KLICEK Napisano 1 Kwiecień 2007 Napisano 1 Kwiecień 2007 (edytowane) Chciałbym przedstawić wam Waldka Kamińskiego na naszym forum znanego jako "oDD", zgodził się on przedstawić swoją pracę oraz odpowiedzieć na wasze pytania. Waldek Kamiński Portfolio Waldek Kamiński Portfolio Regulamin : Zadajemy poważne pytania, na poziomie,możemy pytać o porady i tak dalej, nie prosimy o tutoriale i podobnego rodzaju rzeczy Waldek ma prawo wybrać pytanie na które chce odpowiedzieć bądź nie, dlatego nie płaczemy w wątku że nie odpowiedział na pytanie, bo kara będzie surowa zachowanie kultury w wypowiedziach i pytaniach W wątku zaczynamy zadawać pytania dopiero wtedy, gdy Waldek się przywita, wszystkie wcześniejsze posty będą kasowane Edytowane 11 Lipiec 2008 przez KLICEK
oDD Napisano 1 Kwiecień 2007 Napisano 1 Kwiecień 2007 hej wszystkim, od trzech lat pracuje w techlandzie na stanowisku conceptart/texture artist. Na mojej stronie możecie zobaczyć próbke tego co robie na codzień. Jeśli macie jakieś pytania związane z tworzeniem gier, grafiką i tym podobnymi jestem tutaj by na nie odpowiedzieć. Zapraszam do dyskusji.
happy-angel Napisano 2 Kwiecień 2007 Napisano 2 Kwiecień 2007 Czesc mam do ciebie w sumie wiele pytan na podstawie ktorych bedziesz mogl zrobic ladne opwiadnko: 1) Od czego wszystko zaczelo? 2) W jaki sposob uczyles sie? (jakie masz wyksztalcenie o ile masz i jak bardzo ci pomoglo?) 3) Jakie masz pojecie o 3D modelingu i ewentualnie animacji? (jezeli tez interesowales sie ta tematyka to dla czego wybrales wlasnie conceptart/texture artist?) 4) Czy z prespektywy czasu kiedy juz wiesz jak wyglada twoja profesja od podszewki nadal uwazasz ze wybrales dobry kierunek? 5) W jakis sposob znalazles prace i jak ja szukales? (kiedy zrozumiales ze jestes na tyle dobry zeby zaczac na tym zarabiac kase?) 6) Czy pracujesz nad tym zeby opanowac inne bliskie gamingu zawody np.: kodowanie czy modeling, etc... Z gory dziekuje
..::Krzysiek M::.. Napisano 2 Kwiecień 2007 Napisano 2 Kwiecień 2007 Witam Przejrzałem parę twoich prac i jestem pod wrażeniem od ilu lat obcujesz już z grafiką ??
Drakula Napisano 2 Kwiecień 2007 Napisano 2 Kwiecień 2007 Opisz po krotce proces powstawania obrazkow :) Uzywasz teksturowanych brushy ? i pytanie najwazniejsze: czemu nie uczeszczasz na wroclawskie edycje browarow forumowcyh? :P
mort Napisano 2 Kwiecień 2007 Napisano 2 Kwiecień 2007 Witam! 1. Ile czasu mniej więcej zajmuje Ci zrobienie jednej pracy? 2. czyimi pracami się inspirujesz(czy literaturą, komiksem itd.itp.) pozdrawiam!
oDD Napisano 2 Kwiecień 2007 Napisano 2 Kwiecień 2007 okej o sobie to godzinami można :P 1) Od czego wszystko zaczelo? jakos zawsze troche sie rysowaniem/grafika interesowałem ale nic poważnego, w liceum chciałem sie nauczyć modelować ale za dużo z tego też nie wyszło (przeczytałem książke ale i tak wymodelować czegoś konkretnego nie umiem). Dopiero jak poszedłem na studia (Polibuda) zaczołem sie bać, że jeśli nic ze sobą nie zrobie to spędze swoje życie na robieniu czegoś co mnie nie interesuje. Po maturze przeczytałem przez przypadek o tym że instenieje ksiązka jak rysować komiksy sam pomysł nauki rysowania wtedy był mi obcy. Myślałem, że ludzie rodzą sie z talentem i fajnie rysują albo bez talentu i nic z nich nie będzie (oczywiście siebie zaliczałem do drugiej grupy) no ale zaciekawiony znalazłem strone http://www.polykarbon.com przeczytałem ze 3 tutoriale, postanowiłem że naucze sie w rysować i przestane narazie myśleć o talencie. 2) W jaki sposob uczyles sie? (jakie masz wyksztalcenie o ile masz i jak bardzo ci pomoglo?) Z rysowaniem to czytałem jakies tutoriale i w domu rysowałem samemu. Z poczatku czesto ze zdjęc, po jakims czasie kupiłem sobie tablet. uczyłem sie oglądając co ludzie pokaują na forach, i czytając komentarze do prac innych ludzi. Najwiecej czasu spedzilem na sijunie. Starałem sie jak najmniej gadac a jak najwiecej rysowac/malowac. Po dwoch latach zaczołem chodzic na kursy rysunku na asp , a po 3 latach męki na polibudzie, zostawiłem ją i poszedłem na projektowanie graficzne wieczorowe na asp (dwa razy próbowałem dostać sie na dzienne bez skutku). Może to wina tego że nie byłem na dziennych ale nie moge powiedzieć żeby asp dużo zmieniło. Napewno sie nauczyłem pare ciekawych rzeczy, zrozumieałem pare zagadnień związanych ze sztuka, no i przynajmniej raz w tygodniu goła baba do rysowania to bardzo duży plus, ale pozatym lwią część zajęć zajmowały przedmioty które mnie kompletnie nie interesowały. Dlatego po trzech latach licencjatu postanowiłem nie kontynuować nauki. 3) Jakie masz pojecie o 3D modelingu i ewentualnie animacji? (jezeli tez interesowales sie ta tematyka to dla czego wybrales wlasnie conceptart/texture artist?) W życiu może wymodelowałem dwie postacie lowpoly i je zmapowałem, nie umiem tego robić i ne jestem żadnym ekspertem w tej dziedzinie, ale znam temat na tyle by rozumieć potrzebne do pracy zagadnienia i wiedzieć z grubsza co robi modeler gdy patrze na jego monitor. 3D zainteresowałem sie jescze za czasów 3d studio 2.0 pod dosa, w głowie miałem obraz taki że do modelowania używasz myszki więc ta zręczność ręki, która jest potrzebna do rysowania tutaj nie jest taka ważna (znowu to głupie myślenie o talencie i czy go mam czy nie). Temat mnie interesował ale gdy zaczołem rysować to o wiele bardziej mnie wciągneło, z poczatku chciałem tworzyć ilustracje dopiero później to głównie sie ograniczyło do conceptartu. 4) Czy z prespektywy czasu kiedy juz wiesz jak wyglada twoja profesja od podszewki nadal uwazasz ze wybrales dobry kierunek? NIgdy do konca nie jestem pewnie czego chce od życia ale dobrze wiem czego nie chce. Pracowanie przy grach z czasem podba mi sie coraz bardziej. W przyszłości chaił bym może mieć większy wpływ na całokształt artystyczny gry. Jednak już teraz czuje że mógłbym to robić jescze bardzo długo. Z punktu widzenia karierowo/finansowcyh przemysł growy jest bardzo atrakcyjny, w tej chwili jest na przełomie stania się częścią kultury masowej. Gry będa takie jak filmy - każdy znajdzie coś dla siebie, nie będzie to kojarzone z rozrywką tylko dla dzieci. Więc myśle że pracy będzie tutaj coraz więcej. 5) W jakis sposob znalazles prace i jak ja szukales? (kiedy zrozumiales ze jestes na tyle dobry zeby zaczac na tym zarabiac kase?) Przymierzałem sie do zdobycia pracy w juz nie istenijącym THG, chiałem zdobyć tam statnowisko teksturowania bo uważałem że na concept jescze jestem za słaby. Tak z miesiąca na miesiąc odkładałem pojście do Tanhausera, az w koncu na necie zobaczyłem ogłoszenie że techland szuka conceptartysty, wysłałem portfolio pózniej poszedłem na rozmowe i dostałem prace (jeśli kogoś interesuje temat jak to wyglądało dokładniej , co dałem do portfolio i jak wygląda rozmowa moge więcej napisać) Zrozumiałem, że jestem na tyle dobry żeby zarabiać kase, jak zaczołem zarabiać kase :P Nie na serio jak zaczołem pracować zaczołem poznawać róznych ludzi, też słyszałem wiele historii o ludziach którzy wczesniej pracowali w innych firmach, uzmysłowiłem sobie że takie czekanie w nieskonczonosc nie ma sensu bo wiele osób, które mniej umieją a prubują sie dotać i tak często wygrywają z lepszymi od siebie tylko dlatego że ci lepsi czekają na niewadomo jaką chwile kiedy uznają że są godni zacząc zarabiać. Mi sie nadal nie podoba masa rzeczy w tym co robie, z czasem jak sie człowiek uczy zmieniają mu sie poprostu rzeczy których w swojej twórczosci nie lubi. 6) Czy pracujesz nad tym zeby opanowac inne bliskie gamingu zawody np.: kodowanie czy modeling, etc... Kiedys temat programowania jokos tam polizałem w liceum myślałem czy może też sie tym nie zająć ale jakoś bardziej sie zangażowałe w tworzenie obrazów. Cały czas sobie obiecuje że kiedyś sie naucze modelowac nie tyle po to by móc robic modele w pracy, bardziej dlatego że wydaje mi sie że modelując można sie bardzo dużo nauczyć odnośnie rysowania. Jak spędzasz wiele godzin modelując człowieka to jest to świetne studium kształtów ciała, dodać do tego umiejętność zręcznego posługiwania sie ołówkiem i jest dobry rysunek !
oDD Napisano 2 Kwiecień 2007 Napisano 2 Kwiecień 2007 Witam Przejrzałem parę twoich prac i jestem pod wrażeniem od ilu lat obcujesz już z grafiką ?? dzięki , pierwsze kroki z rysowaniem to były gdzieś wakacje 2000, widać początkową fascynacje mangą :P tablet, pierwsze bazgroły to 2002 (od samego początku zbieram to co robie żeby widzieć czy idzie coś lepiej):
Gość _Kreska_ Napisano 2 Kwiecień 2007 Napisano 2 Kwiecień 2007 a ja chcialbym sie dowiedziec jak wyglada praca na takim stanowisku jak Twoje, tzn tak po ludzku, bo rozumiem ze obrazujesz ludziki czy pojazdy ale ile jest w tym Twojego wkładu? Czy powiedzmy projektujac postac dostajesz dokladny opis (no nie wiem, buty szare, cichobiegi bez sznurówek, krawat czerwony itepe) czy jest to ogolne zalozenie (sprzedawca skarpetek, gruby, żartowniś... powiedzmy;)) i reszta nalezy do Ciebie? Sory jesli gupie pytanie ale zawsze mnie to zastanawialo :) ps. portfolio masz wypas, gratuluje! Piekne prace
nielot007 Napisano 2 Kwiecień 2007 Napisano 2 Kwiecień 2007 Witam!! -czy jak robisz koncepty postaci to robisz tylko takie z perspektywy czy tez robisz widoki z przodu i boku, ogolnie czy robi sie przy konceptach tylko widoki z perspektywy czy tez widoki ? -czy nie jest ciezko robic textur jak ktos inny rozklada siatke (uvw) czy moze sam rozkladasz siatke ? pozdrawiam
LISEK Napisano 2 Kwiecień 2007 Napisano 2 Kwiecień 2007 Ja sie wlacze troche do medrkowania nt talentu (offtopic): Troszeczke zazdroszcze Tobie oDD ze zaczynales od zera,ze tak powiem... bo zazwyczaj Ci,ktorzy uwazani sa za utalentowanych wchodza w glupie nawyki w rysowaniu... wiem to po swoim przykladzie, do dzisiaj polowy z tego nie moge sie wyzbyc... Pozdrawiam
..::Krzysiek M::.. Napisano 2 Kwiecień 2007 Napisano 2 Kwiecień 2007 Witam mam jeszcze jedno pytanko , też się fascynuje mangą , niektórzy mówią że później trudno jest się przeżucić z tzw stylu mangowego do stylu normalnego , też miałeś takie problemy ??
oDD Napisano 2 Kwiecień 2007 Napisano 2 Kwiecień 2007 Opisz po krotce proces powstawania obrazkow :) Uzywasz teksturowanych brushy ? hehe na takie pytanie nie można dać jednoznacznej krótkiej odpowiedzi :P no ale tak po krótce, z czasem mi sie zmienia sposób jak maluje, czasami startuje ze szkicem, potem nakładam na warstwach stare obrazki zeby powstały plamy, i po tym maluje jakims fajnym pedzelkiem (mam w sumie jeden standardowy z photoshopa którego uzywam 90% czasu), przykładem tej techniki jest to: albo tutaj, jeśli jescze tego nie widzałeś, to ma pare lat (jest tam nizej filmik twarzy to było zadanie na asp a nie tutorial dlatego tak szybko leci, ale cos mozna podpatrzec): http://www.max3d.pl/show.php?id=tut_video teraz jednak prawie zawsze olewam szkic i zaczynam od tworzenia jakichś smieci na ekranie poprzez nakładanie paru starych obrazków i naprzykład w takich śmieciach staram sie znaleźć coś ciekawego. czasami naprzykład robie zarys postaci rzucam na to pare kawałków innego obrazka albo zdjecia i patrze czy da sie cos z tego fajnego zrobić. koncepty lokacji do Call of juarez były robione tak że odpalałem etapy prototypowe (jescze bez tekstur ani bez niczego tylko pomarańczowy teren, rozstawione ludziki i jakies atrapy budynków, robiłem skreeny w miejscach jakichs istonych gdzie gracz bedzie przechodził i na tym malowałem obcieuje że nagram kiedyś jakiś filmik jak powstaje praca :P i pytanie najwazniejsze: czemu nie uczeszczasz na wroclawskie edycje browarow forumowcyh? :P hehe, byłem jakiś czas temu na prezentacji Bagińskiego, nawet pare piwek wypiłem ! :P napewno ktoś tam mnie z was widział ale pewnie jakoś sie z tłumu za mało wybijałem.
serratus Napisano 2 Kwiecień 2007 Napisano 2 Kwiecień 2007 Napisał oDD: (jeśli kogoś interesuje temat jak to wyglądało dokładniej , co dałem do portfolio i jak wygląda rozmowa moge więcej napisać) Witam, Ja też mam kilka pytań: 1) Jak wygląda praca w przemyśle gier w Polsce ? - Czy naprawdę jest tak się ciężko dostać na jakiekolwiek stanowisko nawet jeśli dysponuję się bogatym portfolio ? A może jest to tylko głupi wymysł i tak naprawdę to pracodawcy mają problem z poszukiwaniem odpowiednich osób ? 2) Czy jest taka opcja jak przyjmowanie stażystów i szkolenie ich (uczniów, studentów) ?, jeśli tak to czy przyjęcie takiego stażysty jest zależne od jego portfolio ? 3) Dla pracodawcy jest ważne tylko portfolio, czy dużą rolę odgrywają tutaj wyniki na maturze i skończone studia ? A co do studiów - czy pracodawca patrzy tylko na papier, czy może na jakość tego papieru - czy robi to jakąś różnicę jeśli ktoś skończył ASP a inna osoba studia kompletnie niezwiązane z grafiką - np. zarządzanie ? 4) Ostatnie pytanie brzmi tak jak przytoczone przez Ciebie słowa, które znajdziesz w cytacie :) Pozdrawiam
KLICEK Napisano 2 Kwiecień 2007 Autor Napisano 2 Kwiecień 2007 i ja chce zadac i ja chce ! 1)Czy podczas malowania textur, posiłkujesz sie zdjeciami ? Wczoraj wspominales ze textury nie sa juz tak istotne/trudne do wykonania jezeli chodzi o modele lp + normal dlaczego ? 2) Hmm wydaje mi się że jako jedyny user masz najwieksza liczbę postów do umieszczanych tu swoich prac, dlaczego nie lubisz brac udziału w roznych dyskusjach ? czy uwazasz ze forum przeszkadza w szkoleniu swoich umiejetnosci czy wrecz przeciwnie ? widzialem Twoje podmalowki i wygladaja rewelacyjnie jezeli chodzi o ich realnosc, moze masz jakies wskazowki, tipsy tricksy dla poczatkujacych ?:)
ledyr Napisano 2 Kwiecień 2007 Napisano 2 Kwiecień 2007 witam zastanawiałem sie ostatnio jak to bedzie z tymi teksturami w bliskiej przyszłości. Jak myslisz co bedzie ważniejszą umiejetnością "texturatora", malowanie tekstur czy edycja zdjęć? wiadomo ze zalezy tez od gry ale w wiekszości, ogólnie? pozatym gratuluje naprawde dobrych prac, masz fajny styl rysowania :)
happy-angel Napisano 2 Kwiecień 2007 Napisano 2 Kwiecień 2007 1) Co ci sprawia wieksza przyjemnosc conceptart czy rysowanie tekstur i czy nie jest rysowanie tekstur dla ciebie taka zmudna i nieprzyjemna robota. 2) Czy znasz takie osoby ktore potrafia rysowac concepty, modelowac, texturowac i animowac.
shi Napisano 2 Kwiecień 2007 Napisano 2 Kwiecień 2007 hej ja chciałbym ssie dowiedzieć czegoś na temat ilości i tempa pracy w firmie. Napisz ile oczekują od ciebie żebyś zrobił w ciągu jednego dnia pracy - czy jesteś rozliczany z każdej godziny czy pozostawiają ci większa swobodę. Nie znam sie wiec nie wiem o co dokładnie jeszcze pytać proszę żebyś poruszył szerzej ten temat jeśli możesz. Z góry dziękuję pozdrawiam
1nS Napisano 2 Kwiecień 2007 Napisano 2 Kwiecień 2007 czesc waldek :) jaki ty masz teraz tablet i w robocie i w domku? :) co bys polecil poczatkujacym i tym, ktorzy maja juz doswiadczenie z tabletem i z rysowaniem? co dla ciebie jest najtrudniejsze w zabraniu sie/dokonceniu rysunku i czy masz chwile, w ktorych zmuszasz sie do zakonczenia jakiegos rysunku?
Creator Napisano 2 Kwiecień 2007 Napisano 2 Kwiecień 2007 Witam!! Kilka pytań: 1) Co uważasz o waszym nowym "dziecku" Warhound, czy nie jest zbyt łudząco podobne do FarCrya i Crisis? 2) Jacy są Twoi ulubieni artyści (nie tylko z branży)? 3) Czy sam grasz w jakieś gry? 4) Przy którym projekcje najlepiej Ci się pracowało? Z góry dzięki za odpowiedź :) Pozdrawiam!!
aspenboy Napisano 2 Kwiecień 2007 Napisano 2 Kwiecień 2007 Ja też mam pytanie, a właściwie prośbę: - Mógłbyś coś napisać więcej a propos rozmowy o pracę? Jak mniej-więcej przebiegała, co wrzucić do portfolio itd. Z góry dzięki za odpowiedź :)
oDD Napisano 2 Kwiecień 2007 Napisano 2 Kwiecień 2007 1. Ile czasu mniej więcej zajmuje Ci zrobienie jednej pracy? speedy od godziny do dwuch ale czasami dłużej czasami krucej, nie maluje z zegarkiem w ręku, speed dla mnie bardziej jest związany z tym jak sie maluje a nie jak szybko. Jak coś trzeba dopicowac to spokojnie 10 godzin albo więcej, zależy. 2. czyimi pracami się inspirujesz(czy literaturą, komiksem itd.itp.) napewno to za sprawą Mullinsa bardziej pociąga mnie ten speedowy wygląd obrazka, ale tak pozatym nie mam jakichs konretnych inspiracji. Ciekawe pomysły można zobaczyć wszędzie, od japońskich magazynów z modą poprzez komiksy franka millera po dziwnie ubranych ludzi stojących na przystankach w dordze do pracy. Jakiejś ładnej listy fajnych artystów których kocham nie mam.
oDD Napisano 2 Kwiecień 2007 Napisano 2 Kwiecień 2007 a ja chcialbym sie dowiedziec jak wyglada praca na takim stanowisku jak Twoje, tzn tak po ludzku, bo rozumiem ze obrazujesz ludziki czy pojazdy ale ile jest w tym Twojego wkładu? Czy powiedzmy projektujac postac dostajesz dokladny opis (no nie wiem, buty szare, cichobiegi bez sznurówek, krawat czerwony itepe) czy jest to ogolne zalozenie (sprzedawca skarpetek, gruby, żartowniś... powiedzmy;)) i reszta nalezy do Ciebie? Sory jesli gupie pytanie ale zawsze mnie to zastanawialo :) ps. portfolio masz wypas, gratuluje! Piekne prace dzięki !, świetne pytanie, czasami jest jakis wymóg w stylu fajnie żeby miał szrame na buzi a tak to bardziej ogólnie zarys klimatu, np młody chłopak , wysoki, widać że od paru lat podrużuje, niech ma rysy meksykańskie. Jakieś mniej ważne postacie w stylu przeciętni przeciwnicy to jeszcze ogolniej, naprzykład kowboje, po pierwsze odrazu każdy jak spojrzy musi wiedzieć że to kowboj, musi być fajny, zły i tyle. Też zależy od osoby która to zleca czasami ma bardziej skrystalizowaną wizje, wtedy muszą sie pojawić jakieś konkretne elementy a czasami trzeba szukać i wtedy sie rysuję każdy całkowicie inny koncept.
oDD Napisano 2 Kwiecień 2007 Napisano 2 Kwiecień 2007 -czy jak robisz koncepty postaci to robisz tylko takie z perspektywy czy tez robisz widoki z przodu i boku, ogolnie czy robi sie przy konceptach tylko widoki z perspektywy czy tez widoki ? z początku robiłem jakieś rzuty ale nikt na to nie patrzył :P, modeler przeważnie dostanie koncepcik na którym powiedzmy widać kowboja (w perspektywie), ma wysokie buty fajne spodnie pas i koszule. Do tego szukamy (albo ja albo modeler) dodatkowych zdjęć, na przykład kowbojek żeby lepiej wiedzieć jak one naprawde wyglądały, szukamy zdjęc autentycznych pasów itd. To zależy od tytułu, Call of Juarez był grą osadzoną w jakichś realiach które są udokumentowane, chcieliśmy żeby to przypominało typowy dziki zachód dlatego postacie musiały być na czymś wzorowane, dlatego też koncepty są mocno wsparte zdjęciami. Przy tytule takim jak Chrome 2, który jest grą SF nie mamy sie już na czym wesprzeć bo tutaj sami wymyślamy te realia, dlatego przy takim projekcie koncept jest wazniejszy, i naprzyklad do mecha jakies proste rzuty trzeba bylo zrobić, przy postaciach... płacz i zgrzytanie zębami (pozdrawiam sławusia w tym momencie :P ) -czy nie jest ciezko robic textur jak ktos inny rozklada siatke (uvw) czy moze sam rozkladasz siatke ? ufały robią mi zawsze modelerzy (sławuś albo aruś) i robią to świetnie. Gdyby robił to ktoś źle to napewno moja praca była by o wiele trudniejsza, ale w moim wypadku jest super.
oDD Napisano 2 Kwiecień 2007 Napisano 2 Kwiecień 2007 Troszeczke zazdroszcze Tobie oDD ze zaczynales od zera,ze tak powiem... bo zazwyczaj Ci,ktorzy uwazani sa za utalentowanych wchodza w glupie nawyki w rysowaniu... wiem to po swoim przykladzie, do dzisiaj polowy z tego nie moge sie wyzbyc... jeszcze takiego czegoś nie słyszałem, żeby mi ktoś zazdrościł że musiałem sie samemu i to poźno zacząć uczyć. Nie można o tego typu rzeczach za dużo myśleć (o przeszłości i co by było gdyby), ja bym wolał mieć jakiegoś nauczyciela gdy byłem młody, nawet teraz jak by miał mnie mullins uczyć to jestem za, nawet jak bym miał zacząć malować kompletnie tak jak on to wolał bym być w sytuacji takiej że musze sie zastanawiać jak wyrwać sie z jego stylu niż być w sytuacji że nie mam pojęcia jak on to robi. Osobiście wogule nie przejmuje sie czyms takim jak styl/nawyki. Może schodze już z tematu... pozdro
oDD Napisano 2 Kwiecień 2007 Napisano 2 Kwiecień 2007 mam jeszcze jedno pytanko , też się fascynuje mangą , niektórzy mówią że później trudno jest się przeżucić z tzw stylu mangowego do stylu normalnego , też miałeś takie problemy ?? niektórzy przeważnie nie mają racji ale teraz wyjtkowo mówią prawde :P Jak umiesz świetnie rysować "relistycznie" postać bez jakichs stylowych uproszczeń, to jest o wiele łatwiej to pożniej na jakiś konretny styl zamienić - na odrót jest trudniej, umiesz tylko mange i chcesz coś realistycznie namalować to często leżysz i kwiczysz Chen Yi Chang, pracował między innymi nad mulanem: Świetnie rysuje z żywego modela, rzeczy które kompletnie nie przypominają tego co robi w pracy.
oDD Napisano 2 Kwiecień 2007 Napisano 2 Kwiecień 2007 1) Jak wygląda praca w przemyśle gier w Polsce ? - Czy naprawdę jest tak się ciężko dostać na jakiekolwiek stanowisko nawet jeśli dysponuję się bogatym portfolio ? A może jest to tylko głupi wymysł i tak naprawdę to pracodawcy mają problem z poszukiwaniem odpowiednich osób ? Trudno mi ocenić cały rynek (nawet taki mały), ale nie słyszałem o tym żeby jakoś strasznie trudno prace było znależć, jakaś plota bardziej. Jak kogos szukamy to dłużej, szukamy conceptaratysty a ludzie którzy sie zgłaszaja w portfolio nie daja nawet jednego conceptu, ze znalezieniem dobrego animatora jest wogule raczej mogiła. 2) Czy jest taka opcja jak przyjmowanie stażystów i szkolenie ich (uczniów, studentów) ?, jeśli tak to czy przyjęcie takiego stażysty jest zależne od jego portfolio ? Nic mi o tym nie wiadomo, napisz do techlandu i sie spytaj nic nie zaszkodzi. 3) Dla pracodawcy jest ważne tylko portfolio, czy dużą rolę odgrywają tutaj wyniki na maturze i skończone studia ? A co do studiów - czy pracodawca patrzy tylko na papier, czy może na jakość tego papieru - czy robi to jakąś różnicę jeśli ktoś skończył ASP a inna osoba studia kompletnie niezwiązane z grafiką - np. zarządzanie ? Portfolio to rzecz najwazniejsza. Piątki z biologi i czerwnoe paski nie mają znaczenia. Jeśli kierunek studiów pokrywa sie ze stanowiskiem o jakie sie starasz to zawsze to jakiś plus jest, ale nie jest to tak ważne jak portfolio. Niektórzy mówią że wykształcenie jest super ważne ale przeważnie są to ludzie którzy sami skończyli uczelnie i chca nadać temu jakąś wartość. Z innymi stanowiskami może być inaczej. Naprzykład na testera portfolio nie dasz, dlatego ludzi sie bardziej na podstawie testów przyjmuje i jakie mają wykształcenie ( w tym wypadku informatyk to plus, chyba). Ale zawsze ważniejsze jest to co umiesz a nie papier, jesli jakaś firma przyjmuje według innych kryteriów to ja tam nie chce pracować. 4) Ostatnie pytanie brzmi tak jak przytoczone przez Ciebie słowa, które znajdziesz w cytacie :) Odnośnie portfolio i rozmowy. Portfolio zrobiłem szybką stronke: przyjmowałem sie na pozycje conceptartysty (wtedy nie było mowy jeszcze o teksturach), dlatego najwieksze dwie sekcje to speedy i concepty, dodatkowo iles prac rysunkowych żeby pokazć że ślad ołuwkiem umiem zostawiać. Jakieś skrawki 3d - koleś lowpoly i jakiś młotek - fakt że kumam jakieś podstawy 3d, że jak ktos powie o verteksie to bede wiedział co to. I na koniec na dodatek pare projektów stron, żeby dalej pokazać jakieś swoje wszechstronne umiejętności :P i że z kompami jakoś więcej pracuje. Musisz pamietać że wiele ludzi umie rysować ale kompa nawet włączyć nie umie a przy robieniu gier komputerowych to może byc problem. Ogólnie chciałem pokazać wszystko to co umiem a może sie przydać przy robieniu gier. Podpiołem to wszysto pod domene fajneobrazki.prv.pl a adres wysłem na e-mail zamieszczony w ogłoszeniu. I tyle, cv ani listu motywacyjnego nigdy w życiu nie napisałem. Pozniej umówiłem sie na rozmowe. Na rozmowie co umiemem czego nie umiem, czy lubie grać w gry (wtedy byłem w okresie że prawie wogule nie grałem), plusem okazała sie grupa concpetów jaką zrobiłem do jakiegoś moda do h2. Pare miesiecy wczesniej zapisałem sie do jakiejs grupy żeby dla nich cos porysowac bo wiedzialem ze takie cos w portfolio zawsze ładnie wyglada. Z góry wiedziałem że będzie jak zwykle z jakąs amatorską produkcją, ja troche potyram inni będą tylko narzekać i politykować a wszystko i tak spełznie na niczym, no ale to bylo jakims motywatorem zeby porysowac a pracodawcy dało znac ze juz jakies tam doswiadczenie mam i kumam o co chodzi. Gdy byłem na rozmowie o prace to na asp byłem od pół roku więc nie wydaje mi sie żeby miało znaczenie, zwłaszcza że wiem że o to stanowisko starali sie ludzie, którzy już asp skończyli.
Leru Napisano 3 Kwiecień 2007 Napisano 3 Kwiecień 2007 elo oDD, ja troszkę z innej beczki: jak wygląda atmosfera pracy w Twojej robocie? Chodzi mi konkretnie o ludzi, czy w ogóle można pracować wiedząc, że obok siedzi P., który potrafi powalić swoim tekstem na łopatki (co prawda nie miałem przyjemności z nim rozmawiać ale posty owszem czytałem)? Jak pracujecie? Macie jakieś boxy albo pokoje oddzielne czy raczej jest większy pokój, kilka kompów? Jak to jest?
oDD Napisano 3 Kwiecień 2007 Napisano 3 Kwiecień 2007 1)Czy podczas malowania textur, posiłkujesz sie zdjeciami ? podstawą tekstury sa zawsze zdjęcia, jakies pędzlem podmalowywanie to pozbywanie sie światłocienia i na ubraniach malowanie zabrudzeń i przetarć. Wczoraj wspominales ze textury nie sa juz tak istotne/trudne do wykonania jezeli chodzi o modele lp + normal dlaczego ? tesktura ma za zadanie: 1. symulacje przedstawianej powieszchni (mamy na modelu spodnie tekstura pokazuje że te spodnie są z brązowej skóry) 2. dodać do złudzenia że model jest bardziej skomplikowany niż w rzeczywistości (weźmy naprzykład takiego quake 1, gracz ma pancerz z paru poligonów ale dzieki teksturze widac że pancerz ma na sobie jakies załamania że opina sie wokół jego klaty i brzucha) dzisiaj dzieki normal mapą model może być super skomplikowany, a przez to tekstura nie musi juz symulować detalu (funkcja nr 2 jest przeniesiona z tekstury na model). Nie mówie już o tym że kiedys trzeba było rysować wszelkiego rodzaju połyski i speculary na kolorze a teraz poprostu wrzucamy osobną mape specular i komputer wszystko za nas liczy. Z rozwojem gier widać jak tekstura traci kontrole nad modelem. W czasach q1, był jeden model i ludzie robili do niego różne skiny miałes żołnierza, ninje i hydraulika tylko zmieniając teksturke. Dzisiaj model jest tak skomplikowany że to on prawie w całości dyktuje co i gdzie ma być na teksturze. 2) Hmm wydaje mi się że jako jedyny user masz najwieksza liczbę postów do umieszczanych tu swoich prac, dlaczego nie lubisz brac udziału w roznych dyskusjach ? czy uwazasz ze forum przeszkadza w szkoleniu swoich umiejetnosci czy wrecz przeciwnie ? Już wcześniej mówiłem o swojej dewizie: "więcej rysowania niż gadania". Jak już pisałem wczesniej, wolałem czytać komentarze ludzi do prac inncyh ludzi niż dawać swoje prace do osobnych wątków i po wieki o nich dyskutować. Prawie nigdy nie biore udziały w jakiś forumowych tematach. Jeśli jest jakaś genialna dyskusja wolę ją przeczytać i przemyśleć, potem raczej nie mam ochoty wysyłać swojego komentarza. Może to dlatego że pisanie przez internet jest takie żmudne i czasochłonne. Krótka rozmowa która zajeła by 2 minuty, przez gg ciągnie sie godzine. Na codzień chyba bardziej wtrącam się do dyskusji, nie ma to jak sobie pogadać w robocie :P widzialem Twoje podmalowki i wygladaja rewelacyjnie jezeli chodzi o ich realnosc, moze masz jakies wskazowki, tipsy tricksy dla poczatkujacych ?:) fenks, z podmalówkami tak jak z teksturami - przynajmniej w moim wypadku - wychodzi fajnie dzięki temu że jakos umiem malowac. Nauczyłem sie malując w photoshopie kontrolować te piksele i te umiejętności często sie pokrywają z tworzeniem tekstur a jeszcze bardziej z podmalowywaniem renderów.
oDD Napisano 3 Kwiecień 2007 Napisano 3 Kwiecień 2007 zastanawiałem sie ostatnio jak to bedzie z tymi teksturami w bliskiej przyszłości. Jak myslisz co bedzie ważniejszą umiejetnością "texturatora", malowanie tekstur czy edycja zdjęć? wiadomo ze zalezy tez od gry ale w wiekszości, ogólnie? pozatym gratuluje naprawde dobrych prac, masz fajny styl rysowania :) dzięks, to zależy od gry i jaki ogolny jej wygląd chcą uzyskać twórcy. W techlandzie zawsze sie staramy nie stylizować postaci, zależy nam na jakimś poziomie realności dlatego korzystanie ze zdjęć nam najbardziej odpowiada. Chyba jednak więcej firm robi to tak jak my. Zbadaj rynek, zobacz jak wyglądają wczesniejszy gry w firmie dla której chcesz pracować.
oDD Napisano 3 Kwiecień 2007 Napisano 3 Kwiecień 2007 1) Co ci sprawia wieksza przyjemnosc conceptart czy rysowanie tekstur i czy nie jest rysowanie tekstur dla ciebie taka zmudna i nieprzyjemna robota. napewno robienie tekstur wydaje sie bardziej rzemiosłem, mam pasek to robie żeby był ze skóry, mam koszulke to daje jej jakis kolor i zabrudzenia pod pachami. Ale lubie tak tym żagląwać, troche porysować, troche porobić tekstury. Jak sie robi cały czas jedną rzecz to sie człowiek szybciej nudzi. 2) Czy znasz takie osoby ktore potrafia rysowac concepty, modelowac, texturowac i animowac. Wogule nie znam za duzo ludzi którzy umieją robić nawet jedna rzecz z tej listy :P Jednak wydaje sie być tak że najlepsi to ludzie którzy wyspecjalizowali się w którejś z tych dziedzi, no może dwóch. Kiedys gdy firmy były małe, to ludzie robili wiele róznych rzeczy, dzisiaj raczej zatrudnia sie ludzi do ograniczonego zestawu zadań. Z drugiej strony konceptów nie można robić przez cały okres powstawania gry, dlatego fakt że umiem tekstury sprawia że jestem zatrudniony na stałe a nie co jakiś czas na zlecenie.
oDD Napisano 3 Kwiecień 2007 Napisano 3 Kwiecień 2007 ja chciałbym ssie dowiedzieć czegoś na temat ilości i tempa pracy w firmie. Napisz ile oczekują od ciebie żebyś zrobił w ciągu jednego dnia pracy - czy jesteś rozliczany z każdej godziny czy pozostawiają ci większa swobodę. Nie znam sie wiec nie wiem o co dokładnie jeszcze pytać proszę żebyś poruszył szerzej ten temat jeśli możesz. Z góry dziękuję pozdrawiam Z czasu nie jesteśmy rozliczani. Czasami jest pare rzeczy które trzeba zrobić (np. koncept naukowca, dwa loding screeny i porawic starą teksture) to je robie po kolei a czasami nie ma nic to standardowo zaczynam robić tekstury postaci do nowo powstającej gry. Termin takich zadań to różnie "się nie spieszy" "do końca tygodnia" "jak najszybciej". Z czasem nie jest jakoś strasznie, zawsze można sobie od kompa wstać i sie wyprostować pogadać z kimś, zrobić sobie kawke, zapalić, umyć kubek, znowu pogadać itd ;) Postacie naprzykład do warhounda są tak fajnie zunvrapowane (wiele elementów sie pokrywa w róznych postaciach) że ludka robie powiedzmy 15 godzin, z jakimis ilustracjami jest jeszcze lepiej bo zręcznie mi to idzie. Ogólnie nie czuje jakiegoś bicza nad głową. Graficy też są w o tyle lepszej sytuacji że gdy kończy sie projekt i trzeba dopinać wszystko na ostatni guzik, porgramiści często muszą nad czymś przysiąśc i potyrać dłużej a my, nie musismy bo grafike dawno całą już zrobiliśmy i pracujemy nad nowym projektem. Wiadomo że zawsze coś trzeba poprawić ale w tym względzie praca grafika jest lżejsza niż programisty (przynajmniej zauważyłem że tak jest u nas)
oDD Napisano 3 Kwiecień 2007 Napisano 3 Kwiecień 2007 jaki ty masz teraz tablet i w robocie i w domku? :) co bys polecil poczatkujacym i tym, ktorzy maja juz doswiadczenie z tabletem i z rysowaniem? w domu intuosa 3 A5 w pracy graphira 4 A5. Ten graphire jest spoko napenwo wszystko na nim można zrobić. Ja zaczynałem na trust 400 bo nie chciałem dużo wydać a nie wiedziałem czy malowanie na kompie mi sie spodoba. Po 300 obrazkach chyba sie na dobre juz rozkraczył. Wacom to pożądna firma i nawet te tańsze i mniejsze modele są fajne. Odradzam Pentagrama, wiem że wiele ludzi pociąga ten platynowy kolor i wielka decha. Ludzie, którzy mówią, że te tablety są spoko - podejrzewam - że tak naprawde na nich nie za wiele nie pracują. co dla ciebie jest najtrudniejsze w zabraniu sie/dokonceniu rysunku i czy masz chwile, w ktorych zmuszasz sie do zakonczenia jakiegos rysunku? Najważniejsza / najtruniejsza / najciekawsza częsć malowania / rysowania to początek (i nie mówie tu o temperowaniu ołówka ;) ). Jak pierwszy zarys jest fajny to bardzo możliwe że dalej będzie fajnie, jak początek nie rokuje to nic z tego i tak już nie będzie. Nie lubie ślęczeć nad pracami w nieskończoność dlatego jak nie musze to rysuje / maluje speedy i rzeczy bez jakichś super detali. W pracy jak mi sie czegoś nie chce to i tak to robie bo to nie ma znaczenia w obliczu tego że jest robota i trzeba ją zrobić. Ale raczej sie nigdy nie przywiązuje do jakiejś pracy, bardziej patrze w przyszłość, czego sie nauczyłem teraz co mógłbym wykorzystać w nowym dziele.
oDD Napisano 3 Kwiecień 2007 Napisano 3 Kwiecień 2007 1) Co uważasz o waszym nowym "dziecku" Warhound, czy nie jest zbyt łudząco podobne do FarCrya i Crisis? To co sądze o Warhoundzie nie ma znaczenia. Musisz pamietać o tym, że jestem tylko małym trybikiem odpowiedzialnym za skrawek gry a nie jej kierunek i całokształt. Każdy w tym biznesie ma pomysł na gre i jak ją zrobić. W zeszłym tygodniu grałem w coja na xboxie i uważam że wyszło fajnie, i do tej pory to chyba najlepsza gra Techlandu. Czy Warhound będzie lepszy ? zobaczymy 2) Jacy są Twoi ulubieni artyści (nie tylko z branży)? Już mówiłem że nie mam jakieś fajne listy. Wiadomo że Mullinsa wszyscy kochają i ja też. Jeśli chodzi o branże to podoba mi sie lokacje Vyla (ubi), praca u jego boku i możliwość sie czegoś od niego nauczenia jest dla mnie największym plusem zatrudnienia sie w ubi (nie żebym miał takie pomysły). Bardzo też mi sie podobaja produkcje 2D z Capcomu (Street Fighter 3 itp) Proste a zarazem elganckie ,ciekawe i charakterystyczne koncepty, mistrzostwo jesli chodzi o wykonanie. Pare ich gier 3D też pod tym względem jest na wysokim poziomie. Na komiksach sie nie znam za bardzo. Kiedyś strasznie mi sie podobało to co robi Joe Mad, całkiem fajnie rysuje Adam Hughes. To jak teraz rysuje Travis Charest mnie miażdży: Z azjatów to Katsuya Terada i nowsze rzeczy Hyung-Tae Kim'a. No i tak bardziej artystyczne rzeczy to pewnie Ashley Wood i troche Phil Hale. 3) Czy sam grasz w jakieś gry? Tak, ostatnio nawet sporo. Na Nintendo DS najbardziej mi sie podobało Elite Beat Agents, ostatnio skończyłem Phoenix Wrighta 2 teraz męcze Castlevanie Por. Na PS2 duże wrażenie zrobił na mnie Shadow of Colosus, teraz staram sie skonczyc Shinobi potem będzie Okami. Na Xboxie 360 podbały mi sie Gearsy i Dead Rising, w przyszłości pewnie będe grał w Lost Planet i Viva Piniate. 4)Przy którym projekcje najlepiej Ci się pracowało? Jakoś z czasem mi sie lepiej pracuje, ale to nie jest uzależnione od tego nad jakim projektem pracuje bo wszystkie dotychczasowe nad którymi pracowałem byłu do siebie pdoobne i czesto pracowałem nad paroma naraz.
oDD Napisano 3 Kwiecień 2007 Napisano 3 Kwiecień 2007 - Mógłbyś coś napisać więcej a propos rozmowy o pracę? Jak mniej-więcej przebiegała, co wrzucić do portfolio itd. Już odpowiedziałem wyżej na to pytanie (post z obrazkiem strony). Co moge powiedzeć wiecej odnośnie zdobywania pracy, nigdy nie kłamać w portfolio ani na rozmowie, za bardzo sie nie przejmować i najważniejsze nie bać sie sprubować po to stanowisko sięgnąć.
oDD Napisano 3 Kwiecień 2007 Napisano 3 Kwiecień 2007 jak wygląda atmosfera pracy w Twojej robocie? Chodzi mi konkretnie o ludzi, czy w ogóle można pracować wiedząc, że obok siedzi P., który potrafi powalić swoim tekstem na łopatki (co prawda nie miałem przyjemności z nim rozmawiać ale posty owszem czytałem)? Jak pracujecie? Macie jakieś boxy albo pokoje oddzielne czy raczej jest większy pokój, kilka kompów? Jak to jest? Siedzimy w bardzo dużym pokoju prawie wszyscy graficy są w jednej kupie. Oddzieleni od siebie czasami niską ścianką albo przerwą. Każdy siebie słyszy. Nastrój jest luźny: nie nosimy garniturów, nie zwracamy sie do siebie per pan ani nic z tych rzeczy. Sławek jest osobą która 40% swojego czasu w firmie poświęca na zachowania typu chodzenie bez gaci z reklamówką no głowie i kwiczenie "forty tausend", więc jeśli nie jesteś gotów tego zaakceptować nie ma dla ciebie miejsca w techlandzie ;) Nie no oczywiście żartuje, tak naprawde to nie wiem o jakich tekstach mówisz, jedyne co moge powiedzieć to że podbno ja jestem jedną z bardziej chamskich i odpychających osób w firmie więc może nie jestem najlepszym autorytetem w tych sprawach :P Atmosfera jest bardzo fajna. (nie licząc prosiaczkowych chrząknięć od czasu do czasu) To narazie wszystkie pytania, Klicek będzie szczęsliwy :P
scyguo Napisano 3 Kwiecień 2007 Napisano 3 Kwiecień 2007 A co myślisz o programach naśladujących naturalne media? Mam na myśli Paintera, Artrage itp.
Gość kepaic Napisano 3 Kwiecień 2007 Napisano 3 Kwiecień 2007 A ja mam pytanko z zupelnie innej beczki - czy/jakiej muzyki sluchasz podczas tworzenia tych wszystkich baaardzo fajnych prac? :)
Leru Napisano 4 Kwiecień 2007 Napisano 4 Kwiecień 2007 oDD -> oczywiście chodzi mi o poczucie humoru P., a teksty oczywiście śmieszne ;)
KLICEK Napisano 4 Kwiecień 2007 Autor Napisano 4 Kwiecień 2007 Zawsze chcialem o to zapytac kogos z idustri :D 1) Czy gry, modele, tekstury można uważać za sztukę ? Jakie jest Twoje zdanie ? :) Klicek będzie szczęsliwy :P Klicek jest wniebowzięty :)
Hindus Napisano 4 Kwiecień 2007 Napisano 4 Kwiecień 2007 1. sredni czas pracy nad projektem ? 2. ulubiony - utwor, potrawa, film ? 3. co w ludziach cenisz najbardziej, czego nie nawidzisz ? Dzieki za Twoj czas.
oDD Napisano 5 Kwiecień 2007 Napisano 5 Kwiecień 2007 A co myślisz o programach naśladujących naturalne media? Mam na myśli Paintera, Artrage itp. Jak kupiłem sobie pierwszy tablet to pierwszy miesiąć malowałem tylko w Painterze (myslałem że w Photoshopie sie nie da). Ale potem zaczołem malować w produkcie Adoba i do Paintera już nie wróciłem. Jest tak tylko dlatego, że z Photoshopem miałem już doświadczenie i zręczenie potrafiłem się w nim proszuać. Co do samego tematu imitacji mediów tradycyjnych na komputerze, nie jestem jakimś wielkim fanem tego rozwiązania. Co prawda nie lubie takiego czyściutkiego i uporządkowanego wyglądu charakterystycznego dla wielu grafik komputerowych. Wysmudgowane we wszsytkich miejscach plamy, super detale na całym obrazie i - o zgrozo - Flarka na słońcu. Napewno wole gdy widać jakieś pociągnięcia cyfrowego pędzla i jakiś ciekawy nieład ale świadomie nigdy nie dąże do oszukania widza, że to co ogląda to naprzyklad praca namalowana farbami olejnymi. Komputer to narzędzieza za pomocą którego można uzyskać wiele różnie wyglądających prac i pomysł na siłe ograniczenia się do udawania czegoś co już istnieje nie jest dla mnie atrakcyjny. Andrew Jones maluje i w Painterze i Photoshopie, w Painterze potrafi zrobić pare fajnych rzeczy których w drugim programie sie nie da, napewno kiedyś chciał bym też w tej sferze posksperymentować.
oDD Napisano 5 Kwiecień 2007 Napisano 5 Kwiecień 2007 A ja mam pytanko z zupelnie innej beczki - czy/jakiej muzyki sluchasz podczas tworzenia tych wszystkich baaardzo fajnych prac? :) Słuchawka na łepetynie zawsze ułatwia sie odcięcie od otoczenia, zwłąszcza w pracy często sie to przydaje. Muzyki słucham różnej. Od dawna słucham już Amerykańskiego Hip-hopu, i mimo że z mijającymi latami coraz mniej mi sie podoba to co na bieżąco wychodzi, cały czas znajduje coś dla siebie. Zespoły / artyści, którzy mi sie dobrze kojarza - 2Pac, Gangstarr, High & Mighty, Outkast, RJD2, Produkcje Neptunsów i inne dobre bansowe klimaty. Z innej beczki to od Boards Of Canada, Air, Cinematic Orchestra, przez Jamiroquai, Manzel do Crystal Method, Royksopp i Naked Funk. Mam dużo pojedyńczych płyt a często piosenek od artystów których trudno mi jakoś jednoznaczenie zakwalifikować. Czasami też mnie nachodzi ochota na coś dziwnego np posłuchanie jakichś hicorów popowych z przed dwudziestu lat albo jakiegoś Soundtraka z gry (np. Castlevania). nr.1 dla mnie w tym tygodniu jest POLYSICS - Electric Surfin' Go Go http://youtube.com/watch?v=chqFwSPRTO8
oDD Napisano 5 Kwiecień 2007 Napisano 5 Kwiecień 2007 1) Czy gry, modele, tekstury można uważać za sztukę ? Jakie jest Twoje zdanie ? :) Trudno mi odpowiedzieć na to pytanie, może dlatego, że nie wydaje mi sie takie istotne. Samo hasło sztuka po pierwsze zawsze mi sie kojarzy ze zwrotem "sztuka cyrkowa" :] Z jednej strony to co na codzień robimy jest po pierwsze robione dla zysku, masowy produkt, którego podstawowym celem jest dotarcie do jak największej ilości ludzi i zapewnienie im troche rozrywki. Gry zawieszone gdzieś pomiędzy filmem a sportem nie wydają się aspirować do niczego więcej. Z drugiej strony nie czuje żeby nasza praca była na równi z rzeźnikiem robiącym kotlety czy sprzedawcą mydła. Napewno w naszej profesji w jakimś stopniu jest potrzebna artystyczna wrażliwość. Jak już mówiłem za bardzo mnie nie interesuje czy coś podchodzi pod słownikową definicje czy też nie, bo to czy gry można nazwać sztuką czy nie, nie zmieni dla mnie tego jaką mają one dla mnie wartość. Napewno nie wykorzytujemy potencjału jakie dają gry. Np, Filmy często są komentarzem jakiegoś wydarzenia, ile jest gier którym podstawowym zadanie jest sprowokowanie dyskusji czy pokazanie jakiegoś ambitnego problemu? (http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Columbine_Massacre_RPG!) . Nawet to jak gry wyglądają jest porąbane. Lata rozwoju i wydane miliardy dolarów a większość gier wygląda tak samo - nieustanna walka o to jak najlepiej odwzorować to co jest za oknem. Kiedy ostatni raz ktoś grał w gre której sceneria przypominała obraz surrealistyczny, albo krajobraz który miał czerwony las i zólte niebo w zielone kropki. Odnośnie grafiki, napewno niektóre gry nazwałbym bardziej artystycznymi od innych. To te tytuły, których strone wizualną dyktuje jakiś artysta a nie możliwości karty graficznej, które trzeba wykorzystać. Takimi tytułami dla mnie by były np: Okami ( ) czy dopiero powstający Odins Sphere ( ). Nie zrozumcie mnie źle, potrafie docenić relistycznie wyglądająca gre i często w takie gram, ale człowiek czasami ma wrażenie że 80% tytułów wygląda jak to samo błoto. Zaczyna mnie ponosic.
oDD Napisano 5 Kwiecień 2007 Napisano 5 Kwiecień 2007 1. sredni czas pracy nad projektem ? Gre robimy tak średnio międzu rok a dwa lata. Pamietaj że często pracujemy więcej niż nad jednym produktem naraz. Poza tym, to sie cały czas zmienia. Koszty i ilość potrzebnej pracy do wykonania gry, cały czas bardzo szybko rośnie, dlatego okres powstawania gry sie wydłuża. 2. ulubiony - utwor, potrawa, film ? O muzyce już napisałem wyżej. Potrawa ? Powiedzmy, że tortilla z kurczakiem - bo smaczne, zdrowe i jedna z niewielu rzeczy jakie potrafię przygotować. Odnośnie filmu, napewno nie podam jednego tytułu. Tak jak wszyscy lubie klasyki w stylu fight cluba, pamięci absolutnej czy big lebowskiego. Podobają mi sie różne tytuły, od miękkich filmów Wong Kar Waia (Chungking Express) po przesycony przemocą Ichi The Killer, Takashi Miike. Z anime jestem wilekim fanem Miyazakiego. 3. co w ludziach cenisz najbardziej, czego nie nawidzisz ? Z tym pytaniem to ładnie wyskoczyłeś :P Odpowiem, ale tak naprwade chyba trudno jest dać prawdziwą odpowiedź. Napewno lubie ludzi kumatych, z poczuciem humoru , ludzi którzy maja w życiu coś wartościowego co ich kręci i w jakimś stopniu sie temu oddają. Czego nie lubie w innych? fałszu i poświęcania większości swojej energi na swój własny imidż (ludzie, którzy sprzedają siebie jak niewiadomo jaki skarb a w rzeczywistości są banalni i nudniejsi od ziemniaków w piwnicy).
zonk Napisano 9 Kwiecień 2007 Napisano 9 Kwiecień 2007 Witam! 1. ciekawi mnie jak to jest z rysowaniem conceptow, czy masz wszystko w glowie, czy wzorujesz sie na jakis prackach, bo w koncu conceptart polega chyba na tworzeniu czegos nowego, moze glupie pytanie ale nie mam pojecia o rysowaniu i rysowac umiem tylko patrzac sie na cos [i to i tak marnie] 2. pytanie odnosnie nauki rysunku, czy sa jakies podstawowe reguly np: czy starac sie ciagnac dlugie kreski, czy krotkie [np. przy szkicowaniu], czy lepiej rysowac cos dokladnie, czy starac sie robic szybkie szkice i przechodzic do nastepnych etc. Pozdrawiam ! Edit: 3. czy wasza firma kupila jakies kolekcje tekstur np. z 3dtotal, czy poprostu szukacie zdjec na googlach [nie wiem czy to jest legalne uzywac ich w komeryjnych produktach] czy poprostu sami robicie zdjecia ?
artursadlos Napisano 18 Kwiecień 2007 Napisano 18 Kwiecień 2007 Szacun za swietna robote i postep od 2000 roku:) Ja mam takie banalne pytanie: Nad jakim projektem chcialbys pracowac naj naj zajebardziej;) ? Pozdro. Keep us inspired nigga!
SUPER_OkO Napisano 25 Kwiecień 2007 Napisano 25 Kwiecień 2007 No tak. Postep uczyniles przeogromny przez te pare lat. Moglbys nam przedstawic pokrotce jakis taki nietypowy przekroj prac nad dana gra (od strony graficznej). Napewno jak walczycie 1 rok nad jakas gra/grami to wyobrazam sobie nieustanne poprawki, jak to wyglada w twoim przypadku i innych twoich wspolpracownikow ;) ... np. pewnie macie jakis pokoj a w nim lebkow testujacych giery.. produkt prawie finalny, az tu nagle przychodzi taki i mowi, ze dana tekstura jest do d... bani, czy tam jakas postac jest zrabana.. wiec jak to wyglada.. czy musicie wracac do jakichs tam scen czy czegos innego po paru miesiacach tuz przed wydaniem danej gierki? No i pytanie na koniec - jaki miales tytul pracy swojej dyplomowej i u kogo robiles? I jeszcze jedno na koniec. W jakim skladzie jest wasza ekipa. Ilu concept`orow ilu teksturerow, modelerow, animatorow i czego tam jeszcze.
Varmer Napisano 6 Lipiec 2007 Napisano 6 Lipiec 2007 a ja swój pierwszy post na forum poświecę właśnie na ten wątek(chociaż zamarł wieki temu) bo to pierwszy który przeleciałem literka po literce. Ogromniasty niskoskłon dla oDD'a za prace ale także za to jakim jest człowiekiem i bardzo szkoda że rozmowa zamarła :(
Gość e=mc^2 Napisano 7 Lipiec 2007 Napisano 7 Lipiec 2007 a ja jak na razie chcialem jedynie pogratulowac skilla:)bardzo fajne koncepty i cala reszta rowniez:)
Rekomendowane odpowiedzi