Skocz do zawartości

Sketch - realna alternatywa Photoshopa?


adek

Rekomendowane odpowiedzi

Sketch to program mało znanej firmy Bohemian Coding i wydaje mi się, że jeszcze dosyć słabo rozreklamowany, przynajmniej na Max3D.pl nie spokałem nikogo kto by chwalił się, że w nim pracuje. Myślę, że warto napisać o nim kilka słów.

 

Pełna treść: Sketch - realna alternatywa Photoshopa?

Edytowane przez Adek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 28
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Z tego co czytałem, to Sketch jest raczej konkurencją dla Fireworksa, a nie dla Photoshopa. Podobno to program do projektowania graficznego, projektowania UI, a nie do digital paintingu czy retuszu zdjęć (jak Photoshop).

 

Przy okazji... zawsze uważałem, że wykorzystywanie Photoshopa do projektowania graficznego to jakieś nieporozumienie. Pewnie, można w nim zrobić mnóstwo rzeczy, ale robienie np. layoutu stron jest strasznie niewygodne. Dużo lepszy jest już Illustrator, a najlepiej Fireworks, w którym poza lepszymi narzędziami do wektorów mamy np. Master Pages czy export do HTML+CSS, działające o niebo lepiej niż podobny export w Photoshopie. W Fireworks można bardzo łatwo i szybko zrobić prototyp strony www, z działającą nawigacją, swap images itp. No i pliki z Fireworks zajmują dużo mniej miejsca niż podobne projekty w Photoshopie.

 

Po ostatnim oświadczenie ze strony Adobe, że nie będą już robić nowych wersji Fireworks, z wielką chęcią sprawdzę alternatywę w postaci Sketcha.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spoko, czytałem te wpisy spod linków. Po prostu zdziwił mnie brak wzmianki o Fireworksie w tym artykule. To do niego ma być raczej alternatywą Sketch. Bardziej by mnie interesowało porównanie właśnie Fireworks vs Sketch.

 

Przez chwilę też używałem do projektowania Illustratora+Photoshopa. Jeśli już używać programów Adobe, to jednak Fireworks sprawdza się lepiej w projektowaniu stron www. A jeśli szukać alternatyw - Sketch wydaje się ciekawy. Muszę go koniecznie sprawdzić.

 

P.s. Sam temat zamienników dla programów od Adobe wydaje mi się bardzo ciekawy, szczególnie w kontekście ostatnich wydarzeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurcze nawet nie wiedziałem po co rozwijaja fireworks - jedyne do czego sie przydawał mi osobiście to kopiuj wklej z zachowaniem alfy we flashu hehe. Dobrze wiedzieć, ze to narzędzie miało sens. Faktycznie forsują ideę, by projektować w phooshopie ale także 'czuję wstyd' za tych, ktorzy projektują w photoshopie.

 

ale należą się brawa za artykuł. wyglada w nowym layoucie świetnie, choć osobiście nie znam narzędzia, ktore by dorosło do możliwości Falsha w kwestii dizajnu.

Edytowane przez olaf
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurcze nawet nie wiedziałem po co rozwijaja fireworks (...) Dobrze wiedzieć, ze to narzędzie miało sens.

 

No właśnie miało duży sens. Illustrator świetnie się sprawdza w ilustracjach, projektowaniu do druku. Wygodnie mi się w nim robi logotypy. Brakuje jednak rozbudowanej edycji bitmap - niewiele można z nimi zrobić. W Photoshopie odwrotnie. Jak wiadomo, z bitmapą można zrobić wszystko, ale narzędzia wektorowe są strasznie ograniczone.

 

Kiedyś projektując np. strony www ogólny layout robiłem w Illustratorze na wektorach. Reorganizacja elementów, zmiana ich wymiarów - wszystko to robi się w Illustratorze dużo wygodniej i szybciej niż w Photoshopie. Potem poprawiałem poszczególne grafiki w Photoshopie. Praca w dwóch programach jest mniej wygodna, a przy tym robienie poprawek z wcześniejszych etapów prac to później przekopywanie się znowu przez dwa programy.

 

Fireworks ma tę zaletę, że ma niezłe narzędzia zarówno do bitmap jak i wektorów. Cały projekt strony www można zrobić w jednym programie. I do tego dochodzą wspomniane wcześniej Master Pages oraz dużo bardziej zaawansowany niż w PS export do HTML+CSS. Łatwiej też w Fw robić projekty "pixel perfect", bo nie można tam przesunąć czegoś o pół pixela. W projektowaniu do druku to byłoby nie do pomyślenia, ale w projektowaniu do internetu to jest mega zaletą.

Dlatego nie rozumiem czemu Adobe porzuca rozwój tego programu. Fajnie, że jest alternatywa. Ciekawe na ile funkcjonalna.

 

Póki co projektowanie stron www w Photoshopie to jak robienie logo w Blenderze albo wbijanie gwoździa wiertarką. Da się. Tylko po co? A Adobe tylko składa jakieś niejasne obietnice, że ulepszy narzędzia webowe w innych programach. Tylko nie wiadomo jakie, w jakich i kiedy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kramon: Ale do postpro czego? Jak do filmu to nukoda daje radę;)

Co do poprzedniej dyskusji to każdy używa takiego wycinka PS'a jakiego potrzebuje. Ja tam na przykład retuszu ani malowania nie tykam. Cenię sobie za to suwaki filtry i inne pierdółki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)choć osobiście nie znam narzędzia, ktore by dorosło do możliwości Falsha w kwestii dizajnu.

Mówisz o Flashu Professionalu czy actionscripcie?

 

Łatwiej też w Fw robić projekty "pixel perfect", bo nie można tam przesunąć czegoś o pół pixela.

Od cs5 chyba, ilustrator tez jest pixel perfect (tzn, jak włączysz). Oczywiście nie mówię, że zastępuje to fireworksa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od cs5 chyba, ilustrator tez jest pixel perfect (tzn, jak włączysz). Oczywiście nie mówię, że zastępuje to fireworksa.

 

W Illustratorze CS5 dodali opcję "Align to Pixel Grid", która jednak nie działa idealnie. Anchor points przyciągają się do najbliższego pixela. Pozwala to przeważnie uniknąć niechcianych rozmytych krawędzi, ale taki prawdziwy "pixel perfect" to to nie jest, bo nie zawsze się anchor point przyciągnie do tego pixela co byś chciał. Do tego przy przesuwaniu obiektów lub artboardów (np. przy ich kopiowaniu) zdarza się, że coś się poprzesuwa trochę. W efekcie sporo rzeczy trzeba poprawiać ręcznie. W Fireworks nie ma takich problemów.

 

Żeby nie było... Ja Photoshopa i Illustratora bardzo lubię, ale do innych zastosowań. W projektowaniu www i UI sprawdzają się gorzej od Fireworksa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie czasami Photo Paint jest najbliższy Photoshopowi? Bo te powyżej to takie bardziej ukierunkowane narzędzia a nie mydło, widło i powidło jak PS. Ostatni raz odpalałem PP z 10lat temu i był toporniacki, nie wiem jak teraz.

Ale ciekawostka - PP był jednym z 2 ulubionych programów Beksińskiego (starego oczywiście!).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak. I szkoda, że tamte są tylko na Maca. Fajnie by było, gdyby dla produktów Adobe była jakaś sensowna alternatywna dostępna na kilka platform. Bo tak to ja mam jakiś program, Ty masz jakiś inny program, ale mielibyśmy większe szanse na współpracę, gdybyśmy obaj mieli te same programy. Stąd mój wcześniejszy wpis.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stary news, ale odgrzebuje. Pamiętałem, że tutaj wiele osób miałem pretensję, że napisałem bez sensu, że Sketch to konkurencja Photoshopa. Do projektowania i pracy przy mobile coraz więcej osób widzę, które właśnie zamieniają Photoshopa (nie Illustratora) na Sketcha.

 

Ogólnie wyszła całkiem zgrabnie odświeżona nowa wersja tego edytora.

 

Kolejny ciekawy artykuł od praktyka: http://hackingui.com/design/sketch-design/why-i-moved-to-sketch/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stary news, ale odgrzebuje. Pamiętałem, że tutaj wiele osób miałem pretensję, że napisałem bez sensu, że Sketch to konkurencja Photoshopa. Do projektowania i pracy przy mobile coraz więcej osób widzę, które właśnie zamieniają Photoshopa (nie Illustratora) na Sketcha.

 

Ogólnie wyszła całkiem zgrabnie odświeżona nowa wersja tego edytora.

 

Kolejny ciekawy artykuł od praktyka: http://hackingui.com/design/sketch-design/why-i-moved-to-sketch/

Artykuł super. Moja znajoma także bardzo zachwalała (zresztą jak zabaczyłem co to cacko potrafi to się z miejsca zakochałem).

Jest niestety potężna łyżka dziegciu - mac only.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ja wiem Azbesty. Do tych rzeczy w obecnych czasach wystarczy naprawdę pc (bonus w postaci oszczedności kasy). Mit maka to stare czasy g4 g5 i potem jeszcze kilku wersji intela. A piszę to jako ex fanboy i posiadacz g5, MacPro i mbp(pierwszy intel).

Choć kurcze kusi co by jakąś używkę kupić dla takich perełek jak sketch :)

 

@Raynevan

Is Sketch available for Windows or Linux

Sketch relies on a lot of technology that is exclusive to OS X and the fact that no other OS provide a clear business model for software development, we're not considering supporting it.

http://www.bohemiancoding.com/sketch/support/faq/02-general/5-windows.html

Tak więc taki trochę fanbojski środkowy palec z ich strony bo osx to nie magia(już).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja pisze jako posiadacz całej floty maców pierwszych-teraźniejszych. mój ojciec jest veteranem DTP.. i od zawsze pracował na mac'ach nawet wtamtych czasach trzeba było specialnie zezwolenie na ten sprzęt mieć ale to długa historia.

 

tu nie chodzi o to że mac lepszy i tak dalej.. bo w cale nie jest.. pod wieloma względami.

 

Ale zobaczmy sobie laptopy.. Najlepsze wykonanie ma macbook jest cieńki i tak dalej jest z aluminium trzyma też na bateri bardzo długo no i świetna matryca... do 3D? się nie nadaje wydajność zamała ale do DTP jak najbardziej wystarcza dlatego tak napisałem...

 

+ DTP to cięzkie pliki a system macowski szybciej obraca takimi plikami niż windows. który obraca szybciej wieloma małymi.

 

Dla samego siebie kupiłbym PC stacjonarkę... albo laptopa też jakiegoś innego bo po prostu wydajnościowo mac jest za słaby.. natomiast kiedy ta wydajność mi by wystarczała to bez zastanowienia bym brał mac'a

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No raczej nie ujmowałbym tego jako środkowy palec. Warto pamiętać, że ten soft powstawał do wersji 2.0 w składzie dwuosobowym. A więc taki indie project. Nie jest proste pisząc natywnie pod OSXa później to przepisać na inne platformy. Jeszcze w takim składzie. Nie dziwię się, ale tak samo jak ty żałuję,że nie ma tam Windowsa czy Linuxa.

 

W tej chwili od wersji 3.0 udało im się pozyskać fundusze na nowych pracowników, ogólnie projekt się rozrósł i twórcy byli w stanie zatrudnić dodatkowe pary rąk do pracy. Jeśli się nie mylę, jeden z nich jest też w tej chwili pracownikiem Google, a Sketch w Google jest wykorzystywany coraz częściej i ta firma też nie da mu umrzeć.

 

To naprawdę rewelacyjny soft. Warto dodać, że społeczności związne ze Sketchem również rosną w siłę. Przykład: http://www.sketchappsources.com/plugins-for-sketch.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spoko spoko ,też jestem daleki od wojen etc.

Ale to ciekawe co piszesz bo miałem ostatnio mały romansik dwumiesięczny w jednej firmie z makami i generalnie właśnie przy obsłudze dużych plików (dtp) i to na ssd był mega problem. Stawały się tak nieresponsywne podczas operacji na plikach i podczas pracy z nimi, że szok. Jak wracałem do domu i win to tak jakbym zamienił ołowiane wrotki na ultralekki bolid f1:)

Co do weteranów to kiedyś zdaje się sensowny soft plus hardware oferował tylko Apple.

Ale to IMO(z praktyki może nie kilkudziesięcioletniej bo 8letniej) po prostu przyzwyczajenie.

BTW. Może jakiś ciekawy felieton albo artykuł gdzieś blogowy mółgbyś skrobąć? Intrygująco to brzmi z tymi pozwoleniami etc.:)

 

Anyway :) Sketch jest na tyle świetnym programem, ze się pokuszę chyba niedługo o spróbowanie opcji z hackintoshem.

 

@Adek

Bardziej chodziło mi o ton tej odpowiedzi w ich FAQ. Wiadomo, że mały zespół nie jest w stanie ot tak zrobić coś na inny OS. Ale te bajki o "clear business model for software development" to takie trochę z kosmosu:)

Edytowane przez uzumakishadow
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z tymi plikami windows/mac to różnica jest liczona w sekundach... po prostu architekt.. bardziej sprzyja temu... ale PC generalnie hardware ma mocniejszy... dlatego szybciej się pracuje. Dlatego piszę iż jeśli wydajność by mi wystarczała.. a chyba się zgodzimy że i7 w zupełności wystarczy do web/brandu.. i DTP...

 

co do tej historii to jutro coś napiszę, bo dzisiaj już nie chce dzwonić, a muszę bo nie pamiętam tego dokładnie. :P

 

Bardziej chodziło mi o ton tej odpowiedzi w ich FAQ. Wiadomo, że mały zespół nie jest w stanie ot tak zrobić coś na inny OS. Ale te bajki o "clear business model for software development" to takie trochę z kosmosu:)

 

no wiesz to nie takie proste jak z gierkami chyba że masz jedną apkę która ci to robi na wszystko... unity itp.. ale do aplikacji chyba niema czegoś takiego

 

Wystarczy spojrzeć na blendera kritę... 3dsmax'a...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności