TheSimon Posted October 26, 2004 Posted October 26, 2004 Witam. Robie wraz z 2 kumplami gierke jako inżynierke. Oprócz problemów czysto programistycznych mamy problem z tym jaki format plików graficznych jest najlepszy i dlaczego. Jakich programów możemy używać aby praca była w 100% legalna i tania dla nas? :) i jakich formatów graficznych? Doszły mnie słuchy że jpg moze nie byc legalny. Na razie używamy TGA ale kompresja każdy wie jaka jest :)
haliq Posted October 26, 2004 Posted October 26, 2004 Plików graficznych? Ale jakich? Chodzi o grafikę płaską czy 3d? Jeśli chodzi o 2D, to polecam PNG. Ma dobrą jakość, kanał alpha i niezłą kompresję. A mówiąc o programach: Programowanie - Dev C++ (tylko nie mówcie że nie robicie gry w C++) Grafika 3d - Blender/Milkshape (raczej to drugie jest do gier) Grafika 2d - The GIMP Wszystkie są fri i mają niezłe możliwości (zwłaszcza GIMP)
ftorek Posted October 26, 2004 Posted October 26, 2004 racja - polecam PNG - jest jak haliq zauwazyl bardzo dobry a poozniej - juz w momencie pakowania w pudelka - DDS - wysoka kompresja, mozliwosc zapisania mip-map - tylko ze czasem traci na jakosci niestety - ale pozatym - spox format pozdrror
TheSimon Posted October 26, 2004 Author Posted October 26, 2004 Hehe. Całość piszemy w Delphi :) Nasz programista zrobi tam wszystko :) O PNG zapomniałem, pewnie dlatego że kojażył mi się tylko z przezroczystością do www. Ale faktycznie będzie trzeba się na niego przerzucić. A czy Gmax jest darmowy? I czy można go używać do inżynierki? Z tego co widziałem płaci się tam za dodatki ...... chyba :)
_michal Posted October 27, 2004 Posted October 27, 2004 Z Gmaxa nie wyexportujesz legalnie. Legalnie go można używać tylko do modowania gier do których są wydane specjalne 'paczki' - exportery itd. Ale darmowy jest :) Niestety z darmowych programów większość jest mówiąc poważnie do bani. Wyjątkiem jest Wings3d (ale ma on pewne ograniczenia) i Blender, jeżeli chcesz używać darmowego softu to polecam Blendera, ma niezłe możliwości, animacja, modelowanie, mapowanie i łatwo się z niego exportuje ze względu na pythona. Ale ja go osobiście nie używam. Jestem uczulony na jego interfejs (podobno pracuje ktoś nad manipulatorami!). Milkshape nie jest zły, ale nie jest free tylko shareware.
Yansen Posted October 27, 2004 Posted October 27, 2004 PNG + JPG jak potrzebna stratna. Jest legalny (nie mówię o wersji JPEG2000) patrz http://www.jpeg.org/jpeg/index.html oraz: http://www.ijg.org/
haliq Posted October 27, 2004 Posted October 27, 2004 Fakt, MlecznyKształt jest shareware. W GMaxie zapisać siateczki będziesz mógł legalnie tylko w wersji PRO, która kosztuje tyle co sam MAX.
TheSimon Posted October 28, 2004 Author Posted October 28, 2004 Eh niestety Delphi wywala nam jpg i png :( zostaje mi tga :( które zabiera tyle że zawale całą pamięć :( I aż się nie mam jak popisać :( Będą proste kloce z olbrzymimi teksturami.
TheSimon Posted October 28, 2004 Author Posted October 28, 2004 Wychodzi mi coś takiego :/ Wraz z texturami zabiera 700KB. a to ma być tylko mały element planszy. Aż się nie będzie chciało grać :/ Co z tym mogę zrobić? Jakieś rady? Sugestie? Może ktoś mi da sznór to się powiesze ;) Weźcie też pod uwage fakt że jest to mój jeden z 1-wszych obiektów 3D.
General Straw Posted October 28, 2004 Posted October 28, 2004 nie chce krakac ale tga chyba tez nie jest darmowa zeby do gierki wykorzystywac, tak mi programista jeden mowil - ale moze sie myle :)
haliq Posted October 29, 2004 Posted October 29, 2004 Po prostu teraz się gry kodzi w C++ A w jakim API to robicie? DirectX czy Open.gl?
prabab Posted October 29, 2004 Posted October 29, 2004 Jeśli robia w d3d, to mogliby wykorzystać do 3d format *.x
TheSimon Posted October 29, 2004 Author Posted October 29, 2004 OpenGL i w format *.3ds. I na razie nie podobają mi się te obiekty. Fakt faktem że to są moje początki w grafice 3d i m.in. dzięki temu forum chce się podszkolić. Bo widze, że artystów grafików tu nie brakuje :) Jak oglądam zamieszczone tu prace i patrze na swoje to załamke przyjmuje :)
ftorek Posted October 30, 2004 Posted October 30, 2004 a pokaz siateczke tego stoiska - to moze cos wykminimy :)
haliq Posted October 30, 2004 Posted October 30, 2004 Sam próbowałem niegdyś robić meshe w .x (patrz: http://www.max3d.pl/forum/showthread.php?t=9152), ale rozmyśliłem się. Co do tych straganów, to się nie przejmuj. Zacznij od czegoś prostszego, np. samochodziku i stopniowo udoskonalalaj swoje modele.
TheSimon Posted October 30, 2004 Author Posted October 30, 2004 Oto siatka targu. Nie ma na co patrzeć. Proste bryły. Kilka bloków połączonych ze sobą.
haliq Posted October 30, 2004 Posted October 30, 2004 cosik ta siatka w niektórych miejscach za gęsta - ile toto ma poly/triangles?
Guest jagi Posted October 30, 2004 Posted October 30, 2004 te slupki podpierajace to chyba maja cosik za gesta siatke. zmiejsz ilosc wierzcholkow w podstawie na od 4 do 6 maxymalnie a z tego co widze to tam jest pewnie kilkanascie :) a tak wogole to mi sie wydaje czy wiekszosc tych obiektow ma sfazowane krawedzie, szczegonie to widac przy tym daszku, nie lepiej zrobic to jako zwykly "plane" ? bo to chyba jest z jakiegos plutna ?
Hatred Posted October 30, 2004 Posted October 30, 2004 to samo co przedmowczyni :) albo nie napisze tego bo bedzie ze nic samego nie umiem wymyslic :)
Guest jagi Posted October 30, 2004 Posted October 30, 2004 hehe nie przemowczyni tylko przedmowca :) ze Jagoda to nie musi byc od razu dziewczyna :) to ksywa od nazwiska Jagodziński :) a wracajac do tematu, co to za gra wogole bedzie ?
TheSimon Posted October 31, 2004 Author Posted October 31, 2004 Siatka faktycznie gęsta. Nawet nie zwróciłem na to uwagi :) Tak to jest z początkującymi jak wrzucają zwykłe cylindry ;) A gra ma być o Iraku :) O dzielnych polskich żołnierzach, którzy wkraczają do miasteczka bronionego przez terrorystów i szturmowanego przez US army. Bo ponoć Al Sadr ma tam kompleks w którym pracuje nad bronią biologiczną. Troche oklepany ;) Może coś jeszcze zmienimy.
TheSimon Posted October 31, 2004 Author Posted October 31, 2004 A tak wyobrażam sobie budynki w mieście. Czy to chociaż trocze przypomina domek iracki? :)
Guest donMario Posted October 31, 2004 Posted October 31, 2004 wrzuć na dach jakąś inną teksturę jakąś cimniejsza taką podniszczoną jak np.asfalt a na ścianach wrzuć jakąć przybrudzoną teksturke moze być nawet w takiej kolrystyce ale żeby miała jakie brudy wiesz pewnie o co chodzi i możesz jeszcze dodać jakieś peknięcia tynku ...
Guest donMario Posted October 31, 2004 Posted October 31, 2004 http://www.cgtalk.com/showthread.php?t=182724 tak pomyślałem że jeszcze wrzuce link, możesz zerknąć i zobaczyć sobie te przybrudzenia, nadają więcej realizmu itd itp...
RK Posted October 31, 2004 Posted October 31, 2004 Wiesz- ja rozumiem że zaczynacie i że później będzie lepiej ale w porównaniu ze współczesnymi grami model wygląda raczej nieciekawie.
haliq Posted October 31, 2004 Posted October 31, 2004 Hej, TheSimon, nie róbmy jaj - ich tam w iraq na okna nie stać. Oni tam mają po prostu dziury w murze. Jak masz czas to na texturę tynku walnij pęknięcia i widoczne pod odwalonymi kawałkami tynku cegły. RK nie zgadzam się z tobą - to nie jest profesjonalna komercyjna gra. Ty się ciesz że to chociaż sam box nie jest.
RK Posted November 2, 2004 Posted November 2, 2004 Haliq- sorry, nie rozumiem takiego podejścia. Człowiek robi grę- nieważne, amatorską czy nie i później ktoś tą grę będzie oglądał. Jeśli grafika będzie kaszaniasta to tłumaczenie "bo to amatorskie" nikogo nie będzie obchodziło, bo niby dlaczego wybrać coś ze złą grafiką skoro można bez problemów mieć dobrą. Nie ma sensu pisać tylko ochów i achów żeby było miło bo koniec końców jest to wkopywanie kogoś- później nagle się okaże że na forum grafiki 3d wszyscy coś chwalili a byle smark powie że to kaszana. TheSimon coś zaczyna i chwali mu się to ale choćby dlatego zasługuje na szczerość.
haliq Posted November 2, 2004 Posted November 2, 2004 Nawet w dzisiejszych czasach domy to proste obiekty. Nie widzę powodu, żeby tu coś zmieniać na lepsze - wszystko osiąga się textoorą. Ta tutaj na pewno nie jest finalna (chociażby dlatego, że widać łączenia). Poza tym zawsze można model poprawić w trakcie robienia gry. Pamiętaj, że dziś grę robi się 1-3 lata.
RK Posted November 2, 2004 Posted November 2, 2004 Włącz współczesną grę i spójrz na domy. Boxy- owszem, ale w wyścigówkach , gdzie widzi się je przez moment (a i to nie we wszystkich). Grę robi się długo ale to nie znaczy że wraca się do wszystkich modeli i ciągle na nowo je robi- działa reguła raz a dobrze. Inaczej development ciągnąłby się latami a czas to pieniądze inwestora płacone grafikom. EOT bo straszny offtopic się robi.
TheSimon Posted November 2, 2004 Author Posted November 2, 2004 To jest gra na inżynierke. Promotor właśnie powiedział że grafika nie jest ważna za bardzo. Przede wszystkim ma się liczyć protokół sieciowy. A co do boxów to właśnie sprawdzałem domki w Hitmanie 2. Co prawda to jakiś afganistan czy cuś ale domki powinny byc podobne. Wyglądały tam strasznie. Jakieś lepianki :) Box z oknem i drzwiami tylko. A klimat miały mimo to. Chciałbym lepiej to zrobić ale jesem ograniczony texturami tga, za dużo zabierają. I nie możemy niczego innego urzyć z przyczyn technicznych :( Mamy na tą gre niecały rok, ale to max. A z tego co słyszałem co inni robią na inz. to się płakać chce. Jakieś proste niby prezentacje we fleshu itp :(
Por@szek Posted November 2, 2004 Posted November 2, 2004 co do formatu, nie wiem czy ktos wspominal o dds. A co do modeli. Hmm ... Za modele 2- a za txt nie ma oceny chyba ze na minusie. Brak proporcji txt i w ogole niska jakos ich wykonania.
Guest jagi Posted November 2, 2004 Posted November 2, 2004 hmm nie bardzo mi sie widzi ten domek, szczerze mowiac to zwykly box z lux texturakami moglby lepiej wygladac niz to. Wydaje mi sie ze nie ma co sie bawic w szczegóły ale texutrka napewno wiele by zmieniła
haliq Posted November 2, 2004 Posted November 2, 2004 Hje TheSimon skontaktuj się ze mną przez GG, wysle ci zdjęcia z CampBabilon i polskiej strefy tam są ich domy itepe. Mam je od żołnieża z Iraq, który był u nas w szkole.
RAsputin Posted November 2, 2004 Posted November 2, 2004 Witam :) Kilka spraw ktore moze pomoga a moze nie. 1. Formaty plikow 2d - mozesz stosowac spokojnie zarowno tga jak i jpg, nie slyszalem o zadnych obostrzeniach z nimi zwiazanych, jedynie gif ma pewnie obwarowania. 2. Co to znaczy ze w delphi nie da sie odczytac jpg ? :) Da sie, trzeba poszukac jakiejs biblioteki, bo samemu pisanie loadera jpg to nie polecam (duzo pracy a efekt to tylko wczytanie obrazka). Jezeli piszecie w OpenGL to mozna sie posilkowac biblioteka zdaje sie DevIL (glowy nie dam), jak w d3d to macie od microsoftu D3DX, wiec problem z obrazkami rozwiazany. 3. To ze gry pisze sie w wiekszasci w C++ wcale nie oznacza ze jest to jedyna dobra alternatywa. Jak ktos zna Delphi to latwiej mu w tym napisac cos sensownego. C++ wcale nie jest szybsze od Delphi. Oba jezyki sa porownywalne zarowno pod wzgledem mozliwosci jak i szybkosci wiec tu sie nie ma co martwic. 4. Niewazne jakiego formatu uzyjesz czy tga czy jpg i tak po wczytaniu do pamieci bedzie od rozkompresowany, tak wiec bedzie zajmowal SZER x WYS x BajtowNaPixel. No chyba ze uzyjecie sprzetowej kompresji ST3TC, ale to nie ma nic wspolnego z formatami graficznymi. Mipmap nie trzeba trzymac w pliku, zarowno DX jak i OGL maja funkcje do tworzenia ich w locie. 5. Formaty 3D - hmm tu jest problem. 3DS bym nie polecal, bo jego legalne uzycie jest sprawa dyskusyjna. Moze jakis format tekstowy ? Ewentualnie eksport do jakiegos ogolnie dostepnego formatu. Jako narzedzie wybralbym gmaxa i znalazl jakis eksporter do niego. W wersji darmowej gmaxa nie mozna sobie po prostu samemu pluginu eksportera napisac a to z tego wzgledu ze oficjalnie nie ma SDK do niego. SDK jest dla zarejestrowanych uzytkownikow sparks, a to troszke kosztuje. Tak w sumie mysle ze format *.X bedzie dobrym rozwiazaniem, na pewno znajdzie sie plugin do gmaxa, a i *.X mozecie spokojnie wykorzystac do projektu (jest wersja tekstowa X, wiec jak piszecie w OGL to bedzie mozna dosyc latwo to odczytac). Na koniec dobra rada. Jezeli promotor kazal Wam sie skupic na protokole to to zrobcie. Zacznijcie od sieci a potem dokladajcie bajerki, zeby sie nie okazalo ze zrobicie tyle bajerkow ze potem bedzie ciezko to z siecia zgrac.
_michal Posted November 2, 2004 Posted November 2, 2004 Jako narzedzie wybralbym gmaxa i znalazl jakis eksporter do niego. W wersji darmowej gmaxa nie mozna sobie po prostu samemu pluginu eksportera napisac a to z tego wzgledu ze oficjalnie nie ma SDK do niego. Prawda, ale nie do końca. Zawsze można użyć Maxscripta i Listenera. Zrobili tak i to z całkiem niezłym skutkiem goście od 'Maszyny': http://www.eu07.pl/modules/mydownloads/viewcat.php?cid=10 Oczywiście format musi być tekstowy (coś jak .obj czy .ase)
RK Posted November 3, 2004 Posted November 3, 2004 Posklejane ze zdjęć arabskich budynków. Mi się pewnie nie przyda a może Tobie w czymś pomoże. Mam jeszcze kilka jeśli tylko chcesz.
haliq Posted November 4, 2004 Posted November 4, 2004 Khem, Simon, wstyd przyznać, ale znalazłem tylko jedno nadające się. Reszta przedstawia pustynie, albo jakieś mało ważne elementy CampBabilon albo inne bzdety. Tylko na 1 znalazłem irackie budynki. Na pocieszenie dodam że jest duże (ponad 5,5 mln pikseli) i widać na niej architekturę irackich domów. Nie zapominaj jednak, że to są domy w mieście, a te znacznie się różnią od tych poza nim. http://www.lomonki.div.pl/proc/Działania wojenne w IRAKU (119).JPG
TheSimon Posted November 4, 2004 Author Posted November 4, 2004 Dzięki serdeczne za pomoc. Na pewno skorzystam :)
RAsputin Posted November 5, 2004 Posted November 5, 2004 Prawda, ale nie do końca. Zawsze można użyć Maxscripta i Listenera. Zrobili tak i to z całkiem niezłym skutkiem goście od 'Maszyny': http://www.eu07.pl/modules/mydownloads/viewcat.php?cid=10 Oczywiście format musi być tekstowy (coś jak .obj czy .ase) No tak :) Zapomnialem o maxscripcie, nie rozumiem tylko czemu niby musi to byc format tekstowy, maxscript takich ograniczen nie naklada raczej. Jedyna wada maxscriptu jest taka, ze jest to jezyk skryptowy wiec np. eksport wiekszych scen moze sie troche dluzyc. Pozdrawiam
_michal Posted November 5, 2004 Posted November 5, 2004 Zgadza się. Ale w Gmax jest zablokowany zapis tak utworzonych plików. W exporterze który przytoczyłem wynik jest wyświetlany w listenerze, skąd go trzeba skopiować do np notatnika. A binarnego formatu raczej nie skopiujesz. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie by zrobić kompilator który z formatu w ascii zrobi binarny.
TheSimon Posted November 8, 2004 Author Posted November 8, 2004 Najnowsze wieści donoszą, że naszemu promotorowi zmniejszono limit osób i się nie załapaliśmy. Niech żyje Politechnika Poznańska i pan dziekan. :/
Guest WojciechZ Posted November 9, 2004 Posted November 9, 2004 Nie płacz SImon. Jeszcze nic nie wiadomo. mam nadzieję że nasz grafik coś robi a nie siedzi na forum tylko hehe. Ja niedlugo na forum cos wrzuce jakąś pracę. Mam nadzieję że bardzo nie zostanę "zjechany".
TheSimon Posted December 1, 2004 Author Posted December 1, 2004 To jest miasteczko jakie na razie stworzyłem :) Troche puste ale to sie zmieni. Mam problem z ziemią, jest mało naturalna (nawet wcale), a dróżka to już wogóle :). Nie wiem jak to zmienić. Jakieś rady, sugestie?
Guest jagi Posted December 1, 2004 Posted December 1, 2004 przedewszystkim widac powtarzalnosc textur, powinienes tez troche urozmaicic ta droge bo teraz to wyglada jakby ona od linijki byla zrobiona :) a przeciez tworzyla sie przez dlugi czas od przejezdzajacych tam pojazdow. Dodaj jakies nieregularnosci, a co do piasku mozesz uzyc kliku roznych textur podzielisz model podloza na kwadraty i przypiszesz roznym kwadratom rozna texture, badz (nie wiem jak to sie nazywa) ale mozna zastosowac mieszanie warstw. Textura piasku a na niej w losowo wybranych miejscach nalozona inna textura np. z kamieniami itp. Mam nadzieje ze rozumiesz o co mi chodzi :P aha no i domy sa do siebie za bardzo podobne, klonowali je, czy co ? :P ktos kto nie znalby mapki moglby sie pogubic. Dodaj jakies minimalne elementy odrozniajace je od siebie
uncle Posted December 1, 2004 Posted December 1, 2004 szczerze to zbyt kwadratowe wszystko - wszystko pod kontami prostymi
Guest WojciechZ Posted July 17, 2005 Posted July 17, 2005 Dawno się tu nic nie działo ale nie umarliśmy. Nasz projekt jako tako idzie. Sieć już działa. Nasz grafik ma teraz troche roboty ale jak to w pracy inżynierskiej trzeba troche dokumentacji pisać. Panowie jak skończymy ten program damy wam linka do betatestow. Na razie nie dam bo się wstydzę:D GLScene niestety świetnie chodzi pod GFami a pod Radeonami jest słabo. Z Motion Blurem na moim GF 4 mam 72Fps a kolega na radeonie tej samej klasy ma 5Fps:D Nvidia nie dała mi w łape żeby nie było. Sprawdzam co jest nie tak. Co do samej pracy inzynierskiej założenia się trochę zmieniły na razie będzie tylko 3d poruszanie sie rozmawianie pare bajerów i sieć. Troche zdołowała nas opisówka. Ale po inżynierce nasz projekt będzie updejtowany. Życzę innym powodzenia w swoich projektach i pamiętajcie że najlepiej zacząć od prostych rzeczy. Dużo topiców jest zrobię grę itd. ALE LUDZIE ZRÓBCIE TETRISA ALBO KÓŁKO I KRZYŻYK. Jak zrobicie to zabierzcie się za coś większego. Powodzenia!!
Krotki Posted July 17, 2005 Posted July 17, 2005 Hmmm uzywacie najnowszego glscene z CVS'a ? I pokiego grzyba wam tam motion blur ? Wracajac do formatow to spokojnie mozecie uzywac jpg (standardowo jest biblioteka w dephim chyba od wer. 5 trzeba tylko dodac "jpeg" do uses), png, tiff i innych formatow. Te inne formaty mozecie spokojnie uzywac dzieki "GraphicEx" (teraz nie pamietam stronki - musicie poszukac na googlach) jest to zupelnie darmowa biblioteka.
Guest WojciechZ Posted July 17, 2005 Posted July 17, 2005 Znam GraphicEx:] Natomiast Motion Blur jest po to aby troche władować kodu. Nie moge oddać programu który ma za mały kod taki mały absurd:] Więc niestety takie dodatki:]
Krotki Posted July 18, 2005 Posted July 18, 2005 Hmmm dziwi mnie tylko ta roznica w fps'ach jezeli chodzi o motion blur na kartach roznych firm ... Jakos dziwnie u mnie chodzi to mniej wiecej tak samo (jezeli wogole cos na Ati zadziala :P )
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now