Skocz do zawartości

Format Collada standardem ISO


adek

Rekomendowane odpowiedzi

Są coraz większe szanse, że wkrótce doczekamy się lepszego wsparcia formatu Collada w aplikackach 3D. Format ten, zaprojektowany do wymiany danych pomiędzy aplikacjacmi 3D stał się właśnie standardem ISO. 

 

Pełna treść wiadomości znajduje się na

stronie głównej serwisu pod adresem:

http://www.max3d.pl/news.php?id=2496

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 8
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

No! Najwyższy czas! Gdyby nie ten maleńki szczególik, Collada już od dawna była by znacznie szerzej i chętniej wykorzystywana, a zamiast tego działy się tylko cyrki i powstawały dziesiątki implementacji...

 

Blender przez ten bałagan o mało co nie pozbył się oficjalnego wsparcia dla tego formatu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Naprawdę duże podziękowania dla Skotiego, który pewnie mógłby rozszerzyć tutaj temat mocniej. Szczerze, nie wiedziałem o tym formacie wcześniej za dużo. Wiedziałem, że jest, kojarzyłem nazwę, ale nie wiedziałem czy miał być/czym jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może uda się wreszcie cokolwiek przez to wyeksportować, bo jak dotąd były z tym same kłopoty. Bywało i tak, że Blender miał kłopot z importem pliku przez siebie samego wyeksportowanego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedys mialem zleconko niby proste - musialem przerzucic modele ze sketchupa do blendera i porenderowac tam. Malo nie wylysialem widzac jak "znakomicie" obydwa programy wspolpracowaly poprzez collade wlasnie... a n-pigeona molestowalem co chwile o pomoc :D

Oby to sie jakos unormalnilo wszystko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm. Czy to oznacza że można powoli zapomnieć o FBXie i wreszcie będzie można spokojnie przerzucać całe sceny między wszystkimi softami? Krzywe, kości, animacje, kamery, podstawowe materiały? To by było coś pięknego. Oby. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obecnie wykorzystuję dość intensywnie format collada exportując nim modele do silnika Alternativa (z Blendera). No cóż pozostawia jeszcze sporo do życzenia ale działa i daje wspaniałe możliwości. Chyba najbardziej przeszkadza mi na chwilę obecną problem z exportem animacji z bardziej złożonymi systemami kośćmi np. IK. Wszystko muszę animować używając FK więc nadkładam sporo pracy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obecnie wykorzystuję dość intensywnie format collada exportując nim modele do silnika Alternativa (z Blendera). No cóż pozostawia jeszcze sporo do życzenia ale działa i daje wspaniałe możliwości. Chyba najbardziej przeszkadza mi na chwilę obecną problem z exportem animacji z bardziej złożonymi systemami kośćmi np. IK. Wszystko muszę animować używając FK więc nadkładam sporo pracy.

 

Szczerze mówiąc nie oczekiwałbym żeby powstał jakiś standard zapisu rigów, każda aplikacja jest inna i inaczej traktuje operacje typu parent constraint, IK solver etc.

Powinieneś spróbować przenieść sobie animację z riga motorycznego (czyli takiego który ma IK/FK, constrainty etc...) na riga FK który eksportujesz i wtedy go przesyłać do engine'u.

 

Co do samej Collady to wszystko pięknie ale ten format zupełnie nie nadaje się do przechowywania większej ilości danych przez co w przemyśle FX/Animacji nie ma i raczej nie zanosi się na to żeby miał w przyszłości mieć, szerszego zastosowania. "Większe ilości danych" oznacza w moim rozumieniu np cache animacji, kolekcje assetów etc.

Format tekstowy w tym przypadku wymięka ponieważ jest wolniejszy a pliki zajmują wielokrotnie więcej miejsca. Z podobnym problemem zderzają się ludzie którzy myślą że w mayaASCII można przechowywać cały projekt.

Postać o średnim poziomie skomplikowania potrafi zająć około 100MB na dysku. Jeżeli w ujęciu jest np 7 postaci to jest to 700MB do każdorazowego wczytania przy ładowaniu sceny, lub 100MB na każdą kolejną wersję assetu, których może być nawet i 100 na projekt.

 

Dlatego malkontentycznie uznaję Colladę za takiego OBJ'a który generalnie zwykle nie działa ;)

Edytowane przez Kroopson
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności