Napisano 24 Styczeń 200817 l Elo :] W tym tutorialu pokażę sposób na oświetlenie sceny typu interior z wykorzystaniem 3dsmax’a 2008 i mental ray’a. Sam dużo nie umiem, ale mam nadzieję, że przyda się komuś :) Na szybko zrobiłem sobie taką oto scenkę Kamera ma FOV = 65 i dodałem do niej camera correction. Dobra, ale zajmijmy się oświetleniem :) Więc tak, oświetlenie dla szarej scenki prawie nigdy nie wyjdzie dobrze z materiałami co oczywiście wiadomo, ale też testy z materiałami są męczące, ponieważ długo się renderują – więc co zrobić? Heh, ja to robię tak, że dodaję tylko kolor (diffuse) i nic więcej. Z tego co zauważyłem nie wydłuża to zbytnio renderingu, a można szybko ocenić color blending, przepalenia itd. Załóżmy, że na podłodze chcemy mieć jakieś drewno. Wkładamy teksturę do PS’a i robimy tak Po tej operacji otrzymamy uśredniony kolor naszej tex.. Zapamiętujemy/zapisujemy wartość RGB naszego koloru, tworzymy w max’ie nowy materiał arch & design (mi) i do wartości „color” wklepujemy tenże kolor, ale zaraz… jak to jest, że tam maksymalna wartość to 1, a nie 255? Hehe, żeby sobie z tym poradzić, robimy materiał typu standard, do slotu diffuse wklepujemy wartości RGB, a potem kopiujemy kolor diffuse i wklejamy do „color” i gotowe! :D Ale… jeszcze musimy wpisać obok „reflectivity” wartość 0 zamiast standardowego 0,6, ponieważ nie chcemy, aby nasz materiał odbijał ;) No i oczywiście przypisujemy ten mat. Podłodze :) OK, załóżmy, że chcemy mieć białe ściany, tak więc tworzymy nowy mat. arch & design, do reflectivity wpisujemy 0, a do color wpisujemy w value magiczną liczbę „0,949” (nie 1,0 bo mental i prawdopodobnie większość rendererów nie lubi idealnie białych mat’ów :)). Ale dlaczego akurat „0,949”? W „normalnej” postaci RGB ta liczba wynosi 242, a znalazłem ją na maxwellrender.com/forum i daje ona najlepsze rezultaty jeśli chodzi o biel i color blending :) Po stworzeniu materiału oczywiście przypisujemy go do ścian. Zazwyczaj największy color blending jest właśnie od podłogi, więc dla reszty obiektów nie będę bawił się w kolory, tylko dam po prosty zwykły szary materiał (value 0,5). Dobra, materiały gotowe, teraz przyszła kolej na światło :) Stwórzmy obiekt typu daylight Przejdźmy do zakładki modify i w sunlight i skylight wybierzmy kolejno mr sun i mr sky, gdy pojawi się takie okienko Klikamy stanowczo :D na yes, przez co mapka mr physical sky automatycznie wskoczy do slotu environment :) W panelu modify daylight’a, pod mr sun jest coś takiego jak „position”, zaznaczmy tam „manual” i ustawmy słoneczko, żeby wpadało nam przez okno :) Teraz wciskamy F10, zaznaczamy ptaszka przy „enable final gather” i w rozwijanej liście presetów wybieramy „draft” dla podglądu :) O, zapomniał bym :D Jeszcze w oknach robimy mr sky portal, znajdujący się w „photometric” Wymiary portala robimy tak jak wszystkie okna razem wzięte i ustawiamy go troszeczkę przed oknami na.. e… dworze :P Ustawienia sky portala na razie zostawmy w spokoju :) Kontynuacja tutka w następnym poście :)
Napisano 24 Styczeń 200817 l Autor Wykonajmy teraz próbny render No więc… jest źle :) Render jest przepalony, ale spoko, zaraz to naprawimy :] Naciskamy „8” na klawiaturze (nie numerycznej) i w exposure control z rozwijanej listy wybierzmy mr photographic exposure control. Teraz następny próbny render Za ciemnoooo :) Wejdźmy jeszcze raz do ustawień environment and effects („8”) i w ustawieniach mr photographic exposure control i z dostępnych presetów exposure wybierzmy „physically based lighting, indoor daylight. Naciśnijmy teraz F9 :] No jest git, są jeszcze małe przepalenia, które zaznaczyłem na czerwono, ale nie będę tego poprawiał, ponieważ tak jest podobno bardziej realistycznie :) Albo dobra, jeśli naprawdę przeszkadzają Ci te przepalenia, możesz zrobić tak: w environment and effects obok „highlights (burn)” wpisz 0, w ust. daylight’a w mr sun parameters obok multiplet wpisz np. 0,2 i w mr sky portal podbij multipler do np. 1,1 Efekt powinien być następujący Dobra, teraz zajmijmy się GI, ale nie tym z fotonami tylko FG :) Za „efekt” GI w FG odpowiada diffuse bounces, który określa ile razy mają się odbijać promienie. Pod F1 w max’ie wyczytałem, że „dla średnich scen, pięć odbić wystarcza. Niezwykle białe sceny mogą potrzebować do 10 odbić, a ciemne wnętrza nie potrzebują więcej niż trzy. Zwiększanie liczby odbić podnosi czas renderu.” Nasza scena jest raczej średnia, więc ustawmy diffuse bounces na 5 i dajmy komputerowi policzyć :) No fajnie, promienie powchodziły do wszystkich zakamarków, ale scena jest raczej za jasna :/ Z pomocą przyjdzie nam parametr „weight” obok diffuse bounces :) Wpiszmy obok niego np. 0,7 i zróbmy render No i piknie :) Teraz możemy „podrasować” nastawy :) W ustawieniach sky portala obok shadow samples wybieramy np. 32, w ust. daylighta w mr sun basic parameters obok softness samples wpisujemy np. 12, pod F10 w zakładce „Render” dajemy takie ustawienia W zakładce Indirect Illumination wybieramy preset (medium i high zazwyczaj wystarczają do wizek) ja wybrałem medium. Można też włączyć use radius interpolation method, ale to nadaje się raczej do skomplikowanych scen z gęstymi siatkami, krawędziami blisko siebie itd. Ustawiamy rozdzielczość i renderujemy :) Tada!! Teraz tylko dodać materiały, modele i mamy ładną scenę :) Ale tego nie zrobię, bo to tutek o oświetleniu :P Mam nadzieję, że komuś tym pomogłem :) Pozdrawiam, patry :)
Napisano 24 Styczeń 200817 l no ladny tutorial ;] wlasnie z tym mialem problemy i ktos sie za to wziąl.... chyba w niektorych miejscac troche nie jasno opisane ale zaraz go przejze doklanie ;p... moze telepatia :D super wiecej takich tylko jedno mnie troche zdziwilo, na początku napisales NA SZYBKO ZROBILEM SOBIE TAKĄ O TO SCENKE na szybko ?????? sam modelowales te wszystkie figory czy poprostu powklejales ?
Napisano 24 Styczeń 200817 l Autor Jozeph - dzięki :) Niektóre modele to darmowe sample z evermotion, a inne z moich starych pracek :) Tak więc, wszystko powklejałem :D
Napisano 25 Styczeń 200817 l No pieknie :D staralem sie robic wszystko zgodnie z tym co napisales i cos mi nie wyszlo :P wiem ze powinienem ustawic kamere w pokoju ale tam bylo totalnie ciemno... a na polu troche jasno i przynajmniej cos widac ;) patrz na efekt mojej pracy ;) przeglądne fgo jeszcze raz i zobaczymy co mi wyjdzie :)
Napisano 25 Styczeń 200817 l hehe... i pomysleć, że jeszcze nie tak dawno uczyłem Cię podstaw renderingu w Mentalu. dobra robota - jeszcze będą z ciebie ludzie ;) Pozdrawiam
Napisano 25 Styczeń 200817 l Autor piksar - dzięki :) Jozeph - hm... no coś nie wyszło :) Sprawdź czy masz dobrą skalę i np. okno nie ma 10m wysokości :) I powiedz jakiego masz max'a? Jeśli 9 to w environment & effects zamiast mr photographic exposure control wybierz logarithmic e.c., a jeśli 8 to kiszka, bo tam nie ma chyba mr sun i mr sky :/ Jak coś to możesz też przesłać scenkę np. na sendspace.com i się oblooka co jest źle ;) tweety - hehe :) dzięki :)
Napisano 25 Styczeń 200817 l I ON MA 14 LAT... pamietam jesczez jak pisał do mnie i pytał sie o rożne podstawowa rzeczy ;) bardzo dobra robora, wielkie dzieki Patry :) rep+
Napisano 26 Styczeń 200817 l fajnie, szkoda ze nie objaśniesz do czego są poszczególne ustawienia i wartości w renderze, bo przy innej scenie Twoje ustawienia mogłyby się już nie sprawdzić. Mimo wszystko masz ode mnie punkt reputacji, pozdarwiam
Napisano 26 Styczeń 200817 l Patry mam maxa 2008... mam tam mr sky mr sun ale kombinowalem z tymi opcjami i kiepsko wyszlo... sprobuje jeszcze raz i dam edita jak mi wyszlo ;) dzieki za pomoc ;)
Napisano 26 Styczeń 200817 l Autor Tomuś - hehe, dzięki :) hkropinski - chodzi Ci o te ustawienia w zakładce "Render"? Nie tłumaczyłem tego bo tutków do tego jest całe mnóstwo :) Moim celem było zrobienie tuta tłumaczącego jak oświetlać za pomocą FG bez fotonów, bo z takimi się w google nie spotkałem :) A co do ustawień w indirect illumination to wydaje mi się, że w miarę jasno wszystko wytłumaczyłem :D Jak są pytania to można walić śmiało :) o, i dzięki :) Jozeph - no tak w ciemno to raczej Ci nie pomogę :) Weź zrób sobie boxa, daj mu shella, wytnij jakieś okienko i zrób wszystko tak jak jest w tutku, jak nie wyjdzie dobrze to najlepiej jakbyś przesłał scenę to by się zobaczyło co jest nie tak :)
Napisano 27 Styczeń 200817 l no wiec wyszlo mi calkiem niezle :) robilem pokolei i doklanie ... ale natknalem sie na cos czego nie wiem ... mianowicie: wszystko bylo ok dopokie nie zaczales pisac o GI i FG.. nie wiem wogole co to jest i gdzie to jest :D wiec zrobilem do tąd i wyrenderowalem, efekty to pierwsze i drugie zdjecie..... potem pomyslalem zeby to ominąc i robic dalej (moze nie potrzebnie to napisal :D ) i wyszlo mi tak jak na trzecim obrazku ;) jakas pomoc ? :D
Napisano 27 Styczeń 200817 l heh jak ja miałem 14(albo 13 :)) i dostałem pierwszy komputer z DOSem to się cieszyłem jak udało mi się kolorki liter zmieniać :) z angeilskim też wtedy słabo było :D tak to jest jak się nie wie co to system operacyjny :P fajny tut patry w takim tempie to jak będziesz w wieku jak ja teraz to już będziesz mega wymiataczem :D cheers!
Napisano 28 Styczeń 200817 l tutorial git, tylko brakuje mi jednego , mianowicie tekstu w tym stylu " no a tu już sam sobie ustawiłem materiały i wszystko inne, więc możecie zobaczyc koncowy efekt na poniższym renderze"
Napisano 28 Styczeń 200817 l czy ktos gdzies tu wkladal jakies materialy ? :| patry napisal ze nie wklada materialow bo to tutek o oswietleniu tylko wszystko dal na bialo a podlage brązową zeby sie wyrozniala ?>
Napisano 29 Styczeń 200817 l Autor masterloko - dzięki :) Jozeph #14 - nie no, jak nie wiesz co to w ogóle jest gi i fg to ja radzę Ci najpierw poczytać to :) http://www.max3d.pl/forum/showthread.php?t=28412 http://www.max3d.pl/forum/showthread.php?t=31457 Icy hot (hehe, też uwielbiasz death proofa? :D) - dzięki :) polon - dzięki :) ee... nie łapie :P Shalivan - dzięki :) Jozeph #18 - a u Ciebie z materiałami wyszło gorzej niż bez? o_O Podłoga jest brązowa nie dlatego, żeby się wyróżniała, ale dlatego, że to od niej zazwyczaj jest największy color blending (czytaj uważnie! :))
Napisano 30 Styczeń 200817 l teraz juz wiem co to jest :) oczywiscie dzieki Tomali ;) ten czlowiek jest niezastąpiony ;P
Napisano 1 Czerwiec 200816 l Jozeph możesz mi powiedzieć jakiego Vray'a używasz pod MAxem 2008. Ja zainstalowałem RC2 i próbowałem też RC3 i żaden nie działa. Zawsze mam error 126, który mówi że nie może zainstalować takiego modułu.
Napisano 13 Czerwiec 200816 l Vraya ? - a to jest topic o Mental Ray'u i masz go wbudowanego w maxie :)
Napisano 14 Czerwiec 200816 l Tutek świetny, tylko u mnie w 3ds maxie nie ma takiej funkcji jak mr SKY portal poprostu tego nie ma. A korzystam z 3DS max'a 9 SP2 :(
Napisano 14 Czerwiec 200816 l Autor Verget - sky portal jest dopiero od maxa 2008. Podobno można go jakoś "podpiąć" pod maxa 9, ale niewiem jak :/
Napisano 7 Wrzesień 200816 l Witam wszystkich :) czyli w maxie 8 nie ma mr physical sky? Może chociaż można go podpiąć tak jak pod 9-tkę (czyli niewiadomojak :P)?
Napisano 7 Wrzesień 200816 l W osemce nie ma wiele bajerow dlatego dopiero od maxa 9 robi sie dopiero przyjemnie. Oczywiscie co max to nowy mental ale juz z tym z 9tki mozna sie niezle bawic. Oczywiscie w osiem tez mozna smialo dobrze renderowac tylko trzeba sie obejsc bez mrsky i suna.
Napisano 27 Wrzesień 200816 l Jedna rada dla piszącego tego tutka Radziłbym nie pisać, ustaw to ustaw tamto, nie wytłumaczając czytelnikowi po co. Dlaczego? - już piszę. Taki tutorial może niejednemu zaszkodzić;p. Tak zaszkodzić, taki rozpoczynający przygodę z wizualizacjami i grafiką 3d, może mieć inną scenę niż ty i wtedy twoje ustawienia przyniosą zły efekt, a co wtedy będzie robił nasz początkujący grafik, szukał co zmienić żeby było dobrze i tego w twoim tutorialu niestety nie znajdzie, wkurzony przeszuka całego neta, a tam prawie pusto . Ostatnio szukałem kilka dni tutoriali do mental raya. Owszem takie dla rozpoczynjących i do starszych wersji mr można znaleźć mnóstwo, ale na nic lepszego nie można liczyć (możliwe że źle szkałem, ale do vraya za to znalazlem po uszy materiałów) Mental ray w tym ulega v-rayowi Sam fakt że Evermotion wypuszcza masę plytek DVD w stylu archinterior exterior itd to skłania wiekszość osób do kożystania z vraya. CENIĘ to że tutorial jest właśnie o nowym MR, bo sam z niego korzystam. Proszę cię, abyś poprawił tutoriala dopisując, dlaczego ustawiasz taki sampling, taki filtr i jego wielkość, oraz kilka innych rzeczy, których nie wyjasniłeś, wtedy tutorial będzie PEŁNOWARTOŚCIOWY!
Napisano 24 Listopad 200816 l "Przejdźmy do zakładki modify i w sunlight i skylight wybierzmy kolejno mr sun i mr sky, gdy pojawi się takie okienko" Czy ktoś mający większą wiedzę, może podpowiedzieć jak to znaleźć? Niestety w tych zakładkach mam wyłacznie IES Sun i Standard oraz IES Sky i Skylight...Może pominęłam jakąś opcję?
Napisano 30 Styczeń 200916 l Witam, jestem początkującym użytkownikiem 3ds maxa i mam pewien problem :/ Robiłem wszystko tak jak na tutorialu więc pewnie dlatego tak wyszło - wszystko jest ciemne, może mi ktoś napisać jaki parametr/y za to odpowiada ? Dołączam screena
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto