Skocz do zawartości

[Rendering] Oświetlenie wnętrza za pomocą FG [3dsmax 2008 + mental ray]


patry

Rekomendowane odpowiedzi

Elo :] W tym tutorialu pokażę sposób na oświetlenie sceny typu interior z wykorzystaniem 3dsmax’a 2008 i mental ray’a. Sam dużo nie umiem, ale mam nadzieję, że przyda się komuś :)

Na szybko zrobiłem sobie taką oto scenkę

2004221928936021805_rs.jpg

Kamera ma FOV = 65 i dodałem do niej camera correction. Dobra, ale zajmijmy się oświetleniem :)

Więc tak, oświetlenie dla szarej scenki prawie nigdy nie wyjdzie dobrze z materiałami co oczywiście wiadomo, ale też testy z materiałami są męczące, ponieważ długo się renderują – więc co zrobić? Heh, ja to robię tak, że dodaję tylko kolor (diffuse) i nic więcej. Z tego co zauważyłem nie wydłuża to zbytnio renderingu, a można szybko ocenić color blending, przepalenia itd. Załóżmy, że na podłodze chcemy mieć jakieś drewno. Wkładamy teksturę do PS’a i robimy tak

2004212216209783658_rs.jpg

Po tej operacji otrzymamy uśredniony kolor naszej tex.. Zapamiętujemy/zapisujemy wartość RGB naszego koloru, tworzymy w max’ie nowy materiał arch & design (mi) i do wartości „color” wklepujemy tenże kolor, ale zaraz… jak to jest, że tam maksymalna wartość to 1, a nie 255? Hehe, żeby sobie z tym poradzić, robimy materiał typu standard, do slotu diffuse wklepujemy wartości RGB, a potem kopiujemy kolor diffuse i wklejamy do „color” i gotowe! :D Ale… jeszcze musimy wpisać obok „reflectivity” wartość 0 zamiast standardowego 0,6, ponieważ nie chcemy, aby nasz materiał odbijał ;) No i oczywiście przypisujemy ten mat. Podłodze :)

OK, załóżmy, że chcemy mieć białe ściany, tak więc tworzymy nowy mat. arch & design, do reflectivity wpisujemy 0, a do color wpisujemy w value magiczną liczbę „0,949” (nie 1,0 bo mental i prawdopodobnie większość rendererów nie lubi idealnie białych mat’ów :)). Ale dlaczego akurat „0,949”? W „normalnej” postaci RGB ta liczba wynosi 242, a znalazłem ją na maxwellrender.com/forum i daje ona najlepsze rezultaty jeśli chodzi o biel i color blending :) Po stworzeniu materiału oczywiście przypisujemy go do ścian.

Zazwyczaj największy color blending jest właśnie od podłogi, więc dla reszty obiektów nie będę bawił się w kolory, tylko dam po prosty zwykły szary materiał (value 0,5).

Dobra, materiały gotowe, teraz przyszła kolej na światło :)

Stwórzmy obiekt typu daylight

2004276642925155915_rs.jpg

Przejdźmy do zakładki modify i w sunlight i skylight wybierzmy kolejno mr sun i mr sky, gdy pojawi się takie okienko

2004284283289331999_rs.jpg

Klikamy stanowczo :D na yes, przez co mapka mr physical sky automatycznie wskoczy do slotu environment :) W panelu modify daylight’a, pod mr sun jest coś takiego jak „position”, zaznaczmy tam „manual” i ustawmy słoneczko, żeby wpadało nam przez okno :)

2004240227264487651_rs.jpg

Teraz wciskamy F10, zaznaczamy ptaszka przy „enable final gather” i w rozwijanej liście presetów wybieramy „draft” dla podglądu :)

O, zapomniał bym :D Jeszcze w oknach robimy mr sky portal, znajdujący się w „photometric”

2004211804760327841_rs.jpg

Wymiary portala robimy tak jak wszystkie okna razem wzięte i ustawiamy go troszeczkę przed oknami na.. e… dworze :P

2004264770847815558_rs.jpg

Ustawienia sky portala na razie zostawmy w spokoju :)

Kontynuacja tutka w następnym poście :)

  • Like 3
  • Confused 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 30
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Wykonajmy teraz próbny render

 

2002422704083383505_rs.jpg

 

No więc… jest źle :) Render jest przepalony, ale spoko, zaraz to naprawimy :]

 

Naciskamy „8” na klawiaturze (nie numerycznej) i w exposure control z rozwijanej listy wybierzmy mr photographic exposure control.

 

Teraz następny próbny render

 

2002495829562167648_rs.jpg

 

Za ciemnoooo :) Wejdźmy jeszcze raz do ustawień environment and effects („8”) i w ustawieniach mr photographic exposure control i z dostępnych presetów exposure wybierzmy „physically based lighting, indoor daylight.

 

Naciśnijmy teraz F9 :]

 

2002472257217447882_rs.jpg

 

No jest git, są jeszcze małe przepalenia, które zaznaczyłem na czerwono, ale nie będę tego poprawiał, ponieważ tak jest podobno bardziej realistycznie :) Albo dobra, jeśli naprawdę przeszkadzają Ci te przepalenia, możesz zrobić tak: w environment and effects obok „highlights (burn)” wpisz 0, w ust. daylight’a w mr sun parameters obok multiplet wpisz np. 0,2 i w mr sky portal podbij multipler do np. 1,1

 

Efekt powinien być następujący

 

2002430317923950994_rs.jpg

 

Dobra, teraz zajmijmy się GI, ale nie tym z fotonami tylko FG :) Za „efekt” GI w FG odpowiada diffuse bounces, który określa ile razy mają się odbijać promienie. Pod F1 w max’ie wyczytałem, że „dla średnich scen, pięć odbić wystarcza. Niezwykle białe sceny mogą potrzebować do 10 odbić, a ciemne wnętrza nie potrzebują więcej niż trzy. Zwiększanie liczby odbić podnosi czas renderu.”

 

Nasza scena jest raczej średnia, więc ustawmy diffuse bounces na 5 i dajmy komputerowi policzyć :)

 

2002466617941792704_rs.jpg

 

No fajnie, promienie powchodziły do wszystkich zakamarków, ale scena jest raczej za jasna :/ Z pomocą przyjdzie nam parametr „weight” obok diffuse bounces :) Wpiszmy obok niego np. 0,7 i zróbmy render

 

2002407879894943584_rs.jpg

 

No i piknie :) Teraz możemy „podrasować” nastawy :)

 

W ustawieniach sky portala obok shadow samples wybieramy np. 32, w ust. daylighta w mr sun basic parameters obok softness samples wpisujemy np. 12, pod F10 w zakładce „Render” dajemy takie ustawienia

 

2003973747001577479_rs.jpg

 

W zakładce Indirect Illumination wybieramy preset (medium i high zazwyczaj wystarczają do wizek) ja wybrałem medium. Można też włączyć use radius interpolation method, ale to nadaje się raczej do skomplikowanych scen z gęstymi siatkami, krawędziami blisko siebie itd.

 

Ustawiamy rozdzielczość i renderujemy :)

 

2003978336903485404_rs.jpg

 

Tada!! Teraz tylko dodać materiały, modele i mamy ładną scenę :) Ale tego nie zrobię, bo to tutek o oświetleniu :P

 

Mam nadzieję, że komuś tym pomogłem :) Pozdrawiam, patry :)

  • Like 2
  • Confused 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no ladny tutorial ;] wlasnie z tym mialem problemy i ktos sie za to wziąl.... chyba w niektorych miejscac troche nie jasno opisane ale zaraz go przejze doklanie ;p... moze telepatia :D super wiecej takich tylko jedno mnie troche zdziwilo, na początku napisales NA SZYBKO ZROBILEM SOBIE TAKĄ O TO SCENKE na szybko ?????? sam modelowales te wszystkie figory czy poprostu powklejales ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No pieknie :D staralem sie robic wszystko zgodnie z tym co napisales i cos mi nie wyszlo :P wiem ze powinienem ustawic kamere w pokoju ale tam bylo totalnie ciemno... a na polu troche jasno i przynajmniej cos widac ;) patrz na efekt mojej pracy ;) przeglądne fgo jeszcze raz i zobaczymy co mi wyjdzie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

piksar - dzięki :)

Jozeph - hm... no coś nie wyszło :) Sprawdź czy masz dobrą skalę i np. okno nie ma 10m wysokości :) I powiedz jakiego masz max'a? Jeśli 9 to w environment & effects zamiast mr photographic exposure control wybierz logarithmic e.c., a jeśli 8 to kiszka, bo tam nie ma chyba mr sun i mr sky :/ Jak coś to możesz też przesłać scenkę np. na sendspace.com i się oblooka co jest źle ;)

tweety - hehe :) dzięki :)

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tomuś - hehe, dzięki :)

hkropinski - chodzi Ci o te ustawienia w zakładce "Render"? Nie tłumaczyłem tego bo tutków do tego jest całe mnóstwo :) Moim celem było zrobienie tuta tłumaczącego jak oświetlać za pomocą FG bez fotonów, bo z takimi się w google nie spotkałem :) A co do ustawień w indirect illumination to wydaje mi się, że w miarę jasno wszystko wytłumaczyłem :D Jak są pytania to można walić śmiało :) o, i dzięki :)

Jozeph - no tak w ciemno to raczej Ci nie pomogę :) Weź zrób sobie boxa, daj mu shella, wytnij jakieś okienko i zrób wszystko tak jak jest w tutku, jak nie wyjdzie dobrze to najlepiej jakbyś przesłał scenę to by się zobaczyło co jest nie tak :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no wiec wyszlo mi calkiem niezle :) robilem pokolei i doklanie ... ale natknalem sie na cos czego nie wiem ... mianowicie: wszystko bylo ok dopokie nie zaczales pisac o GI i FG.. nie wiem wogole co to jest i gdzie to jest :D wiec zrobilem do tąd i wyrenderowalem, efekty to pierwsze i drugie zdjecie..... potem pomyslalem zeby to ominąc i robic dalej (moze nie potrzebnie to napisal :D ) i wyszlo mi tak jak na trzecim obrazku ;) jakas pomoc ? :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

heh jak ja miałem 14(albo 13 :)) i dostałem pierwszy komputer z DOSem to się cieszyłem jak udało mi się kolorki liter zmieniać :) z angeilskim też wtedy słabo było :D tak to jest jak się nie wie co to system operacyjny :P

 

fajny tut patry w takim tempie to jak będziesz w wieku jak ja teraz to już będziesz mega wymiataczem :D

 

cheers!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

masterloko - dzięki :)

Jozeph #14 - nie no, jak nie wiesz co to w ogóle jest gi i fg to ja radzę Ci najpierw poczytać to :)

http://www.max3d.pl/forum/showthread.php?t=28412

http://www.max3d.pl/forum/showthread.php?t=31457

Icy hot (hehe, też uwielbiasz death proofa? :D) - dzięki :)

polon - dzięki :) ee... nie łapie :P

Shalivan - dzięki :)

Jozeph #18 - a u Ciebie z materiałami wyszło gorzej niż bez? o_O Podłoga jest brązowa nie dlatego, żeby się wyróżniała, ale dlatego, że to od niej zazwyczaj jest największy color blending (czytaj uważnie! :))

  • Confused 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość metacerkaria

Witam wszystkich :)

czyli w maxie 8 nie ma mr physical sky? Może chociaż można go podpiąć tak jak pod 9-tkę (czyli niewiadomojak :P)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W osemce nie ma wiele bajerow dlatego dopiero od maxa 9 robi sie dopiero przyjemnie. Oczywiscie co max to nowy mental ale juz z tym z 9tki mozna sie niezle bawic. Oczywiscie w osiem tez mozna smialo dobrze renderowac tylko trzeba sie obejsc bez mrsky i suna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedna rada dla piszącego tego tutka Radziłbym nie pisać, ustaw to ustaw tamto, nie wytłumaczając czytelnikowi po co. Dlaczego? - już piszę. Taki tutorial może niejednemu zaszkodzić;p. Tak zaszkodzić, taki rozpoczynający przygodę z wizualizacjami i grafiką 3d, może mieć inną scenę niż ty i wtedy twoje ustawienia przyniosą zły efekt, a co wtedy będzie robił nasz początkujący grafik, szukał co zmienić żeby było dobrze i tego w twoim tutorialu niestety nie znajdzie, wkurzony przeszuka całego neta, a tam prawie pusto . Ostatnio szukałem kilka dni tutoriali do mental raya. Owszem takie dla rozpoczynjących i do starszych wersji mr można znaleźć mnóstwo, ale na nic lepszego nie można liczyć (możliwe że źle szkałem, ale do vraya za to znalazlem po uszy materiałów) Mental ray w tym ulega v-rayowi Sam fakt że Evermotion wypuszcza masę plytek DVD w stylu archinterior exterior itd to skłania wiekszość osób do kożystania z vraya. CENIĘ to że tutorial jest właśnie o nowym MR, bo sam z niego korzystam. Proszę cię, abyś poprawił tutoriala dopisując, dlaczego ustawiasz taki sampling, taki filtr i jego wielkość, oraz kilka innych rzeczy, których nie wyjasniłeś, wtedy tutorial będzie PEŁNOWARTOŚCIOWY!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość izolda87

"Przejdźmy do zakładki modify i w sunlight i skylight wybierzmy kolejno mr sun i mr sky, gdy pojawi się takie okienko"

Czy ktoś mający większą wiedzę, może podpowiedzieć jak to znaleźć? Niestety w tych zakładkach mam wyłacznie IES Sun i Standard oraz IES Sky i Skylight...Może pominęłam jakąś opcję?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, jestem początkującym użytkownikiem 3ds maxa i mam pewien problem :/ Robiłem wszystko tak jak na tutorialu więc pewnie dlatego tak wyszło - wszystko jest ciemne, może mi ktoś napisać jaki parametr/y za to odpowiada ?

Dołączam screena

 

4ae30243bd49fead.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności