Jump to content

[Modelowanie] Felga [3dsmax]


zgred

Recommended Posts

Tutorial opisujący jak wymodelowac felge. Tutorial dla poczatkujacych, wszystkie, nawet najprostsze czynności starałem się opisac i pokazac.

1. Stworz cylinder w widoku top o parametrach jak ponizej:

1.jpg

2. Kliknij prawym na viewporcie i convert to poly.

3.Zaznacz poligony dookola cylindra w rownych odstepach, tak jak pokazano na obrazku pozniej:

2.jpg

4. Daj extrude z taka wartością aby długość ramion ci odpowiadala.

5. Ustaw warosci x i y obiektu na 0,0:

3.jpg

6. Stworz tube o parametrach:

4.jpg

7. Ustaw tube jak wczesniej na wartosciach x i y 0,0.

8. Ustaw obiekty żeby były rowno:

5.jpg

9. Zaatachuj oba obiekty w jeden.

6.jpg

10. Zaznacz jedna z krawędzi podswietlonych na czerwono na obrazku i kliknij przycisk Loop.

7.jpg

11. Przesun teraz zaznaczone edge w dol.

8.jpg

12.Poaznaczaj te poligony:

9.jpg

 

ja w tym celu ukrylem czesc felgi aby ułatwić sobie zaznaczanie, możliwość ukrycia elementu znajdziesz w zakładce element, edit geometry hide selection.

13. Naciśnij klawisz delete

14. Podobnie postąp z ramionami felgi:

10.jpg

15. Zaznaczamy edge jak wczesniej, aby przyspieszyc ten proces uzywaj przycisku ring:

11.jpg

16. Klikamy prawym na viewport i wybieramy conect o wartości 4.

17. Teraz musimy połączyć ramiona z obręczą.

Aby nam ladnie się połączyły ramiona z obręczą musimy zweldowac edge na ramionach, w tym celu zaznaczamy rownolegle lezace vertexy i robimy weld:

12.jpg

18.Musimy w ten sposób połączyć wszystkie vertexy na ramionach, również te pod spodem ramion.

Gdy to zrobiomy laczymy już ramiona z obręczą:

Zaznaczamy vertex robimy target weld i przeciagmy do vertexa na obręczy.

13.jpg

19. Efekt dotychczasowy:

14.jpg

20. Zaznacz te krawędzie, dla ułatwienia posługuj się opisanym już wyzej ringiem.

15.jpg

21. Wlacz soft selecion, ustaw odpowiednia wartość i przesun vertexy do gory:

16.jpg

22. Zaznacz te poligony, ktore zaznaczylem na czerowono, zastosuj bevel, o niskich parametrach rzedu 0,3 dla height dla amount -03:

17.jpg

23. Zaznacz te edge:

18.jpg

24.Narzędziem scale zrob tak jak na obrazku:

19.jpg

25.Kliknij prawym i zrob chamfer o wartości około 1

26. Zaznaczmy teraz srodkowy vertex, kliknijmy prawym i convert to edge, pozniej conect o wartości 1.

27. Zaznaczmy teraz te edge i robimy conect o wartości 2:

20.jpg

28. Teraz musimy wymodelowac dziury pod sruby, najlepiej w tym celu stworzyc cylinderach o takiej wielkości, aby był jak dziura pod srube, wazne jest tylko żeby miał sides o wartości 8 ponieważ będzie on nam slulyl jako wzor.

Utworz 5 takich cylindrow i rozmiesc je rowno dookoła felgi. Można to zrobic „na oko” lub skopiowac felge, usunąć jej poligony zaatachowac cylinder, po czym uzyc tablicy array.

21.jpg

29. Teraz musimy poustawiac vertexy dookolna naszego wzoru:

22.jpg

30. Jeżeli już to zrobimy zaznaczmy poligony wewnątrz kształtu i naciskamy delete.

23.jpg

31. Zaznaczamy teraz vertex na samym srodu od spodu felgi naciskamy convert to poly i klawisz delete.

32. Teraz klikamy na border i z klawiszem shiftem przeciągamy do dolu otwory o dosłownie jeden milimetr, puszczamy shift i znowu przeciagmy o wartość jaka chcemy, aby otwory aby głębokie.

24.jpg

33. Na koniec klikamy w liste rozsuwana i wybieramy modyfikator TURBO smoth, nadajmy mu wartosc 2:

25.jpg

Edited by zgred
  • Like 2
  • Confused 14
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja mam problem z:

16. Klikamy prawym na viewport i wybieramy conect o wartości 4.

Gdzie jest wiewport?

Ja znalazłem tylko Maximise wieport tolge czy jakąś tak, jak klikne prawym jest okno ustawień, ale gdzie tam to znaleźć?

Link to comment
Share on other sites

Viewport to są te cztery okna w którch widzisz swój projekt (front, top, left, perspective, itp.).

zaznacz tak jak w screenie ramiona przez ring, później na utworzonym kliknij prawym przyciskiem myszy i wybierz connect.

załatwione??

Link to comment
Share on other sites

Guest dunhill

16. Klikamy prawym na viewport i wybieramy conect o wartości 4.

[\quote]

 

gdzie jest ta funkcja??

Link to comment
Share on other sites

witam, a ja mam pytanie dot. pktu 18. no niestety u mnie nic sie niedzieje na ekranie po wlaczeniu weld target zmieniaja sie tylko te strzalki z tych plaszczyzn na takie jak sa pokazane na twoim screenie. ale nie wiem jak przesunac vertex ze szprych do obreczy:( robie to za pomoca select and move ale to juz chyba nie to samo:)

Link to comment
Share on other sites

Guest jas123

A jak zrobić w perspektywie, aby można było swobodnie obracać (tzn. to żółte kółko)? Bo z tą kostką to ciężko nieraz zaznaczać....

Link to comment
Share on other sites

Guest lebski01

siemka ja chcialem zapytac jak wy robicie taki ladny rendering ?? jakie sa opcje i ten cien taki fajny bo u mnie to wychodzi wszystko takie ze widac ze roboione na kompie :( a chcialbym taki efekt uzyskac rzeczywisty ? nie chodzi mi juz nawet o materialy metaliczne tylko o sam rendering :)

Link to comment
Share on other sites

Witam, jestem nowym użytkownikiem 3ds maxa i mam pare problemów , przy 17 pkt gdy daje WELD zamiast mi się ładnie połączyć to mi jakies dziwne linie się łączą ze sobą.....

o co chodzi ?

Link to comment
Share on other sites

Guest Bactroperita

Witam. Mam problem w punkcie 21. Cała moja felga jest zablokowana maksymalna długością, szerokością i wysokością. Żeby to lepiej zilustrować wysyłam zdjęcie: 0f44e00de2847d10.jpg

Gdy chce wyciągnąć krawędzie do góry to blokują się one o te gabaryty, czy jak je nazwać. I moje pytanie jest takie jak to cudo zlikwidować?

 

A przynajmniej wydaje mi się że tu jest problem...

Edited by Bactroperita
Link to comment
Share on other sites

Tut słabo wytłumaczony... ;/ np "w zakładce element jest to to i to". Żadnego ss'a ani nic.... szukaj igły (zakladki eelement)w stogu siania (w tym nie ogar interfejsie :D)... żenada...

 

 

To może ktoś mi powie gdzie sie ukrywa te obiekty? ;p

 

pkt 12

Link to comment
Share on other sites

Tut słabo wytłumaczony... ;/ np "w zakładce element jest to to i to". Żadnego ss'a ani nic.... szukaj igły (zakladki eelement)w stogu siania (w tym nie ogar interfejsie :D)... żenada...

 

 

To może ktoś mi powie gdzie sie ukrywa te obiekty? ;p

 

pkt 12

 

masz pięć trybów edycji obiektu w edit poly

 

Vertex, edge, border, polygon, element ogarnij się trochę

Link to comment
Share on other sites

Mam Problem jestem poczatkujący. jak tworze na początku cylinder w tutorialu jest na górze jkby "sieć pająka" u mnie takiego czegośniema tylko góra jest czysta. może mi ktoś pomoc ??

Link to comment
Share on other sites

ja z kolei mam mały problem z punktami 28 i 29. mianowicie:

Utworz 5 takich cylindrow i rozmiesc je rowno dookoła felgi. Można to zrobic „na oko” lub skopiowac felge, usunąć jej poligony zaatachowac cylinder, po czym uzyc tablicy array.
5 cylindrów mam, ale metody z tablica w ogole nie rozumiem.

 

Z punktem 29:

Teraz musimy poustawiac vertexy dookolna naszego wzoru:

Rozumiem, ze teraz w tym momencie pracuje nad obiektem felgi, nie tych wzorów, ale... jak ustawia sie wertexy?

Link to comment
Share on other sites

Vertexy to są wierzchołki, zaznaczasz i ustawiasz dookoła wzoru.

dzieki dzieki, po prostu myslalem, ze bede musial utworzyc jakies nowe, a nie poprzesuwac juz gotowe, teraz juz wszystko wyszlo. :) jeszcze tylko oponka i bede mogl sie pochwalic efektem koncowym:)

Link to comment
Share on other sites

Wielki dzięki za poradnik (nie tylko za felgę, ale i oponę). Jestem nowy (nie tylko na tym forum, ale i ogólnie, jeżeli chodzi o grafikę 3D), pracę jaką wykombinowałem prezentuję poniżej, jeszcze raz dzięki za wkład włożony w tutorial - przydał się.

 

bwc1cv792ly4wa7y7jd8.jpg

Link to comment
Share on other sites

musiałeś zapomnieć o chamferach/connectach stąd ten brak ostrości, zrób tutorial jeszcze raz ale dokładnie krok po kroku a potem porównaj siatki, zobaczysz zasadę działania i błędy które zrobiłeś w pierwszym podejściu.

Link to comment
Share on other sites

Guest Drax

Mam problem z punktem 17. Zaznaczam dwa vertexy, ale kiedy próbuje je połączyć nic się nie dzieje :

felga2.th.png

Link to comment
Share on other sites

przecież nie zaznaczasz 2 vertow na raz... jest funkcja "target weld" i zaznaczasz który Vertex gdzie ma być podpięty. najlepsze jest bo ta funkcja nie wylacza sie i mozesz tak poweldowac wszystko w kilka chwil.

wydaje mi sie że w tym przypadku w zły sposób chcesz użyć tej funkcji "connect" ona chyba nie działa na oddzielonych powierzchniach i łączy punkty tylko na jednej płaszczyźnie... ale ja też jestem początkujący więc mogę się mylić.

 

tak. sprawdziłem - musisz użyć "target welda" inaczej Ci nie zaskoczy.

 

ps2. w tutku wyraźnie jest napisane żeby użyć target weld. :P

Edited by pads
Link to comment
Share on other sites

to ja też potruje ;] mam problem ze śrubami, tzn nie wiem jak poprzesuwać vertexy tak by bez problemu pousuwać poligony z 'formy' później

 

UPDATE: NVM (źle śruby zrobiłem)

Edited by LxOxRxD
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy