Skocz do zawartości

pytania które was zapewne zdenerwują


Gość zawleczka

Rekomendowane odpowiedzi

Gość zawleczka

Witam mam 27 lat, od najmlodszych lat dużo rysuje, na wstepie przepraszam was za 2 rzeczy brak polskich liter, oraz za pytania.

Od około 7 miesiecy gdy jestem poza granicami kraju zaczalem sie interesowac animacja 3d, czytam od cholery informacji na temat programow i powiem szczerze ze mam metlik poczatkujacego. Pytanie pierwsze zastanawiam sie nad kursem ktory kosztuje okolo 3,5 tys z tego co wyczytalem uczy on technik animacji, obslugi programow itd. Jednak dzis naszla mnie mysl ze praktycznie wszystko jest w internecie, i teraz pytanie do was czy w moim przypadku nie lepiej zainwestowac w sprzet oraz narzedzia niz ten kurs czy poprzez roznego rodzaju tutoriale bede w stanie zdobyc wiedze podobna do tej z kursow? czy to jest czy bedac samoukiem z wielkim zaparciem jest szansa ze stworze po kilku miesiacach ewentualnie latach cos bliskiego profesjonalnej animacji, znacie takie przypadki? kolejne pytanie ktore mnie nurtuje jaki program polecacie dla goscia ktory tak na dobra sprawe bedzie zaczynal przygode z tworzeniem 3d? nie wiem czy dobrze to wszystko zrozumialem dzis wyczytalem o nowym Zbrushu, bardzo ciekawe rzezby mozna stworzyc, ale slyszalem o tanszych zamiennikach np 3dcoat4.1 czy roznica miedzy tymi programami jest diamentralna? moze znacie lepsze rozwiazanie zamiast tych programow? czy taki zbrush czy 3d coat wspolpracuje ze wszystkimi programami typu blender, 3dmax,Maya? przepraszam jeszcze raz za takie pytania. kolejna rzecz swego rodzaju planogramy, czy wygodnym rozwiazaniem jest sobie zakupic tablet graficzny do animacji 3d? czy raczej to jest zbedny zakup bo i tak postacie, roznego rodzaju arty tworzy sie za pomoca myszki w roznego rodzaju programach? jestem bardzo wkrecony w ten temat, czy fundusze ktore mam zamiar przeznaczyc na ten kierunek beda wystarczajace na poczatek, do wydania ustanowilem sobie 7,5 tys zl. Jestem bardzo ciekaw waszych odpowiedzi i jesli kogos urazilem tymi pytaniami to najmocniej przepraszam. A i ostatnie pytanie duzo na youtube ogladam materialow CGI (nie wiem co ten skrot oznacza) ale moje pytanie jest nastepujace czy jedna osoba jest w stanie stworzyc ciekawa animacje? czy to raczej zespol musi pracowac by cos stworzyc, jesli znacie jakies swietne animacje ktore stworzyla jedna osoba czy moglibyscie mi podac link? kurcze mam tak wiele pytan ale na dzien dzisiejszy starczy :) milej nocy zycze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 24
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Moim zdaniem lepiej odpuscic sobie ten kurs. Za taka kwote mozna nakupic tutoriali na rok. Jezeli zdecydujesz sie na Maxa to tutaj masz mase tutkow polecanych przez 2013.

http://max3d.pl/forum/showthread.php?t=94173&p=1209754&viewfull=1#post1209754

http://max3d.pl/forum/showthread.php?t=94859&p=1216703&viewfull=1#post1216703

 

Mnie uczyli, ze Zbrush dopiero dla osób obeznanych z 3d, poza tym nie sluzy do animacji. Zaczynalem ze sketchupem(durna szkola), blender(durny nauczyciel) a teraz max(solo). Gdybym mial jeszcze raz wybierac to robiłbym w blenderze ale szkoda mi setek godzin przesiedzianych w maxie :p

 

Edytowane przez Reynevan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hej zawleczka, widaj na forum :)

 

Ech, napisałem strasznie długi post i się skasowalo....

To teraz będzie krócej :)

 

Kursy: moim zdaniem na początek nie warto, bo dużo możesz się nauczyć z darmowych tutoriali, pomocy dołączonej do programu, ew z serwisów typu digital-tutors, nie są one darmowe ale abonament nie jest drogi, szczególnie jak masz trochę kasy do wydania na ten cel. Dodatkowo, krusy typu iAnimate - bo mówisz chyba o czymś podobnym - raczej nie uczą obsługi programów tylko koncentrują się na technikach animacji, chociaż może na Workshopie 1 to tak wygląda...nie wiem, nie byłem.. Jednak, jak byś chciał kiedyś z takiego kursu skorzystać to może warto przy wyborze programu do nauki, zerknąć na jakim sofcie dany kurs się opiera. Ja korzystam z iA którzy używają Maya, a wcześniej nie do końca ten program ogarniałem. Zemściło się to na mojej pierwszej animacji bo miałem trochę problemów technicznych wynikających z nieznajomości softu - wszystkie postacie i rigi udostępniane przez iA są zrobione właśnie w tym programie, chociaż 2 czy 3 przeznaczonych dla blendera chyba też się znajdą. Być może inne kursy korzystają z innych programów.

 

Tablet: do animacji moim zdaniem zbędny i nie przekłada się na jakoś tworzonej przez Ciebie animacji. Ja używam myszki z 16tomap rzyciskami, kolega obok uzywa tabletu. Animacje tworzymy na podobym poziomie, Tablet, myszka, to tylko wskaźniki, co komu wygodniej. Jak byś chciał dłubać w zBrushu...no to wtedy tablet jest niezastąpiony :)

 

 

CGI: Computer Generated Imagery

 

 

Pozdro :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Nie opłaca się kupować tego kursu, tak jak pisałeś w necie jest dość materiałów do nauki.

2. Warto mieć dobry komputer (do scen na bogatości), ale nie zapominaj, że sam zakup kompa nie sprawi, że będziesz trzaskał dobre graficzki.

3. Żeby robić w ogóle animację nie trzeba być dobrym. Żeby robić dobre animacje to trzeba poświecić kilka lat.

4. Jaki program - skoro finalnie chcesz dążyć do tworzenia animacji to chyba Maya.

5. ZBrusha/3dcoata nie używam więc nie znam różnic, w każdym razie to są programy do rzeźbienia (np. postaci).

6. Zwykle nie ma problemu z przerzucaniem modeli między programami. Gorzej z materiałami.

7. Tablet przydaje się przy rzeźbieniu/malowaniu textur.

8. 7,5 tys to raczej spora kwota, kupisz sensowny komputer + monitor + ew. tablet.

9. Jedna osoba może stworzyć ciekawą animacje, ale do tego bardzo długa droga.

 

Nie przepraszaj tak za wszystko, to naturalne, że skoro nie siedzisz w branży to nie wiesz. I dobrze by było jakbyś zadawał pytania w punktach, skoro masz ich kilka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz animować postacie, nie decyduj się na Maxa (ani na Zbrush/3dcoat, bo to programy do czego innego).

Maya albo Blender będzie lepszym wyborem.

 

(piszę to jako osoba animująca w Maxie i Blenderze).

 

Co to za kurs o którym piszesz? Bo np. o kursie Animation mentor słyszałam same dobre rzeczy.

Edytowane przez Ania
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

postaram się napisać obiektywnie, bo strasznie dużo minusów dostaje na tym forum więc:

 

Maya w miesiąc na trialu się nie nauczysz. z budżetem wymienionym wcześniej, to musisz być studentem, albo piratem, żeby uczyć się Maya.

 

Blendera masz w 3 minuty ściągniętego (~80MB) z blender.org, ale też się w nim w miesiąc nie nauczysz robić animacji postaci. Znajomość blendera nie otwiera wszystkich drzwi w branży, ale animacje można robić.

 

przy wyborze opcji blender, abstrahując od tego, czy to dobry wybór, potrzebny bedzie:

- komputer z kartą nvidia, żeby renderować na GPU, GPU musi mieć CUDA

- szybki procesor, bo nawet jak się renderuje na GPU, to czasem na CPU też trzeba

- ramu ja mam 8giga i jeszcze mi nie brakło, ale 16 nie zaszkodzi

jakas wiedza się przyda, bo nie da się włączyć blendera i wszystkiego domysleć

- dostęp do cgcookie choćby na miesiąc, bo rzez ten czas można ściągnąć wszystkie tutoriale na dysk 18$/month http://cgcookie.com/blender/

- dostęp do blender cloud tez się przyda, bo są tam fajne tutoriale 10€ (~12 USD) per month. ta sama zasada. podczas subskrypcji natargasz wszystko na dysk i możesz nie przedłużać. https://cloud.blender.org/join

 

poszukać materiałów do animacji jako takiej (czy to w blenderze, czy w Majce czy ołówkiem na kolejnych kartkach notesiku)

na pewno trzeba poznać 12 zasad animacji http://pl.wikipedia.org/wiki/Film_animowany#12_zasad_animacji

Edytowane przez ikkiz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy wygodnym rozwiazaniem jest sobie zakupic tablet graficzny do animacji 3d? czy raczej to jest zbedny zakup bo i tak postacie, roznego rodzaju arty tworzy sie za pomoca myszki w roznego rodzaju programach?

 

Tutaj jest właśnie odwrotnie. Do tworzenia postaci i artów raczej potrzebny jest tablet, a do animacji nie;] Ogólnie mam wrażenie że trochę niejasno używasz słowa "animacja", bo słowo to ma 2 znaczenia (ogólnie jako cały film animowany jak również samo nadawanie ruchu postaci).

 

Moje zdanie jest takie, że raczej nie nastawiaj się na samodzielne tworzenie filmów animowanych do końca życia;) Z tego nie wyżyjesz bo dobrej jakości animacje w zadowalającym klienta tempie tworzy zespół ludzi, i na tym się zarabia. Prędzej czy później będziesz musiał dołączyć do jakiegoś zespołu/firmy. A skoro tak, to polecam skupić się głównie na jednej - dwóch dziedzinach tworzenia filmów animowanych. Ogarnięcie całego zakresu prac zajęłoby Ci kilka lat (mówię tutaj o dobrym ogarnięciu, a nie przeciętnym) więc lepiej skupić się na jednym i być w tym wymiataczem niż przeciętniakiem w każdym zakresie. Z resztą masz 27 lat więc zapewne chciałbyś jak najszybciej zacząć na tym zarabiać, dlatego polecam skupić się głównie na jednym. No chyba że masz inną pracę i chciałbyś tworzyć filmy "rekreacyjnie", nie komercyjnie, to wtedy sprawa wygląda inaczej.

 

Jeśli chodzi o soft to w Twoim przypadku polecałbym ZBrush + Maya, ale niestety Twoje fundusze są zbyt małe na Mayę. Blender jest darmowy, ale gdybyś kiedyś chciał znaleźć pracę w dobrej firmie to może być z tym problem bo zazwyczaj wymagają znajomości Maxa albo Maya. Z Blenderem też się zdarzają, ale zdecydowanie rzadziej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Legalne. Masz normalnie linki do oglądania online i do pobrania na dysk. W CGcookie bazują na tym, że nawet jak sobie zatargasz wszystko, to i tak wrócisz kiedyś, bo nowe rzeczy wypuszczają często. Tylko masz dla siebie - nie możesz udostępniać.

 

W Blender cloud to nawet chyba możesz udostępniać i legalnie ściągnąć od kogoś innego, czy z torrenta, bo mają taką liberalną licencję. Ale pieniądze z cloud wspierają fundacje blendera. Tak samo cgcookie sponsoruje blendera w jakimś tam zakresie.

 

oba źródła są kompetentne i rzeczowe. Imho nie szkoda tej kasy, bo się oszczędza czas na oglądanie głupich i nieprofesjonalnych tutków na youtubie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość zawleczka

bardzo wszystkim dziekuje jestescie niesamowita spolecznoscia, dostalem rowniez wiadomosci na prv za ktore serdecznie dziekuje, bardzo motywujace to wszystko jest, zastanawiam sie nad Maya z racji tego ze duzo firm poszukuje grafikow obeznanych z tym programem, bedzie ciezko bo z tego co znalazlem wykupienie tego programu to ponad 30 tys zl, wiadomo istnieje zatoka ale szczerze nie o to chodzi wiec poki co chyba alternatywa zostaje mi Blender, ewentualnie zostac dluzej za granica i zarobic na ta nieszczesna Maye no zobaczymy jak to wyjdzie, poki sobie wszystkiego nie uloze w glowie to poki co zadnych pytan nie zadam, no moze po za jednym moj eng jakby to powiedziec jest na podstawowym poziomie, czy strony z tutorialami ktore mi polecieliscie beda w pewien sposob zrozumiale dla goscia ktory dopiero zaczyna? bardziej mi chodzi o to ze jak pewnych slow nie zrozumie to przykladowo gosc kliknie cos i poprzez wybrana akcje zrozumiem mniejwiecej o co w tym tricku chodzilo? srry za tak pokrecone pytanie :) Jeszcze raz bardzo dziekuje jestescie bardzo uprzejmymi ludzmi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz się nauczyć animować w Blenderze i potem przejść na Mayę. Program to tylko narzędzie, jak opanujesz animację w jednym, przejście na inny nie będzie takie trudne, a im więcej softów znasz tym łatwiej nauczysz się następnego i tym łatwiej znajdziesz pracę. Jak będziesz miał silne portfolio, znajdą się też firmy które cię zatrudnią bez względu na soft i przeszkolą na własny pipeline. W końcu animacja to "tylko" suwanie kości, jeśli będziesz wiedział kiedy i w którym kierunku je suwać, to znalezienie suwaka i strzałek nie sprawi trudności.

 

Jeśli ci zostało z budżetu, radzę zainwestować w kurs języka i oglądać filmy po angielsku. Poważnie, to się przyda. Są tutoriale po polsku, ale jest ich dużo mniej, i mniej takich na wysokim poziomie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawsze możesz udawać studenta i używać niekomercyjnej Mayki był jeszcze taki program dla bezrobodnych chcących się uczyć 3d. No i jest Maya LT co prawda animacja mocno okrojona(chociaż w M LT 2015 ext 1 jest lepiej), ale na początek wystarczy chyba zwłaszcza jak chcesz tylko animować/modelować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość zawleczka

dobra kochani ludzie poki co kasy nie wydalem bo tak naprawde musze sie okreslic i nie zrobic glupiego zakupu:D jest masa tutoriali w necie ze az czacha dymi, znow musze was przeprosic ale na dobra sprawe ktore sa warte uwagi, z ktorych korzystaliscie na poczatku waszej przygody? jesli chodzi o program to chcialbym sie edukowac na majce czy jakas dobra duszyczka zapoda link z podstawami obslugi tegoz programu ( fajnie by bylo jakby bylo za free, ale jesli trzeba placic to sie nie obraze) w sensie zeby w miare ludzki sposob bylo objasnione co i jak, przepraszam ze sie wysluguje ale wydajecie sie bardzo ogarnietymi ludzmi z tej dziedziny, na poczatek daje sobie cel poznania narzedzia pracy, druga sprawa kilka osob mi radzi by zajac sie jedna dziedzina animacji i w sumie to jest logiczne ale zadaje sobie pytanie jak mam sie zajac jedna dziedzina animacji jak tak naprawde jeszcze malo o tym wiem :) Moze napisze jaki mam cel, jestem monterem elektronikiem, praca jest ok jesli chodzi o zarobki ale zupelnie mnie to nie kreci, od malego rysowalem, tworzylem komiksy ogolnie taki cygan ktory siedzial na lekcjach w ostatniej lawce i zamiast sie edukowac to tworzyl roznego rodzaju obrazy, ostatnio mnie naszla mysl ze skoro lubie tworzyc to czemu sie tym nie zajac, czasu jako tako sobie nie daje, bo z tego co znalazlem to jest bardzo obszerny material wiec wole na spokojnie sie doskonalic a pozniej gdy bede zadowlony ze swojej pracy pojsc krok dalej. Tak to sie przedstawia w sumie nie wiem po co ta historia ale moze ktos postara sie mnie zrozumiec :) jakie materialy na poczatek polecacie edukacyjne, powiedzmy sobie docelowo do Majki. Srry za bledy i infantylne pytania ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

małe sprostowanie cgcookie: na miesiąc za 18$ można chyba następny raz kupować citizena - ja już mam taką opcję, ale najpierw chyba trzeba na 3 miesiące na 46$ (że niby oszczędność bo nie 54, ale wiadomo osochodzi)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Polecam zaczac od blendera dlatego że jest darmowy i będziesz mógł spróbować z czym się je całe to 3d. CGCookie i Polski kurs blendera i jedziesz do przodu. :) Nawet jeśli nauczysz się blendera ale docelowo nie chcesz w nim pracować lub pracodawca będzie wymagał od ciebie pracy na innym sofcie to nie stracisz czasu. Zasady wszędzie są takie same niezależnie od softu a przeskoczenie na inny to kwestia kilku tygodni.

 

Z blendera dosyć łatwo przestawisz się na maje ale zapewniam że i tak do niektórych rzeczy (niezwiązanych z animacją) nadal będziesz go chętnie wykorzystywał. ;) Z majki na blendera jest chyba trochę trudniej bo musisz poznać bardziej skomplikowany system okienek, ale potem będzie dosyć łatwo. Jednak w tym wypadku zatęsknisz za niektórymi rzeczami związanymi z riggiem i animacją.

Najtrudniejszy przeskok chyba mają ludzie z maxa na blendera, to ci goście najczęściej wieszają psy na interface blendka. Ogólna opinia jest taka że max jest średniakiem w temacie animacji więc raczej nie powinieneś go brać pod uwagę na teraz.

Fajnie jakbyś powiedział parę miesięcy na blenderze ucząc się podstaw 3d a potem przetestował wszystkie możliwe triale rożnych programów i zobaczył co na prawdę ci odpowiada. Są goście którzy wychwalają tego maxa w animacji pomimo znajomości maya (znam kilku) więc może się zdarzyć że i tobie podpasuje. Who knows.

 

Zbrusha polecam oczywiście wszystkim mieszkańcom tej planety bo jest to najlepszy program do grafiki komputerowej w historii ludzkości (patrz podpis pod moim nickiem) :D. Tak na serio to ci się nie przyda stricte do animacji, to jest soft do rzeźbienia. Musisz zdecydować co interesuje cię bardziej bo nie sadzę że da się masterować na raz 2 tak różne dziedziny jak sculpt i animacja. Jak coś to w blenderze są całkiem sensowne narzędzia do rzeźbienia, lepsze niż w innych programach niewyspecjalizowanych (kombajnach jak maxa, max, cinema). Nie są tak dopasione jak Zbrush, Mudbox czy 3dCoat ale wystarczają żeby wyrzeźbić co sobie wymyślisz. Potem to możesz animować. W maya, w blenderze, czymkolwiek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co kupiłeś?

 

Pierwszą część motóra którego polecałes ;) Tutorial zajebisty ale nie widz sensu kupowania dwóch części. Nie lubie dlc w grach a co dopiero w tutkach...

 

Najtrudniejszy przeskok chyba mają ludzie z maxa na blendera, to ci goście najczęściej wieszają psy na interface blendka.

 

Jest skrypt upodabnaijacy interface do maxowego. Szukalem kiedys ale chyba niema na najnowszą wersje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym, że z tutorialami jest tak, że dopiero na końcu może kryć się coś nowego.

Miałem tak wiele razy, że z jednego tutoriala wynosiłem jedną technikę, bo często jest tak, że oglądasz i nic się nie dzieje (tzn. wiesz już jak coś wykonać) i nagle BAM! instruktor pokazuje coś czego w życiu sam byś nie wymyślił, bo zwyczajnie jest to jego sztuczka, dlatego zawsze warto przebrnąć przez całość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności