patry Napisano 24 Styczeń 2008 Napisano 24 Styczeń 2008 Elo :] W tym tutorialu pokażę sposób na oświetlenie sceny typu interior z wykorzystaniem 3dsmax’a 2008 i mental ray’a. Sam dużo nie umiem, ale mam nadzieję, że przyda się komuś :) Na szybko zrobiłem sobie taką oto scenkę Kamera ma FOV = 65 i dodałem do niej camera correction. Dobra, ale zajmijmy się oświetleniem :) Więc tak, oświetlenie dla szarej scenki prawie nigdy nie wyjdzie dobrze z materiałami co oczywiście wiadomo, ale też testy z materiałami są męczące, ponieważ długo się renderują – więc co zrobić? Heh, ja to robię tak, że dodaję tylko kolor (diffuse) i nic więcej. Z tego co zauważyłem nie wydłuża to zbytnio renderingu, a można szybko ocenić color blending, przepalenia itd. Załóżmy, że na podłodze chcemy mieć jakieś drewno. Wkładamy teksturę do PS’a i robimy tak Po tej operacji otrzymamy uśredniony kolor naszej tex.. Zapamiętujemy/zapisujemy wartość RGB naszego koloru, tworzymy w max’ie nowy materiał arch & design (mi) i do wartości „color” wklepujemy tenże kolor, ale zaraz… jak to jest, że tam maksymalna wartość to 1, a nie 255? Hehe, żeby sobie z tym poradzić, robimy materiał typu standard, do slotu diffuse wklepujemy wartości RGB, a potem kopiujemy kolor diffuse i wklejamy do „color” i gotowe! :D Ale… jeszcze musimy wpisać obok „reflectivity” wartość 0 zamiast standardowego 0,6, ponieważ nie chcemy, aby nasz materiał odbijał ;) No i oczywiście przypisujemy ten mat. Podłodze :) OK, załóżmy, że chcemy mieć białe ściany, tak więc tworzymy nowy mat. arch & design, do reflectivity wpisujemy 0, a do color wpisujemy w value magiczną liczbę „0,949” (nie 1,0 bo mental i prawdopodobnie większość rendererów nie lubi idealnie białych mat’ów :)). Ale dlaczego akurat „0,949”? W „normalnej” postaci RGB ta liczba wynosi 242, a znalazłem ją na maxwellrender.com/forum i daje ona najlepsze rezultaty jeśli chodzi o biel i color blending :) Po stworzeniu materiału oczywiście przypisujemy go do ścian. Zazwyczaj największy color blending jest właśnie od podłogi, więc dla reszty obiektów nie będę bawił się w kolory, tylko dam po prosty zwykły szary materiał (value 0,5). Dobra, materiały gotowe, teraz przyszła kolej na światło :) Stwórzmy obiekt typu daylight Przejdźmy do zakładki modify i w sunlight i skylight wybierzmy kolejno mr sun i mr sky, gdy pojawi się takie okienko Klikamy stanowczo :D na yes, przez co mapka mr physical sky automatycznie wskoczy do slotu environment :) W panelu modify daylight’a, pod mr sun jest coś takiego jak „position”, zaznaczmy tam „manual” i ustawmy słoneczko, żeby wpadało nam przez okno :) Teraz wciskamy F10, zaznaczamy ptaszka przy „enable final gather” i w rozwijanej liście presetów wybieramy „draft” dla podglądu :) O, zapomniał bym :D Jeszcze w oknach robimy mr sky portal, znajdujący się w „photometric” Wymiary portala robimy tak jak wszystkie okna razem wzięte i ustawiamy go troszeczkę przed oknami na.. e… dworze :P Ustawienia sky portala na razie zostawmy w spokoju :) Kontynuacja tutka w następnym poście :) 3 1
patry Napisano 24 Styczeń 2008 Autor Napisano 24 Styczeń 2008 Wykonajmy teraz próbny render No więc… jest źle :) Render jest przepalony, ale spoko, zaraz to naprawimy :] Naciskamy „8” na klawiaturze (nie numerycznej) i w exposure control z rozwijanej listy wybierzmy mr photographic exposure control. Teraz następny próbny render Za ciemnoooo :) Wejdźmy jeszcze raz do ustawień environment and effects („8”) i w ustawieniach mr photographic exposure control i z dostępnych presetów exposure wybierzmy „physically based lighting, indoor daylight. Naciśnijmy teraz F9 :] No jest git, są jeszcze małe przepalenia, które zaznaczyłem na czerwono, ale nie będę tego