Skocz do zawartości

[Modelowanie]Making of a Śrubka Tutorial[3Ds Max]


09121986

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 20
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Podczas robienia modelu mp3 ,musiałem zrobić malutkie śrubeczki ,próbowałem booleana - na kuli ,cylindrze nie dawało to ładnego efektu. Myślałem myślałem i wymyśliłem wydaje mi się że znalazłem dobry i prosty sposób na zrobienie jej.

 

Natchneło mnie pózną nocą i postanowiłem zrobić tutorial na ten temat.

Starałem się użyć jak największej liczby użytecznych funkcji.

Dla początkujących powinien być przydatny.

Jako że zaczynam przygodę z maxem to kilka miesięcy w tył dla mnie taki tutorial byłby bardzo użyteczny , więc chwile posiedziałem i oto on.

Mam nadzieje że komuś się przyda.

 

Enjoy and make your own Śrubka :D

 

 

Zaczynamy

Robimy cylinder (średnica i wysokość wedle uznania, jak główka śrubki :P) segmenty ustawiamy tak :

High – 3 Cap – 1 Sides – 16

 

12127416an4.jpg

 

Następnie prawy klikna cylindrze i zamieniamy (Convert to) w Editable Poly.

Przechodzimy do Top View , wybieramy edycje na poziomie vertex ,wchodzimy w Edit geometry i włączamy narzedzie Cut.I tniemy jak na pokazane poniżej:

 

13172005sh9.jpg

 

Następnie selekcjonujemy w oknie front lub left wszytkie werteksy leżące w środku ,i używamy narzędzia skalowania. Skalujemy w osi pionowej i zbliżamy je do krawędzi .(Potem użyjemy Turbo Smooth i dzieki temu skalowaniu krawędź będzie odpowiednio zaokrąglona)

 

 

40086333sc0.jpg

 

 

 

Przechodzimy do edycji polygon ,zaznaczamy 5 polygonów które będą służyć nam za otwór na śrubokręt i je kasujemy. Przechodzimy na tryb edycji Border zaznaczamy powstały otwór i z wciśniętym klawiszem Shift przeciągamy w dół nadając głębokość otworowi.

 

97580377sb7.jpg

 

Teraz przechodzimy do edycji Edge i zaznaczamy następujące linie (tylko 2 naraz leżące równolegle do siebie)a następnie wchodzimy w roletke Edit Edges i używamy funkcji Bridge.

 

60619210ph7.jpg

 

Zostaje nam pusty kwadracik na środku ,więc klik na edycje Border, zaznaczamy brzegi dziury i z roletki Edit Borders wybieramy funkcje Cap ,która ją załata.

 

http://img221.imageshack.us/img221/7348/99384224dd0.jpg

 

 

Nastepnie wychodzimy z trybu edycji naciskając na przycisk Editable poly.Następnym krokiem będzie dodanie modyfikatora Turbo Smooth.Więc rozwijamy listę modyfikatorów i klikamy na Turbo Smooth.Efekt jeszcze nie jest taki jak powinien być ,więc wyłączamy działanie modyfikator klikając w świecącą się żarówke (ułatwia to pracę gdyż na bieżąco możemy sprawdzać jak będzie wyglądał nasz model po wygładzeniu Wł/Wył żarówke).Ustawiamy siłę wygładzenia na 2 (Iterations)

 

69192709pn9.jpg

 

Wyłączamy żarówke ,wracamy na tryb edycji Edge, i zaznaczamy wszystkie brzegi otworu,te w środku również.

 

24809436lj7.jpg

 

Rozwijamy roletke Edit Edges ,klikamy w w kwadratową ikonke okienka obok funkcji Chamfer ,ukazuje się nam okienko Chamfer Edges ,gdzie w amount wstukujemy 0,5 ,kilkamy Ok.(opcja chamfer pozwala rozdzielić równolegle Edge na dwa ,co pozwala nam wyostrzyć brzegi ,gdy pózniej będziemy obiekt wygładzać Turbo Smoothem … dlatego też skalowaliśmy brzegi na początku tutoriala by zbliżyć edge do siebie)

 

11005976vz3.jpg

 

Na brzegach pojawiły się nam brzydkie trójkąty i pięciokąty , a najlepiej siatke obiektu utrzymywać w czterobokach.

 

10tu4.jpg

 

Więc trzeba je zlikwidować.Użyjemy do tego funkcji Collapse , wchodzimy w tryb vertex ,rozwijamy roletke Edit Geometry … zaznaczamy dwa vertexy i je łączymy ze sobą klikając Collapse.(Collapse pozawala na złączenie vertexów ze sobą na połowie długości odcinka na którym leżą)

Czynność powtarzamy dla wszystkich rogów gdzie zaistniała ta sytuacja.

 

11zm8.jpg

 

Następnie włączamy żarówke , przechodzimy do widoku Top , zaznaczamy wszystkie vertexy , używamy funkcji skalowania(Już było wcześniej) i skalujemy werteksy do środka (względem osi x i y).

Efekt powinien wyglądać tak jak na zdjęciu.

 

12sw7.jpg

 

Nastepnie klikamy na dwa Edge na brzegu naszej główki ,rozwijamy roletke Selection ,i klikamy w funkcje Loop.(zaznacza ona wszystkie edge leżące wzdłuż tych które mamy zaznaczone)

 

13bb0.jpg

 

Gdy obydwie obręcze są zaznaczone , przeciągamy je mniej więcej na połowę wysokości naszej główki, włączamy Turbo Smooth i mamy śliczną główkę od śrubki :) ;)

Teraz troche szybciej polecimy z dołem :)musicie się coś pomęczyc sami ;)

Mianowicie przechodzimy na tryb edycji Polygon. Kasujemy spód naszej główki ,przechodzimy do edycji Border i zaznaczamy brzeg.Skalujemy go z Swiftem względem x i y do rozmiaru śrubki.Po czym lecimy w dół na długość jaką ma mieć (nie zapominamy o wciśniętym Shifcie).Puszcamy Shift i znow wciskamy lecimy troche w dół i skalujemy by nasza śróba była troszke ostra.(na koniec skalujemy troche przechodzimy do edycji werteksów i spawamy je ze sobą(collapse), dodatkowo używamy chamfer na łączeniu z główką i na samym dole dla zaostrzenia przejścia)

Powinno wyjść tak .

 

14kt0.jpg

 

Następnie zaznaczamy jeden Edge na brzegu, naszej hmmm niech będzie nóżki :P :) A następnie z roletki Selection klikamy Ring(ring jest to narzędzie do zaznaczania wszystkich równoległych Edge do tej w obecnej chwili zaznaczonej)czyli po naciśnięciu będziemy mieli zaznaczone wszystkie edge dookoła nóżki. Następnie rozwijamy roletke Edit Edges i używamy narzędzia Connect (klikamy w to małe okienko obok ,Connect łączy zaznaczone edge na pół – im wiecej części tym na więcej równych części zostaną podzielone)ja użyłem 18 (pole segments) / pola slide i pinch są banalne do zrozumienia,pobawcie się a zrozumiecie )

 

 

15vf7.jpg

 

Mając nadal zaznaczone edge ciskamy chamfer (ja użyłem odległości 3)po czym przechodzimy do widoku z boku ,wchodzimy w edycje poligonów, i zaznaczamy powstałe paseczki.(czywiście każde nowe zaznaczenie z wciśniętym klawiszem Ctrl ) gdy wszytkie już mamy obracamy je by nadać im skośny bieg(około 10 – 20 stopni).

 

16cb6.jpg

 

Przechodzimy do rolety Edit polygons , klikamy okienko obok Extrude i wytłaczamy do zewnątrz (musi być włączone by Normals)

No i mamy śrubkę ;)

 

 

 

 

Tutorial jest przeznaczony dla początkujących .

Mam nadzieję że się podobał i komuś się przyda :)

Jak się spodobał to klikajcie w moje serduszko :D ;)

 

PS. Jeżeli są jakieś błędy niedopatrzenia itd. Proszę mówić to poprawie.Pisany był koło własnie 2 w nocy więc coś mogłem złe zrobić :PP

 

Proszę o nierozprowadzanie go poza to forum ,gdyż robiłem go z myślą o tym forum i jego użytkownikach.

 

Pozdrawiam

Mateusz

Edytowane przez 09121986
  • Like 2
  • Confused 6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zły byłby w drugą stronę. Tu w ogóle nie ma gwintu ^^

Wesoły tutek, ale modelowanie... obręczy przypominających gwint mija się trochę z celem gdy śrubki mają być wkręcone w model. To tylko taka rada żebyś w następnych modelach nie przesadzał z elementami, których w ogóle nie widać ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

arev - hehe w sumie miałem zrobić tylko główkę ale tak na szybko dodałem ten gwint , bo tutorial "making of a główka od śrubki" to już by była przesada :)

pare narzędzi użyłem dodatkowych, jak na pierwszy tut to chyba ujdzie ...

 

Tomala - nie no coś ty nie kasuj , dobry patent ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za tutka (+rep), jednak jako początkujący nie bardzo rozumiem tę część:

 

- "spawamy je ze sobą(collapse)" - Które werteksy spawamy? Próbowałem zrobić to intuicyjnie, ale jakieś dziwne efekty mi wychodziły. :/

 

- "dodatkowo używamy chamfer na łączeniu z główką i na samym dole dla zaostrzenia przejścia" - To też próbowałem, jednak z rezultatem podobnym jak wyżej.

 

EDIT1: Wszystko już zostało wyjaśnione dzięki autorowi powyższego tutka. :)

Edytowane przez sker
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam na forum. Tutorial świetny, ale na początku tłumaczyłeś wszystko elegancko krok po kroku, potem chyba Ci się nie chciało i chyba każdy początkujący użytkownik by się pogubił. Na szczęście na podstawie mojej nikłej znajomości 3ds maxa udało się coś wykombinować :P, ale inaczej niż ty to robiłeś, choć efekt chyba ten sam.

Tylko, że takie śrubki chyba nie są zbyt praktyczne, u mnie wyszło 21 000 poly. z 10 takich śrubek + równie szczegółowy model np. mp3 - olaboga ! ....

Edytowane przez lex
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość sergiusz

Na zdjeciu tutorialu na cylindrze w oknie perspective widac ze tuba jest podzielona na segmenty czy moglby mi powiedziec jak to wlaczyc? bo u mnie nie widac tych krateczek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Dreamer1x6xX

Dzięki za tuta przydał się - ogólnie miałem problem przy tym gwincie (nie doczytałem ostatniego zdania i nie wiedziałem jak mam osiągnąć zamierzony efekt xD).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności