Skocz do zawartości

Nauka grafiki 3D.


Freez

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Nie wiedziałem gdzie się za bardzo zwrócić, bo raczej w urzędzie pracy tego bym się nie dowiedział. Więc tak. Jestem obecnie w LO na profilu ścisłym. Interesuje się bardzo grafiką 3D i póki co w 3ds Max'ie znam podstawy. Przerobiłem do tej pory książkę Joanny Pasek "Ćwiczenia praktyczne" z 2010 roku. W dalszej przyszłości planuję spróbować swoich sił w szeregach CD Projekt. Wymagania tej firmy są wysokie, jednak tworzenie gier to coś gdzie siebie widzę. Obecnie stanowiska są różne i na pewno się zmienią z biegiem czasu. W jaki sposób polecilibyście mi się podszkolić z zakresu grafiki komputerowej, aby ułatwić sobie drogę do CDP. Najchętniej wybrał bym się na studia, lecz wiadomo że tak naprawdę guzik mi to da. Oprócz tego chętnie przyjmę propozycje kursów i książek które pomogą mi poznać lepiej 3ds Max. Digital-Tutors odpada, bo płaci się na tej stronie abonament, a czasu nie mam dużo ze względu na szkołę, więc była by to strata pieniędzy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 18
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Jeżeli chcesz iść do gamedevu, to myślę że najlepiej ukierunkować się na grafikę low-poly z dobrą zanjomością teksturowania, normal map, ambient occlusion i dużo by pomogła znajomość jakiegoś środowiska graficznego np. unity, udk. Jeżeli szukasz obszernej czytanki ma dłuższy czas, to jest od tego "Biblia". Pewnie też zacięcie plastyczne, obsługa softu 2d i tabletu, bo nie będzie nadużyciem z mojej strony stwierdzenie że tekstury w lowpoly to połowa sukcesu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra czyli biblię w między czasie będę przerabiał. A są może jakieś godne polecenia studia w kierunku gamedev? Najlepiej to województwo Podlaskie, Warmińsko-Mazurskie lub Mazowieckie, ale może też być dalej. Czy lepiej siedzieć w domu i uczyć się samemu. Mógł byś jeszcze powiedzieć dlaczego warto też nauczyć się obsługi photoshopa? Aha i jeszcze jak mogę doszkolić się z enginem załóżmy UDK? Nigdy nie interesowałem się silnikami gier więc nie mam w ogóle zielonego pojęcia o tym.

Edytowane przez Freez
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Softu 2d (może być PS) do edycji tekstur, bo głównie tekstury generują efekt, np. normal mapy fejkują geometrię której de facto nie ma, albo na teksturach wypala (prerenderuje) się np. ambient occlusion aby wyręczyć w tym zadaniu sprzęt celem zwiększenia wydajnosci. Ja w grach nie siedzę, ale domniemam że pracodawca byłby zainteresowany kimś kto zna obsługę edytora dla środowiska growego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

--------------- Wersja odpowiedzi skrócona ---------------

 

Ucz się angielskiego i oglądaj dużo tutków online - im więcej tym lepiej.

 

----------------- Wersja odpowiedzi pełna ----------------

 

Ooo kurde, ale zazdroszczę Ci, że już w liceum wiesz, nie dość w jakim kierunku chcesz iść, to jeszcze znasz firmę, do której chcesz uderzyć! Niesamowite! Z chęcią będę obserwował Twoje poczynania zawodowe - Twoje nastawienie wróży Ci sukces. Mi w liceum tylko d..y w głowie były, a 3D robiłem dla zabawy nie wiedząc, że ktokolwiek na tym pieniądze robi :) Liceum - BAAA! Na studiach, mimo że multimedia 3D kończyłem i już trzepałem pierwsze zlecenia, wciąż nie wierzyłem w karierę w 3D :)) A teraz, szkoląc młodych i napalonych padawanów, zazdroszczę im - Wam, że wybraliście tą ścieżkę tak wcześnie. 3D jest super - super ludzie, super firmy, a rezultatami pracy chwalisz się przed kobietami (i mężczyznami też - kto co woli) czego pracując w banku nie zrobisz, a zdarza się że i na taką pracę marnujesz życie albo chociaż jego część :)) Tak czy inaczej - świetny wybór! A gry? ... chyba nawet jeszcze lepszy :)

 

A teraz do tematu - gdzie nauczyć się 3D do gier? ... nie wiem - ja robię w 3D klasycznym, reklama, film, zadowalanie klientów :) Ale mam kilku znajomych pracujących w grach i na pewno ucząc się klasycznego 3D z modelowaniem highpoly, renderingiem kilkunastoma rendererami i dynamiką cachowaną w sofcie, mimo że na to nie wskazuje - nauczysz się 90% tego co wykorzystasz w grach. Jak się nauczysz klasyki to zobaczysz dlaczego w grach trzeba robić inaczej żeby działało real time ... bo w zasadzie tylko i AŻ o to chodzi. A jedyna zasada to się po prostu ucz, ucz, ucz, a w wolnym czasie ucz. Piwko w weekend, a w tygodniu zapierrrrrrr.... i tak przez 3-4 lata. Potem nadchodzi okres zwątpienia, ale mu się nie daj - to znak, że wchodzisz na level UP i umiesz tak dużo, że zaczynasz sobie zdawać sprawę jak mało umiesz. Potem kolejne 3-4 lata i będziesz tak wymiatał, że staniesz się aroganckim dupkiem, ale będą się o Ciebie biły największe firmy i to kolejny level UP. A potem po 3-4 latach wylądujesz w elitarnej firmie, gdzieś w świecie i się okaże, że takich kozaków jak Ty są pęczki i to co umiesz nie jest niczym wyjątkowym ... wtedy spojrzysz na swoje życie wstecz i pomyślisz - "Czy obrałem dobrą drogę? - Miałem być najlepszy, a jestem przeciętny." ... Odpowiesz sobie wtedy sam, prawdopodobnie "Lubię to co robię i jestem z tego dumny - to najważniejsze." i wtedy zdasz sobie sprawę, że 3D jest super, ale nie jest to sens życia. Jesteś w tym bardzo dobry - jesteś wśród elity, ale najważniejsze jest dbać o rodzinę, przyjaciół i cieszyć się każdą chwilą. To by było na tyle.

 

... aha i ucz się angielskiego.

 

---------------

 

Pozdro!

M.

  • Confused 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@beny - dobry z ciebie motywator :D ale masz rację, wolę już więcej się uczyć i pracować w tej branży która jest moim hobby niż robić technikum i klepać gwoździe do końca życia :P

@uncle - mówisz tutaj chyba o programowaniu gier, a nie o tworzeniu świata gry.

Dobra, poczytałem głębiej i poszukałem nieco na temat tego wszystkiego. Już mniej więcej wiem na jaki sposób to działa. Tylko ciągle mnie trapi kwestia robienia studiów. Na stronie CDP napisane jest, że "Have shipped at least one AAA title as a Senior Character Artist". Taki tytuł zdobywa się na uczelniach czy gdzieś indziej? Aha, angielski to wiadomo podstawa tego świata. Oczywiście rozszerzenie na maturze obowiązkowo :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na stronie CDP napisane jest, że "Have shipped at least one AAA title as a Senior Character Artist". Taki tytuł zdobywa się na uczelniach czy gdzieś indziej?

 

AAA Title w znaczeniu produkcja klasy AAA czyli wysokobudżetowa gra o globalnym zasięgu gdzie pracujesz jako Senior Character Artist czyli starszy (z doswiadczeniem) grafik od postaci

 

(specjalistów przepraszam za uogólnienie :))

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uuu... Straszne wymagania mają w CDP. Chyba nie ma sensu zbyt szybko tam uderzać. Myślę, że na początku zacznę od Techlandu. Tam nie oczekują doświadczenia i na pewno łatwiej będzie do nich wstąpić. Oczywiście to dopiero za kilka lat, ale nadal została kwestia studiów. Czy warto na nie w ogóle się wybierać i czy pomogą mi w jakiś sposób bardziej poznać środowisko 3d. No i oczywiście czy pracodawca zwróci na to jakąkolwiek uwagę. Głównie zależy mi na tych studiach gdyż wszyscy w mojej rodzinie mają pokończone szkoły wyższe i była by afera jakbym jako jedyny miał wykształcenie średnie. Czy w waszym przypadku kończyliście jakieś uczelnie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kilka spraw na początek... musisz się uwarunkować na to kim chcesz kuźwa być, jesteś od wszystkiego jesteś do dupy(zazwyszaj :D ale zdarzają się czasem OneManArmy), bo umiesz robić wszystko po trochu, i niczym się nie wybijasz, takich raczej nikt większy w Polsce jak np. CDProjekt nie szuka :D byle że chcesz robić w reklamach...

 

Chcesz robić enviro, siadasz i robisz enviro... chcesz robić postacie.. siadasz, nawalasz anatomię, i jakieś ubranka... chcesz być gościem od hardsurfaceów... siadasz i robisz co masz zrobić...

 

Chcesz być... siadasz i robisz...

 

 

Rozwaliłeś mnie stary :D jak ty chcesz zdobyć tytuł seniora w Character Artiście, będąc po studiach które nic nie mają do robienia postaci :D to tak jakbyś skończył SGGW i wysyłał podanie do Blizzard'a, na character artista :D

 

Teraz do rzeczy, nie ważne czy masz maturę, czy masz doktorat, nikt na to nie patrzy... (byle że chcesz iść na jakieś kursy czy coś, czasem jest wymagany papierek z ukończoną maturą) ważne co umisz ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Freez a jestes PEWIEN ze chcesz sie zajmowac grafika cale swoje zycie? Modelowac, renderowac przez kolejne 40 lat? Grafika jest spoko, freelancing jest spoko ale wszystko do pewnego etapu. Teraz sobie olejesz nauke, po czterdziestce bedziesz zalowal bo zabraknie ci glupiego papierka na jakies tam stanowisko o ktorym nawet nie wiesz ze istnieje. Jakos zycie tak sie toczy ze historycyc zostaja premierami, lekarze dyrektorami PZU itp, nigdy nie wiesz gdzie wyladujesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Studia możesz robić, jak jesteś pracowity, to w niczym Ci nie przeszkdzą, jak jesteś leniwy to wręcz pomogą kiedyś tam.

Matura niech nie będzie wyznacznikiem umiejętności, bo co dostaniesz na rozszerzonej? Oprócz kredek jeszcze plasteline?

Angielski trzeba znać, ale to prosty język. Jak chcesz być artystą idziesz na kierunki artystyczne, jak programistą idziesz na informatykę.

Tak jak pisał indian na górze, ogarnij się kim chcesz być. O ogłoszenia się nie martw. będziesz dobry to będą szukać właśnie Ciebie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, jestem pewien tego w 100%. Nie widzę siebie jakoś w zawodzie kowala lub doktora. Grafika 3D i gry to moje hobby i postanowiłem obydwa połączyć. Na forum wbiłem po to aby właśnie dowiedzieć się nieco więcej o tym zawodzie, na co uwagę zwraca pracodawca itd. Myślę, że już wiem w miarę wystarczająco co będę robił przez najbliższe lata. Tylko jeszcze ostatnie pytanko. Na stronach pracodawców w wymaganiach napisane jest, że potrzebna jest umiejętność obsługi zBrush. Widziałem tylko ten program w akcji i wnioskuję, że działa on na zasadzie "modelowania w glinie". Tylko w jaki sposób współpracuje on z 3ds'em? W 3DSie robi się np. postać w lowpoly, a potem poprawia się detale w zBrush czy jak?

@indian - teraz tak planuję by ukierunkować się na character artist (ale kto wie, może to się zmienić)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pracodawca patrzy na portfolio więc dobrze żeby treścią było zbliżone do stanowiska na które będziesz aplikował.

 

Lubisz grać? Zastanów się w jakie gatunki. Jak dużo naparzasz w mordobicia, ucz się modelowania i rigowania postaci, jak wolisz rozwałkę w CoD bierz się za level design, jak lubisz zrobic parę kółek w GT albo zaorać pole w Agrar Sim to ciśnij w pojazdy i maszyny.

 

Fajna stronka na początek dla Ciebie jak znalazł: http://unity3ddev.net/

Edytowane przez Pawlito
  • Confused 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak chcesz być artystą idziesz na kierunki artystyczne, jak programistą idziesz na informatykę.

 

A najlepiej to idź na matmę :P Różni ludzie tutaj wychodzą z różnego punktu widzenia, więc nie zdziwiłbym sie jakby ktoś inny odpowiedział, że najlepiej jak artysta pójdzie na Infe, a jak programista to na artystyczne, najlepiej studia potraktować chyba jako rozwiniecie zainteresowania, a jak nastawiasz się coś co Ci da dużo jeśli o atrakcyjność to idź na coś gdzie jest fizyka cieczy xD

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności