Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Cześć! Dawno nie zakładałem tutaj wątków więc najwyższy czas 🙂 Przez ostatnie kilka miesięcy dużo eksperymentowałem ze skanowaniem 3D, na razie głównie opartego o fotogrametrię. Zbudowałem całe urządzenie i robota pozwalającego na bardzo dużą automatyzację procesu (kiedyś to opiszę). Będę wrzucał tutaj wszystkie testy i gotowe skany.

Skan figurki dla klienta o wysokości 12cm, finalnie 57M trójkątów, ponad 300 zdjęć. Model był dość mocno czyszczony w Zbrushu, było kilka baboli jak pęcherze po odlewie, które trzeba było usunąć i wygładzić powierzchnię z niedoskonałości. Całość gotowa do druku.

Porównanie przed i po czyszczeniu: https://drive.google.com/file/d/1ESCIAajnT_AhUUGMttJxzZhsZwZGpYku/view?usp=sharing

dllhost_0XWL9RmgaZ.png.1a342e3ec5ab272c1f99396a155950d2.png

s4.thumb.jpg.38dd84e7f14265697db84a3f34a7ad84.jpg

s5.jpg

s2.jpg

 

Edytowane przez McGavish
  • Like 4
Napisano

@dm_Dzięki! Jak na razie to skanuję fotogrametrią, czyli robię zdjęcia (bezlusterkowiec 16mpx) i później je procesuję w Reality Capture albo Metashape. Całość jest bardzo zautomatyzowana i nie trzeba praktycznie wcale ingerować w proces.

Jeśli chodzi o skanery to przymierzam się właśnie do zakupu skanera światła strukturalnego, może być przydatny w specyficznych przypadkach. W każdym razie fotogrametria jest bardzo elastyczna, chcesz mieć dobry detal to robisz więcej zdjęć z różnych dystansów i po sprawie. Skaner laserowy i światła strukturalnego ma swoje parametry, których nie da się przeskoczyć. 

Napisano

nah wyglada zajebiscie, wiesz kamerka ma mala rozdzielczosc. Jezeli bedziesz dluzej trzymal aparat w jednym miejscu i pozwolisz mu wyslac wiecej rejow to skan jest calkiem dokladny 🙂 Udawalo mi sie robic skany po 500k trisow na mordach 🙂 wiadomo ze trzeba to przezebic itp wszystko zalezy do czego i potrzebujesz 😄

  • Like 1
Napisano (edytowane)

Kolejny skan z dzisiaj 🙂

Średnica 5cm, 100 zdjęć, liczone tym razem w Metashape, 1,5M punktów, szerokość czaszki 4mm 🙂

z1.jpg

z2.jpg

z3.jpg

z4.jpg

Edytowane przez McGavish
  • Like 3
  • Wow 2
Napisano

@michaloOkoło 3,5h, z czego 3h to praca komputera i robienie zdjęć, pozostały czas to przesyłanie plików (mój aparat nie obsługuje niestety na razie zapisu od razu na dysk), ładowanie plików, obróbka w Zbrushu i ogólnie nadzór. Musze sprawdzić lepiej jeszcze batch processing w Metashape bo może bardzo zaoszczędzić czas. 

@RaVirrTest skanu na podstawce pod figurki 🙂 Jutro postaram się wrzucić dwa słonie 🙂

  • Like 1
Napisano (edytowane)

Kolejny skan, tym razem słoń o wysokości 12cm.

  • Metashape na ustawieniach high
  • Czas obliczeń + zdjęcia około 2h
  • 140 zdjęć
  • 1,1M faceów surowy skan
  • Render w Blenderze + Cycles

Eksperymentuję jeszcze z ciekawszym oświetleniem, chcę zrobić preset do spójnej prezentacji wszystkiego 🙂

Wypustki w różnych miejscach to jakieś pyłki kurzu, nie przetarłem przed skanowaniem.

 Model lekko wygładzony w Zbrushu + retopo i projekcja   

s1.jpg

s3.jpg

s2.jpg

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Edytowane przez McGavish
  • Like 2
Napisano (edytowane)

Cześć wszystkim!

Pewnie wielu z Was kojarzy rzeźbiarza Tomka Radziewicza: https://radziewicz-art.com/. Mam przyjemność współpracować z nim teraz nad bardzo ciekawym projektem, którego efektem na razie są skany jego rzeźb.

Oryginał jest odlany z żywicy, przez co trzeba pokryć figurę proszkiem przed skanem, inaczej bardzo mało detali da się przechwycić. Ponad 700 zdjęć, cały projekt w Metashape, czyszczenie i rendering w Zbrushu. Metashape ma słabą przypadłość tworzenia blobów w niektórych miejscach, które są niezbyt przyjemne do czyszczenia, więc pod tym względem wygrywa Reality Capture, które z resztą po sprzedaży dla Epic Games ma znacznie lepsze licencjonowanie. 

Projekt też na AS: https://www.artstation.com/artwork/3dn0gv

z1_logo.jpg

z3_logo.jpg

z5_logo.jpg

z2_logo.jpg

 

Edytowane przez McGavish
  • Like 4
Napisano (edytowane)

Dzięki Klicek! Jasne, że mam więcej, tylko wrzucam po kawałku 😄 

Tym razem czaszka, prawie 900 zdjęć (za dużo nawet ale lepiej mieć więcej). Wysokość figurki to 10cm w realu, z obserwacji na razie, to ciemna żywica znacznie lepiej się skanuje w porównaniu od jasnej (kontrast z proszkiem). 

https://radziewicz-art.com/

https://www.artstation.com/artwork/5XGBQ8

z2.thumb.jpg.ba52bca20f4bbc4b51030e97490ab1df.jpg

z3.thumb.jpg.30888e35926bbd4fa5993834f749566b.jpg

z5.thumb.jpg.2691b5ad293723b71c312a8d1c93ec8b.jpg

z4.thumb.jpg.3ae992f6e3288aeccb43bee82d2db85c.jpg

z8.thumb.jpg.d1a11af8501b80627f274a212c5a3975.jpg

z6.thumb.jpg.fbcea7e9f9206394e9bcaaba84e52ea8.jpg

Edytowane przez McGavish
  • Like 1
Napisano

Hej po długiej przerwie, trochę mnie tu nie było! 

Znacznie ulepszyłem technologię jeśli chodzi o cały proces jak i automatyczne przetwarzanie pod kątem PBR na podstawie skanu. Dużo jeszcze zostało do ulepszenia, głównie algorytmy i matematyka ale jest progress 🙂

Jak na razie całkiem ładnie działa przechwytywanie albedo, specular, roughness i normal. Metallic myślę kwestia czasu.

Hełm był połączeniem fotogrametrii, światła strukturalnego i fotometrii. But ze względu na to, że był jasny i miał dużo ficzerów na powierzchni, udało się ładnie złapać fotogrametrią. 

filmiki: 

 

blender_80auBeCDRk.jpg

blender_PEPD85DY6T.jpg

blender_dswWAbD528.jpg

blender_I5keahx6zU.jpg

blender_FVaRIEauZh.jpg

blender_vCnr09sw20.jpg

blender_QiTCkCh4h2.jpg

blender_KVfnbBW3Xo.png

  • Like 10
Napisano

Ładny detal! dużo więcej chyba już by się nie dało wycisnąć nie wchodząc na mikroskopijny detal na poziomie prawie atomowym 😛 Pewnie rozdzielczość mogłaby być jeszcze ciut większa żeby była idealna żyleta ale bardzo ładnie wyłapało drobny detal i w zasadzie jako hero produkt do closeupów też się chyba nadaje 🙂 

  • Like 1
Napisano

Dzięki panowie! 

@DestroyerJakościowo celowane w hero propy pod game dev/vfx i wizki produktów. Myślę, że da radę jeszcze wyciągnąć lepszą rozdzielczość na teksturach, zdjęcia były robione Sonym A7R IV (61 mpx) więc ilość danych ogromna, tylko muszę zrobić retopo modelu i dobre zoptymalizowane UV. Generyczne UV z Metashape nie jest idealne ale dostatecznie dobre żeby robić testy i pokazać 🙂 

Zdecydowanie najlepiej byłoby użyć detalu i informacji z fotometrii do naprawienia/poprawienia geometrii. Przeniesienie całego detalu z fotometrii do geometrii spowodowałoby, że geo miałoby pewnie z 300 mln trójkątów 🙂. Będę celował w naprawione i ulepszone geo + mikro detal w normal mapie/dispie co wydaje się być najbardziej optymalne.

 

Kumpel wydrukował mi model na drukarce 8K z ciekawości i jestem mocno zaskoczony jaką jakość druku można teraz osiągnąć, jeszcze na takim małym obiekcie 🙂 Od spodu na podeszwie były podpory stąd lekkie uszkodzenia. Jak dotrze wydruk to muszę porobić jakieś makro fotki.

329580695_476900091300167_2391750001905046780_n(1).thumb.jpg.63a71e500241739d9198db6cc69ae2d0.jpg329388653_736273198008499_8750503786736215880_n(1).thumb.jpg.4b6017933f09d7e83ab22f8e97d51f1d.jpg
329333415_679077307342167_500734781780433103_n.thumb.jpg.0484d6197a75108b8ede0975f803cdf9.jpg329560750_697487995254566_8331464394486743820_n(1).thumb.jpg.23b6578120c1d76180eff4ab62e63611.jpg

 

  • Like 8
  • Wow 1
Napisano
7 godzin temu, Destroyer napisał(a):

wow tylko 90$, tanio, sądziłem, że bo będzie rzędy wielkości więcej choć niekoniecznie jak drukarka jubilerska 🙂 

Jeśli chodzi o koszt drukarki to jedno zero gdzieś zniknęło 😜

@McGavish, świetne skany i wydruki!

  • Like 1
Napisano

Tanio to było jak była przedsprzedarz. Nawet wtedy kupiłem fajny tier, ale życie mi przyje**** i musiałem to anulować.

Nie żałuję, bo papranie się w żywicy jest nie dla mnie. 

 

But wygląd super! 

  • Like 1
Napisano (edytowane)
W dniu 2.03.2023 o 11:04, michalo napisał(a):

Tanio to było jak była przedsprzedarz. Nawet wtedy kupiłem fajny tier, ale życie mi przyje**** i musiałem to anulować.

Nie żałuję, bo papranie się w żywicy jest nie dla mnie. 

 

But wygląd super! 

Dzięki @michalo i @Araiel!

Teraz te drukarki są już dużo tańsze niż kiedyś jak np. Formlabs. No i fakt, lepiej mieć osobne pomieszczenie na drukarkę bo te żywice i opary nie są najzdrowsze 🙂

Edytowane przez McGavish
Napisano

Sorry za offtop, ale się podjarałem jak zobaczyłem, że jakbym się uparł to może nawet by mnie było stać na taką drukarkę ;). Jak to jest z tą toksycznością żywicy? Problem jest tylko podczas drukowania czy w ogóle? Tzn. żywica przed i po druku też może być niebezpieczna? Nadawałoby się to np. do wydrukowania części do zepsutych zabawek dla dzieciaka? W ogóle to taki wydruk jest wytrzymały? Można to porównać do czegoś - może plastiku?

W mieszkaniu pewnie byłby problem żeby z tego korzystać. Chyba, że na balkonie? 😄

I przy okazji - do przygotowania modeli do druku trzeba jakiegoś specjalnego softu używać czy da się wyeksportować coś z maxa albo innego sketchupa?

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności