nowytutaj Napisano 6 Lipiec 2016 Napisano 6 Lipiec 2016 Cześć. Od dłuższego czasu zajmuje się grafiką 2D i chciałem spróbować sił w 3D. Postawiłem na Blendera, bo darmowy i znalazłem fajny (tak mi się w każdym razie wydawało) kurs blendera po polsku o tutaj. No ale już po kilku lekcjach nie daje rady! Skróty klawiszowe prezentowane w kursie nie działają (Ctrl+Shift+C), źródła światła nie dają światła, a ustawień prezentowane przez prowadzącego nie ma często wcale. Nie mam pojęcia o co chodzi.
Nezumi Napisano 6 Lipiec 2016 Napisano 6 Lipiec 2016 Niestety jak tak to opisujesz to tez nie bardzo wiem o co chodzi. Po kolei, konkretny przyklad, co chcesz zrobic. ctrl+shift+c to z tego co kojarze "add constraint" - nie sadze zebys tego uzywal skoro dopiero zaczynasz. Moze chodzi o ctrl+shift+alt+c (4 klawisze) czyli "set origin"? Pamietaj ze musisz sprawdzic w jakim "mode" jestes. Najpopularniejsze na poczatku to OBJECT i EDIT. Przelaczasz sie miedzy nimi naciskajac TAB. Poza tym uwazaj na to na co wskazyje kursor w danym momencie. Jesli na przyklad masz kursor nad menu z prawej strony (tam gdzie jest "outliner" i "properities") to skrot nie zadziala bo to sa inne okna technicznie. Najedz sobie kursorem nad okienko z obiektem nad ktorym pracujesz a skrot najpewniej zadziala. Na razie nie mam innych pomyslow ale sprobuj tego. Ten kurs co przerabiasz jest calkiem fajny - ja sie uczylem z angielskich ale wiele razy mi pomogli na tamtejszym forum.
groh Napisano 7 Lipiec 2016 Napisano 7 Lipiec 2016 Hmm.. Po kilku moich pierwszych lekcjach to nie chcesz wiedzieć co ja myślałem o Blenderze... :) Moja taka rada przy nauce blendera to: - dwa monitory na jednym kurs, na drugim Blender i robisz wszystko co na kursie, dokładnie, tak ze by ci to samo wyszło. Dopiero potem następna lekcja. Najważniejsze w Blenderze ( i innych 3D ) to nie opanowanie skrótów tylko nauczenie się "myślenia" w programach 3D. Tutaj jest wiele dróg do uzyskania takiego samego efektu końcowego. Jak będziesz wiedział co chcesz zrobić to znajdziesz skrót/guzik. Na forum to same stare wygi w 3D wiec nie pamiętają jak się uczyli :) Jak przeżyjesz dwa miesiące i się nie zrazisz to już z górki.. :D A PKB to moim zdaniem dobry kurs, jak się wkręciłem to PKB do obiadu do kolacji...
Bombee Napisano 7 Lipiec 2016 Napisano 7 Lipiec 2016 A może masz ustawione skróty np. z Maya albo z Maxa? Jak odpalasz Blendera, to w tym oknie startowym z grafiką, pod samym rysunkiem prawej stronie możesz wybrać z rozwijanej listy "Interaction" - tam powinien być wybrany z rozwijanej listy Blender. Dodatkowo możesz z menu File w Blenderze wybrać opcję "Load Factory Setings" - może coś ci się*w preferencjach poprzestawiało.
Hris Napisano 7 Lipiec 2016 Napisano 7 Lipiec 2016 Cześć wszystkim:) Jestem totalnym noobem jeśli chodzi o blendka, ale też korzystam z tutoriali do niego bo już n-ty raz próbuję znaleźć w sobie siłę by podstawy ogarnąć (modelowanie hard surface ale ze wskazaniem do mebli) i czasem mam też wrażenie że skróty z tutków są inne niż te co ja mam. Ale zauważyłem też że tutki są czasem z wersji o wiele starszej niż aktualny blendek - ja używam 2.77 (z graphicall.org) i widzę że rzeczy np. z 2.49 są gdzie indziej. Generalnie całe UI (User Interface) jest przebudowany i naprawdę oszczędzam sobie nerwów, i szukam tutk'ów tylko do blendka 2.76 i 2.77. Sam popełniłem też błą o którym pisze Bombee - wybrałem na samym starcie Blendka wersje skrótów z Maxa - wszystko fajnie, bo w pracy mam właśnie 3D Maxa, ale wtedy o tutorialach zapomnij :) Niewiele będzie się zgadzać. Z plusów - blendera kocham za fajny sculpt i wypalanie mapek (polecam dodatek DarkBlender z forum blenderartists.org - typowo dla gamedev, pomaga ogarniać wypalanie map do lowpoly), za całkiem znośne SmartUV, za materiały w Cycles (nody). Powodzenia Nowytutaj - trzymam kciuki że przebrniesz i że zajdziesz o wiele dalej niż ja, bo u mnie postępy się zatrzymały (brak czasu a i chęci też...). Pozdrawiam
Bombee Napisano 7 Lipiec 2016 Napisano 7 Lipiec 2016 Oglądaj wszystkie tutki Piotra po kolei - mimo, że faktycznie starsze tutki są może już nieaktualne od strony softowej, to są bardzo pomocne od strony modelingu. Zobacz też kanał Piotra na YT (link). Blenderek, to naprawdę fajny soft i wcale nie taki straszny - sam się nim bawię amatorsko, ale jest do ogarnięcia :) Powodzenia!
Creator Napisano 7 Lipiec 2016 Napisano 7 Lipiec 2016 Ale zauważyłem też że tutki są czasem z wersji o wiele starszej niż aktualny blendek - ja używam 2.77 (z graphicall.org) i widzę że rzeczy np. z 2.49 są gdzie indziej. Generalnie całe UI (User Interface) jest przebudowany i naprawdę oszczędzam sobie nerwów, i szukam tutk'ów tylko do blendka 2.76 i 2.77.Między wersją 2.49 a 2.5/2.6/2.7 jest mega różnica, bo od 2.5 został przebudowany między innymi UI. Jak widzisz taką szarą, brzydką wersję blendera z Propertisami na dole, to od razu wyłącz ten tutorial, szkoda czasu.
nowytutaj Napisano 7 Lipiec 2016 Autor Napisano 7 Lipiec 2016 (edytowane) Dzięki Panowie za wsparcie. Skróty mam standardowe. Wydaje mi się że to raczej prowadzący z toturiala ma ustawione customizowane (?!). Co do światła to problem przedstawia się tak, że ile źródeł światła bym nie ustawił, jakbym nimi nie manipulował, to efektu na obiektach zwyczajnie brak. Nie wiem - może trzeba włączyć jakąś opcję związaną z oświetleniem, ale w Shading nic nie znalazłem (no fakt że szukałem po omacku, bo nie wiedziałem czego szukać). Toturial nic na ten temat nie mówi. Edytowane 7 Lipiec 2016 przez nowytutaj
Bombee Napisano 7 Lipiec 2016 Napisano 7 Lipiec 2016 nowytutaj, wklej linka do filmiku i napisz w którym momencie masz problem. Wydaje mi się, że Piotr używa standardowych skrótów w swoich tutkach.
Guzowaty Napisano 9 Lipiec 2016 Napisano 9 Lipiec 2016 zawsze mozesz zresetowac ustawienia, jesli mogles cos przy nich majstrowac, u mnie dziala jak trzeba.
Ajgor Napisano 27 Sierpień 2016 Napisano 27 Sierpień 2016 Trochę to dziwne co piszesz ze światłami. Odpalasz Blendera, dodajesz jednego plejna i go powiększasz, od razu renderujesz i natychmiast masz cień. Nic nie trzeba przestawiać. I każda kolejna dodana lampa dodaje cień. Może w ustawieniach masz coś powyłączane? Na przykład w ustawieniach sceny na karcie Shading masz wyłączoną opcję Raytracing albo Shadows?
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się