Skocz do zawartości

Modelowanie kamienic, zdobienia, boniowanie


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam

 

Wiele osób pewnie modeluje w 3ds max budynki, architekturę itp.

 

Zastanawiam się w jaki sposób najlepiej budować najbardziej szczegółowe modele z boniowaniem, detalami, różnymi ozdóbkami itd.

Jestem ciekaw jak wycinacie np. okna i je potem kopiujecie? Jest jakaś metoda np. na skopiowanie wnęki okiennej na danym face? Bez konieczności wycinania każdego okna z osobna?

Póki co robię to albo Powerbooleanem albo zwykłym connect.

 

Ale takie typowe śródmiejskie kamienice, gdzie mamy boniowanie, jakieś zdobienia, kolumienki, daszki nad oknami itd. Macie na to jakieś patenty?

  • Odpowiedzi 46
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

spline'y + extrude/sweep/lathe i mozna wiekszosc fasad wymodelowac.

 

co do zdobien to sweep + stary dobry polymodeling, a jesli robisz duzo podobnych projektow to zaloz sobie baze modeli.

Napisano

Dziękuje za odpowiedź. Sweep może być przydatną funkcją, której nie znałem wcześniej.

Zastanawia mnie jednak jak się robi np. głowy i takie różne ozdoby z tynku - jakieś wzorki itd.

 

A tak przy okazji, mógłby mi ktoś polecić jaki zrobić material dla witryn sklepowych, żeby dobrze to wyglądało na renderze w mental ray. Najlepiej takie odbijające trochę światło jak w lustrze?

Napisano

A w jakiej zakładcę znajdę te presety. Przepraszam, ale jestem początkujący i ciągle jeszcze nie wiem gdzie są niektóre rzeczy.

Napisano

Prawdopodobnie chodzi o materiały mr. Masz tam trochę takich uniwersalnie ustawionych materiałów typu szkło, farba, metal itd. I rzeczywiście często są wystarczające. Ewentualnie warto podpatrzeć ich ustawienia i próbować modyfikacji.

Poszukaj w necie lub kup bo warto to http://www.focalpress.com/books/animation_and_3d/realistic_architectural_visualization_with_3ds_max_and_mental_ray_second_edition.aspx?cat=146&sub=148

Prowadzi za rękę przez wszystkie niuanse mentala. Książka naprawdę warta swojej ceny.

Napisano

Dzięki. Ale gdzie ten mental raya materiały znajdę?

 

Poza tym ponawiam pytanie czy jest możliwe coś takiego jak poniżej:

 

Załóżmy, że to jest ściana budynku z wyciętym rzędem okien:

 

cosrtam.jpg

 

I chcę przypuśćmy ten rząd okien skopiować, ale żeby to cały czas była jedna ściana ( jeden obiekt ) edytowalny jako całość. Po prostu żeby program umieścił te wnęki okienne na powierzchni ściany - tak jakby wyciął te okna na ścianie. Nie chce tego robić booleanem itp tylko taką metodą - tak to robiłem np. w sketchupie. No chyba, że polecicie inną metodę jak łatwo kopiować takie okna, zdobienia itp po powierzchni ściany - szczególnie wnęki.

 

I sprawa dość pokrewna:

 

cosrtam1.jpg

 

Zwróćcie uwagę na narzędzie "select and move" obiekt ściany jest w tej sytuacji pod pewnym kątem do do osi X i Y. Gdy ściana jest bowiem ustawiona tak samo jak oś bez problemu przesuwamy sobie wszystko, ale jeśli pod kątem to już jest problem.

 

Pytanie co zrobić by przesuwać np. zaznaczony na czerwono obiekt zdobienia wzdłuż ściany a nie wzdłuż osi?

 

To samo tyczy się okna zaznaczonego na niebiesko. Jak przesuwać go idealnie po powierzchni ściany. Bo przesunięcie narzędziem select and move będzie nieprecyzyjne i może zdeformować siatkę. Ściana nie będzie trzymała już idealnego kąta jak wcześniej.

 

I jeszcze zapytam czy w ogóle da radę rysować nowe siatki, zdobienia po powierzchni takiej ściany obróconej pod kątem czy to już całkowicie niemożliwe?

 

Mam nadzieje, że wyraziłem się precyzyjnie :).

Napisano (edytowane)

1.Możesz zrobić kawałki ściany i rozmieścić je arrayem jako reference. Potem edytujesz jedno a reszta naśladuje.

2. Możesz sobie przekręcić tylko pivota. Nie jestem pewien jak się nazywa menu ale wyszukaj w helpie "affect pivot only".

3. Zmieniasz sobie układ współrzędnych na "gimbal" i możesz sobie przesuwać wzdłuż pivota ściany.

4. W nowym maksie masz Paint object. Ustawiasz sobie mesha i rozrzucasz pędzlem.

Edytowane przez Lucek
Napisano

Odnośnie punktu 3 gdzie to mogę ustawić? Czyli bezpośrednio takich funkcji jak w sketchupie np w przypadku kopiowania okien w maxie nie ma ?

Napisano

Kopiowania np. wyciętego okna w inne miejsce ściany na zasadzie ctrl+c -> ctrl+v to raczej nie ma. A przynajmniej ja tego nie potrafię. Zmianę układu współrzędnych znajdziesz na jednej z list rozwijanych w pasku menu u góry. W pewnych sytuacjach możesz skorzystać z: panl po prawej stronie -> edit geometry -> repeat list -> constrains i tam zaznaczając odpowiednią opcję dopuszczasz przesuwanie wierzchołków np. tylko po płaszczyźnie na której leżą.

Napisano (edytowane)

Słabo trochę, choć myślę, że niektórzy co modelują takie wypas budynki z detalami muszą stosować jakieś triki przyspieszające pracę i bardziej zaawansowane funkcje :). Dzięki Wam za odpowiedzi.

 

Jak macie jakieś fajne tutoriale dotyczące modelowania budynków ze zdobieniami itp. to będę wdzięczny. Trochę szukałem i raczej mało znalazłem.

 

Funkcja constans przydatna, ale chyba działa tylko do punktów na płaszczyźnie a do oddzielnych obiektów 3d chyba nie można przypisac już do danej ściany?

Edytowane przez lex
Napisano

Max ma dosyc sporo mozliwości. Możesz utworzyc pomocniczą płaszczyznę roboczą na powierzchni ściany i wtedy np. wszystkie nowo tworzone obiekty będą "lądowały" na niej. Wypróbuj równiez różne opcje "align". Możliwości jest więcej. Dzisiaj został założony również ten wątek http://max3d.pl/forum/showthread.php?t=78744. Zaglądaj tam. Być może ludzie , którzy na tym się lepiej znają będą się tam udzielać.

Napisano

A jak się robi taką pomocnicza płaszczyznę roboczą :D? Powiedz mi tylko jaka to funkcja w maxie :). Align to jest to linkowanie obiektów do siebie?

Napisano

Dobra niby wszystko mi wyjaśniliście, choć trochę jestem tym zdruzgotany.

Jakiś czas temu bawiłem się w sketchupie i wiem, że to co chce zrobić byłoby dużo łatwiej i szybciej wykonać w tym programie aniżeli w 3ds max.

 

Spójrzcie na taką np. fasadę:

 

img1036j.jpg

 

Jak ja mam wykonać taki szczegółowy model w przypadku kiedy każde okno jest wnęką, jeśli zrobię wnękę i obok niej całą okiennice ze zdobieniem, to jak to potem wszystko skopiuje razem z wnęką na ukośnej ścianie? Tak żeby to była jedna siatka a nie oddzielne obiekty.

 

Jak zacznę to robić to tylko jedna wielka kaszana z tego wyjdzie :/

 

W Sketchupie zrobiłbym tą ścianę dużo łatwiej i szybciej. Tak mi się wydaje na podstawie tego co napisaliście. A niby max jest programem bardziej rozbudowanym...

 

No chyba, że ktoś przedstawi jakąś technologię jakby się zabrał do zrobienia modelu takiej ściany, by nie robić tego 10 lat :>?

Napisano

Zrób tylko jeden powtarzalny fragment. Później kopiujesz go tyle razy ile jest potrzebne (sposobów na precyzyjne skopiowanie jest kilka). Dołącz za pomocą "attach" wszystkie skopiowane fragmenty do pierwszego. Masz jednorodną bryłę.

Napisano

Dokładnie,musisz się przestawić na inną filozofie niż w skeczapie.Masz większe możliwości ale też czasem trzeba pomyśleć i zaplanować jak coś zrobić.Albo zrób w skeczupie i wrzuć do maxa;)

Napisano

mafida, myślę nad takim rozwiązaniem, ale to trochę bez sensu. Chcę modelować w maxie i teraz znowu będę wracał do czegoś gorszego :D. Choć może faktycznie są rzeczy do których inny program jest lepszy.

 

@ Dynamico:

 

Ale attach złączy mi obiekty owszem, ale np punkty itd. face nie będę wspólne i zintegrowane ze sobą co będzie potem rodzić problem z edycją. A nie wszystko chyba da radę zweldować itp. No i jeśli tą ścianę zrobię po pewnym kątem no to nie wiem czy się uda to w idealnej płaszczyźnie skopiować, ale może tak.

 

Ech chyba na razie dam za wygraną i zrobię to z fototekstur, ale to nie ten efekt co bym chciał :). Może kiedyś to podłapię trochę lepiej i dam radę :). Póki co sensownego planu na wykonanie czegoś takiego w głowie nie mam. A wiadomo, że jak coś zaczynamy to trzeba w głowie sobie ułożyć kolejność :).

 

Ale dzięki Wam bardzo za porady :).

Napisano

Da się wszystko zweldować i da się przesuwać pod kątem żeby pasowało idealnie.Snap,pivot,working grid,working pivot,reference coordinate system itd...

 

Sketchup jest wyspecjalizowany,napewno są rzeczy które zrobisz w nim z automatu szybciej niż w maxie:)

Napisano

No przecież już wszystko napisaliśmy co potrzebujesz. Spróbuj wymodelować taki kawałek w praktyce to zobaczysz że jest prawie jak z automatu.

Napisano

przy odrobinie praktyki w maxie zrobisz to w 15 minut ( mowie o tym budynku ktory pokazałes) sketchup jest fajny i mozna wykorzystac tą geometrię w maxie bez problemu

Gość Chrupek3D
Napisano (edytowane)

na rozwiniecie mojego watku bym nie liczył, ale dzięki za linka...

Ja robię budynki w Blenderze, bo pomimo nauki Maxa - od tygodnia - robiłbym je chyba z miesiąc.

Wykombinowałem sobie taka metodę, ze zawsze umieszczam pivot w skrajnym rogu obiektu, na vertexie i włączam snapowanie do vertexa. Wtedy kolejne obiekty łatwo mi się przyciągają do siebie. Później łącze dwa obiekty ze sobą i usuwam krawędź jaka powstała miedzy nimi... wszystko.

Kiedy zrobię ściany i okna danego segmentu (pietra), łącze je we wspólny obiekt, przesuwam pivot skrajnie na vertexa (jak poprzednim razem) i kopiuje cały segment w gore. Nie wiem, czy to najlepsza metoda, ale jak na razie skuteczna :-)

Edytowane przez Chrupek3D
Napisano

Myślę że łączenie tego wszystkiego w jedną siatkę to błąd. Po pierwsze skoro masz wszystkie okiennice jednego typu to zrób je na jednej warstwie i sklonuj jako instancje. Jakiś głupi błąd w siatce i poprawi ci się wszystko od razu. Robiłem ostatnio rynek i miałem kiepskie fotografie. Na końcu dostałem dużo lepsze i poprawiłem za jednym zamachem wszystko.

Po drugie jak ci braknie jakiejś ozdóbki a zrobisz ją i attac***esz do podstawowej bryły to automatycznie pojawi się ona na wszystkich.

Po trzecie zmieniając id materiału w podstawowej bryle na wybranych ściankach zmieni sie on w pozostałych.

To wszystko dotyczy powtarzalnych elementów budynku.

 

Jeżeli są gzymsy to dzięki narysowanemu przekrojowi i funkcji sweep możesz dowolnie szybko zmienić i poprawić go w miare potrzeby a w sketchupie czeka cię dłuższa zabawa.

Pewnych zdobień nie zrobisz w sketchupie. Sketchup jest świetny. Pozwala szybko złapać poprawną geometrię jeżeli budynek jest prostokreślny i określić dobrze podziały. Pozwala przenieść kamerę do maxa i w maxie kontynuować dalej pracę. Trzeba tylko znaleźć ten moment aby nie tracić czasu na kombinacje w sketchupie gdy można zrobić to samo w maxie 10 razy szybciej.

Napisano

No mniej więcej rozumiem co piszecie, ale brak mi zaawansowania żeby tak usiąść i teraz w 3 godzinki np. ulepić na podstawie waszych porad piękną fasadę. Chyba na razie dam sobie siana i zrobię prostszy model oparty na teksturach, a może kiedyś ostatecznie zrozumiem o co wam chodzi i będę lepił modele prawidłowo.

 

W Sketchupie faktycznie próbowałem zrobić tę kamienicę, ale wszystko mi się posypało. A problem jest bo to jest taki budynek:

 

img1040v.jpg

 

Czyli nie prosta symetryczna, jednościenna kamienica a potężny narożnik gdzie architekt miał dobrą wenę :).

Napisano

Zobaczcie jeszcze na to:

 

scianaf.jpg

 

Zobaczcie jak jest zlokalizowany ten obiekt do przesuwania scenerii, a jak pivoty obiektów.

Chcialbym np. suwać obiekty za pomocą pivota obiektu.

 

Jak zmienie working pivot to owszem będzie to możliwe, ale wtedy nie mam pivotu na obiekcie tylko gdzieś zdala od niego co też jest problemem :/.

 

Zresztą probówałem przysnapować ten working pivot do ściany budynku, by był idealnie pod tym samym kątem i nie dało się Chiny ludowe mimo włączenia tych opcji u góry okna programu...

Napisano

A może wymodelować najpierw ścianę zgodnie z układem współrzędnych Maxa a dopiero potem gotową obócić na planie? I być może uprzedzając uwagę - zrób każdą fasadę oddzielnie i dopiero gotowe ustaw na swoim miejscu. Da się je zestawić ze sobą precyzyjne.

Napisano
Zobaczcie jeszcze na to:

Zobaczcie jak jest zlokalizowany ten obiekt do przesuwania scenerii, a jak pivoty obiektów.

Chcialbym np. suwać obiekty za pomocą pivota obiektu.

 

 

Przełącz Reference Coordinate System na .

Napisano
A może wymodelować najpierw ścianę zgodnie z układem współrzędnych Maxa a dopiero potem gotową obócić na planie? I być może uprzedzając uwagę - zrób każdą fasadę oddzielnie i dopiero gotowe ustaw na swoim miejscu. Da się je zestawić ze sobą precyzyjne.

 

Tak kiedyś modelowałem. W innym dużo bardziej prymitywnym programie, ale zawsze wydawało mi się to trochę topornę i niewygodne, ale może masz rację. No jeśli innego wyjścia nie ma to rzeczywiście tak trzeba robić :).

 

@mafida: Dzięki, tylko w którym miejscu mam to wcisnąć

Napisano (edytowane)

Nie wiem czy dobrze zrozumiałem niektóre z waszych porad.

 

Zrobiłem rząd takich okien.

 

scianav.jpg

 

Ale jego kopiowanie, snapowanie itp to jakaś męka. Chyba nic już z tego nie będzie. Chyba coś zrobiłem jednak źle? W dodatku krzywe mi to rakie wyszło, że szok :(.

Edytowane przez lex
Napisano

Dynamico dobrze radzi:) Tylko gzymsów nie rób oddzielnie ale po ścieżce na samym końcu, żebyś nie miał problemu z przycinaniem ich na rogach.

jaras - nie pisz o 15-tu minutach. Nie przesadzaj bo to jest trochę pracy. Nie zna się dokładnych wymiarów. Jeżeli jesteś tak szybki to mógłbyś zarobić 1000 na godzinę robiąc tylko modele domków jednorodzinnych co jest raczej nierealne.

Napisano

No tak 15 minut mi też się wydawało nierealne.

 

A jak się robi w maxie gzyms po ścieżce? Robiłem tak w an8, tutaj nie wiem jaka to jest komenda. Pewnie coś z "path", ale muszę ogarnąć jak to działa.

 

Ciągle mnie też nurtuje kwestia okien.

Tzn czy wy idziecie na łatwiznę i face okna jest u was dodatkowym facem na ścianie, czy też zintegrowanym ze ścianą wklęsłym facem na ścianie budynku. To jest istotne, bo rozwiązanie z podójnym facem jest prostsze, ale trochę oszukańce :). Jak to robicie?

Napisano

lex - to moja siatka co robiłem ostatnio. Ściany to plane z wyciętymi otworami wiekszymi od opasek okna i modyfikatorem shell. Następnie opaski dla każdego piętra oddzielne i skopiowane z instancją. Jeden rodzaj okna skopiowany z instancją. Boniowanie na parterze zrobione z linii z modyfikatorem sweep o kształcie prostokąta z zaokrąglonymi krawędziami. Gzymsy to linie z modyfikatorem sweep i narysowanym oddzielnie przekrojem. Plus jest taki że jak skopiesz geometrię to nie poprawisz tego za szybko. Nawet głupi rozstaw okien czy pomyłka w zdobieniach i już może się coś nie mieścić. A tak to wszystko możesz zaraz zmienić.

Ja nie bawię się w łączenie wszystkich vertexów. Wszystko wpuszczam jedno w drugie.

siatka.png

 

siatka 2.png

Napisano (edytowane)

Piękna siatka, uwielbiam takie widoki :). I uspokoja mnie ten widok ze skoro ty możesz to i ja kiedyś może dam radę :). Kluczowe pytanie - ile czasu robiłeś tę fasadę?

 

Okna są modelowane czy za pomocą takich generowanych "windows" zrobione?

 

Na czym właściwie polega shell w tym przypadku?

 

Czyli rozumiem, że wnęka okienna "przebija" się przez ścianę? Tzn, że szyba od okna jest rzeczywiście we wgłębieniu, a nie jest to tylko złudzenie uzyskane przy pomocy zdobień? Bo nie wiem czy dobrze Cię zrozumiałem :). No chyba, że szyby w oknach to jest face od ściany budynku, ale to chyba nienajlepsze rozwiązane bo jak to potem oteksturować i wstawić ładne szybki ;).

 

 

Ciekawe też jak rozwiązałeś kwestie ukośnej ściany. I boniowanie na 2 i 3 piętrze tej ściany.

 

Ale siateczka piękna :D. Widać, że znasz się na rzeczy, te ukośne boniowanie nad bramą to już dla mnie w ogóle abstrakcja :).

 

EDIT:

I pytanie jak wyciąłeś wnęki w ścianie żeby każda miała idealnie ten sam wymiar? Connect chyba odpada?

Edytowane przez lex
Napisano

Miałem rzut więc zrobiłem obrys w sketchupie i wyciągłem bryłę do góry. Wymiar wyszedł na oko z paru zdjęć bo tylko na nich mogłem bazować Projektem był rynek a nie kamienice. Naniosłem ważniejsze podziały w sketchupie czyli wysokości gzymsów, osie okien i ich szerokość z tych najlepszych zdjęć od frontu. Jeżeli się dało to przekrój gzymsu też albo przynajmniej jego odsunięcie od lica ściany aby mieć jakąś wytyczną.

Kształt okna teżbył zrobiony w sketchupie aby mieć jego prawidłowy podział.

szyby zrobione są z rectangle z modyfikatorem extrude wpuszczone w okno.

O shellu pisałem ponieważ możesz zrobić ścianę płaską z wyciętymi otworami i po dodaniu go otrzymujesż jej grubość. Należy tylko zaznaczyć funkcję Straighten Corners aby trzymał jej stały wymiar bo na rogach może ci zniekształcić je.

Boniowanie wyżej powstało z plana podzielonego liniami na odpowiedniej szerokości paski. Zaznaczyłem na nim poziome linie i zrobiłem chamfer z zaznaczoną opcją open. Dzięki temu masz oddzielne paski automatycznie. Następnie znów shell i miałem odpowiednią ich grubość.

Dużo jak widzisz piszę o wykorzystaniu modyfikatorów i instancji. To wszystko pozwala Ci na późniejsze zmiany w bryle bez żmudnego przesuwania każdego vertexa.

Czas jest naprawdę różny i zależy tylko od ilości detali i dostępu do dobrych zdjęć.

Napisano

Dziękuję za cenne porady i szczegółowe wyjaśnienie. Już trochę to kumam, robię uproszczoną wersję tej kamienicy jak na zdjęciach ( bo wsumie w tym przypadku nie potrzebuje, aż tak szczegółowego modelu ). Już widze, że parę błędów popełniłem, ale na szczęście nie karygodnych :).

Gość Chrupek3D
Napisano

na początek może poucz się maxa, bo ja po tygodniowej nauce i probie zrobienia w nim czegoś podobnego odpuściłem, bo co chwila musiałbym się o coś pytać. Nadal się go uczę, ale budynek robię w Blenderze, którego znam b. dobrze.

Poćwicz na prostych bryłach to co chłopaki mówią... array, snapowanie itd.

Napisano

To jeszcze dodam parę rzeczy. Jak robisz wnęki okien na przekręconej ścianie to zrób najpierw osie pionowe wnęk tych najbardziej skrajnych. Jeżeli krzywo oś wyjdzie bo jest deko przesunięta na modelu to w Edit Geometry pod napisem Constraints jest możliwość zaznaczenia jak mają się przesuwać wybrane vertexy, linie lub polygony. Wybierz Edge i wtedy nic ci na bok nie skręci tylko będzie się wszystko trzymać linii przy przesuwaniu. Ściana będzie nadal płaska.

Jak już masz skrajne osie to zaznacz teraz linie poziome między nimi i w Edit Edges jest funkcja Connect i wciśnij koło niej Setting. Podasz teraz tu ilość okien jaka znajduje się między tymi skrajnymi osiami wnęk. Dzięki temu masz wszystkie osie wnęk równo rozstawione.

Zaznaczasz te wszystkie osie i wybierasz obok Chamfer jego Setting. Tu wpisujesz połowę szerokości wnęki i masz już wszystko ładnie podzielone bez żadnych błędów.

Możesz to robić na każdej poskręcanej ścianie.

Napisano

Dzięki Waszym poradom udało mi się zrobić taką kamienicę :D. Co prawda nie jest to wierna kopia tego co na zdjęciach, ale zależało mi jedynie na podobieństwie :).

Tylko mam wrażenie, że cienie po zrenderowaniu w mental rayu nienajlepiej się układają:

 

wp18.jpg

Napisano

No i dobrze, że nie porzuciłeś tematu. Zawsze możesz wrócić do modelu i dodawać detale bo jest ich tam trochę. Render to już oddzielna sprawa.

Napisano

Ale patrząc na cienie nie wydaje się Wam, że coś jest nie tak? Bo ja mam takie wrażenie, ale trochę nie wiem co i dlaczego. Np. te wystające gzymsy(?) u góry w jakiś dziwny sposób są oświetlone. Da się to jakoś szybko naprawić ?

Napisano

Witam ponownie. Modeluje dość spory plac w mieście i praktycznie już kończę i potrzebuje w szybkim czasie wstawić tam przynajmniej kilkanaście różnej wielkości drzew liściastych. Szukam w internecie jakichś darmowych modeli, ale ciężko z tym. Na stronie Autodesku są jakieś modele, ale po pół miliona polygonów. Jest szansa, że znajdę coś fajnego, darmowego, w miarę low-poly ( choć bez przesady ).

 

Na wielu wizkach roi się od pięknych drzew. Jakieś drzewa tego typu jak na tym obrazku są mi potrzebne:

http://gfx.mmka.pl/newsph/365188/661825.3.jpg

 

A też nie chce robić plane z teksturą bo to chyba już trochę nienowoczesne, tylko coś pośredniego. Próbowałem sam modelować drzewa liść po liściu, ale to zadanie jest tak karkołomne, że przerosło mnie... ;/




×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności