Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Witam.

Dziś 604. rocznica Bitwy Pod Grunwaldem. Jest to dobra data by rozpocząć wątek z bardzo ważnym dla mnie projektem - "Grunwald 15 VII 1410". Z tym tematem nosiłem się już od dawien dawna. Pierwsze przymiarki rozpocząłem z końcem zeszłego roku, jednakże rzeczywistość bardzo szybko zweryfikowała smutną dla mnie prawdę - jestem za cienki by temu podołać. Tak więc zakasałem rękawy i przez ostatnie pół roku szkoliłem warsztat na kilku projektach (niedługo się z nimi wyświetlę), żeby móc się w ogóle zbliżyć do poziomu o jaki mi chodzi.

 

Głównym produktem jaki ma powstać jest 40-50 sekundowa animacja, której widok zaprząta mi głowę już od jakiegoś roku. Przy okazji mają wyklują się również grafiki z dużą dawką patriotyzmu. Oczami wyobraźni widzę, że powstaną również, krótkie skity "spin offy" (np. Bad Look Zawisza Czarny ;) ) w myśl zasady "muszę malować, gdy pracuję nad swoim obrazem" (Cezanne) Tyle w założeniu. Nie mam 20 lat by wierzyć, że wszystko się uda pod względem ilościowym i terminowym tak jak to rozpisałem sobie na papierku. Każdy kto zabierał się za długoterminowe rzeczy na własny rachunek wie o co chodzi ;)

 

Czym ma być "Grunwald, 15 VII 1410" ?

Przede wszystkim nie ma to być rekonstrukcja wydarzeń, którą można by wystawić w muzeum archeologicznym. To ma być najczystsza i najsoczystsza "kosa" (kto mnie zna, ten wie o co kryje się pod tym słowem). Nie oznacza to, że mam zamiar pominąć fakty historyczne czy traktować materiał referencyjny jedynie jako pogląd, mający niewielki wpływ na tzw "wizję artystyczną" (zachmurzonego nieba nie będzie ;) ) Główny cel jaki mi przyświeca można zamknąć w znanej sentencji - "ku pokrzepieniu serc".

 

 

Nie jet to pierwsze podejście do tematu związanego z Ojczyzną, poprzednią pracę "Warszawa: Miasto Feniks" można zobaczyć tutaj

 

 

PS.

Projekt przejmuje priorytet wolnego czasu, więc inny, zawieszony jeszcze w powietrzu projekt 2089:Bistro spada o kilka szczebli niżej Jednakże tam też niedługo pojawi się obfity upload z rzeczy, które powstawały w międzyczasie, a którymi jeszcze się nie pochwaliłem.

Bistro 2089 można zobaczyć tutaj

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Edytowane przez STRZYG
  • Odpowiedzi 22
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano (edytowane)

#001

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Tytuł całego przedsięwzięcia odnosi się do inskrypcji na jednej z tablic Grobu Nieznanego Żołnierza i z tego to powodu w zapisie ciągłym pomiędzy miejscem, a datą nie znajduje się przecinek (zgodnie z zasadą być powinien)

 

Jeśli jednak jest jakiś polonista na sali, który powie "nie no, Strzygu, to jest zapis, który jest hańbą na języku polskim, arcybłąd, oczy bolą" to jestem gotów podjąć dyskusję.

 

aaf672825c90755139bfd59bff121b94.jpg

841ffd2b734d9c80309517f1d65edc42.jpg

 

 

Logo "GRUNWALD 15 VII 1410" jest w trakcie produkcji, by można było ładnie wszystko brandować (a co!)

Edytowane przez STRZYG
Napisano (edytowane)

#002

ZAWISZA CZARNY

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

341b8c6b1b659c6452b4f4402661c553.jpg

Głównym bohaterem całego przedsięwzięcia będzie nie kto inny a "wzór cnót rycerskich" - Zawisza Czarny z Garbowa herbu Sulima. Postać będzie funkcjonować w pełnym rynsztunku, więc jedynym* obszarem nadającym indywidualnego wyglądu będzie twarz. Referencji na temat twarzy Zawiszy trudno szukać, jedyne informacje jakimi dysponuje to: kruczoczarna broda i włosy oraz śniada karnacja (dlatego nazywany był Czarnym). Jednakże jest pewien trop na bazie którego można zdobyć zbliżone referencje. Jest nim potomek w bodajże 15 pokoleniu - major Henryk Dobrzański "Hubal". Traktuje to jako punkt zaczepienia (wiem, że wielu ludzi będzie to negować).