poprawiał, ponieważ tak jest podobno bardziej realistycznie :) Albo dobra, jeśli naprawdę przeszkadzają Ci te przepalenia, możesz zrobić tak: w environment and effects obok „highlights (burn)” wpisz 0, w ust. daylight’a w mr sun parameters obok multiplet wpisz np. 0,2 i w mr sky portal podbij multipler do np. 1,1 Efekt powinien być następujący Dobra, teraz zajmijmy się GI, ale nie tym z fotonami tylko FG :) Za „efekt” GI w FG odpowiada diffuse bounces, który określa ile razy mają się odbijać promienie. Pod F1 w max’ie wyczytałem, że „dla średnich scen, pięć odbić wystarcza. Niezwykle białe sceny mogą potrzebować do 10 odbić, a ciemne wnętrza nie potrzebują więcej niż trzy. Zwiększanie liczby odbić podnosi czas renderu.” Nasza scena jest raczej średnia, więc ustawmy diffuse bounces na 5 i dajmy komputerowi policzyć :) No fajnie, promienie powchodziły do wszystkich zakamarków, ale scena jest raczej za jasna :/ Z pomocą przyjdzie nam parametr „weight” obok diffuse bounces :) Wpiszmy obok niego np. 0,7 i zróbmy render No i piknie :) Teraz możemy „podrasować” nastawy :) W ustawieniach sky portala obok shadow samples wybieramy np. 32, w ust. daylighta w mr sun basic parameters obok softness samples wpisujemy np. 12, pod F10 w zakładce „Render” dajemy takie ustawienia W zakładce Indirect Illumination wybieramy preset (medium i high zazwyczaj wystarczają do wizek) ja wybrałem medium. Można też włączyć use radius interpolation method, ale to nadaje się raczej do skomplikowanych scen z gęstymi siatkami, krawędziami blisko siebie itd. Ustawiamy rozdzielczość i renderujemy :) Tada!! Teraz tylko dodać materiały, modele i mamy ładną scenę :) Ale tego nie zrobię, bo to tutek o oświetleniu :P Mam nadzieję, że komuś tym pomogłem :) Pozdrawiam, patry :) 2 2
Jozeph Napisano 24 Styczeń 2008 Napisano 24 Styczeń 2008 no ladny tutorial ;] wlasnie z tym mialem problemy i ktos sie za to wziąl.... chyba w niektorych miejscac troche nie jasno opisane ale zaraz go przejze doklanie ;p... moze telepatia :D super wiecej takich tylko jedno mnie troche zdziwilo, na początku napisales NA SZYBKO ZROBILEM SOBIE TAKĄ O TO SCENKE na szybko ?????? sam modelowales te wszystkie figory czy poprostu powklejales ?
patry Napisano 24 Styczeń 2008 Autor Napisano 24 Styczeń 2008 Jozeph - dzięki :) Niektóre modele to darmowe sample z evermotion, a inne z moich starych pracek :) Tak więc, wszystko powklejałem :D 2 1
Jozeph Napisano 25 Styczeń 2008 Napisano 25 Styczeń 2008 No pieknie :D staralem sie robic wszystko zgodnie z tym co napisales i cos mi nie wyszlo :P wiem ze powinienem ustawic kamere w pokoju ale tam bylo totalnie ciemno... a na polu troche jasno i przynajmniej cos widac ;) patrz na efekt mojej pracy ;) przeglądne fgo jeszcze raz i zobaczymy co mi wyjdzie :)
tweety Napisano 25 Styczeń 2008 Napisano 25 Styczeń 2008 hehe... i pomysleć, że jeszcze nie tak dawno uczyłem Cię podstaw renderingu w Mentalu. dobra robota - jeszcze będą z ciebie ludzie ;) Pozdrawiam
patry Napisano 25 Styczeń 2008 Autor Napisano 25 Styczeń 2008 piksar - dzięki :) Jozeph - hm... no coś nie wyszło :) Sprawdź czy masz dobrą skalę i np. okno nie ma 10m wysokości :) I powiedz jakiego masz max'a? Jeśli 9 to w environment & effects zamiast mr photographic exposure control wybierz logarithmic e.c., a jeśli 8 to kiszka, bo tam nie ma chyba mr sun i mr sky :/ Jak coś to możesz też przesłać scenkę np. na sendspace.com i się oblooka co jest źle ;) tweety - hehe :) dzięki :) 1
!Ewert Napisano 25 Styczeń 2008 Napisano 25 Styczeń 2008 I ON MA 14 LAT... pamietam jesczez jak pisał do mnie i pytał sie o rożne podstawowa rzeczy ;) bardzo dobra robora, wielkie dzieki Patry :) rep+
hkropinski Napisano 26 Styczeń 2008 Napisano 26 Styczeń 2008 fajnie, szkoda ze nie objaśniesz do czego są poszczególne ustawienia i wartości w renderze, bo przy innej scenie Twoje ustawienia mogłyby się już nie sprawdzić. Mimo wszystko masz ode mnie punkt reputacji, pozdarwiam
Jozeph Napisano 26 Styczeń 2008 Napisano 26 Styczeń 2008 Patry mam maxa 2008... mam tam mr sky mr sun ale kombinowalem z tymi opcjami i kiepsko wyszlo... sprobuje jeszcze raz i dam edita jak mi wyszlo ;) dzieki za pomoc ;)
patry Napisano 26 Styczeń 2008 Autor Napisano 26 Styczeń 2008 Tomuś - hehe, dzięki :) hkropinski - chodzi Ci o te ustawienia w zakładce "Render"? Nie tłumaczyłem tego bo tutków do tego jest całe mnóstwo :) Moim celem było zrobienie tuta tłumaczącego jak oświetlać za pomocą FG bez fotonów, bo z takimi się w google nie spotkałem :) A co do ustawień w indirect illumination to wydaje mi się, że w miarę jasno wszystko wytłumaczyłem :D Jak są pytania to można walić śmiało :) o, i dzięki :) Jozeph - no tak w ciemno to raczej Ci nie pomogę :) Weź zrób sobie boxa, daj mu shella, wytnij jakieś okienko i zrób wszystko tak jak jest w tutku, jak nie wyjdzie dobrze to najlepiej jakbyś przesłał scenę to by się zobaczyło co jest nie tak :)
Jozeph Napisano 27 Styczeń 2008 Napisano 27 Styczeń 2008 no wiec wyszlo mi calkiem niezle :) robilem pokolei i doklanie ... ale natknalem sie na cos czego nie wiem ... mianowicie: wszystko bylo ok dopokie nie zaczales pisac o GI i FG.. nie wiem wogole co to jest i gdzie to jest :D wiec zrobilem do tąd i wyrenderowalem, efekty to pierwsze i drugie zdjecie..... potem pomyslalem zeby to ominąc i robic dalej (moze nie potrzebnie to napisal :D ) i wyszlo mi tak jak na trzecim obrazku ;) jakas pomoc ? :D
Destroyer Napisano 27 Styczeń 2008 Napisano 27 Styczeń 2008 heh jak ja miałem 14(albo 13 :)) i dostałem pierwszy komputer z DOSem to się cieszyłem jak udało mi się kolorki liter zmieniać :) z angeilskim też wtedy słabo było :D tak to jest jak się nie wie co to system operacyjny :P fajny tut patry w takim tempie to jak będziesz w wieku jak ja teraz to już będziesz mega wymiataczem :D cheers!
polon Napisano 28 Styczeń 2008 Napisano 28 Styczeń 2008 tutorial git, tylko brakuje mi jednego , mianowicie tekstu w tym stylu " no a tu już sam sobie ustawiłem materiały i wszystko inne, więc możecie zobaczyc koncowy efekt na poniższym renderze"
Shalivan Napisano 28 Styczeń 2008 Napisano 28 Styczeń 2008 Gicior repik odemnie, fajny tut pozdro i trzymaj tak dalej :D
Jozeph Napisano 28 Styczeń 2008 Napisano 28 Styczeń 2008 czy ktos gdzies tu wkladal jakies materialy ? :| patry napisal ze nie wklada materialow bo to tutek o oswietleniu tylko wszystko dal na bialo a podlage brązową zeby sie wyrozniala ?>
patry Napisano 29 Styczeń 2008 Autor Napisano 29 Styczeń 2008 masterloko - dzięki :) Jozeph #14 - nie no, jak nie wiesz co to w ogóle jest gi i fg to ja radzę Ci najpierw poczytać to :) http://www.max3d.pl/forum/showthread.php?t=28412 http://www.max3d.pl/forum/showthread.php?t=31457 Icy hot (hehe, też uwielbiasz death proofa? :D) - dzięki :) polon - dzięki :) ee... nie łapie :P Shalivan - dzięki :) Jozeph #18 - a u Ciebie z materiałami wyszło gorzej niż bez? o_O Podłoga jest brązowa nie dlatego, żeby się wyróżniała, ale dlatego, że to od niej zazwyczaj jest największy color blending (czytaj uważnie! :)) 1
Jozeph Napisano 30 Styczeń 2008 Napisano 30 Styczeń 2008 teraz juz wiem co to jest :) oczywiscie dzieki Tomali ;) ten czlowiek jest niezastąpiony ;P
rchmiel Napisano 1 Czerwiec 2008 Napisano 1 Czerwiec 2008 Jozeph możesz mi powiedzieć jakiego Vray'a używasz pod MAxem 2008. Ja zainstalowałem RC2 i próbowałem też RC3 i żaden nie działa. Zawsze mam error 126, który mówi że nie może zainstalować takiego modułu.
eco Napisano 13 Czerwiec 2008 Napisano 13 Czerwiec 2008 Vraya ? - a to jest topic o Mental Ray'u i masz go wbudowanego w maxie :)
Verget Napisano 14 Czerwiec 2008 Napisano 14 Czerwiec 2008 Tutek świetny, tylko u mnie w 3ds maxie nie ma takiej funkcji jak mr SKY portal poprostu tego nie ma. A korzystam z 3DS max'a 9 SP2 :(
patry Napisano 14 Czerwiec 2008 Autor Napisano 14 Czerwiec 2008 Verget - sky portal jest dopiero od maxa 2008. Podobno można go jakoś "podpiąć" pod maxa 9, ale niewiem jak :/
halset Napisano 17 Czerwiec 2008 Napisano 17 Czerwiec 2008 A ja mam 3ds 8 i kiszka ; Jakiego Ty używasz?
Gość metacerkaria Napisano 7 Wrzesień 2008 Napisano 7 Wrzesień 2008 Witam wszystkich :) czyli w maxie 8 nie ma mr physical sky? Może chociaż można go podpiąć tak jak pod 9-tkę (czyli niewiadomojak :P)?
Temporal Napisano 7 Wrzesień 2008 Napisano 7 Wrzesień 2008 W osemce nie ma wiele bajerow dlatego dopiero od maxa 9 robi sie dopiero przyjemnie. Oczywiscie co max to nowy mental ale juz z tym z 9tki mozna sie niezle bawic. Oczywiscie w osiem tez mozna smialo dobrze renderowac tylko trzeba sie obejsc bez mrsky i suna.
bapi23 Napisano 27 Wrzesień 2008 Napisano 27 Wrzesień 2008 Jedna rada dla piszącego tego tutka Radziłbym nie pisać, ustaw to ustaw tamto, nie wytłumaczając czytelnikowi po co. Dlaczego? - już piszę. Taki tutorial może niejednemu zaszkodzić;p. Tak zaszkodzić, taki rozpoczynający przygodę z wizualizacjami i grafiką 3d, może mieć inną scenę niż ty i wtedy twoje ustawienia przyniosą zły efekt, a co wtedy będzie robił nasz początkujący grafik, szukał co zmienić żeby było dobrze i tego w twoim tutorialu niestety nie znajdzie, wkurzony przeszuka całego neta, a tam prawie pusto . Ostatnio szukałem kilka dni tutoriali do mental raya. Owszem takie dla rozpoczynjących i do starszych wersji mr można znaleźć mnóstwo, ale na nic lepszego nie można liczyć (możliwe że źle szkałem, ale do vraya za to znalazlem po uszy materiałów) Mental ray w tym ulega v-rayowi Sam fakt że Evermotion wypuszcza masę plytek DVD w stylu archinterior exterior itd to skłania wiekszość osób do kożystania z vraya. CENIĘ to że tutorial jest właśnie o nowym MR, bo sam z niego korzystam. Proszę cię, abyś poprawił tutoriala dopisując, dlaczego ustawiasz taki sampling, taki filtr i jego wielkość, oraz kilka innych rzeczy, których nie wyjasniłeś, wtedy tutorial będzie PEŁNOWARTOŚCIOWY!
Gość izolda87 Napisano 24 Listopad 2008 Napisano 24 Listopad 2008 "Przejdźmy do zakładki modify i w sunlight i skylight wybierzmy kolejno mr sun i mr sky, gdy pojawi się takie okienko" Czy ktoś mający większą wiedzę, może podpowiedzieć jak to znaleźć? Niestety w tych zakładkach mam wyłacznie IES Sun i Standard oraz IES Sky i Skylight...Może pominęłam jakąś opcję?
arev Napisano 24 Listopad 2008 Napisano 24 Listopad 2008 Albo masz starszego Maxa, w którym nie było jeszcze mr sun i mr sky.
Gość skaw17 Napisano 30 Styczeń 2009 Napisano 30 Styczeń 2009 Witam, jestem początkującym użytkownikiem 3ds maxa i mam pewien problem :/ Robiłem wszystko tak jak na tutorialu więc pewnie dlatego tak wyszło - wszystko jest ciemne, może mi ktoś napisać jaki parametr/y za to odpowiada ? Dołączam screena
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się