Skocz do zawartości

Featured Replies

  • Odpowiedzi 129
  • Wyświetleń 26k
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Rysunek został zabezpieczony fiksatywą. Następnie została nałożona imprimitura (farba olejna z większą ilością oleju).  Miała ona na celu zabezpieczyć rysunek jak również nadać odpowiedni kolor.

  • Obraz wykonany zgodnie z renesansową technologią. Są drobne rozbieżności w stosunku do oryginału. Miałem poprawić ale termin mnie dogonił i zostawiłem jak jest. Znalazłem zdjęcie to wrzucam. Myślę że

  • Michalo, dzieki 🙂 By zwiększyć różnorodność, praca pozłotnicza. Złoto, srebro, szlagmetal, proszki, lakiery tempery i tusz. widoczek renesansowy, namalowany zgodnie z uwczesną technologią.

Posted Images

Napisano
  • Autor

ze szkicownika 

original_3f0a72e7-fe9b-485e-9dfc-beb4dde181f1_PXL_20240727_143551723.jpg

 

 

PXL_20240729_003129728.jpg

 

 

 

 

Edytowane przez RJab

Napisano
  • Autor

Znalazłem zdjęcia kilku szkiców z pociągu których chyba tu nie pokazywałem.

 

PXL_20220822_143538026.jpg

PXL_20220906_164400878.jpg

original_4f0ce59b-a7c1-4089-9ef6-eedec1840c65_PXL_20220906_164217205.jpg

original_72455dff-6646-455e-ac61-679704786309_PXL_20220906_164230922.jpg

PXL_20230112_204335780.jpg

PXL_20220816_131230162.jpg

original_38280de1-46cc-4c81-b328-c729040fbae2_PXL_20220906_164150849.jpg

PXL_20220816_131212700.jpg

PXL_20220906_164313617.jpg

PXL_20220906_164354371.jpg

PXL_20220906_164445673.jpg

original_d772cd2c-7294-46a9-a3b4-4719c8e90b2c_PXL_20220906_164143411.jpg

Napisano
  • Autor

Obraz wykonany zgodnie z renesansową technologią. Są drobne rozbieżności w stosunku do oryginału. Miałem poprawić ale termin mnie dogonił i zostawiłem jak jest. Znalazłem zdjęcie to wrzucam. Myślę że wrócę jeszcze do tej techniki.

received_1298489337344222.jpeg

Napisano
  • Autor

Hej dzięki za komenty. Tak jak w renesansie. Receptura na temperę przygotowana z ówczesnych przepisów. Tak naprawdę to jest połączenie olejnej farby z temperą. Tak malowano. Obraz jest ćwiczeniem z technik i technologii malarskich.

Napisano
14 minut temu, RJab napisał:

Hej dzięki za komenty. Tak jak w renesansie. Receptura na temperę przygotowana z ówczesnych przepisów. Tak naprawdę to jest połączenie olejnej farby z temperą. Tak malowano. Obraz jest ćwiczeniem z technik i technologii malarskich.

Szacun. I jak wrażenia z tempery? Jest koszmar jeśli chodzi o kontrolę? A sam mieszałeś pigmenty, czy da się te farby gdzieś kupić?

Napisano
  • Autor

Sam mieszałem. Pigmenty kupujesz w sklepie. Sam przepis jest prosty na spoiwo i z dostępnych materiałów. Jest w nim nawet piwo. A koleżanka praktykowała i najlepiej rozcierać pigment ze spoiwem w moździerzu. Poszukam przepis w wolnej chwili i mogę zamieścić. Jest też fajna książka z recepturami bardzo obszerna ale nie pamietam teraz autora. A temperą ciężko mi szło. Prawdowdopodobnie z uwagi na przyzwyczajenia z farb olejnych.

Napisano
  • Autor

Ponieważ zamieszczona ostatnio praca zyskała zainteresowanie to pomyślałem, że zamieszczę krótki opis technologiczny tego obrazu. Może kogoś to zainteresuje albo komuś się to przyda. 

Podobrazie

Historycznie powinna to być deska ze szpongami. Taką tradycyjną deskę sami robiliśmy na kopie z gotyku natomiast w tym przypadku została zastosowana płyta wiórowa bez okleiny. Płyta została przeklejona 10% klejem skórnym ( prawdopodobnie 10% bo nie pamiętam dokładnie). Oprócz tego została naniesiona na podłoże gaza która uprzednio została namoczona w tym kleju. Po wyschnięciu podobrazia został nałożony kilkukrotnie grunt klejowo kredowy. Można kilka warstw nałożyć metodą topowania a ostatnią na przykład szpachlą by było równiej. Ponieważ nie ma w tej pracy rzeźbień pod złocenie więc warstw było tylko kilka. Po zagruntowaniu powierzchnia była szlifowana na mokro korkiem. Przy szlifowaniu powierzchnia korka była zwilżana wodą. Przed szlifowaniem na mokro można przeszlifować na sucho papierem ( nie pamiętam czy tak robiliśmy w tym przypadku).

Przepis na grunt kredowo klejowy

Do 10% kleju skórnego (w tym obrazie prawdopodobnie taka była procentowość) wsypujemy przesianą przez sitko kredę. Wsypujemy ją aż do momentu gdy przestanie tonąć w garnku z klejem. Dodajemy do tego trochę oleju lnianego który pełni rolę plastyfikatora. Klej skórny i grunt ogrzewamy na łaźni wodnej. Nie można zagotować kleju ani też zbytnio ochłodzić, zmrozić w lodówce w trakcie przechowywania.

Rysunek

Na początku został narysowany rysunek na papierze. Następnie został on przeniesiony na podobrazie przy pomocy kalki. Odwrocie kalki zostało pokryte suchą pastelą a następnie rysunek został odciśnięty na podobrazie. Następnie rysunek został utrwalony przy pomocy pędzelka namoczonego gumą arabską. Być może w tej pracy był do gumy arabskiej dodany jakiś pigment.

 

IMG_20210416_204530805.jpg

IMG_20210425_120258472 (1).jpg

Napisano
  • Autor

Podmalówka została wykonana jednolitymi plamami barwnymi przy pomocy tempery. Powierzchnia miejsca w którym jest nakładana tempera było zwilżane spoiwem olejno żywicznym. (W całym procesie malowania do samego końca tak się postępuje) Jeśli chodzi o tempery to najlepiej jest ucierać pigment ze spoiwem w moździerzu. zamieszczam przepis na spoiwo temperowe które zawiera w sobie też przepis na spoiwo olejno żywiczne.

c0149308-158b-4a25-a366-71116d4dcc45.jpg

Napisano
  • Autor

W trakcie pracy były wprowadzane laserunki farby olejnej ( spoiwo olejno żywiczne + farba olejna). Na naniesiony laserunek była wprowadzana tempera. Na pewno w tej pracy z farb olejnych był użyty brąz van Dycka i pewnie indygo. Znalazłem kilka zdjęć z procesu powstawania pracy to zamieszczam.

IMG_20210506_160107340.jpg

IMG_20210506_163712187.jpg

Napisano
  • Autor

kilka rysunków, głównie ze szkicownika

PXL_20241027_194637384.jpg.e2dfde41dc04bef7178a3242dfeb229c.jpg

PXL_20241027_194617416 (1).jpg

PXL_20241027_194628221.jpg

PXL_20241027_194717423.jpg

PXL_20240918_011851771.jpg

PXL_20240918_010101626.jpg

PXL_20240925_150206695.jpg

PXL_20240917_162802261.jpg

PXL_20240917_161428687.jpg

Napisano
  • Autor

Jeśli chodzi o rekonstrukcje obrazu "Sprzedaż amuletów" Siemiradzkiego to prace poszły do przodu. Zostało wykonane podobrazie, poprawiony został szkic kolorystyczny i zrobione zostało studium portretu. Siemiradzki zazwyczaj wybierał lniane płótno o splocie prostym. W jego obrazach zaprawa przeważnie była olejna, cienka i kładziona w jednej warstwie. Dren płótna był delikatnie wyczuwalny. Kolor zaprawy w podobraziach zazwyczaj był biały lub delikatnie kremowy. Praktycznie nie używał ciemniejszych zapraw. Siemiradzki zazwyczaj kupował fabrycznie zagruntowane płótno i sam nabijał je na krosna. Skład zrobionej przeze mnie zaprawy: Kreda i biel cynkowa w stosunku 1:1, biel ołowiowa, olej lnieniany i pokost lniany by przyspieszyć proces polimeryzacji oleju.  Pewnie jeszcze trochę posiedzę nad portretem. 

PXL_20240925_184941743.jpg

PXL_20241003_123729430.jpg

PXL_20241026_112758319.jpg

333.jpg

PXL_20241024_142623541.jpg

Napisano
  • Autor

Dawno tutaj nic nie wrzucałem.  Zamieszczam dalsze etapy pracy nad obrazem.

 

Rysunek wykonany ołówkiem 7B na płótnie. 

 

PXL_20250115_153620598.jpg

Napisano
  • Autor

Rysunek został zabezpieczony fiksatywą. Następnie została nałożona imprimitura (farba olejna z większą ilością oleju).  Miała ona na celu zabezpieczyć rysunek jak również nadać odpowiedni kolor.

PXL_20250121_141051134.jpg

Lekkie podmalowanie farbą olejną z większą ilością spoiwa (oleju).

original_e2c5dae1-d2e3-4dcd-b7b9-278587898f03_PXL_20250217_190015073.jpg

Tutaj dobrze widać skale obrazu.

PXL_20250219_110305733.jpg

Obecny etap, czyli praca już w kolorach docelowych.

PXL_20250226_192804219.jpg

PXL_20250226_192813370.jpg

Napisano

No wow... , digital nigdy nie robi na mnie takie wrażenia jak tradycyjne media. Świetne.

 

Co to za temat?  Co przedstawia ta scena?

Napisano
  • Autor

Dziękuję za komentarze i lajki!  Zamieszczam krótką informacje o losach tego obrazu i krótki opis sceny. Niestety nie  ma w nim opisu kolorystyki obrazu. Mogę dodać że, na skrzynce z amuletami  są motywy egipskie. Niestety w książkach spotykałem się z takimi mało szczegółowymi opisami. 

 

''Losy obrazu do momentu utraty: Obraz został namalowany w 1875 r. na zamówienie Pawła Isiejewa, sekrearza Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu. Rok później płótno zdobyło złoty medal na wystawie powszechnej w Nowym Jorku. W 1919 r. „Sprzedaż amuletów” prezentowana była na wystawie „Sto lat malarstwa polskiego”. Obraz stanowił wówczas własność znanego bankowca i kolekcjonera dzieł sztuki Leopolda Kronenberga. Prawdopodobnie w połowie lat 30. dzieło kupił od Kronenberga warszawski cukrownik Mieczysław Broniewski. Obraz zdobił salon pałacyku przy ul. Mokotowskiej 25. Latem 1939 r. płótno zostało wypożyczone na wystawę monograficzną H. Siemiradzkiego, która odbyła się w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie. Po wybuchu II wojny światowej obraz został prawdopodobnie przeniesiony do Muzeum Narodowego w Warszawie. Jeszcze w trakcie wojny powrócil do siedziby na Mokotowskiej i pozostał tam przypuszczalnie do 1944 r. Prawdopodobnie został zrabowany wraz z wyposażeniem pałacu w trakcie lub po upadku powstania warszawskiego.''

Bez nazwy-1.jpg

Edytowane przez RJab

Napisano

To ja mam pytanie od strony technicznej. Jak się maluje takie wielkie obrazy?

Ja gry próbowałem taki malutki to było niewygodnie, kładłem go w każdej pozycji na ziemi, na łóżku, na poduszkach, na podłodze, nawet do góry nogami malowałem bo mi ręka drętwiała, plecy bolały, nogi, kolana, wszystko, robiłem kamasutrę z kawałkiem płótna żeby sobie uświadomić jaka ze mnie kaleka i nie mam siły pędzelka chwilę utrzymać 😄Albo mi ręka uciekała i prostej krótkiej kreski nie mogłem albo sobie dłoń opierałem i rozmazywałem co tam było pod nią 🙂 Kiedyś widziałem, że jakaś kobieta miała patyk na którym opierała dłoń, ale nie pamiętam czy były jakieś szyny czy coś obok sztalugi czy na płótnie jakoś to spoczywało.

Tak sobie myślałem, że na takim dużym obrazie to ręka tak wysoko podnosić to musi bardzo męczyć więc może uprząż wspinaczkowa na małym dźwigu przemysłowym sterowanym z pilota i będzie malowane razem z grawitacją? 🙂   

a2.jpg

sdfwed.jpg

 

Albo taki wyciąg pooperacyjny żeby się ręka wisząca w powietrzu tak nie męczyła 😄 

9054151.jpg

Jak to się robi w praktyce? Czy po latach malowania to ręka tak przyzwyczajona, że można i hantle trzymać godzinami bez wysiłku i zawstydzać strongemnów na mistrzostwach? 😛

Edytowane przez Destroyer

Napisano
9 hours ago, Destroyer said:

To ja mam pytanie od strony technicznej. Jak się maluje takie wielkie obrazy?

Ja gry próbowałem taki malutki to było niewygodnie, kładłem go w każdej pozycji na ziemi, na łóżku, na poduszkach, na podłodze, nawet do góry nogami malowałem bo mi ręka drętwiała, plecy bolały, nogi, kolana, wszystko, robiłem kamasutrę z kawałkiem płótna żeby sobie uświadomić jaka ze mnie kaleka i nie mam siły pędzelka chwilę utrzymać 😄Albo mi ręka uciekała i prostej krótkiej kreski nie mogłem albo sobie dłoń opierałem i rozmazywałem co tam było pod nią 🙂 Kiedyś widziałem, że jakaś kobieta miała patyk na którym opierała dłoń, ale nie pamiętam czy były jakieś szyny czy coś obok sztalugi czy na płótnie jakoś to spoczywało.

Tak sobie myślałem, że na takim dużym obrazie to ręka tak wysoko podnosić to musi bardzo męczyć więc może uprząż wspinaczkowa na małym dźwigu przemysłowym sterowanym z pilota i będzie malowane razem z grawitacją? 🙂   

a2.jpg

a1.jpg

Albo taki wyciąg pooperacyjny żeby się ręka wisząca w powietrzu tak nie męczyła 😄 

9054151.jpg

Jak to się robi w praktyce? Czy po latach malowania to ręka tak przyzwyczajona, że można i hantle trzymać godzinami bez wysiłku i zawstydzać strongemnów na mistrzostwach? 😛

Some say that he actually went on a Midjourney and came back and that he thinks Alizarin Crimson is a progrock band.

All we know is... he's called the MalSTIG 😄 

IMG20250301100512.thumb.jpg.35d1be96bc241fd4346570321c606d65.jpg

Ja opieram o krawędź płótna albo sztalugę, ewentualnie o samo płótno jak farba jest sucha albo jest jeszcze tylko podmalówka. Przy czym ja malowałem na tablicach malarskich bo mnie wkurza sprężystość płótna na ramie.

Napisano
  • Autor

Destroyer rozbawił mnie twój post :D SebastianSz odpowiedział na pytanie więc nie mam tu za wiele do dodania. Może tyle, że tą szmacianą główkę opiera się o obraz by go nie uszkodzić ale to wydaje się oczywiste. Co do zmęczenia przy pracy to przypomniały mi się dawne czasy. Pamiętam jak mi ręce mdlały i czułem zmęczenie przez 3 godziny rysowania ale miałem wtedy dziesięć lat ;) Chodziłem w tamtym okresie na zającia z rysunku i malarstwa. Na strychu urządziłem sobie nawet pracownię w tamtym czasie, piękne wspomnienia. Tak naprawdę po prawie 20 latach tułaczki po świecie powróciłem do fachu. Pamiętam, że jak byłem na drugim semestrze na lotnictwie to natrafiłem na to forum. Natknąłem się na prace Omena i doszedłem do wniosku, że też zajmę się grafiką komputerową. On też był z branży technicznej tak jak ja wtedy. Pamiętam, że w tamtym czasie jeden z kolegów zrezygnował ze studiów. Powiedział, że nawet jak skończy studia to i tak znajdzie się ktoś lepszy od niego. W zasadzie doszedłem do tych samych wniosków tylko później. Chociaż też w sumie różnie bywa. Na pewno najlepiej wejść w dziedzinę w którą można się w pełni zaangażować. W powrocie do rysowania pomogły mi luźne spotkania rysunkowe Alterpose, jak dla mnie w skrócie piwko rysowanie i pogaduchy. Polecam! Zabawne jest, że na Lotnictwie koledzy pytali się mnie czemu nie jestem na ASP, a na ASP niektórzy pytali się czemu nie jestem na lotnictwie :D

Zakładam że te prace zostały wykonane w wieku dziesięciu lat. Na pewno w szkole podstawowej.

rysunek węglem wykonany w pracowni na strychu.

PXL_20220410_162357684.jpg

Edytowane przez RJab

Napisano
  • Autor

te są z zajęć

PXL_20220410_161111271.jpg

PXL_20220410_161144649.jpg

PXL_20220410_161221858.jpg

pierwszy obraz olejny

PXL_20250320_171727208.jpg

szybkie szkice z Alterpose

PXL_20250113_004642037.jpg

PXL_20250113_004634189~2.jpg

PXL_20250112_215922026.jpg

PXL_20250113_004446574.jpg

PXL_20250112_220249953.jpg

PXL_20250112_220025310.jpg

Napisano
  • Autor

Prace nad obrazem są dokumentowane fotograficznie. zamieszczam fragmenty rysunku.

_ASP9759yyyhhh — Odzyskanomm.jpg

blondi — Odzyskano.jpg

blondi — Odzyskanommnj.jpg

_ASP9759nnkjkjk.jpg

Obecny stan obrazu.

vvv.jpg

_ASP9759yhjh.jpg

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności