Napisano 12 Wrzesie艅 201014 l Witam - to m贸j pierwszy post na tym forum, chocia偶 od dawna je czytam i obserwuje, ale przejd藕my do pytania. 聽 Nurtuje mnie w艂a艣nie pytanie... Chcia艂bym zwi膮za膰 sie w przysz艂o艣ci z gamedevem w艂a艣nie w roli level designera, chocia偶 nie wiem jakie s膮 stawiane wymagania przed nimi i czy z moimi umi臋j臋tno艣ciami mam szanse, w og贸le co艣 zdzia艂a膰. 聽 Zajmowa艂em si臋 dawno temu tworzeniem map w Radiancie, Hammerze, potrafi臋 si臋 pos艂ugiwa膰 Wingsem 3D, ostatnio bawi臋 si臋 UDK, natomiast. Nie mam jaki艣 gigantycznych umiej臋tno艣ci ogolnie zwi膮zanych z modelowaniem (co艣 tam zrobi膰 potrafi臋, ale np. zBrusha nie rusz臋 po u mnie ka偶da fa艂dka w nim zrobiona jest beznadziejna :D ). Mam bogat膮 wyobra藕ni臋, Potrafi臋 co艣 fajnego z艂o偶y膰 do kupy wykorzystuj膮c do tego gotowe assety (to mi chyba zosta艂o z czas贸w zabawy z klockami lego)... 聽 Z drugiej strony- nie znam Maxa (znaczy kiedy艣 go tam pr贸bowa艂em pozna膰, ale kamera w maxie jednak dla mnie jest odra偶aj膮ca), nie znam Mayi (chyba dobrze napisa艂em?:P ), nie potrafi臋 rysowa膰, malowa膰, tworzy膰 tekstur - nie mam talentu do tych rzeczy, ani za bardzo czasu, 偶eby si臋 tego uczy膰, bo kilka 艂adnych lat by mi zesz艂o... W zamian potrafi臋 programowa膰 - og贸lnie zawodowo pracuje jako programista od 5 lat, a zacz膮艂em sie interesowa膰 du偶o wczesniej. Znam zar贸wno C/C++ jak i j臋zyki skryptowe Lua, ActionScript,Python. Obs艂uga takiego Kismeta w UDK to piku艣... Og贸lnie chodzi o to, 偶e potrafi臋 "my艣le膰 jak programista", czyli nie mam problem贸w z jakim艣 oskryptowaniem element贸w, kt贸re ... No w艂a艣nie i tu rodzi sie pierwsze pytanie... Zajmuje si臋 tym Level Designer, czy Gameplay Programmer? Chodzi o oskryptowanie element贸w na danym levelu. 聽 Kolejne pytanie, kt贸re podsumowywuje ten m贸j wyw贸d... Czy Level Designer to osoba, kt贸ra bardziej tworzy plansze w jednym z edytor贸w (UDK, Radiant, Hammer - jakikolwiek inny - wiadomo, to tylko narz臋dzia) i uzupe艂nia je assetami dostarczonych przez innych grafik贸w? Czy mo偶e jest to jednak osoba, kt贸ra sama powinna mie膰 zaje... umiej臋tno艣ci graficzne, 偶eby wykonywa膰 samemu assety i powinna mie膰 Maxa/Maye opanowanego do perfekcji? Czy level designer powinien potrafi膰 tworzy膰/rysowa膰 tekstury? Czy level designer musi umie膰 rysowa膰/malowa膰/szkicowa膰/wydziera膰/nie wiem co tam jeszcze? Czy umiej臋tno艣ci programistyczne mog膮 u艂atwi膰 prac臋 Level Designerowi? czy to jednak LD nie interesuje? 聽 Celowo nie zamieszcz臋 narazie 偶adnej swojej pracy, 偶eby co艣 pokaza膰, bo nie chodzi o to...
Napisano 13 Wrzesie艅 201014 l imo z tego co napisa艂e艣 to jako level designer nadajesz sie idealnie. Jestem zdania ze osoba kt贸ra potrafi podej艣膰 do tematu od strony programistycznej a interesuje si臋 skryptowaniem leveli czyli budowaniem ca艂ych akcji i do tego ma poj臋cie jak to wszystko logicznie posklada膰+ zbudowanie prostej geometrii z bry艂 jest duzo cenniejsza ni偶 enviro artist kt贸ry za zadanie ma tylko "upi臋kszanie" tego, bo samodzielnie tego nie oskryptuje. Jesli dodatkowo by艣 potrafi艂 to co grafik to jeste艣 pere艂k膮 ale bez tego ze znalezieniem pracy w tej dziedzinie wiekszych problem贸w mie膰 nie bedziesz. 聽 pozdr !
Napisano 13 Wrzesie艅 201014 l Autor Szkoda, 偶e tak ma艂y odzew, no ale dzieki wielkie Fr3d3k za Twoje s艂owa bo mnie mocno podbudowa艂y do tego, 偶eby spr贸bowa膰 co艣 zdzia艂a膰 w tym kierunku... W艂a艣nie pracuje nad swoim portfolio oraz robie mapk臋 w UDK, 偶ebym m贸g艂 pokaza膰, 偶e UDK r贸wnie偶 w jakim艣 tam stopniu znam :)
Napisano 13 Wrzesie艅 201014 l My艣l臋, 偶e nie powiniene艣 mie膰 problem贸w ze stanowiskiem level designera wed艂ug tego co piszesz. Je艣li potrafisz z bry艂 podstawowych wyklepa膰 lokacj臋 czy poziom i oskryptowa膰 to gameplayowo to jest git. 聽 Pytanie czy taki enviro artist, kt贸ry ma za zadanie "tylko" to upi臋kszy膰, b臋dzie w stanie wog贸le Tw贸j tw贸r upi臋kszy膰. Bo wiesz, gameplayowo mo偶esz czarowa膰 cuda wianki, a jak przyjdzie do meshowania Twojego levelu to mo偶e si臋 okaza膰, 偶e b臋dzie wygl膮da膰 po meshowaniu jak koniowi spod ogona. 聽 Generalnie rzecz bior膮c, nie musisz umie膰 robi膰 grafiki, ale jakie艣 wyczucie, czy wybra藕nia mocno by zrobi艂o na plus. Max i maya, mo偶esz zna膰 na poziomie edycji podstawowej geometrii. Umiej臋tno艣ci programistyczne zapewne si臋 bardzo przydadz膮. LD tworzy plansze/levele/makiety leveli w edytorze lub zewn臋trzych programach, obk艂ada je assetami raczej w stopniu minimalnym (np. je艣li co艣 wymaga specyficznego oskryptowania) od tego raczej enviro jest. No ale to pewnie zale偶y kto i zale偶y gdzie:) No i jeszcze wysoka komunikatywno艣膰 wskazana, 偶eby Ci臋 grafik klawiatur膮 nie ut艂uk艂.
Napisano 13 Wrzesie艅 201014 l ch艂opaki dobrze pisz膮 聽 nie zadr臋czaj si臋 grafik膮, skup si臋 na takich rzeczach jak odpowiedni layout poziom贸w, og贸lne zagospodarowanie przestrzeni, zapoznaj si臋 z obiektami, dzi臋ki kt贸rym sterujesz rozgrywk膮, w wielu grach s膮 podobne - poznasz UDK to 艂atwiej b臋dzie ci si臋 uczy膰 innego 艣rodowiska 聽 mo偶esz te偶 si臋 zainteresowa膰 o艣wietlaniem leveli, cz臋艣膰 roboty mo偶na zrobi膰 na etapie opracowania grafiki, ale wszystkie dynamiczne 艣wiat艂a b臋dzie trzeba ustawia膰 w edytorze, a rzadko jest specjalista tylko od tego, wi臋c taki skill ci si臋 przyda 聽 radz臋 ci pracowa膰 na prostych teksturach - jednolite kolory + kratka 偶eby 艂atwo by艂o z艂apa膰 skal臋 聽 jakie艣 podstawy w sofcie 3D ci si臋 przydadz膮, ale zapomnij o ZBrushu czy Wingsie, to softy stricte pod organik臋 (postacie)
Napisano 13 Wrzesie艅 201014 l Autor A powiem Wam, ze tutaj mnie troszeczke zaskoczyliscie, gdyz bylem swiecie przekonany, ze LD zajmuje sie rowniez cala otoczka zwiazana z upiekszaniem planszy, wspolpracujac z grafikiem, ktory dostarcza mu po prostu assety do tego. Czyli, ze to jego dzialka (jak juz pisalem przy wspolpracy z grafikiem dostarczajacym asssety) jest zrobic plansze od A do Z (projekt levelu, swiatla, skrypty, assety, triggery, particle, dzwieki, jakies ustawianie volumetricow etc), a tu sie okazuje, ze tym juz zajmuje sie ktos inny :) 聽 Ja tak wlasnie wyobrazalem sobie Level Designera :)
Napisano 13 Wrzesie艅 201014 l Wiesz przedmowcy zapomnieli dodac ze to zalezy od firmy w jakiej bedziesz pracowal i na jakim enginie .Z wlasnego doswiadczenia wiem ze pojecie level designera jest bardzo wzgledne w Polsce . Ja spotkalem sie z taka sytuacja ze w jednej firemce robilo sie design leveli w maxie bo wszystkie tule byly w maxie i design leveli robili graficy a dokladniej modelerzy w innej natomiast uzywalo sie do tego edytora i robili to tez przewaznie graficy ktorzy sie przebranzowili . W innej zas robili to zwykli beta testerzy bo tak bylo najtaniej. Ciezko powiedziec co musisz znac .Wedlug mnie jesli znasz sie na skryptowaniu i programowaniu skupil bym sie na rozwijaniu tych umiejetnosci i probowal szukac konkretnie pracy bo szczerze powiedziawszy to ciezko stwierdzic jakie musialbys miec porfolio zeby nadawalo sie pod kazda firme w Polsce. Edytowane 13 Wrzesie艅 201014 l przez jacenty
Napisano 13 Wrzesie艅 201014 l Kiedy艣 tak by艂o jak level robi艂o si臋 w ca艂o艣ci w edytorach, za czas贸w Unreala czy Q2, od czasu next gen贸w (nie)stety robi si臋 to w grupie.
Napisano 13 Wrzesie艅 201014 l sk艂adanie leveli bez edytora (czyli r贸wnie偶 skryptowanie rozgrywki w maksie lub mayi, bo oczywi艣cie rownie偶 znam takie przypadki) to raczej patologiczna sytuacja, chyba si臋 zgodzisz jacenty?
Napisano 13 Wrzesie艅 201014 l sk艂adanie leveli bez edytora (czyli r贸wnie偶 skryptowanie rozgrywki w maksie lub mayi, bo oczywi艣cie rownie偶 znam takie przypadki) to raczej patologiczna sytuacja, chyba si臋 zgodzisz jacenty? 聽 聽 szczerze to uwazam ze to byl najlepszy system z jakim sie spotkalem :P skrypty robil programista oczywiscie poza maxem . My ustalalismy zdarzenia za pomoca tzw boxzon w maxie .Wszystko smigalo az milo.NIE to co w tym mulowatym udk :P Edytowane 13 Wrzesie艅 201014 l przez jacenty
Napisano 13 Wrzesie艅 201014 l Autor Kiedy艣 tak by艂o jak level robi艂o si臋 w ca艂o艣ci w edytorach, za czas贸w Unreala czy Q2, od czasu next gen贸w (nie)stety robi si臋 to w grupie. 聽 Hyhy no to spoznilem sie jakies 10-15 lat, poniewaz wlasnie pozniejszy etap tworzenia plansz najwiecej funu mi sprawia, ale juz wiem, ze tym zajmuje sie enviro, a nim nigdy nie bede z powodow wymienionych w pierwszym poscie (brak duzych umiejetnosci zwiazanych z modelowaniem i teksturowaniem). 聽 @jacenty no niby sie znam na programowaniu/skryptowaniu, jednak lubie tez "budowac" i czulbym sie spelniony w zyciu i wiem, ze praca sprawiala by mi fun, jezeli wlasnie moglbym polaczyc oba te elementy :)
Napisano 14 Wrzesie艅 201014 l Jezli zalezy Ci na wmiare sensownej karierze i chcesz przywoicie zarabiac i w przyszlosci nie byc podmienionym przez studenta ktory zgodzi sie pracowac za 1200 zeta to jednak na Twoim miejscu poszedl bym w skryptowanie zdarzen i gameplayu. Pozatem wiesz tj pisalem wszystko zalezy od firmy w jakiej bedziesz pracowal. Ja widzialem jak to sie odbywa w roznych firemkach i moge powiedziec ze to bardzo fajna fuszka nie tak nudna jak robienie asetow czy samo programowanie ale tak zgola rozna i tak zmieniajaca sie na przestrzeni lat ze osobiscie sam balbym sie zostac strikte LD .Poprostu widzialem jak na te stanowiska byli brani ludzie z "ulicy" po znajomosci i za 1200 zeta po miesiacu spokojnie smigali levele.
Napisano 14 Wrzesie艅 201014 l troch臋 mnie jacenty zaskoczy艂e艣 tym, 偶e podoba艂 ci si臋 taki system, ale to musia艂 by膰 specyficzny przypadek (wyj膮tek?) 聽 no tak, pozycja LD jest cz臋sto niedoceniana, poza tym to w艂a艣nie level designerzy "ostatni gasz膮 艣wiat艂o", w momencie gdy graficy zrobili swoje i albo maj膮 luzy albo siadaj膮 do 艣wie偶ego projektu to LD klepi膮 poprawki do ostatniego momentu, co mo偶e nie wydaje si臋 straszne ale staje si臋 gdy od paru miesi臋cy zamykacie projekt i macie go po dziurki w nosie
Napisano 14 Wrzesie艅 201014 l Autor Z typowym programowaniem jest taki problem, 偶e mnie nudzi (zajmuj臋 si臋 tym dobre na艣cie lat - zawodowo mniej, no ale trzeba bylo kilka projekt贸w uko艅czy膰 zanim si臋 cz艂owiek zawodowo programowaniem zajmie). Szukam jakiej艣 odskoczni od tego monotonnego wklepywania kodu. Pisanie skrypt贸w zdecydowanie by艂oby lepsze (cz艂owiek widzi zmiany na bierz膮co i co chwile robi co艣 innego) jednak nie widuj臋 og艂osze艅 gdzie jest wymagany typowy skrypter. Raczej role skrypter贸w jak ju偶 przejmuj膮 typowi programi艣ci, gdy偶 spogl膮daja膰 na og艂oszenia najcz臋艣ciej widnieje co艣 takiego, 偶e wymagaj膮 znajomo艣ci C/C++ i Visual Studio, ale mile widziana jest znajomo艣膰 jakiego艣 j臋zyka skryptowego, czyli wydaje mi si臋, 偶e id膮c pracowa膰 do firmy mog臋 sie zajmowa膰 oskryptowywaniem leveli, ale r贸wnie dobrze mog臋 si臋 zaj膮膰 tworzeniem tooli, czy jaki艣 pierd贸艂, ju偶 nie m贸wi膮c o tworzeniu jaki艣 bibliotek czy czego艣 tam jeszcze. Takie rzeczy robi臋 aktualnie (mimo, 偶e nie zwi膮zane z gamedevem) i po prostu chce to zmieni膰. Jak pisa艂em wcze艣niej, wyobra偶a艂em sobie LD w ca艂kowicie odmiennych zadaniach, ani偶eli to jest naprawd臋, sprowadzili艣cie mnie na ziemi臋 i teraz musz臋 si臋 zastanowi膰 co robi膰 dalej, gdy偶 graficznie nie jestem wymiataczem, wi臋c jako enviro artist si臋 nie nadaj臋. Edytowane 14 Wrzesie艅 201014 l przez Jacko
Napisano 14 Wrzesie艅 201014 l mara - poprostu to byl swietny system i mial wszystko fajnie porozkminiane i byl prosty i precyzyjny .Mnostow rzeczy mozna bylo wyciagnac z maxa np animacje elementow i odpalac ja z boxzon itp..Jesli czegos brakowalo wkraczal skrypter albo programista . Po nim zetknolem sie z udk i wszystko wydalo mi sie w nim niepotrzebnie udziwnione i przekombinowane. No ale wiadomo udk to kombajn w teorii do kazdego rodzaju gierek ma sluzyc i teoretycznie ma ogromne mozliwosci. 聽 Jacko - nie wyciagaj kompletnych wnioskow z mojej wypowiedzi a raczej traktuj ja jako jedna z wielu opini .Moze niech sie wypowiedza inni ludzie z gamedev i opowiedza o wlasnych doswiadczeniach. 聽 Edit : hmm skrypterzy i programisci gameplayu sa bardzo poszukiwani z tego co sie orientuje Edytowane 14 Wrzesie艅 201014 l przez jacenty
Napisano 14 Wrzesie艅 201014 l Jak dla mnie level designer nie tyka grafiki. Ma z klockow ulozyc level i go oskryptowac. I tyle zrobi ten czlowiek z ulicy za 1200. Prawdziwy master ma w glowie mnostwo pomyslow, caly gameplay, umiejetnosc snucia opowiesci, rezyserii akcji. Powinien na biezaco badac rynek gier (grac), sledzic rozwiazania konkurencji, ale tez byc osoba wyrobiona kulturalnie ;) tak, zeby jego jedyna inspiracja nie bylo wczesne kino Chucka Norrisa. Umiejetnosc pracy w grupie, odpornosc i przyjmowanie krytyki wskazana. To w koncu glownie od niego zalezy czy skadinad piekna gra bedzie nudnym gniotem czy trzymajacym w napieciu i zapadajacym w pamiec przezyciem. 聽 Z tego co piszesz masz swietne techniczne przygotowanie. Zastanow sie tylko czy starcza ci wyobrazni, zeby przejac role rezysera gry.
Napisano 14 Wrzesie艅 201014 l Ja bym sobie dla testu zbudowa艂 mapk臋 w udk/czymkolwiek z dost臋pnych klock贸w i postara艂 si臋 zrobi膰 co艣 ciekawego z tym w kwestii gameplayu - sa pewne ograniczenia ( system save'贸w itp) ale ciekawe akcje da si臋 zrobi膰. Mi si臋 marz膮 czasy powrotu do u偶ywania tylk i wy艂膮cznie ued przy pracy nad levelami ( grafika i gameplay naraz) - ale nie wr贸c膮 :P
Napisano 15 Wrzesie艅 201014 l Autor Edit : hmm skrypterzy i programisci gameplayu sa bardzo poszukiwani z tego co sie orientuje Hmm masz jakie艣 szersze informacje na ten temat? Bo og艂oszenia, kt贸re ja znalaz艂em s膮 do艣c mocno nieaktualne, a i tych za du偶o nie ma... Znalaz艂em za to wypowied藕 szefa/pracownika Artifex Mundi, kt贸ry twierdzi, 偶e codziennie dostaj膮 po kilka CV, a opr贸cz tego ka偶da firma gamedev w polsce jest wype艂niona praktykantami. Niby skille nie te, ale nie wierz臋, 偶e osoba b臋d膮ca na miesi臋cznych praktykach w firmie nie ogarnie tego ca艂ego tematu... 聽 Wi臋cej og艂osze艅 mo偶na znale藕膰 jako Flash Developer, jednak to mnie kompletnie nie interesuje... 聽 聽 聽 Tutaj Cytat Piotra 呕ygad艂o na grupie GoldenLine "W kraju jest kilka firm na krzy偶, kt贸re maj膮 ponad 20 pracownik贸w. Mo偶e 3 kt贸re maj膮 ponad 100. My (Artifex Mundi) praktycznie codziennie dostajemy jakie艣 CV bez specjalnych akcji rekrutacyjnych. To daje pogl膮d na sytuacj臋 chyba? Je偶eli por贸wnamy si臋 do takiej Rumunii, gdzie jedna firma zatrunia kilka tysi臋cy ludzi w gamedevie... A to przecie偶 s膮 wyrobnicy dla firm z zachodu... 聽 Najbardziej brakuje do艣wiadczonych ludzi. Programist贸w chc膮cych pracowa膰 w gamedevie jest nadmiar (praktykant贸w we wszystkich polskich firmach gamedevowych jest chyba zatrz臋sienie). Grafik贸w te偶. Ale co z tego, skoro skille nie takie? Jak rekrutujemy grafik贸w 2D, to dostajemy portfolia od tw贸rc贸w kresk贸wek w stylu Misia Uszatka (wiem, 偶e to nie by艂a kresk贸wka) podczas gdy szukamy kogo艣 kto raczej potrafi robi膰 takie grafiki " 聽 Zastanawiam si臋 r贸wnie偶, czy nie b臋dzie 艂atwiej znale藕膰 pracy jako skrypter/programista, gdy przyk艂adowo poznam UnrealScript (kt贸ry w tej chwili jest bardzo popularny), ani偶eli jako programista samego C++... Edytowane 15 Wrzesie艅 201014 l przez Jacko
Napisano 16 Wrzesie艅 201014 l Hmm masz jakie艣 szersze informacje na ten temat? Bo og艂oszenia, kt贸re ja znalaz艂em s膮 do艣c mocno nieaktualne, a i tych za du偶o nie ma... Znalaz艂em za to wypowied藕 szefa/pracownika Artifex Mundi, kt贸ry twierdzi, 偶e codziennie dostaj膮 po kilka CV, a opr贸cz tego ka偶da firma gamedev w polsce jest wype艂niona praktykantami. Niby skille nie te, ale nie wierz臋, 偶e osoba b臋d膮ca na miesi臋cznych praktykach w firmie nie ogarnie tego ca艂ego tematu... 聽 Wi臋cej og艂osze艅 mo偶na znale藕膰 jako Flash Developer, jednak to mnie kompletnie nie interesuje... 聽 聽 聽 Tutaj Cytat Piotra 呕ygad艂o na grupie GoldenLine 聽 聽 Zastanawiam si臋 r贸wnie偶, czy nie b臋dzie 艂atwiej znale藕膰 pracy jako skrypter/programista, gdy przyk艂adowo poznam UnrealScript (kt贸ry w tej chwili jest bardzo popularny), ani偶eli jako programista samego C++... 聽 Coc Ci powiem ,kiedys moj kumpel programista dal ogloszenie ze szuka grafika do malych gierek do Playa .Sytuacje mial podobna dziesiatki maili otrzymal i z tego co pamietam to nikogo specjalnie nie znalazl .Nawet mu oferty przysylali po 6 miesiacach od ukazania sie tego ogloszenia .Wiec wiesz tymi slowami szefa AM to raczej nie przejmowal bym sie . A wracajac do programistow gameplaya i skrypterow to coz moje danie nie sa aktualne ale wiem ze z 2-3 lata temu byl najwiekszy deficyt na programistow gameplayu z prostej przycyzny u nas programisci glownie chca pisac wlasne enginy. Natomiast nie wiem jak jest dzisiaj ,napewno nie sugerowal bym sie ogloszeniami tylko zrobil bym sobie konkretne portfolio nakoloryzowal troszke w cv i wysylal do roznych firm.Czy sie uda ? Ciezko mi powiedziec ,wedlug mnie firmy tylko z pozoru maja jakis logiczna zasade przyjmowania ludkow.Pozatem oni przyjmuja tylko kiedy im pasuje , czasem moze sie okazac ze trzeba czekac az pojawi sie miejsce w firmie i dobrze jest przypominac o swoim istnieniu np podsylajac im info ze akurat cos nowego sie zrobilo..(uzupelnienie portfolia)
Napisano 16 Wrzesie艅 201014 l Z tego co widz臋 temat jest tylko muskany przez koleg贸w wy偶ej, nie czyta艂em wszystkiego i pewnie si臋 powt贸rz臋, ale opisz臋 Ci jak wygl膮da sprawa pracy u nas jako LD. Mam ju偶 ma艂e do艣wiadczenie w tym zawodzie, chocia偶 aktualnie jestem bardziej Environment Artist... OK, po kolei Twoje pytania: 聽 聽 Czy Level Designer to osoba, kt贸ra bardziej tworzy plansze w jednym z edytor贸w (UDK, Radiant, Hammer - jakikolwiek inny - wiadomo, to tylko narz臋dzia) i uzupe艂nia je assetami dostarczonych przez innych grafik贸w? 聽 Zale偶y od firmy i na czym firma pracuje. W Hammerze Level Designer (lub Gameplay Scripter) robi cz臋艣膰 gameplayow膮 (logik臋), ale te偶 czasem sam uk艂ada jakie艣 brushe. Detalem zajmuje si臋 Level Artist, albo Environment Artist, kt贸ry te偶 mo偶e zrobi膰 model i tekstur臋. W innych firmach LD robi wszystko tzn. logik臋, grafik臋, modele itd. Wiesz, ma艂e firmy maj膮 ma艂o ludzi i ludzie robi膮 co potrafi膮. Du偶e firmy maj膮 ludzi od konkretnych os贸b, ale i tak uwa偶am, 偶e LD powinien by膰 cz艂owiekiem-orkiestr膮. U nas LD siedz膮 jeszcze jak graficy dawno p贸jd膮, sk艂adamy ca艂y content 艂膮cznie z kodem do kupy i jak co艣 si臋 psuje, a powstaje wa偶ny build to trzeba to poprawi膰. Im wi臋cej wiesz tym lepiej dla Ciebie i masz wi臋ksze szanse. Jak widzisz wymagania mamy spore, ale te偶 wynagrodzenie jest ciekawe. 聽 Czy mo偶e jest to jednak osoba, kt贸ra sama powinna mie膰 zaje... umiej臋tno艣ci graficzne, 偶eby wykonywa膰 samemu assety i powinna mie膰 Maxa/Maye opanowanego do perfekcji? 聽 Nie do perfekcji, ale zna膰 warto. U nas wi臋kszo艣膰 zna Maxa i jak trzeba to zaprototypujemy sobie jaki艣 model, a graficy go p贸藕niej opracuj膮. To s膮 uroki robienia kilku projekt贸w na raz - praca musi i艣膰 do przodu nie czekaj膮c na inne dzia艂y. W ma艂ych firmach taki problem raczej nie wyst臋puje. 聽 Czy level designer powinien potrafi膰 tworzy膰/rysowa膰 tekstury? 聽 Nie, to nie le偶y w jego kompetencjach, ale sama umiej臋tno艣膰 jest mile widziana. Je偶eli chodzi o samo rysowanie to zapami臋taj takie zdanie: "Jeden rysunek to 1000 s艂贸w". Cz臋st o to ratuje gdy trzeba co艣 wyja艣ni膰/opisa膰 przed projektowaniem. Lepiej co艣 przedstawi膰 na rysunku lub na moodboardzie (zbi贸r kilku zdj臋膰 przedstawiaj膮cych klimat lokacji, kt贸r膮 b臋dziesz robi膰) ni偶 pr贸bowa膰 opisa膰 s艂owami, a p贸藕niej mie膰 problem w zwi膮zku z inn膮 wizj膮 ludzi, kt贸rzy Ci臋 s艂uchali. 聽 Czy level designer musi umie膰 rysowa膰/malowa膰/szkicowa膰/wydziera膰/nie wiem co tam jeszcze? 聽 Rysowanie opisa艂em Ci wy偶ej. Jak ju偶 m贸wi艂em - im wi臋cej potrafisz, tym lepiej dla Ciebie. Zale偶nie jak bardzo jeste艣 zajebisty tam si臋 dostaniesz. Jak ju偶 kto艣 wy偶ej napisa艂 - w Polsce tylko CDP, Epic PL i Techland maj膮 du偶膮 ekip臋 i spore wymagania. Wi臋kszo艣膰 z tych firm zatrudnia ju偶 po kilka os贸b zza granicy, kt贸re pracowa艂y przy znanych tytu艂ach. 聽 Czy umiej臋tno艣ci programistyczne mog膮 u艂atwi膰 prac臋 Level Designerowi? czy to jednak LD nie interesuje? 聽 Raczej tak, ale na niskim poziomie np. Painkiller i Necrovision by艂 na skrypcie LUA, my w firmie mamy w艂asny system skryptowania, w IDTech'ach jest QC - uproszczony C na potrzeby logiki i wewn臋trznego programowania prostych event贸w. 聽 聽 Og贸lnie m贸wi膮c szanse masz w ma艂ej do 艣redniej firmie. Wa偶ne jest te偶 portfolio. 5-8 艣wietnych screen贸w i filmiki powinny wystarczy膰. Jak zrobisz jakie艣 portfolio to jest taki portal MapCore (http://www.mapcore.net) - siedz膮 tam znani LD i EnvArci z wielu znanych firm np. Infinity Ward, Crytek, dawny Grin, Dice itp. Wrzu膰 tam linka do portfolio i oni powiedz膮 Ci co masz dalej robi膰. 聽 Jak chcesz co艣 jeszcze wiedzie膰 to pytaj, ja chyba jestem tu jedynym LD, bo nikt sie nie pochwali艂 jako艣 ;)
Napisano 16 Wrzesie艅 201014 l Z tego co widz臋 temat jest tylko muskany przez koleg贸w wy偶ej, nie czyta艂em wszystkiego i pewnie si臋 powt贸rz臋 聽 tak, praktycznie wszystko powt贸rzy艂e艣, wi臋c chyba te偶 tylko muskasz :P 聽 Jak chcesz co艣 jeszcze wiedzie膰 to pytaj, ja chyba jestem tu jedynym LD, bo nikt sie nie pochwali艂 jako艣 ;) 聽 wiem, wiem - robie teraz na iPhony wi臋c stracie艂em status LD ;)
Napisano 16 Wrzesie艅 201014 l 1nS - ja jestem! Ja! Ja te偶! I ja! 聽 Jacko - nie bij piany na forum tylko do roboty. Z Twojej wypowiedzi wnioskuje, 偶e nie wiesz jak si臋 do tematu zabra膰 i to akurat dobrze nie wr贸偶y, bo Level Designer MUSI wiedzie膰, nawet je艣li si臋 myli ;] Jednak fakt, i偶 WIE znaczy, i偶 WIE co robi i ma jak膮艣 wizj臋 - nawet, je艣li zawiera b艂臋dy. Tam sranie teraz o tym w jakiej firmie co i jak nie ma znaczenia, bo nie detale si臋 licz膮 ale Twoje og贸lne preferencje i umiej臋tno艣ci - jak np. umiej臋tno艣膰 abstrakcyjnego my艣lenia, inteligencja przestrzenna czy umiej臋tno艣膰 pracy w zespole. Szukasz przepisu, kt贸ry nie istnieje - musisz sam WIEDZIE膯 co chcesz i jak chcesz robi膰, nast臋pnie udowodni膰, i偶 to jest dobre (portfolio, przyk艂ady etc. + CV i motywacyjny gdzie te drugie s膮 G warte) i 偶e warto Ci臋 zatrudni膰 w tym celu. Jak my艣lisz, czemu w r贸偶nych firmach inaczej si臋 pracuje? Bo r贸偶ni s膮 ludzie! W jednej LD robi grafik臋 - bo jest r贸wnie偶 grafikiem; w innej robi tylko boxy - bo nie wie jak wygl膮da kulka, ale umie re偶yserowa膰 - wsio! I nigdy nie m贸w sobie "tego nie dam rady bo whatever", poniewa偶 sam zamykasz sobie tym drzwi. Ogarnij to co Ciebie bawi, "jara" i pod tym k膮tem pracuj, pracuj i pracuj. Jak ju偶 wypracujesz system i poka偶esz innym, i偶 robisz z nim fajne rzeczy (mody? przyk艂adowe poziomy? fajne mapy? scenariusze?...) - to z pewno艣ci膮 znajdzie si臋 firma, gdzie b臋dziesz pasowa艂 i Ci臋 zatrudni膮. 聽 I na prawd臋 - daruj sobie szukanie (to nie przytyk tylko swobodna rada) informacji jak robi膮 to "tam" czy "tam" - gdy偶 struktury i zasady wsp贸艂pracy w firmach tak偶e s膮 zmienne. Dzisiaj nauczysz si臋 jak "kto艣 tam", a za rok to b臋dzie bezu偶yteczne (na przyk艂ad) - poniewa偶 zmieni艂a si臋 struktura/technologia/ilo艣膰 os贸b w zespole. UMIEJ臉TNO艢CI i TALENT, a nie przepis czy sucha wiedza. 聽 Ach - i gwarancji pracy nie dostaniesz. Niewa偶ne ile jest firm i jakich i czy robisz bu艂ki czy gry ;] Doda膰 trzeba, i偶 na rynku gier sprawa ma si臋 troch臋 bardziej skomplikowanie ani偶eli na rynku gastronomicznym ;) Innymi s艂owy - je艣li robienie gier nie jest Twoim marzeniem od zawsze tylko "jednym z aktualnych pomys艂贸w na 偶ycie", bo np. to jest ciekawe - to daj sobie spok贸j. Frustracja dopadnie Ci臋 po pierwszym zwolnieniu np. z CDP :D (nie, nie pracowa艂em tam na etacie i nie jestem poraniony bran偶owo i nikt mnie nie zwolni艂 - po prostu widz臋 co si臋 dzieje z lud藕mi w bran偶y ;)) 聽 Dobra koniec gadania - ARBAIT!
Napisano 17 Wrzesie艅 201014 l 聽 . Frustracja dopadnie Ci臋 po pierwszym zwolnieniu np. z CDP :D (nie, nie pracowa艂em tam na etacie i nie jestem poraniony bran偶owo i nikt mnie nie zwolni艂 - po prostu widz臋 co si臋 dzieje z lud藕mi w bran偶y ;)) 聽 Dobra koniec gadania - ARBAIT! 聽 No tak jest niestety gamedev na chwile obecna to wielki syf. Krysys, malo nowych tytulow i problemy samych firm ze skonczeniem projektow, ciecia kosztow itp . Ale z drugiej strony brakuje dobrych ludzi przy czym niestety bardzo sie licza tytuly jakie masz w cv i dlatego na poczatku mozesz miec nieciekawie. Osobiscie odradzal bym Ci start w firmach malych, ktore sie nie licza bo to tak naprawde strata czasu i kasa beznadziejna . Uderzaj odrazu do tych 3 najwiekszych (zawsze mam problem czy do tej trojki dopisac 4 reality pump :). Wedlug mnie umiejetnosc programowania i skryptowania jest wielkim atutem (jesli nie najwiekszym) i powinienes to jakos wyszczegolnic w portfolio i CV. 聽 Aha i uwierz mi 1ns nie jest tu jedynym LD :P 聽 Edit : Firmy przyjmuja duzo ludzi glownie na poczatku nowego projektu wiec przyszykuj sie na 2011 r :) Bo sporo premier sie zapowiada..
Napisano 17 Wrzesie艅 201014 l nie, ale my艣le ze jak ch艂opak ma skilla i b臋dzie sie odnajdywa艂 w skryptach to praktyka gdziekolwiek mu nie zaszkodzi by szybko skaka膰 po szczeblach na zach贸d. A nie wiem czy czasem nie lepiej w ma艂ym studiu zrobi膰 50-100% prac ze swojej dziedziny ni偶 5% w duzym, przynajmniej na pocz膮tku gdzie mo偶na zacz膮膰 pokazywa膰. 聽 Poza tym wiem, ze np. w szczecinie mamy firmy zatrudniaj膮ce po kilkunastu-kilkuset programist贸w w gamedevie - fakt nie tak ambitnym jak wie艣min ale mimo wszystko co艣 powsta艂o zamiast stoczni, wi臋c pewnie gamedev nie umiera tylko sie przepoczwarza ;)
Napisano 15 Maj 201311 l Witam, to m贸j pierwszy post a temat stary. Postanowi艂em napisa膰 tutaj bo nie ma sensu zak艂ada膰 nowego. Do rzeczy. Tak samo jak kolega jestem zainteresowany prac膮 jako level designer, potrafi臋 jedynie obs艂ugiwa膰 si臋 w radiancie i troch臋 w Hammerze, ale, 偶e Radiant jest dla mnie szybszy w obs艂udze to tworze w nim. Potrafi臋 stworzy膰 map臋 i j膮 oskryptowa膰 (je艣li dobrze rozumiem to oznacza stworzenie ruchomych element贸w etc.). Modeli nie potrafi臋 stworzy膰, kiedy艣 pr贸bowa艂em si臋 tego nauczy膰, ale tworzenie map jest dla mnie bardziej interesuj膮ce. I teraz mam pytanie czy z takimi umiej臋tno艣ciami jak na screenach mam jakie艣 szans臋 czy mo偶e musz臋 jeszcze si臋 podszkoli膰 w dziedzinie grafiki i tworzenia np tekstur. Czy samo stworzenie mapy z brushy jest w zupe艂no艣ci wystarczaj膮ce? Czy mo偶e kto艣 ju偶 z szanownych u偶ytkownik贸w pracowa艂 albo pracuje jako level designer i mo偶e mi powiedzie膰 jak si臋 za to zabra膰. Po za wysy艂aniem CV i swoich prac? Dodam jeszcze, 偶e wykszta艂cenie architektonicznego nie mam, a gdzie艣 w ofercie pracy widzia艂em, 偶e jest wymagane. 聽 http://s15.postimg.org/f3tzlkkvv/zrzut3.jpg http://s4.postimg.org/7ost4usgt/zrzut2.jpg http://s21.postimg.org/n5f6mcyif/zrzut1.jpg
Napisano 16 Maj 201311 l To jest dosc skomplikowane i zalezy od organizacji pracy w danej firmie. W wiekszosci z nich potrzebowalbys wiecej umiejetnosci. 聽 Czesto environment artist robi wszystko: od propsow po skladanie tego w edytorze. W firmach o wiekszej specjalizacji nadal potrzebne sa umiejetnosci i doswiadczenie czysto graficzne. Trzeba tworzyc tekstury, edytowac teren, tworzyc/edytowac materialy, niektore obiekty trzeba przemodelowac. Juz nie mowiac o ogolnych artystycznych predyspozycjach i umiejetnosciach jak kompozycja, oswietlanie, wyczucie koloru itp.. Taka osoba bedzie niezalezna i zamiast czekac az "ktos" przygotuje wszyskie assety, bedzie w stanie sobie poradzic. Juz nie mowiac o sytuacji, gdy potrzeba wspomoc inne dzialy. Sa stanowiska, gdzie skladasz tylko klocki, ale ja bym nie zatrudnil osoby, ktora potrafi tylko to. 聽 Z drugiej strony masz designerow zajmujacych sie gameplayem. I tez czasem oni te klocki skladaja a czasem pracuja na gotowym materiale i tylko wspolpracuja z environment artistami. Tu potrzebne jest doswiadczenie w tworzeniu modow, skryptowanie, wlasne male gierki itp.. I duzo wiedzy na temat mechaniki w grach. 聽 pozdro
Napisano 17 Maj 201311 l To zale偶y od wielko艣ci firmy i platform. Je艣li m贸wimy o pe艂nych grach 3D to tak: 聽 Jako LD masz 2 mo偶liwo艣ci, albo pracujesz jako mesher, czyli samo rozstawianie gotowych modeli, detalizowanie, o艣wietlenie itd, albo jako gameplay designer, gdzie siedzisz nad logik膮 i gameplayem, uk艂adasz g艂贸wn膮 艣cie偶k臋 przej艣cia i zajmujesz si臋 skryptowaniem akcji, zgrywaniem wszystkiego i sprawianiem, 偶e gra b臋dzie dzia艂a膰. Jeszcze jest 3cia mo偶liwo艣膰 czyli czysty design, czyli projektowanie poziom贸w pe艂n膮 par膮 - wymy艣lanie konceptu jak gra ma wygl膮da膰, co b臋dzie na poziomach, jak b臋d膮 wygl膮da艂y, co si臋 b臋dzie na nich dzia艂o a p贸藕niej reszta dzia艂贸w pracuje na tych pomys艂ach, ale to nie wszystkie du偶e firmy w Polsce maj膮 i i tak p贸藕niej najpewniej Ci臋 przesun膮 na kt贸re艣 z wcze艣niej wymienionych stanowisk. 聽 Je艣li chodzi o skryptowanie to rozumiem przez jaki艣 wewn臋trzny j臋zyk jak np Kismet w UDK(Unreal Engine) od pisania faktycznych skrypt贸w czy kodu s膮 programi艣ci, ale my艣lenie jak programista si臋 przydaje i to bardzo dla gamplay designera. 聽 Mesher powinien co艣 ogarnia膰 z o艣wietlenia, kompozycji itd. Musi umie膰 zrobi膰 艂adny detal, ciekawy. Musi te偶 potrafi膰 ograniczon膮 liczb膮 asset贸w stworzy膰 r贸偶norodno艣膰 i zakrywa膰 wszelkie niedoci膮gni臋cia. 聽 Na pewno te偶 nie b臋dzie Ci potrzebne modelowanie, czy teksturowanie, bo od tego s膮 osobne dzia艂y. Og贸lnie jest tak, 偶e wszystkie dzia艂y tworz膮, a LD wykorzystuje gotowe rzeczy do z艂o偶enia gry w ca艂o艣膰. 聽 Oczywi艣cie jak m贸wi臋, tu chodzi o wi臋ksze firmy stawiaj膮ce du偶e gry. Nie mam za to poj臋cia jak to wygl膮da przy platformach mobilnych dlatego si臋 nie wypowiem w tym temacie. 聽 aaaa, screeny. Pierszy zdecydowanie najlepszy, cho膰 polecam przysi膮艣膰 do bardziej wsp贸艂czesnego silnika. Ostatni jest najs艂abszy. Og贸lnie rzecz bior膮c ci臋偶ko wyci膮gn膮膰 co艣 ze screen贸w, bo pracuj膮c jako LD musisz ogarnia膰 akcje itd, wi臋c lepsze s膮 filmiki z gameplayu, ale jak chcesz si膮艣膰 do meshowania, to polecam ogra膰 nowe gry i zobaczy膰 jak s膮 zrobione korytarzowe lvle. Ogarn膮膰 jak rozstawia膰 covery pod walki itd. i spr贸bowa膰 zrobi膰 ma艂e sceny, ale mega wydetalizowane, ofc z uwzgl臋dnieniem optymalizacji. Teraz masz praktycznie go艂e 艣ciany i pusty korytarz, co by przesz艂o w艂a艣nie w doomie, ale nie w grach aktualnej ery. 聽 Pozdrawiam
Je艣li chcesz doda膰 odpowied藕, zaloguj si臋 lub zarejestruj nowe konto