Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Modo%2017.0%20Generic%20social%20share%20-%201200x630.jpg

Foundry wydało Modo w wersji 17

https://www.foundry.com/products/modo

Prezentacja wygląda ok ale chłop to chyba za karę tam to nagrywał na koniec dnia albo już jest całkiem martwy w środku i tak po prostu ma 😛 No i duży featrure Octane renderer i pokazali przykład jakby sprzed 15 lat na scanlinie 🙂 

Ktoś jeszcze aktualnie używa modo? 

@operonxyz oryginalnie wrzuciłeś newsa o modo do wątku zbiorczego, działasz coś w nim na co dzień? 

 

Edytowane przez Destroyer
Napisano (edytowane)

HA! Wszystkie firmy wg. Foundry mają używać licencji Biusness? Porypało ich czy co?! A potem sie dziwią że soft jest mało popularny lub sie nie sprzedaje. Praktyka rodem z Adobe... tylko Adobe sobie tak może bo branża na nich siedzi.
Prezentacja ujdzie ale fakt... ja przewijałem bo nie zdzierżyłem tego pitolenia. Nawet pare fajnych patentów w modelowaniu dodali... ale jak paterze to od 10 wiele się nie zmieniło - a przynajmniej na moje oko laika i dawnego użytkownika. No może po za tym że podobno Viewport szybszy i proceduralne modelowanie też przyspieszyło. AND that's it xD 

Może to moja dusza cebularza teraz mówi ale w czasach gdy mam do wyboru darmowego Blender a płatne MODO wybieram Blendera - bo MODO nie ma (jak dla mnie) już żadnego seller pointa. 

Edytowane przez Mortom
  • Like 1
Napisano (edytowane)
1 hour ago, Mortom said:

Może to moja dusza cebularza teraz mówi ale w czasach gdy mam do wyboru darmowego Blender a płatne MODO wybieram Blendera - bo MODO nie ma (jak dla mnie) już żadnego seller pointa. 

No ja ponad dekadę temu przeskoczyłem ze śp. silo na modo gdy było tylko albo potem głównie tylko do modelowania i bardzo sobie chwailiłem, do teraj majka nie ma niektórych poręcznych narzędzi czy rozwiązań z modo sprzed dekady ale wtedy maja też było dziadostwem nie do opisania do modelowania, teraz zresztą też  🙂 ale już trochę mniej a nie ma nic na horyzoncie do kupienia i wklejenia do majki więc na poprawę bym nie liczył, choć kto wie nowa wersja powinna wychodzić na dniach 🙂 

 

1 hour ago, Mortom said:

HA! Wszystkie firmy wg. Foundry mają używać licencji Biusness? Porypało ich czy co?! A potem sie dziwią że soft jest mało popularny lub sie nie sprzedaje.

Założyłem JDG bo tak w polszy się robi ale jestem biedny 

The Foundry 

GSEJThU.jpg

Ale fakt modo kiedyś było tanie, potem zaczęło robić wszystko i chcieli 3500$ czy coś koło tego tyle co za majkę czy 3dsmaxa, no to kto się będzie w to pchał, teraz subskrybcja z vatem to coś w okolicy 3500zł a maya indie 1500  a bledner za darmość no to z czym do ludzi 🙂

u40xHzl.png

qcE9e9f.png

 

U1uWCAV.png

 

Edytowane przez Destroyer
Napisano
54 minuty temu, Destroyer napisał(a):

Założyłem JDG bo tak w polszy się robi ale jestem biedny 

No! ja tez! I również sie dorobiłem... xD wyższych składek, większych kosztów prowadzenia działalności itd... i samych k..a udogodnień xD
I Właśnie dlatemu rzuciło mi sie to na oczy 😄

  • Haha 1
Napisano
8 minutes ago, kengi said:

Dekadę po porzuceniu softu zaczęli znowu nad nim pracować kilka lat temu tylko nie wiadomo po co i dla kogo bo czasy się zmieniły, nawet z sentymentu nie ma co wracać bo i nie ma do czego i kto wie kiedy znowu porzucą jak grant z epcica się przepali. Nie o takie silo nic nie robiłem 😛  Lepiej zostawić sobie miłe wspomnienie niż przypomnieć sobie co wkurzało i czego brakowało 🙂  

Napisano

co do pytania czy ktoś jeszcze używa modo, to zgłaszam się jako osoba, która także z niego wychodzi. używałem go 12 lat i doprowadziłem swoją technikę do perfekcji, ale w tym momencie osiągnęliśmy punkt, że jak się nie uwolnię od modo, to pójdę na dno razem z nim. modo jest softem kompletnym, tzn. można wymodelować w nim wszystko, zatem będą go pewnie sprzedawali w nieskończoność, ale wewnętrznie już nic poza to co do tej pory do przodu nie pójdzie. ono będzie stać w miejscu, a konkurencja się rozwinie i zostawi je w tyle, zatem siedzenie w modo spowoduje naszą degradację w biznesie. dokładają te mesh opsy do proceduralnego modelowania, ale zupełnie nie wiem po co, mesh opsy to żaden rozwój, jeszcze modo broni mesh fusion, ale można się bez niego obyć. główny problem to tutoriale, bo modo za czasów świetności oferowało ich bardzo dużo i były bardzo atrakcyjne, projekty z tych tutoriali były dobrej jakości, a szkoleniowcy to profesjonaliści. bez tutoriali nie ma 3d, to jest lifeblood tego całego interesu, bo bez takiej edukacji nie idzie pojąć softu do 3d ucząc się go po prostu z powietrza. tutoriale padły, bo ostatni porządny tutorial został nagrany jakieś 5 lat temu, nie licząc kilku lichych niedobitek. to co jest na stronie foundry to jest naprawdę żałosne. dla porównania do blendera ściągam ze strony z contentem 280 profesjonalnych tutoriali, które ukazały się w ciągu ostatnich dwóch lat. świetne tematy, świetne projekty, będzie co robić, enviro, characters, architektura, hard surface, tego mi brakowało. a do modo zero? bez sensu taki interes, jak mam porównać 0 tutoriali do 280.

wszystko się chyba kopnęło w momencie przejęcia luxology przez the foundry. wszyscy poodchodzili i każdy w inną stronę, a większość się już nie zajmuje nawet 3d. prezes i założyciel luxology brad peebler zajmuje się jakąś oceanologią, stuart ferguson przeszedł do apple, allen hastings to nie wiem, ale oni właśnie stworzyli i lightwave i modo od zera i nikt tego kodu po nich nie przejmie w sensie, że coś dokoduje mądrego, bo cudzego i skomplikowanego kodu po prostu nie pojmie, szczególnie, że mają tych koderów w foundry chyba z łapanki, bo widziałem że szukali byle kogo przez ogłoszenie w portalu z pracą. modo miało świetnych szkoleniowców takich jak dan ablan, który teraz wrócił do fotografii i mój ulubiony andy brown, który w ogóle gdzieś wyparował i nie kręci szkoleń od lat, a był bezbłędny i w całości nauczył mnie subdivów.

w okolicznościach, gdy twórcy programu się wynieśli, możemy mówić, że modo jest trupem. to jest dosłownie grzech, bo to przypomina sytuację, gdy sportowiec u szczytu kariery zalicza wypadek samochodowy i wszystko się gwałtownie i niesprawiedliwie kończy, bo ten program był naprawdę nexgenowy i komfortowy i mógłby stać się softem na całe życie, gdyby nie ta sprzedaż.

ja jestem w sytuacji, że będę próbował nawiązać współpracę z blenderem, nie rezygnując do końca z modo i mógłbym używać dwóch programów jednocześnie, przynajmniej do czasu dobrego opanowania blendera. nie ma tragedii, zawsze lubiłem się uczyć, ale dla faceta lat 45 takie rozległe przebranżowienie się może być dość trudne, w końcu studentem byłem 20 lat temu a nie dzisiaj. chociaż czytałem jedno ogłoszenie o pracę dla informatyka w usa, że ich kandydat ma wyrażać chęć na ciągłe edukowanie się aż do końca kariery. przynajmniej zapobiegnę demencji.

  • Like 4
  • Wow 2
Napisano

@benton dzięki, że się podzieliłeś i rzuciłeś trochę więcej światłą na sprawę i nieco szczegółów które może się wyczuwa z zewnątrz ale nie wie na pewno. Wychodzi na to, że Foundry jak Autodesk, powolna śmierć i dojenie, excel, wyliczenia i maksymalizacja zysków a nie pasja i garść pomysłów, jak z SIdefx stara gwardia odejdzie i nie będzie nowych to już mogiła bo ostatni profesjoanlny soft na palcu boju, no i ten blender który jest cały czas bardzo żywy ale ciągle goni i próbuje się wcisnąć w te wielkie "industry" choć jak tak patrzę, to w końcu dogoni bo konkurencja stoi i nie myśli ruszać i nie będzie można w nieskończoność stać razem z nią 🙂 

Powodzenia z blednerem i oby był ostatnim softem w życiu zawodowym który będzie trzeba poznawać 🙂 

Napisano
8 hours ago, Destroyer said:

jak tak patrzę, to w końcu dogoni bo konkurencja stoi i nie myśli ruszać i nie będzie można w nieskończoność stać razem z nią 🙂 

A o ktorej konkurencji mowisz? Tej od rzezby, animacji,  compositingu, edycji wideo, animacji 2D, modelowania proceduralnego czy zwyklego? Czy wszystkie na raz? Magicznie maly team, ktory nigdy nie pracowal przy duzej produkcji pobije wszystkie softy z wszystkich dziedzin. Juz nawet Ton w wywiadzie dla Andrew Guru powiedzial ze to niemozliwe bez pomocy studiow (ktorej nie ma). Ludzie maja wiecej wiary w ten soft niz jego tworca :D.

Osobiscie tylko przestrzegam - zwlaszcza jak sie ma 45 lat... Ja zmarnowalem ponad 12 lat czekajac na niewatpliwie nadchodzaca nieublagalnie dominacje Blendera i uj z tego wyszlo. Jak z czekaniem na year of linux on desktop. Nikomu nie mowie co ma robic oczywiscie ale wchodzac do sekty Blendera radze przytemperowac oczekiwania co do jego dominacji. Ot dla psychicznego zdrowia.

Napisano (edytowane)

@Nezumi społeczność jest żywa i właśnie do tego studia małe i duże w dużym stopniu rozwijają ten soft przez rozszerzenia i dopasowywanie pod swoje potrzeby a inne softy jak wspomniane tutaj modo jest już porzucone niemal przez wszystkich i zostają tylko niedobitki. Pod tym względem blender jest super żywym i aktywnie rozwijanym softem z przyszłością 🙂 

Zwłaszcza gdy ma się te 40 lat bo dłużej i tak się nie żyje i na naukę kolejnego softu po tym blenderze czy innym  i tak nie będzie czasu ani potrzeby 🙂

 

Edytowane przez Destroyer
  • Haha 2
Napisano (edytowane)

@DestroyerNa szczescie Blender nie ma bugow. Tylko dlaczego co wersje wypisuja:

Screenshot2024-09-10021545.jpg.490ac6cf6626404bd6b90983f6a7773a.jpg

oh well... 😉 Tak naprawiaja te setki bugow a nadal maja setki bugow do naprawienia w kolejnej wersji. I tak sie to kreci od lat.

Blender to takie LGBT w swiecie grafiki. Nie mozesz skrytykowac bo cie cancelna na ixie 😉 Swieta krowa grafiki 3D.

A z tym jego rozwojem to...

Najlepsze ze tak sie przekomarzamy a ani ja go juz nie uzywam ani Ty chyba za bardzo, co @Destroyer? 😄 

Edytowane przez Nezumi
  • Like 1
Napisano
28 minutes ago, Nezumi said:

Najlepsze ze tak sie przekomarzamy a ani ja go juz nie uzywam ani Ty chyba za bardzo, co @Destroyer? 😄 

No ja zaczynałem od blendera te 20 lat temu, nie tak dawno coś w nim tez robiłem, tj bardziej się uczyłem i miało to potencjał ale jak raz się uczę i idzie fajnie a potem robię przestój na pól roku+ bo nie ma czasu tak jak z houdinim to potem trzeba znowu zaczynać od zera 😄 A do starych projektów i tak będę wracał do mayi czy houdiniego bo nie przeniosę rigów i całego setupu żeby zrobić małe korekty czy nowsze wersje i tak to idzie 🙂 Maya indie też robi swoje bo to już żadne pieniądze i nie ma żadnej motywacji finansowej.

Kolega za to w gamedevie się z powodzeniem przesiadł z 3dsmaxa na blednera i sobie bardzo chwali już nawet nie zważając na różnicę w cenie 😛 Ale on tez chwali zbrusha i broni za każdym razem gdy go krytykuję ale jak sam czasem pracuje i mu się sypie, wywala, traci pracę, czas i nerwy  to takie wiązanki sadzi, że aż jestem dumny 😄 Wtedy dopiero wyrzuca z siebie wszystko co go przez lata tam uwiera i irytuje 😄 A ja notuję i potem mu przypominam wbijając szpileczki co jakiś czas 😄 

  • Like 1
Napisano
18 minutes ago, Destroyer said:

a potem robię przestój na pól roku+ bo nie ma czasu tak jak z houdinim to potem trzeba znowu zaczynać od zera 😄

Ja tak wracam do rzezby caly czas. Pogrzebie jakas glowe w zetce, podjaram sie, potem platna robota jest kompletnie z czegos innego i za pare miechow reka odwyknie i jestem w punkcie wyjscia 😄 

  • Like 1
Napisano
38 minutes ago, Nezumi said:

oh well... 😉 Tak naprawiaja te setki bugow a nadal maja setki bugow do naprawienia w kolejnej wersji. I tak sie to kreci od lat.

To akurat natura rzeczy w software developmencie, nie ma softu bez bugów. I tyle. Każdy commit to potencjalne nowe problemy. Myślę, że nie ma co psioczyć na blendera jest jaki jest. Do wielu rzeczy jest beznadziejny, ale do wielu rewelacyjny. Każdy ekstremizm jest bez sensu.

40 minutes ago, Nezumi said:

Blender to takie LGBT w swiecie grafiki. Nie mozesz skrytykowac bo cie cancelna na ixie 😉 Swieta krowa grafiki 3D.

Nie spotkałem się z tym w formie nieobecnej w innych softach. Wjedziesz na forum fanbojów dowolnego softu z krytyką, to zostaniesz pojechany. To też raczej natura rzeczy w tym przypadku socialek/forów itp raczej, niż softu.

Są też miejsca, gdzie możesz jechać po wszystkim, tak jak tutaj. I nikt nie ma z tym problemu.

Ok. Może z racji tego, że blender jest darmowy masz trochę większą rzeszę 15-16 latków... większość profesjonalistów się nie spina narzędziami.

  • Like 2
Napisano

Tak czytając tą dyskusję to przed oczami widzę taką scenę jak @Nezumi walczy z maniakami Pomarańczowych Zaklinaczy węzy 😉 
Na twoim miejscu upomniałbym się o tantiemy za wykorzystanie historii z twojego życia  @Nezumi 🙂  

 

  • kekw 1
Napisano
23 hours ago, Nezumi said:

Ja tak wracam do rzezby caly czas. Pogrzebie jakas glowe w zetce, podjaram sie, potem platna robota jest kompletnie z czegos innego i za pare miechow reka odwyknie i jestem w punkcie wyjscia 😄 

Takie jest życie 🙂 Pamiętam jak za dzieciaka się uczyłem tego 3D i oglądam tutki np Alexa Alvareza z gnomon school i myślę czemu taka persona używa skrypu czy technik które są przeterminowane mimo, że są już lepsze narzędzia nawet wbudowane w program...

... dziś już sam jestem dziadkiem i cóż innego mógłbym robić jeśli nie używać przestarzałych narzędzi i technik bo nie ma kiedy nauczyć się nowych 😄 

JE7djYf.jpeg

  • Like 1
  • Haha 1
Napisano

@DestroyerDlatego Maya mi pasuje. Prawie nic nie dodaja wiec nie ma problemu z uczeniem sie nowosci 😄 Jak dodadza jedna rzecz to jakos to ogarne. Osmioletni tutek nadal jest aktualny z malymi zmianami itd. Przyznam bez bicia ze jak dodali LookdevX to do teraz nie bardzo wiem po co to komu.

A w Blenderze co miesiac cos poprzestawiane, co pol roku rewolucja i ucz sie na nowo. Daj pan spokoj.

Zetka po przejeciu przez Maxona tez mocno wyhamowala z nowosciami - a i tak pozapominalem wiekszosc tego co juz znalem. Ciekawy jestem troche co dodadza do ZB2025 ale nie spodziewam sie cudow. A i czasy kiedy z wypiekami na twarzy czekalem na ZB Summit i rezerwowalem sobie czas zeby wszystko na zywo obejrzec KONIECZNIE minely bezpowrotnie. Starosc nie radosc 😉 .

Napisano
23 minutes ago, Nezumi said:

Przyznam bez bicia ze jak dodali LookdevX to do teraz nie bardzo wiem po co to komu.

Lookdev i USD to ciągle w fazie alpha i do dużych produkcji, dla freelancera strata czasu choć z czasem to się pewnie ucywilizuje i będzie też w prostej formie dla zwykłego ludu. Jak pierwsze wersje USD i solarisa w houdinim były takie

 

 

  • Haha 1
Napisano

to nie jest tak do końca, że modo zniknie, bo jest martwe, bo oni się tam dobrze znali i sporo wynalazków z modo siedzi w blenderze.

Three-Men-Four3-DApps.jpg

tu mamy ferguson, hastings i ten od blendera

to samo można powiedzieć o maxie i mai - nie ma supportu, więc są martwe.

blender ma te pomarańczowe selekcje właśnie z modo i widzę po pierwszym dniu pracy, że rozkład opcji jest w niektórych miejscach wzorowany na modo. nie wiem, czy wiecie, ale w dawnych czasach jak absolutnie wszystkie programy miały jasnoszary interfejs to właśnie lightwave się wyłamało i jako pierwsze zrobiło ciemny (szarozielony). czyli ci ze zdjęcia za to odpowiadają.
 

Napisano

pięknie! pięknie, wykrakałem. po co oni to w ogóle kupowali? odebrali projekt twórcom i go zaciupali na śmierć.

modo-wind-down.png

 

 

  • Sad 1
  • Wow 1
Napisano

Dziwie się że tak długo im zeszło z tą decyzją. Chyba od 12 wersji zaraz po zakupie przez Foundry MODO przypominało zombi. Ale jak taki zwierzak co jeszcze ugryzie ale widać, że powoli oczka mętnieją, a nóżki nie niosą już tak sprężyście jak przed zombifikacją 🙂 

Szkoda, mam sentyment do MODO i miło wspominam użytkowanie tego programu. 

  • Haha 1
Napisano (edytowane)

Też mam sentyment do modo ale od lat sukcesywnie je zabijali a na początku było na najlepszej drodze żeby się rozepchać w rynku i na nim pozostać ale potem pojawiły się błędne decyzje i kierunek rozwoju wraz ze wzrostem ceny i była wystarczająca ilość gwoździ do tej trumny. A the foundry nie jest znane z pro konsumenckich praktyk zwłaszcza dla maluczkich, za bardzo przywykli do cen wielkich produkcji podczas gdy nawet zły autodesk musiał uciekać do przodu blenderowi i wprowadził bardzo przystępne licencje indie a foundry ceny premium bo obronią się swoją "jakością" jak widać niekoniecznie 🙂 

Być może kupili modo podobnie jak mishief tak jak autodesk XSI czyli głownie dla patentów? Mishiefa zabili po 5 latach od zakupu modo po 7 choć to Roper Technologies kupiło całe Foundry w marcu 2019 a Mishief zostało porzucone w sierpniu tego samego roku więc tutaj można upatrywać tej optymalizacji kosztów i zysków, modo traciło rynek i nie było woli żeby zawalczyć tylko ograniczyć straty zwłaszcza że firma jest duża i operuje na miliardach więc dla nich to nie jest być albo nie być.

Ciekawe jak teraz będzie sobie radziło Lightwave które miało wracać na rynek programów 3d a modo było jego spadkobiercą

Zapamiętajmy modo z dawnych czasów z momentu kiedy było dla nas najlepsze i uczcijmy godnie jego pamięć 🙂 

giphy.webp

Edytowane przez Destroyer
  • Haha 1
  • +1 2
Napisano

modo miało w sobie charyzmę, było spójne i przyjemne, a autorzy dobrze wiedzieli, czego chcą i byli nowocześni. wszystko tam było żywe - rendering, cieniowanie we viewporcie, ikonki, interfejs, społeczność, autorzy... mnie imponowało, że modo było używane i rekomendowane przez posiadaczy oscarów. potem jak the foundry zaczęła dokodowywać swoje pomysły do modo, to to poszło w kierunku bez przyszłości, bo oni tam dorobili pełno ikonek do konfigurowania interfejsu i naprawdę doszło dziesiątki przełączników do ustawiania okienek i modo się zmieniło z programu graficznego w program do konfigurowania okienek. zbędne sprawy. powinni oddać prawa pierwotnym autorom, to oni by wiedzieli, co z tym zrobić, ale dzisiejsze modo w porównaniu do blendera to jest już 5 lat przepaści. blender ma sculpting prawie tak dobry jak w zbrushu, a modo ma reklamówkę a nie sculpting. blender ma matcapy, przejrzystość, prostotę, live booleans, cycles, x-ray, modifiers, a odpowiedniki tych rzeczy w modo to reklamówki, których bym nie polecał.

napisałem im tam, żeby oddawali prawa autorskie twórcom, którzy dobrze wiedzą co mozna zrobić z taką technologią. oni by musieli nadrobić 5 lat stagnacji, ale oni są szybcy. wiecie, że modo ma zakupione zewnętrzne technologie, które modo "wsysa" do środka i robi z nich własne opcje? np. mesh fusion to był program groboto, zakupiony przez luxology, potem przekodowany na plugin do modo, a potem wbudowany na stałe. mogliby by w ten sposób załatać deficyty. jeśli oczywiście jeszcze raczą. może ten pomysł im się spodoba, zgłaszałem kiedyś na forum dwie poprawki do modo, które zostały wdrożone.

  • Like 1
Napisano

Program zostal zabity, nic juz nie beda poprawiac. Jak im spadala sprzedaz to zamiast robic tansze opcje - podnosili ceny. Ile tam bylo ostatnio za miesiac? $75? Modo najpierw byl ukierunkowany na modelowanie i szlo im swietnie. Jak zaczeli chciec byc softem do wszystkiego to zaczely sie schody. Pamietam jak jaralem sie rendererem w Modo. No ale coz... Zabito kolejny soft. Ja sie dziwie przy tych cenach ze Cinema4D nie padla jeszcze...

  • Like 1
Napisano

Poprawcie jeśli się mylę ale to zabicie XSI było wielkim zaskoczeniem niemal z dnia na dzień i wywróciło stół na którym masa ludzi jeszcze jadła a tutaj modo było powoli wygaszane i można się było tego spodziewać

Napisano

dokładnie, modo było wygaszane. najpierw dokodowali coś takiego jak LUT. był to filtr kolorów renderingu, który powodował przekłamanie barw. żeby ten filtr nam nie psuł renderingu, to trzeba było poustawiać pełno opcji w różnych miejscach w programie, ponieważ ciągle wyniki były fałszywe i zepsute. nie służyło to niczemu. w blenderze ustawiasz tylko samples i renderujesz, nie ma żadnego gównianego lutu. 
potem natłukli pełno ikonek do konfigurowania okienek. w rezultacie mamy pełno śmiecia w oczach i złudzenie pozornej komplikacji.
zniknął z panelu przycisk Items. mamy tryb components do modelowania (vertex / edge / polygon) i tryb Items do animacji. to żeby włączyć tryb Items trzeba było wiedzieć, że to jest przycisk '5'. 


ale każdy użytkownik modo wie, czym tam jest klawisz spacji. to jest nr 1 w tym programie, ponieważ każde narzędzie, każdy bevel był zatwierdzany spacją i ona była używana prawie tak często jak klawisze nawigacji. i oni zlikwidowali tą funkcję spacji i podpięli pod nią okienko numeric. ale okienko numeric jest już w lewym rogu i spacja powoduje, że mamy teraz naraz dwa okienka numeric.

te wszystkie zmiany to było pogarszanie.

poza tym forum jest zarżnięte, tutoriale są zarżnięte. nowych użytkowników już nie będzie, bo nie ma już dostępnego ani jednego kursu, który by wyjaśniał abc obsługi, a tego się trzeba długo uczyć.

zamiast zakańczać rozwój modo, to oni powinni to komuś odsprzedać. w ogóle, że to co opisałem powyżej, oni nazwali rozwojem to to jest po prostu ułomne. że taki rozwój się skończył, to ja się nawet cieszę, może coś jeszcze z tego będzie.

  • +1 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności