Skocz do zawartości

Zawory silnika 3ds max 2010


gimli00

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Jestem świeży na forum i mam taki problem, a mianowicie potrzebuję wprawić w ruch zawór, wiadomo krzywka popycha zawór, zawór się otwiera następnie wraca na swoją pozycję. Chodzi mi dokładnie o to jak od podstaw coś takiego zrobić żeby np obracająć wałkiem rozrządu zawór otwierał się i zamykał i był podporządkowany obrotom wałka. Modeluję silnik spalinowy na pracę inż. i nie mogę sobie poradzić z tym problemem. Pozdrawiam i czekam na propozycję rozwiązań

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 18
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Temat na długiego tutoriala. Generalnie w Maxie 2010 do takich rzeczy służy potężna grupa narzędzi o nazwie Reactor, a w nim na przykład narzędzia o nazwie Rigid Body i inne o nazwie Constraints. Na Youtube znajdziesz masę tutoriali na ich temat.

Na przykład tutaj fajny tutek (nie o silniku, ale pokazuje, jak zrobić zależności między elementami):

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja myślę, że reactorem nie ma się co bawić. W sumie jest tam dość duża losowość akcji, nie wszystko jest do przewidzenia i wykonania z precyzyjną dokładnością. Raczej stawiałbym na zwykłe powiązania między obiektami, tzn parameter wiring + reaction manager, powinno pójść gładko. Chyba, że to jakaś prościutka animacja ma być to wszystko ręcznie można walnąć. Najlepiej wrzuć jakieś rysunki/zdjęcia jak to ma wyglądać, jakie te fazy. Nie wszyscy tutaj na forum wiedzą jak działa silnik spalinowy :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Część silnika. Między innymi zawory wałek rozrządu. To ma być praca inz. więc chciałem żeby to działało w miarę dobrze, próbowałem to animować normalnie: czyli powiedzmy obrót wału o 90 stopni i w tym momencie przesuwałem zawór w pozycji pionowej dół/góra ale teraz jak powiążę obroty wałka rozrządu z obrotami wału korbowego silnika to chciałbym żeby te obroty były od siebie zależne

zawory.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest problem.

ten tutorial napewno rozwiąże ci zagdnienia jak zanimowac tłoki i zależnosci obrotu miedzy wałem korbowym(jesli masz je w aniamcji bo w modelu nie widzę) a wałkami rozrzadu,

ale...

potrzebna jest animacja zaworu i spreżyny.

zawor musi poruszać sie po ścieżce a jego góra ma pozstawac styczna do nieregularnego kształtu obracającej się krzywki.

ruch zaworu bedzie powodować ugięcie się sprężyny. Wiem ze to spreżyna cofa zawór a nie zawór spręzynę ale w animacji bedzie łatwiej zrobic odwrotnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak pisalem na początku postu problemu z animacją tłoków, wału korbowego nie miałem większego problemu, zrobiony mam pasek rozrządu i koła pasowe i wszystko działa jak należy do momentu obrócenia wałkiem rozrządu,który to nie popycha mi zaworu w dół, ze sprezyną problemu też nie ma bo sprężyna jest pomiędzy dwoma cylindrami i dlona część sprężyny jest uchwycona do dolnego cylindra a górna część do górnego cylindra górny cylinder podlinkowany do samego zaworu, tylko kwestia reakcji zaworu na samą krzywkę wałka... :/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to zobacz jeszcze raz to co zrobiłem i moze poswiec chociaż 5 minut na to co jest w tym pliku zrobione bo ja robiłem to ze 2 godziny zanim wpadłem na to jak to zrobic.

i może napisz na czym te niedokładności polegają

Jak zmniejszysz plane na który oddziaływuje krzywka do długosci boków =0,0 to zawór bedzie poruszac dokładnie po jednej osi krzywce mozesz edytowac kształt dowolnie a dokładnośc ruchu zależna jest jedynie od dokładności powierzchni krzywki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

siedziałem nad tym co wysłałeś i nie doszedłem do tego jak to zrobiles, probowalem to stworzyc od podstaw i nie moglem dojsc jak to jest połączone. conform objekt i helper point z plane. Gdybys mógł mi wytłumaczyć jak to działa to bede zadowolony, nie potrafie przeanalizowac dokladnie tego co zrobiles a w maxie liczy sie kazdy krok zeby wszystko dzialalo jak nalezy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Całość działa w oparciu o Obiekt conform który to powoduje oddziaływanie jednej powierzchni na drugą.

Więc tworzymy go: create/space warps/geometric deformable/ conform,

klikamy na conform i otwieramy panel modify i za pomocą pick object nadajemy go na (krzywkę).

Normalne krzywki powinny być skierowane do środka żeby działało dlatego może warto zrobić dodatkowy model który będzie tylko elementem rigu a nie będzie się renderował.

Tworzym plane o podziale 1 na 1 i za pomocą przycisku bind to space warp bindujemy go z obiektem conform teraz już krzywka powinna oddziaływać na ten plane (powinien się uginać jeśli krzywka go naciśnie)

Teraz tworzymy point z menu helpers.

Zaznaczamy go i klikamy w motion taki przycisk z kółkiem obok modify,

rozwijamy assign controller w nim podświetlamy position i wybieramy z listy (przycisk notesik z ptaszkiem nad oknem ) Attachment,

i w attachment parameters picamy na plane a potem klikamy Set position i w face zmieniamy na 1

a A i B na 0 i bedziemy mieli punkt przyczepiony do jednego z wierzchołków plane'a.

Do tego punktu można przylinkować zawór

Edytowane przez Wirnik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności