Napisano 25 Lipiec 201212 l Są coraz większe szanse, że wkrótce doczekamy się lepszego wsparcia formatu Collada w aplikackach 3D. Format ten, zaprojektowany do wymiany danych pomiędzy aplikacjacmi 3D stał się właśnie standardem ISO. Pełna treść wiadomości znajduje się na stronie głównej serwisu pod adresem: http://www.max3d.pl/news.php?id=2496
Napisano 25 Lipiec 201212 l No! Najwyższy czas! Gdyby nie ten maleńki szczególik, Collada już od dawna była by znacznie szerzej i chętniej wykorzystywana, a zamiast tego działy się tylko cyrki i powstawały dziesiątki implementacji... Blender przez ten bałagan o mało co nie pozbył się oficjalnego wsparcia dla tego formatu...
Napisano 25 Lipiec 201212 l Autor Naprawdę duże podziękowania dla Skotiego, który pewnie mógłby rozszerzyć tutaj temat mocniej. Szczerze, nie wiedziałem o tym formacie wcześniej za dużo. Wiedziałem, że jest, kojarzyłem nazwę, ale nie wiedziałem czy miał być/czym jest.
Napisano 25 Lipiec 201212 l To może uda się wreszcie cokolwiek przez to wyeksportować, bo jak dotąd były z tym same kłopoty. Bywało i tak, że Blender miał kłopot z importem pliku przez siebie samego wyeksportowanego.
Napisano 25 Lipiec 201212 l Kiedys mialem zleconko niby proste - musialem przerzucic modele ze sketchupa do blendera i porenderowac tam. Malo nie wylysialem widzac jak "znakomicie" obydwa programy wspolpracowaly poprzez collade wlasnie... a n-pigeona molestowalem co chwile o pomoc :D Oby to sie jakos unormalnilo wszystko.
Napisano 25 Lipiec 201212 l Hmm. Czy to oznacza że można powoli zapomnieć o FBXie i wreszcie będzie można spokojnie przerzucać całe sceny między wszystkimi softami? Krzywe, kości, animacje, kamery, podstawowe materiały? To by było coś pięknego. Oby. :)
Napisano 26 Lipiec 201212 l Obecnie wykorzystuję dość intensywnie format collada exportując nim modele do silnika Alternativa (z Blendera). No cóż pozostawia jeszcze sporo do życzenia ale działa i daje wspaniałe możliwości. Chyba najbardziej przeszkadza mi na chwilę obecną problem z exportem animacji z bardziej złożonymi systemami kośćmi np. IK. Wszystko muszę animować używając FK więc nadkładam sporo pracy.
Napisano 26 Lipiec 201212 l Warto dodać też link do samej strony ISO, bo z tego powodu się pojawił news ;p http://www.iso.org/iso/home/store/catalogue_ics/catalogue_detail_ics.htm?ics1=25&ics2=040&ics3=40&csnumber=59902
Napisano 28 Lipiec 201212 l Obecnie wykorzystuję dość intensywnie format collada exportując nim modele do silnika Alternativa (z Blendera). No cóż pozostawia jeszcze sporo do życzenia ale działa i daje wspaniałe możliwości. Chyba najbardziej przeszkadza mi na chwilę obecną problem z exportem animacji z bardziej złożonymi systemami kośćmi np. IK. Wszystko muszę animować używając FK więc nadkładam sporo pracy. Szczerze mówiąc nie oczekiwałbym żeby powstał jakiś standard zapisu rigów, każda aplikacja jest inna i inaczej traktuje operacje typu parent constraint, IK solver etc. Powinieneś spróbować przenieść sobie animację z riga motorycznego (czyli takiego który ma IK/FK, constrainty etc...) na riga FK który eksportujesz i wtedy go przesyłać do engine'u. Co do samej Collady to wszystko pięknie ale ten format zupełnie nie nadaje się do przechowywania większej ilości danych przez co w przemyśle FX/Animacji nie ma i raczej nie zanosi się na to żeby miał w przyszłości mieć, szerszego zastosowania. "Większe ilości danych" oznacza w moim rozumieniu np cache animacji, kolekcje assetów etc. Format tekstowy w tym przypadku wymięka ponieważ jest wolniejszy a pliki zajmują wielokrotnie więcej miejsca. Z podobnym problemem zderzają się ludzie którzy myślą że w mayaASCII można przechowywać cały projekt. Postać o średnim poziomie skomplikowania potrafi zająć około 100MB na dysku. Jeżeli w ujęciu jest np 7 postaci to jest to 700MB do każdorazowego wczytania przy ładowaniu sceny, lub 100MB na każdą kolejną wersję assetu, których może być nawet i 100 na projekt. Dlatego malkontentycznie uznaję Colladę za takiego OBJ'a który generalnie zwykle nie działa ;) Edytowane 28 Lipiec 201212 l przez Kroopson
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto