Amor_priv Napisano 6 Sierpień 2009 Napisano 6 Sierpień 2009 Witam. Coraz czesciej sie zastanawiam nad migracją z XSI (v6) do Blendera. Ma Blender ciekawe opinie, i rendery nim robione z Yafrayem są ciekawe. Ale wciąż się waham. Próbowałem coś w nim dłubać, ale jest dziwny. Prawie po każdym kliknięciu robił całkiem co innego, niż chciałem. Obracał mi obiekt albo widok, przesuwał inny obiekt niż chciałem itp... Więc pytam fachowców. Jakie byście przedstawili argumenty za przejściem z XSI na Blendera, a co przemawia przeciw temu? Modelowanie głównie Subdivision Surfaces. Jak wygląda w Blenderze renderowanie na warstwach, Ambient Occlusion, Różne GI, Caistics, itp? Załóżmy, że chciał bym zrobić kilka przekrojów obiektu (wręg) krzywymi, i je pokryć powierzchnią (loft itp),
n-pigeon Napisano 6 Sierpień 2009 Napisano 6 Sierpień 2009 Modelowanie z subdivision surfaces wygląda dobrze, nie ma jeszcze n-gonów i przez to kilka tooli, bevel nie jest szczytem marzeń, z tego samego powodu, ale się smażą, za jakiś czas będą gotowe, Blender Render obsługuje warstwy i passy, Blender render nie ma ani GI ani kaustyki też się pieką. Co do rendererów zewnętrznych to ci nie do radze bo ich nie używam, ale od 2.5 ich integracja się znacznie poprawi. Ogólnie nie mogę ci dać żadnych za oraz przeciw bo jeśli chodzi o XSI moje doświadczenia równają się zeru. Blender nie robi tego co chcesz bo ma inne ustawienia :) np. zaznacza się prawym myszki, to akurat można w ustawieniach zmienić, ale większe możliwości konfiguracji czekają 2.5 Tu masz manuala do nauki i jeśli chcesz sprawdzić ficzery http://wiki.blender.org/index.php/Doc:Manual oraz to kliknij obrazki by sprawdzić ficzery http://www.blender.org/development/release-logs/ Tak po za tym po co całkowita migracja jeśli masz już wersje która ci pasuje to ficzery których nie ma w jednym programie mogą być w drugim, lepiej mieć więcej narzędzi a niżeli mniej. Co to jakaś nowa moda, z mojego na blendera? xD :)
szczuro Napisano 6 Sierpień 2009 Napisano 6 Sierpień 2009 (edytowane) nie wiem o co chodzi z renderowniem na warstwach może nodes ?? ao jest, GI nie ma, Caustics też nie chyba że yafaray co do ostatniego: http://wiki.blender.org/index.php/Doc:Tutorials/Modelling/Surfaces/Skinning a ogólnie co może blender można poczytać/oglądać tutaj http://www.blender.org/features-gallery/features/ http://www.blender.org/features-gallery/feature-videos/ Ja ostatnio przeszedłem w drugą stronę (w pracy), sądzę że brak Ngonów w blenderze da ci się we znaki (ale mają się niedługo pojawić), w XSI łatwiej tworzy się skrypty, sticky keys też są fajne, no i tweek tool jest bajer :) ale są też rzeczy które mnie XSI denerwują co prawda w obu programach modeluje się inaczej, ale ogólnie do oba programy mają fajne narzędzia, może z przewagą blendera (ale to pewnie dlatego że go lepiej znam) Jak dla mnie szybciej się modeluje w blenderze, ale czasem się łapie, że przydała by mi się jakaś opcja z xsi, która by skróciła jeszcze bardziej ten czas. natomiast unwrap w blenderze bije na głowę ten z xsi. co do nauki jak możesz poczekaj do października, wtedy wyjdzie 2.5 a w nim dużo dużo zmian. Edytowane 6 Sierpień 2009 przez szczuro
n-pigeon Napisano 6 Sierpień 2009 Napisano 6 Sierpień 2009 (edytowane) Ups zapomniałem odpowiedzieć na AO i ostatnie pytanie. Ponad to podtrzymuje co powiedział szczuro poczekaj na 2.5 w październiku wyjdzie pierwsza wersja, możliwe że nie będzie grzeszyć stabilnością, ale za nim się nauczysz obsługi i przyzwyczaisz zdążą dociągnąć poprawki. nie wiem o co chodzi z renderowniem na warstwach może nodes ?? Chodzi mu o to prawdopodobnie :) http://wiki.blender.org/index.php/Doc:Manual/Render/Layers ale nie wiem czy zewnętrzne renderery które mają GI mają je również, implementacja finall gathering jest już na dość wysokim stopniu, a photon mapping też się tworzy czekać trzeba :) Może będziesz zainteresowany Luxrenderem (ale on jest unbiasowy). http://www.luxrender.net/ W 2.5 integracja rendererów zęwnętrzych jest naprawde miła na bank znajdzie się tam miejsce dla Luxa prędzej czy puźniej, na razie pracują nad integracją POV Raya i ktoś tam bawił się z Aqsisem. http://blenderlabrat.blogspot.com/ Edytowane 6 Sierpień 2009 przez n-pigeon
Skoti Napisano 6 Sierpień 2009 Napisano 6 Sierpień 2009 Blender render nie ma ani GI GI nie ma Czemu oszukujecie ;p Ma, ale tylko radiosity ;] - żeby dostać coś więcej trzeba użyć yafaray/lux render
n-pigeon Napisano 6 Sierpień 2009 Napisano 6 Sierpień 2009 Czemu oszukujecie ;p Ma, ale tylko radiosity ;] - żeby dostać coś więcej trzeba użyć yafaray/lux render Nie ma GI :P :D w 2.5 usuneli Radiosity :P to jedyny donwgrade, ale nikt nie będzie po nim płakał. Yafaray i Lux to nie coś więcej tylko coś innego nie mają wszystkich fajnych ficzerów co Blender render oraz nie działają z material nodami (na razie). Po za tym ja nie czekam :P nie używam ani unbiasowych technik ani nawet biasowych GI bo nie mam takiej potrzeby, co nie zmienia faktu że FG przyjmę z otwartymi rękoma, photon mapping nie zaszkodzi również. Choć jeśli chodzi o oświetlenie raczej nie moge się doczekać Light paintingu z sphercial harmonics, coś takiego jest też dla XSI http://immerg.com/index.php?option=com_content&task=view&id=346&Itemid=44 oraz ulepszonego IBL z sym_physic brancha. Kurcze znowu Off top robie :/
adrian2608 Napisano 6 Sierpień 2009 Napisano 6 Sierpień 2009 Gi, Gi ,Gi przecież to jest zbędne ;) Odnośnie render passes, zrobiłem tutka niedawno, sprawdz czy o to Ci chodzi, pozdrawiam.
Amor_priv Napisano 15 Sierpień 2009 Autor Napisano 15 Sierpień 2009 Witam. Rzeczywiscie pomylilem sie z tym renderingiem na warstwach :) Nie wiem czemu myslalem o render pass, a napisalem "warstwy" :) W XSI Passy sa bardzo rozwiniete. Jak to wyglada w Blenderze? Wgryzam sie w niego, i coraz latwiej mi sie w nim dlubie. Cala tajemnica w opanowaniu skrotow klawiszowych:) Przez pewien czas nie moglem rozpracowac wspolpracy Blendera z Yafarayem. Renderingi mi wychodzily czarne :) Dopiero jak zalapalem, w jaki sposob ustawienia Yafaraya sa powiazane z ustawieniami blendera, wszystko zaczelo pieknie dzialac. Yafaray niby ma malo ustawien w porownaniu z MentalRayem, ale i tak rendery wychodza realistyczne. Ogolnie mam jednak kilka pytan odnosnie blendera, i jedno (no.. dwa powiazane) odnosnie yafaraya. Najpierw Yafaray - czy istnieje w sieci jakas biblioteka presetow dla niego? A jesli tak, to... jak mu te presety wczytac? Czy mozna zapisac aktualne ustawienia do pozniejszego wykorzystania? Nie znalazlem takiej opcji. I pytania na temat blendera. 1. Czy mozna w blenderze na przyklad ustawic zdjęcie jako tlo renderu, i wbudowac w nie obiekt z zachowaniem wszelkich praw oswietlenia? Na przyklad w fotke pokoju wstawic szafe, tkora bedzie rzucala i przyjmowala cienie zgodnie z ksztaltem wszystkich powierzchni? 2. Utworzylem krzywą. Chcialem z niej zrobic jakis tam ksztalt, ale okazalo sie, ze moge ją odksztalcac tylko w plaszczyznie X/Z, czyli poziomej. Nie dalo sie punktow przesuwac w inych kierunkach. Nie dzialala tez na niej fuinkcja Extrude. W ogóle w tutorialach jest napisane, ze po przekonwertowaniu krzywej na poly mozna na niej uzyc funkcji Spin z menu Mesh Tools. Tylko, ze ja nie mam w tym momencie tego menu, a jedynie curve tools. O co tu chodzi?
