Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Przede mną perspektywa ponad trzech tygodni wolnego, toteż postanowiłam się oddać namiętnej lekturze, która ma mnie doprowadzić do olśnienia i euforii (VRay the complete guide) lol. Przez najbliższe 3 tygodnie zamierzam poświęcić się tylko i wyłącznie wizualizacją, zaczęłam w sobotę więc załączam swoje weekendowe wypociny:P (Pierwszy i ostatni render dla porównania).

 

Osobiście widzę postęp natomiast nie jest to jeszcze szczyt moich marzeń. Podoba mi się światełko, i materiał płytek po prawej stronie, ale jest kilka rzeczy które mnie irytują i nie wiem jak je wyeliminować dlatego zgłaszam się do Was o pomoc :D

 

1. Płytki podłogowe! - Prawa i lewa strona render'u są jak z zupełnie innych bajek. Po prawej widac odbicia i fakturkę w płytkach a po lewej płytki wyglądają jak plaski plane bez faktury i odbić. Dlaczemu tak się dzieje? I jak to poprawić?

 

2. Latające obiekty- niektóre z obiektów, np ścianka w zabudowie kuchennej lub krzesła wyglądają tak jakby lawitowały i jakoś tak nie bardzo zdają się "siedzieć w scenie". Co mogę z tym zrobić? Czy to ma coś wspólnego z irradiance map czy też HDRI? I jeśli tak to już czytałam jak to działa tylko nie bardzo rozumiem jak stworzyć taką mapę do konkretnej sceny.

 

3. Proszę się nie czepiać ruskiego design'u bo w tej scenie bardziej się skupiam na samym VRay'u, obserwacjach i wyciąganiu wniosków:P

 

ŚWIATŁO:

 

Vray Słoneczko,

VrayLight plane w oknie

VrayLight sphere bezposrednio we wnętrzu

 

Materiał VraySky w enviromencie :)

 

Używam też VrayPhysicalCam

 

4. Tak wiem, że uciekła mi mapka za oknem ;)

5. Czekam na sugestie i rady :)

 

Dziękować uprzejmie

 

Lill.

 

kuchnia11p.png

 

53845788.png

Edytowane przez Dusia
  • Odpowiedzi 53
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano
chyba coz z tymi proporcjami jest nie tak a szczegolnie okno, kuchenka i lada. Widoki za oknem okropne :)

 

Bardzo mi to pomogło kolego lol Konstruktywny help nie ma co :P Proporcje raczej są ok - wszystko mierzone. Być moze to kwestia perspektywy. Pisałam, nie czepiać się designu - chodzi mi tu tylko o Vraya.

Napisano

płytki po lewej wydają się płaskie, bo są w cieniu i niewiele się w nich odbija

teksturze drewna na szafkach dałaś trochę za duży tiling moim zdaniem

A okienko to jakie ma wymiary? Mimo wszystko strasznie niskie się wydaje, zazwyczaj jak się spotykałem z podobnymi to miały 235cm wysokości.

A i przydałoby się więcej światła wpuścić tak żeby padało też trochę górą a nie tylko blisko podłogi tak że zmiana okna mogłaby być przydatna.

Krzesełka przy blacie wyglądają jak z marmuru

Spróbuj dać Camera Correction modifier na kamerę, wtedy ci się obrazek "wyprostuje" nieco bo go perspektywa teraz krzywi

Obrazek za oknem wypadałoby rozjaśnić bo wygląda dość ciemno przy smugach słońca na podłodze (tak jakby w środku świeciło jaśniej niż na zewnątrz)

 

Renderujesz z physical camera vraya czy zwykłą?

 

pozdr i powodzenia

Napisano
płytki po lewej wydają się płaskie, bo są w cieniu i niewiele się w nich odbija

teksturze drewna na szafkach dałaś trochę za duży tiling moim zdaniem

A okienko to jakie ma wymiary? Mimo wszystko strasznie niskie się wydaje, zazwyczaj jak się spotykałem z podobnymi to miały 235cm wysokości.

A i przydałoby się więcej światła wpuścić tak żeby padało też trochę górą a nie tylko blisko podłogi tak że zmiana okna mogłaby być przydatna.

Krzesełka przy blacie wyglądają jak z marmuru

Spróbuj dać Camera Correction modifier na kamerę, wtedy ci się obrazek "wyprostuje" nieco bo go perspektywa teraz krzywi

Obrazek za oknem wypadałoby rozjaśnić bo wygląda dość ciemno przy smugach słońca na podłodze (tak jakby w środku świeciło jaśniej niż na zewnątrz)

 

Renderujesz z physical camera vraya czy zwykłą?

 

pozdr i powodzenia

 

Dziękuję za sugestie :) Postaram się dostosować.

Moje okna mają 220 cm, całe pomieszczenie ma 270cm.

Renderuje z VrayPhysicalCamera tak jak wspomniałam w poprzednim poście.

Zmienie ten obraz za oknem bo też miałam wrażenie że nie pasuje, ale nie miałam dostępu do neta i mogłam korzystać tylko z tego co mam na dysku :P

 

Jeszcze raz dziękuje za wskazówki ;)

Napisano

skoro okienka masz na w miarę ludzkiej wysokości, to może pomyśl nad obniżeniem blatu, bo w takim razie przez niego się cała reszta mala wydaje. Na jakiej jest wysokości?

 

A z kamerą nie doczytalem... z rana mi się oczy kleją :)

Napisano
skoro okienka masz na w miarę ludzkiej wysokości, to może pomyśl nad obniżeniem blatu, bo w takim razie przez niego się cała reszta mala wydaje. Na jakiej jest wysokości?

 

A z kamerą nie doczytalem... z rana mi się oczy kleją :)

 

heh. się myje to się nie kleją :P

blat na wysokości 90 cm to chyba tez całkiem normalnie

Napisano

Na to wygląda.

Ale jeśli to nie wymiar to już tylko zostaje zabawa z kadrem... może troche bardziej doświadczeni WIZ'ażyści wniosą coś więcej niż moje gdybanie.

Meżesz jeszcze spróbować trochę odsunąć blat od okna coby nie odbijał połowy światło spowrotem na zewnątrz, choć nie wiem czy coś z tego wyjdzie.

Napisano
Staraj się utrzymywać kamerę i jej target na tej samej wysokości, wtedy unikniesz problemów z "rozjeżdżaniem" kadru...

 

ok, słyszałam, że wysokość kamery ma być mniej więcej na poziomie ludzkiego wzroku, ale jak trzymam target na jednym poziomie z kamerą to ciężko jest ukazać ogół pomieszczenia bo widać tylko fronty i zazwyczaj większa część widoku trzymając kamerę w taki właśnie sposób to sufit, którego raczej nie exponuje się na taką skalę ... Jakieś porady dotyczące tego jak ustawić kamerę i jej cel?

 

Załączam postęp pracy i czekam na dalsze sugestie ;)

kuchnia14p.png

 

Uploaded with ImageShack.us

Napisano
ok, słyszałam, że wysokość kamery ma być mniej więcej na poziomie ludzkiego wzroku, ale jak trzymam target na jednym poziomie z kamerą to ciężko jest ukazać ogół pomieszczenia bo widać tylko fronty

 

 

Zmniejsz ogniskową obiektywu parametrem focal lenght. (w maxowej kamerze do 24mm jest ok)

 

p.s. przydał by sie chamfer tu i tam np na blacie...

  • Confused 1
Napisano
Zmniejsz ogniskową obiektywu parametrem focal lenght. (w maxowej kamerze do 24mm jest ok)

 

p.s. przydał by sie chamfer tu i tam np na blacie...

 

eh... no tak akurat ten parametr był właśnie ustawiony na 24. No nic poprzestawiałam co nie co kierując się Waszymi radami i puściłam render. Już widzę, że w perspektywie bez trzeciego zbiegu jest za dużo sufitu, ale jak się zrenderuje to wrzucę image do waszej oceny. Może ktoś coś jeszcze zaproponuje :)

Napisano (edytowane)

Dusia, skontroluj przepalenie za pomocą color mappingu, bo jest za mocne. Przy okazji wypróbuj gammę niższą niż 1,0. Płytki rozmyj nieco bardziej. Co do cieni, spróbuj skontrastować GI, mam nadzieję że Secondary bounces masz nie wiecej jak 0,8-0,9. A może w scenie doświetlasz jakimś światłem z tyłu i stanowi to problem? Proponuję przeskoczyć na wyższy preset (wiem, inwazyjnie to brzmi, bo render jest dłuższy, ale przy propozycjach optymalizacji jakie Ci podałem, nie będzie tak źle).

Edytowane przez Camel
Napisano
Ja tam się nie znam :P

Ale pod krzesłami jakoś tak "pusto" i za jasno, jakby żadnego GI nie było.

 

o lol :) coś mi się wydaje, że GI działa na ogół sceny nie robiąc sobie wyjątków więc to raczej nie prze GI. Ale też mi się wydawało że czegoś tam pod tymi krzesłami brakuje. Potem dowiedziałam się, że tylko mi się tak wydaje, bo to że te płytki pod krzesłami tak wyglądają to to jest poprawne fizycznie bo tam światło nie pada. Ogólnie to mi się ta wizka nie podoba. Czuję, że utknęłam w miejscu i nie wiem jak z tym wszystkim ruszyć dalej.

 

Także ludzie PODZIELCIE SIĘ WIEDZĄ!!! lol :D

Napisano
Dusia, skontroluj przepalenie za pomocą color mappingu, bo jest za mocne. Przy okazji wypróbuj gammę niższą niż 1,0. Płytki rozmyj nieco bardziej. Co do cieni, spróbuj skontrastować GI, mam nadzieję że Secondary bounces masz nie wiecej jak 0,8-0,9. A może w scenie doświetlasz jakimś światłem z tyłu i stanowi to problem? Proponuję przeskoczyć na wyższy preset (wiem, inwazyjnie to brzmi, bo render jest dłuższy, ale przy propozycjach optymalizacji jakie Ci podałem, nie będzie tak źle).

 

Ja na dziś mam już dosyć Dunuś. Jutro się tym zajmę. Dziękuję za b. cenne wskazówki. :D

Napisano (edytowane)

LillianFaith -> nie napisałem że tam nie ma tylko, że wygląda jakby tam nic nie było przez co jest sztucznie i sterylnie (nie wiem jak to inaczej określić) ;)

 

Co do rad, na razie badam MR i z vrayem nie miałem jeszcze okazja potańczyc :D

Może spróbuj AO i mix w np. PS

Edytowane przez Docent
Napisano
LillianFaith ->

 

Co do rad, na razie badam MR i z vrayem nie miałem jeszcze okazja potańczyc :D

Może spróbuj AO i mix w np. PS

 

Wiesz co :) Myślę, że póki co to z tej sceny można jeszcze wiele wyciągnąć, z 'PSem' się pobawię na samym końcu ;)

Napisano

nie wiem czy moge co kolwiek doradzac [bo w sumie to sam sie ucze vray]

ale popierwsze to skorygowalbym perspektywe, bo obecnie punkt zbiegu masz powyżej lini horyzontu, juz o liniach prostopadlych do podlogi nie wspominajac.

- opcje vertical shift oraz horizontal shift

 

zastanawiam sie takze jak sie te wszystkie polki otwieraja, wszystko glanz zicher do siebie dopasowane, nie ma żadnych wglebien, nic - chyba ze to samozatrzaski, ale powinna byc choc widoczna minimalna szpara, miedzy frontem mebla a jego reszta.

 

czy przez to okno mozna wyjsc na zewnatrz? czy moze to metalowa jedno komorowa rama ?

 

do poprawy wydaje sie mapowanie blatu bo po bokach jest super plaski, a na gorze widac fakture. nie podoba mi sie takze ilosc materialow odbijajacych. mz fronty kuchenne z 1 renderu lepiej sie komponowaly.

 

technicznych ustawien nie podaje bo robie swoje na czuja i nie chce nic mieszac :P

 

pozdrawiam i powodzenia

Napisano

no znacznie lepiej wygląda to teraz.

Z tym co ci mówią żeby szerszy kadr dać to może spróbuj pobawić się rozdzielczością finalnego obrazka - na większym obrazku więcej się zmieści nawet przy tej samej ogniskowej.

może spróbuj obrazka w 16/9 (to by było 1280x720, jako w miarę bliskie obecnym wymiarom) albo 16/10 (1280x800)

I to co jakubm mówił o vertical shift bardzo się przyda (zapomniałem że do vrayowej camery nie daje sie modyfikatorów), kliknij tylko na guess shift i bedzie ok, bo przez krzywą perpektywę widok za oknem sprawia wrażenie jakby cały budynek był zbudowany po kontem.

Napisano

Proszę bardzo Panowie, (chyba, że się jakaś Pani znajdzie to też ;) ) perspektywa poprawiona , mam nadzieje, że teraz się bardziej podoba. Skoro pierdoły już są skorygowane, to może skupimy się teraz na samym Vray'u. Co poprawić i jak sprawić żeby było fotorealistyczne? :)

 

kuchniaf.png

Napisano
no lepiej sie to prezentuje ;)

z fotorealizmem sam mam wciaz problem wiec sie nie odzywam ale polecam te dwa tutki

http://www.evermotion.org/tutorials/show/7900/making-interior-scene

http://www.max3d.pl/forum/showthread.php?t=34879

 

ah no dziękuję cieszę się że zadowoliłam kolegę perspektywą :P

Te tutoriale niestety mnie nie satysfakcjonuja. Już je przerobiła super dawno temu. Pierwszy nie działa tak samo kiedy uzywam go w maxie 2009. Drugi to ma niestety nie wiele wspólnego z fotorealnością ;) xD

 

Na przyszłość, proszę mi nie polecać lektury. Mam całego guida i przeczytałam wszystkie tutki nawet hiszpańskie! Nie pomogły mi one w zaden sposób dlatego zwracam się z prośbą do Was :)

Napisano (edytowane)

Dusio, daj mocniejsze światło z nieba ( nie direct, ale ze sky portala ) + troche direct :)

Na te nogi od ksiesiełek daj jakas teksture bo to juz gumowato strasznie wyglada ;)

Ale się naprawdę postarałaś, wyraźny progress. Co do lamp w białym kloszu, niech ten materiał jest biały diffuse, a refract na poziomie 20-40% rozmyty chociażby z 0,4 bo oslony czy cos takowego mają takie własciwosci, że refrakcja jest bardzo rozmyta :)

Rozmyj płytki.

Dunuś

Edytowane przez Camel
Napisano
Dusio, daj mocniejsze światło z nieba ( nie direct, ale ze sky portala ) + troche direct :)

Na te nogi od ksiesiełek daj jakas teksture bo to juz gumowato strasznie wyglada ;)

Ale się naprawdę postarałaś, wyraźny progress. Co do lamp w białym kloszu, niech ten materiał jest biały diffuse, a refract na poziomie 20-40% rozmyty chociażby z 0,4 bo oslony czy cos takowego mają takie własciwosci, że refrakcja jest bardzo rozmyta :)

Rozmyj płytki.

Dunuś

 

Dunuś co Ty chcesz od tych płytek? Tylko płytki mi się w tym wszystkim podobają! Co to znaczy 'rozmyj' co ja mam tam jeszcze rozmyć już się bardziej chyba nie da ;( W ogóle to co jest z nimi nie tak ? Chcesz się bić? hahaha. Nie no, dobra. Już nie pyskuje więcej. xD

Napisano

Według mnie chodź sam jestem żółtodziobem, więc traktuj mnie z przymrużeniem oka:

1. wnętrze zbyt ciemne w stosunku do widoku za oknem.

2. nakrycia na blacie sprawiają wrażenie bardzo malutkich

3. goblety do wody chyba winny być ciut większe i dostrzegam na nich jakieś takie paseczki

4.czy te płytki to miał być gres polerowany? bo jeśli tak to odbicia przy krześle wskazują na powierzchnię chropowatą/może zmniejsz bump/

 

Pozdrawiam i trzymam kciuki - sam też ostro walcze

Napisano (edytowane)

ej no Dusia, za przeproszeniem, chodzi mi o zmniejszenie reflection glossiness tych płytek.. :-)

 

krzakrzewski : właśnie nie trzeba zmniejszać bumpa, bo bardziej zauważalne jest wtedy twaarde odbicie.. dlatego mówię jej o glossiness :-) a bump to w ostateczności.. ;-)

Edytowane przez Camel
Napisano
ej no Dusia, za przeproszeniem, chodzi mi o zmniejszenie reflection glossiness tych płytek.. :-)

 

No Dobra to poprawie ;) Teraz wrzucam nowy render. Dodałam szybę w oknie i pokręciłam w CM.

 

kuchniaf3.jpg

Napisano

Wypowiem się lekko na temat kuchenki którą pokazujesz. Stolarka okienna jest dość siermiężna - w rzeczywistości inaczej to wygląda, do tego gdy jeszsze tam ma być opcja wyjścia na zewnątrz. Blat w kuchni, przy którym chcemy opierdzielić jajecznice, zawsze ma wcięcie na nogi - chociaż 20 cm, bo w takiej pozycji jak jest u Ciebie nie da się wygodnie zjeść - niestety. Brakuje też na wyspie cokołu. Piekarnik jest za wysoko, zazwyczaj daje się na odwrót, piekarnik niżej mikrofale wyżej. Tyle z funkcjonalnych zastrzeżeń. Co do renderingu :) to nie mawielkiej różnicy między materiałami, widać że podobnie je tworzysz, zróżnicuj jakoś drweno ściany fronty. ( np. pomidorki wyszły cudnie :) ) Ogólnie jest fajnie, sorry za psioczenie, ale może coś się przyda. Pozdrawiam, OF

  • Confused 1
Napisano

Zmieniłbym materiał nóg w krzesłach, pokombinowałbym też z materiałem ścian. Widok za oknem nie wygląda fajnie. Przepalenie na podłodze przy oknie jest do poprawy. Wrażenia co do całości bardzo pozytywne...popraw a będzie jeszcze lepiej.

  • Confused 1
Napisano

jeśli już o krzesłach mowa to mapowanie masz na nogach pod złym kątem - zazwyczaj drewniane elementy mają linie słojów wzdłóż a nie w poprzek.

 

I takie moje subiektywne wrażenie, że kamera jest trochę za nisko i wyspa zajmuje połowę kadru. Chociaż może to przez to że przyzwyczaiłem się do spoglądania na świat z 2 metrów :)

  • Confused 1
Napisano

renderi.jpg

 

Dzięki jahred6, konstruktywne 'psioczenie' jest zawsze mile widziane :P Poprawiłam co mogłam ale chyba mam nadal problem z materiałami. Musze jeszcze nad nimi popracować i generalnie uczę się je dopiero tworzyć. Mam nadzieje, że teraz jest lepiej:)

 

Ufol to mapowanie poprawiłam tyle, ze niestety za każdym razem kiedy staram się układać texture na tych nogach tak jak powinno być, to w ogóle nie widać tego na renderach. Zaczynam podejrzewać, że może to wina modelu, albo co bardziej prawdopodobne, materiału którego nie potrafię odpowiednio skontrolować;) Co do perspektywy to wszyscy mi tu narzekają na tą perspektywę. Jak ustawie na 150 cm to za nisko jak na 2m to za wysoko. Ja już sama nie wiem jak powinnam tą kamerę ustawić, żeby wszystkich zadowolić:P

 

Załączam renderek. Tam nad zabudową wyszły mi na ścianie plamy przypominające mokry papier. Czy ktoś wie od czego to może być?

Pozdrawiam i dziękuję za pomoc *hugs* :)

Napisano

ostatni render wygląda świetnie! za dużo Ci nie pomogę, bo sam się dopiero ucze, ale wiem na pewno, że idziesz w dobrą stronę! tak trzymaj.

mam jeszcze pytanie: jak zrobiłaś materiał podłogi? bardzo mi sie pogoba

i ten materiał frontu wyspy, jest to tylko diffuse map i bump? czy coś jeszcze dodałaś, na poprzednich renderach wygląda to zupełnie inacze, może jest to rola światła:) pozdrawiam

Napisano
ostatni render wygląda świetnie! za dużo Ci nie pomogę, bo sam się dopiero ucze, ale wiem na pewno, że idziesz w dobrą stronę! tak trzymaj.

mam jeszcze pytanie: jak zrobiłaś materiał podłogi? bardzo mi sie pogoba

i ten materiał frontu wyspy, jest to tylko diffuse map i bump? czy coś jeszcze dodałaś, na poprzednich renderach wygląda to zupełnie inacze, może jest to rola światła:) pozdrawiam

 

Są takie dni, że mam ochotę to wszystko zostawić bo nic mi nie wychodzi a posty takie jak ten sprawiają, że odzyskuję motywację do dalszej nauki, także dziękuję. Fakt, ze ktoś mnie pyta jak zrobiłam jakiś materiał jest dla mnie co najmniej szokujący. Wszystko jest robione metodą prób i błędów;)

 

W płytkach mam mape w diffuse i takiego samego bumpa (33,0). kolor reflection mam prawie że biały, refl gloss mam na 0,85, hilight glossiness mam z włączonym 'L' i zaznaczonym fresnel reflections i 'L'. W refraction IOR mam 2,3.

 

Front wyspy w podobny sposób tylko bum i rozmycie większe :) pozdrawiam

Napisano
...Co do perspektywy to wszyscy mi tu narzekają na tą perspektywę. Jak ustawie na 150 cm to za nisko jak na 2m to za wysoko. Ja już sama nie wiem jak powinnam tą kamerę ustawić, żeby wszystkich zadowolić:P...

 

najlepiej ustaw pomiędzy :) trza znaleźć zloty środek :P

 

Coraz ładniej to wychodzi :) znacznie bardziej naturalnie niż poprzednie rendery, przydałby się tylko jakiś balkonik albo taras za oknem bo wydaje się iż jest wyjście bezpośrednio w przepaść. Ale to szczegół.

 

a co do tego czym są spowodowane plamy to wrzuć moze screena z ustawieniami rendera, to może będzie się dało wyłowić co jest nie tak,

Napisano (edytowane)
adaptive amount 0,85, LC passes 4, irradiance 60/30 wypróbuj w miejscu plam. Noise threshold 0,009, bo 0,006 to już wolniej jest.

 

Teraz tak, kilka pytań.

1. Za co odpowiada adaptive amount?

2. Dżizaz nie wiem skąd mi się w LC passes 8 wzięło! A jeszcze w tej kwestii pytanie - czy tam nie powinnam wpisać ilość rdzeni w komputerze. Ja mam Intel

® Core™ 2 Duo CPU, to nie powinnam tam wpisać 2?

3. A czy czasem ustawiając noise threshold na 0,009 nie pogorszy mi się jakość? Bo zauważyłam, że im bliżej drugiego miejsca po przecinku tym gorsza jakość i chyba ziarna więcej...

 

4. BTW 60/30 w irradiance nie pomogło, ale jak ustawie 60/90 to jest ślicznie czy taka wartość jest poprawna?

 

pzdr

Lill. ;)

Edytowane przez Dusia
Napisano

96592916.jpg

 

Trochę mnie tu nie było ze względu na problemy techniczne. Ale już jestem i trochę was pomęczę :P Oto ostatni render. Jakie macie sugestie?

Napisano

ładniej jest, teraz wyzszy preset irradiance, bo mi sie nie podoba ten shading, takie cienie jakies rozmyte za bardzo, widac wyraznie iz GI jest słabo policzone

Napisano

fajnie to wygląda. mi tylko chyba brakuje fug między płytkami. albo to tak tylko wygląda. po lewej dość dziwnie :) chyba, że jakieś epoxydowe, syperbłyszczące tam są ;)

Napisano
mi tylko chyba brakuje fug między płytkami. albo to tak tylko wygląda. po lewej dość dziwnie :) chyba, że jakieś epoxydowe, syperbłyszczące tam są ;)

 

Fugi! kto kładzie płytki bez fug?! Chyba tylko ja ;) się poprawi, dziękować dobry człowieku :P

Napisano

Masz całkiem ładne światło, ale ciągle są problemy z gi. Widzisz klamkę od lodówki? Wisi w powietrzu. Są małe artefakty miedzy drewnianym podwieszeniem a sufitem. Osobiście proponowałbym zmienić pierwszy silnik gi na monte carlo, i dać z 48-64 sampli(ostrzegam, będzie się dłużej renderować ;)) Ewentualnie można się męczyć w delone triangulation/wyższe passy w irr mapie, ale na początek radze jednak brute force ;)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności