Napisano 25 Listopad 200519 l Witam Czy jest możliwość w maxie pomiaru natężenia światła na obiekcie, tzn czy jest jakaś możliwość próbkowania natężenia swiatła w wybranych miejscach (w kandelach/metr kwadratowy) na oświetlonym (zrenderowanym) modelu ?
Napisano 25 Listopad 200519 l pogadaj z Vorkiem, on jest specem od swiatłomierzy. A przynajmniej od posługiwaniu sie nimi w avatarach... :D
Napisano 25 Listopad 200519 l nic mi o tym nie wiadomo Podpinam się pod tym;) A co do ustawiania natężeń światła to w standart typu omni można kontrolować tylko muliplier/contrast itp. V-ray i standardowe oświetlenie mają dodatkowe opcje w F10. Z tego co wiem większość robi to metodą prób i błędów:)
Napisano 25 Listopad 200519 l Jedyny znany mi sposób jest do wykonania 'okrężną' drogą. Jeżeli użyjesz w scenie światła typu photometric to zaznacz "target" , wtedy po wybraniu "tergetu" w scenie, wyświetlana jest informacja o natężeniu światła w punkcie targetu. Wielki minus tego rozwiązania to to że target musisz ustawić na obiekcie na którym chcesz dokonać pomiaru, a jedyny plus to taki że chyba nie ma innej metody.
Napisano 25 Listopad 200519 l mozna zmierzyć natęzenie na powierzchni obiektu (w luxach) gdy się używa radiosity
Napisano 25 Listopad 200519 l vray to zabawka a nie plugin specjalistyczny ;] do takich rzeczy są specjalne softy (kiedys dawalem linka do jednego z producentów) do pomiaru natężenia swiatła
Napisano 25 Listopad 200519 l Autor po co ci to? Może da radę inaczej? Potrzebuję oświetlić budynek z zewnątrz ściśle okreslonymi wartościami luminancji w wartościach podanych cd/m. Dlatego potrzbuję po zrenderowaniu modelu oświetlonego budynku zmierzyć jaka jest wartość naświetlenia na dole a jaka na górze elewacji. Potrzeby byłby do tego jakiś próbnik który pozwoli to zmierzyć, czy jest wogóle coś takiego w maxie?
Napisano 25 Listopad 200519 l o ile się nie mylę to światła typu ies mają pole w które wpisujesz cd/m jako multiplier.
Napisano 25 Listopad 200519 l tak ale co z pomiarem swiatła w pomieszczeniu ? ;] z resztą silniki GI nie dadzą ci tego co profesjonalne programy do takich rzeczy
Napisano 25 Listopad 200519 l Po zrenderowaniu obrazek jest bitmapą, każdy pixel posiada informację o kolorze w RGB i ewentualnie kanał alpha. Nie ma takiej możliwości żeby po renderze zbadać próbnikiem natężenie światła w cd. Informacje o natężeniu światła są przechowywane tylko w mapach hdri ale nie na takiej samej zasadzie o którą tobie chodzi. Zostaje CI więc sprawdzanie tego w scenie. W światłach photometric możesz dokładnie ustalić natężenie w cd a do średnich wartości w pomieszczeniu są chyba jakieś wzorki (dokładnie nie wiem, specjaliści niech się wypowiedzą :) ) Albo właśnie tak jak Marcin pisze, poszukaj jakiegoś specjalego programu do tego celu. Pozdrawiam
Napisano 25 Listopad 200519 l mapy hdri nie przechowują informacji o cd/m są to zwyczajnie pliki graficzne tylko o dużo większej głębi kolorów niż standardowe 24 bity jpg:D
Napisano 25 Listopad 200519 l Są dwa sposoby pomiaru światła w MAXie. Oba wymagają zastosowania radiosity i świateł fotometrycznych do obliczenia dystrybucji światła. 1. Jest do tego przystosowane narzędzie: rendering > advanced lighting > ligting analysis 2. Poprzez renderowanie z włączoną opcją „Pseudo Color Exposure Control” w panelu Exposure Control przykład działania: http://www.art-huma.com.pl/zasysanie/mieszkanie.jpg http://www.art-huma.com.pl/zasysanie/mieszkanie_illuminacja.jpg
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto