Skocz do zawartości

Codename ERROR - pierwsza własna gra :)


TheSimon

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Robie wraz z 2 kumplami gierke jako inżynierke. Oprócz problemów czysto programistycznych mamy problem z tym jaki format plików graficznych jest najlepszy i dlaczego. Jakich programów możemy używać aby praca była w 100% legalna i tania dla nas? :) i jakich formatów graficznych? Doszły mnie słuchy że jpg moze nie byc legalny. Na razie używamy TGA ale kompresja każdy wie jaka jest :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 104
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Plików graficznych? Ale jakich? Chodzi o grafikę płaską czy 3d? Jeśli chodzi o 2D, to polecam PNG. Ma dobrą jakość, kanał alpha i niezłą kompresję. A mówiąc o programach:

Programowanie - Dev C++ (tylko nie mówcie że nie robicie gry w C++)

Grafika 3d - Blender/Milkshape (raczej to drugie jest do gier)

Grafika 2d - The GIMP

Wszystkie są fri i mają niezłe możliwości (zwłaszcza GIMP)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hehe. Całość piszemy w Delphi :) Nasz programista zrobi tam wszystko :) O PNG zapomniałem, pewnie dlatego że kojażył mi się tylko z przezroczystością do www. Ale faktycznie będzie trzeba się na niego przerzucić. A czy Gmax jest darmowy? I czy można go używać do inżynierki? Z tego co widziałem płaci się tam za dodatki ...... chyba :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z Gmaxa nie wyexportujesz legalnie. Legalnie go można używać tylko do modowania gier do których są wydane specjalne 'paczki' - exportery itd. Ale darmowy jest :)

 

Niestety z darmowych programów większość jest mówiąc poważnie do bani. Wyjątkiem jest Wings3d (ale ma on pewne ograniczenia) i Blender, jeżeli chcesz używać darmowego softu to polecam Blendera, ma niezłe możliwości, animacja, modelowanie, mapowanie i łatwo się z niego exportuje ze względu na pythona. Ale ja go osobiście nie używam. Jestem uczulony na jego interfejs (podobno pracuje ktoś nad manipulatorami!).

Milkshape nie jest zły, ale nie jest free tylko shareware.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wychodzi mi coś takiego :/ Wraz z texturami zabiera 700KB. a to ma być tylko mały element planszy. Aż się nie będzie chciało grać :/ Co z tym mogę zrobić? Jakieś rady? Sugestie? Może ktoś mi da sznór to się powiesze ;) Weźcie też pod uwage fakt że jest to mój jeden z 1-wszych obiektów 3D.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OpenGL i w format *.3ds.

I na razie nie podobają mi się te obiekty. Fakt faktem że to są moje początki w grafice 3d i m.in. dzięki temu forum chce się podszkolić. Bo widze, że artystów grafików tu nie brakuje :) Jak oglądam zamieszczone tu prace i patrze na swoje to załamke przyjmuje :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

te slupki podpierajace to chyba maja cosik za gesta siatke. zmiejsz ilosc wierzcholkow w podstawie na od 4 do 6 maxymalnie a z tego co widze to tam jest pewnie kilkanascie :) a tak wogole to mi sie wydaje czy wiekszosc tych obiektow ma sfazowane krawedzie, szczegonie to widac przy tym daszku, nie lepiej zrobic to jako zwykly "plane" ? bo to chyba jest z jakiegos plutna ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hehe nie przemowczyni tylko przedmowca :) ze Jagoda to nie musi byc od razu dziewczyna :) to ksywa od nazwiska Jagodziński :) a wracajac do tematu, co to za gra wogole bedzie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Siatka faktycznie gęsta. Nawet nie zwróciłem na to uwagi :) Tak to jest z początkującymi jak wrzucają zwykłe cylindry ;)

 

A gra ma być o Iraku :) O dzielnych polskich żołnierzach, którzy wkraczają do miasteczka bronionego przez terrorystów i szturmowanego przez US army. Bo ponoć Al Sadr ma tam kompleks w którym pracuje nad bronią biologiczną. Troche oklepany ;) Może coś jeszcze zmienimy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wrzuć na dach jakąś inną teksturę jakąś cimniejsza taką podniszczoną jak np.asfalt a na ścianach wrzuć jakąć przybrudzoną teksturke moze być nawet w takiej kolrystyce ale żeby miała jakie brudy wiesz pewnie o co chodzi i możesz jeszcze dodać jakieś peknięcia tynku ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej, TheSimon, nie róbmy jaj - ich tam w iraq na okna nie stać. Oni tam mają po prostu dziury w murze. Jak masz czas to na texturę tynku walnij pęknięcia i widoczne pod odwalonymi kawałkami tynku cegły. RK nie zgadzam się z tobą - to nie jest profesjonalna komercyjna gra. Ty się ciesz że to chociaż sam box nie jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Haliq- sorry, nie rozumiem takiego podejścia. Człowiek robi grę- nieważne, amatorską czy nie i później ktoś tą grę będzie oglądał. Jeśli grafika będzie kaszaniasta to tłumaczenie "bo to amatorskie" nikogo nie będzie obchodziło, bo niby dlaczego wybrać coś ze złą grafiką skoro można bez problemów mieć dobrą. Nie ma sensu pisać tylko ochów i achów żeby było miło bo koniec końców jest to wkopywanie kogoś- później nagle się okaże że na forum grafiki 3d wszyscy coś chwalili a byle smark powie że to kaszana. TheSimon coś zaczyna i chwali mu się to ale choćby dlatego zasługuje na szczerość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawet w dzisiejszych czasach domy to proste obiekty. Nie widzę powodu, żeby tu coś zmieniać na lepsze - wszystko osiąga się textoorą. Ta tutaj na pewno nie jest finalna (chociażby dlatego, że widać łączenia). Poza tym zawsze można model poprawić w trakcie robienia gry. Pamiętaj, że dziś grę robi się 1-3 lata.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Włącz współczesną grę i spójrz na domy. Boxy- owszem, ale w wyścigówkach , gdzie widzi się je przez moment (a i to nie we wszystkich). Grę robi się długo ale to nie znaczy że wraca się do wszystkich modeli i ciągle na nowo je robi- działa reguła raz a dobrze. Inaczej development ciągnąłby się latami a czas to pieniądze inwestora płacone grafikom.

 

EOT bo straszny offtopic się robi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest gra na inżynierke. Promotor właśnie powiedział że grafika nie jest ważna za bardzo. Przede wszystkim ma się liczyć protokół sieciowy.

 

A co do boxów to właśnie sprawdzałem domki w Hitmanie 2. Co prawda to jakiś afganistan czy cuś ale domki powinny byc podobne. Wyglądały tam strasznie. Jakieś lepianki :) Box z oknem i drzwiami tylko. A klimat miały mimo to.

 

Chciałbym lepiej to zrobić ale jesem ograniczony texturami tga, za dużo zabierają. I nie możemy niczego innego urzyć z przyczyn technicznych :(

 

Mamy na tą gre niecały rok, ale to max.

 

A z tego co słyszałem co inni robią na inz. to się płakać chce. Jakieś proste niby prezentacje we fleshu itp :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hmm nie bardzo mi sie widzi ten domek, szczerze mowiac to zwykly box z lux texturakami moglby lepiej wygladac niz to. Wydaje mi sie ze nie ma co sie bawic w szczegóły ale texutrka napewno wiele by zmieniła

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam :)

 

Kilka spraw ktore moze pomoga a moze nie.

 

1. Formaty plikow 2d - mozesz stosowac spokojnie zarowno tga jak i jpg, nie slyszalem o zadnych obostrzeniach z nimi zwiazanych, jedynie gif ma pewnie obwarowania.

 

2. Co to znaczy ze w delphi nie da sie odczytac jpg ? :) Da sie, trzeba poszukac jakiejs biblioteki, bo samemu pisanie loadera jpg to nie polecam (duzo pracy a efekt to tylko wczytanie obrazka). Jezeli piszecie w OpenGL to mozna sie posilkowac biblioteka zdaje sie DevIL (glowy nie dam), jak w d3d to macie od microsoftu D3DX, wiec problem z obrazkami rozwiazany.

 

3. To ze gry pisze sie w wiekszasci w C++ wcale nie oznacza ze jest to jedyna dobra alternatywa. Jak ktos zna Delphi to latwiej mu w tym napisac cos sensownego. C++ wcale nie jest szybsze od Delphi. Oba jezyki sa porownywalne zarowno pod wzgledem mozliwosci jak i szybkosci wiec tu sie nie ma co martwic.

 

4. Niewazne jakiego formatu uzyjesz czy tga czy jpg i tak po wczytaniu do pamieci bedzie od rozkompresowany, tak wiec bedzie zajmowal SZER x WYS x BajtowNaPixel. No chyba ze uzyjecie sprzetowej kompresji ST3TC, ale to nie ma nic wspolnego z formatami graficznymi. Mipmap nie trzeba trzymac w pliku, zarowno DX jak i OGL maja funkcje do tworzenia ich w locie.

 

5. Formaty 3D - hmm tu jest problem. 3DS bym nie polecal, bo jego legalne uzycie jest sprawa dyskusyjna. Moze jakis format tekstowy ? Ewentualnie eksport do jakiegos ogolnie dostepnego formatu. Jako narzedzie wybralbym gmaxa i znalazl jakis eksporter do niego. W wersji darmowej gmaxa nie mozna sobie po prostu samemu pluginu eksportera napisac a to z tego wzgledu ze oficjalnie nie ma SDK do niego. SDK jest dla zarejestrowanych uzytkownikow sparks, a to troszke kosztuje. Tak w sumie mysle ze format *.X bedzie dobrym rozwiazaniem, na pewno znajdzie sie plugin do gmaxa, a i *.X mozecie spokojnie wykorzystac do projektu (jest wersja tekstowa X, wiec jak piszecie w OGL to bedzie mozna dosyc latwo to odczytac).

 

Na koniec dobra rada. Jezeli promotor kazal Wam sie skupic na protokole to to zrobcie. Zacznijcie od sieci a potem dokladajcie bajerki, zeby sie nie okazalo ze zrobicie tyle bajerkow ze potem bedzie ciezko to z siecia zgrac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako narzedzie wybralbym gmaxa i znalazl jakis eksporter do niego. W wersji darmowej gmaxa nie mozna sobie po prostu samemu pluginu eksportera napisac a to z tego wzgledu ze oficjalnie nie ma SDK do niego.

 

Prawda, ale nie do końca. Zawsze można użyć Maxscripta i Listenera. Zrobili tak i to z całkiem niezłym skutkiem goście od 'Maszyny': http://www.eu07.pl/modules/mydownloads/viewcat.php?cid=10 Oczywiście format musi być tekstowy (coś jak .obj czy .ase)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Khem, Simon, wstyd przyznać, ale znalazłem tylko jedno nadające się. Reszta przedstawia pustynie, albo jakieś mało ważne elementy CampBabilon albo inne bzdety. Tylko na 1 znalazłem irackie budynki. Na pocieszenie dodam że jest duże (ponad 5,5 mln pikseli) i widać na niej architekturę irackich domów. Nie zapominaj jednak, że to są domy w mieście, a te znacznie się różnią od tych poza nim.

 

http://www.lomonki.div.pl/proc/Działania wojenne w IRAKU (119).JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawda, ale nie do końca. Zawsze można użyć Maxscripta i Listenera. Zrobili tak i to z całkiem niezłym skutkiem goście od 'Maszyny': http://www.eu07.pl/modules/mydownloads/viewcat.php?cid=10 Oczywiście format musi być tekstowy (coś jak .obj czy .ase)

 

No tak :)

Zapomnialem o maxscripcie, nie rozumiem tylko czemu niby musi to byc format tekstowy, maxscript takich ograniczen nie naklada raczej. Jedyna wada maxscriptu jest taka, ze jest to jezyk skryptowy wiec np. eksport wiekszych scen moze sie troche dluzyc.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się. Ale w Gmax jest zablokowany zapis tak utworzonych plików. W exporterze który przytoczyłem wynik jest wyświetlany w listenerze, skąd go trzeba skopiować do np notatnika. A binarnego formatu raczej nie skopiujesz. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie by zrobić kompilator który z formatu w ascii zrobi binarny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość WojciechZ

Nie płacz SImon. Jeszcze nic nie wiadomo. mam nadzieję że nasz grafik coś robi a nie siedzi na forum tylko hehe. Ja niedlugo na forum cos wrzuce jakąś

 

 

 

 

 

pracę. Mam nadzieję że bardzo nie zostanę "zjechany".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przedewszystkim widac powtarzalnosc textur, powinienes tez troche urozmaicic ta droge bo teraz to wyglada jakby ona od linijki byla zrobiona :) a przeciez tworzyla sie przez dlugi czas od przejezdzajacych tam pojazdow. Dodaj jakies nieregularnosci, a co do piasku mozesz uzyc kliku roznych textur podzielisz model podloza na kwadraty i przypiszesz roznym kwadratom rozna texture, badz (nie wiem jak to sie nazywa) ale mozna zastosowac mieszanie warstw. Textura piasku a na niej w losowo wybranych miejscach nalozona inna textura np. z kamieniami itp. Mam nadzieje ze rozumiesz o co mi chodzi :P aha no i domy sa do siebie za bardzo podobne, klonowali je, czy co ? :P ktos kto nie znalby mapki moglby sie pogubic. Dodaj jakies minimalne elementy odrozniajace je od siebie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość WojciechZ

Dawno się tu nic nie działo ale nie umarliśmy. Nasz projekt jako tako idzie. Sieć już działa. Nasz grafik ma teraz troche roboty ale jak to w pracy inżynierskiej trzeba troche dokumentacji pisać. Panowie jak skończymy ten program damy wam linka do betatestow. Na razie nie dam bo się wstydzę:D GLScene niestety świetnie chodzi pod GFami a pod Radeonami jest słabo. Z Motion Blurem na moim GF 4 mam 72Fps a kolega na radeonie tej samej klasy ma 5Fps:D Nvidia nie dała mi w łape żeby nie było. Sprawdzam co jest nie tak.

 

Co do samej pracy inzynierskiej założenia się trochę zmieniły na razie będzie tylko 3d poruszanie sie rozmawianie pare bajerów i sieć. Troche zdołowała nas opisówka. Ale po inżynierce nasz projekt będzie updejtowany.

 

Życzę innym powodzenia w swoich projektach i pamiętajcie że najlepiej zacząć od prostych rzeczy. Dużo topiców jest zrobię grę itd. ALE LUDZIE ZRÓBCIE TETRISA ALBO KÓŁKO I KRZYŻYK. Jak zrobicie to zabierzcie się za coś większego.

 

Powodzenia!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmmm uzywacie najnowszego glscene z CVS'a ? I pokiego grzyba wam tam motion blur ?

 

Wracajac do formatow to spokojnie mozecie uzywac jpg (standardowo jest biblioteka w dephim chyba od wer. 5 trzeba tylko dodac "jpeg" do uses), png, tiff i innych formatow. Te inne formaty mozecie spokojnie uzywac dzieki "GraphicEx" (teraz nie pamietam stronki - musicie poszukac na googlach) jest to zupelnie darmowa biblioteka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość WojciechZ

Znam GraphicEx:] Natomiast Motion Blur jest po to aby troche władować kodu. Nie moge oddać programu który ma za mały kod taki mały absurd:] Więc niestety takie dodatki:]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności