Skocz do zawartości
  • News

    Artykuły redakcji

    Blender Conference 2024 - keynote, nagrania

    Blender Conference 2024 to rzeczywiście unikalna okazja dla fanów i twórców Blender – wydarzenie zgromadziło w Amsterdamie setki uczestników i specjalistów z całego świata, choć bilety wyprzedały się błyskawicznie.
    Na szczęście dla tych, którzy nie zdążyli, wszystkie sesje są nagrywane i będą stopniowo udostępniane na oficjalnym kanale YouTube Blender. Warto zacząć od obejrzenia keynote’u Tona Roosendaala, który właśnie został opublikowany – świetna okazja, by dowiedzieć się, jakie są plany i wizja dalszego rozwoju Blender.
    Playlista konferencji: 
     

    12 komentarzy

    Unity 6 wydane!

    Unity 6 zostało oficjalnie wydane. Nowa wersja, będąca następcą Unity 2023 LTS, przynosi szereg ulepszeń w zakresie wydajności, renderingu i narzędzi, które z pewnością podniosą kreatywność użytkowników.
    Najważniejsze nowości w Unity 6:
    Ulepszenia w renderingu: Nowe funkcje, takie jak GPU Resident Drawer, GPU Occlusion Culling oraz Spatial Temporal Post-Processing, znacząco przyspieszają rendering i zmniejszają obciążenie CPU. Nowe narzędzie Render Graph szczególnie przypadnie do gustu twórcom gier mobilnych dzięki poprawie efektywności energetycznej i pamięci.
      Rozbudowana obsługa multiplayera: Multiplayer Center ułatwia dostęp do narzędzi multiplayer, a nowe Widgety pozwalają na szybkie wdrażanie funkcji, takich jak lobby czy czat głosowy. Wprowadzono także tryb Multiplayer Play Mode, który przyspiesza iteracje i testowanie rozgrywki.
      Wsparcie dla przeglądarek mobilnych: Unity 6 pozwala na uruchamianie projektów bezpośrednio w przeglądarkach mobilnych, co otwiera nowe możliwości w tworzeniu gier webowych. Zwiększono także limit pamięci Web Assembly z 2GB do 4GB.
      Zaawansowane oświetlenie i grafika: Adaptive Probe Volumes oraz nowa architektura Light Baking umożliwiają bardziej realistyczne efekty świetlne, a wsparcie dla Ray Tracingu oraz ulepszenia VFX Graph zapewniają wysoką wierność wizualną.
      Sztuczna inteligencja w czasie rzeczywistym: Dzięki narzędziu Sentis, twórcy mogą łatwo integrować modele AI, które reagują na dane z realnego świata, poprawiając inteligencję przeciwników i interakcje w grach.
      Więcej informacji o oraz dema znajdziecie pod tym adresem: https://unity.com/blog/unity-6-features-announcement

    0 komentarzy

    Adobe Fresco za darmo – konkurencja dla Procreate i Clip Studio Paint

    Adobe udostępniło swoją aplikację do malowania i rysowania - Fresco, całkowicie za darmo, aby konkurować z takimi programami jak Procreate czy Clip Studio Paint.
    Znaliście i słyszeliście o tym programie?
    Fresco, który przeznaczony jest na urządzenia z obsługą dotykową i rysika (iPad, iPhone, PC z Windows), od teraz oferuje wszystkie funkcje premium bez opłat. Wcześniej dostępna była darmowa wersja, jednak za pełen dostęp do bibliotek czcionek, szerszy wybór pędzli i możliwość importowania własnych, użytkownicy musieli płacić roczny abonament w wysokości 9,99 USD.
    Adobe stara się w ten sposób przyciągnąć więcej ilustratorów, choć konkurencja, szczególnie Procreate, ma dużą przewagę cenową i lojalną bazę użytkowników. Fresco wyróżnia się jednak wsparciem dla desktopów oraz przechowywaniem plików w chmurze, co może być kuszące dla nowych użytkowników.
    Adobe Fresco, dostępne od 2019 roku, wciąż ustępuje popularnością takim programom jak Photoshop czy Illustrator, ale oferuje ciekawe narzędzia, np. symetrię odbicia i rotacji oraz możliwość animacji rysunków za pomocą presetów.
    Warto dodać, że na ten moment Fresco nie dodało żadnych funkcji związanych z generatywną sztuczną inteligencją, a wydaje się, że to mogłoby przekonać pewną grupę. Warto też przypomnieć, że właśnie ta konkurencyjna aplikacja jakiś czas temu zapowiedziała wręcz walkę z wszelkimi funkcjami AI (mowa tutaj o Procreate i jego prezesie).
     


    2 komentarze

    Act-One: Nowe narzędzie do generowania ekspresywnych animacji postaci

    Jeśli miałbym wymienić jedną firmę, które warto się przyglądać pod kątem narzędzi jakie dostarcza dla branży graficznej (VFX) - bez wątpienia byłaby to Runway. Jest to firma, która już w tej chwili może pochwalić się wykorzystaniem swojej technologii "w produkcji" pracując razem z twórcami filmowymi, studiami, muzykami.
    Runway ogłosiło właśnie premierę Act-One – narzędzia, które umożliwia tworzenie ekspresywnych animacji postaci na podstawie prostych nagrań wideo. Narzędzie dostępne jest w ramach Gen-3 Alpha i stanowi znaczący krok naprzód w zastosowaniu modeli generatywnych w animacji oraz produkcji filmowej.
    Nowa era animacji
    Act-One wykorzystuje nagrania wideo i głos aktora jako jedyne źródło danych do generowania animacji. Tradycyjne metody, takie jak motion capture, są zastępowane przez prostsze rozwiązanie, które nie wymaga specjalistycznego sprzętu. Dzięki temu proces staje się bardziej dostępny i szybki, a aktorskie emocje i niuanse są wiernie oddawane w postaci cyfrowej.
    Jak to działa?
    Narzędzie umożliwia animowanie postaci na podstawie prostych nagrań wideo, zachowując przy tym szczegóły takie jak ruch oczu, mikroekspresje czy tempo wypowiedzi. Użytkownicy mogą korzystać z domowej kamery, by przenieść swoje występy na generowane postacie o różnych proporcjach i wyglądzie, otwierając nowe możliwości projektowania postaci.
    Wiarygodne i realistyczne wyniki
    Act-One doskonale radzi sobie z tworzeniem realistycznych, filmowych animacji postaci, które wyrażają prawdziwe emocje. Model sprawdza się w różnych ujęciach kamery, co pozwala na swobodne tworzenie treści narracyjnych z jednym aktorem, wcielającym się w wiele postaci.
    Bezpieczeństwo
    Runway w swoich materiałach informuje, że dba o odpowiedzialny rozwój swoich narzędzi. Act-One wprowadza zaawansowane mechanizmy moderacji treści, w tym blokadę generowania wizerunków publicznych osób oraz weryfikację praw do użycia głosu.
    Dostępność
    Niestety narzędzie nie jest dostępne jeszcze dla wszystkich, a udostępniane stopniowo kolejnym użytkownikom.
    Źródło: https://runwayml.com/research/introducing-act-one

    3 komentarze

    Fab - nowe zintegrowane marketplace od Epic Games

    Epic Games uruchomiło Fab – platformę, która łączy Unreal Engine Marketplace, Sketchfab Store i Quixel Megascans w jedno miejsce do odkrywania, kupowania, sprzedawania i dzielenia się cyfrowymi zasobami. Fab obsługuje twórców korzystających z Unreal Engine, Unity 3D, Unreal Editor for Fortnite (UEFN) oraz innych narzędzi do tworzenia cyfrowej treści.
    Na Fab.com można znaleźć szeroką ofertę wysokiej jakości assetów gotowych do użycia w czasie rzeczywistym, w tym środowiska, VFX, audio, animacje, postacie i pluginy. Warto zwrócić uwagę, że twórcy Unreal Engine będą mogli wkrótce uzyskać dostęp do Fab bezpośrednio w edytorze Unreal Engine 5, a twórcy Fortnite odkrywać zasoby przygotowane pod UEFN.
    Co oferuje Fab?
    Rozbudowana biblioteka assetów 3D, VFX, środowisk i więcej od twórców takich jak KitBash3D czy Dekogon Studios. Treści kompatybilne z Unreal Engine, Unity oraz UEFN. Bezpłatny dostęp do Quixel Megascans do końca 2024 roku – ponad 17 000 assetów, w tym 10 nowych paczek scen. Możliwość przeglądania assetów w czasie rzeczywistym za pomocą zaawansowanego przeglądarki 3D. Filtry pozwalające wykluczyć produkty generowane przez AI.  
    Plany na przyszłość
    Epic Games planuje dalszy rozwój platformy, w tym dodanie nowych formatów plików (np. zasoby Roblox i Minecraft), dostęp do MetaHumans oraz nowe funkcje dla sprzedawców. W 2025 roku część biblioteki Megascans, w tym ponad 1 500 wybranych assetów, zostanie udostępniona za darmo.
    Promocja na Adobe Substance Painter i Modeler

    Dodając coś do sklepu lub kupując za min. 25$ można dostać Adobe Substance Paintera i Modelera na pół roku.
    https://www.fab.com/adobe-promo
    Quixel Megascans za darmo!

    All Megascans are free to everyone under Fab’s Standard License until the end of 2024, for all engines and tools. Claim them now and download them from the Quixel profile.
     

    5 komentarzy

    3ds Max 2025.3

    Autodesk wypuścił 3ds Max 2025.3! Najnowsza aktualizacja przynosi liczne usprawnienia, w tym znaczące przyspieszenie działania Array Modifier i Boolean Modifier, ulepszenia w animacji oraz wprowadzenie nowego modelu cieniowania OpenPBR. Nowością jest także aktualizacja wtyczki Universal Scene Description (USD) oraz ulepszenia w Arnoldzie dla 3ds Max.
    Najważniejsze nowości w tej wersji:
    Szybsze modyfikatory
    Array Modifier działa teraz nawet o 250% szybciej, a Boolean Modifier oferuje 20-50% lepszą wydajność przy operacjach meshingu objętościowego.
      Poprawki w animacji
    Użytkownicy CAT i Biped mogą liczyć na rozwiązanie długoletnich problemów z narzędziami animacji postaci. Aktualizacja naprawia m.in. ostrzeżenia FBX dotyczące nieobsługiwanych kontrolerów oraz błędy w CATMotion Editor. Dla Biped dodano m.in. poprawki błędów związanych z kośćmi dodatkowymi przy importowaniu animacji FBX oraz ulepszono MaxScript do kopiowania i wklejania danych animacji.
      Nowy model cieniowania OpenPBR
    3ds Max 2025.3 wprowadza OpenPBR, nowy model cieniowania opracowany przez Autodesk i Adobe. Jest on dostępny w edytorach Slate i Compact, a także wspierany przez Arnolda, co zapewnia fizycznie realistyczne materiały i lepszą interoperacyjność między aplikacjami.
      Universal Scene Description (USD)
    Zaktualizowana wtyczka USD oferuje większą kontrolę nad właściwościami primów, ułatwiając edycję i inspekcję assetów USD. Dodatkowo, nowości obejmują importowanie krzywych USD jako kształtów 3ds Max oraz ulepszone opcje snapowania dla mesh primów.
      Ulepszenia Arnolda
    Arnold 5.7.5.0 wprowadza nowe funkcje, w tym integrację z OpenPBR, ulepszoną obsługę GPU AMD w denoisingu dzięki technologii Intel Open Image Denoise oraz lepsze parametry renderowania wolumetrycznego. Dodatkowo, dodano nową, konfigurowalną belkę narzędziową oraz nowe parametry rozpraszania światła w wolumenach, co przyspiesza i poprawia jakość renderów scen złożonych, takich jak chmury.
      Aktualizacja 3ds Max 2025.3 zapowiada się jako jedna z bardziej znaczących w ostatnim czasie, oferując zarówno lepszą wydajność, jak i nowe narzędzia dla artystów 3D.
    Więcej: help.autodesk.com
     

