Monio Napisano 2 Grudzień 2011 Napisano 2 Grudzień 2011 Chcę przerzucić się z maya na blendera. Po półtora roku pracy w maya mam już całkiem nieźle ogarnięte gdzie co się znajduje (pomijając particle i symulacje) i zastanawiam się jak posiadając tą wiedzę zabrać się do blendera. Widziałem na sieci poradniki o przeskoku z maxa na maya, z blendera na maxa ale nie bardzo z majki na blendera. Gugiel nie bardzo chce mi pomóc. ;) Interesują mnie tutki typowo interfaceowe, podstawy modelowania i topologii czy takie rzeczy mam już dawno za sobą. Ideałem by było przełożenie funkcji majkowych na blenderowe, nazewnictwo, różnice w działaniu i hotkeye. Jakieś pomysły?
szczuro Napisano 2 Grudzień 2011 Napisano 2 Grudzień 2011 nie wiem czy jest taki kurs, ale możesz tym wątkiem przetrzeć szlak dla następnych :) kto pyta nie błądzi :) na splash screenie mash preset dla maya, ale nie jest to idealne, bo wszystkie tytki raczej są na defaultowe jak chcesz spróbować interface blenderowy to, kiedyś też zacząłem robić zestaw tutków do blendera (nie pod maya). Dużo tego nie ma absolutne podstawy
olaf Napisano 2 Grudzień 2011 Napisano 2 Grudzień 2011 ja się blendera nauczyłem w moze 2tygodnie za pomoca pytan na frmu i filmów YT. A miałem z 6lat przerwy w 3d więc mysle ze jak najbardziej płynnie Ci to pójdzie.
Monio Napisano 2 Grudzień 2011 Autor Napisano 2 Grudzień 2011 Może faktycznie dobrze by było zacząć robić taki poradnik. Ktoś chętny do pomocy? Dzięki za te tutki, zaraz zabieram się za oglądanie. :)
BLADE Napisano 2 Grudzień 2011 Napisano 2 Grudzień 2011 (edytowane) W przeciwieństwie do dawnych czasów gdzie blender był naprawdę w mniejszości teraz jest całkiem sporo ludzi tutaj na forum używających go na co dzień. Najlepiej zassać program chwilę się nim pobawić i jak coś jest nie jasne to pytać na forum. Ja się przesiadałem z maxa nie maji, na początku brak mi było n-gonów... ale z czasem jakoś to poszło. Zależy też co chcesz w blenderze robić np modeling, teksturowanie, renderowanie raczej odpada bo internal mimo wszystko jest daleko np z v-rayem i nie mówimy tutaj o yafaray, indigo lux render itp. Z mojej strony mogę powiedzieć że mimo wszystko jako modeler blender jest bardzo szybki i wygodny tak samo z mapowaniem. Silników do renderowania też jest trochę do wyboru no i cały czas pracują nad cycles. EDIT. Jeśli tylko będę umiał pomóc to wal na PM, można powiedzieć że znam blendera dość dobrze, może nie we wszystkim ale jednak :) Edytowane 2 Grudzień 2011 przez BLADE
natas Napisano 2 Grudzień 2011 Napisano 2 Grudzień 2011 Może to http://cgcookie.com/blender/get-started-with-blender/
n-pigeon Napisano 2 Grudzień 2011 Napisano 2 Grudzień 2011 (edytowane) Tutki które podał natas są idealne na totalny start. Po tych tutkach, wydaje mi się, że najlepiej będzie jak zaczniesz od: 1. Obczajenia wszystkich edytorów. Każdy ma własne menu, w tych że menu znajdują się wszystkie możliwe opcje, chyba że edytor ten ma belki, które otwiera się za pomocą N i T (nie każdy ma T). Każda opcja z menu lub belki ma chmurkę, z opisem co ta funkcja robi oraz skrót klawiszowy obok nazwy. W wypadku opcji z przycisku, skrót klawiszowy jest umieszczony w chmurce. 2. Tego co nie możesz nauczyć się w ten sposób, znajdziesz na oficjalnym wiki Blendera. http://wiki.blender.org/index.php/Doc:2.5/Manual 3. Kiedy zaczniesz coś dłubać, a podpowiedzi z chmurek lub wiki nie będą wystarczająco pomocne, zapytaj tutaj :) Nie powinieneś mieć problemów z przesiadką. Najlepiej nie grzebać w domyślnych ustawieniach skrótów, to będzie dla ciebie tylko dodatkowy problem nie rozwiązanie, łatwiej się po prostu nauczyć nowych. Nawet takich dziwactw, jak zaznaczanie prawym myszki, potem okazuje się, że w tym szaleństwie jest metoda... Główny problem to specjalne zgrupowane menu i opcje które są często używane, odpalane są przez skrót, ale nie są nigdzie opisane, więc jedyny sposób by je poznać to w Preferences, poczytać mape klawiszy xD Dla ułatwienia podam Ci najważniejsze dla modelowania edycji UV. Modelowanie, działają kiedy jesteś w Edit Mode: W - speciale ctrl E - menu edgy ctrl F - menu faceów ctrl V - menu vertexów alt E - menu różnych extrude jeśli samo E to nie jest to czego chcesz K - ciśniesz go i przesuwasz myszke, nóż. Dlaczego go nigdzie nie ma to dla mnie wielka zagadka. Z - przełącza miedzy trybem wyświetlania solid i wireframe U - menu metod rozkładania UV UV: W - opcje weldowania Modelowanie i UV: ctrl Tab - menu z trybami zaznaczenia, żeby nie machać ciągle myszką w kierunku poziomej belki gdzie są do tego przyciski, ale jeśli chcesz mieć kilka trybów na raz musisz użyć tej belki przyciskając przyciski cisnąć shift, działa tylko przy modelowaniu. shift Tab - tryb snapu, na poziomej belce magnes, obok niego są ustawienia jak ma snapować jest też tam odpowiednik retopo, możesz też, będąc w trybie przesuwania czegoś cisnąć ctrl, robi to samo co shift Tab tylko w chodzi w ten tryb tymczasowo, jak go puścisz to wróci do poprzedniego. Edytowane 2 Grudzień 2011 przez n-pigeon 1
MRay Napisano 6 Grudzień 2011 Napisano 6 Grudzień 2011 Mała banalna sprawa co do skrótów. Owszem można się przyzwyczaić do Blenderowych ma to swoje plusy ale i tez minusy. Jeżeli zamierzasz używać innych softów do pracy (np. Maya) to warto przynajmniej zachować podstawowe funkcje np. zarządzania viewportem, obiektów. Przerabiałem już to Modo i Blender - bywa to naprawdę denerwujące. Jeżeli zamierzasz tworzyć tylko i wyłącznie w Blenderze to nie widzę problemu by zostać przy default'owych ustawieniach programu. Jako Maykowiec nie powinieneś mieć problemów przesiadką.. gorzej by było gdybyś był Maxowcem .. (czyt. złe nawyki) ;]
Monio Napisano 6 Grudzień 2011 Autor Napisano 6 Grudzień 2011 Wielkie dzięki wszystkim za porady. Raczej mi przesiadka pójdzie łatwo, kwestia tylko szybkości workflowu na początku. Blender, miejmy nadzieje, zastąpi mi majkę i coata czyli klasyczne modelowanie, retopologie, uv, transfery i bejki. Chętnie pobawię się w malowanie tekstur z normalami. Tak czy siak ZB będzie moją główną bronią. :) MRay- Przeskakuje pomiędzy majką, zb i 3dcoatem i raczej nie przeszkadza mi inne sterowanie choć oczywiście pomyłki się zdarzają. Maxa omijam szerokim łukiem, nigdy nie zrozumiem idei interfaceu tego softu. ;)
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się