niekoniecznie musi tak rzutować na wykrywalność - wiele samolotów ma dość jaskrawy i kontrastujący kamuflaż więc chyba coś jest na rzeczy:), chociażby ten Mi-8 http://lotniczapolska.pl/gals/red/664/20080630151238dsc03752.jpg_m(850x638). Natomiast faktycznie pewnie przez ten kontrast nie bardzo mi się podoba, chyba uderzę w klasyczne malowanie Su-22: Ten kamuflaż Mig-29 bardzo mi się podoba ale z tego co pamiętam, jest już nieaktualny i przemalowywano je na szary:
Napisano 10 Maj 20159 l Autor Coś wolno idzie a roboty jeszcze trochę jest. Zmieniłem kamuflaż, porobiłem podziały poszycia.
Napisano 21 Maj 20159 l Autor Jeszcze trochę muszę go pobrudzić ale w międzyczasie zacząłem przymierzać się do ujęć. Nie bardzo mogę się zdecydować więc chyba po prostu zrobię wszystkie. W trzecim ujęciu chcę go trochę pokiereszować - dziury, urwane kawałki obudowy silnika i takie tam. Na razie bardzo szkicowo:
Napisano 22 Maj 20159 l świeny model, tylko byś jeszcze musiał coż zrobić z tą "sterylnością" materiałów są takie równomierne, jednolite. Myślę że pomogł by choćmy noise taki dość duży, ale z małym kontrastem wsadzony jako faktor do roughtness i/lub jako faktor miksa diffuse z glossy
Napisano 23 Maj 20159 l Autor Zrobiłem zgodnie z twoją sugestią i efekt mimo iż subtelny, to faktycznie lepszy, dzięki:)
Napisano 30 Maj 20159 l Autor Zacząłem od najłatwiejszego ujęcia, jeśli nic więcej mnie nie natchnie to robię w dużej rozdziałce i biorę się za model Kamaza, żeby miało co wybuchać na tej pierwszej scenie.
Napisano 30 Maj 20159 l zdjęcie w tle takie trochę prześwietlone, a samolot już nie. widać mocny czarny cień wewnątrz silnika. Nie jestem pewien, jak to powinno wyglądać, bo może akurat tak, przez perspektywę powietrzną, więc może nie potrzebnie sieje wątpliwość.
Napisano 6 Czerwiec 20159 l Autor Przymiarka do kolejnego ujęcia, chcę jeszcze popracować nad dymem, ewentualnie dodać rozgrzane powietrze.
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto