Skocz do zawartości

Darmowa książka o pisaniu skryptów dla Blendera 2.5


wjaworski

Rekomendowane odpowiedzi

pydev.jpg

 

Książka jest właściwie "produktem ubocznym" wykładu, przygotowanego na tegoroczną konferencję Blendera we Wrocławiu. (Zebrało się tyle dodatkowych zagadnień, że trzeba je było porządnie opisać).

 

Publikacja jest na licencji CC. Strona projektu, z której można ją pobrać: http://samoloty3d.pl/pydev-000_p.xml.

 

Jest to właściwie broszura (134 strony), która pokazuje, jak efektywnie i wygodnie pisać wtyczkę dla Blendera 2.5. Wykorzystuję do tego porządne środowisko programisty, jakim jest Eclipse. Wszystko jest oparte na programach Open Source.

 

Ta książka to wprowadzenie. Nie omawiam tu wszystkich zagadnień Blender API. Ale także nie "wyciągam królika z kapelusza" w postaci wywołań tajemniczych funkcji, których znaczenia trzeba się potem domyślać. Pokazuję metody za pomocą których szukam drogi do implementacji tego, czego potrzebuję.

 

Książka wymaga podstawowej wiedzy na temat Pythona i Blendera (ale nie musisz wiedzieć niczego o Pythonie w Blenderze).

 

Gdybyście mieli problem z linkami, to tutaj jest adres samego pliku z książką (airplanes3d.net/downloads/pydev/pydev-blender-pl.pdf) (7MB)

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 13
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Dzięki, chłopaki. Mam nadzieję, że się przyda.

 

natas, sam nie wiem, ilu jest potencjalnych zainteresowanych tą książką - być może nie tak dużo, by to od razu wrzucać na główną stronę portalu.

 

Opublikowanie polskiej wersji tej książki trochę zawdzięczacie bulimasterowi, który mnie na nią namówił. Oryginalnie miała być tylko po angielsku. (Tłumaczenie na angielski powinno być gotowe w sierpniu, wtedy wrzucę o niej newsa na blendernation).

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję wszystkim!

 

Adek:cieszę się, że uznałeś że warto to nagłośnić. Jak widzisz z mojej odpowiedzi dla natasa, sam nie byłem pewien czy rzecz jest dostatecznie interesująca.

 

Nezumi: sam się trochę zdziwiłem, że napisałem ją w trzy tygodnie, a korekta i pozostałe prace zajęły mi dalsze dwa. Inna sprawa, że to tylko broszurka. Tak szybko chyba dlatego, że tym razem obrazki są o 20% większe, niż w poprzedniej książce, a połowa tekstu to "dymki" opisu, które na nie powstawiałem. Mam taki "półkomiksowy" styl :)

 

n-pigeon: faktycznie, pomyliłem się na str. 39 zamiast podkreślenia powinna być kreska, i inna domena: http://airplanes3d.net/downloads/pydev/pydev-blender.zip

 

Zebrałem już kilka innych drobnych uwag, jutro wieczorem wgram uaktualnioną wersję książki (parę zdań zostało zmienionych, dot. instalacji Eclipse)

Edytowane przez wjaworski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wlasnie planowalem sie tematem zainteresowac, a tu prosze, ksiazka, zaraz sie zapoznam z trescia, ale juz teraz dzieki wielkie!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wlasnie planowalem sie tematem zainteresowac, a tu prosze, ksiazka, zaraz sie zapoznam z trescia, ale juz teraz dzieki wielkie!

Nazwa trochę wprowadza w błąd - to nie jest książka o pisaniu skryptów dla blendera w eclipse... nie nauczysz się z niej programować, nie poznasz pythona, nie poznasz script API blendera, nie poznasz możliwości Eclipse i Pydev (jedynie mini wyfinek możliwości jest pobieżnie pokazany). Ta jak nazwał ją WJaworski "broszurka" z tego co się zorientowałem to jedynie ustawienie Eclipse do milszej współpracy z Blenderem, zakładająca jednak, że potrafisz programować w pythonie, znasz api blendera, znasz eclipse itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoti, masz tylko częściową rację. To jest także wprowadzenie do pisania dodatków dla Blendera, a nie tylko pokaz, jak skonfigurować pod niego Eclipse. Eclipse znać nie trzeba, bo faktycznie pokazuję tylko "minimum minimorum" potrzebne do pracy. (Sam zresztą znam go na tyle, ile opisałem. I to mi wystarcza do osiągnięcia celu - działającego skryptu).

 

Treść wymaga od czytelnika pewnej znajomości Pythona i Blendera, ale żadnej Pythona w Blenderze - czyli API Blendera.

 

Po ustawieniu środowiska pracy, zaczynam w niej od problemu użytkownika - braku polecenia Bevel. Pokazuję potem krok po kroku, jakimi metodami "rozgryźć" Blender API, by takie polecenie sobie samemu napisać. Tak więc ta książka to "wędka", a nie wiaderko złowionych ryb :)

Edytowane przez wjaworski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ach Skoti, ja tam troszke wiem o programowaniu ;) A wszelkie dodatkowe materialy, w dodatku za free, sa mile widziane. Nie ma co hejtowac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności