09121986 Napisano 10 Listopad 2008 Share Napisano 10 Listopad 2008 (edytowane) Edytowane 10 Listopad 2008 przez 09121986 1 4 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
09121986 Napisano 10 Listopad 2008 Autor Share Napisano 10 Listopad 2008 (edytowane) Podczas robienia modelu mp3 ,musiałem zrobić malutkie śrubeczki ,próbowałem booleana - na kuli ,cylindrze nie dawało to ładnego efektu. Myślałem myślałem i wymyśliłem wydaje mi się że znalazłem dobry i prosty sposób na zrobienie jej. Natchneło mnie pózną nocą i postanowiłem zrobić tutorial na ten temat. Starałem się użyć jak największej liczby użytecznych funkcji. Dla początkujących powinien być przydatny. Jako że zaczynam przygodę z maxem to kilka miesięcy w tył dla mnie taki tutorial byłby bardzo użyteczny , więc chwile posiedziałem i oto on. Mam nadzieje że komuś się przyda. Enjoy and make your own Śrubka :D Zaczynamy Robimy cylinder (średnica i wysokość wedle uznania, jak główka śrubki :P) segmenty ustawiamy tak : High – 3 Cap – 1 Sides – 16 Następnie prawy klikna cylindrze i zamieniamy (Convert to) w Editable Poly. Przechodzimy do Top View , wybieramy edycje na poziomie vertex ,wchodzimy w Edit geometry i włączamy narzedzie Cut.I tniemy jak na pokazane poniżej: Następnie selekcjonujemy w oknie front lub left wszytkie werteksy leżące w środku ,i używamy narzędzia skalowania. Skalujemy w osi pionowej i zbliżamy je do krawędzi .(Potem użyjemy Turbo Smooth i dzieki temu skalowaniu krawędź będzie odpowiednio zaokrąglona) Przechodzimy do edycji polygon ,zaznaczamy 5 polygonów które będą służyć nam za otwór na śrubokręt i je kasujemy. Przechodzimy na tryb edycji Border zaznaczamy powstały otwór i z wciśniętym klawiszem Shift przeciągamy w dół nadając głębokość otworowi. Teraz przechodzimy do edycji Edge i zaznaczamy następujące linie (tylko 2 naraz leżące równolegle do siebie)a następnie wchodzimy w roletke Edit Edges i używamy funkcji Bridge. Zostaje nam pusty kwadracik na środku ,więc klik na edycje Border, zaznaczamy brzegi dziury i z roletki Edit Borders wybieramy funkcje Cap ,która ją załata. http://img221.imageshack.us/img221/7348/99384224dd0.jpg Nastepnie wychodzimy z trybu edycji naciskając na przycisk Editable poly.Następnym krokiem będzie dodanie modyfikatora Turbo Smooth.Więc rozwijamy listę modyfikatorów i klikamy na Turbo Smooth.Efekt jeszcze nie jest taki jak powinien być ,więc wyłączamy działanie modyfikator klikając w świecącą się żarówke (ułatwia to pracę gdyż na bieżąco możemy sprawdzać jak będzie wyglądał nasz model po wygładzeniu Wł/Wył żarówke).Ustawiamy siłę wygładzenia na 2 (Iterations) Wyłączamy żarówke ,wracamy na tryb edycji Edge, i zaznaczamy wszystkie brzegi otworu,te w środku również. Rozwijamy roletke Edit Edges ,klikamy w w kwadratową ikonke okienka obok funkcji Chamfer ,ukazuje się nam okienko Chamfer Edges ,gdzie w amount wstukujemy 0,5 ,kilkamy Ok.(opcja chamfer pozwala rozdzielić równolegle Edge na dwa ,co pozwala nam wyostrzyć brzegi ,gdy pózniej będziemy obiekt wygładzać Turbo Smoothem … dlatego też skalowaliśmy brzegi na początku tutoriala by zbliżyć edge do siebie) Na brzegach pojawiły się nam brzydkie trójkąty i pięciokąty , a najlepiej siatke obiektu utrzymywać w czterobokach. Więc trzeba je zlikwidować.Użyjemy do tego funkcji Collapse , wchodzimy w tryb vertex ,rozwijamy roletke Edit Geometry … zaznaczamy dwa vertexy i je łączymy ze sobą klikając Collapse.(Collapse pozawala na złączenie vertexów ze sobą na połowie długości odcinka na którym leżą) Czynność powtarzamy dla wszystkich rogów gdzie zaistniała ta sytuacja. Następnie włączamy żarówke , przechodzimy do widoku Top , zaznaczamy wszystkie vertexy , używamy funkcji skalowania(Już było wcześniej) i skalujemy werteksy do środka (względem osi x i y). Efekt powinien wyglądać tak jak na zdjęciu. Nastepnie klikamy na dwa Edge na brzegu naszej główki ,rozwijamy roletke Selection ,i klikamy w funkcje Loop.(zaznacza ona wszystkie edge leżące wzdłuż tych które mamy zaznaczone) Gdy obydwie obręcze są zaznaczone , przeciągamy je mniej więcej na połowę wysokości naszej główki, włączamy Turbo Smooth i mamy śliczną główkę od śrubki :) ;) Teraz troche szybciej polecimy z dołem :)musicie się coś pomęczyc sami ;) Mianowicie przechodzimy na tryb edycji Polygon. Kasujemy spód naszej główki ,przechodzimy do edycji Border i zaznaczamy brzeg.Skalujemy go z Swiftem względem x i y do rozmiaru śrubki.Po czym lecimy w dół na długość jaką ma mieć (nie zapominamy o wciśniętym Shifcie).Puszcamy Shift i znow wciskamy lecimy troche w dół i skalujemy by nasza śróba była troszke ostra.(na koniec skalujemy troche przechodzimy do edycji werteksów i spawamy je ze sobą(collapse), dodatkowo używamy chamfer na łączeniu z główką i na samym dole dla zaostrzenia przejścia) Powinno wyjść tak . Następnie zaznaczamy jeden Edge na brzegu, naszej hmmm niech będzie nóżki :P :) A następnie z roletki Selection klikamy Ring(ring jest to narzędzie do zaznaczania wszystkich równoległych Edge do tej w obecnej chwili zaznaczonej)czyli po naciśnięciu będziemy mieli zaznaczone wszystkie edge dookoła nóżki. Następnie rozwijamy roletke Edit Edges i używamy narzędzia Connect (klikamy w to małe okienko obok ,Connect łączy zaznaczone edge na pół – im wiecej części tym na więcej równych części zostaną podzielone)ja użyłem 18 (pole segments) / pola slide i pinch są banalne do zrozumienia,pobawcie się a zrozumiecie ) Mając nadal zaznaczone edge ciskamy chamfer (ja użyłem odległości 3)po czym przechodzimy do widoku z boku ,wchodzimy w edycje poligonów, i zaznaczamy powstałe paseczki.(czywiście każde nowe zaznaczenie z wciśniętym klawiszem Ctrl ) gdy wszytkie już mamy obracamy je by nadać im skośny bieg(około 10 – 20 stopni). Przechodzimy do rolety Edit polygons , klikamy okienko obok Extrude i wytłaczamy do zewnątrz (musi być włączone by Normals) No i mamy śrubkę ;) Tutorial jest przeznaczony dla początkujących . Mam nadzieję że się podobał i komuś się przyda :) Jak się spodobał to klikajcie w moje serduszko :D ;) PS. Jeżeli są jakieś błędy niedopatrzenia itd. Proszę mówić to poprawie.Pisany był koło własnie 2 w nocy więc coś mogłem złe zrobić :PP Proszę o nierozprowadzanie go poza to forum ,gdyż robiłem go z myślą o tym forum i jego użytkownikach. Pozdrawiam Mateusz Edytowane 10 Listopad 2008 przez 09121986 2 6 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
prrrszalony Napisano 10 Listopad 2008 Share Napisano 10 Listopad 2008 W planach mam dać drugi raz szansę 3ds maxowi, więc pewnie przerobie Twojego tutka. Dzięki! :) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomala Napisano 10 Listopad 2008 Share Napisano 10 Listopad 2008 ale ta śrubka ma zły gwint :D Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
arev Napisano 11 Listopad 2008 Share Napisano 11 Listopad 2008 Zły byłby w drugą stronę. Tu w ogóle nie ma gwintu ^^ Wesoły tutek, ale modelowanie... obręczy przypominających gwint mija się trochę z celem gdy śrubki mają być wkręcone w model. To tylko taka rada żebyś w następnych modelach nie przesadzał z elementami, których w ogóle nie widać ;) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomala Napisano 11 Listopad 2008 Share Napisano 11 Listopad 2008 Szybki sposób na gwint, jak coś to usunę: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
09121986 Napisano 11 Listopad 2008 Autor Share Napisano 11 Listopad 2008 arev - hehe w sumie miałem zrobić tylko główkę ale tak na szybko dodałem ten gwint , bo tutorial "making of a główka od śrubki" to już by była przesada :) pare narzędzi użyłem dodatkowych, jak na pierwszy tut to chyba ujdzie ... Tomala - nie no coś ty nie kasuj , dobry patent ... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Azriel Napisano 16 Listopad 2008 Share Napisano 16 Listopad 2008 Świetny tutorial, dzięki :) Reput. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sker Napisano 27 Listopad 2008 Share Napisano 27 Listopad 2008 (edytowane) Dzięki za tutka (+rep), jednak jako początkujący nie bardzo rozumiem tę część: - "spawamy je ze sobą(collapse)" - Które werteksy spawamy? Próbowałem zrobić to intuicyjnie, ale jakieś dziwne efekty mi wychodziły. :/ - "dodatkowo używamy chamfer na łączeniu z główką i na samym dole dla zaostrzenia przejścia" - To też próbowałem, jednak z rezultatem podobnym jak wyżej. EDIT1: Wszystko już zostało wyjaśnione dzięki autorowi powyższego tutka. :) Edytowane 29 Listopad 2008 przez sker Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wesol Napisano 12 Luty 2009 Share Napisano 12 Luty 2009 Dzięki, wymodelowane :) @sker ja tez tego nie zrozumiałem, pominąłem i moja śrubka wygląda dobrze. oczywiście +R Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Muminek Napisano 23 Marzec 2009 Share Napisano 23 Marzec 2009 Nie macie czegoś o gwintach ? Ale taki prawdziwy gwint po spirali a nie fake :P Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Uszatek Napisano 31 Marzec 2009 Share Napisano 31 Marzec 2009 Wymodelowane, nawet wyszło :] ... no i nauczyłem się paru przydatnych funkcji... aż się dziwię, że mogłem wcześniej bez nich żyć :D (+rep) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość czajnick Napisano 28 Kwiecień 2009 Share Napisano 28 Kwiecień 2009 szkoda tylko tego oszukanego gwintu... a tak to OK! pozdro Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mlody666 Napisano 13 Lipiec 2009 Share Napisano 13 Lipiec 2009 Super tutorial ukazuje wiele przydatnych opcji do codziennego modelowania :) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
h1rek Napisano 27 Sierpień 2009 Share Napisano 27 Sierpień 2009 wszystko poszło ładnie ;] tutorial dobry bo pokazuje dużo możliwości dla nowych takich jak ja :cool: :P Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Chaczyk Napisano 19 Grudzień 2009 Share Napisano 19 Grudzień 2009 Dobry tut, kilka nowych rzeczy, ogólnie dzięki. Poniżej moje śrubki. :-) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mafialt Napisano 21 Styczeń 2010 Share Napisano 21 Styczeń 2010 To nie śrubka xD to wkręt Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lex Napisano 10 Luty 2010 Share Napisano 10 Luty 2010 (edytowane) Witam na forum. Tutorial świetny, ale na początku tłumaczyłeś wszystko elegancko krok po kroku, potem chyba Ci się nie chciało i chyba każdy początkujący użytkownik by się pogubił. Na szczęście na podstawie mojej nikłej znajomości 3ds maxa udało się coś wykombinować :P, ale inaczej niż ty to robiłeś, choć efekt chyba ten sam. Tylko, że takie śrubki chyba nie są zbyt praktyczne, u mnie wyszło 21 000 poly. z 10 takich śrubek + równie szczegółowy model np. mp3 - olaboga ! .... Edytowane 10 Luty 2010 przez lex Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość sergiusz Napisano 24 Marzec 2010 Share Napisano 24 Marzec 2010 Na zdjeciu tutorialu na cylindrze w oknie perspective widac ze tuba jest podzielona na segmenty czy moglby mi powiedziec jak to wlaczyc? bo u mnie nie widac tych krateczek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bruneq Napisano 24 Marzec 2010 Share Napisano 24 Marzec 2010 f4 czy tam f3 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Dreamer1x6xX Napisano 10 Luty 2011 Share Napisano 10 Luty 2011 Dzięki za tuta przydał się - ogólnie miałem problem przy tym gwincie (nie doczytałem ostatniego zdania i nie wiedziałem jak mam osiągnąć zamierzony efekt xD). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się