adek Napisano 25 Lipiec 2012 Napisano 25 Lipiec 2012 Są coraz większe szanse, że wkrótce doczekamy się lepszego wsparcia formatu Collada w aplikackach 3D. Format ten, zaprojektowany do wymiany danych pomiędzy aplikacjacmi 3D stał się właśnie standardem ISO. Pełna treść wiadomości znajduje się na stronie głównej serwisu pod adresem: http://www.max3d.pl/news.php?id=2496
n-pigeon Napisano 25 Lipiec 2012 Napisano 25 Lipiec 2012 No! Najwyższy czas! Gdyby nie ten maleńki szczególik, Collada już od dawna była by znacznie szerzej i chętniej wykorzystywana, a zamiast tego działy się tylko cyrki i powstawały dziesiątki implementacji... Blender przez ten bałagan o mało co nie pozbył się oficjalnego wsparcia dla tego formatu...
adek Napisano 25 Lipiec 2012 Autor Napisano 25 Lipiec 2012 Naprawdę duże podziękowania dla Skotiego, który pewnie mógłby rozszerzyć tutaj temat mocniej. Szczerze, nie wiedziałem o tym formacie wcześniej za dużo. Wiedziałem, że jest, kojarzyłem nazwę, ale nie wiedziałem czy miał być/czym jest.
mrys Napisano 25 Lipiec 2012 Napisano 25 Lipiec 2012 To może uda się wreszcie cokolwiek przez to wyeksportować, bo jak dotąd były z tym same kłopoty. Bywało i tak, że Blender miał kłopot z importem pliku przez siebie samego wyeksportowanego.
Nezumi Napisano 25 Lipiec 2012 Napisano 25 Lipiec 2012 Kiedys mialem zleconko niby proste - musialem przerzucic modele ze sketchupa do blendera i porenderowac tam. Malo nie wylysialem widzac jak "znakomicie" obydwa programy wspolpracowaly poprzez collade wlasnie... a n-pigeona molestowalem co chwile o pomoc :D Oby to sie jakos unormalnilo wszystko.
Monio Napisano 25 Lipiec 2012 Napisano 25 Lipiec 2012 Hmm. Czy to oznacza że można powoli zapomnieć o FBXie i wreszcie będzie można spokojnie przerzucać całe sceny między wszystkimi softami? Krzywe, kości, animacje, kamery, podstawowe materiały? To by było coś pięknego. Oby. :)
kolaborant Napisano 26 Lipiec 2012 Napisano 26 Lipiec 2012 Obecnie wykorzystuję dość intensywnie format collada exportując nim modele do silnika Alternativa (z Blendera). No cóż pozostawia jeszcze sporo do życzenia ale działa i daje wspaniałe możliwości. Chyba najbardziej przeszkadza mi na chwilę obecną problem z exportem animacji z bardziej złożonymi systemami kośćmi np. IK. Wszystko muszę animować używając FK więc nadkładam sporo pracy.
Skoti Napisano 26 Lipiec 2012 Napisano 26 Lipiec 2012 Warto dodać też link do samej strony ISO, bo z tego powodu się pojawił news ;p http://www.iso.org/iso/home/store/catalogue_ics/catalogue_detail_ics.htm?ics1=25&ics2=040&ics3=40&csnumber=59902
Kroopson Napisano 28 Lipiec 2012 Napisano 28 Lipiec 2012 (edytowane) Obecnie wykorzystuję dość intensywnie format collada exportując nim modele do silnika Alternativa (z Blendera). No cóż pozostawia jeszcze sporo do życzenia ale działa i daje wspaniałe możliwości. Chyba najbardziej przeszkadza mi na chwilę obecną problem z exportem animacji z bardziej złożonymi systemami kośćmi np. IK. Wszystko muszę animować używając FK więc nadkładam sporo pracy. Szczerze mówiąc nie oczekiwałbym żeby powstał jakiś standard zapisu rigów, każda aplikacja jest inna i inaczej traktuje operacje typu parent constraint, IK solver etc. Powinieneś spróbować przenieść sobie animację z riga motorycznego (czyli takiego który ma IK/FK, constrainty etc...) na riga FK który eksportujesz i wtedy go przesyłać do engine'u. Co do samej Collady to wszystko pięknie ale ten format zupełnie nie nadaje się do przechowywania większej ilości danych przez co w przemyśle FX/Animacji nie ma i raczej nie zanosi się na to żeby miał w przyszłości mieć, szerszego zastosowania. "Większe ilości danych" oznacza w moim rozumieniu np cache animacji, kolekcje assetów etc. Format tekstowy w tym przypadku wymięka ponieważ jest wolniejszy a pliki zajmują wielokrotnie więcej miejsca. Z podobnym problemem zderzają się ludzie którzy myślą że w mayaASCII można przechowywać cały projekt. Postać o średnim poziomie skomplikowania potrafi zająć około 100MB na dysku. Jeżeli w ujęciu jest np 7 postaci to jest to 700MB do każdorazowego wczytania przy ładowaniu sceny, lub 100MB na każdą kolejną wersję assetu, których może być nawet i 100 na projekt. Dlatego malkontentycznie uznaję Colladę za takiego OBJ'a który generalnie zwykle nie działa ;) Edytowane 28 Lipiec 2012 przez Kroopson
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się