 

HUBAL

64edfa44da6479c6c0c111232670c458.jpg

Major Henryk Dobrzański w momencie wykonania zdjęcia (duże frontalne zdjęcie) był wiekiem zbliżonym do Zawiszy Czarnego w trakcie Bitwy Pod Grunwaldem (Hubal - 41 lat, Zawisza ok. 40) Na główne zdjęcie referencyjne wziąłem jednak poprawkę, wynikającą z wyidelizowania owego zdjęcia przez jakiś nieznany mi rodzaj ówczesnego photoshopa ;)

 

 

f48f23ca4c8d2b326e1158620a88e5c3.jpg

Do pewnego momentu tworzyłem sculpt na bazie referencji Hubala. Gdy uznałem, że jest zbieżność (do zobaczenia tutaj) odbiłem w stronę indywidualnych cech jakie mógł mieć Zawisza Czarny.

Jak widać twarz Zawiszy jest mniej obła, mniej "pulpetowa" i jest to zabieg celowy, mający na celu zwiększyć "światłoczułość" formy. Doszło również nieco więcej mięśnia. Twarz w stosunku do Majora uległa także podniszczeniu, pojawiły się znaczące blizny (rycerzem był w końcu). Zależało mi na tym, aby przy zachowaniu typowego Bad Look'a była to twarz polska, z naszych realiów, bez wyidealizowanego wyglądu rycerza / fightera rodem z cinematików gier komputerowych (np. bezpłciowy wygląd głównych bohaterów Assasins Creed). Wymuskaną cerę i piękna szczenkę pozostawiam Disneyowi :P

 

Wszystko mam na sprytnych layersach w ZBrushu , więc niewykluczone że dojdą jeszcze jakieś zmiany

 

 

b734b5619f6c475ac03e79041ae0783e.jpg

detal ulegnie jeszcze podbiciu

 

 

0008c9d1380609681a7f2e9d5a3852ce.jpg

No i pierwszy klops za mną :/ Niecierpliwość jest złym doradcą.

Retopologię zrobiłem zanim zamknąłem ostateczną bryłę. Jak widać edge flow poprowadzony na szyi odbiega od rzeczywistej formy, podobnie rzecz się ma pomiędzy brwiami. To co się dzieje pod dolną wargą jest jakimś zonkiem. Nie wiem o czym myślałem robiąc tam taki bałagan. Czeka mnie korekta.

 

 

Nad włosami się nie zastanawiałem i w tym luksusie chyba pozostanę. Matejko w swoim obrazie przedstawił Zawisze bez szyszaku na głowie (wizja artystyczna), u mnie będzie na odwrót (kto normalny idzie na wojnę bez hełmu), więc włosy gdzieś tam są, ale nie muszę ich pokazywać. Zarost będzie dostojny, jak na rycerza przystało.

 

5dd33816be0c9a9f700ceea99bf37e48.jpg

Wizerunek Zawiszy Czarnego z "Bitwy pod Grunwaldem" Jana Matejki

 

 

*kwestia ciemnej zbroi jest rzeczą rozwojową

Edytowane przez STRZYG
Napisano

Jako, że mój poprzedni post zawierał słowa powszechnie znane jako wulgarne, więc teraz napisze.

 

Masz rozmach. Te słowa nie oddają jednak poziomu Twoich prac :D

Napisano (edytowane)

#003

Ciąg dalszy prac nad Zawiszą Czarnym.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Zaleca się oglądanie w pełnej rozdzielczości (trza kliknąć w czarną ramkę)

 

 

KOREKCJA TWARZY.

To było do przewidzenia. Dotychczasowa twarz Zawiszy Czarnego miała w sobie za dużo z karczmy. Mało rycerza, a dużo chłopa (no dziad po prostu). Ponadto w testowych renderach twarz przypominała bardziej zgreda Fredy'ego Krugera aniżeli uosobienie cnót rycerskich . W ogóle jakaś taka spięta w odbiorze była, sprawiała wrażenie wylepionej w bólach. Tak więc trochę ją "odplebsowałem", dodałem nieco więcej męstwa i szlacheckości, tak by nie było wątpliwości, że te rysy są przypisane rycerzowi. Dodatkowo odjąłem jeszcze parę lat.

fc12003a28b640d0f04d8ad9f645c7d2.jpg

c9f443e9034639f1f0e5e0b5dbbc5341.jpg

 

 

Projekt jest dość elastyczny, rzeczy rozsiane są po warstwach, więc jak widać możliwa jest edycja powierzchni, nawet już po uprzednim zdefiniowaniu finalnego detalu.

 

 

TEXTURA/ POLYPAINT

e3301eb93a541cf081e635e1a0030f35.jpg

Powyżej kolorystycznie podkręcony printScreen + best render z ZBrush'a

 

Nie będę ściemniał - narobiłem się jak wół :P

Po pierwsze karnacja Zawiszy Czarnego była ciemna (śniada).

Po drugie - Bitwa pod Grunwaldem odbyła się w środku lata, więc twarz do tego czasu zdążyła się już nieco opalić/ przyciemnić

Po trzecie - Bitwa odbyła się w pełnym słońcu. Skwar na maxa i do tego blaszana zbroja - człowiek się poci (x5).

Po czwarte - człowiek się poci a dookoła kurz, więc twarz w mgnieniu oka jest brudna (kurz się przykleja do spoconej twarzy)

Po piąte - bitwa generuje "latającą krew" przeciwników ;) która ląduje na twarzy

To wszystko sumuje się w jednym polypaintingu.

 

 

Obszar roboczy.

05ba22790c2810ca0bf67085de0c0cab.jpg

Z oszczędności czasu nie zajmowałem się polypaintingiem całej głowy, a tylko jej odsłoniętej części (reszta będzie niewidoczna pod hełmem)

 

 

Polypaint - etapy.

Poniżej najważniejsze etapy składające się na finalny polypaint będący podstawą tekstury.

Dla lepszego podglądu prezentuje malowidło naniesione zarówno na materiał "skin shade 04" jak i "flat color" (czysty kolor, bez zniekształceń, specularów, cieni itd. )

2df854c188a8454b3de29440d8ffca06.jpg

 

0) Zestawienie formy bez koloru i z kolorem

1) Baza, czyli bazowa tekstura naniesiona za pomocą spotlight'a i podkolorowana w niektórych miejscach

2) Koloryzacja właściwa, czyli wszelkiego rodzaju przebarwienia, skazy, finalna tonacja

3) Brud ogólny

4) Pot zmieszany z brudem. Warunki panujące na polu bitwy powodowały, iż z ludzi po prostu "ciekło". Sciekający pot miesza się z kurzem i pozostawia właśnie takie ślady

5) Krew. Zawisza powala jednego Krzyżaka za drugim, a krew jego przeciwników zbryzguje mu twarz. Spocona cera to tłusta cera i po takiej krew ścieka dość szybko.

6) Obrażenia. Hmm, nie do końca jestem z nich zadowolony, gdyż sprawiają wrażenie doczepionych. Będzie trzeba je trochę jeszcze urzeczywistnić

 

Jak widać, ważniejsze rzeczy są rozlokowane na warstwach, co będzie miało strategiczne znaczenie przy produkcji finalnego shadera. Dzięki temu będzie można wypuszczać z ZBrusha osobne maski na zaciek krwi, osobne na brud itd.

 

 

Sprawa brudu pod brodą.

358388d0aaec756472a8806377e59b78.jpg

Brud i zacieki inaczej się kształtują w miejscu gdzie znajdować się będzie broda. Największe partie brudu osadzają się bezpośrednio na brodzie, natomiast pod włosami tworzą się takie "kolonie kurzu" (tak to sobie wykminiłem na podstawie referek)

 

 

 

Zoomy - zrzuty bezpośrednio z ZBrush'a

 

7928dcc6b9a573730f8c6b83e9bb55f3.jpg

 

 

 

WIESZAK

Wieszak, czyli ciało dla postaci Zawiszy Czarnego, na którym będę wieszał zbroję/ciuchy. Bez zbędnych ceregieli w detal, chodzi głównie o zdefiniowanie objętości. Jak widać głowa i ciało to dwa osobne obiekty (body oczywiscie posiada głowę, ale dla lepszej prezentacji ją ukryłem w ZBrush'u)

88d86fd9feb5cc136669ea97d0b5bf7d.jpg

 

295b11c4c25796537db508dc596cb023.jpg

Całość jest już po retopo. Powyższe body będzie wspólne dla wszystkich postaci biorących udział w zdarzeniu. Różnice w objętościach i proporcjach pomiędzy postaciami będę trzymał po prostu jako jeden ze stanów morph.

Edytowane przez STRZYG
  • Like 1
Napisano

Zgadzam się z @FF, fajnie że dzielisz się z nami szczegółami, samo przygotowanie screenów potrafi zabrać wiele czasu, no i oczywiście opisy, interesujący proces!

Napisano

Dzięki :)

Dla mnie dobrze przygotowany screen z postępu wraz z opisem to nagroda dla dotychczas wykonanej pracy. Do finału daleko, a czymś się jarać trzeba :D Zawsze się staram wrzucać rzeczy, które sam chciałbym zobaczyć u kogoś innego. Jak przeglądam wątki czy to max3d.pl czy na ZBrushCentral to główny obrazek najmniej mnie pochłania. Prawdziwym skarbem, na którym zawieszam oko są zawsze wszelkiego rodzaju breakdowny.

Napisano

Mam identyczne zdanie, uwielbiam oglądać "finały", ale "mięsko" daje mi najwięcej radości!

Oglądanie siatek pozwala szybciej rozwijać swoje umiejętności, i skraca czas nauki.

A co do screenów to rzeczywiście, fajnie jest oglądać to co już zrobione.

Tylko w taki sposób można udokumentować proces tworzenia, przy skomplikowanej bryle szybko zapomina się jak to wyglądało na każdym z etapów, dlatego sam robię ich bardzo wiele, może nawet trochę z tym przesadzam :)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności