Jump to content
  • 0
siemien

Czy Blender nadal jest dobry na początek?

Question

Witam. Kiedyś próbowałem swoich sił w modelowaniu 3D, ale poległem (za bardzo się starałem, za mało pokory, cierpliwości plus za dużo oczekiwań raz dwa) i postanowiłem wrócić, raczej dla siebie tylko. Mając 23 lata wydaje mi się, że już trochę dla mnie za późno na pracę jako profesjonalista. Czy Blender nadal jest dobry na początek oraz czy jest dobrą podwaliną na późniejszy przeskok na 3ds Max lub Cinema 4D ( nie wiem co teraz jest "pro", chociaż to może tylko kwestia gustu)? Pozdrawiam i dzięki za pomoc :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0

To jest ten sam V-ray. Blender nie ma zintegrowanego v-Raya jako takiego, a jedynie eksporter. Musisz kupić osobno V-Raya. O ile się nie mylę, integrowanie komercyjnego oprogramowania było by sprzeczne z licencją Blendera. Ale moim zdaniem to jest bez sensu. Cycles jest zintegrowany lepiej.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Renderuje tak samo. jak nie cycles to z innych silników to tylko octane.. ja bym powiedział

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

A dlaczego nie V-Ray?

 

Jeśli zadaję w tym momencie głupkowate pytania to sorki. Wynika to z tego , że przygodę z 3D dopiero zaczynam :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Sam w sobie V-ray jest bardzo dobry. Może i lepszy niż Cycles. Ale implementacja eksportera w Blenderze na razie jest kiepska. Nie obsługuje wielu funkcji V-Raya. Dlatego nie osiągniesz pełnej jakości renderu, takiego, jak w Maxie (ani takiego, jak w Blenderze z Cyclesem).

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Sam w sobie V-ray jest bardzo dobry. Może i lepszy niż Cycles. Ale implementacja eksportera w Blenderze na razie jest kiepska. Nie obsługuje wielu funkcji V-Raya. Dlatego nie osiągniesz pełnej jakości renderu, takiego, jak w Maxie (ani takiego, jak w Blenderze z Cyclesem).

 

Mówisz o oficjalnym exporterze w V-raya dla blendera?

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Ja bym się spytał, dla czego płacić za v-raya i fastrygować go do Blendera nieskończonym eksporterem, skoro cycles daje rady?

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Nie obsługuje wielu funkcji V-Raya.

Są to jakieś ważne funkcje bardzo ograniczające jakość? Znalazłem jakieś obrazki z ustawieniami V-Raya w Blenderze ale trudno mi na podstawie ich coś wywnioskować. Są podobne/takie same jak te w Maxie.

 

A jak ma się sprawa z Octane Render'em w porównaniu do Cycles i V-Raya w Blenderze?

Edited by RAFX

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Guest Chrupek3D

Występujecie może w jakimś cyrku? Poszedł bym w weekend z rodziną.

 

RAFX zapytaj który ma vraya i Blendera... przecież oni te bzdury z pały walą, daj sobie spokój. Jeszcze tego meksykańca brakuje, który też wszystkiego używa... w teorii.

 

zapytaj le_chu'a on chyba używał vraya z Blenderem, a nie gdybał i kłapał dziobem, jak ci wyżej... znawcy.

Edited by Chrupek3D

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Chrupek, przesadzasz. Z tego co widzę są to użytkownicy Blendera ze stażem w 3D więc chyba mają pojęcie z czym co się je . Na pewno dużo więcej ode mnie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Występujecie może w jakimś cyrku? Poszedł bym w weekend z rodziną.

 

RAFX zapytaj który ma vraya i Blendera... przecież oni te bzdury z pały walą, daj sobie spokój. Jeszcze tego meksykańca brakuje, który też wszystkiego używa... w teorii.

 

zapytaj le_chu'a on chyba używał vraya z Blenderem, a nie gdybał i kłapał dziobem, jak ci wyżej... znawcy.

 

ja używałem dość sporo. jako iż nie mam dobrej karty graficznej. musiałem wybrać renderer CPU. i po prostu nie podoba mi się vray. i integracja jest słaba. co nie zmienia faktu że to mistrz silnik

Edited by Azbesty

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Jeszcze tego meksykańca brakuje, który też wszystkiego używa... w teorii.

623300.gif

 

No, to zeby ci nie brakowalo :D...

 

Uzywam Blendera teraz, bez komercyjnych dodatkow bo nie potrzebuje katany wykutej przez Hattori Hanzo zeby sobie kromke chleba ukroic. Nie potrzebuje (skadinad swietnego) vraya bo mi cycles wystarczy. Jesli juz zwrociles sie w strone Blendera a dopiero zaczynasz to najlepiej - ze wzgledu na integracje - zaczac sobie renderowac w cycles po prostu. Vray bez watpienia jest swietnym produktem i roznic zadnych nie ma. Tyle ze chyba Blenderowy eksporter jest do wersji 2.X na razie a pod maxem jest juz 3.0

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

no racja! W większości tutaj nie używamy V-raya a Używamy cycles

no ale widać asymetrię oceny, bo także najwyraźniej nie znamy V-raya

 

powinieneś się zdać na zdanie Chrupka, który nie zna ani V-raya, ani Cycles -- on jest obiektywny.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Chyba najlepiej bedzie jak posciagam demowki Octane'a i Vraya i posprawdzam samemu. Brakujace funkcje sa widoczne w ustawieniach i wystarczy je porownac z maxowym Vrayem czy wynika to bardziej z mechaniki rendera? . Ogolnie widze , ze to bardziej kwestia upodoban kto czym renderuje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Prawdę mówiąc nie rozumiem tego Twojego pędu do V-raya :) Skoro pod ręka masz za darmo Cyclesa, który na prawdę jest świetny. I niezbyt trudny do opanowania. I jest masa tutków do niego. Na pewno o wiele więcej, niż do V-raya w Blenderze.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

@RAFX znasz Vraya? Może już używałeś w maxie, albo co, to wtedy się nie dziwię, że w blenderze też wolał byś używać, ale jeśli nie to obejrzyj co potrafi cycles i porównaj feautes, które na dziś masz w cycles, czy po eksporcie będą w v-rayu.

 

- shadery, w tym anizotropowe, SSS, Ambient occlusion ... w zasadzie nie brakuje niczego, co jest w innych silnikach

- bumpmapy, normalmapy, nod fresnel

- Wolumetryki (shadery volume absorption i volume scatering) w tym i jednolite i sterowane teksturami proceduralnymi (można robić chmury)

- ogień i dym już się renderują w cycles za pomocą wolumetryk (także animowane!)

- shader do włosów, który interpretuje właściwości blenderowych włosów (można na przykład różnicować shadery po długości, sterować anizotropowoscią)

- węzeł particle info, którym można w czasie animacji sterować dowolnym parametrem shaderów

- Fizyczną głębie ostrości w kamerze

- motion blur i deformation motion blur też fizyczne, nie fejkowane

- renderowanie instancji (można wyrenderować las z 19 miliardami verteksów na zwykłym komputerze)

- teksture painting w rybie rzeczywistym (można wyrenderować animację pędzla, który po czymś maluje)

- mocny system tekstur proceduralnych, które w połączeniu z tym, że cycles czyta takie rzeczy jak vertex color można robić takie smaczki, jak oteksturowanie czegoś bez robienia unvrapu na teksturę bitmapową

- wypalanie tekstur, żeby te proceduralne dostać jednak na bitmapie

- konwertery wave lenght i blackbody do symulowania zjawisk fizycznych

- możliwość niefizycznych kombinacji za pomocą noda light path - to daje ogromną elastyczność

- render passes i fajny kompletny kompozytor, żeby potem łączyć te passy (można sobie zrobić z tego coś a'la light groups)

- OSL

- Wsparcie GPU i duże mozliwości optymalizaji w intergratorze, żeby zoptymalizować czas renderu do potrzebnej jakości

 

 

A wszystko to, logicznym edytorze nodów, jesli się pozna sposób pracy w tym edytorze, to robienie nawet bardzo skomplikowanych materiałów staje się przyjemne i logiczne i otwiera na prawdę ogromne możliwości.

 

- na razie trochę wolno się liczą kaustyki i długo szumią, oraz nie ma fizycznej dyspersji (tęczowe załamania światła) które jednak można fejkować, a z kaustykami to się jeszcze poprawi, bo trwają nad tym prace cały czas.

 

Mam nadzieję, że nie jest tak, że gdzieś słyszałeś, i że wszyscy mówią, że v-ray jest najlepszy, to będziesz pro i olejesz wszystkie inne.

