Grandus Napisano 28 Październik 2015 Napisano 28 Październik 2015 (edytowane) Witam, Zamierzam stworzyć szachownicę która będzie stała na stole. Głównym narzędziem będzie Blender ,a pomocniczo do tekstur użyję GIMPa. Do projektu wykorzystam dość podstawowe narzędzia cut,extrude,scale ponieważ nie jest to zbyt skomplikowane ale od tego właśnie chcę zacząć aby zrobić coś od A do Z i aby ładnie to wyglądało, łącznie z dobrym oświetleniem i samym renderingiem. Wieczorem dodam pierwszy screen. Pozdrawiam Edytowane 22 Listopad 2016 przez Grandus
Grandus Napisano 2 Listopad 2015 Autor Napisano 2 Listopad 2015 (edytowane) I już trafiłem na problem, w jaki sposób pociąć szachownice w równe kwadraty 8x8. czy zrobic box i zrobic siatke dodatkowo z boxow lub plane jako nakladka od góry, czy pociac 16x16 i zrobic po 2 linie na jeden bok. Dodatkowo wewnatrz linii chce zrobic zdobienia. Utworze ciag elips w ksztalcie jaja , przyloze je do plaszczyzny i dodam funkcje boolean. Edit. Poradzilem sobie inaczej. Narazie sam prosty model szachownicy: Edytowane 2 Listopad 2015 przez Grandus
Xardas 666 Napisano 12 Listopad 2015 Napisano 12 Listopad 2015 Niestety nie po polsku ale śledząc tutorial wiele można się nauczyć powodzenia. https://www.youtube.com/watch?v=0nUdPOjl5E8
Grandus Napisano 3 Listopad 2016 Autor Napisano 3 Listopad 2016 Muszę zacząć od nowa z tym projektem. Jestem w pracy więc nie mam dostępu do blendera ale mogę rozpisać co mam zamiar zrobić. Zacznę od środka tj. stworzę box potem góra extrude, następnie subdivide wg ilosci pól + obramowania, następnie bevel wszystkie krawędzie wokół pól gry tak aby móc potem wyextrudować wszystkie kwadraty tak aby były one lekko powyżej samej bryły szachownicy. Chciałbym potem dodać jakieś zdobienia na bokach (jakieś sfery z opcją array a następnie boolean?), później text gdzie będą poszczególne litery i cyfry. Wszystko w ładnej polerowanej teksturze drewna, w ciemnej oprawie świetlnej.
keajra Napisano 3 Listopad 2016 Napisano 3 Listopad 2016 (jakieś sfery z opcją array a następnie boolean?) Od boola to sie trzymaj z daleka - to nigdy nie byla dobra metoda modelowania. Ale moze w ostatnich latach cos sie w temacie zmienilo. Jednak gdy modelowalem jeszcze pare lat temu w 3ds max bool byl tylko w sytuacjach awaryjnych i tak czesto psul model.
Karakan Napisano 3 Listopad 2016 Napisano 3 Listopad 2016 Tak jak keajra napisał, zapomnij o boolu, [tutaj wstawcie nazwę jakiegoś środka przeciwboolowego]. Operacje boolowskie warto używać co najwyżej w przypadku modelowania high poly i to też z głową, żeby mieć pewność, że nie zepsuje się siatki. Generalnie operacje takie najczęściej psują siatkę, a grafik traci nad nią panowanie. Jeśli modelujesz coś co będziesz chciał później teksturować, czyli wcześniej unwrapować. to modeluj z palca. :)
Nathanielxd Napisano 3 Listopad 2016 Napisano 3 Listopad 2016 Od boola to sie trzymaj z daleka - to nigdy nie byla dobra metoda modelowania. Ale moze w ostatnich latach cos sie w temacie zmienilo. Jednak gdy modelowalem jeszcze pare lat temu w 3ds max bool byl tylko w sytuacjach awaryjnych i tak czesto psul model. Nie zmieniło, nadal można omijać, najczęściej psuje siatkę. Ale jeśli ktoś naprawdę potrzebuję korzystać z operacji boolowskich, to polecam http://imjameslucas.com/portfolio/jbools-3ds-max/ - działa lepiej
Grandus Napisano 3 Listopad 2016 Autor Napisano 3 Listopad 2016 Zrobiłem szachownice od nowa. To jest połowa ponieważ będzie ona się składała z 2 części (wersja składana na pół). Udało mi się stworzyć bazę z ładnymi rowkami. Jeszcze muszę wygładzić zewnętrzne krawędzie delikatnie i usunąć jakoś tą małą ściankę która podstała podczas extrudowania rowka.(obrazek nr 2) Boola narazie nie użyje, tak jak napisaliście - wymodeluje to ręcznie.
Grandus Napisano 7 Listopad 2016 Autor Napisano 7 Listopad 2016 (edytowane) Szachownica jest gotowa. To znaczy sam model, teraz podejmuję kwestię teksturowania. Sama bryła szachownicy będzie z drewna. Pola mają być zrobione ze szkła albo też z drewna (zależy który lepszy efekt uzyskam). Obecny efekt nie jest dla mnie zadawalający ponieważ i materiały leżą oraz oświetlenie. Wieczorem podziele się efektami prac. Dodałem render z pracy. Nie jestem do końca zadowolony z oświetlenia i tekstur. Jakoś mało realistycznie. Popracuję nad tym. Edytowane 7 Listopad 2016 przez Grandus
Grandus Napisano 8 Listopad 2016 Autor Napisano 8 Listopad 2016 (edytowane) Wydaje mi się, że tutaj przydały by się tekstury z opcją bump. Dziś wieczorem obejże materiały na ten temat i coś poeksperymentuje. Cyferki po prawej są chyba jakoś nie tak jak powinny, też do poprawy. edit 22:32 Oto efekt pracy. edit 22:26 sobota 12/11/2016 Dodałem stół, taborety i ściany :) Edytowane 12 Listopad 2016 przez Grandus
Sebazx6r Napisano 8 Listopad 2016 Napisano 8 Listopad 2016 Nie rozumiem po co taki prosty model tłukłeś boolinami?
Grandus Napisano 9 Listopad 2016 Autor Napisano 9 Listopad 2016 (edytowane) Nie rozumiem po co taki prosty model tłukłeś boolinami? Nie użyłem tutaj żadnego boola. Nie wiem co się stało ale link do mojej pracy został usunięty. Chyba wezme się za modelowanie samych figur szachowych bo jakoś tak pusto, a trochę modelowania więcej nie zaszkodzi. Edytowane 9 Listopad 2016 przez Grandus
Grandus Napisano 12 Listopad 2016 Autor Napisano 12 Listopad 2016 Rozbudowałem nieco scene, wygląda to dużo lepiej. Z materiałów też jestem zadowolony. Proszę o porady co można ulepszyć.
Akierek Napisano 13 Listopad 2016 Napisano 13 Listopad 2016 Popracowalbym na poczatek nad proporcjami.
piopiowawa Napisano 13 Listopad 2016 Napisano 13 Listopad 2016 ja bym już to tak zostawił. Rozbudowałem nieco scene, wygląda to dużo lepiej. Z materiałów też jestem zadowolony. Proszę o porady co można ulepszyć.
Karakan Napisano 13 Listopad 2016 Napisano 13 Listopad 2016 (edytowane) Wydaje mi się, że to co najbardziej psują w tej chwili scenę to litery i cyfry przy polach szachownicy. Ekspertem nie jestem, ale po chwili googlowania widzę, że litery po stronie znajdującej się bliżej kamery są w dobrej kolejności, ale każda powinna być odbita horyzontalnie żeby były ustawione poprawnie względem gracza (np. C,D,E,... są odwrócone w złą stronę). To samo z cyframi po jednej ze stron (po lewej stronie szachownicy na renderze). Cyfry tam powinny być odbite wertykalnie, tak żeby były zwrócone do gracza który siedzi przy planszy od strony kamery. No i jeszcze sama kompozycja sceny. Stół stoi blisko ściany, tak że z tyłu nikt do gry nie zasiądzie. Plansza jest przesunięta do boku stołu, ale jednocześnie leży idealnie równolegle do krawędzi stołu. Zlewa się też mocno z blatem, może jakiś ambient occlusion by tu pomógł? Edytowane 13 Listopad 2016 przez Karakan
Grandus Napisano 13 Listopad 2016 Autor Napisano 13 Listopad 2016 Proporcje - poprawione. Cyfry i literki - również bo faktycznie były nie tak :) Teksturka szachownicy - dodano ambient occlusion shader. W załączniku aktualna poprawiona wersja. A tu większa : Dziękuje Wam za sugestie.
Lukasz2244 Napisano 13 Listopad 2016 Napisano 13 Listopad 2016 Złap wymiar stołu, krzeseł i szachownicy. Gdyby człowiek usiadł na krześle to zobacz jak wielka jest szachownica i jak wielkie byłyby same pionki. Poszukaj na necie wymiarów i zastosuj je u siebie.
Hris Napisano 13 Listopad 2016 Napisano 13 Listopad 2016 Złap wymiar stołu, krzeseł i szachownicy. Gdyby człowiek usiadł na krześle to zobacz jak wielka jest szachownica i jak wielkie byłyby same pionki. Poszukaj na necie wymiarów i zastosuj je u siebie. Posłuchaj rad kolegi Lukasz2244 - żeby scena zaczęła iść w kierunku wiarygodnej w odbiorze to nie tylko tekstury i światło - niestety liczą się też proporcje i wymiary tego co pokazujesz. Jesteś twardy zawodnik i widzę że się nie poddajesz, dorzucę jakieś małe uwagi żeby nie było że tylko się wymądrzam: -) tekstura drewna na bokach stołu powinna być wzdłuż (czyli obrócić ją trzeba o 90 stopni) -) nóżki stołu (gdy już poprawisz proporcje) możesz sfazować - czyli bierzesz takją jedną nogę, włączasz tryb edycji krawędzi w EditPoly (jeśli noga jest obiektem typu Box lub EditMesh to trzeba go zamienić na EditPoly). Teraz jak już masz włączoną edycję krawędzi, zaznaczasz wszystkie krawędzie i szukasz wśród opcji EditPoly czegoś co się nazywa Chamfer (lewa strona ekranu to wszystkie opcje jakie są dostępne dla tego co chcesz zrobić z zaznaczonymi krawędziami). W Chamfer dodajesz jak mocno ma być to sfazowane i ile ma mieć podziałów to fazowanie -) podłoga mogłaby mieć lekkie (20-25%) odbicia typu GLOSSY czyli rozmyte oraz efekt BUMP czyli wybrzuszenia tam gdzie są deski a wklęśnięcia tam gdzie jest fuga (szpara) między deskami. BUMP robi się z czarnobiałej tekstury - białe wtedy na teksturze oznacza to co jest wypukłe, czarne to co wklęśnięte, a szare kolory to stany pośrednie. Do odbić typu GLOSSY (czyli rozmyte) nie używaj póki co tekstur bo za dużo na jeden raz zmian będzie, teksturę dla odbić GLOSSY też się przygotowuje jak teksturę BUMP ale ona jest często mniej kontrastowa i nie zawsze ma czerń i biel a raczej szarości) -) powodzenia - ta prosta scena będzie pewnie rosła z czasem, więc i uwag będziesz pewnie więcej zbierać tutaj. Nie zniechęcaj się :) Ciśniesz do przodu i każdy nastpęny render jest o "kapkę" lepszy:) Pozdrawiam
piopiowawa Napisano 13 Listopad 2016 Napisano 13 Listopad 2016 Złap wymiar stołu, krzeseł i szachownicy. Gdyby człowiek usiadł na krześle to zobacz jak wielka jest szachownica i jak wielkie byłyby same pionki. Poszukaj na necie wymiarów i zastosuj je u siebie. skąd wiesz jakie wymiary ma akurat TA szachownica. Praca jest prawie skończona, dawaj do -finished works.
Lukasz2244 Napisano 13 Listopad 2016 Napisano 13 Listopad 2016 skąd wiesz jakie wymiary ma akurat TA szachownica. Praca jest prawie skończona, dawaj do -finished works. Strasznie zniechęcasz chłopaka do działania. Zapytał, co może być nie tak, więc każdy w jakimś większym czy mniejszym stopniu chce Doradzić. Piszę celowo z dużej. Bo po Twoich postach w tym wątku jakoś tego nie widać. Tak więc, napisałem to co według mnie trzeba poprawić. Ty uważasz, że należą się oklaski za skończoną pracę - brawo Ty - Piszę z ironią.
piopiowawa Napisano 13 Listopad 2016 Napisano 13 Listopad 2016 Strasznie zniechęcasz chłopaka do działania. Zapytał, co może być nie tak, więc każdy w jakimś większym czy mniejszym stopniu chce Doradzić. Piszę celowo z dużej. Bo po Twoich postach w tym wątku jakoś tego nie widać. Tak więc, napisałem to co według mnie trzeba poprawić. Ty uważasz, że należą się oklaski za skończoną pracę - brawo Ty - Piszę z ironią. piszę skąd tyle negatywnej postawy w opiniach i osądach czyichś wypowiedzi, to że się komuś podoba jest winą bo niezgodną z twoimi oczekiwaniami?
Lukasz2244 Napisano 13 Listopad 2016 Napisano 13 Listopad 2016 piszę skąd tyle negatywnej postawy w opiniach i osądach czyichś wypowiedzi, to że się komuś podoba jest winą bo niezgodną z twoimi oczekiwaniami? Raz jeszcze przeczytaj to co napisałem, tylko ze zrozumieniem. Jeśli nie chce Ci się to postaram się wyjaśnić. Kolega chciał konstruktywnej oceny jego pracy. Ok, to jest zrozumiałe. To co mnie rzuciło się w oczy (i nie tylko mnie) to niezachowane proporcję. Nie było krytyki z mojej strony. To raz, dwa jedynie chęć zwrócenia uwagi na coś co jakby się poprawiło znaczącą wpłynie na odbiór pracy. Tobie się podoba i oceniłeś po swojemu, że po co coś poprawiać skoro jest dobrze. Jeśli tak uważasz, to masz do tego prawo - napisałem Ci przecież. Ja i parę jeszcze osób napisało by cisnął dalej - tyle. I na koniec - nigdy nikogo nie skrytykowałem na tym forum za pracę jaką wykonał. Nie mam umiejętności i co najważniejsze prawa do tego. Mam swoje zdanie i tu je wyraziłem, moje oczekiwania nie mają tu najmniejszego znaczenia.
piopiowawa Napisano 13 Listopad 2016 Napisano 13 Listopad 2016 Raz jeszcze przeczytaj to co napisałem, tylko ze zrozumieniem. Jeśli nie chce Ci się to postaram się wyjaśnić. Kolega chciał konstruktywnej oceny jego pracy. Ok, to jest zrozumiałe. To co mnie rzuciło się w oczy (i nie tylko mnie) to niezachowane proporcję. Nie było krytyki z mojej strony. To raz, dwa jedynie chęć zwrócenia uwagi na coś co jakby się poprawiło znaczącą wpłynie na odbiór pracy. Tobie się podoba i oceniłeś po swojemu, że po co coś poprawiać skoro jest dobrze. Jeśli tak uważasz, to masz do tego prawo - napisałem Ci przecież. Ja i parę jeszcze osób napisało by cisnął dalej - tyle. I na koniec - nigdy nikogo nie skrytykowałem na tym forum za pracę jaką wykonał. Nie mam umiejętności i co najważniejsze prawa do tego. Mam swoje zdanie i tu je wyraziłem, moje oczekiwania nie mają tu najmniejszego znaczenia. Ciebie równierz proszę o czytanie ze zrozumieniem, nie odnosiłem się tutaj do pracy tylko do opinii oceny innych użytkowników. Jeśli chcesz mojej oceny swoje zdanie wyraziłem mam do tego prawo. Czy ci się to podoba czy nie.
Grandus Napisano 14 Listopad 2016 Autor Napisano 14 Listopad 2016 (edytowane) Widzę, że dyskusja na temat pracy zrobiła się gorąca ale rozumiem, że każda osoba ma swoją opinie na dany temat i każdą doceniam i szanuję. Ja jednak skupię się na tym co zostało napisane odnośnie ulepszenia / poprawy pracy aby scena wyglądała na bardziej rzeczywistą. Poniżej lista rzeczy do zrobienia zgodnie z Waszymi sugestiami: Proporcje Tutaj muszę zmienić wymiary najlepiej na wartości w milimetrach. I nasuwa się pytanie czy taki edytowany modyfikowany model mogę przeskalować wpisując dokładne wartości ? Coś mi się wydaje, że nie. Tekstura drewna na bokach stołu Nie wiem jak to zrobić aby nie rozwalić całej tekstury, w końcu jest to 1 face więc jak obrócić samą teksturę na samych bokach - do sprawdzenia. Nóżki stołu Sprawa wydaje się prosta - 1 modyfikator , lekko sfrazuję każdą z nóg Teksturka podłogi BUMP czemu nie, tylko akurat to są panele więc nie ma mowy o przerwach pomiędzy panelami ale glossy można by dodać. Myślałem, że macie na myśli ściany - tutaj Bump będzie pasował idealnie do tych cegieł :) Jak mi starczy motywacji to i mam zamiar zrobić same figurki szachowe. Edytowane 14 Listopad 2016 przez Grandus
blazejbobek Napisano 14 Listopad 2016 Napisano 14 Listopad 2016 @Grandus myślę, że przydało by Ci się poczytanie książek na temat architektury/ergonomii, wtedy nie będziesz się za dużo zastanawiał nad proporcjami, bo od razu będziesz wiedział, że biurko ma blat na wysokości ~75cm, blat baru ~110cm itd. :) I wtedy mógłbyś się zabrać za wymodelowanie całego pokoju, na pewno wtedy podciągniesz skillsy :) Pozdrawiam!
Grandus Napisano 15 Listopad 2016 Autor Napisano 15 Listopad 2016 @Grandus myślę, że przydało by Ci się poczytanie książek na temat architektury/ergonomii, wtedy nie będziesz się za dużo zastanawiał nad proporcjami, bo od razu będziesz wiedział, że biurko ma blat na wysokości ~75cm, blat baru ~110cm itd. :) I wtedy mógłbyś się zabrać za wymodelowanie całego pokoju, na pewno wtedy podciągniesz skillsy :) Pozdrawiam! Na razie mój modeling nie skupia się na czymś konkretnym więc po prostu następnym razem linijka i wymiary podczas modelowania będą poprawne :) Szukam też narzędzia w Blenderze typu linijka jak to jest np w 3ds max ale znaleźć nie mogę.
blazejbobek Napisano 15 Listopad 2016 Napisano 15 Listopad 2016 @Grandus https://www.blender.org/manual/interface/ruler_and_protractor.html :) Ogólnie manual Blendera jest bardzo spoko!
Ania Napisano 15 Listopad 2016 Napisano 15 Listopad 2016 https://www.blender.org/manual/interface/ruler_and_protractor.html proszę bardzo edit: nie zdążyłam ;) Na temat modelu zostało chyba wszystko powiedziane. Jeszcze mógłbyś się zastanowić nad prezentacją. Jakieś ciekawsze ustawienie kamery, kadrowanie, kompozycja obrazu... Na temat kompozycji jest sporo poradników online odnoszących się do fotografii, przejrzyj.
Grandus Napisano 16 Listopad 2016 Autor Napisano 16 Listopad 2016 (edytowane) Dzięki za linka do materiałów. Miałem zamiar zrobić coś małego, szybkiego na początek, a okazuje się, że z pozoru prosta scena wymaga dużego zaangażowania (nie mówie, że zaangażowania ma nie być ale z biegem czasu scena zaczyna być małą zmorą). Nie mniej jednak jak zacząłem to skończę choć z czasem licho. Znalazłem na naszym forum nazwę bezpłatnego podobno fajnego programu o nazwie Awesomebump - w nim zrobię tekstury bump dla ścian oraz podłogi. Edytowane 21 Listopad 2016 przez Grandus
Grandus Napisano 22 Listopad 2016 Autor Napisano 22 Listopad 2016 Ok. Poprawiłem tekstury, sfrezowałem lekko nogi od stołu. Zmieniłem nieznacznie położenie kamery. Myślę, że to koniec pracy nad tą pierwsza sceną. Następna będzie na pewno lepsza :)
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się