Jacko Napisano 12 Wrzesień 2010 Share Napisano 12 Wrzesień 2010 Witam - to mój pierwszy post na tym forum, chociaż od dawna je czytam i obserwuje, ale przejdźmy do pytania. Nurtuje mnie właśnie pytanie... Chciałbym związać sie w przyszłości z gamedevem właśnie w roli level designera, chociaż nie wiem jakie są stawiane wymagania przed nimi i czy z moimi umięjętnościami mam szanse, w ogóle coś zdziałać. Zajmowałem się dawno temu tworzeniem map w Radiancie, Hammerze, potrafię się posługiwać Wingsem 3D, ostatnio bawię się UDK, natomiast. Nie mam jakiś gigantycznych umiejętności ogolnie związanych z modelowaniem (coś tam zrobić potrafię, ale np. zBrusha nie ruszę po u mnie każda fałdka w nim zrobiona jest beznadziejna :D ). Mam bogatą wyobraźnię, Potrafię coś fajnego złożyć do kupy wykorzystując do tego gotowe assety (to mi chyba zostało z czasów zabawy z klockami lego)... Z drugiej strony- nie znam Maxa (znaczy kiedyś go tam próbowałem poznać, ale kamera w maxie jednak dla mnie jest odrażająca), nie znam Mayi (chyba dobrze napisałem?:P ), nie potrafię rysować, malować, tworzyć tekstur - nie mam talentu do tych rzeczy, ani za bardzo czasu, żeby się tego uczyć, bo kilka ładnych lat by mi zeszło... W zamian potrafię programować - ogólnie zawodowo pracuje jako programista od 5 lat, a zacząłem sie interesować dużo wczesniej. Znam zarówno C/C++ jak i języki skryptowe Lua, ActionScript,Python. Obsługa takiego Kismeta w UDK to pikuś... Ogólnie chodzi o to, że potrafię "myśleć jak programista", czyli nie mam problemów z jakimś oskryptowaniem elementów, które ... No właśnie i tu rodzi sie pierwsze pytanie... Zajmuje się tym Level Designer, czy Gameplay Programmer? Chodzi o oskryptowanie elementów na danym levelu. Kolejne pytanie, które podsumowywuje ten mój wywód... Czy Level Designer to osoba, która bardziej tworzy plansze w jednym z edytorów (UDK, Radiant, Hammer - jakikolwiek inny - wiadomo, to tylko narzędzia) i uzupełnia je assetami dostarczonych przez innych grafików? Czy może jest to jednak osoba, która sama powinna mieć zaje... umiejętności graficzne, żeby wykonywać samemu assety i powinna mieć Maxa/Maye opanowanego do perfekcji? Czy level designer powinien potrafić tworzyć/rysować tekstury? Czy level designer musi umieć rysować/malować/szkicować/wydzierać/nie wiem co tam jeszcze? Czy umiejętności programistyczne mogą ułatwić pracę Level Designerowi? czy to jednak LD nie interesuje? Celowo nie zamieszczę narazie żadnej swojej pracy, żeby coś pokazać, bo nie chodzi o to... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Fr3d3k Napisano 13 Wrzesień 2010 Share Napisano 13 Wrzesień 2010 imo z tego co napisałeś to jako level designer nadajesz sie idealnie. Jestem zdania ze osoba która potrafi podejść do tematu od strony programistycznej a interesuje się skryptowaniem leveli czyli budowaniem całych akcji i do tego ma pojęcie jak to wszystko logicznie poskladać+ zbudowanie prostej geometrii z brył jest duzo cenniejsza niż enviro artist który za zadanie ma tylko "upiększanie" tego, bo samodzielnie tego nie oskryptuje. Jesli dodatkowo byś potrafił to co grafik to jesteś perełką ale bez tego ze znalezieniem pracy w tej dziedzinie wiekszych problemów mieć nie bedziesz. pozdr ! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacko Napisano 13 Wrzesień 2010 Autor Share Napisano 13 Wrzesień 2010 Szkoda, że tak mały odzew, no ale dzieki wielkie Fr3d3k za Twoje słowa bo mnie mocno podbudowały do tego, żeby spróbować coś zdziałać w tym kierunku... Właśnie pracuje nad swoim portfolio oraz robie mapkę w UDK, żebym mógł pokazać, że UDK również w jakimś tam stopniu znam :) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Levus Napisano 13 Wrzesień 2010 Share Napisano 13 Wrzesień 2010 Myślę, że nie powinieneś mieć problemów ze stanowiskiem level designera według tego co piszesz. Jeśli potrafisz z brył podstawowych wyklepać lokację czy poziom i oskryptować to gameplayowo to jest git. Pytanie czy taki enviro artist, który ma za zadanie "tylko" to upiększyć, będzie w stanie wogóle Twój twór upiększyć. Bo wiesz, gameplayowo możesz czarować cuda wianki, a jak przyjdzie do meshowania Twojego levelu to może się okazać, że będzie wyglądać po meshowaniu jak koniowi spod ogona. Generalnie rzecz biorąc, nie musisz umieć robić grafiki, ale jakieś wyczucie, czy wybraźnia mocno by zrobiło na plus. Max i maya, możesz znać na poziomie edycji podstawowej geometrii. Umiejętności programistyczne zapewne się bardzo przydadzą. LD tworzy plansze/levele/makiety leveli w edytorze lub zewnętrzych programach, obkłada je assetami raczej w stopniu minimalnym (np. jeśli coś wymaga specyficznego oskryptowania) od tego raczej enviro jest. No ale to pewnie zależy kto i zależy gdzie:) No i jeszcze wysoka komunikatywność wskazana, żeby Cię grafik klawiaturą nie utłukł. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mara Napisano 13 Wrzesień 2010 Share Napisano 13 Wrzesień 2010 chłopaki dobrze piszą nie zadręczaj się grafiką, skup się na takich rzeczach jak odpowiedni layout poziomów, ogólne zagospodarowanie przestrzeni, zapoznaj się z obiektami, dzięki którym sterujesz rozgrywką, w wielu grach są podobne - poznasz UDK to łatwiej będzie ci się uczyć innego środowiska możesz też się zainteresować oświetlaniem leveli, część roboty można zrobić na etapie opracowania grafiki, ale wszystkie dynamiczne światła będzie trzeba ustawiać w edytorze, a rzadko jest specjalista tylko od tego, więc taki skill ci się przyda radzę ci pracować na prostych teksturach - jednolite kolory + kratka żeby łatwo było złapać skalę jakieś podstawy w sofcie 3D ci się przydadzą, ale zapomnij o ZBrushu czy Wingsie, to softy stricte pod organikę (postacie) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacko Napisano 13 Wrzesień 2010 Autor Share Napisano 13 Wrzesień 2010 A powiem Wam, ze tutaj mnie troszeczke zaskoczyliscie, gdyz bylem swiecie przekonany, ze LD zajmuje sie rowniez cala otoczka zwiazana z upiekszaniem planszy, wspolpracujac z grafikiem, ktory dostarcza mu po prostu assety do tego. Czyli, ze to jego dzialka (jak juz pisalem przy wspolpracy z grafikiem dostarczajacym asssety) jest zrobic plansze od A do Z (projekt levelu, swiatla, skrypty, assety, triggery, particle, dzwieki, jakies ustawianie volumetricow etc), a tu sie okazuje, ze tym juz zajmuje sie ktos inny :) Ja tak wlasnie wyobrazalem sobie Level Designera :) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jacenty Napisano 13 Wrzesień 2010 Share Napisano 13 Wrzesień 2010 (edytowane) Wiesz przedmowcy zapomnieli dodac ze to zalezy od firmy w jakiej bedziesz pracowal i na jakim enginie .Z wlasnego doswiadczenia wiem ze pojecie level designera jest bardzo wzgledne w Polsce . Ja spotkalem sie z taka sytuacja ze w jednej firemce robilo sie design leveli w maxie bo wszystkie tule byly w maxie i design leveli robili graficy a dokladniej modelerzy w innej natomiast uzywalo sie do tego edytora i robili to tez przewaznie graficy ktorzy sie przebranzowili . W innej zas robili to zwykli beta testerzy bo tak bylo najtaniej. Ciezko powiedziec co musisz znac .Wedlug mnie jesli znasz sie na skryptowaniu i programowaniu skupil bym sie na rozwijaniu tych umiejetnosci i probowal szukac konkretnie pracy bo szczerze powiedziawszy to ciezko stwierdzic jakie musialbys miec porfolio zeby nadawalo sie pod kazda firme w Polsce. Edytowane 13 Wrzesień 2010 przez jacenty Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ultrakaka Napisano 13 Wrzesień 2010 Share Napisano 13 Wrzesień 2010 Kiedyś tak było jak level robiło się w całości w edytorach, za czasów Unreala czy Q2, od czasu next genów (nie)stety robi się to w grupie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mara Napisano 13 Wrzesień 2010 Share Napisano 13 Wrzesień 2010 składanie leveli bez edytora (czyli również skryptowanie rozgrywki w maksie lub mayi, bo oczywiście rownież znam takie przypadki) to raczej patologiczna sytuacja, chyba się zgodzisz jacenty? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jacenty Napisano 13 Wrzesień 2010 Share Napisano 13 Wrzesień 2010 (edytowane) składanie leveli bez edytora (czyli również skryptowanie rozgrywki w maksie lub mayi, bo oczywiście rownież znam takie przypadki) to raczej patologiczna sytuacja, chyba się zgodzisz jacenty? szczerze to uwazam ze to byl najlepszy system z jakim sie spotkalem :P skrypty robil programista oczywiscie poza maxem . My ustalalismy zdarzenia za pomoca tzw boxzon w maxie .Wszystko smigalo az milo.NIE to co w tym mulowatym udk :P Edytowane 13 Wrzesień 2010 przez jacenty Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacko Napisano 13 Wrzesień 2010 Autor Share Napisano 13 Wrzesień 2010 Kiedyś tak było jak level robiło się w całości w edytorach, za czasów Unreala czy Q2, od czasu next genów (nie)stety robi się to w grupie. Hyhy no to spoznilem sie jakies 10-15 lat, poniewaz wlasnie pozniejszy etap tworzenia plansz najwiecej funu mi sprawia, ale juz wiem, ze tym zajmuje sie enviro, a nim nigdy nie bede z powodow wymienionych w pierwszym poscie (brak duzych umiejetnosci zwiazanych z modelowaniem i teksturowaniem). @jacenty no niby sie znam na programowaniu/skryptowaniu, jednak lubie tez "budowac" i czulbym sie spelniony w zyciu i wiem, ze praca sprawiala by mi fun, jezeli wlasnie moglbym polaczyc oba te elementy :) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jacenty Napisano 14 Wrzesień 2010 Share Napisano 14 Wrzesień 2010 Jezli zalezy Ci na wmiare sensownej karierze i chcesz przywoicie zarabiac i w przyszlosci nie byc podmienionym przez studenta ktory zgodzi sie pracowac za 1200 zeta to jednak na Twoim miejscu poszedl bym w skryptowanie zdarzen i gameplayu. Pozatem wiesz tj pisalem wszystko zalezy od firmy w jakiej bedziesz pracowal. Ja widzialem jak to sie odbywa w roznych firemkach i moge powiedziec ze to bardzo fajna fuszka nie tak nudna jak robienie asetow czy samo programowanie ale tak zgola rozna i tak zmieniajaca sie na przestrzeni lat ze osobiscie sam balbym sie zostac strikte LD .Poprostu widzialem jak na te stanowiska byli brani ludzie z "ulicy" po znajomosci i za 1200 zeta po miesiacu spokojnie smigali levele. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mara Napisano 14 Wrzesień 2010 Share Napisano 14 Wrzesień 2010 trochę mnie jacenty zaskoczyłeś tym, że podobał ci się taki system, ale to musiał być specyficzny przypadek (wyjątek?) no tak, pozycja LD jest często niedoceniana, poza tym to właśnie level designerzy "ostatni gaszą światło", w momencie gdy graficy zrobili swoje i albo mają luzy albo siadają do świeżego projektu to LD klepią poprawki do ostatniego momentu, co może nie wydaje się straszne ale staje się gdy od paru miesięcy zamykacie projekt i macie go po dziurki w nosie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacko Napisano 14 Wrzesień 2010 Autor Share Napisano 14 Wrzesień 2010 (edytowane) Z typowym programowaniem jest taki problem, że mnie nudzi (zajmuję się tym dobre naście lat - zawodowo mniej, no ale trzeba bylo kilka projektów ukończyć zanim się człowiek zawodowo programowaniem zajmie). Szukam jakiejś odskoczni od tego monotonnego wklepywania kodu. Pisanie skryptów zdecydowanie byłoby lepsze (człowiek widzi zmiany na bierząco i co chwile robi coś innego) jednak nie widuję ogłoszeń gdzie jest wymagany typowy skrypter. Raczej role skrypterów jak już przejmują typowi programiści, gdyż spoglądajać na ogłoszenia najczęściej widnieje coś takiego, że wymagają znajomości C/C++ i Visual Studio, ale mile widziana jest znajomość jakiegoś języka skryptowego, czyli wydaje mi się, że idąc pracować do firmy mogę sie zajmować oskryptowywaniem leveli, ale równie dobrze mogę się zająć tworzeniem tooli, czy jakiś pierdół, już nie mówiąc o tworzeniu jakiś bibliotek czy czegoś tam jeszcze. Takie rzeczy robię aktualnie (mimo, że nie związane z gamedevem) i po prostu chce to zmienić. Jak pisałem wcześniej, wyobrażałem sobie LD w całkowicie odmiennych zadaniach, aniżeli to jest naprawdę, sprowadziliście mnie na ziemię i teraz muszę się zastanowić co robić dalej, gdyż graficznie nie jestem wymiataczem, więc jako enviro artist się nie nadaję. Edytowane 14 Wrzesień 2010 przez Jacko Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jacenty Napisano 14 Wrzesień 2010 Share Napisano 14 Wrzesień 2010 (edytowane) mara - poprostu to byl swietny system i mial wszystko fajnie porozkminiane i byl prosty i precyzyjny .Mnostow rzeczy mozna bylo wyciagnac z maxa np animacje elementow i odpalac ja z boxzon itp..Jesli czegos brakowalo wkraczal skrypter albo programista . Po nim zetknolem sie z udk i wszystko wydalo mi sie w nim niepotrzebnie udziwnione i przekombinowane. No ale wiadomo udk to kombajn w teorii do kazdego rodzaju gierek ma sluzyc i teoretycznie ma ogromne mozliwosci. Jacko - nie wyciagaj kompletnych wnioskow z mojej wypowiedzi a raczej traktuj ja jako jedna z wielu opini .Moze niech sie wypowiedza inni ludzie z gamedev i opowiedza o wlasnych doswiadczeniach. Edit : hmm skrypterzy i programisci gameplayu sa bardzo poszukiwani z tego co sie orientuje Edytowane 14 Wrzesień 2010 przez jacenty Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
plutko Napisano 14 Wrzesień 2010 Share Napisano 14 Wrzesień 2010 Jak dla mnie level designer nie tyka grafiki. Ma z klockow ulozyc level i go oskryptowac. I tyle zrobi ten czlowiek z ulicy za 1200. Prawdziwy master ma w glowie mnostwo pomyslow, caly gameplay, umiejetnosc snucia opowiesci, rezyserii akcji. Powinien na biezaco badac rynek gier (grac), sledzic rozwiazania konkurencji, ale tez byc osoba wyrobiona kulturalnie ;) tak, zeby jego jedyna inspiracja nie bylo wczesne kino Chucka Norrisa. Umiejetnosc pracy w grupie, odpornosc i przyjmowanie krytyki wskazana. To w koncu glownie od niego zalezy czy skadinad piekna gra bedzie nudnym gniotem czy trzymajacym w napieciu i zapadajacym w pamiec przezyciem. Z tego co piszesz masz swietne techniczne przygotowanie. Zastanow sie tylko czy starcza ci wyobrazni, zeby przejac role rezysera gry. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ultrakaka Napisano 14 Wrzesień 2010 Share Napisano 14 Wrzesień 2010 Ja bym sobie dla testu zbudował mapkę w udk/czymkolwiek z dostępnych klocków i postarał się zrobić coś ciekawego z tym w kwestii gameplayu - sa pewne ograniczenia ( system save'ów itp) ale ciekawe akcje da się zrobić. Mi się marzą czasy powrotu do używania tylk i wyłącznie ued przy pracy nad levelami ( grafika i gameplay naraz) - ale nie wrócą :P Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacko Napisano 15 Wrzesień 2010 Autor Share Napisano 15 Wrzesień 2010 (edytowane) Edit : hmm skrypterzy i programisci gameplayu sa bardzo poszukiwani z tego co sie orientuje Hmm masz jakieś szersze informacje na ten temat? Bo ogłoszenia, które ja znalazłem są dośc mocno nieaktualne, a i tych za dużo nie ma... Znalazłem za to wypowiedź szefa/pracownika Artifex Mundi, który twierdzi, że codziennie dostają po kilka CV, a oprócz tego każda firma gamedev w polsce jest wypełniona praktykantami. Niby skille nie te, ale nie wierzę, że osoba będąca na miesięcznych praktykach w firmie nie ogarnie tego całego tematu... Więcej ogłoszeń można znaleźć jako Flash Developer, jednak to mnie kompletnie nie interesuje... Tutaj Cytat Piotra Żygadło na grupie GoldenLine "W kraju jest kilka firm na krzyż, które mają ponad 20 pracowników. Może 3 które mają ponad 100. My (Artifex Mundi) praktycznie codziennie dostajemy jakieś CV bez specjalnych akcji rekrutacyjnych. To daje pogląd na sytuację chyba? Jeżeli porównamy się do takiej Rumunii, gdzie jedna firma zatrunia kilka tysięcy ludzi w gamedevie... A to przecież są wyrobnicy dla firm z zachodu... Najbardziej brakuje doświadczonych ludzi. Programistów chcących pracować w gamedevie jest nadmiar (praktykantów we wszystkich polskich firmach gamedevowych jest chyba zatrzęsienie). Grafików też. Ale co z tego, skoro skille nie takie? Jak rekrutujemy grafików 2D, to dostajemy portfolia od twórców kreskówek w stylu Misia Uszatka (wiem, że to nie była kreskówka) podczas gdy szukamy kogoś kto raczej potrafi robić takie grafiki " Zastanawiam się również, czy nie będzie łatwiej znaleźć pracy jako skrypter/programista, gdy przykładowo poznam UnrealScript (który w tej chwili jest bardzo popularny), aniżeli jako programista samego C++... Edytowane 15 Wrzesień 2010 przez Jacko Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jacenty Napisano 16 Wrzesień 2010 Share Napisano 16 Wrzesień 2010 Hmm masz jakieś szersze informacje na ten temat? Bo ogłoszenia, które ja znalazłem są dośc mocno nieaktualne, a i tych za dużo nie ma... Znalazłem za to wypowiedź szefa/pracownika Artifex Mundi, który twierdzi, że codziennie dostają po kilka CV, a oprócz tego każda firma gamedev w polsce jest wypełniona praktykantami. Niby skille nie te, ale nie wierzę, że osoba będąca na miesięcznych praktykach w firmie nie ogarnie tego całego tematu... Więcej ogłoszeń można znaleźć jako Flash Developer, jednak to mnie kompletnie nie interesuje... Tutaj Cytat Piotra Żygadło na grupie GoldenLine Zastanawiam się również, czy nie będzie łatwiej znaleźć pracy jako skrypter/programista, gdy przykładowo poznam UnrealScript (który w tej chwili jest bardzo popularny), aniżeli jako programista samego C++... Coc Ci powiem ,kiedys moj kumpel programista dal ogloszenie ze szuka grafika do malych gierek do Playa .Sytuacje mial podobna dziesiatki maili otrzymal i z tego co pamietam to nikogo specjalnie nie znalazl .Nawet mu oferty przysylali po 6 miesiacach od ukazania sie tego ogloszenia .Wiec wiesz tymi slowami szefa AM to raczej nie przejmowal bym sie . A wracajac do programistow gameplaya i skrypterow to coz moje danie nie sa aktualne ale wiem ze z 2-3 lata temu byl najwiekszy deficyt na programistow gameplayu z prostej przycyzny u nas programisci glownie chca pisac wlasne enginy. Natomiast nie wiem jak jest dzisiaj ,napewno nie sugerowal bym sie ogloszeniami tylko zrobil bym sobie konkretne portfolio nakoloryzowal troszke w cv i wysylal do roznych firm.Czy sie uda ? Ciezko mi powiedziec ,wedlug mnie firmy tylko z pozoru maja jakis logiczna zasade przyjmowania ludkow.Pozatem oni przyjmuja tylko kiedy im pasuje , czasem moze sie okazac ze trzeba czekac az pojawi sie miejsce w firmie i dobrze jest przypominac o swoim istnieniu np podsylajac im info ze akurat cos nowego sie zrobilo..(uzupelnienie portfolia) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
1nS Napisano 16 Wrzesień 2010 Share Napisano 16 Wrzesień 2010 Z tego co widzę temat jest tylko muskany przez kolegów wyżej, nie czytałem wszystkiego i pewnie się powtórzę, ale opiszę Ci jak wygląda sprawa pracy u nas jako LD. Mam już małe doświadczenie w tym zawodzie, chociaż aktualnie jestem bardziej Environment Artist... OK, po kolei Twoje pytania: Czy Level Designer to osoba, która bardziej tworzy plansze w jednym z edytorów (UDK, Radiant, Hammer - jakikolwiek inny - wiadomo, to tylko narzędzia) i uzupełnia je assetami dostarczonych przez innych grafików? Zależy od firmy i na czym firma pracuje. W Hammerze Level Designer (lub Gameplay Scripter) robi część gameplayową (logikę), ale też czasem sam układa jakieś brushe. Detalem zajmuje się Level Artist, albo Environment Artist, który też może zrobić model i teksturę. W innych firmach LD robi wszystko tzn. logikę, grafikę, modele itd. Wiesz, małe firmy mają mało ludzi i ludzie robią co potrafią. Duże firmy mają ludzi od konkretnych osób, ale i tak uważam, że LD powinien być człowiekiem-orkiestrą. U nas LD siedzą jeszcze jak graficy dawno pójdą, składamy cały content łącznie z kodem do kupy i jak coś się psuje, a powstaje ważny build to trzeba to poprawić. Im więcej wiesz tym lepiej dla Ciebie i masz większe szanse. Jak widzisz wymagania mamy spore, ale też wynagrodzenie jest ciekawe. Czy może jest to jednak osoba, która sama powinna mieć zaje... umiejętności graficzne, żeby wykonywać samemu assety i powinna mieć Maxa/Maye opanowanego do perfekcji? Nie do perfekcji, ale znać warto. U nas większość zna Maxa i jak trzeba to zaprototypujemy sobie jakiś model, a graficy go później opracują. To są uroki robienia kilku projektów na raz - praca musi iść do przodu nie czekając na inne działy. W małych firmach taki problem raczej nie występuje. Czy level designer powinien potrafić tworzyć/rysować tekstury? Nie, to nie leży w jego kompetencjach, ale sama umiejętność jest mile widziana. Jeżeli chodzi o samo rysowanie to zapamiętaj takie zdanie: "Jeden rysunek to 1000 słów". Częst o to ratuje gdy trzeba coś wyjaśnić/opisać przed projektowaniem. Lepiej coś przedstawić na rysunku lub na moodboardzie (zbiór kilku zdjęć przedstawiających klimat lokacji, którą będziesz robić) niż próbować opisać słowami, a później mieć problem w związku z inną wizją ludzi, którzy Cię słuchali. Czy level designer musi umieć rysować/malować/szkicować/wydzierać/nie wiem co tam jeszcze? Rysowanie opisałem Ci wyżej. Jak już mówiłem - im więcej potrafisz, tym lepiej dla Ciebie. Zależnie jak bardzo jesteś zajebisty tam się dostaniesz. Jak już ktoś wyżej napisał - w Polsce tylko CDP, Epic PL i Techland mają dużą ekipę i spore wymagania. Większość z tych firm zatrudnia już po kilka osób zza granicy, które pracowały przy znanych tytułach. Czy umiejętności programistyczne mogą ułatwić pracę Level Designerowi? czy to jednak LD nie interesuje? Raczej tak, ale na niskim poziomie np. Painkiller i Necrovision był na skrypcie LUA, my w firmie mamy własny system skryptowania, w IDTech'ach jest QC - uproszczony C na potrzeby logiki i wewnętrznego programowania prostych eventów. Ogólnie mówiąc szanse masz w małej do średniej firmie. Ważne jest też portfolio. 5-8 świetnych screenów i filmiki powinny wystarczyć. Jak zrobisz jakieś portfolio to jest taki portal MapCore (http://www.mapcore.net) - siedzą tam znani LD i EnvArci z wielu znanych firm np. Infinity Ward, Crytek, dawny Grin, Dice itp. Wrzuć tam linka do portfolio i oni powiedzą Ci co masz dalej robić. Jak chcesz coś jeszcze wiedzieć to pytaj, ja chyba jestem tu jedynym LD, bo nikt sie nie pochwalił jakoś ;) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mara Napisano 16 Wrzesień 2010 Share Napisano 16 Wrzesień 2010 Z tego co widzę temat jest tylko muskany przez kolegów wyżej, nie czytałem wszystkiego i pewnie się powtórzę tak, praktycznie wszystko powtórzyłeś, więc chyba też tylko muskasz :P Jak chcesz coś jeszcze wiedzieć to pytaj, ja chyba jestem tu jedynym LD, bo nikt sie nie pochwalił jakoś ;) wiem, wiem - robie teraz na iPhony więc straciełem status LD ;) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
_-MADMAN-_ Napisano 16 Wrzesień 2010 Share Napisano 16 Wrzesień 2010 1nS - ja jestem! Ja! Ja też! I ja! Jacko - nie bij piany na forum tylko do roboty. Z Twojej wypowiedzi wnioskuje, że nie wiesz jak się do tematu zabrać i to akurat dobrze nie wróży, bo Level Designer MUSI wiedzieć, nawet jeśli się myli ;] Jednak fakt, iż WIE znaczy, iż WIE co robi i ma jakąś wizję - nawet, jeśli zawiera błędy. Tam sranie teraz o tym w jakiej firmie co i jak nie ma znaczenia, bo nie detale się liczą ale Twoje ogólne preferencje i umiejętności - jak np. umiejętność abstrakcyjnego myślenia, inteligencja przestrzenna czy umiejętność pracy w zespole. Szukasz przepisu, który nie istnieje - musisz sam WIEDZIEĆ co chcesz i jak chcesz robić, następnie udowodnić, iż to jest dobre (portfolio, przykłady etc. + CV i motywacyjny gdzie te drugie są G warte) i że warto Cię zatrudnić w tym celu. Jak myślisz, czemu w różnych firmach inaczej się pracuje? Bo różni są ludzie! W jednej LD robi grafikę - bo jest również grafikiem; w innej robi tylko boxy - bo nie wie jak wygląda kulka, ale umie reżyserować - wsio! I nigdy nie mów sobie "tego nie dam rady bo whatever", ponieważ sam zamykasz sobie tym drzwi. Ogarnij to co Ciebie bawi, "jara" i pod tym kątem pracuj, pracuj i pracuj. Jak już wypracujesz system i pokażesz innym, iż robisz z nim fajne rzeczy (mody? przykładowe poziomy? fajne mapy? scenariusze?...) - to z pewnością znajdzie się firma, gdzie będziesz pasował i Cię zatrudnią. I na prawdę - daruj sobie szukanie (to nie przytyk tylko swobodna rada) informacji jak robią to "tam" czy "tam" - gdyż struktury i zasady współpracy w firmach także są zmienne. Dzisiaj nauczysz się jak "ktoś tam", a za rok to będzie bezużyteczne (na przykład) - ponieważ zmieniła się struktura/technologia/ilość osób w zespole. UMIEJĘTNOŚCI i TALENT, a nie przepis czy sucha wiedza. Ach - i gwarancji pracy nie dostaniesz. Nieważne ile jest firm i jakich i czy robisz bułki czy gry ;] Dodać trzeba, iż na rynku gier sprawa ma się trochę bardziej skomplikowanie aniżeli na rynku gastronomicznym ;) Innymi słowy - jeśli robienie gier nie jest Twoim marzeniem od zawsze tylko "jednym z aktualnych pomysłów na życie", bo np. to jest ciekawe - to daj sobie spokój. Frustracja dopadnie Cię po pierwszym zwolnieniu np. z CDP :D (nie, nie pracowałem tam na etacie i nie jestem poraniony branżowo i nikt mnie nie zwolnił - po prostu widzę co się dzieje z ludźmi w branży ;)) Dobra koniec gadania - ARBAIT! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jacenty Napisano 17 Wrzesień 2010 Share Napisano 17 Wrzesień 2010 . Frustracja dopadnie Cię po pierwszym zwolnieniu np. z CDP :D (nie, nie pracowałem tam na etacie i nie jestem poraniony branżowo i nikt mnie nie zwolnił - po prostu widzę co się dzieje z ludźmi w branży ;)) Dobra koniec gadania - ARBAIT! No tak jest niestety gamedev na chwile obecna to wielki syf. Krysys, malo nowych tytulow i problemy samych firm ze skonczeniem projektow, ciecia kosztow itp . Ale z drugiej strony brakuje dobrych ludzi przy czym niestety bardzo sie licza tytuly jakie masz w cv i dlatego na poczatku mozesz miec nieciekawie. Osobiscie odradzal bym Ci start w firmach malych, ktore sie nie licza bo to tak naprawde strata czasu i kasa beznadziejna . Uderzaj odrazu do tych 3 najwiekszych (zawsze mam problem czy do tej trojki dopisac 4 reality pump :). Wedlug mnie umiejetnosc programowania i skryptowania jest wielkim atutem (jesli nie najwiekszym) i powinienes to jakos wyszczegolnic w portfolio i CV. Aha i uwierz mi 1ns nie jest tu jedynym LD :P Edit : Firmy przyjmuja duzo ludzi glownie na poczatku nowego projektu wiec przyszykuj sie na 2011 r :) Bo sporo premier sie zapowiada.. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
olaf Napisano 17 Wrzesień 2010 Share Napisano 17 Wrzesień 2010 No tak jest niestety gamedev na chwile obecna to wielki syf. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jacenty Napisano 17 Wrzesień 2010 Share Napisano 17 Wrzesień 2010 co ola-f zrobiles juz pogrzeb ? :) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
olaf Napisano 17 Wrzesień 2010 Share Napisano 17 Wrzesień 2010 nie, ale myśle ze jak chłopak ma skilla i będzie sie odnajdywał w skryptach to praktyka gdziekolwiek mu nie zaszkodzi by szybko skakać po szczeblach na zachód. A nie wiem czy czasem nie lepiej w małym studiu zrobić 50-100% prac ze swojej dziedziny niż 5% w duzym, przynajmniej na początku gdzie można zacząć pokazywać. Poza tym wiem, ze np. w szczecinie mamy firmy zatrudniające po kilkunastu-kilkuset programistów w gamedevie - fakt nie tak ambitnym jak wieśmin ale mimo wszystko coś powstało zamiast stoczni, więc pewnie gamedev nie umiera tylko sie przepoczwarza ;) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość lukas0702 Napisano 15 Maj 2013 Share Napisano 15 Maj 2013 Witam, to mój pierwszy post a temat stary. Postanowiłem napisać tutaj bo nie ma sensu zakładać nowego. Do rzeczy. Tak samo jak kolega jestem zainteresowany pracą jako level designer, potrafię jedynie obsługiwać się w radiancie i trochę w Hammerze, ale, że Radiant jest dla mnie szybszy w obsłudze to tworze w nim. Potrafię stworzyć mapę i ją oskryptować (jeśli dobrze rozumiem to oznacza stworzenie ruchomych elementów etc.). Modeli nie potrafię stworzyć, kiedyś próbowałem się tego nauczyć, ale tworzenie map jest dla mnie bardziej interesujące. I teraz mam pytanie czy z takimi umiejętnościami jak na screenach mam jakieś szansę czy może muszę jeszcze się podszkolić w dziedzinie grafiki i tworzenia np tekstur. Czy samo stworzenie mapy z brushy jest w zupełności wystarczające? Czy może ktoś już z szanownych użytkowników pracował albo pracuje jako level designer i może mi powiedzieć jak się za to zabrać. Po za wysyłaniem CV i swoich prac? Dodam jeszcze, że wykształcenie architektonicznego nie mam, a gdzieś w ofercie pracy widziałem, że jest wymagane. http://s15.postimg.org/f3tzlkkvv/zrzut3.jpg http://s4.postimg.org/7ost4usgt/zrzut2.jpg http://s21.postimg.org/n5f6mcyif/zrzut1.jpg Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
plutko Napisano 16 Maj 2013 Share Napisano 16 Maj 2013 To jest dosc skomplikowane i zalezy od organizacji pracy w danej firmie. W wiekszosci z nich potrzebowalbys wiecej umiejetnosci. Czesto environment artist robi wszystko: od propsow po skladanie tego w edytorze. W firmach o wiekszej specjalizacji nadal potrzebne sa umiejetnosci i doswiadczenie czysto graficzne. Trzeba tworzyc tekstury, edytowac teren, tworzyc/edytowac materialy, niektore obiekty trzeba przemodelowac. Juz nie mowiac o ogolnych artystycznych predyspozycjach i umiejetnosciach jak kompozycja, oswietlanie, wyczucie koloru itp.. Taka osoba bedzie niezalezna i zamiast czekac az "ktos" przygotuje wszyskie assety, bedzie w stanie sobie poradzic. Juz nie mowiac o sytuacji, gdy potrzeba wspomoc inne dzialy. Sa stanowiska, gdzie skladasz tylko klocki, ale ja bym nie zatrudnil osoby, ktora potrafi tylko to. Z drugiej strony masz designerow zajmujacych sie gameplayem. I tez czasem oni te klocki skladaja a czasem pracuja na gotowym materiale i tylko wspolpracuja z environment artistami. Tu potrzebne jest doswiadczenie w tworzeniu modow, skryptowanie, wlasne male gierki itp.. I duzo wiedzy na temat mechaniki w grach. pozdro Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dalamar Napisano 17 Maj 2013 Share Napisano 17 Maj 2013 To zależy od wielkości firmy i platform. Jeśli mówimy o pełnych grach 3D to tak: Jako LD masz 2 możliwości, albo pracujesz jako mesher, czyli samo rozstawianie gotowych modeli, detalizowanie, oświetlenie itd, albo jako gameplay designer, gdzie siedzisz nad logiką i gameplayem, układasz główną ścieżkę przejścia i zajmujesz się skryptowaniem akcji, zgrywaniem wszystkiego i sprawianiem, że gra będzie działać. Jeszcze jest 3cia możliwość czyli czysty design, czyli projektowanie poziomów pełną parą - wymyślanie konceptu jak gra ma wyglądać, co będzie na poziomach, jak będą wyglądały, co się będzie na nich działo a później reszta działów pracuje na tych pomysłach, ale to nie wszystkie duże firmy w Polsce mają i i tak później najpewniej Cię przesuną na któreś z wcześniej wymienionych stanowisk. Jeśli chodzi o skryptowanie to rozumiem przez jakiś wewnętrzny język jak np Kismet w UDK(Unreal Engine) od pisania faktycznych skryptów czy kodu są programiści, ale myślenie jak programista się przydaje i to bardzo dla gamplay designera. Mesher powinien coś ogarniać z oświetlenia, kompozycji itd. Musi umieć zrobić ładny detal, ciekawy. Musi też potrafić ograniczoną liczbą assetów stworzyć różnorodność i zakrywać wszelkie niedociągnięcia. Na pewno też nie będzie Ci potrzebne modelowanie, czy teksturowanie, bo od tego są osobne działy. Ogólnie jest tak, że wszystkie działy tworzą, a LD wykorzystuje gotowe rzeczy do złożenia gry w całość. Oczywiście jak mówię, tu chodzi o większe firmy stawiające duże gry. Nie mam za to pojęcia jak to wygląda przy platformach mobilnych dlatego się nie wypowiem w tym temacie. aaaa, screeny. Pierszy zdecydowanie najlepszy, choć polecam przysiąść do bardziej współczesnego silnika. Ostatni jest najsłabszy. Ogólnie rzecz biorąc ciężko wyciągnąć coś ze screenów, bo pracując jako LD musisz ogarniać akcje itd, więc lepsze są filmiki z gameplayu, ale jak chcesz siąść do meshowania, to polecam ograć nowe gry i zobaczyć jak są zrobione korytarzowe lvle. Ogarnąć jak rozstawiać covery pod walki itd. i spróbować zrobić małe sceny, ale mega wydetalizowane, ofc z uwzględnieniem optymalizacji. Teraz masz praktycznie gołe ściany i pusty korytarz, co by przeszło właśnie w doomie, ale nie w grach aktualnej ery. Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się