Żeby wybrać, to się trzeba trochę rozejrzeć, zrozumieć na czym polega renderowanie i co znaczą wszystkie te features. Na przykład darmowa corona render pozwala na urywające dupę rendery architektoniczne, ale dla mnie jest prawie bezużyteczna skoro nie ma SSS potrzebnego do postaci.

Edited by ikkiz

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Nie bylem wstanie przebic sie przez cala dyskusje ale jako wywolany do tablicy podziele sie krotko moimi przemysleniami.

 

Vray + Blender

zalety:

- nie trzeba martwic sie o ram

- pociagnie praktycznie kazda scene, zero obaw o wielkosc/ilosc map, displacement, ilosc proxy (chociaz mozna przegiac jak ze wszystkim)

- jedyna opcja jesli chcemy optymalnie szybko i w miare czysto wyrenderowac zamkniety interior (sciany, sufit, swiatlo odbija sie w zamknietym pomieszczeniu)

- integracja z Blenderem (ustawienia itp.) duzo lepiej rozwiazana niz w Maxie

- mimo wszystko idealne rozwiazanie dla kogos robiacego wczesniej wizki w Vray i Maxie - mozna osiagac w 100% te same rezultaty

 

wady:

- ladne cienie, GI i ogolna jakosc wymaga kazdorazowego dostosowania sceny i ustawien (LC, irradiance)

- ladna jakosc tez wymaga czasu i dobrego sprzetu

- duzo mniej elastyczny podglad materialow chyba ze Vray RT ale on nie zawsze oddaje w 100% finalny render

 

Cycles + Blender

zalety:

- bezkonkurencyjny jesli chodzi o rendery studyjne i "otwarte" sceny np. interiory pod jedna, konkretna kamere gdzie mozna olac sufit i czesc scian celem zredukowania "bounces", szumu i fejkowania oswietlenia

- bezkonkurencyjny w projektach / zleceniach gdzie trzeba szybko wykonywac wiele renderow pogladowych, wariantow kolorystycznych/materialowych w ktorych nie ma nacisku na super hiper jakosc (z mego doswiadczenia takie projekty to 60 - 70% komercyjnej pracy ale podkreslam ze to tylko moje doswiadczenie).

- imo bezkonkurencyjny jesli chodzi o wszelka grafike zwiazana z ogolnie pojeta "reklama" - loga, infografiki, branding, koncepty, pojedyncze elementy 3d ktore sa potem podmalowywane/komponowane w Photoshopie

- imo genialny do zastosowan komercyjnych/reklamowych system materialow, ich podgladu, konfiguracji (maxowe material nody wypadaja przy blenderowych jak baletnica z gipsem na obu nogach)

 

wady:

- pelnia mocy i elastycznosci dostepna dopiero przy sensownej karcie graficznej z duza iloscia ramu (osobiscie w ogole nie korzystam z Cyclesa pod CPU).

- nadal brakuje kilku opcji jak displacement ale osobiscie zawsze bylem w stanie je jakos wyminac

- slabo rozwiazany rendering sieciowy, bardzo brakuje czegos na wzor maxowego backburnera gdzie moznaby wrzucic 10 roznych scen i zostawic na weekend by sie renderowaly

- powolne czyszczenie w pelni zamknietych interiorow gdzie przy kilku tys sampli/pixel dalej widoczny jest pewien noise ale przez ostatni rok nastapila ogromna poprawa w tej dziedzinie

 

edit:

- brecht moglby w koncu dodac fizyczna kamere z normalnie regulowana przeslona, shutterem itp - daloby to mega fajne mozliwosci jesli chodzi o dof (cos w stylu Vray physical camera w ktorej mozna ustawic zakres ostrosci - w Cyclesie jest to obecnie punkt a nie zakres i kontroluje sie tylko rozmycie).

 

Na pewno da sie wymienic jeszcze wiecej wad i zalet pod konkretne rozwiazanie ale to sa chyba kwestie z ktore dotykaja mnie najwiecej.

Edited by le_chu

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Nie bylem wstanie przebic sie przez cala dyskusje ale jako wywolany do tablicy podziele sie krotko moimi przemysleniami.

le_chu: fajnie, że napisałeś to porównanie. A przebijać się przez tą dyskusję nie ma większego sensu.

ps. coraz częściej myślę o poproszeniu o uprawnienia moderatora na tej części forum

Edited by szczuro

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Ja tylko w temacie usuwania szumów, o których pisał le_chu. Fajny tutorial, gdzie właśnie na szumach autor pokazuje render passy (nawiasem mówiąc myślę, że to tutek kogoś z naszego forum, ale nie wiem, czyj):

 

 

Oczywiście nie ma problemu z robieniem wariantów kolorystycznych ta metodą :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
@RAFX znasz Vraya? Może już używałeś w maxie, albo co, to wtedy się nie dziwię, że w blenderze też wolał byś używać, ale jeśli nie to obejrzyj co potrafi cycles i porównaj feautes, które na dziś masz w cycles, czy po eksporcie będą w v-rayu.

Tak, używałem w maxie więc w jakimś tam stopniu go znam. Co do Cycles to oczywiście szukałem i znalazłem. Da się zrobić to co i w Maxie przy użyciu Vray'a. Tylko pytanie czy i na ile to będzie trudniejsze. Postaram się na nie odpowiedzieć samemu. Właśnie dłubie sobie i kombinuję z Cycles. Tak czy siak Octane'a i Vray'a będę musiał i tak przetestować. Inaczej po prostu zeżre mnie ciekawość.

 

Co do założeń tematu. Wpisuję się w tytuł więc może wypowiem się jako początkujący , który już jest w trakcie nauki 3D. Może przyda się to autorowi tematu. Zacząłem naukę 3D w Maxie ale równolegle mam zamiar zacząć uczyć się również w Blenderze. I nie Blendera i Maxa jako softów tylko 3D przy ich pomocy. To tylko narzędzia. Wczoraj pogrzebałem w Blenderze i nie taki diabeł straszny jak go malują. Poczucie totalnego zagubienia zniknęło po 15 min. Zasady są te same tylko funkcje są w innych miejscach i trochę inaczej się nazywają. Jestem pewien , że po przerobieniu kilku tutków nie będę miał problemu z poruszaniem się w najważniejszych funkcjach programu.

Tutki:

http://cgi.tutsplus.com/categories/blender , http://cgcookie.com/blender/ , http://www.blenderguru.com/videos/introduction-to-cycles/

 

Ogólnie doszedłem do wniosku , że jeśli będę chciał zarabiać również przy pomocy Maxa to najpierw będę musiał zarobić przy pomocy Blendera. 20 tys zł (z Vray'em) , żeby przemigrować z wersji studenckiej do komercyjnej to na razie kwota mocno abstrakcyjna .

 

e/ W trakcie pisania tej wypowiedzi napisaliście kilka postów. Dzięki Wielkie le_chu za porównanie , Ajgor za linka i oczywiście dzięki Ikkiz za wypisanie featue'sów ! :D

 

Mam jeszcze pytanie le_chu . Wizki , które masz w folio były robione przy pomocy Blendera + Vray czy Cycles? Może wykorzystywałeś oby dwa rendery? Prace są świetne.

Edited by RAFX

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Nie jestem ekspertem, ale myślę, że jak przerobisz w Blenderze tyle, żeby zarobić na nim te 20 tysięcy, to poznasz go na tyle, że nie będziesz chciał przechodzić do Maxa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

acząłem naukę 3D w Maxie ale równolegle mam zamiar zacząć uczyć się również w Blenderze. I nie Blendera i Maxa jako softów tylko 3D przy ich pomocy

 

To jesteś, że się tak wyrażę bardzo ciekawym przypadkiem medycznym. Zaczynając bez uprzedzeń, czy przyzwyczajeń z jednego softu, to możesz oceniać na bieżąco i bardzo obiektywnie w czym się lepiej pracuje. Na forum zawsze spotykamy się tylko z konwertytami dla tego porównanie od "tabula rasa" będzie takie ciekawe.

 

Pisz tu czasem jak ci idzie, albo bloga załóż i opisuj proces, serio, ja bym poczytał.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Mam jeszcze pytanie le_chu . Wizki , które masz w folio były robione przy pomocy Blendera + Vray czy Cycles? Może wykorzystywałeś oby dwa rendery? Prace są świetne.

 

Moje portfolio nie wiedziec czemu nie dziala :) ale jakies 90% prac w nim umieszczonych to byl Blender. Z kolei chocofur.com i sklep to w 100% Blender i Cycles.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Pisz tu czasem jak ci idzie, albo bloga załóż i opisuj proces, serio, ja bym poczytał.

 

To by było szalenie ciekawe. Takie porównania mogą pomóc blendkowi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Pisz tu czasem jak ci idzie, albo bloga załóż i opisuj proces, serio, ja bym poczytał.

Jasne , będę opisywał co i jak w swojej teczce :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy