09121986 Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 (edited) Edited November 10, 2008 by 09121986 1 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
09121986 Posted November 10, 2008 Author Share Posted November 10, 2008 (edited) Podczas robienia modelu mp3 ,musiałem zrobić malutkie śrubeczki ,próbowałem booleana - na kuli ,cylindrze nie dawało to ładnego efektu. Myślałem myślałem i wymyśliłem wydaje mi się że znalazłem dobry i prosty sposób na zrobienie jej. Natchneło mnie pózną nocą i postanowiłem zrobić tutorial na ten temat. Starałem się użyć jak największej liczby użytecznych funkcji. Dla początkujących powinien być przydatny. Jako że zaczynam przygodę z maxem to kilka miesięcy w tył dla mnie taki tutorial byłby bardzo użyteczny , więc chwile posiedziałem i oto on. Mam nadzieje że komuś się przyda. Enjoy and make your own Śrubka :D Zaczynamy Robimy cylinder (średnica i wysokość wedle uznania, jak główka śrubki :P) segmenty ustawiamy tak : High – 3 Cap – 1 Sides – 16 Następnie prawy klikna cylindrze i zamieniamy (Convert to) w Editable Poly. Przechodzimy do Top View , wybieramy edycje na poziomie vertex ,wchodzimy w Edit geometry i włączamy narzedzie Cut.I tniemy jak na pokazane poniżej: Następnie selekcjonujemy w oknie front lub left wszytkie werteksy leżące w środku ,i używamy narzędzia skalowania. Skalujemy w osi pionowej i zbliżamy je do krawędzi .(Potem użyjemy Turbo Smooth i dzieki temu skalowaniu krawędź będzie odpowiednio zaokrąglona) Przechodzimy do edycji polygon ,zaznaczamy 5 polygonów które będą służyć nam za otwór na śrubokręt i je kasujemy. Przechodzimy na tryb edycji Border zaznaczamy powstały otwór i z wciśniętym klawiszem Shift przeciągamy w dół nadając głębokość otworowi. Teraz przechodzimy do edycji Edge i zaznaczamy następujące linie (tylko 2 naraz leżące równolegle do siebie)a następnie wchodzimy w roletke Edit Edges i używamy funkcji Bridge. Zostaje nam pusty kwadracik na środku ,więc klik na edycje Border, zaznaczamy brzegi dziury i z roletki Edit Borders wybieramy funkcje Cap ,która ją załata. http://img221.imageshack.us/img221/7348/99384224dd0.jpg Nastepnie wychodzimy z trybu edycji naciskając na przycisk Editable poly.Następnym krokiem będzie dodanie modyfikatora Turbo Smooth.Więc rozwijamy listę modyfikatorów i klikamy na Turbo Smooth.Efekt jeszcze nie jest taki jak powinien być ,więc wyłączamy działanie modyfikator klikając w świecącą się żarówke (ułatwia to pracę gdyż na bieżąco możemy sprawdzać jak będzie wyglądał nasz model po wygładzeniu Wł/Wył żarówke).Ustawiamy siłę wygładzenia na 2 (Iterations) Wyłączamy żarówke ,wracamy na tryb edycji Edge, i zaznaczamy wszystkie brzegi otworu,te w środku również. Rozwijamy roletke Edit Edges ,klikamy w w kwadratową ikonke okienka obok funkcji Chamfer ,ukazuje się nam okienko Chamfer Edges ,gdzie w amount wstukujemy 0,5 ,kilkamy Ok.(opcja chamfer pozwala rozdzielić równolegle Edge na dwa ,co pozwala nam wyostrzyć brzegi ,gdy pózniej będziemy obiekt wygładzać Turbo Smoothem … dlatego też skalowaliśmy brzegi na początku tutoriala by zbliżyć edge do siebie) Na brzegach pojawiły się nam brzydkie trójkąty i pięciokąty , a najlepiej siatke obiektu utrzymywać w czterobokach. Więc trzeba je zlikwidować.Użyjemy do tego funkcji Collapse , wchodzimy w tryb vertex ,rozwijamy roletke Edit Geometry … zaznaczamy dwa vertexy i je łączymy ze sobą klikając Collapse.(Collapse pozawala na złączenie vertexów ze sobą na połowie długości odcinka na którym leżą) Czynność powtarzamy dla wszystkich rogów gdzie zaistniała ta sytuacja. Następnie włączamy żarówke , przechodzimy do widoku Top , zaznaczamy wszystkie vertexy , używamy funkcji skalowania(Już było wcześniej) i skalujemy werteksy do środka (względem osi x i y). Efekt powinien wyglądać tak jak na zdjęciu. Nastepnie klikamy na dwa Edge na brzegu naszej główki ,rozwijamy roletke Selection ,i klikamy w funkcje Loop.(zaznacza ona wszystkie edge leżące wzdłuż tych które mamy zaznaczone) Gdy obydwie obręcze są zaznaczone , przeciągamy je mniej więcej na połowę wysokości naszej główki, włączamy Turbo Smooth i mamy śliczną główkę od śrubki :) ;) Teraz troche szybciej polecimy z dołem :)musicie się coś pomęczyc sami ;) Mianowicie przechodzimy na tryb edycji Polygon. Kasujemy spód naszej główki ,przechodzimy do edycji Border i zaznaczamy brzeg.Skalujemy go z Swiftem względem x i y do rozmiaru śrubki.Po czym lecimy w dół na długość jaką ma mieć (nie zapominamy o wciśniętym Shifcie).Puszcamy Shift i znow wciskamy lecimy troche w dół i skalujemy by nasza śróba była troszke ostra.(na koniec skalujemy troche przechodzimy do edycji werteksów i spawamy je ze sobą(collapse), dodatkowo używamy chamfer na łączeniu z główką i na samym dole dla zaostrzenia przejścia) Powinno wyjść tak . Następnie zaznaczamy jeden Edge na brzegu, naszej hmmm niech będzie nóżki :P :) A następnie z roletki Selection klikamy Ring(ring jest to narzędzie do zaznaczania wszystkich równoległych Edge do tej w obecnej chwili zaznaczonej)czyli po naciśnięciu będziemy mieli zaznaczone wszystkie edge dookoła nóżki. Następnie rozwijamy roletke Edit Edges i używamy narzędzia Connect (klikamy w to małe okienko obok ,Connect łączy zaznaczone edge na pół – im wiecej części tym na więcej równych części zostaną podzielone)ja użyłem 18 (pole segments) / pola slide i pinch są banalne do zrozumienia,pobawcie się a zrozumiecie ) Mając nadal zaznaczone edge ciskamy chamfer (ja użyłem odległości 3)po czym przechodzimy do widoku z boku ,wchodzimy w edycje poligonów, i zaznaczamy powstałe paseczki.(czywiście każde nowe zaznaczenie z wciśniętym klawiszem Ctrl ) gdy wszytkie już mamy obracamy je by nadać im skośny bieg(około 10 – 20 stopni). Przechodzimy do rolety Edit polygons , klikamy okienko obok Extrude i wytłaczamy do zewnątrz (musi być włączone by Normals) No i mamy śrubkę ;) Tutorial jest przeznaczony dla początkujących . Mam nadzieję że się podobał i komuś się przyda :) Jak się spodobał to klikajcie w moje serduszko :D ;) PS. Jeżeli są jakieś błędy niedopatrzenia itd. Proszę mówić to poprawie.Pisany był koło własnie 2 w nocy więc coś mogłem złe zrobić :PP Proszę o nierozprowadzanie go poza to forum ,gdyż robiłem go z myślą o tym forum i jego użytkownikach. Pozdrawiam Mateusz Edited November 10, 2008 by 09121986 2 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
prrrszalony Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 W planach mam dać drugi raz szansę 3ds maxowi, więc pewnie przerobie Twojego tutka. Dzięki! :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomala Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 ale ta śrubka ma zły gwint :D Link to comment Share on other sites More sharing options...
arev Posted November 11, 2008 Share Posted November 11, 2008 Zły byłby w drugą stronę. Tu w ogóle nie ma gwintu ^^ Wesoły tutek, ale modelowanie... obręczy przypominających gwint mija się trochę z celem gdy śrubki mają być wkręcone w model. To tylko taka rada żebyś w następnych modelach nie przesadzał z elementami, których w ogóle nie widać ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomala Posted November 11, 2008 Share Posted November 11, 2008 Szybki sposób na gwint, jak coś to usunę: Link to comment Share on other sites More sharing options...
09121986 Posted November 11, 2008 Author Share Posted November 11, 2008 arev - hehe w sumie miałem zrobić tylko główkę ale tak na szybko dodałem ten gwint , bo tutorial "making of a główka od śrubki" to już by była przesada :) pare narzędzi użyłem dodatkowych, jak na pierwszy tut to chyba ujdzie ... Tomala - nie no coś ty nie kasuj , dobry patent ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Azriel Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 Świetny tutorial, dzięki :) Reput. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sker Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 (edited) Dzięki za tutka (+rep), jednak jako początkujący nie bardzo rozumiem tę część: - "spawamy je ze sobą(collapse)" - Które werteksy spawamy? Próbowałem zrobić to intuicyjnie, ale jakieś dziwne efekty mi wychodziły. :/ - "dodatkowo używamy chamfer na łączeniu z główką i na samym dole dla zaostrzenia przejścia" - To też próbowałem, jednak z rezultatem podobnym jak wyżej. EDIT1: Wszystko już zostało wyjaśnione dzięki autorowi powyższego tutka. :) Edited November 29, 2008 by sker Link to comment Share on other sites More sharing options...
wesol Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Dzięki, wymodelowane :) @sker ja tez tego nie zrozumiałem, pominąłem i moja śrubka wygląda dobrze. oczywiście +R Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muminek Posted March 23, 2009 Share Posted March 23, 2009 Nie macie czegoś o gwintach ? Ale taki prawdziwy gwint po spirali a nie fake :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uszatek Posted March 31, 2009 Share Posted March 31, 2009 Wymodelowane, nawet wyszło :] ... no i nauczyłem się paru przydatnych funkcji... aż się dziwię, że mogłem wcześniej bez nich żyć :D (+rep) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest czajnick Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 szkoda tylko tego oszukanego gwintu... a tak to OK! pozdro Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mlody666 Posted July 13, 2009 Share Posted July 13, 2009 Super tutorial ukazuje wiele przydatnych opcji do codziennego modelowania :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
h1rek Posted August 27, 2009 Share Posted August 27, 2009 wszystko poszło ładnie ;] tutorial dobry bo pokazuje dużo możliwości dla nowych takich jak ja :cool: :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chaczyk Posted December 19, 2009 Share Posted December 19, 2009 Dobry tut, kilka nowych rzeczy, ogólnie dzięki. Poniżej moje śrubki. :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mafialt Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 To nie śrubka xD to wkręt Link to comment Share on other sites More sharing options...
lex Posted February 10, 2010 Share Posted February 10, 2010 (edited) Witam na forum. Tutorial świetny, ale na początku tłumaczyłeś wszystko elegancko krok po kroku, potem chyba Ci się nie chciało i chyba każdy początkujący użytkownik by się pogubił. Na szczęście na podstawie mojej nikłej znajomości 3ds maxa udało się coś wykombinować :P, ale inaczej niż ty to robiłeś, choć efekt chyba ten sam. Tylko, że takie śrubki chyba nie są zbyt praktyczne, u mnie wyszło 21 000 poly. z 10 takich śrubek + równie szczegółowy model np. mp3 - olaboga ! .... Edited February 10, 2010 by lex Link to comment Share on other sites More sharing options...
sergiusz Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Na zdjeciu tutorialu na cylindrze w oknie perspective widac ze tuba jest podzielona na segmenty czy moglby mi powiedziec jak to wlaczyc? bo u mnie nie widac tych krateczek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bruneq Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 f4 czy tam f3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dreamer1x6xX Posted February 10, 2011 Share Posted February 10, 2011 Dzięki za tuta przydał się - ogólnie miałem problem przy tym gwincie (nie doczytałem ostatniego zdania i nie wiedziałem jak mam osiągnąć zamierzony efekt xD). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now