Skocz do zawartości

Featured Replies

Napisano

Witam wszystkich serdecznie:) to mój pierwszy post, mam nadzieję że umieściłem w odpowiednim miejscu na forum. Jestem początkującym użutkowanikiem tego programu i proszę o pomoc z następującym problemem:

Zbudowałem filiżankę do kawy, i chciałbym stworzyć w niej powierzchnię kawy, która wyglądałaby realistycznie(drobne falowanie). Ponieważ filiżankę zbudowałem za pomocą "lathe", mam pierścienie wewnątrz filiżanki, i na jednym z takich pierścieni chciałem utworzyć płaszczyznę, z którą bym potem myślał co zrobić dalej. Próbowałem zaznaczać tworzące pierścień edge poligonów by później jakoś rozpiąć na nich płaszczyznę, ale nie wiem jak to zrobić, A może jest jakiś lepszy sposób na efekt który chcę osiągnąć?

obrazki filiżanki:

?ui=2&ik=24c9dfc585&view=att&th=13f6725c02d45165&attid=0.1&disp=inline&realattid=f_hi7h8aqs0&safe=1&zw&saduie=AG9B_P94-vtpM5vVzA9lNFVjJdXY&sadet=1371826364449&sads=jc632xTHsVkynmANoq0wcHYZ9oQ?ui=2&ik=24c9dfc585&view=att&th=13f6725c02d45165&attid=0.2&disp=inline&realattid=f_hi7h8fud1&safe=1&zw&saduie=AG9B_P94-vtpM5vVzA9lNFVjJdXY&sadet=1371826368835&sads=K6bgsAg8oDnFq-saVMoeOwVR_2k

  • Odpowiedzi 49
  • Wyświetleń 5,6k
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

Zaznacz edge -> loop -> create shape from selection -> wybierz nowo utworzony shape ->convert to editable poly i masz powierzchnię napoju.

Napisano
  • Autor

ok, zrobiłem według wskazówek- niestety, po opcji convert to editable poly kształt to dalej okrąg bez siatki, i nie za bardzo wiem co jest nie tak. Co powinienem zrobić?

Napisano

a jesteś pewien ze splajn którego otrzymałeś jest zamknięty, jeśli nie to wtedy konwersja na editable poly na niewiele się zdaje, jeśli jakieś vortexy są ze sobą nie połączone to wykorzystaj opcje w editable splajn conect

Napisano

Po konwersji nie ma siatki bo to jeden plane. Zaznacz i go zastosuj inset. Połącz za pomocą collapse uzyskane wewnętrzne wierzchołki. Teraz możesz zagęścić siatkę np. za pomocą turbosmooth.

 

Możesz też zamiast "convert to editable poly" , na uzyskany wcześniej shape nałożyć modyfikator garment maker, od razu uzyskując siatkę.

 

Jak zwykle w 3ds max nie ma jednego uniwersalnego sposobu, i metoda, którą zastosujesz jest uzależniona od celu jaki chcesz osiągnąć i planowanych dalszych kroków.

Edytowane przez Dynamico

Napisano
  • Autor

po creating shape from a selection i zaznaczeniu obiektu nie mam opcji inset czy collapse, była tylko garment maker, który nie zrobił nic poza dwoma naprzeciwległymi liniami niedotykającymi środka kubka.

Napisano

Najpierw musisz przekonwertować shape do editable poly żeby móc użyć inset itd. Jeżeli garment maker nie zrobił siatki to widocznie popełniłeś jakiś błąd na samym początku - nie miałeś shape w postaci zamkniętego okręgu.

Napisano
  • Autor

próbowałem, niestety bezskutecznie. Najpierw zaznaczyłem wewnętrzny edge w kubku, potem loop, potem create shape from selection, następnie editable poly i nie mam dostępnych żadnych opcji wymienionych wcześniej, z wyjątkiem garment maker. Gdzie jest błąd?

Napisano
  • Autor

tak to wygląda po użyciu garment maker. Może jest dobrze, tylko trzeba to jakoś zagęścić?

?ui=2&ik=24c9dfc585&view=att&th=13f6d37e496734f6&attid=0.1&disp=inline&realattid=f_hi95vey60&safe=1&zw&saduie=AG9B_P94-vtpM5vVzA9lNFVjJdXY&sadet=1371926972536&sads=g_ZfSDY7IMZ8JKjhvk19kjGSzn0

Napisano

Robisz coś źle. Dlaczego masz zaznaczone wszystkie poly wewnątrz kubka? Czy aby na pewno shape, który zrobiłeś ma kształt "koła", jak krawędź powierzchni twojej herbaty? A już tak poza konkursem, strasznie pełny kubek będzie :-)

Napisano
  • Autor

Cóż, lepiej więcej kawy niż mniej:D A jeśli chodzi o kształt, to nie wiem dlaczego nie miałby byś okręgiem- zaznaczam jeden wewnętrzny edge->opcja loop-> create shape. Potem już według wskazówek, ale nic z tego nie wychodzi. Co może być tego przyczyną?

Napisano
  • Autor

wielkie dzięki za filmik, był pomocny w przemieszczeniu kształtu;) Niestety, po użyciu opcji Garment Maker jedyne co pozostaje po kształcie to jedna, pojedyncza linia w przestrzeni, tak jaka na załączonym przeze mnie obrazku. Dla próby stworzyłem zwykły okrąg i również wypróbowałem tej opcji, zadziała jak trzeba. Wiem, że pierwszy wniosek jaki się nasuwa to taki, że coś z tym moim shape jest nie halo, ale szczerze nie wiem, co to może być. Spróbuję to jakoś przekonwertować w editable spline i zamknąć, ale jakoś nie chce mi to wyjść.

Napisano
  • Autor

niestety- nie da rady tego przekonwertować w editable spline. brak pomysłu co to może być.

Napisano

No cóż. Lathe robi coś "dziwnego". Rozwiązanie problemu:

Masz już nowy shape, który ma tworzyć powierzchnię napoju. Narysuj np. circle, skonwertuj do editable spline a następnie "attach" do shape zrobionego z kubka. Zaznacz teraz spline tworzący dorysowane kółko i go usuń. Teraz garment maker powinien zadziałać prawidłowo.

Napisano
  • Autor

Więc tak: extrude próbowałem na samym początku, to pierwsze co mi przyszło do głowy, ale nic z tego nie wyszło. Spróbowałem tej sztuczki z attach i kasowaniem dorobionego elementu do kształtu, i zadziałało:D tylko dziwnie się przesunęło w dół po zastosowaniu garment maker, ale to już drobnostka, wygląda jak trza:] Teraz potrzebuję tylko odpowiedniej faktury dla kawy- jakiś pomysł skąd wziąść takie cudo? Potem zostaje już tylko dorobić ładne kawowe opary, i git :D

Edytowane przez Rorschach

Napisano
  • Autor

o to mi chodziło, przejęzyczenie:P mam już texture, ale gdy próbuję go nałożyć na moją powierzchnię jako bitmapę- klops. Nie idzie. Dlaczego?

Napisano

Dodaj modyfikator UVW Map, i w edytorze materiałów ustaw mape jako wyświetlaną w viewporcie.

Napisano
  • Autor

zrobiłem według wskazówek, dalej kicha. Po wybraniu opcji show shaded material in viewport nie dzieje się z tym nic.

Napisano

bitmapę masz w materiale czy to tylko bitmapa jest tak luzem nie podłączona do żadnego materiału. W dodatku chyba też nie jest przypisana do obiektu.

w modyfikatorze uvw map ustaw mapowanie na planar.

Napisano

Dokładnie tak jak Bacry napisał. A po zrobieniu tego wszystkiego sprawdź, czy nie masz flipnietych normali na powierzchni kawy.

Napisano
  • Autor

Wyszło:D wstawiłem w material editorze moją texture na diffuse color i działa, tylko że wygląda tak jakoś średnio. Zastanawiam się, co by tu jeszcze ulepszyć żeby ta kawa wyglądała bardziej realistycznie, jeśli chodzi o tę powierzchnię. Rady i sugestie przemile widziane;)

Napisano

Możesz na powierzchnie dodać lekki noise, albo z tekstury zrobić normalke/displace i zrobić cały materiał.

 

Wygląda średnio też być może dlatego, że nie masz pełnej rozdziałki tej tekstury pokazywanej w viewporcie.

Napisano
  • Autor

Matko, jak odcięcie od netu na ponad dwa tygodnie potrafi zmienić człowieka;P udało mi się zmniejszyć ten obrazek, wygląda mniej więcej tak:

[ATTACH=CONFIG]91136[/ATTACH]

ciągle mam problem z dymem unoszącym się nad kawą, a mianowicie- jest niewidoczny, próbowałem go zrobić za pomocą helpera, ale po zrenderowaniu jest po prostu niewidoczny. Helper wziąłem spheregizmo i atmospheres&effects->volume fog i nic nie widać na renderze.

Napisano

zdaje się, że to już nie jest problem modelingu. Lepiej było by przenieść to do wip'a i tam rozwijać wątek. W czym renderujesz bo jakoś mi to umknęło. Odpowiedź jest zdecydowanie zależna od tego w czym jest renderowane.

tak na szybko znalezione - stary max ale idea ciągle właściwa.
Napisano
  • Autor

renderowałem w 3dsmax 2013, niestety problem nie zniknął. Przez krótką chwilę dym pojawił się wewnątrz filiżanki, ale poza nią już go nie było. pojęcia nie mam co jest nie tak. Co jest przyczyną?

Napisano

Jeżeli nie będziesz robił animacji, to chyba bez sensu walczyć z renderowaną "parą" unoszącą się nad napojem. Lepiej dodać w później w postpro.

Napisano
  • Autor

tylko mi właśnie zależy na tym, żeby to w całości zrobić w maxie, i muszę to wyrenderować jako obrazek- warunki zadania na uczelni. Tylko dziwne jest to, że gdy robiłem świecę z płomieniem- również za pomocą helpera sphere gizmo, to wszystko wyszło pięknie.

Napisano
  • Autor

czy jest jakieś wytłumaczenie dla tego braku dymu? Czy mam po prostu zmontować filiżankę od nowa i mieć nadzieję, że w drugiej wersji nie będzie tego problemu?

Napisano

Chbya prędzej ktoś będzie mógł pomóc jeśli pokażesz swoje aktualne ustawienia tego dymu.

 

Bitmapa z opacity nie starczy?

Napisano
  • Autor

Ustawienia dymu na obrazku. Jak widać, zrenderowane wygląda jakby dym nie wystawał poza filiżankę (?!) Nie zabardzo wiem jak miałoby wyglądać w tym wypadku posłużenie się bitmapą i opacity- proszę o wskazówkę, jednak najlepiej by było, żeby ten dym pojawił się jak trzeba zz pomocą helpera.

[ATTACH=CONFIG]91489[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]91490[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]91491[/ATTACH]

Napisano

Ale przecież na YT jest pełno tutoriali jak wykorzystać opacity map :) Robisz plane, szukasz na google jakiegoś obrazka z dymem czy parą, przygotowujesz materiał z opacity i wrzucasz go na plane. Tyle

Napisano
  • Autor

Ok, tylko wykładowca wyraźnie sobie zażyczył skorzystania z helperów- i na tym polega mój problem, że pomimo wypełnienia poleceń wykładowcy coś się chrzani i nie wygląda tak jak należy, dlatego zależy mi na dojściu do przyczyny dlaczego tak się dzieje. Za pomysł z opacity jestem wdzięczny, przynajmniej mam jakąś alternatywę w przypadku nienaprawienia helpera.

Napisano

Może to kwestia jednostek? Masz w cm? Bo może się okazać, że po przekonwertowaniu jednostek na cm wyjdzie ci kubek o średnicy kilku metrów :) A wtedy błąd w wyświetlaniu mgły może wynikać z ustawień jej parametrów.

 

 

zrobione w 2 minuty, voila:

 

d6cb.jpg

Edytowane przez MicInc

Napisano
  • Autor

Sprawdzę, ale to raczej nie jest to. Mgła (jeśli wogóle jest widoczna) pojawia się, ale tylko wewnątrz kubka, na zewnątrz już nie- jest to dobrze widoczne na obrazkach które zamieściłem kilka postów wcześniej. Wewnątrz kubka mgła jest taka jakbym sobie życzył, niestety na zewnątrz już jej nie widać.

Napisano

Na twoim załączonym screenie widać też jak byk, że masz generic units :) A więc w tym najprawdopodobniej leży problem, bo jak pisali inni wcześniej - nie jest to wina modelowania

 

btw nie pokazałeś ustawień mgły

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności