Skocz do zawartości

Pojazd 3D: PZL.23B Karaś


goran

Rekomendowane odpowiedzi

Pomysł bardzo ambitny, wymaga mocnego sprzętu, ale gdyby udało ci się zachować taki detal jak na silniku i przedstawić ten model w taki sposób w jaki planujesz na pewno byłaby to niesamowita praca. Samolot można by zaprezentować np. w hangarze podczas jakiś prac serwisowych. Pozdrawiam i czekam na kolejny update :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 153
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Staram się utzrymać poziom detalu. Jak na razie nie mam problemów ze sprzętem (chociaż mam tylko 1 GB RAMu). Znowu coś dorobiłem - pierścień Townenda. Prowizorycznie dorysowałem fartuch silnika, żeby zobaczyć ile będzie widać :-)

townend1pk6.th.jpg townend2ly1.th.jpg townend3bi4.th.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo fajny model i świetny detal. Odtwarzanie silnika zawsze jest problemem, ponieważ tak naprawdę można sie oprzeć jedynie na fotografiach - dobre blueprinty to rzadkość. Co do planowanego zdetalowania w aspekcie posiadanego sprzętu, to z doświadczenia wiem, że z RAMem nie powinieneś mieś problemów, dopóki tego nie oteksturujesz. Wtedy mogą się zacząć schody.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Opanowało mnie nieróbstwo. Nic mi sie nie chce, nawet dłubać 3d. Ale jakiś (bardzo mały) postęp jest. Zrobiłem bryłę samolotu w LP:

allcm6.th.jpg

Wiem że mało widać, to tak specjalnie, bo kadłub i skrzydła są na razie plastelinowe, bez żadnych chamferów, wię za bardzo nie ma na co patrzeć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale jaka frajda w tym dziubaniu :-) Zobaczę, jak uda mi się utzrymać zblizony poziom detalu w reszcie modelu, to myslę że pokaże go w kilku renderkach, w tym w widoku schematycznym, ale to na razie daleka przyszłość

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po bardzo długiej rozłące z maxem wymuszonej brakiem czasu.... mały update. Niewiele się zmieniło w sumie wizualnie, ale cały kadłub jest zrobiony od nowa. Całość oczywiscie na razie w LP. jak to co zrobie będzie OK to pobawię się czamferami. Aha i jeszcze gondola bombardiera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Kolejny mały upek

Cierpię na chroniczny brak czasu i maxiu jest na tym najbardziej poszkodowany...

Prawie skończony kadłub (tzn. głowna jego bryła, został jescze ogon) i owiewki podwozia.

clay1wp0.th.jpg clay2xb1.th.jpg

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I znowu brak komentarzy. A tu kolejny upek - skończona owiewka kabiny radiooperatora. Jescze może małe poprawki geometrii w paru miejscach, ale to przy robieniu wnętrza kabiny.

 

kab1clayxy8.th.jpg kab2clayrx3.th.jpg

 

Teraz biorę się za owiewkę pilota.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I znowu brak komentarzy.

 

Zrób gołą babę, potwora albo samochód. Będziesz miał 20 komentarzy dziennie. ;)

 

 

Obserwuję postęp z ciekawością, samego czeka mnie Karaś w przyszłości i co nieco podpatrzę :) Z doświadczenia wiem, że ten samolot wygląda jak kupa, dopóki nie zrobi sie osłony kabin. Wtedy zaczyna wyglądać jak Karaś :) Dobra robota.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za doping, pozwala nie popaść w zwątpienie :-)

Przednia część owiewki - o ile boczne szyby są proste, o tyle górna szyba ma dość skomplikowany profil, wyginany w 2 kierunkach - oceńcie czy tak może być. Nie bedę mówił od razu co mi się nie podoba, bo moze jestem przewrażliwiony...

kab3clayok5.th.jpg

EDIT: Właśnie wpadłem na pomysł jak to lepiej zrobić - zobaczymy czy sie uda

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poprawiłem owiewkę kabiny pilota, już wygląda lepiej, tylko jeszcze muszę sprawdzić geometrię szyb, bo coś mi się nie podobają odbicia.

 

kab4clayum9.th.jpg

 

mrys - o podpatrywaniu mówiąc, to chyba chcesz zobaczyć jak nie należy robić samolotów :-)

 

Nie wiem za co się brać dalej...kabina, czy detale kadłuba, czy skrzydła.......zobaczę co mi się będzie chciało najbardziej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie

kliment: zgadza się z tym właśnie mam problem.

 

Równocześnie z dorabianiem detalu chciałem sobie mapować i dodawać nity i krawędzie niektórych blach na bumpie, ale niestety moje umiejętności mapowania są mizerne, a tworzenia bumpów/specularów jeszcze mniejsze.

Na razie takie próby:

 

nity1ho5.th.jpg nity3op7.th.jpg

nity4ui1.th.jpg nity2pm4.th.jpg

 

Wiem że wyglada to mizernie...może mnie ktoś nauczyć robienia ładnych nitów bumpem?!?

 

(na krawędziach powaliły mi się seamy z unwrapa, więc troszkę tam wyje, sorki)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam po długiej przerwie. Jak zwykle im dłuższa przerwa, tym mniejszy update.

Po tym jak zobaczyłem "ciotkę" klimenta i pozbierałem się do kupy, postanowiłem wziąść się do roboty. Oto kierunek w którym zdążam:

 

cskrzydozpodziaami4al0.th.jpg

 

Na razie nituję górną powierzchnię płata, brakuje jeszcze wlewów i wskażnika paliwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj, dawno mnie tu nie było. Znowu brak czasu, a czasem ochoty :-)

Kolejny upik. Ogólnie, to co na pierwszym renderze jest już na gotowo, oprócz mapowania (aha, sorki za słabą jakość renderków):

skrzydlatop1up1.th.jpg

i wyrzutnik flar:

wyrzutnikflargl8.th.jpg

Podwozie bez owiewek:

podwbezowiewekvh2.th.jpg - centropłat i kadłub jeszcze w stadium larwalnym, więc nie zwracajcie uwagi na błędy przenikania z skończonymi częściami

I owiewka koła, owiewka goleni jeszcze nie założona :-)

podwzowiewkamijg8.th.jpg

 

I jeszcze jedno: skąd mi się odbija jakiś dziwny checker (najlepiej widać na owiewkach)? Renserowane w skanlinie z GI, skylight, materiał zwykły standard, tylko troszkę błyszczący. Na płacie skrzydła jest taki sam, tylko w diffuse zamiast zwykłego koloru jest mapa, i wszystko wygląda OK. Ktoś ma jakiś pomysł?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich po półrocznej przerwie. Wracam pełen zapału aby skończyć ten model.

all2de5.th.jpgthpix.gif

Brakuje jeszcze kilku detali w przedniej części kadłuba. Elementy w kolorze khaki są już zmapowane, tekstury na razie orientacyjne, shader też.

Jak skończę te detale to jeszcze "tylko" kabina, przynajmniej to co będzie widać.

PS. W jenym miejscu mam materiał jednostronny, zauważyłem dopiero na renderze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie to żadne. Właśnie z tym mam kłopot, bo nie wiem jaki dokładnie to ma być kolor. Ze spodem nie mam problemu (niebiesko-szary), ale co do góry to naprawdę nie wiem. Wiele modeli, nawet na tym forum jest malowane prawie na zielono, natomiast z tego co wiem ma to być kolor bardziej zielono-brązowy. Takie też są mniejwięcej malowania na zachowanych kolorowych fotografiach, ale nie wiem czy dobrze oddają orginał. Jakbyś mógł pomóc to będę wdzięczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dalsze postępy w dłubaninie.

Tym razem skończona przednia część kadłuba: wloty powietrza, muszka, chłodnica oleju. Prawie wszystko zrobiłem w 2 godziny, ale nad wlotami powietrza siedziałem 2 dni i nadal nie jestem z nich zadowolony....

boklewyqn3.th.jpgthpix.gif bokprawybo4.th.jpgthpix.gif

Przy okazji kolejna próba z kolorem. Na usprawiedliwienie dodam że w viewporcie wyglądał lepiej :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stan na dzisiaj. Chciałem jeszcze dożucić render całości, ale brakło pamięci.......

Render głównie po to żeby zobaczyć jak wyglądają nity.

nitykadlubdp5.th.jpgthpix.gif

Później wykombinuję coś żeby dać całość, jak skończę nitować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Goran, ziomku, skoro komp wysiada z powodu małej ilości ramu, to zastanawiam sie czy nity ze sfer to dobry pomysł. ile poli ma jedna sfera/nit? Moze jednak lepiej to bumpem zrobic na UV-ce? Pomijam już fakt ze wygladają nie do końca dobrze..nitowanie poszycia wpływało na jegp gładkość nieznacznie,tak jak masz teraz po poszyciu tego się nie czuje. Takie skromne uwagi od czołgisty, pracuj dalej ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co Kliment mówi - chyba nie ma sensu, tym bardziej, że w samolotach starano się raczej by powierzchnia była możliwie gładka, oczywiście nie mówię o usunięciu nitów w ogóle, tylko bump mam spokojnie wystarczy:), a może byś się pokusił o normal map - ale sam nie wiem czy to się sprawdzi bo nie używałem.

 

Dawaj dalej:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lucas - pozwolisz ze sie bede upierał przy swoim, owszem, starano sie uzyskać jak najwieksza gładkość powierzchni i dlatego najczęściej szlifowano łby nitów by wystawały jak najmniej, co do krzywizny na poszyciu wywoływanej przez nitowanie blach najlepiej to co mam na myśli pokazują poniższe zdj- (zresztą wszystkie karasia.) Inna rzecz ze te krzywizny często szpachlowano, zupełnie jak dzisiaj samochody, ale, stare samoloty nie były tak idealnie gładziutkie, pozdro!

Kliment.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do nitów robionych bumpem - tak jak teraz mam to zmapowane to niestety na różnych elementach mam różną skalę i rozdzielczości, więc bedą różnice między nitami na różnych elementach. Ale jak się nie bedzie dało inaczej, to zrezygnuje z ich modelowania. Na razie chcę skończyć modelować zewnętrzne detale i spróbować renderingu "łączonego" - każda warstwa osobno a potem photoshop. Nadal nie wiem jaką scenę zrobić - w locie czy na ziemi.... Jeżeli w locie to bedę musiał dorzucić jeszcze załogę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do nitów robionych bumpem - tak jak teraz mam to zmapowane to niestety na różnych elementach mam różną skalę i rozdzielczości, więc bedą różnice między nitami na różnych elementach.

 

Zawsze możesz wrzucić bump na inny kanał mapowania - niezależny od tego co już masz, problem tylko w tym, że i tak będziesz musiał znowu mapować ale chyba nie będzie musiało być tak super dokładnie, no i nie stracisz tego co dotychczas zrobiłeś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedna próba z modelowaniem nitów na kadłubie. Te są już ładniejsze - mają tylko po 7 poly. Przy poprzednich się walnąłem, miały po 48 poly.....teraz juz wiem gdzie się podziała pamięć :-)

Co do wygięcia blach w miejscu nitowania to własnie się zastanawiam czy ich troszeczkę nie pogiąć, zobaczę jutro czy będzie mi się chciało.

nitykadlub2pw9.th.jpgthpix.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmniejszenie ilości poly na nit ma bardzo nieznaczny wpływ na zużycie RAMu. RAM zżerają tekstury - każda 4096x4096 to ok. 16 MB. Su-7, który niedawno został ukończony miał ok. 1,2 mln poly. Zajmowały one ok. 60-70 MB RAMu. Przy PZL P.1 zabrakło mi pamieci niezależnie od tego, czy renderowałem wersję low poly czy hi-poly. Za to jak zmniejszyłem cztery mapy diffuse z 4096x4096 do 2048x2048 poszło gładko.

 

Inna sprawa to celowość modelowania nitów (tych małych, łączących arkusze poszycia z konstrukcją płatowca). Moim zdaniem to kupa roboty zaś efekt nie jest jej wart. Dobrze zbumpowane robią bardziej realistyczne wrażenie.

 

@Kliment - Lucas się z toba zgadza. Zdanie: "To co Kliment mówi - chyba nie ma sensu" oznacza: Tak jak mówi Kliment - modeloanie nitów chyba ni ema sensu. Trochę niefortunna składnia, ale chodzi o to samo :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to po nitach. Jak mrys, kliment i Lucas mówią nie, to coś znaczy. Dzięki za pomoc. W takim razie biorę się od nowa za mapowanie i wywalam te nity.

@ mrys: starałem się robić mapy max 512x512, a większość na razie ma nadal rozmiar testowy, czyli 128x128, dlatego bump z nitami mi się nie podobał. Ale jak bedzie 2048x2048 to powinno być lepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pocieszenie powiem ze mógłbyś robić inny samolot ze znacznie większą ilością nitów...mnie te obrazki poniżej powalają, przy okazji namacalny obraz tego co jest dla mnie wzorem niedoścignionym realistycznego modelarstwa lotniczego 3d ( i tak apro po naszych dywagacji o gładkości blach i nitach), może i ciebie to zmotywuje ziomku.

Ilosc nitów ;) :

1832b73a3cfaec31.jpg

 

gładkość blach a nity:

2e208271559565d7m.jpg

4db25a1aa0bed9f9m.jpg

0ccc0b2875346b7bm.jpg

8e7039a1c3bda036m.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK zmiana taktyki: najpierw skończę detale i skasuję te małe kulki.

Biorę się ponownie za mapowanie. Kadlub i osprzęt na jednej mapie 4096x4096, a skrzydla i statecznik na drugiej, też chyba 4096x4096.

 

Jest to mój drugi model w maxie (silnika nie liczę bo wchodzi w skład tego), modelowanie jako tako mi idzie, mapowanie "prawie" pojołem ("prawie robi wielką różnicę"...), ale jeżeli chodzi o tekstury, a szczególnie bumpy i displace, to jestem zielony jak trawa na wiosnę... o shaderach nie mówiąc bo tego jeszcze nie "dotknołem". Więc kilka pytań:

1. Lepiej zmapować kilka elementów tak jak napisałem wyżej na jednej mapce, czy do każdego osobną mapkę? Odpowiedź chyba znam ale chcę się upewnić.

2. Jak zrobić fajną scenkę w locie - wiem że głupie pytanie. Kliment, twoja babcia Ju mi się podobała, podrzuciłbyś sposób na zrobienie podobnej, jeśli możesz....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności