grzesiekj Napisano 3 Lipiec 2008 Napisano 3 Lipiec 2008 Nezumi Kilka szybkich pytan jeszcze, zebys nam nie ostygl ;) - Przygladam sie od jakiegos czasu bardzo dynamicznemu rozwojowi Blendera i zastanawiam sie co o nim myslisz - probowales, testowales? Nie chodzi mi o to czy juz zaraz wyprze komercyjne softy ;), ale po prostu jak go oceniasz. Nie mialem okazji w zyciu probowac, ale widzialem jakies pracki, i fragmenty tego filmu z krolikiem, i wyglada calkiem calkiem. -w temacie open source - te linuksy smigajace w studiach sa rowniez jakos gleboko modyfikowane czy tez zadowalaja sie wsparciem technicznym takigo dajmy na to RedHata? Nie pytam o pewnie tajne szczegoly tylko o sam fakt - modyfikuja czy out of the box? Pierwszy raz w zyciu uzylem linuxa... miesiac temu:) nie mam pojecia o tym systemie, ale jak narazie jest spoko. Nie wiem czy sa nakladki na niego jakies, czy cos modyfikuja, nie mam pojecia. I nieco bardziej technicznie: - w twoim przypadku tekstury malowane czy raczej ze zdjec? A moze troche tego troche tego? glownie ze zdjec, jak sie nie da to malowane, ale jak maluje to cos tam przewaznie klonuje, - moim zdaniem to klucz do tekstur realistycznych, zeby raczej nie malowac , a kolonowac machajac tabletem. - Do UValek uzywasz tego co wbudowane w XSI czy moze jakis roadkill..? Unfold3D, i potem cos tam edytuje w XSI - do szalu mnie doprowadza proba okielznania tematu miesni i skory w XSI. Jak to wyglada - jest cos do symulacji miesni pod XSI czy raczej czekac na Moondusta lub szukac bardziej w kierunku Maya/Houdini? Niegdysiejszy plugin wcielony teraz do Mayi sprawuje sie znakomicie - slyszales o czyms podobnym pod XSI? Generalnie lepiej pracowac na szejpach. Odkad w XSI pojawila sie funkcja slide - duzo latwiej modelowac szejpy mesni. Jesli nie to - to wbudowany od wielu wersji shrink wrap - dziala wysmienicie jesli chodzi o symulacje miesni. Dobrze uzywac obiektow typu "surface" jako miesni, - troszke woniej dziala, ale nie przeskakuje skora tak bardzo jak na poligonach. Polecam jednak oklielznanie szejpow - to naprawde jest najbardziej przewidywalne i daje najwiecej kontroli. Widzialem w Maji zaimplementowany C muscle - to taki plugin ktorego uzywalismy przy Pans Labyrinth - teraz Autodesk to kupil i wsadzil do SP2 - no faktycznie ladnie to wyglada. Ale czy nie lepiej sobie wymodelowac ksztalty dokladnie takie jakie sie chce? :)
Nezumi Napisano 5 Lipiec 2008 Napisano 5 Lipiec 2008 (edytowane) Dzieki dwustukrotne za odpowiedzi. Problem z Q&A jest taki, ze w koncu mija natlok pytan tluczacych sie po glowie "od zawsze" a kiedy juz forum ucichnie i zajmiesz sie swoimi sprawami - wtedy nagle pojawi sie temat przy ktorym z pewnoscia westchne i zatesknie do tego - pewnie martwego juz wtedy watku... Na razie jednak, obijaja mi sie jeszcze pytania takie.. - tu i owdzie slysze jakie to niesamowitosci ma przyniesc XSI7. Nalezysz moze do grona wybrancow bedacych beta testerami? Wiem, wiem - zaden z beciarzy nie moze pisnac pary z ust ale chyba mozna powiedziec "oj, jest na co czekac/narzekac". ;) - Animacja roslin w XSI - jakas bryza, poruszajace sie liscie... Realizm. Jak to rozwiazac..? Siegac raczej po Lightwave'a i wspomniane przez Ciebie pluginy? -animacja komputerowa w wykonaniu nawet najwiekszych, czesto wciaz jest daleka od realizmu - ruchy wirtualnych stworzen nader czesto sa zbyt plynne, nienaturalnie perfekcyjne, pozbawione tego CZEGOS, relacji z otoczeniem, pewnej drobnej topornosci, jesli wyrazam sie dostatecznie jasno. Jaka Ty masz recepte na to, by zblizyc sie do realiow w przypadku animacji postaci? Jakimi zabiegami starasz sie - o ile w ogole sie starasz (moze po prostu jestes natural born animator i nie musisz sie starac ;) - ukryc matematyczna perfekcje ruchow komputerowj postaci (poza motion capture. ;)) [edit]Wobec chwilowej (mam nadzieje ;)) absencji gwiazdy tego Q&A jeszcze takie drobnostki: - modele oczu. Jak wiadomo zwierciadlem duszy sa oczy, ale co z tym zwierciadlem w wydaniu CG? Na Gnomonology znalazlem tutorial, ktory przedstawia oko w szokujacych detalach - efekt jest znakomity ale detal wydaje mi sie nieco przesadzony - jak wyglada po krotce konstrukcja oczu u twoich postaci..? - animacja ubran wszelkiej masci - twoim zdaniem jakie jest najlepsze wyjscie z tej sytuacji? Recznie jakos, czy zdawac sie na symulacje..? - jeszcze o Sin City - pracowales cos/pracujesz przy dwojce? I jak to wygladalo w przypadku jedynki - jaki byl podzial na ludzi Rodrigueza powiedzmy "stalych" z Troublemaker Studios (TS nadal jest w jego domu czy juz przekroczylo te progi?) i na ludzi na kontrakcie, z zewnatrz? A moze samo Troublemaker Studios nie zatrudnia na stale tylko kontraktuje pod dany projekt? (zabawne ale moim przypadku nigdy nie chcialem pracowac przy jakichs hiper produkcjach a raczej przy takim From dusk till dawn. W ogole jesli chodzi o idoli, to jesli mam jakichs w swiecie filmu - jest nim Rodriguez. Stad te pytania.) Wybacz, ze Cie mecze ale... ktos musi ;) Edytowane 6 Lipiec 2008 przez Nezumi
grzesiekj Napisano 6 Lipiec 2008 Napisano 6 Lipiec 2008 Juz juz za chwilke poodpowiadam, nie mialem troszke czasu w ten weekend :)
Nezumi Napisano 6 Lipiec 2008 Napisano 6 Lipiec 2008 To ja tylko jeszcze zapytam czy bedziesz mial chwile odpowiedziec na kilka pytan w tygodniu czy juz odpuscic ;) (cos jak z ta zlota rybka i zyczeniem o wiecej zyczen :D)
Nezumi Napisano 7 Lipiec 2008 Napisano 7 Lipiec 2008 Cofam pytanie o XSI7 - wlasnie pojawilo sie oficjalne info na stronce Softimage! Radosci mej nie ma konca i pozostaje czekac na trialka. Ciekawe czy da sie w tej wersji wymotac cos na ksztalt lsystems do roslinek..?
grzesiekj Napisano 7 Lipiec 2008 Napisano 7 Lipiec 2008 (edytowane) - Animacja roslin w XSI - jakas bryza, poruszajace sie liscie... Realizm. Jak to rozwiazac..? Siegac raczej po Lightwave'a i wspomniane przez Ciebie pluginy? W xsi sa niezle mozliwosci instancji i klonowania, polaczone ze dynamicznymi mapami wag, przez ktroe filtrowany moze byc displacement albo szejpy - mysle ze mozna spokojnie cos ciekawego uzyskac i latwiej niz w LW. No ale wlasnie pojawilo sie info o XSI 7, wiec moze cos tam w ICE moznaby pokombinowac :) A Betatesterem XSI nie jestem. -animacja komputerowa w wykonaniu nawet najwiekszych, czesto wciaz jest daleka od realizmu - ruchy wirtualnych stworzen nader czesto sa zbyt plynne, nienaturalnie perfekcyjne, pozbawione tego CZEGOS, relacji z otoczeniem, pewnej drobnej topornosci, jesli wyrazam sie dostatecznie jasno. Jaka Ty masz recepte na to, by zblizyc sie do realiow w przypadku animacji postaci? Jakimi zabiegami starasz sie - o ile w ogole sie starasz (moze po prostu jestes natural born animator i nie musisz sie starac ;) - ukryc matematyczna perfekcje ruchow komputerowj postaci (poza motion capture. ;)) Po prostu trzeba wnikliwie obserwowac, i miec duzo czasu na dopieszczanie animacji. Warstwy animacji tez bardzo sie przydaja. Ale grunt to reczna, ciezka praca na kluczach i bezierach :) - modele oczu. Jak wiadomo zwierciadlem duszy sa oczy, ale co z tym zwierciadlem w wydaniu CG? Na Gnomonology znalazlem tutorial, ktory przedstawia oko w szokujacych detalach - efekt jest znakomity ale detal wydaje mi sie nieco przesadzony - jak wyglada po krotce konstrukcja oczu u twoich postaci..? Kluczem do realistycznych oczu w ruchu, jest nie tyle szader, ile animacja - skory wokol oka, brwi i kierunku reakcji calej glowy - wzgledem kierunku patrzenia. To wlasnie te trzy rzeczy najczesciej szwankuja i mamy do czynienia z cg zombiakami. Szader oczywiscie jest istotny - szczegolnie wyrazistosc odbic czy spec - ale bez przesady, mozna zrobic tez zywe przekonujace oko z katarakta. - animacja ubran wszelkiej masci - twoim zdaniem jakie jest najlepsze wyjscie z tej sytuacji? Recznie jakos, czy zdawac sie na symulacje..? Najlepiej hcyba laczyc obie techniki - male zmarsazczki i ciuszki bardziej przy ciele - animowac recznie - a koncowki nogawek czy rekawow, albo powiewajace plaszcze czy spodniczki - symulowac. Dobrze miec tez zarigowane kontrolki dajace mozliwosc ingerencji, i czyszczenia tej symulacji. - jeszcze o Sin City - pracowales cos/pracujesz przy dwojce? I jak to wygladalo w przypadku jedynki - jaki byl podzial na ludzi Rodrigueza powiedzmy "stalych" z Troublemaker Studios (TS nadal jest w jego domu czy juz przekroczylo te progi?) i na ludzi na kontrakcie, z zewnatrz? A moze samo Troublemaker Studios nie zatrudnia na stale tylko kontraktuje pod dany projekt? (zabawne ale moim przypadku nigdy nie chcialem pracowac przy jakichs hiper produkcjach a raczej przy takim From dusk till dawn. W ogole jesli chodzi o idoli, to jesli mam jakichs w swiecie filmu - jest nim Rodriguez. Stad te pytania.) Przy 2jce nie pracuje - jesli chodzi o TS to jego studio produkcyjne - ale z cg to robili tylko previz. Pozniej efekty robily Cafefx, Hybride, i Orphanage. - czyli tak jak normalnie sie dzieje - studio produkcyjne zleca efekty roznym firmom ktore daja najnizsza cene i obiecuja zrobic najszybciej :) Edytowane 8 Lipiec 2008 przez grzesiekj
Levus Napisano 8 Lipiec 2008 Napisano 8 Lipiec 2008 Grzesiu, gratuluję sukcesów i zacięcia! No i powodzenia w dalszej pracy i doskonaleniu umięjętności. Już chyba poznałem odpowiedzi na większość interesujących mnie rzeczy dotyczących Twojej osoby, więc jedynie chylę czoła przed talentem i pozdrawiam!:)
yoozco Napisano 9 Lipiec 2008 Napisano 9 Lipiec 2008 Grzegorz, gratulacje za Video Individual Master and Visual FX Prize :) należało się :D ps. piękne nagrody :) wcześniej pytałem o komputer, teraz wiem co będziesz miał, hehe
OmeN2501 Napisano 9 Lipiec 2008 Napisano 9 Lipiec 2008 Gratuluje wygranej na CGTalk, w pełni zasłużona. Eeeech... jak dorosne chce byc taki jak ty ;]
zioło Napisano 9 Lipiec 2008 Napisano 9 Lipiec 2008 (edytowane) Śledziłem wątek od poczatku, i od poczatku bylem pod wrażeniem Twojej pracy i tempa powstawania! Gratuluje! Edytowane 9 Lipiec 2008 przez zioło
grzesiekj Napisano 9 Lipiec 2008 Napisano 9 Lipiec 2008 Dzieki :) Serio , bylem przekonany ze Tyson wygra.
farelek Napisano 9 Lipiec 2008 Napisano 9 Lipiec 2008 Dołączam się to gratulacji. Skorzystam jeszcze z możliwości zadania pytania: Może to głupie pytanie ale nurtuje mnie od jakiegoś czasu w jakiej rozdzielczości renderuje się shorty? Domyślam się że to co zamieszczasz później w sieci ma obniżoną jakość. Zastanawiam się czy robiąc krótkie filmiki zawsze robisz je w pełnej kinowej rozdzielczości? A może wystarcz HD lub nawet niższa? Czy może po prostu jest jakiś standard dla tego typu etiud?
grzesiekj Napisano 9 Lipiec 2008 Napisano 9 Lipiec 2008 Dołączam się to gratulacji. Skorzystam jeszcze z możliwości zadania pytania: Może to głupie pytanie ale nurtuje mnie od jakiegoś czasu w jakiej rozdzielczości renderuje się shorty? Domyślam się że to co zamieszczasz później w sieci ma obniżoną jakość. Zastanawiam się czy robiąc krótkie filmiki zawsze robisz je w pełnej kinowej rozdzielczości? A może wystarcz HD lub nawet niższa? Czy może po prostu jest jakiś standard dla tego typu etiud? Ten szorcik renderowalem przewaznie w 1280x720, ale niektore ujecia, pod sam koniec, kiedy czasu nie starczalo juz w 960x540. Arke liczylem w pelnym HD 1920x1080 (to w zupelnosci starcza do kina - roznica raptem 80 czy 100 pixeli - a tak naprawde to do naswietlenia na klisze musialem obnizyc rozdzielczosc do okolo 1800 pixeli szerokosci (coby sie dzwiek zmiescil :)
RaVirr Napisano 9 Lipiec 2008 Napisano 9 Lipiec 2008 Gratuluje wygranej! Pytań w zasadzie nie mam, poprzednicy wyczerpali.;) Pozdrawiam i życzę dalszych sukcesów:)
HuMfrey Napisano 10 Lipiec 2008 Napisano 10 Lipiec 2008 gratuluję wygranej na cgtalk, świetna praca! --- Mam jakieś mgliste aspiracje do zostania "general artist", ale czasami ogrom wiedzy i doświadczenia jakie trzeba zdobyć trochę mnie przeraża :) Chciałbym się spytać jak się uczyłeś? Konkretnie chodzi mi o to czy zdobywałeś po trochu wiedzę z tych wszystkich dziedzin dotyczących grafiki (animacja, modeling, teksturowanie, lighting itd) czy może rzucałeś się tylko na jedną chcąc doprowadzić ją do perfekcji, a potem następną i następną... czy są jakieś wyjątkowe książki, tutoriale, może ludzie którzy nauczyli Cię najwięcej w konkretnej dziedzinie? --- Makieta do Arki wygląda świetnie, ale nie mogę się oprzeć wrażeniu, że jest to trochę taka sztuka dla sztuki. Gdybyś zrobił ją w całości na komputerze, czy różnica w jakości byłaby aż tak znacząca jeżeli chodzi o wrażenie wywoływane na widzach? Jeżeli tak to jak ustalić co zrobić na komputerze a co lepiej w realu? pozdrawiam
viater Napisano 10 Lipiec 2008 Napisano 10 Lipiec 2008 (edytowane) Witaj Mistrzu, Stałeś się moim idolem choć jesteśmy rówieśnikami. Mam taką samą banię na filmy, ale warsztat rozwijam dużo wolniej... Życie... :-) - CZy mógłbyś napisać jakiś szybki przepis na SSS shader w LW? - Czy enviroments w LEGACY to obiekty 3d czy raczej plaskacze ze zdjęciami dokładane w kompozycji? - jak wygląda proces udźwiękowiania Twoich filmów? Sam nagrywasz i podkładasz dźwięki? Edytowane 10 Lipiec 2008 przez viater
jaceks Napisano 10 Lipiec 2008 Napisano 10 Lipiec 2008 (edytowane) Witam Szczerze gratuluje talentu i pracowitości. Dołączam skromne pytanie. 1) Greps z makietami to bardzo dobre rozwiązanie, dość często stosowane w przemyśle filmowym. Problemem jest tylko dopasowanie materiału filmowego z 3D. Jak widzę kamera w Arce w niektórych momentach "chodzi" bardzo dynamicznie.Ty skorzystałeś z programu do camera trackingu czy miałeś dostęp do np.MILO? 2) Napisałeś wcześniej, że zaczynałeś żyć z grafiki od DTP. Czy uważasz, że pomaga ci to w w tej chwili w panowaniu nad kolorem? 3) W jaki sposób zaczynasz pracę nad nowym projektem? Kartka i ołówek? Rysujesz storyboardy do swoich scenariuszy? 4) Istnieją różne szkoły czasu pracy - jedni wolą wczesny ranek inni zaczynają pracę po północy. W jakiej części dnia tobie pracuje się najwydajniej? 5)Wspomniałeś, że na dziś jedynie renderujesz w Lightwave. Miałeś już styczność z wersją beta 9,5? Jak ci się widzą usprawnienia? Pozdrawiam i życzę takiej pracowitości jak dotychczas. Edytowane 10 Lipiec 2008 przez jaceks
grzesiekj Napisano 10 Lipiec 2008 Napisano 10 Lipiec 2008 1) Greps z makietami to bardzo dobre rozwiązanie, dość często stosowane w przemyśle filmowym. Problemem jest tylko dopasowanie materiału filmowego z 3D. Jak widzę kamera w Arce w niektórych momentach "chodzi" bardzo dynamicznie.Ty skorzystałeś z programu do camera trackingu czy miałeś dostęp do np.MILO? Dostep do milo mialem w arce oczywiscie, bo koproducentem arki jest Platige Image :) Ale milo to nie jakies cuda niwidy, tym bardziej ze uzywalismy doczepionego na metalowych sztancach aparatu fotograficznego, nie kamery - wiec i tak trzeba bylo trakowac ujecia. 2) Napisałeś wcześniej, że zaczynałeś żyć z grafiki od DTP. Czy uważasz, że pomaga ci to w w tej chwili w panowaniu nad kolorem? Raczej ASP w tym pomaga. 3) W jaki sposób zaczynasz pracę nad nowym projektem? Kartka i ołówek? Rysujesz storyboardy do swoich scenariuszy? Zaczynam od kartki i olowka, rysuje storyboard, pozniej skanuje calosc i pracuje nad animatikiem. 4) Istnieją różne szkoły czasu pracy - jedni wolą wczesny ranek inni zaczynają pracę po północy. W jakiej części dnia tobie pracuje się najwydajniej? To zalezy tak naprawde od tego kiedy akurat, ktorego dnia mam czas, ale wole pracowac w dzien. W weekendy czasami wstaje o 7mej robie jakies tam swoje rzeczy do 19stej np 5)Wspomniałeś, że na dziś jedynie renderujesz w Lightwave. Miałeś już styczność z wersją beta 9,5? Jak ci się widzą usprawnienia? LW 9 mam, ale uzywam 8.5 z Frpime (90% finalnych ujec renderuje w Fprime (maseczki i spec/odbicia normalnym LW, bo nie mrzy :) Musze sie przesiasc na 9tke z nowym Fprimem, bo te szaderki i nody kusza, poki co to bylo malo stabilne jednak, moze w 9.5 poprawili.
grzesiekj Napisano 10 Lipiec 2008 Napisano 10 Lipiec 2008 viater - CZy mógłbyś napisać jakiś szybki przepis na SSS shader w LW? G2 od Worleya. Dziala w realtime z Fprime - Czy enviroments w LEGACY to obiekty 3d czy raczej plaskacze ze zdjęciami dokładane w kompozycji? w wiekszosci to fotki, mapowane z kamerki na prosta geometrie. - jak wygląda proces udźwiękowiania Twoich filmów? Sam nagrywasz i podkładasz dźwięki? Sam robie wstepny dzwiek - zeby muzyk i dzwiekowiec widzieli o co mi chodzi mniej wiecej - pozniej oddaje to w rece fachowcow. W tym szorciku na cg talk, sam montowalem efekty zassane z sieci - muzyke uzyczyl Skorpik, z ktorym wspolpracowalem przy arce
farelek Napisano 11 Lipiec 2008 Napisano 11 Lipiec 2008 Dzięki za odpowiedź. Interesuje mnie jeszcze ile czasu zakładasz na render pojedynczej klatki? Chodzi mi o to do jakiego stopnia optymalizujesz scenę? Oczywiście pytam o domowy sprzęt. Wydawało by się to łatwe do obliczenia, 3minutowy film to 4500 klatek jeżeli każda robi się 2 min to daje razem 150 godzin... Ale ciekaw jestem jak to wygląda w praktyce przy takim poziomie profesjonalizmu jak twój :) No i pewnie dochodzą jeszcze nie wykorzystane ujęcia.
grzesiekj Napisano 11 Lipiec 2008 Napisano 11 Lipiec 2008 Humfrey Chciałbym się spytać jak się uczyłeś? Konkretnie chodzi mi o to czy zdobywałeś po trochu wiedzę z tych wszystkich dziedzin dotyczących grafiki (animacja, modeling, teksturowanie, lighting itd) czy może rzucałeś się tylko na jedną chcąc doprowadzić ją do perfekcji, a potem następną i następną... czy są jakieś wyjątkowe książki, tutoriale, może ludzie którzy nauczyli Cię najwięcej w konkretnej dziedzinie? Generalnie na poczatku nauczylem sie najweicej przy szorcie Mantis - zalozylem sobie ze zorbie caly film - od poczatku do konca sam - no i uczylem sie w ten sposob. - z tutoriali w sieci glownie, czytajac jakies opracowania i podrecznik do Cinema 4D. Pozniej, kiedy przyjeli mnie do Platige - to uczylem sie juz przy projektach - i to byla najlepsza szkola ;) i tak, uczylem sie wszystkieog na raz - i to z terminem oddania spotu do telewizji, wiec nie bylo mowy o leserowaniu ;) --- Makieta do Arki wygląda świetnie, ale nie mogę się oprzeć wrażeniu, że jest to trochę taka sztuka dla sztuki. Gdybyś zrobił ją w całości na komputerze, czy różnica w jakości byłaby aż tak znacząca jeżeli chodzi o wrażenie wywoływane na widzach? Jeżeli tak to jak ustalić co zrobić na komputerze a co lepiej w realu? pozdrawiam Moze i nie bylaby znaczaca roznica w samym modelu - ale w oswietleniu, czasu renderingu itd, detalu - to tu makieta chyba wygrywa. no ale przedewszystkim chcialem pracowac na planie filmowym - z kamera, milo i oswietleniem - a nie wszystko w komputerze, bo to po prostu strasznie montonne jest to cale CG i 3D :) Ja uwazam ze co sie da to zawsze lepiej zrobic w realu niz w komputerze.
grzesiekj Napisano 11 Lipiec 2008 Napisano 11 Lipiec 2008 farelek Dzięki za odpowiedź. Interesuje mnie jeszcze ile czasu zakładasz na render pojedynczej klatki? Chodzi mi o to do jakiego stopnia optymalizujesz scenę? Oczywiście pytam o domowy sprzęt. Wydawało by się to łatwe do obliczenia, 3minutowy film to 4500 klatek jeżeli każda robi się 2 min to daje razem 150 godzin... Ale ciekaw jestem jak to wygląda w praktyce przy takim poziomie profesjonalizmu jak twój :) Przy renderingu w Fprime, jakos nie musze specjalnie sie o to martwic. Tak ja akurat trafilesz - srednio klatki w pelnej HD (1920x1080) do Arki liczyly sie okolo 1- 3 minuty na klatke na moim laptopie. Byla jedna, koncowa scena - rekordowo 12 minut na klatke - ale to w zasadzie ostatnie ujecie tylko. W przypadku Legacy - wszyskto poszlo ponizej minuty na klatke.
grzesiekj Napisano 11 Lipiec 2008 Napisano 11 Lipiec 2008 (edytowane) Moderatorzy zamykaja QA, chcialbym wiec wszysktim podziekowac za gratulacje i zainteresowanie :) Pozdrawiam serdecznie! Grzesiek Edytowane 11 Lipiec 2008 przez grzesiekj
KLICEK Napisano 11 Lipiec 2008 Autor Napisano 11 Lipiec 2008 Grzegorzu dzieki wielkie za Twoj czas to bylo wspaniale q/a, bardzo sie ciesze ze zechciales wziac w nim udzial :) wielkie pozdrowienia Marcin 1
Rekomendowane odpowiedzi