goped Napisano 22 Styczeń 2012 Napisano 22 Styczeń 2012 Cześć! Walczę z MR i mam taki problem. Robię wizki całego osiedla gdzie powierzchnie są duże i bardzo widoczna jest powtarzalność tekstury. Pewnie zaraz powiecie poszukaj czy coś w tym stylu, ale to fajnie by było jakby ktoś powiedział jak takie zjawisko się fachowo nazywa, albo jak z tym sobie poradzić. Oto przykład: Na asfalcie i ścianie z desek, oraz gdzieś tam w oddali widać często powtarzający się schemat tekstury. Mogę to bardzo powiększyć, żeby to jakoś zniwelować ale np. w przypadku desek to albo deski będą powtarzalne ale dobrych rozmiarów, albo przestaną się powtarzać ale za to będą ogromne. Archicad+Maxwell R. Z góry thx za pomoc! :)
Dynamico Napisano 22 Styczeń 2012 Napisano 22 Styczeń 2012 Zjawisko nazywa się "tiling" albo po polsku "kafelkowanie". Musisz albo przygotować tekstury, których "końce" będą się "łączyły" (nazywa się to "seamless") albo poszukać takich tekstur.
goped Napisano 22 Styczeń 2012 Autor Napisano 22 Styczeń 2012 Dzieki :) Z tym, że robiłem kiedyś tak sam texture(teraz przynajmniej już wiem jak to się nazywa) ale problem i tak pozostawał. Bo o ile przy pomocy tego nie będzie widać łączeń i będzie to miło przechodziło to i tak pozostanie problem powtarzalności. Na betonie to widac, bo jak krawędzie będą się ładnie łączyć to pewien schemat(np. różne odcienie tekstury) i tak będzie się powtarzał. W uproszczeniu, jak zrobię czarny kwadrat z białym kółkiem na środku to mam teksture seamless i będzie się to ładnie łączyć, ale kółko będzie się powtarzać. Natomiast ja bym chciał w jakiś sposób dodać do tego pewien rodzaj losowości, albo właśnie nie wiem czego, że środek tekstury będzie się w jakiś sposób zmieniał, żeby całość wyglądała nie nosiła na sobie żadnych śladów schematu. Beton ze zdjęcia wyżej w miejscach połączeń ładnie pasuje, ale przez to, że na srodku jest jaśniejszy widać wielokrotnie rozjaśnienie. No chyba, że się nie da tak, albo ja czegoś nie rozumiem? :)
olaf Napisano 22 Styczeń 2012 Napisano 22 Styczeń 2012 możesz nałożyć kilka tekstur, które zaciemnią efekt powtarzalnosci np. pierwsza o wielkości 1, druga 1.75. będą się powtarzać dopiero przy siódmym powtórzeniu pierwszej. Stracisz ostrość niestety. Ale przy np. asfalcie czy betonie to nie będzie problem. możesz na to nałożyć kolejne np. 2.1 i 2.65 z normalem. prawdziwa powtarzalność będzie występowała dopiero po osiągnięciu wspólnego mnożnika tych wszystkich tekstur.
Dynamico Napisano 22 Styczeń 2012 Napisano 22 Styczeń 2012 Oczywiście,że nie ma metody uniwersalnej. Raz wystarczy sposób z ziewielką mapą seamless a innym razem trzeba mieć mapę sporych rozmiarów która odda szczegóły na większej ppowierzchni. Nie wiem jakie możliwości ma archicad w zakresie map proceduralnych bo takie właśnie materiały często załatwiają sprawę w 3d max. Rzuć okiem tutaj -> http://www.photoshoptextures.com/texture-tutorials/seamless-textures.htm Niewielkim nakładem pracy (i chyba również za pomocą np. Gimpa) można przygotować tekstury materiałów architektonicznych. W sieci na pewno znajdziesz więcej takich poradników.
goped Napisano 22 Styczeń 2012 Autor Napisano 22 Styczeń 2012 Dzięki :D Archicad nie ma o ile wiem map proceduralnych :D może coś małego ale nie wiem o tym, wszystkim bardziej zajmuje się w studio Maxwella i każdy materiał jest by MR więc AC mało tu ma do gadania. Nic, powalczę z tym możliwe, że faktycznie dam różnego rozmiaru tekstury. Jak już skończę rendery to wrzucę w odpowiedni dział pochwalić się co naskrobałem, może wtedy pomożecie to jakoś udoskonalić już stricte z okiem na rendery. Dzięki za pomoc i do następnego :)
pabulo Napisano 22 Styczeń 2012 Napisano 22 Styczeń 2012 Seamlesowe mapy załatwiają sprawę tylko połowicznie. I nie chodzi tylko o to zeby nie było widocznych szwów ale też o to żeby na teksturze nie było wyraźnych, wyróżniających sie obszarów, bo przy tilującej się mapie takie rzeczy zawsze wychodzą i walą po oczach. No i tekstura musi pokrywać spory obszar. Bez przesady ale spory. mapa obejmująca 5 cegieł na krzyż nigdy nie wyjdzie dobrze chyba że są to dokładnie identyczne cegły itd. W przypadkach typu "łaciaty klinkier" nie ma wyjścia i trzeba mieć sporą teksturę. To punkt wyjścia. Potem ogólnie sprawa sprowadza sie do miksowania tekstur w ten czy inny sposób. Czasem wystarczy powtórzyc tą sama mapke 2 razy na innych UVkach z przezroczystością. Można dać dwie czy trzy różne mapy. Można dawać jakies maski, np własnie proceduranlne noisy. Albo malować te maski w szopie Poza tym dobrze jest po prostu czyms to zasłaniać. Duża jednolita powierzchnia nawet jeśli opanujesz temat materiału zawsze będzie nudna. Dlatego wymyslono samochody, krzaki i ludzi :)
gnacik Napisano 23 Styczeń 2012 Napisano 23 Styczeń 2012 Dlatego wymyslono samochody, krzaki i ludzi :) Haha, muszę sobie to zapisać :-)
goped Napisano 23 Styczeń 2012 Autor Napisano 23 Styczeń 2012 W Archicadzie sa proceduranle tekstury? Gdzie?:)
gutekfiutek Napisano 23 Styczeń 2012 Napisano 23 Styczeń 2012 Ewentualnie możesz spróbować w PSie skopiować warstwę, walnąć filterkiem high pass, i zmienić blending mode na luminosity. To ci powinno usunąć te zmiany kolorów w duzej skali.
Sayja Napisano 23 Styczeń 2012 Napisano 23 Styczeń 2012 nie wiem czy w archicadzie są proceduralne tekstury (defaultowo) ale to program komputerowy, więc zgaduje, że coś da się z tym zrobić:)
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się