Jump to content

Sprzęt do zdjęć i filmowania


viater
 Share

Recommended Posts

Witam, proszę o pomoc w dobraniu sprzętu pod kątem moich potrzeb.

 

- Chciałbym nim robić zdjęcia z fajną głębią ostrości, a zarazem móc objąć kadrem większą grupę ludzi, czy wyższy budynek.

- chciałbym nim robić klatki do filmów z plasteliny.

- chciałbym nim kręcić filmy [FULL HD] (klipy, fabuły) tak aby ładnie wyglądały zmiany ostrości i osiągały ładną głębię ostrości.... I żeby nagrywał również dźwięk.

- Jakiś fajny mikrofon - dodatkowo.

- Chciałbym nim kręcić filmowe sekwencje do łączenia w kompozycji obrazu z 3d (efekty specjalne).

 

...Żeby było tanio i niedrogo, a najlepiej za darmo :-)

 

 

A na poważnie. Jako nauczyciel planuję otworzyć w szkole wytwórnię filmów. Na pewno dołożą mi przy okazji robienie zdjęć. Pomysłów mam full, kadrować w miarę umiem, a reszty..... Się nauczę :-).

Ponadto znam się trochę na 3d w pojęciu generalnym, animacji, kompozycji w Afx.

Proszę pomóżcie.

Chcę małym i młodym ludziom zaszczepiać bakcyle, aby produktywnie spędzali czas i rozwijali się od młodych lat. Przyda im się gdy przyjdzie czas pomysłu na siebie.

 

A Budżet.... Jeszcze nie mam... Planujcie jak dla siebie. Wydać kasę optymalnie do potrzeb.

 

Z góry dziękuję za podpowiedzi

Edited by viater
Link to comment
Share on other sites

Od siebie polece Lumixa z seri GH (sam mam starego GH-1, z tego co wiem GH-2 tez sie dobrze spisuje, zwlaszcza po wrzuceniu customowego firmware). Wiele osob pracuje na Canonach, jesli sie nie myle to 7D jest bardzo popularny.

Link to comment
Share on other sites

Dzięki Miriach,. Robi wrażenie ten panasonic GH2. Z racji że przywykłem trochę do Canona bo mam 350 D, to chyba będę się skłaniał ku 7D. Choć Ciut za drogi. Ale jeśli wart tej ceny?....

Teraz pytanie co do obiektywu bo w sklepach internetowych są różne opcje w zestawie lub samo body. Jaki dobrać do moich potrzeb ?

 

.... No i co z mikrofonem...?

Edited by viater
Link to comment
Share on other sites

Chcę małym i młodym ludziom zaszczepiać bakcyle, aby produktywnie spędzali czas i rozwijali się od młodych lat. Przyda im się gdy przyjdzie czas pomysłu na siebie.

 

A Budżet.... Jeszcze nie mam... Planujcie jak dla siebie. Wydać kasę optymalnie do potrzeb.

 

- chciałbym nim kręcić filmy [FULL HD] (klipy, fabuły) tak aby ładnie wyglądały zmiany ostrości i osiągały ładną głębię ostrości.... I żeby nagrywał również dźwięk.

 

Ja mam Canona 600D ze standardowym obiektywem i w tym aspekcie spełnia warunki ;) Ale dokupiłbym jeszcze jakiś tele-obiektyw żeby dzieciakom pokazać różnice między kątami widzenia ;) A żeby zaszaleć to bym jeszcze kupił jakiś obiektyw Fish-eye żeby dzieciaki miały zabawę :P

 

Co do mikrofonów to się za bardzo nie znam, ale możesz na początek kupić jakiś recorder Zooma albo Olympusa. Zawsze to będzie lepsza jakość dźwięku, a mikrofon można dokupić później.

 

Oczywiście żeby na dzieciakach zrobić profesjonalne wrażenie to kupiłbym jakiś rig. Coś w tym stylu:

 

fTnYBaX.jpg

 

Pełno teraz różnych zestawów można znaleźć, może nawet jakiś tani się trafi. I do tego oczywiście jakiś statyw. Dla dzieciaków powinno być w sam raz.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Dzięki wam za rady. Podoba mi się ten Canon 650D i chyba takie body zostanie. Teraz co do niego?.....

Obiektyw EF-S 18 -35 mm IS STM. - pojęcia nie mam co to za oznaczenia po za tym że jest w miarę uniwersalny i daje możliwość szerokich i wąskich kadrów oraz ładną głębię ostrości.

 

Możliwe że mylę pojęcia. Proszę o poradę jakie szkła są dobre i nie za "tysiąc baniek".

Kozioo - ten pierwszy sUUUUper - takie właśnie chcę robić tyle że ze stworzeniami.

 

Znalazłem coś takiego co nazywa się Canon 650 D T4i ....... To to samo co Canon 650D? Jest jakaś różnica?

 

Michalz00 - jestem z tych co riga czy steady robią sami z gumy do żucia i kawałka trzonka od siekiery.... Rozumisz :-)

Link to comment
Share on other sites

Znalazłem coś takiego co nazywa się Canon 650 D T4i ....... To to samo co Canon 650D? Jest jakaś różnica?

 

To samo. Rebel T4i to nazwa marketingowa(?), choć nie znam nikogo, kto używał by tego rodzaju nazw do poszczególnych modeli luster canona :)

 

Samego 650D polecam, bardzo wszechstronny sprzęt a z tego co napisałeś w pierwszym poście wynika, że właśnie taki jest Ci potrzebny. Kitowy obiektyw na start - jak znalazł. Zamiast riga proponowałbym natomiast dokupić sobie grip z bateriami. Przy poklatce się bardzo przydaje.

Link to comment
Share on other sites

Michalz00 - jestem z tych co riga czy steady robią sami z gumy do żucia i kawałka trzonka od siekiery.... Rozumisz :-)

 

Rozumim, rozumim ;)

 

W takim razie,

prezentują ciekawy projekt.

 

I absolutny must-have w każdym zestawie...

 

:P

Edited by michalz00
Link to comment
Share on other sites

A może taki zestaw?

 

http://allegro.pl/canon-650d-18-135-is-16gb-mega-6-dodatkow-i3085723691.html

 

Chciałbym, aby osiągał dużą głębię ostrości i miał stabilny obraz przy kręceniu z ręki filmów.

Co wy na to?

 

A właściwie, przy okazji spytam? Jak to jest z głębią ostrości?....

Do tej pory mam doświadczenie tylko z softem 3d. Tam kamerą ustawiam kadr. Osobno ustawiam kont widzenia (nazwę zoom) i jeszcze osobno rozmycie. Mogę dowalić do oporu nawet szerokich kadrach. Mogę też zmieniać ilość listów przesłony.

 

W rzeczywistości chyba tak niema? Tu wszystko jest na stałe? Czy największą głębię (rozmycie tła) osiąga się na największym zoomie obiektywu?

Może błądzę, ale proszę o jakieś łopatologiczne wyjaśnienie. Strasznie jaram się DOFem.

Edited by viater
Link to comment
Share on other sites

Nie wiem jaka potrzebna Ci ogniskowa, ale w dobrej cenie i z CUDOWNĄ plastyką i głębią ostrości - stałka Canona, 50 mm, 1.4. Mam i sobie cholernie chwalę. Ale oczywiście jest dość ciasna, jeżeli potrzebujesz coś szerszego albo nie-stałkę to nie doradzę raczej.

Ale ten zestaw raczej odpada, statyw kiepski, karta pamięci dość wolna, zwłaszcza jeśli chodzi o zapis wideo w FullHD. Zastanów się też, czy na pewno warto brać 650 zamiast zwykłej 600, chyba nie skusił Cię autofocus niby do "filmowania"? Co do stabilnego obrazu - bez riga czy steadycama się nie obejdzie niestety. :)

Link to comment
Share on other sites

W rzeczywistości głębia zależy od światła obiektywu (im bardziej otwierasz przeslonę tym krótsza), długości ogniskowej (obiektyw 135mm ma o wiele krótszą głębię niż 24mm) i odległości obiektu od aparatu (jak ostrzysz na obiekt 1,5m od ciebie to głębia jest krótsza niż kiedy ostrzysz na 20m.) Dof to nie wszystko, ale zasadniczo jak masz jasny zoom to wiele rzeczy dasz radę osiągnąć na początek.

Link to comment
Share on other sites

Traitor, fajny artykuł. Dzięki.

Z tego co zrozumiałem, bez względu na ustawienie ogniskowej (zooma), można dowolnie otierać i zamykać przesłonę. Mam Canona 350 D i nie wiem czym to zmieniać. Są cztery podstawowe klawisze szybkiego dostępu:

ISO- czułość - obczaiłem

metering - nie wiem po co

WB- balans bieli - wybór rodzaju oświetlenia, aby kolory były nie przekłamane i naturalne.

AF - coś z focusem, ale dotyczy tylko na włączonym Auto focus

 

coś mogłem lekko namieszać bo piszę z pamięci.

 

Ponadto jest pokrętło migawki - też obczaiłem.

 

Czym więc otwiera się i zamyka przesłonę ?

Link to comment
Share on other sites

jednoczesnie pokretlo plus przycisk AV/+-.

mozesz sobie tez wybrac tryb preselekcji przeslony (czas otwarcia migawki dobiera wtedy sam aparat), wtedy tylko pokretlo.

 

w instrukcji obslugi takie rzeczy masz opisane dosc przystepnie :)

Link to comment
Share on other sites

Kengi- nie mam instrukcji. Postaram się ją zdobyć, bo wogle nie znam takich myków. ... dzięki.

Miłosz3ds - tobie równoeż dzięki, bo otwierasz mi oczy na inne problemy. Nie mialem pojęcia o znaczeniu szybkości kart pamięci. A czy ta stalka 50 ma stabilizację?

A czy napisalibyście mi jakąś własną procedurę robienia zdjęcia? Chodzi o to że ja nie wiem od czgo zacząć i żeby czegoś nie zapomnieć. Zawsze mam stresa że nie zdążę. I dlatego wybieram automat

Link to comment
Share on other sites

Nie, ta 50 nie ma stabilizacji. Ale raczej do filmowania stawiałbym na riga, steady czy nawet zwyczajny, prosty i lekki monopod (cholernie go sobie cenię!), zależy do jakich ujęć.

 

Co do karty pamięci może trochę przesadziłem, bo powinna starczyć już klasy szóstej, ale ja strzeliłem sobie klasę dziesiątą i jestem zadowolony, ma to też wpływ na zgrywanie się danych na komputer.

 

Co do "nadążania" - zawsze możesz sobie zacząć od któregoś z trybu preselekcji, czy to czasu czy przysłony (jakieś literki, jeżeli dobrze pamiętam to różnymi symbolami się to oznacza, zależnie od producenta). Ale zasada taka - np. preselekcja przysłony - wybierasz sobie niską wartość, powiedzmy 2.0, żeby mieć płytką głębię ostrości, a aparat z automatu ustawia Ci czas naświetlania, żeby obraz nie był przepalony (oczywiście musisz wycelować światłomierzem w obszar który Cię interesuje że tak powiem bardzo zwięźle, niejeden pro fotograf by się załamał czytając to, no ale trudno. ;) )

Link to comment
Share on other sites

A do czego ty używasz tej satłki?

Tu znalazłem różne. Możesz mi wskazać który to?

http://allegro.pl/listing.php/search?string=OBIEKTYW+CANON+EF+50+f%2F14&requestCategory=110667

 

Steady czy rig mogę zrobić sam:

 

 

 

 

 

Ciekaw jestem za który wy byście się wzięli? Dwuramienny rig z obciążeniem, a może steady do ręki?

 

Co do Twoich skrótów Miłosz, to o takie wskazówki mi chodzi. Wiem że wiedzę trzeba zgłębić, aby mieć pojęcie. Natomiast, żeby radzić sobie w praktyce, to takie wskazówki lepiej zapadają w pamięć i w sytuacjach podbramkowych się sprawdzają. Dzięki.

Link to comment
Share on other sites

Obiektywu używam w sumie przede wszystkim do filmowania no i do zdjęć. Filmów nie pokażę, bo nic w internecie nie mam (nie mam siły bawić się kompresją, a wyplute z aparatu i z drobną obróbką w afterze trochę zajmują) ale zdjęcia możesz obejrzeć w mojej teczce (link w podpisie). Co do tych obiektywów z allegro, wszystkie są takie same, tylko różne ceny no i jedne mają zdjęte wieczko do zdjęć a inne nie ;)

 

Ostatni post z architekturą strzelany innym aparatem i obiektywem, pierwsze dwa są z tej 50, przy czym postprodukcja w poście "greckim" jest bardzo niewielka, możesz ocenić sobie jak wyglądają kolorki.

 

Co do steady czy riga - w sumie zależy co chcesz kręcić, wpisz sobie w google "steadycam vs rig dslr video" i poczytaj :)

Link to comment
Share on other sites

Witajcie po przerwie głębszego grzebania w sieci.

 

Body już zdecydowane - Canon 650D.

 

Co do obiektywów to mam Dwóch faworytów lecz lecz potrzebuję waszej opinii.

 

 

1. Canon EF-S 18-135 f/3.5-5.6 IS STM

 

http://allegro.pl/canon-ef-s-18-135-f-3-5-5-6-is-stm-filtr-uv-i3124919074.html

 

 

Zalety:

Dedykowany dla niepełnej klatki (EF-S), duży zakres ogniskowych, stabilizacja obrazu, przystępna cena.

 

Wady:

brak stałego światła (do video jest lepsze stałe).

 

 

 

2. CANON EF 24-105 mm f 4 L IS USM

 

http://allegro.pl/obiektyw-canon-ef-24-105-mm-f-4-l-is-usm-nowy-i3091459392.html

 

Zalety:

Seria L, jakość zdjęć, wytrzymałość, duży zakres ogniskowych, stabilizacja obrazu, stałe światło.

 

Wady:

(EF) Crop x 1,6 w połączeniu z niepełno-klatkowym body

 

 

Jak widać obydwa są w miarę uniwersalne, ale może macie jakieś doświadczenia. Wiem że są trochę ciemne ale na światło 2,8 w takim zakresie ogniskowych to raczej mnie nie stać.

 

Co do L (elki) to tu pytania: czy to jest problem w kadrowaniu, kompozycji obrazu, gdy pracujemy niepełno-klatkowym body z pełno-klatkowym obiektywem ? Wolałbym ten obiektyw, ale nie mam doświadczenia. Ponoć przez to ma ponoć zmienione parametry w tej konfiguracji z 24 - 105 mm na 38- 168 mm (to już prawie tele).

W jednym z artykułów, w tym wątku jest opis z przykładowym zdjęciem takiego cropa. Chyba trochę dużo..... A czy przy kręceniu filmów też jest crop, czy tylko przy foto?

Dodatkowym plusem, ale nie wiem czy to dobrze odczytuję to możliwość odwzorowania skali do 1:4. Dzięki temu będę mógł pobawić się w makro.

 

Z kolei ten pierwszy ponoć powstał w tym samym czasie co body 650d z myślą o uniwersalnym zastosowaniu w podróżach i dedykowany dla twórców video. Tylko czy stabilizacja jest na tym poziomie co w tej L-ce? Czy zmienna przysłona nie będzie powodowała w moich filmach ściemnień i rozjaśnień? Po za tym ma ona 1 listek mniej od L.

 

 

Zdaję sobie sprawę, że nie ma jednego sprzętu do wszystkiego, ale szukam takiego, który by mnie do tego przybliżał. Może kiedyś dokupię jakąś jasną stałkę do portretów lub do makro (bo ten temat mi się bardzo podoba)

 

Proszę pomóżcie i podzielcie się swoimi doświadczeniami w tym zakresie. Może ktoś ma i używa taką konfigurację?

Link to comment
Share on other sites

Oba obiektywy dadza ogniskowe z cropem dla APS.

Problemow z kadrowaniem nie bedzie - w lustrze bedziesz widziec to co widzi obiektyw.

Ten pierwszy ma troche bardziej przydatny zakres zooma, drugi za to stale swiatlo (1:4), lepszy (podobno - nie mam canona) silnik, ale krotsza ogniskowa wcale nie jest juz taka mała.

Crop jest zawsze, przy fotkach i przy filmach - na matryce APS pada srodkowa czesc swiatla ktore daje obiektyw, na FF juz cale swiatlo.

Zmienna przyslona - przy robienu zdjec (z priorytetm przyslony) aparat dobiera czas naswietlania. Przy filmach bede strzelal - zmienia sie czulosc matrycy?

 

Poszukaj czegos 18-50/70 z duzym swiatlem ;)

Link to comment
Share on other sites

Przy filmach można oczywiście wyłączyć automatyczny dobór ISO, nic ze światłem nie będzie się działo. Przy obiektywie ze zmienną min. wartością przysłony ściemnienia i rozjaśnienia będą tylko wtedy, gdy będziesz się bawił ogniskową podczas kręcenia.

 

Nie wiem czy będzie Ci odpowiadało f4, bo to w sumie jest ciemnica według mnie i głębia też jakaś super nie jest, popatrz sobie np. tutaj:

 

Depth_of_Field_Tutorial.jpg

 

Jeżeli upierasz się nad obiektywem zmiennoogniskowym, może warto w takim razie zejść z 650D na 600D, a za różnicę ceny dokupić sobie prościutki ale naprawdę fajny jak za te pieniądze obiektyw - stałkę 50 1,8. Ok. 400 złotych kosztuje.

Edited by Miłosz3ds
Link to comment
Share on other sites

Voyager dobrze pisze. 24mm to za długo do filmowania. Jak kręcisz cokolwiek (oprócz epickiego fantasy;)) to dobrze mieć odpowiednik mniej więcej 28 - 135 na pełnej klatce. 28mm na cropie to gdzieś ponad 40mm na pełnej klatce, co nie pozwala na fajny plan ogólny czy pełny. Poszukałbym czegoś o długościach 17-50 czy 17-80 jak kręcą cię portrety filmowe;)

Link to comment
Share on other sites

Dzięki bardzoch za wskazóki.

Przy tej eLce skusił mnie zapis o trochę dłuższej alternatywie dla 24-70 mm, f/2.8, a to uznany i ceniony obiektyw. Pomyślałem że może czymś innym nadrabia...

Piszecie o Tamronie, a co sądzicie o sigmach?

 

- - - Połączono posty - - -

 

Dzięki bardzoch za wskazóki.

Przy tej eLce skusił mnie zapis o trochę dłuższej alternatywie dla 24-70 mm, f/2.8, a to uznany i ceniony obiektyw. Pomyślałem że może czymś innym nadrabia...

Piszecie o Tamronie, a co sądzicie o sigmach?

Link to comment
Share on other sites

Drenaż trwa....

Byłem dzisiaj w sklepie foto i tam, pan mi polecił do moich potrzeb obiektyw

 

SIGMA 17-70 F2.8-4 DC MACRO OS HSM C

 

Tu nieobiektywny opis na allegro

http://allegro.pl/sigma-17-70-f2-8-4-dc-macro-os-hsm-c-canon-nowosc-i3111659285.html

 

Co o nim sądzicie?

Macie doświadczenia?

Ciekaw jestem czy do filmów się nadaje?

Fajnie że ma makro.

 

wg artykuł oznaczenie DC świadczy, że nie będzie cropa.

 

...Facio mówił że nie ciemny.

 

Same plusy.... I ma stabilizację :-)

Link to comment
Share on other sites

Dokładnie. To czy jest crop czy nie zależy od aparatu - nie chcesz cropa szukaj pełnej klaty. Co do obiektywu - nie wiem czy zdajesz sobie sprawę, co oznacza "F 2.8 - 4"? Światełko jest zależne od ogniskowej, np. na 17nastce będzie to rzeczywiście 2.8 (pewnie mydło straszne) a im wyżej z ogniskową, tym minimalna wartość przysłony wzrasta, np. na 70 będzie już to 4.0.

Link to comment
Share on other sites

Z waszych wpisów wnioskuję że lepiej kupić obiektyw dedykowany dla body z pełną klatką. Bo i tak jest crop. Tylko po co wtaki razie produkują obiektywy EF i EF-S lub DG i DC

Miłosz a co znaczy mydło straszne?

Link to comment
Share on other sites

Budowa obiektywu jest na tyle skomplikowana, że wręcz nie jest możliwe uzyskanie idealnego obrazu dla wszystkich ustawień. Na jednych ustawieniach wyskoczy powiedzmy jakieś zniekształcenie, na innych zniekształcenia nie będzie - za to ostrość nie łapie tak dobrze jak na innych ustawieniach itp itd. A swoją drogą większość obiektywów na maksymalnie otwartej przesłonie nie ostrzy tak, jak na innych ustawieniach. Po prostu maksymalna ostrość jest nie do osągnięcia. Dodatkowo zobacz sobie w internecie jakie są opinie o tym obiektywie, czytałeś coś czy jeszcze nie? Ludzie narzekają ogólnie że ma "mydlany" obraz.

Link to comment
Share on other sites

Dziadziu.... nie pomagasz .....

Dzięki Sunedge. Twoje linki pomogły mi zrozumieć parę rzeczy, a przy okazji usystematyzowały chaos wszystkich informacji, często pojawiających się na naszym forum w postaci skrótów myślowych czy foto-slangu.

 

Wymyśliłe takie 2 (jak starczy kasy)

Sigma 17-50 mm f/2.8 EX DC OS HSM - do zdjęć i filmów (obiektyw reporterski)

Tamron SP AF 60 mm f/2 Di II LD (IF) Macro 1:1 - do portretów i makro (takie tam tele)

 

co sądzicie?

Link to comment
Share on other sites

No ja sądze, ze teraz chyba trzeba zmienic forum na fotograficzne - wieksza szansa, ze bedzie jakis uzytkownik takich obiektywow - dostaniesz opinie z pierwszej ręki ;)

 

Jest jeszcze kwestia zmiany body na FF. W przypadku Canona oznacza to, ze nie wykorzystasz obiektywow dedykowanych do APS-C. To tak a propos tego, ze coraz wiecej lustrzanek Nikona/ Canona ma pełnoklatkowe matryce, FF schodzi pod strzechy a APS-C ląduje w kompaktach :cool:

Link to comment
Share on other sites

Witajcie po przerwie,

Zanurzyłem się nieco w temat i postanowiłem poczekać na canona 750D bo będzie miał wszystko co bym chciał. Mianowicie będę czekał na ostatni bajer, który mają dołożyć, a mianowicie 60 fps Full HD. Myślę jednak że przy pomocy mojego starego body (350D) mogę trenować - uprawiająć fotografię, co pewnie pomoże mi później klecić lepsze filmy.

Postanowiłem jednak stopniowo inwestować w szkło, czekając na body.

Zafascynował mnie świat makro.

Myślę o zakupie obiektywów:

 

Canon EF 50/1.8 II + zestaw pierścieni phottix (13 mm, 21 mm, 31 mm) - do filmowania, do portretów i do makro.

+

Sigma 17-50 F2.8 EX DC OS HSM /Canon/ - filmy, zdjęcia

lub

Sigma 17-70 F2.8-4 C MACRO OS HSM /Canon/ - filmy, zdjęcia

+

Być może kiedyś jakieś tele.

 

Oto kilka pytań:

1. Którą Sigmę wybrać? 17-50 czy 17-70. Kusi mnie większy zakres ogniskowych, ale słyszałem, że do kręcenia powinno być stałe światło, bo przy zmiennym może w praktyce wyjść problem. Nawet przy ustawieniach zmiennego ISO na automat. No i cena jest lepsza tego drugiego... Ta druga dodatkowo ma makro bez zmiany obiektywu... Idealna by była 17-70 mm F2.8, ale takiej nie robią :-).

 

2. Zestaw pierwszy zawiera pierścienie. Może ktoś napisze: jaki stopień odwzorowania (makro) można uzyskać z zastosowaniem tych obiektywów, które wymieniłem? Może jakoś się to oblicza?

 

3. Czy przy zakupie Sigmy może wystąpić problem z FF lub BF? Chcę kupić teraz pod stare body. Gdy kupię nowe za rok czy półtora (jak wejdzie 750D) to będę miał problem?

Chcę kupić w renomowanym sklepie, bo słyszałem, że Sigma ma lipny serwis i tylko "charyzmatyczne sklepy" potrafią wyegzekwować niektóre reklamacje, czy dostrojenia.

 

4. A może nie dublować ogniskowych i kupić: Sigma 17-50 F2.8 EX DC OS HSM /Canon/ + zestaw pierścieni?

 

... Osiołkowi w żłobu dano... Pomóżcie

Link to comment
Share on other sites

Robiłem kilka miesięcy temu jedno ujęcie na jakichś pierścieniach canona, tutaj jeden z cieńszych przykręcony bodaj do stałki 24mm L. Dla nas problemem był dość spory ubytek na świetle przy pierścieniach (na planie było raczej mało światła).

Link to comment
Share on other sites

Ja osobiscie posiadam Soczewki Raynox 250 na obiektywie Canon 100mm f.28L Macro . Przyblizenie jest calkiem ladne (bez konwertera miesci mi sie w pelnym kadrze obiekt wielkosci 2cm, a ze konwerterem obiekt wielkosci 1cm). Wpisz moze w youtube/google images Raynox 250 i bedziesz mial duzo przykladowych filmikow dla danych obiektywow. Sa jeszcze bardziej zblizajace Raynoxy, ale trzeba pamietac o tym, iz zwieksza automatycznie poziom trudnosci stukniecia fotki.

Edited by Traitor
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy