gimli00 Napisano 19 Grudzień 2012 Napisano 19 Grudzień 2012 Witam. Jestem świeży na forum i mam taki problem, a mianowicie potrzebuję wprawić w ruch zawór, wiadomo krzywka popycha zawór, zawór się otwiera następnie wraca na swoją pozycję. Chodzi mi dokładnie o to jak od podstaw coś takiego zrobić żeby np obracająć wałkiem rozrządu zawór otwierał się i zamykał i był podporządkowany obrotom wałka. Modeluję silnik spalinowy na pracę inż. i nie mogę sobie poradzić z tym problemem. Pozdrawiam i czekam na propozycję rozwiązań
Ajgor Napisano 19 Grudzień 2012 Napisano 19 Grudzień 2012 Temat na długiego tutoriala. Generalnie w Maxie 2010 do takich rzeczy służy potężna grupa narzędzi o nazwie Reactor, a w nim na przykład narzędzia o nazwie Rigid Body i inne o nazwie Constraints. Na Youtube znajdziesz masę tutoriali na ich temat. Na przykład tutaj fajny tutek (nie o silniku, ale pokazuje, jak zrobić zależności między elementami):
Miłosz3ds Napisano 19 Grudzień 2012 Napisano 19 Grudzień 2012 A ja myślę, że reactorem nie ma się co bawić. W sumie jest tam dość duża losowość akcji, nie wszystko jest do przewidzenia i wykonania z precyzyjną dokładnością. Raczej stawiałbym na zwykłe powiązania między obiektami, tzn parameter wiring + reaction manager, powinno pójść gładko. Chyba, że to jakaś prościutka animacja ma być to wszystko ręcznie można walnąć. Najlepiej wrzuć jakieś rysunki/zdjęcia jak to ma wyglądać, jakie te fazy. Nie wszyscy tutaj na forum wiedzą jak działa silnik spalinowy :D
Wirnik Napisano 20 Grudzień 2012 Napisano 20 Grudzień 2012 Hej tu na forum jest tutorial o animacji parowozu wydaje mi się że bedzie pomocny http://www.max3d.pl/news.php?id=2671
gimli00 Napisano 20 Grudzień 2012 Autor Napisano 20 Grudzień 2012 Część silnika. Między innymi zawory wałek rozrządu. To ma być praca inz. więc chciałem żeby to działało w miarę dobrze, próbowałem to animować normalnie: czyli powiedzmy obrót wału o 90 stopni i w tym momencie przesuwałem zawór w pozycji pionowej dół/góra ale teraz jak powiążę obroty wałka rozrządu z obrotami wału korbowego silnika to chciałbym żeby te obroty były od siebie zależne Uploaded with ImageShack.us
Miłosz3ds Napisano 20 Grudzień 2012 Napisano 20 Grudzień 2012 No to najlepiej tak, jak Ci napisałem. Jeżeli nie ogarniasz tych narzędzi, to zobacz sobie tego tuta, o którym pisze Wirnik. Nie oglądałem go, ale praktycznie na 100% użył tam narzędzi, które Ci się tutaj przydadzą. Powodzenia! :)
Wirnik Napisano 21 Grudzień 2012 Napisano 21 Grudzień 2012 Jest problem. ten tutorial napewno rozwiąże ci zagdnienia jak zanimowac tłoki i zależnosci obrotu miedzy wałem korbowym(jesli masz je w aniamcji bo w modelu nie widzę) a wałkami rozrzadu, ale... potrzebna jest animacja zaworu i spreżyny. zawor musi poruszać sie po ścieżce a jego góra ma pozstawac styczna do nieregularnego kształtu obracającej się krzywki. ruch zaworu bedzie powodować ugięcie się sprężyny. Wiem ze to spreżyna cofa zawór a nie zawór spręzynę ale w animacji bedzie łatwiej zrobic odwrotnie.
gimli00 Napisano 21 Grudzień 2012 Autor Napisano 21 Grudzień 2012 Tak jak pisalem na początku postu problemu z animacją tłoków, wału korbowego nie miałem większego problemu, zrobiony mam pasek rozrządu i koła pasowe i wszystko działa jak należy do momentu obrócenia wałkiem rozrządu,który to nie popycha mi zaworu w dół, ze sprezyną problemu też nie ma bo sprężyna jest pomiędzy dwoma cylindrami i dlona część sprężyny jest uchwycona do dolnego cylindra a górna część do górnego cylindra górny cylinder podlinkowany do samego zaworu, tylko kwestia reakcji zaworu na samą krzywkę wałka... :/
Wirnik Napisano 21 Grudzień 2012 Napisano 21 Grudzień 2012 Wieczorem będę przy kompie z maxem może coś wymyślę co Ci się przyda
gimli00 Napisano 21 Grudzień 2012 Autor Napisano 21 Grudzień 2012 Ok dzięki Wirnik, ja narazie siedzę przy innych elementach silnika bo nic nie mogę wymyślić z tymi zaworami :)
Wirnik Napisano 21 Grudzień 2012 Napisano 21 Grudzień 2012 Zrobiłem poobracaj krzywka i zobacz co sie dzieje nie mam czasu tego opisać wiec tu link do pliku http://www.studiob4.pl/tut/krzywka.max
gimli00 Napisano 29 Grudzień 2012 Autor Napisano 29 Grudzień 2012 Ten sposób nie jest dobry i dokładny, chodzi o ładny efekt, bawił się ktoś kiedyś reaktorem i wie jak to można rozwiązać? Próbuję to robić za pomocą spring i dashpot w reaktorze i nie bardzo mi to wychodzi.
legomir Napisano 30 Grudzień 2012 Napisano 30 Grudzień 2012 Etam reactroy, physx i inne takie nie do tego: http://techartandstuff.blogspot.com/2011/11/cranks-and-pistons-in-maya.html Łap i czytaj.
gimli00 Napisano 30 Grudzień 2012 Autor Napisano 30 Grudzień 2012 Przeczytałem, fajne i tak też z własnej wiedzy zrobilem tłoki i korbowód, ale jak juz pisalem problem mam z ZAWORAMI i krzywką,
Wirnik Napisano 30 Grudzień 2012 Napisano 30 Grudzień 2012 No to zobacz jeszcze raz to co zrobiłem i moze poswiec chociaż 5 minut na to co jest w tym pliku zrobione bo ja robiłem to ze 2 godziny zanim wpadłem na to jak to zrobic. i może napisz na czym te niedokładności polegają Jak zmniejszysz plane na który oddziaływuje krzywka do długosci boków =0,0 to zawór bedzie poruszac dokładnie po jednej osi krzywce mozesz edytowac kształt dowolnie a dokładnośc ruchu zależna jest jedynie od dokładności powierzchni krzywki.
legomir Napisano 30 Grudzień 2012 Napisano 30 Grudzień 2012 Pokaż na filmiku o co Ci dokładnie chodzi w taki sposób żebym zrozumiał o co chodzi, bo nie znam się dobrze na działaniu silników etc. i założę się, że spora część ludzi z forum też to wtedy może Ci wymyśle jakiś sposób.
gimli00 Napisano 31 Grudzień 2012 Autor Napisano 31 Grudzień 2012 siedziałem nad tym co wysłałeś i nie doszedłem do tego jak to zrobiles, probowalem to stworzyc od podstaw i nie moglem dojsc jak to jest połączone. conform objekt i helper point z plane. Gdybys mógł mi wytłumaczyć jak to działa to bede zadowolony, nie potrafie przeanalizowac dokladnie tego co zrobiles a w maxie liczy sie kazdy krok zeby wszystko dzialalo jak nalezy
Wirnik Napisano 2 Styczeń 2013 Napisano 2 Styczeń 2013 (edytowane) Całość działa w oparciu o Obiekt conform który to powoduje oddziaływanie jednej powierzchni na drugą. Więc tworzymy go: create/space warps/geometric deformable/ conform, klikamy na conform i otwieramy panel modify i za pomocą pick object nadajemy go na (krzywkę). Normalne krzywki powinny być skierowane do środka żeby działało dlatego może warto zrobić dodatkowy model który będzie tylko elementem rigu a nie będzie się renderował. Tworzym plane o podziale 1 na 1 i za pomocą przycisku bind to space warp bindujemy go z obiektem conform teraz już krzywka powinna oddziaływać na ten plane (powinien się uginać jeśli krzywka go naciśnie) Teraz tworzymy point z menu helpers. Zaznaczamy go i klikamy w motion taki przycisk z kółkiem obok modify, rozwijamy assign controller w nim podświetlamy position i wybieramy z listy (przycisk notesik z ptaszkiem nad oknem ) Attachment, i w attachment parameters picamy na plane a potem klikamy Set position i w face zmieniamy na 1 a A i B na 0 i bedziemy mieli punkt przyczepiony do jednego z wierzchołków plane'a. Do tego punktu można przylinkować zawór Edytowane 2 Styczeń 2013 przez Wirnik
gimli00 Napisano 4 Styczeń 2013 Autor Napisano 4 Styczeń 2013 Dzięki wielkie za wyjasnienie, zmniejszyłem plane i działa elegancko pozdrawiam
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się