n-pigeon Napisano 15 Sierpień 2009 Napisano 15 Sierpień 2009 Witam. Rzeczywiscie pomylilem sie z tym renderingiem na warstwach :) Nie wiem czemu myslalem o render pass, a napisalem "warstwy" :) W XSI Passy sa bardzo rozwiniete. Jak to wyglada w Blenderze? Wgryzam sie w niego, i coraz latwiej mi sie w nim dlubie. Cala tajemnica w opanowaniu skrotow klawiszowych:) Przez pewien czas nie moglem rozpracowac wspolpracy Blendera z Yafarayem. Renderingi mi wychodzily czarne :) Dopiero jak zalapalem, w jaki sposob ustawienia Yafaraya sa powiazane z ustawieniami blendera, wszystko zaczelo pieknie dzialac. Yafaray niby ma malo ustawien w porownaniu z MentalRayem, ale i tak rendery wychodza realistyczne. Ogolnie mam jednak kilka pytan odnosnie blendera, i jedno (no.. dwa powiazane) odnosnie yafaraya. Najpierw Yafaray - czy istnieje w sieci jakas biblioteka presetow dla niego? A jesli tak, to... jak mu te presety wczytac? Czy mozna zapisac aktualne ustawienia do pozniejszego wykorzystania? Nie znalazlem takiej opcji. I pytania na temat blendera. 1. Czy mozna w blenderze na przyklad ustawic zdjęcie jako tlo renderu, i wbudowac w nie obiekt z zachowaniem wszelkich praw oswietlenia? Na przyklad w fotke pokoju wstawic szafe, tkora bedzie rzucala i przyjmowala cienie zgodnie z ksztaltem wszystkich powierzchni? 2. Utworzylem krzywą. Chcialem z niej zrobic jakis tam ksztalt, ale okazalo sie, ze moge ją odksztalcac tylko w plaszczyznie X/Z, czyli poziomej. Nie dalo sie punktow przesuwac w inych kierunkach. Nie dzialala tez na niej fuinkcja Extrude. W ogóle w tutorialach jest napisane, ze po przekonwertowaniu krzywej na poly mozna na niej uzyc funkcji Spin z menu Mesh Tools. Tylko, ze ja nie mam w tym momencie tego menu, a jedynie curve tools. O co tu chodzi? Passy w Blenderze są napisałem już, masz wszystkie passy jakie potrzebujesz i zdaje się wszystkie jakie wymyślono (nie spotkałem innych), ale nie wiem czy Yafray je obsługuje (wątpię) w 2.5 będzie możliwa lepsza integracja z zewnętrznymi silnikami może kiedy zintegrują Yaf(a)raya będzie cacy. Więcej co do Yafraya nie pomogę bo go nie znam. Passy są w karcie opcji renderingu. Nie musisz pamiętać wszystkich skrótów wszystko jest w menu. Ad. 1 Jasne że można, wrzuć plaina na backgrounda przypisz mu teksture z mapowaniem typu sticky (sticky textures, poszukaj w google, możesz też użyć innej metody umiesczania tekstury na palaina, ale ja zdaje się użyłbym tej), a żeby obiekty żucały cień musisz odbudować powieszchnie ze zdjęcia chociażby prostymi obiektami i nadać im taki materiał by jedyne co robiły to odbierały cień, ale po za tym by były nie widoczne. Ad. 2 Żeby muc krzywą odkrztałcać dodatkowo w Z, musisz ją uczynić krzywą 3D, masz guzik 3D po zaznaczeniu krzywej w panelach przycisków. Extrude działa, ale tylko na ostatnie punkty krzywej w końcu to krzywa. Żeby mieć obcje dla siatki musisz przekrztałcić krzywą w siatke, by to zrobić zaznacz krzywą i w object mode wejdź w menu Object>Convert object type albo naciśnij Alt+C. Masz tu dobry video tutek o krzywych: http://www.cgcookie.com/articles/2009/05/20/working-with-curves
wiciowy Napisano 21 Sierpień 2009 Napisano 21 Sierpień 2009 Nie Ty jeden sie zastanawiasz... moje refleksje na dzien dzisiejszy są takie: autodesk juz pokazal swoje pazurki wydajac niewiele wnoszace dwie wersje w bardzo krotkim okresie czasu - co ma zwiazek wiadomy z obcinaniem mozliwosci upgradu - maja po prostu taki model biznesowy zeby zyc z konktraktow serwisowych - wiec trzeba koszt utrzymania sofwaru liczyc tak, ze jesli np. zakup to 3k usd i 3 lata subskrypcji to kolejne 3k usd - to przez 3 lata soft kosztuje 6k usd za stanowisko. A to sie juz robi sporo. Ktos powie ze nie trzeba upgradowac - jasne, ale niektorzy musza, poza tym software nie stoi w miejscu, wiec czasem warto. Nie majac subskrypcji - przez 3 lata na pewno stracimy mozliwosc zakupu upgradu taniego - wiec trzeba wylozyc znowu 3k usd - co na jedno wychodzi. Tak wiec - cena jako argument za blenderem robi sie bardziej istotna. blender ci wariuje i robi co nie chcesz, jak podejrzewam kwestia ustawien - zmien sobie obracanie widoku z trackball na turntable, zaznaczanie lpm wlacz itp. ustawienia zrob pod siebie a zobaczysz od razu roznice. Polecam tez sciagniecie od pepeland.com gotowego layoutu roboczego Daniela wzorowanego na maxowo-mayowym interfejsie. z kolejnych rozwazan - do niektorych rzeczy wydaje sie ze tylko xsi zapewnia komfort psychiki i pracy (np gdy taki ICE ratuje nam zycie) do innych zaś jest remis, w sensie podobnie latwo/trudno da sie wszystko zrobic tu i tu n-gons i ich brak w blenderze. w 2.5 nawet jesli nie od razu - to po chwili na pewno beda - czyli integracja bmesha (mowi sie o koncu roku, ostatnio autor zebral oczekiwana kwote z datkow, wiec jest szansa ze nie porzuci projektu ot tak...). nawet jesli imaloby ich nie byc - to za trzysta zlotych kazdego stac na silo i to zasadniczo zamyka temat n-gonow... animacja - tu xsi raczej bije blendera, ale to nie oznacza ze w blenderze sie nie da nic zrobic. Po prostu jest inaczej troche i tyle. Minusem u blendera jest bug zwiazany z odgrywaniem animacji w viewporcie (wooooolno dziala, zwlaszcza w shaded mode) ale i na to sa sposoby, poza tym - idzie nowe czyli 2.5... ...no i wlasnie ciezko porownywac dwa programy z ktorych jeden jest w przededniu duzych zmian. Wedlug mnie blender 2.5 ma szanse stac sie naprawde godnym zamiennikiem dla xsi, ktory to xsi jest jak dla mnie maestrią w kwestii user friendly interface. W 2.5 blender pozwoli konfigurowac wlasne skroty klawiszowe, pozwoli jeszcze lepiej/ciekawiej zarzadzac oknami... slowem - interfejsowo sie poprawi, chociaz nie jest wcale zle. A tak na koniec - zawsze taka zmiana z dojrzalego "duzego" softu na blendera bedzie bolec (chocby brak jednolitego, aktualnego, sensownego helpa w blenderze, ktory to brak czasem bywa irytujacy), ale te wszystkie klopoty zwiazane z przechodzeniem z softu na soft mozna przezyc majac odpowiednie (czytaj = pozytywne) nastawienie.
Ania Napisano 21 Sierpień 2009 Napisano 21 Sierpień 2009 To wszystko jest sprawą gustu i przyzwyczajeń. Dobrych chęci też. Zależy też co chcesz w programie robić i co dla ciebie jest ważne. Próbowałam się kiedyś przesiąść z Maxa na XSI, i zrezygnowałam. Doprowadzał mnie do nerwicy, głównie materiałami i displacementem, a już najgorsze było nadawanie bump mapy. Program zdążył mnię zniechęcić zanim go dobrze poznałam. Przesiadka na Blendera przyszła mi dużo łatwiej, chyba dlatego że akurat te rzeczy które były denerwujące w Maxie, w Blenderze były świetnie rozwiązane (UV mapping i weight painting dla kości, przy czym ten ostatni w XSI też był w porządku).
BLADE Napisano 21 Sierpień 2009 Napisano 21 Sierpień 2009 mi na poczatku brakowało n-gonów... musiałem sie przestawić, teraz nei brakuje mi już ncizego. w pracy w sumie też działamy na blenderze, tzn modelujemy w nim ppóźniej eksport do maxa i rendering w v-rayu bo szef sie uparł
Ajgor Napisano 21 Sierpień 2009 Napisano 21 Sierpień 2009 (edytowane) http://www.3dbuzz.com/vbforum/showthread.php?t=178876 :)A ja juz mam 2.5 :) Wprawdzie top tylko jakas totalna alpha, ale juz mozna obejzec. I nawet cos tam dziala. P.S. Ściągnąłem ten interface z Pepelandu i nawet mi się podoba. Tylko trzeba się go nauczyć od nowa... Edytowane 21 Sierpień 2009 przez Ajgor
dac77 Napisano 26 Sierpień 2009 Napisano 26 Sierpień 2009 Blender Ci raczej XSI nie zastąpi. W XSI masz nody w materiałach które możesz posyłać do osobnych "custom" warstw i tworzyć własne shadery. W Blenderze tego nie zrobisz. Natomiast Blender w przeciwieństwie do XSI działa poprawnie z AA w viewporcie.
Ania Napisano 26 Sierpień 2009 Napisano 26 Sierpień 2009 Nie wiem co to te custom warstwy, ale Blender też ma nody w materiałach i teksturach.
dac77 Napisano 26 Sierpień 2009 Napisano 26 Sierpień 2009 Nie wiem co to te custom warstwy, ale Blender też ma nody w materiałach i teksturach. Pozdrowienia. Już wyjaśniam. XSI chodzi na MentalRayu, który ma rozbudowane możliwości konstruowania własnych shaderów z podstawowych shaderów. Można na przykład pomnożyć odbicia raytracowane przez shadera ambient occlusion (jest nawet reflective ao). Co więcej można mieć ambient occlusion w tylko tym jednym materiale. Jest tam też funkcja przesyłania jakiegoś wyniku do osobnej warstwy którą się samemu definiuje, nadając swoją nazwę. W Blenderze warstwy (może źle wybrałem nazwę chodzi o ang. pass), są tylko te z góry zdefiniowane jak np Z Color czy Shadow. Nazwy mogą się mylić, gdyż od roku jestem na odwyku od XSI - nie stać mnie na oprogramowanie, które teraz Autodesk sprzedaje, więc jego cena poszybuje tak żeby XSI nie było zbytnią konkurencją dla Maxa i Mayi.
Amor_priv Napisano 29 Sierpień 2009 Autor Napisano 29 Sierpień 2009 OK. Chcial bym jeszcze wrocic do tego wstawiania obiektu w zdjęcie. Udalo mi sie wstawic tak, zeby rzucal cien. Ale jak teraz zrobic, zeby obiekt czesciowo się chowal za elementem zdjecia? Na przyklad za meblami? stilla mozna wymodelowac odpowiednio. A w animacji? na przyklad zeby jakis obiekt wjezdzal za szafe widoczna na zdjeciu i za nia sie chowal? dac77 a ile razy wykorzystales te mozliwosci w XSI? A raczej mentala :)
dac77 Napisano 29 Sierpień 2009 Napisano 29 Sierpień 2009 Zależy jakie. Jesli chodzi o nody shaderów, to w każdym, nawet najmniejszym projekciku kilka materiałów było tak zawalonych że po paru dniach już nie wiedziałem jak to działa. Według mnie materiały, oświetlenie i postprocessing są ważniejsze od geometrii i wolę spędzić więcej czasu miksując warstwy niż dodawać następny poziom szczegułów w geometrii. Wielu użytkowników XSI traktuje to oprogramowanie jak jeszcze jeden darmowy modeller, gdyż piracą program. Jak się za program zapłaci to od razu łatwiej się nauczyć jego możliwości. Wystarczy przeczytać książkę do mentala i helpa do XSI, a potem to już eksperymenty i nieprzespane noce. Jeśli coś nie działa to znaczy, że użytkownik nie rozumie czegoś, albo zapomniał o małym guziczku w którymś z paneli. Prawda jest taka że na tutorialach ciężko jest się kształcić, gdyż nie trzeba myśleć przy ich powtarzaniu. Sorki za późną odpowiedź.
n-pigeon Napisano 30 Sierpień 2009 Napisano 30 Sierpień 2009 OK. Chcial bym jeszcze wrocic do tego wstawiania obiektu w zdjęcie. Udalo mi sie wstawic tak, zeby rzucal cien. Ale jak teraz zrobic, zeby obiekt czesciowo się chowal za elementem zdjecia? Na przyklad za meblami? stilla mozna wymodelowac odpowiednio. A w animacji? na przyklad zeby jakis obiekt wjezdzal za szafe widoczna na zdjeciu i za nia sie chowal? Tworzysz obiekt, morze być to np. powierzchnia zrobiona krzywymi, tak by podczas animacji odpowiednio zasłaniał miejsce gdzie obiekt ma się schować za szafą, renderujesz z passem INDEX i używasz danych indexu tego obiektu jako maski w composite nodes. To jest najprostsze rozwiązanie, ale nie wiem jak wygląda twoja scena wiec nie wiem jakie dodatkowe operacje trzeba by było wykonać żeby to wyglądało. To już jednak jest praca grafika musi wykombinować jak dojść do celu, nawet jeśli nie ma narzędzi które są w innym sofcie zawsze da się coś zrobić czasem, łatwiej czasem trudniej czasem podobnie skomplikowanie :P Czasem są to tylko świecidełka jak AA w viewportcie xD
dac77 Napisano 30 Sierpień 2009 Napisano 30 Sierpień 2009 Albo możesz nadać tym zasłaniającym obiektom i tylnemu obiektowi tła teksturę video i projekcję camera projection. Materiał bierzesz bez cieniowania. Potem widok kamerki, teksturowane wyświetlanie i edytujesz zasłaniający obiekt oraz jego animację, żeby spasowała z video. Technika z Lightwave, chyba najstarsza na świecie, ale też zawsze skuteczna.
n-pigeon Napisano 31 Sierpień 2009 Napisano 31 Sierpień 2009 Albo możesz nadać tym zasłaniającym obiektom i tylnemu obiektowi tła teksturę video i projekcję camera projection. Materiał bierzesz bez cieniowania. Potem widok kamerki, teksturowane wyświetlanie i edytujesz zasłaniający obiekt oraz jego animację, żeby spasowała z video. Technika z Lightwave, chyba najstarsza na świecie, ale też zawsze skuteczna. No to by było potrzebne gdyby chciał cienie na tej szafie (wszystko zależy od kąta padania światła i od sceny) też dobry pomysł trochę więcej zachodu, bo musisz tam postawić, co najmniej sześcian i zgrać jego ruchy z szafą na kamerze, ale jeśli światło rzucało by cienie w stronę szafy mógłbyś go dodatkowo wykorzystać, z drugiej strony nie będzie trzeba bawić się maskowaniem w nodach, która lepsza metoda zależy od sceny jak mówiłem. Oczywiście w tym co napisałem najpierw, jeśli to będzie ci wystarczyło, a łatwiej tam wykonać maskę, to też użyć obiektu np. planea (zależy znowu od sceny) teksturą z camera projection.
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się