Jump to content
  • 0
DigPix

Dziwne działanie Blendera w perspektywie

Question

Witam. Blendera uczę się drugi dzień. W tym czasie kilka razy zdarzyła mi się sytuacja, w której nie byłem w stanie "zbliżyć się" do obiektu. Powiększanie kółkiem myszy oraz num+ nic nie daje. W pewnym momencie powiększanie zostaje zatrzymane. Oddalanie działa.

Dodatkowo zauważyłem, że nie działa funkcja "przesuwania" Shift+Środkowy przycisk myszy.

Korzystam z wersji Blendera 2.63

Ma ktoś pomysł czym może być spowodowany ten błąd?

 

Dodam, że po otwarciu nowego pliku zachowanie blendera jest normalne - wszystko działa jak należy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

8 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Sprawa "zacinania" się w widoku perspektywicznym wynika z tego, że Blender wyznacza sobie w widoku perspektywicznym punkt skupienia, do którego kręcąc kółkiem myszy zbliżasz się lub oddalasz. Jak się do niego zbliżysz bardzo blisko, to tak się zacina.

Rozwiązanie tego sekretu znalazłem dopiero rok temu w poście na innym forum.

Gdy tak Ci się zatnie, wywołaj View-->Navigation-->Fly Navigation (albo [shift]-[F]). Na ekranie pojawi się taki prostokąt, a Ty tylko raz obróć kółko myszy - i w zależności od kierunku ruchu zaczniesz się oddalać lub przybliżać. W miarę powoli. Gdy stwierdzisz, że zbliżenie już jest OK, naciśnij prawy klawisz myszki.

I to wszystko - wygląda na to, że Fly Navigation przesuwa punkt focusu, bo w magiczny sposób znów ekran zacznie Ci śmigać przy kolejnych zwykłych zoomach czy przesunięciach

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Używaj trybu ortho a nie perspektywy i nie będzie problemu. tryby zmieniasz na klawie numerycznej pod klawiszem 5 masz perspektywę on of

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Ja w takiej sytuacji najczęściej wybierałem jakiś względnie mały obiekt i centrowałem na nim widok (num . )

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Rób jak Lucas, albo SHIFT+B i zaznacz obszar który cie interesuje.

 

Możesz też w ustawieniach włączyć opcję Auto Depth.

 

Fly mode i ortho... moim zdaniem trochę kłopotliwe metody, raczej obejście mechaniki nawigacji niż prawidłowa praca z nią

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Możesz też w ustawieniach włączyć opcję Auto Depth.

 

Auto Depth nie pomaga - sprawdzałem wcześniej.

(Np. w domyślnej scenie Blendera zacznij zbliżać się do sześcianu, umieszczonego w jej śrdoku (obracając kółko myszki). Dasz radę "wejść" do środka, ale już z niego nie wyjdziesz. Wtedy naciśnij [shift]-[F], obróć kółko myszki, i voila, znów wszystko działa! Jeżeli to nawet obejście, to z punktu widzenia obsługi minimalne, nie bawmy się w ideologię!)

Zastanawiałem się, czy nie popełnić skryptu, który by dynamicznie przesuwał focus bieżącej projekcji gdy użytkownik za bardzo się do niego zbliży i widok zacznie mu się "blokować". Jednak posługiwanie się [shift]-[F] jest na tyle proste, że chyba je opiszę we wprowadzeniu do Blendera, zamiast się męczyć nad debugowaniem add-onu :).

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

używajcie dolly ctrl+shift+MMB albo podmiencie sobie w ustawieniach :)

its not a bug its a feature :P

 

Dolly, basically means that the camera moves (translates) through the 3d environment and therefore, at some point, it will be positioned beyond the grid which is then invisible.

 

Zoom narrows the view-cone of the camera, which makes objects seem closer to the camera.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

@wjaworski

 

Działa, ale jest ryzykowne jak ktoś nie wie jak działa, tak jak piszesz, dlatego polecam shift B. Przy okazji ułatwia pokonywanie dużych odległości oraz można dokładnie sprecyzować gdzie chcesz centrum rotacji. :) Wygodniejsze niż fly mode.

 

Numpad . robi to samo ale trzeba zaznaczać obiekt co czasem jest niewygodne.

Edited by n-pigeon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy