Monio Napisano 11 Październik 2015 Napisano 11 Październik 2015 Można już pobrać nową wersje Blendera opatrzoną numerem 2.76. To wydanie to między innymi: -Ogromne przyśpieszenie viewportu. -Obsługa OpenSubdiv od Pixara. -Point Cloud Density rendering w Cycles. -Odświeżona przeglądarka plików. -Wiele usprawnień w narzędziach do modelowania, rzeźbienia, animacji. Reszta nowości i link do pobrania na oficjalnej stronie projektu: http://www.blender.org/features/2-76/
olaf Napisano 11 Październik 2015 Napisano 11 Październik 2015 Aj musze sprobowac jutro na modelach. Dzieki za niusa.
Monio Napisano 11 Październik 2015 Autor Napisano 11 Październik 2015 Dodam że w tym filmiku od Reanimatora modele to oczywiście nie instancje (alt+D) tylko twarde kopie (Shift+D), niezależne dane. Instancje na GPU pojawią się za kilka miesięcy. Kilka objaśnień żebyście nie musieli googlać. Żeby OpenSubdiv śmigał trzeba zrobić dwie rzeczy: 1. W User Preferences wybrać jeden z dostępnych backendów. Jak macie zwykłą desktpową karte grafiki (nawet kilkuletnią) to wybieracie "GLSL Compute", jeśli wasza grafa nie będzie współpracowała to przełączcie na "GLSL Transform Feedback". Jeśli macie jakąś integre to przetestujcie czy lepiej będzie wam śmigał "GLSL Transform Feedback" czy pozostałe backendy oparte o CPU. 2. Dodać modyfikator Subdiv do obiektu i kliknąć checbox "Use OpenSubdiv". Modyfikator powinien być na końcu stacka, jeśli będzie inaczej to opcja z checkboxa jest ignorowana i siatka kalkuluje się w stary sposób. OpenSubdiv i ogólne przyśpieszenie viewportu to 2 osobne rzeczy. Optymalizacja viewportu dotyczy na razie wyświetlania Solid i Material. Rysowanie siatek (czyli tryb Edit Mode) czy obwódka selekcji na razie liczy się starymi metodami. Te rzeczy będą poprawiane w następnych wersjach blendera. Poprawki wyświetlania dotyczą głównie siatek które składają się z quadów, ngonów i subdivowanych już w blenderze polygonów. Nie będzie jakiegoś ogromnego zysku na siatkach które składają się z samych trisów (przykładowo po Decimation z Zbrusha albo podczas rzeźbienia Dyntopo). Można przyjąć że obecnie wydajność rysowania polygona lub podzielonego polygona jest niewiele mniejsza niż wydajność rysowania samego trójkąta. Czyli spokojnie możecie podkręcać zagęszczenie w modyfikatorach Subdiv/Multires aż wasze GPU się spocą. ;) Zaimportowane siatki z trisów polecam potraktować operacją TrisToQuads.
Maciek Jutrzenka Napisano 11 Październik 2015 Napisano 11 Październik 2015 (edytowane) eśli macie jakąś integre to przetestujcie czy lepiej będzie wam śmigał "GLSL Transform Feedback" czy pozostałe backendy oparte o CPU. bzdurka niestety :(. trzeba mieć kartę zewnetrzną GPU aby móc wybrać CPU. (niestety) można wymusić to na integrze ale trzeba ingerować w konsoli. niestety. są błedy z integrą więc narazie dali tylko Nvidie xD Sprawdzałem. W sumie jest niezły przyrost na mocnym sprzęcie, na słabych sprzętach różnicy praktycznie niema. A na mega słabych np laptopy z integrą, nawet niemożna odpalić na officialnych ustawieniach. Pozdrawiam użytkowników mac booków pro oraz imac'ów :D Edytowane 12 Październik 2015 przez Maciek Jutrzenka
Monio Napisano 11 Październik 2015 Autor Napisano 11 Październik 2015 Ok. Nie wiedziałem że zablokowali intelowe integry, teraz doczytałem. Może poprawią w następnych wydaniach (jeśli bug u nich a nie w samym OSD). Na kartach AMD pójdzie tylko nie z GLSL Compute. Mac... tja... ;)
Maciek Jutrzenka Napisano 12 Październik 2015 Napisano 12 Październik 2015 Ok. Nie wiedziałem że zablokowali intelowe integry, teraz doczytałem. Może poprawią w następnych wydaniach (jeśli bug u nich a nie w samym OSD). Na kartach AMD pójdzie tylko nie z GLSL Compute. Mac... tja... ;) no niestety oby oby poprawili. chociaż ja i tak ciągle czekam na prawdziwe przyśpieszenie gdzie "importowana geometria" chodzi szybko
rice Napisano 12 Październik 2015 Napisano 12 Październik 2015 No nie wiem z tym boostem, był taki eksperymentalny build na którym miałem 100mil poly w multiresie i dało się o dziwo rzeźbić a tutaj przy 25mil jest nie używalny. Max 6mil poly w multiresie to troche mało jak na cudownie ulepszony viewport, bo tyle to było przed ulepszeniami.
Vaticinator Napisano 12 Październik 2015 Napisano 12 Październik 2015 A ja mam na lapku GeForce 540M i żadnej opcji poza "none" w preferencjach OpenSubdiva niestety :/ Ale samo przyspieszenie Viewportu i point density node mi wystarczy, żeby cieszyć się z nowego wydania.
Monio Napisano 12 Październik 2015 Autor Napisano 12 Październik 2015 (edytowane) Rice- Nie wszystko na raz... Na GPU które mam w robocie mam teraz ~8 krotne przyśpieszenie wyświetlania subdivowanych siatek. Wreszcie da się wydajnie wyświetlić multiresowe sculpty (bez zmiejszania subdiv w preview). Mało? Eksperymentalny build ze sculptem pewnie nie przeszedł bo były jakieś problemy na innych kartach. Poczekaj na następne wydania, developerzy cały czas jadą z tym tematem. Vaticinator- Spróbuj zaktualizować sterowniki. To dosyć stara karta ale raczej spełnia wymagania. Edytowane 12 Październik 2015 przez Monio
McGavish Napisano 12 Październik 2015 Napisano 12 Październik 2015 @Vaticinator: Jeśli na lapku, to zobacz, czy przypadkiem nie uruchamia się na karcie zintegrowanej. U mnie tak było i po przełączeniu pięknie działa.
arev Napisano 12 Październik 2015 Napisano 12 Październik 2015 Wersja na Steamie też jest już zaktualizowana do 2.76.
Kroopson Napisano 13 Październik 2015 Napisano 13 Październik 2015 Nie wiem czy czegoś źle nie robię ale zrobiłem dla testu scenkę w której mam 13M poly i to już przycina bardzo srogo. Dla porównania viewport Maya nie zwalnia przy tej samej ilości polys. żeby nie było - jedyne co robię to obracam viewportem.
bolitic Napisano 13 Październik 2015 Napisano 13 Październik 2015 Mimo ze cala moja kariera 3D byla w 3ds Max i nic poza nim nie umiem (o ile go umiem hehe) to kibicuje tylko blenderowi. Kroopson: mimo ze Maya wypada tutaj lepiej, to czy nie widzisz ze wlasnie porownales standard w brazny VFX/Filmowej do Blendera? Juz takie cos to powod do dumy dla blenderka.
Monio Napisano 13 Październik 2015 Autor Napisano 13 Październik 2015 Kroopson- Jakie masz GPU? Włączyłeś VBO w User Preferences? Tryb wyświetlania solid, wyłączone textured solid? Obiekty masz zaznaczone że rysuje ci się outline? Ja mam starego GTX460 i 6 giga ramu. Moja scenka to 200 obiektów z subdivem na 4 levelu, łącznie 13 milionów trisów. W starym blendku wyciągam 4.5fps w nowym średnio 33fps. Jak zatwierdzę subdiv na drugim levelu i zagęszczę nowym to wtedy w nowym spada do 15fps a w starym do 3fps. Majka ma teraz super wydajny viewport, trudno porównywać z innymi softami. Wiadomo że to jeszcze nie ta liga. Za to stary blender i nowy blender to już kolosalna różnica. ;)
Kroopson Napisano 13 Październik 2015 Napisano 13 Październik 2015 Chłopaki, chłopaki - chill :) Maya podałem tylko jako benchmark, jestem blenderofilem od 15 lat, nawet jeden mój malutki add-on jest w nim. Muszę zobaczyć gdzie się włącza VBO
ptaszek Napisano 13 Październik 2015 Napisano 13 Październik 2015 VBO to podstawa. Blender zostawia Maye daleko w tyle. To mówiłem ja - wieloletni fan Mayki ;P
Vaticinator Napisano 13 Październik 2015 Napisano 13 Październik 2015 @Monio & McGavish Dzięki za wskazówki. Niestety mimo aktualnych sterowników wciąż tylko "none", ale metoda z uruchamianiem z wybraną kartą zadziałała na drugim laptopie :)
Monio Napisano 13 Październik 2015 Autor Napisano 13 Październik 2015 Kroopson- Luz luz. Po prostu to jest kod świeżutki jak bułeczka więc niewykluczone że na niektórych konfiguracjach coś się nie zgra. Mi zależy żeby takie rzeczy wyłapać najwcześniej jak się da i zgłosić. ;) Vaticinator- Twoja karta powinna łyknąć OSD więc zgłoś to na tracker. Może niektóre mobilne karty czegoś nie mają i zablokowali, trudno powiedzieć. https://developer.blender.org/maniphest/task/create/?project=2&type=Bug
materalia Napisano 13 Październik 2015 Napisano 13 Październik 2015 Zrobiłem na szybko test na najwolniejszym Haswell Intel Celeron G1840/IntelHD (only 10 shader unit, najlepsze IntelHD mają 48) nowego viewportu 2.76 i jest nowa moc:). Co prawda na IntelHD w Ustawieniach OpenSubdiv jest tylko None, więc trudno powiedzieć czy tu też coś jest na plus, musiałbym porównać z 2.75. Scena jak z tego linku 1.5 mln tri : http://community.thefoundry.co.uk/discussion/topic.aspx?f=32&t=44302&page=0 przekonwerterowana do obj i zaimportowana do Blendera, wyświetlanie Solid, VBO on, ekran 1920x1080 FHD, jedno światło. Uwaga; równiutko 40 fps, wcześniej na 2.75 było tylko 20 fps. Dla porównania +-10% w Modo901sp2 jest w najlepszym razie 20fps. Moc zaczyna się jak używam Shift+D, dobiłem do 9 mln (6 kopi) tri, 8 fps i scena edytowalna moim zdaniem, bo nie czuć zwolnienia na obiektach. Dla porównania w Cinema4D nie było tak słodko z tym dublowaniem. Najbardziej zachwyca mnie małe użycie pamięci w Blenderze, przy 6 kopiach nie przekracza nawet 3GB. W ten sposób Blender wskoczył mi na nr.2, przeskoczył Cieneme4D, jest za LightWave z tym speedem viewportu. Kolejna scena to Suzanka z Subdivsion na 6 - 4.03 mln tri; 25 fps. 3 x Shift+D - 12mln tri; 9 fps. Tutaj czuć bardziej zwolnienie niż na zwykłych tri, ale zawsze można obniżyć level i użycie pamięci poniżej 1GB - magia subd :)
Kroopson Napisano 14 Październik 2015 Napisano 14 Październik 2015 holy cow! ale to VBO robi różnicę :) Faktycznie miałem wyłączone.
tomaszm Napisano 14 Październik 2015 Napisano 14 Październik 2015 Super, aż miło na to popatrzeć, ale ja nadal czekam na porządne narzędzia do manualnej retopologii, które będą w Blenderze defaultowo za free i na stałe a nie jako płatne wtyczki, które i tak różnie działają. Nie wspomnę o tym, że przydałoby się też coś takiego jak zremesher z ZBrusha do automatycznej retopo.
Reanimator Napisano 14 Październik 2015 Napisano 14 Październik 2015 a dlaczego czekasz na takie narzedzia za darmo? :)
Monio Napisano 14 Październik 2015 Autor Napisano 14 Październik 2015 Ja polecam inne podejście. Ustawić miesięczną dotacje i czkać aż się pojawi nie za darmo i dobrze napisane. Jeszcze lepiej skrzyknąć się z ludźmi, zaprojektować to i wynająć programistę. Tak powstały narzędzia do druku 3D i poszło chyba nieźle bo blender jest najpopularniejszym pakietem w segmencie domowego druku 3D. ;)
Przemas Napisano 14 Październik 2015 Napisano 14 Październik 2015 ... bo blender jest najpopularniejszym pakietem w segmencie domowego druku 3D. ;) ... co wg mnie nie ma absolutnie nic wspolnego z tym, czy Blender jest dobry do druku 3d, czy nie (wg mnie nie - generalnie aplikacje dcc wypadaja dosc slabo na tym polu). Raczej wskazywalbym na "darmowosc" wsrod powodow tak wysokiego miejsca (ktos kto chce zrobic np. obudowe telefonu i druknac ja na jakims reprapie raczej nei wyda kilku tys na program). Aha i nie jest to bynajmniej przytyk :) . Poza tym zgadzam sie z reszta wypowiedzi . Tez sugerowalbym wspieranie projektow , ktore lubimy, a nie czekac na manne z nieba ;) .
tomaszm Napisano 17 Październik 2015 Napisano 17 Październik 2015 Monio, jak najbardziej jestem za tym by wspierać rozwój open source softu, to co robi ekipa Blendera to coś pięknego, ale nie zrozum mnie źle, jaką mam gwarancję, że nawet wspierając finansowo Bendka dostanę to czego najbardziej mi w nim potrzeba? Chyba żadnej, albo bardzo niewielką, więc niewielka sumka od czasu do czasu jest OK, ale żeby pompować większą kasę i czekać bez pewności że dostanę to na co czekam, no way, wolę te kasę przytrzymać i kupić coś komercyjnego co ma potrzebne mi narzędzia.
Monio Napisano 19 Październik 2015 Autor Napisano 19 Październik 2015 Możesz też zainwestować tą większą kasę w kodera Pythona który napisze addon z narzędziami specjalnie pod ciebie. API blendera pozwala na bardzo wiele, to nie majka ale nadal jedno z lepszych API w programach graficznych. Nie ma gwarancji, że dając dotacje na Blendera, BF zajmie się narzędziami które cię interesują. Z drugiej strony przy płatnych softach tym bardziej nie gwarancji że autorzy będą rozwijali to co cię interesuje, i masz dużo mniejszy wpływ na zrobienie czegoś w tym kierunku. Duże firmy rzadko słuchają swoich userów i rozwijają soft głównie po to żeby zyskiwał na popularności, a to najczęściej rozmija się z realnymi potrzebami userów. Najlepszy przykład to Adobe które ma kompletnie w trąbie ludzi od digital paintingu, nie uznaje ich jako swój target i nie chcą się z nimi utożsamiać. Zamiast malowania z symetrią, lazy mouse czy rozwijania silnika pędzli dostajesz idiotyczny eksporter modeli do Druku 3D. To działa na inwestorów bo czytali o drukarkach 3D w Times i myślą że to pomoże w popularyzacji Photoshopa. ;)
olaf Napisano 19 Październik 2015 Napisano 19 Październik 2015 Z drugiej strony patrzac jezeli ktos za 100usd dostanie darmowego blendera i kilka pluginow zamiast innego platnego softu to sie skusi. A narzekanie ze czegos nie ma za darmo to bardzo dobra wskazowka dla tekiego kodera, ktory sam podlapie temat. Wiec wszystko moze byc dobra postawa i dobrze slyszec czego komus brakuje. A ze blender jest free to nie znaczy ze finalnie ktos nie wysupla kasy na plugin jak bedzie widzial w tym korzysci dla siebie. Oczywiscie fajnie jest wspierac ale z kazdego postu da sie wywnioskowac, ze ludzie chca pracowac w blendku, a to juz - nawet jak wyartykulowane jako narzekanie - wielki sukces, bo tak wlasnie wyglada wejscie w mainstream po etapie early adaptors.
materalia Napisano 22 Październik 2015 Napisano 22 Październik 2015 Rok Blendera nadchodzi :) dobre dobre, o roku Linuxa słyszę już od 20 lat co roku :)
olaf Napisano 22 Październik 2015 Napisano 22 Październik 2015 Jezeli autodesk podzieli schemat adobe, gdzie spadnie im przez dwa lata dochod, bo ludzie beda kisic stare wersje, to za dwa lata bedzie powazne zainteresowanie w branzy czy isc w subskrypcje czy szukac alternatyw. Wiec 2018 moze byc prawdziwym rokiem blendera
Reanimator Napisano 23 Październik 2015 Napisano 23 Październik 2015 CZy rzeczywiscie? Studia maja i tak discounty i lepsze deale na soft, a to chyba oni sa glownymi odbiorcami licencji. Ze wszystkimi toolami napisanymi, pipeline`ami stworzonymi i rendererami kupionymi przesiadki latwe i tanie nie beda. Freelancerzy modelarze/ilustratorzy maja najlepiej i najlatwiej, animatorzy troche gorzej.
olaf Napisano 23 Październik 2015 Napisano 23 Październik 2015 Nie twierdze ze wszyscy. Platny i drogi soft zawsze ma cieple legowisko u specjalistow. Ale rzesze freelancerow sa do odebrania. Tylko musi byc troche pluginow przez te dwa latka, by byla alternatywa w blendku + 200-300 dolkow za dodatki. Teraz nie ma budzetu w spolecznosci za bardzo, za dwa lata ysle ze bedzie tam calkiem sporo.
Reanimator Napisano 23 Październik 2015 Napisano 23 Październik 2015 Swoja droga bardzo jestem ciekaw jak sie rozkladaja procentowo te grupy dla kazdego z softow. Sprobuje wygooglac.
olaf Napisano 23 Październik 2015 Napisano 23 Październik 2015 No super, bedzie moze dalo sie wyestymowac wartosc rynku. Cykl zycia bedzie wygladal tak, zacznie naplywac spolecznosc z kasa do wydania i rynek bedzie chaotycznie odpowiadal na potrzby. Nastepnie ruch zostanie dostrzezońy i powstana sekcje na wiekszych gieldach/sklepach z licencjami poswiecone dodatkom do blendera. Ludzie ktorzy byli early adopters i zarobili dobrze zaczna przejmowac rynek i zaczna powstawac wyspecjalizowane firmy produkujace dodatki. Tak mniej wiecej wyglada kazdy zbior oddzialywujacych na siebie obiektow. W tym momencie przyjdzie pierwszy kryzys stagnacyjny. Jezeli uda sie wyestymowac fajna kwote np po ilosci userow roznych softow, mozna spokojnie zaczac planowac kariere biznesowa oparta o blendera. Czyli niedlugo sie zacznie i mysle ze mamy okolo 2lat by zaczelo sie dziac na powaznie i mozna wyprzedzic kroki innych. Zeby nie bylo - to znany z algorytmow przewidywan rynkowych model bazujacy na wzorcach behawioralnych wiec nie ma w tym fantazjji tylko prekalkulacja zdarzen.
silverfox Napisano 25 Październik 2015 Napisano 25 Październik 2015 Jezeli autodesk podzieli schemat adobe, gdzie spadnie im przez dwa lata dochod, bo ludzie beda kisic stare wersje, to za dwa lata bedzie powazne zainteresowanie w branzy czy isc w subskrypcje czy szukac alternatyw. Wiec 2018 moze byc prawdziwym rokiem blendera To im spadł dochód? Bo wykres akcji tego nie odzwierciedla... Pewnie wiele osób się zastanawia iść w CC czy kupić CS6 i mieć gdzieś subskrypcje.
olaf Napisano 26 Październik 2015 Napisano 26 Październik 2015 Bo wlasnie im idzie coraz lepiej ale to pewnie przez okres po ktorym stare pudelka przestaja byc wystarczajace. Swoja droga ktos kto wystartuje z biznesem, gdzie stare modele i materialy przerzucac bedzie studiom na blendka maxa i innych z zachowaniem poufnosci i bezp. Plikow zrobi tyle ile dla ekologii zrobil format pdf ;)
silverfox Napisano 27 Październik 2015 Napisano 27 Październik 2015 Bo wlasnie im idzie coraz lepiej ale to pewnie przez okres po ktorym stare pudelka przestaja byc wystarczajace. Swoja droga ktos kto wystartuje z biznesem, gdzie stare modele i materialy przerzucac bedzie studiom na blendka maxa i innych z zachowaniem poufnosci i bezp. Plikow zrobi tyle ile dla ekologii zrobil format pdf ;) No włąsnie im coraz lepiej. A gdzie ktoś zyskuje ktoś traci (zatem logiczne że MY). Twoim zdaniem już nadszedł ten czas po którym stare pudelka przestaja byc wystarczajace? Pewnie zależy od tego w jakim obszarze działasz. Problemem w Polsce jest zła relacja kosztów do cen. Koszty CC takie same jak na zachodzie ceny niższe. Szkoda, że Adobe nie ma takiej konkurencji jaka panuje w świecie 3d, gdzie mamy różne programy silniki itp i chyba (nie wiem, nie używam) coraz mocniejszy Blender. Bardzo mi się podoba program Paintstorm Studio, ale to ledwie wycinek CS/CC. A Inkscape, Gimp i Scribus rozwijają się znacznie wolniej niż Blender.
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się