jacenty Napisano 12 Wrzesień 2012 Napisano 12 Wrzesień 2012 (edytowane) Niedlugo bede zamawial projekt domu na bardzo waskiej dzialce .W zwiazku z tym dom bedzie mial duzo ograniczen .Najbardziej sie boje ze poddasze ,ze bedzie niedoswietlone ,poniewaz bedzie mozna umiescic malo okien. Chcialbym sie upewnic na etapie projektowania czy pokoje beda doswietlone czy tez nie. Mam pytanie .Czy istnieje jakis soft, badz renderer w ktorym mozna idealnie odwzorowac oswietlenie sloneczne takie jak w rzeczywistosci.Chcialem zrobic sobie wizke i to zwizualizwoac .Macie jakies pomysly jak podejsc do tego tematu? Dla scislosci ja nie chce wizualizowac poddasza(bryly) i doswietlic je fejkowym oswietleniem tylko zobaczyc jak pokoje beda doswietlone w roznych porach dnia. Edytowane 12 Wrzesień 2012 przez jacenty
Miłosz3ds Napisano 12 Wrzesień 2012 Napisano 12 Wrzesień 2012 Cześć. Nie zajmuję się absolutnie ani wizkami, ani realistycznym renderingiem. Nie wiem czy znasz maxa, ale jest tam takie coś jak Sunlight/Daylight. Wstawia Ci to do sceny kompas, dzięki czemu możesz zorientować położenie swojego domku zgodnie z prawidłowym kierunkiem, ale przede wszystkim wstawia Ci źródło światła do sceny. Światełko to ma w panelu Motion ma przeróżne opcje - jeżeli dobrze pamiętam możesz wpisać dokładne współrzędne, a na pewno wybrać współrzędne stolicy każdego państwa na świecie, wybierasz dokładną datę i godzinę - i słoneczko świeci dokładnie z tego miejsca, jak w rzeczywistości by świeciło. Oczywiście potem dochodzą jeszcze ustawienia tego światła i rendera żeby całe światełko rozchodziło się tak jak w rzeczywistości, ale na ten temat niestety nie umiem Ci już nic powiedzieć. Pozdrawiam!
Lucas Napisano 12 Wrzesień 2012 Napisano 12 Wrzesień 2012 (edytowane) Możesz spróbować któryś z unbiasowych rendererów, takich jak Maxwell, Indigo, Luxrender... Teoretycznie są one fizycznie poprawne, operuje się tam w większości na wartościach rzeczywistych i faktycznie jak renderowałem wnętrza w Luxrenderze to nie trzeba było specjalnie kombinować, żeby dobrze oświetlić pomieszczenie jedynie słońcem i skylightem, bez jakichś dodatkowych świateł wstawianych w okna (co prawda light portale były ale miały one wpływ na wydajność i szybkość renderingu a nie na końcowy efekt). Edytowane 12 Wrzesień 2012 przez Lucas
Lucek Napisano 12 Wrzesień 2012 Napisano 12 Wrzesień 2012 Możesz spróbować tak jak pisze miłosz, z jednym zastrzeżeniem. Pamiętaj że rendering sceny to bardziej robienie zdjęcia niż patrzenie okiem. Możesz ustawić taką ekspozycję że spokojnie wszystko ładnie naświetli, a okna przepali lub odwrotnie. Oko inaczej postrzega jasność i nie ma czegoś takiego jak obiektywna "jasność" pomieszczenia.
lukis8787 Napisano 12 Wrzesień 2012 Napisano 12 Wrzesień 2012 (edytowane) Do obliczania odpowiedniej ilości światła w pomieszczeniach (ilość luxów), służą odpowiednio do tego przystosowane programy typu Relux albo Dialux. Znając normy można obliczyć ile i jakie źródła światła są potrzebne do odpowiedniego oświetlenia pomieszczenia. 3ds max design posiada również takową opcję ale nie wiem jak działa... Pozdrawiam! Edytowane 12 Wrzesień 2012 przez lukis8787
t0m3k Napisano 12 Wrzesień 2012 Napisano 12 Wrzesień 2012 Exposure Lighting Simulation and Analysis http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/pc/item?siteID=123112&id=18260672 http://aucache.autodesk.com/au2009/sessions/4933/AU2009_DV208-1-Daylight-and-Lighting-Analysis-With-Autodesk-3ds-Max-Design-2010.pdf Narzedzie jest chyba tylko dostepne w MAX Design. Nigdy nie uzywalem i nie wiem jak dziala. Zgaduje ze rezultat podaje natezenie swiatla w lux'ach/lumen'ach.
Lucas Napisano 12 Wrzesień 2012 Napisano 12 Wrzesień 2012 Tak się jeszcze wtrącę co do samego tematu oświetlenia - wg. polskiego prawa budowlanego minimalna powierzchnia okien to 1/8 powierzchni pomieszczenia (przeznaczonego na pobyt ludzi, więc pokoju w domu jednorodzinnym również) http://www.architektura.info/index.php/prawo/warunki_techniczne_budynki/dzial_iii_budynki_i_pomieszczenia/rozdzial_2_oswietlenie_i_naslonecznienie. W zasadzie powinno to wystarczyć żeby doświetlić pomieszczenie, jeśli będziesz miał już część projektu nawet na wczesnym etapie, to możesz łatwo zweryfikować, z drugiej strony to oczywiście architekt powinien tego dopilnować:)
shadowsexpe Napisano 30 Wrzesień 2012 Napisano 30 Wrzesień 2012 Nie baw się w programy bo tak naprawdę nie mając znajomości dobrej danego programu to nie ogarniesz tego sam. nie mówiąc że żaden z tu wymienionych programów nie oddaje w 100% rzeczywistości naświetlenia i są jedynie pewnego rodzaju pomocą w pracy architekta ;) Po prostu zagoń architekta do pracy zasadniczo nie polecam gotowych projektów które dosyć często nie uwzględniaj warunków naświetlenie jak i terenowych jeśli już się zdecydujesz na jakiś gotowiec to porozmawiaj z biurem architektonicznym które go oferuje o właśnie takim zagadnieniu jak odpowiednia adaptacja projektu do warunków terenowych jakie masz.
PurePixel Napisano 15 Październik 2012 Napisano 15 Październik 2012 Jeżeli planujesz sprawdzić architekta i zgodnie z wskazówkami lucasa policzyć czy zgadzają się powierzchnie. Pamiętaj też,że na poddaszu pow. liczy się : wys. >140cm = 0 wys. 140-220cm = 50% wys.
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się