    5 komentarzy

    Nowe przepisy w USA zakazujące pułapek subskrypcyjnych

    Amerykańska Federalna Komisja Handlu (FTC) wprowadza nowe regulacje, które mają ułatwić konsumentom rezygnację z subskrypcji. Zasada "kliknij, aby anulować" ma na celu wyrównanie poziomu trudności przy zapisywaniu się na subskrypcje i ich anulowaniu. Firmy, takie jak sklepy detaliczne czy siłownie, będą musiały uzyskać zgodę klientów na automatyczne odnawianie subskrypcji lub przekształcanie darmowych okresów próbnych w płatne usługi.
    Nowe przepisy wejdą w życie za około sześć miesięcy. Przewodnicząca FTC, Lina Khan, podkreśliła, że zbyt często firmy zmuszają klientów do pokonywania wielu przeszkód, aby zakończyć subskrypcje. Dzięki nowym zasadom konsumenci będą mogli oszczędzić czas i pieniądze, unikając niechcianych opłat.
    Firmy będą zobowiązane umożliwić klientom anulowanie subskrypcji w taki sam sposób, w jaki zostały one zawarte, bez konieczności kontaktu z chatbotem czy agentem. Dla subskrypcji podpisywanych osobiście, firmy muszą zapewnić opcję rezygnacji przez telefon lub online.
    FTC już wcześniej podjęła kroki prawne przeciwko Amazonowi za rzekome wprowadzanie klientów w błąd przy subskrypcjach Prime, które automatycznie się odnawiały, oraz utrudnianie ich anulowania. Amazon zaprzecza zarzutom. Podobne kroki podjęto również przeciwko firmie Adobe, oskarżonej o ukrywanie opłat za przedwczesne anulowanie subskrypcji.
    Pozew przeciwko Adobe
    W czerwcu 2024 r. FTC pozwała Adobe za łamanie przepisów chroniących konsumentów poprzez ukryte opłaty za anulowanie oraz skomplikowany proces rezygnacji z subskrypcji. FTC zarzuca firmie, że nie informowała jasno o warunkach umowy, w tym o rocznej długości subskrypcji oraz wysokich kosztach jej wcześniejszego anulowania, które mogą sięgać setek dolarów.
    Firma miała również utrudniać proces rezygnacji, wymagając wielokrotnego logowania oraz przeklikiwania się przez liczne okna pop-up. FTC twierdzi, że Adobe świadomie nie poprawiło tych praktyk, ponieważ mogłoby to wpłynąć na jej zyski. Adobe zaprzecza zarzutom i zapowiada walkę w sądzie, twierdząc, że proces anulowania jest przejrzysty i prosty.
    Działania FTC wobec Adobe są częścią szerszej inicjatywy mającej na celu walkę z tzw. pułapkami subskrypcyjnymi, z którymi zetknięto się również w przypadku Amazona. W obliczu rosnących skarg ze strony konsumentów, rząd USA domaga się nie tylko zmiany tych praktyk, ale również nałożenia kar finansowych na Adobe za każde naruszenie prawa.
    Dlatego piszemy o tym na max3d.pl, ponieważ problematyka subskrypcji i ich rezygnacji może dotyczyć również użytkowników oprogramowania z branży kreatywnej, w tym popularnych narzędzi Adobe, takich jak Photoshop czy Acrobat. W przypadku Adobe problem ten w internecie był zgłaszany od bardzo dawna.
     

    5 komentarzy

    The Electric State - zwiastun – nowy film braci Russo

    The Electric State - zwiastun – Nowy film braci Russo z Millie Bobby Brown i Chrisem Prattem"
    Bracia Joe i Anthony Russo, znani z produkcji dla Marvela, powracają z nowym, oryginalnym projektem – "The Electric State". Film, którego budżet przekracza 300 milionów dolarów, zapowiada się jako coś wyjątkowego dla fanów sci-fi. Produkcja wyróżnia się nie tylko gwiazdorską obsadą, ale również oryginalnymi projektami robotów, które już przyciągają uwagę.
    Najnowszy film braci Russo to adaptacja ilustrowanej powieści Simona Stålenhaga, znanego z "Opowieści z Pętli". Akcja rozgrywa się w alternatywnej wersji lat 90., po wojnie ludzi z maszynami. Fabuła skupia się na młodej dziewczynie, która wyrusza na poszukiwanie zaginionego brata, wspierana przez uroczego robota. Po drodze spotyka byłego żołnierza i jego mechanicznego towarzysza, a razem stawiają czoła licznym niebezpieczeństwom.
    W rolach głównych zobaczymy Millie Bobby Brown i Chrisa Pratta. W filmie wystąpią również Stanley Tucci, Giancarlo Esposito, oraz Woody Norman, a głosy robotów podłożą m.in. Anthony Mackie, Brian Cox i Woody Harrelson. Premiera na Netflixie zaplanowana jest na pierwszy kwartał przyszłego roku, a już teraz możemy zobaczyć pierwszy zwiastun tej wyczekiwanej produkcji.
     

    0 komentarzy

    Quo Vadis - zwiastun - polsko-indyjska adaptacja wkrótce w kinach

    Za dwa tygodnie w polskich kinach będzie mogli zobaczyć film Quo Vadis - film animowany - polsko-indyjska koprodukcja. Film jest oficjalną koprodukcją pod patronatem Ministerstwa Mediów Indii i polskiego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Premiera filmu w polskich kinach będzie miała miejsce już 25 października. 
    To co rzuca się w oczy w zwiastunie - widać na pierwszy rzut oka, że nie jest to typowa animacja i mocno czuć, że został on wykonany za pomocą Unreal Engine. 
    Żeby było jasne, ten fakt nie jest w żaden sposób ukrywany i na oficjalnej stronie możecie znaleźć informację:

    Za realizacje odpowiada indyjskie studio Ssoftoons. 
    Jak można przeczytać w jednym z artykułów w serwisie Onet.pl "Producentem i współreżyserem filmu jest Anira Wojan, która od wielu lat przygotowywała się do realizacji tego dzieła. Szukając partnerów gotowych podjąć się wyzwania stworzenia animowanej produkcji "Quo vadis", trafiła do renomowanego studia w Indiach."
    Dystrybutor dodaje przy tym: — Liczymy na to, że mimo animacyjnej formuły filmu zechcą go oglądnąć w kinie dorośli miłośnicy "Quo vadis", zabierając ze sobą całe rodziny, by przekazać miłość do powieści Sienkiewicza młodszym pokoleniom.
    Jeśli chodzi o polską wersję językową -  głosu bohaterom użyczają między innymi Małgorzata Kożuchowska (Eunice), Michał Milowicz (Petroniusz), Michał Koterski (Neron) i Jarosław Boberek (Chilon).
    Film będzie pierwszą animowaną ekranizacją "Quo vadis" Henryka Sienkiewicza.
     
     

    28 komentarzy

    Adobe Max 2024 - wszystkie nowości w Creative Cloud

    Na konferencji Adobe MAX w Miami Beach zaprezentowano najnowszą wersję Adobe Creative Cloud, wprowadzającą ponad 100 nowych funkcji w aplikacjach takich jak Photoshop, Illustrator, Premiere Pro i wiele innych. Aktualizacje te mają na celu przyspieszenie pracy twórców i zaoferowanie większej kontroli oraz precyzji w procesie twórczym. Ale cóż, niespodzianek nie ma. Jak wszędzie dzisiaj - wszędzie usprawnienia związane z AI.
    1. Photoshop: Usprawnienia usuwania elementów i moc generatywnej AI

    Distraction Removal: Nowe i ulepszone narzędzie do usuwania niechcianych elementów z tła, np. turystów lub linii energetycznych. Narzędzie automatycznie wykrywa i usuwa rozpraszacze, zastępując je generowanym tłem. Generative Fill i Generative Expand: Te funkcje są teraz oparte na najnowszym modelu Adobe Firefly, co umożliwia tworzenie bardziej realistycznych, szczegółowych obrazów z większą kontrolą nad detalami, oświetleniem, kompozycją i kolorem.
    Generative Workspace (w Photoshop Beta): Umożliwia jednoczesne generowanie wielu obrazów na podstawie różnych poleceń tekstowych, przyspieszając burzę mózgów i eksplorowanie nowych pomysłów. Można szybko generować zestawy obrazów, przeszukiwać je, a następnie wprowadzać do Photoshopa w celu dalszej edycji. Adobe Substance 3D Viewer (w Photoshop Beta): Pozwala na pracę z plikami 3D bezpośrednio w Photoshopie, z możliwością dodania ich jako Smart Objects.
    2. Premiere Pro: Generatywne AI w edycji wideo
     

    Generative Extend: Funkcja pozwalająca na dodanie dodatkowych klatek na początku lub końcu klipu wideo, co umożliwia płynniejsze przejścia między ujęciami lub idealne dopasowanie cięcia do rytmu. 3. Illustrator: Szybsze i bardziej precyzyjne projektowanie wektorowe

    Objects on Path: Nowa funkcja, która umożliwia szybkie rozmieszczanie obiektów wzdłuż ścieżek, co znacznie przyspiesza proces projektowania. Enhanced Image Trace: Ulepszona funkcja przekształcania rysunków ręcznych i grafik rastrowych w wektory. Nowa wersja Image Trace tworzy dokładniejsze ścieżki, co ułatwia edycję i pozwala na mniejszą liczbę punktów kontrolnych. Mockup Feature: Funkcja tworzenia mockupów (wizualizacji) dla projektów na produktach (np. ubraniach) jest teraz ogólnie dostępna. Illustrator automatycznie dopasowuje projekt do krzywizn i krawędzi obiektu, tworząc realistyczne wizualizacje. 4. InDesign: Nowości dla publikacji i generatywna AI

    Generative Expand i Text to Image: Nowe funkcje generatywnej AI, które pozwalają na edytowanie i dodawanie obrazów bezpośrednio w układzie projektów. MathML: Obsługa równań matematycznych z lepszą jakością graficzną i dostępnością, co jest przydatne w publikacjach naukowych i technicznych. Eksport do Adobe Express: Możliwość eksportu dokumentów InDesign do Adobe Express, co ułatwia innym osobom w zespole wprowadzanie drobnych poprawek w ramach ogólnego układu projektu. 5. Lightroom: Szybsza i bardziej precyzyjna edycja zdjęć

    Generative Remove: Ulepszona funkcja automatycznego usuwania obiektów z bardziej precyzyjnym wykrywaniem. Quick Actions (Early Access): Nowa funkcja, która proponuje sugestie automatycznych poprawek dostosowanych do konkretnego zdjęcia. Można je później dostosować według własnych potrzeb. Content Credentials (Early Access): Możliwość dołączania cyfrowego podpisu z informacjami o autorze zdjęcia i wprowadzonych edycjach, co wspiera inicjatywę Content Authenticity Initiative. Inne aktualizacje obejmują poprawę wydajności, dodatkowe wsparcie HDR oraz inteligentne albumy. 6. Project Neo: Tworzenie 3D dla projektantów 2D

    Project Neo to nowa aplikacja webowa, która umożliwia twórcom 2D (takim jak użytkownicy Photoshopa i Illustratora) tworzenie treści 3D. Narzędzie pozwala na łatwe modelowanie i edytowanie kształtów 3D bez destrukcji, a także na łatwą współpracę w przeglądarce. Projekt 3D stworzony w Neo można otworzyć w Illustratorze i kontynuować edycję.
    7. Firefly Video Model: Generatywna AI do tworzenia wideo

    Nowa funkcja Adobe Firefly umożliwia generowanie nowych klipów wideo na podstawie poleceń tekstowych. Ułatwia to tworzenie materiałów dodatkowych (b-roll) lub dodawanie nowych elementów do już istniejących ujęć.
    8. Frame.io: Kompleksowe zarządzanie projektami

    Frame.io Version 4 jest teraz dostępny i oferuje szeroki zakres funkcji do zarządzania projektami kreatywnymi. Platforma umożliwia przesyłanie plików, zarządzanie przepływem pracy, prowadzenie recenzji i uzyskiwanie zatwierdzeń, a także bezpieczne udostępnianie plików klientom i zespołom.
    9. Adobe Express: Szybkie i proste tworzenie treści
    Adobe Express, aplikacja umożliwiająca szybkie tworzenie treści (np. postów na media społecznościowe, filmów, ulotek), otrzymała nowe funkcje:
    Campaign Creation: Tworzenie wielu rodzajów treści z jednego projektu w kilku kliknięciach. Rewrite: Narzędzie do automatycznego przeredagowania treści (np. skrócenia, zmiany tonu wypowiedzi). Animacja: Nowa opcja animowania wielu elementów w projekcie, takich jak tekst, obrazy czy kształty, z automatycznym dopasowaniem detali. Import z innych aplikacji: Możliwość importowania plików z Photoshopa, Illustratora, a teraz także InDesignu. Można również dodawać zdjęcia bezpośrednio z Lightrooma. 1-Click Brand Setup: Automatyczne dopasowanie kolorystyki zdjęć lub ilustracji do marki, a także tworzenie szablonów, które mogą być udostępniane zespołom, aby zachować spójność marki.
      Poniżej powiązane linki, przeczytacie tam i zobaczycie więcej informacji o konkretnych programach:
    Selection Brush tool in Photoshop, Generative Shape Fill in Illustrator AI-powered audio workflow in Premiere Pro Generative Remove in Lightroom Źródło: blog.adobe.com

    28 komentarzy

    MegaLights w Unreal Engine 5.5 - nowa technologia dynamicznego oświetlenia

    Epic Games zaprezentowało nową eksperymentalną funkcję MegaLights w Unreal Engine 5.5 podczas Unreal Fest w Seattle. Technologia ta pozwala na wykorzystanie znacznie większej liczby dynamicznych świateł, które mogą generować realistyczne cienie oraz oświetlać mgłę wolumetryczną. W trakcie demonstracji pokazano scenę z ponad 1000 dynamicznych źródeł światła rzucających cienie, renderowaną w czasie rzeczywistym na PlayStation 5. MegaLights znajduje się obecnie w fazie eksperymentalnej w wersji UE 5.5.
    Demo można obejrzeć na YouTube.
     

    1 komentarz

    Adobe Content Authenticity - narzędzie do ochrony prac przed AI

    Adobe zapowiedziało nową aplikację internetową, Adobe Content Authenticity, która pozwala twórcom zabezpieczać swoje prace poprzez oznaczanie ich i wyrażenie braku zgody na wykorzystanie do trenowania modeli AI. Twórcy mogą także dodawać „credentials” – dane takie jak zweryfikowana tożsamość, profile w mediach społecznościowych lub inne domeny online.
    Funkcja ta opiera się na protokole C2PA, który przy użyciu kryptografii zabezpiecza informacje o pochodzeniu treści, pełniąc rolę współczesnego podpisu artystycznego. Nowa aplikacja umożliwia oznaczanie prac niezależnie od tego, czy powstały one w programach Adobe, czy nie. 
    Nowe narzędzie to krok w kierunku upowszechnienia standardu C2PA, ułatwiając twórcom dodawanie informacji o pochodzeniu treści, co, jak podkreśla Claire Leibowicz z organizacji Partnership on AI, otwiera dyskusję o prawach artystów i ich ochronie przed nieautoryzowanym wykorzystaniem prac przez AI.
    Adobe Content Authenticity dołącza do coraz liczniejszej grupy narzędzi pomagających artystom walczyć z bezprawnym wykorzystywaniem ich twórczości przez technologie AI. Aplikacja oferuje szereg metod, takich jak niewidoczne znakowanie i cyfrowe odciski palców, które mają chronić metadane dzieł nawet po ich przesłaniu na różne platformy.
    Jednak firma przyznaje, że narzędzie nie jest doskonałe. CTO Adobe, Ely Greenfield, zaznacza, że żaden znak wodny nie jest w pełni nieusuwalny, ale nowe technologie pomagają zapobiec przypadkowemu usunięciu metadanych.
    Dostępność
    Bezpłatna, publiczna beta aplikacji Adobe Content Authenticity będzie dostępna w pierwszym kwartale 2025 roku. Twórcy mogą dowiedzieć się więcej o aplikacji i zapisać się, aby otrzymać powiadomienie o dostępności wersji beta. Już dziś dostępna jest również bezpłatna beta rozszerzenia Content Authenticity dla Google Chrome.
    Adobe zaprezentuje także aplikację na swoim stoisku podczas Adobe MAX, największego wydarzenia kreatywnego na świecie, które odbędzie się w dniach 14–16 października w Miami Beach.
     
     

    17 komentarzy


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności