viater Napisano 14 Czerwiec 2012 Napisano 14 Czerwiec 2012 (edytowane) Witajcie. Od dłuższego czasu zajmuję się grafiką 2d i 3d. Moim głównym softem był Lightwave, ale postanowiłem się przesiąść. Wybrałem Maxa. Chciałbym was prosić o krótkie odpowiedzi na pytania, które będą mi się pojawiały podczas poznawania programu. Wiem że gdzieś na forum mogę znaleźć odpowiedzi, ale zależy mi aby wszystkie moje bolączki zgromadzić w jednym miejscu, bo strasznie rozwleka mi się w czasie nauka podczas szperania po internecie. Z góry dziękuję za pomoc i przychylność. Na początek: 1. Skąd wiadomo jak duży jest obiekt? Np: tworzę boxa o parametrach 300 , 300, 100. I teraz nie wiem czy to 300 m, cm, mm... 2. Czy da się ustawiając w viewportach backgroudy skalować je i przesuwać względem osi pionowej i poziomej? Gdzie tego szukać. 3. Co odkliknąć gdy straciłem strzałki do przesuwania we wszystkich osiach? coś naklikałem i niewiem. [ATTACH=CONFIG]86513[/ATTACH] 4. Czy jest gdzieś okienko, w którym widać ile zaznaczyłem werteksów, polygonów, krawędzi...?5 5. Czy istnieje skrót klawiszowy wykańczający selekcję reszty obiektu? Tzn: Jeżeli jest zachowana ciągłość siatki to zaznaczając jeden bądź kilka poly wciskam coś na klawiaturze i mam zaznaczoną również całą resztę. 6. Jak wyłączyć obramowanie obiektu w wieporcie? Edytowane 14 Czerwiec 2012 przez viater
Kubajaniak Napisano 14 Czerwiec 2012 Napisano 14 Czerwiec 2012 1-Customize->units setup... tam sobie wybierasz jednostki 2-nie mam pojęcia. Jeśli używasz tego do podłożenia blueprintów, to możesz wrzucić je na plaina i dowolnie skalować/przesuwać/obracać 3-"X" 4-Po prawej stronie w zakładce "selection" 5-Jak jest z poly nie wiem. Do krawędzi możesz używać "loop" i "ring" 6-"J"
viater Napisano 14 Czerwiec 2012 Autor Napisano 14 Czerwiec 2012 Super dzienks. 7. A jak zaznaczyć podwójnego nałożonego poligona, żeby go wykasować? Zawsze zaznaczają mi się dwa bo była niekontrolowana duplikacja.
Lucek Napisano 14 Czerwiec 2012 Napisano 14 Czerwiec 2012 (edytowane) 1. W helperach masz narzędzie tape. Pomierzysz co trzeba jeśli dobrze zrozumiałem problem. Jeżeli nie to tak jak kuba napisał. 2. Nie wydaje mi się. Wiele osób używa do blueprintów innej metody. Ustawiają blueprinty na zfreezowanych plane'ach. Wada jest taka że musisz modelować w trybie shaded. Dla backgroundu jest opcja "lock zoom/pan" (lub podobnie), która pozwoli ci zablokować background względem geomertrii i dopasować do widoku. Ale to taki półśrodek. 4.W Viewport configuration możesz włączyć statystyki wyświetlane w viewporice. Także dla selekcji. 5. Dodam że masz też inne narzędzia w graphite modeling tools na pasku u góry. Wszystko czego trzeba. 7. Nie wiem jak to u ciebie wygląda, ale możesz sobie weldnąć verteksy i powinien zniknąć. względnie możesz zaznaczyć polygona obok, dać grow selection, odznaczyć go i skasować. Edytowane 14 Czerwiec 2012 przez Lucek
viater Napisano 14 Czerwiec 2012 Autor Napisano 14 Czerwiec 2012 (edytowane) Bardzo mi pomogliście. Dziękuję. Zaglądajcie tu czasem :-) . Ad. odp 7: A tak jeszcze z modelowania jak powelduje - merdżuje punkty - wierzchołki to zostaną mi dwupunktowe poligony - krawędzie które też krzaczą siatkę. 8. Jakim klawiszem z klawiatury tworzy się poligon? I jaki klawiszem się go flipuje? W LW zaznaczasz 2 lub więcej verteksów i w ciskasz "p" - masz poligon. Jeśli zaznaczyłeś nie w tą stronę (kolejność) jest on skierowany odwrotnie. Wtedy wystarczy zrobić "flip" też z klawiatury. Tu też tak się da? 9. Jak przekliknąć się na inny viewport nie tracąc selekcji? 10. Czy jest skrót klawiszowy do przechodzenia pomiędzy: vertex, eges, borders, polys...? 11. Dlaczeho target weld niechcesię połączyć w trybie vertex? 12.Co za różnica czy kliknę editable mesh, czy editable poly? 13. Kruca Bomba, coś naklikałem w selekcji, że teraz nie chce mi się odczepić selekcaja od jednego edga, a potrzebuję przejść na inny. jak to rozwiązać? Edytowane 14 Czerwiec 2012 przez viater
mafida Napisano 14 Czerwiec 2012 Napisano 14 Czerwiec 2012 Ad. odp 7: A tak jeszcze z modelowania jak powelduje - merdżuje punkty - wierzchołki to zostaną mi dwupunktowe poligony - krawędzie które też krzaczą siatkę. Target weldem posklejaj vertexy jak inaczej nie idzie. 8. Jakim klawiszem z klawiatury tworzy się poligon? I jaki klawiszem się go flipuje? W LW zaznaczasz 2 lub więcej verteksów i w ciskasz "p" - masz poligon. Jeśli zaznaczyłeś nie w tą stronę (kolejność) jest on skierowany odwrotnie. Wtedy wystarczy zrobić "flip" też z klawiatury. Tu też tak się da? Przelączasz na subobject poly i w command panel -klikasz od vertexa do vertexa,warto włączyć snapa najpierw. Albo dwa edge i bridge albo jak masz dziure zamknietą krawędziami naokoło to subobject border i cap. Flip masz pod guzikiem , nie pamiętam czy jest skrót standardowo do tego.Poszukaj sobie w customize flip face normals i podepnij skrót jaki chcesz;) 9. Jak przekliknąć się na inny viewport nie tracąc selekcji? Prawym albo środkowym myszy,albo skrótem - T,P,L,U... 10. Czy jest skrót klawiszowy do przechodzenia pomiędzy: vertex, eges, borders, polys...? 1,2,3,4,5,6 11. Dlaczeho target weld niechcesię połączyć w trybie vertex? musi być edge między vertexami 12.Co za różnica czy kliknę editable mesh, czy editable poly? Editable mesh to starsza wersja,nie ma wielu narzędzi z editable poly - zostało dla kompatybilności ze starymi scenami . 13. Kruca Bomba, coś naklikałem w selekcji, że teraz nie chce mi się odczepić selekcaja od jednego edga, a potrzebuję przejść na inny. jak to rozwiązać? Pewnie spacje wcisnąłeś.Podepnij sobie jakąś inną funkcje pod ten klawisz bo sie będziesz wkurzał co chwile;)
Wirnik Napisano 15 Czerwiec 2012 Napisano 15 Czerwiec 2012 (edytowane) Cześć. 13. No nie wiem czy rezygnował bym odrazu z funkcji spacji. Ja bardzo często to stosuję. Moze opanuj maxa tkiego jakim on jest a potem go sobie zmieniaj. Ja bez spacji i X który powoduje ze strzałki robią się szare ale za to nie zmieniają w tym trybie zanaczonego kierunku czułbym się jak bez ręki. 7 Jak pracujesz w editable poly to masz ciekawe możliwości w "selection" Przełączanie się pomiedzy nimi z Shiftem lub Ctrl lub obiema tymi funkcami na raz, powodują automatyczne wybieranie róznych typów selekcji werteksów poligonów krawędzi. Np. jak zaznaczysz element i wybierzesz go i potem trzymajac shift klikniesz w wertexy zaznaczą ci się tylko wertexy niezweldowane lub na otwartych krawędziach. Dzieki temu łatwo natrafic na błędy w siatce i usunąć te zduplikowane poligony lub niezweldowane wertexy. 5 klikasz w jeden poligon a potem z shiftem w poligon obok i zaznacza Ci sie pas poligonów tak samo krwędzi. 5a zaznaczanie dwóch równoległych pasów poligonów pas pierwszy klikasz w poligon i z shiftem w poligon obok przechodzisz na następny pas który chcesz wybarać klikasz w pierwszy poligon z ctrl i w poligon obok z ctrl+shift Edytowane 15 Czerwiec 2012 przez Wirnik
viater Napisano 15 Czerwiec 2012 Autor Napisano 15 Czerwiec 2012 (edytowane) Spaskibka elot Amigos !!! No takie wsparcie to dobra zachęta.... Choć powiem wam, że jak ma się naleciałości z innego softu to np: akcja ze spacją daje w kość. Cisnę więc dalej. Zaglądajcie. Dzięki. 14. A jak się usuwa edga? Facio na tutorialu mówi chyba (bo bełkocze) ctrl + backspace. Ale u mnie nie działa. Edytowane 15 Czerwiec 2012 przez viater
Mozo Napisano 15 Czerwiec 2012 Napisano 15 Czerwiec 2012 Bo nie każdy edge można tak usunąć. Generalnie nie można usuwać edge'y które leżą na borderze. Sam backspace usuwa edge, a ctr+backspace usuwa edge wraz z vertexami.
viater Napisano 15 Czerwiec 2012 Autor Napisano 15 Czerwiec 2012 A co mam poprawić w siatce aby zadziałało?
Pawelkos Napisano 15 Czerwiec 2012 Napisano 15 Czerwiec 2012 Tak jak ci Mozonapisal, abys mogl usunac edga razem z wertexem (Ctrl+backspace) nie moze on lezec na otwartej krawedzi (border)
Mozo Napisano 16 Czerwiec 2012 Napisano 16 Czerwiec 2012 Często jest tak, że jakiś wewnętrzny edge się nie chce usunąć, i zwykle przyczyną jest to, iż masz tam porozbijane vertexy. Zwykle wystarczy zaznaczyć wszystkie verteksy w pobliżu i kliknąć weld (okienko settings, a nie napis 'weld') tam masz podaną ilość vertexów przed i po weldzie - wtedy od razu widać, czy było kilka vertexów w jednym punkcie czy nie.
viater Napisano 17 Czerwiec 2012 Autor Napisano 17 Czerwiec 2012 dziękuję za wskazówki. W wolnym czasie coś przydłubię
viater Napisano 3 Lipiec 2012 Autor Napisano 3 Lipiec 2012 Miałem chwilę przerwy, ale wracam....I.... Wie ktoś jak w bipedzie można przesuwać Root, albo inaczej pelvis - miednicę? Bo albo ruszam cały obiekt strzałkami z panelu track selection, albo mogę tylko rotować. Jak uruchomić przesuwanie?
viater Napisano 24 Lipiec 2012 Autor Napisano 24 Lipiec 2012 Czy i gdzie w Maxie3d włącza się rendering GPU? Ktoś wie?
legomir Napisano 24 Lipiec 2012 Napisano 24 Lipiec 2012 Na vra'u używasz silnika VrayRT i wybierasz openCL, albo używasz jako silnika iray'a
mafida Napisano 24 Lipiec 2012 Napisano 24 Lipiec 2012 W menu rendering/render setup/assign renderer wybierz iray renderer.
viater Napisano 26 Lipiec 2012 Autor Napisano 26 Lipiec 2012 Dzięki Mafida... Ale u mnie nie działa. Mam nowy sprzęt z GeeForcem 670 i myślałem że pójdzie bo na Blenderze śmiga superancko. 3x szybciej renderuje. A tu pisze: [ATTACH=CONFIG]86988[/ATTACH] :-(
mafida Napisano 26 Lipiec 2012 Napisano 26 Lipiec 2012 Heh, nie mam GF 670 ale cos mi się kojarzy że Iray jeszcze nie ma wsparcia dla kart z serii 6xx.Chyba będziesz musiał poczekać na update od autodesku i nvidii;). VrayRT chyba śmiga na 670.
viater Napisano 26 Lipiec 2012 Autor Napisano 26 Lipiec 2012 Po urlopie zaatakuję. Od jutra na plażę bez kompa. Dzięki za info
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się