mrys Napisano 24 Luty 2007 Napisano 24 Luty 2007 Żeby tu tak Hynolowi z jego P.11c nie było samotnie postanowiłem ujawnić trwające od dłuższego czasu prace nad starszym bratem "jedenastki", pierwszym z rodziny: PZL P.1. Ponieważ to taki projekt "w przerwie", czyli jak mam chwilę to sobie siadam, więc trochę to jescze potrwa zanim go skończę. A przy okazji to moje czwarte podejście do tego samolotu. Pierwsze wykonałem mając lat szesnaście i konstruując z kartonu samodzielny model w skali 1:48. Gdzieś mi jego fotki zostały. A że sentyment do akurat tego pojazdu mam wielki więc go tak sobie rekonstruuję. Na rezie nie ma tekstur, sporo elementów do poprawki i nienajlepszy render. Ale coś juz widać.
Lucas Napisano 24 Luty 2007 Napisano 24 Luty 2007 Oj chłopaki, czuję presję i coś mi się wydaje, że też będę musiał wymodelować coś z 'naszych' maszyn;). Ciekawy samolot, powodzenia.
peter_f Napisano 24 Luty 2007 Napisano 24 Luty 2007 Marek przepiękny model:) Nie mogę się doczekać finału!!! Super, że powstaje coraz więcej modeli naszych maszyn z tamtych czasów:)Super!
mrys Napisano 24 Luty 2007 Autor Napisano 24 Luty 2007 A tak przy okazji: to ta "kartonówka", o której wspomniałem...
kliment woroszyłow Napisano 25 Luty 2007 Napisano 25 Luty 2007 bardzo ładnie.....juz widac ze bedzie kolejny superowy modelik..miód i orzeszki...bede zagladał z przyjemnoscią, poka siatke:) pozdrawiam! Kliment
mrys Napisano 27 Luty 2007 Autor Napisano 27 Luty 2007 Dzięki za komentarze. W tej chwili samolot dość mocno sie rozrósł. Do skończenia pozostały skrzydła z zastrzałami i wnętrze kadłuba. No i oczywiście całe teksturowanie razem ze specular, bump etc. mapami.
peter_f Napisano 27 Luty 2007 Napisano 27 Luty 2007 Przepiękny model Marek!!! Jak tak dalej będziesz szedł w detal to wkrótce bumpy będą zbędne :) Piekne szczegółyl! Pokażesz siateczkę?
mrys Napisano 28 Luty 2007 Autor Napisano 28 Luty 2007 W zasadzie to taki miałem cel - bumpy tylko do pogięć blachy, nitów i śrub. Niestety nie do końca się udało. Jedna (a w zasadzie dwie, bo to symetryczne na kadłubie) linia podzialowa będzie z bumpa. Po prostu nie udało mi się zachować zadawalającej ciągłości krzywizny podzielonych elementów. Jak zdążę, to jeszcze dziś pokażę skończone skrzydła. Masakra, jeżeli chodzi o ilość poligonów - a to dzięki falistej blasze. No i może siatkę tego i owego... Mała przerwa i oto... kawałki siatki. Daleka ona od optimum, ale ponieważ modelowałem poszczególne panele blachy jako osobne a ni esymulowane "bumpem" musiałem pójść na pewne ustepstwa i siatkę mocno zagęścić. Tu i tam zdarzają się trójkąty, ale walka z tymi niedobitkami mija się z celem tym bardziej, ze w kilku miejscach trzymają "kształt" siatki sąsiednich paneli tak, by zachować płynne przejście..
mrys Napisano 1 Marzec 2007 Autor Napisano 1 Marzec 2007 Ufff... Skrzydła skończone. Następny krok to zastrzały i połączyć wszystko w tzw. "kupę" ;)
peter_f Napisano 1 Marzec 2007 Napisano 1 Marzec 2007 Marku!!!!!!!!!!!!!!!!!! To jest.............nie wiem co powiedzieć!!!!!!!! Rozwaliłeś mnie zupełnie!!!!! Boskie, REWELACYJNE!!!!!!!!!!!!!!CUDO!!!Genialne!!!! Mam pytanie natury technicznej. Siatka wygląda przepięknie. Powiedz w jaki sposób robiłeś podział blach? Chodzi mi oto w jaki sposób i w jakiej kolejności zagęszczałeś siatkę w poszczególnych miejscach? Bo wygląda to rewelacyjnie, a przecież nie ma tu tylko czworokątnych polygonów i normalnie byłyby zniekształcenia, czy każdy panel jest modelowany osobno i dopasowany? Mam nadzieję, że nie bredzę i jakoś da się mnie zrozumieć. Pardon za te pytania z przedszkola modelowania ale zawsze chciałem się tego dowiedzieć. W każdym razie model jest jednym z najlepszych jakie widziałem - -Gratulacje Marek :)
mrys Napisano 1 Marzec 2007 Autor Napisano 1 Marzec 2007 Hmmm... skłamałbym mówiąc, że nie jest przyjemnie słuchać takich pochwał, ale sam wiem, gdzie popełniłem błędy i co zrobiłbym teraz inaczej... Technologia wyglądała następująco. Najpierw wymodelowałem kadłub dzieląc go z grubsza na kilka sekcji. Sam przód do rur wydechowych, osłona silnika z nasadami skrzydeł do kabiny pilota, boczne płaskie panele kadłuba, góra tylnej części kadłuba i spód. Potem pokroiłem te segmenty zgodnie z liniami podziałowymi, uzyskując poszczególne panele. Oczywiście gładkość powierzchni poszła w diabły, wiec każdy panel był indywidualnie "dokrzywiany" do pozostałych - w razie potrzeby dodawałem kolejne podziały. Szczególnie pracochłonne było to w przypadku tych z paneli w których są otwory. Krawędzie paneli były następni wytłaczane do wnetrza samolotu o małą wartość. Na zrzutach pokazałem przykładowo miejsce styku paneli i siatke jednego z nich. Przy krawędziach paneli oczywiście konieczne było wprowadzenie dalszych podziałów, żeby zachować ostre krawędzie - jednak nie zupełnie ostre. Kupa roboty, efekt chyba lepszy niz standardowo z bumpem. Zależnie od stopnia zakrzywiania i "podziurawienia" panelu wprowadzałem subsurf na poziomie od 1 do 3. Masakra jest na skrzydłach, bo blacha falista wymagała brdzo dużej ilości podziałów juz na etapie low-poly. Szczerze powiedziawszy nie wiem, czy moja droga jest poprawna - do tej pory modelowałem w NURBS i P.1 to tak naprawdę pierwsza, poważna praca "polygonowa". Myślę, że mogło byc trochę mniej podziałów tu i tam, ale od ilości poligonów ważniejszy był dla mnie efekt ostateczny. Gdzieniegdzie są też trójkąty, ale próba ich unikania za wszelką cenę kończyła się często utratą płynnosci krzywizn. W każdym razie Piotrze dzięki za dobre słowo :) Aha, dopasowanie paneli nie jest idealne, a część z nich zachodzi lekko na siebie. Jest to świadome rozwiązanie, jako że samoloty tego okresu w ten właśnie sposób były montowane. Przy współczesnych jest lepiej, co znaczy gorzej dla "modelarza" :)
peter_f Napisano 2 Marzec 2007 Napisano 2 Marzec 2007 Marku, wielkie dzięki za wyjaśnienie!!! Podziwiam jeszcze bardziej, bo wiem jak żmudne jest dopasowywanie pociętych części. I nie ważne, jak trafia się trójkątny polygon, kiedy całość jest rewelacyjna. Poza tym przy takim detalu jak u Ciebie to niedociągnięcie czy krzywizna może działać na korzyść (bo przecież w rzeczywistości nic nie jest idealne). Ale detal po prostu zwala z nóg!!!! I przy tym całość prezentuje się niezwykle okazale (co nie zawsze idzie w parze). To będzie naprawdę piękny model (z resztą już jest!). A jakie przewidujesz dla niego malowanie? Takie jak na Twoim modelu?
mrys Napisano 2 Marzec 2007 Autor Napisano 2 Marzec 2007 Co do malowania, to wielkiego wyboru nie ma: w zasadzie było tylko to, jedno - biało-czerwone. Ale za to sporo na nim przetarci, przybrudzeń i nierówności, więc bedzie co robic przy teksturowaniu :)
tadzio Napisano 2 Marzec 2007 Napisano 2 Marzec 2007 jak zreszta wszystkie Twoje skrzydlate twory tak i ten jest bardzo przyjemny dla oka. pozdr. edit: moze jeszcze jakiegos panzera i scenke a'la call of duty? ;-)
mrys Napisano 3 Marzec 2007 Autor Napisano 3 Marzec 2007 Faza modelowania jest na ukończeniu. Brak tylko śmigła i wnętrza kabiny pilota. Teraz trudniejsza cześć: mapowanie UV i "bumping" przed nałożeniem właściwych tekstur.
Homa Napisano 3 Marzec 2007 Napisano 3 Marzec 2007 Znów kawał dobrej roboty za Tobą - Powodzenia w dalszej pracy - Zapowiada się pieknie :) Brawo!
Badyl Napisano 3 Marzec 2007 Napisano 3 Marzec 2007 szczeze zazdroszcze Ci umiejetnosci i samozaparcia, howgh - powiedziałem :)
mrys Napisano 7 Marzec 2007 Autor Napisano 7 Marzec 2007 No to zaczął sie etap mapowania UV. W tej chwili na 90% skończone jest mapowanie tylnej części kadłuba oraz jej bump mapy. Efekt na obrazkach:
Dirk Napisano 7 Marzec 2007 Napisano 7 Marzec 2007 Piękne, podoba mi się. Zresztą mam szacunek do osób, które chcą w jakiś sposób przybliżyć innym polskie konstrukcje lotnicze. Dopiszę tylko, że czekam z niecierpliwością na koniec pracy. Pozdrawiam
_michal Napisano 7 Marzec 2007 Napisano 7 Marzec 2007 Wspaniale wygląda. Respect za PoV Raya i Blendera. brawo
Swinger76 Napisano 7 Marzec 2007 Napisano 7 Marzec 2007 Zostałem zmiażdżony!Pełen respect!Nic dodać,nic ująć!Pozdrawiam :)
mrys Napisano 15 Marzec 2007 Autor Napisano 15 Marzec 2007 Właśnie zakończyłem mapowanie UV kadłuba i przygotowanie bump map (na razie tylko nity - dojdzie jeszcze lekko nierówna powierzchnia. Niestety PovRay pokazał dość nieprzyjemną cechę przy mapowaniu normalnych - odwrócił mi je do wewnątrz na niektórych powierzchniach niezależnie od typu użytej mapy (czerń-dolek, biel górka albo odwrotnie). Szukam rozwiązania. Przy okazji powstała pierwsza, robocza wersja mapy koloru (albo diffuse jak kto woli). Ponieważ samolot bedzie biało-czerwony zacząłem od bieli z przybrudzeniami i nierównym nieco malowaniem.
_michal Napisano 15 Marzec 2007 Napisano 15 Marzec 2007 Może masz flipnięte mapowanie tam gdzie povray odwraca bumpa? Nie mogę się doczekać całego modelu. Rewelka.
mrys Napisano 15 Marzec 2007 Autor Napisano 15 Marzec 2007 Może masz flipnięte mapowanie tam gdzie povray odwraca bumpa? Nie mogę się doczekać całego modelu. Rewelka. Sam się nie mogę doczekać ;) A co do mapowania, to próbowałem juz kazdej opcji: odwrócone, nieodwrócone, zmirrorowane itd itp Niestety podobno ten typ tak miewa, ale przy odrobinie uporu ponoc da się to przeskoczyć. Generalnie chodzi o to, że chcę nity wypukłe a dostaje wklęsłe. A tak przy okazji kawałek siatki w hipoly:
_michal Napisano 15 Marzec 2007 Napisano 15 Marzec 2007 Rozumiem problem. Podobnie było przy normalmapach we wczesnych enginach perpixel, stąd moje pytanie. Niestety nie znam się na pov-ray'u, więc pozostaje mi tylko podziwianie efektu.
mrys Napisano 15 Marzec 2007 Autor Napisano 15 Marzec 2007 Częściowo udało mi sie rozwiązać problem zwrotu normalnych w mapach nierówności (na większej części powierzchni). Gorzej, że nie bardzo wiem jak :)...
Matchias Napisano 15 Marzec 2007 Napisano 15 Marzec 2007 Ogromny szacunek dla Pańskiej pracy. Pozdrawiam
mrys Napisano 17 Marzec 2007 Autor Napisano 17 Marzec 2007 Niestety problem z mapowaniem nierówności w PovRayu nadal występuje. W nieoficjalnej, rozszerzonej wersi MegaPov istnieje co prawda funkcja "naprawiania" zwrotu normalnych po modyfikacji położenia obiektu, ale próba jej uzycia kończy się komunikatem o nierozpoznanym poleceniu. Napisałem do autora tej funkcji zapytanie jak jej użyć. może to coś amieni. Póki co muszę zmianiać w skrypcie PovRaya zwroty normalnych ręcznie przed każdym przemieszczeniem obiektu. A tu mały update z teksturami.
Lucas Napisano 17 Marzec 2007 Napisano 17 Marzec 2007 Świetna robota:) Aż naszła mnie ochota na naukę Blendera. Najpierw jednak trzeba wreszcie skończyć I-16 i po drodze jezcze scenę na Bitwę. Powodzenia dalej, chociaż już chyba niedużo do końca:)
Matchias Napisano 17 Marzec 2007 Napisano 17 Marzec 2007 Wymiękam, nie wiedziałem że w darmowym programie można takie cuda robić. Dla mnie Blender to czarna magia. Jestem pod wrażeniem, świetny model. Pozdrawiam
Dirk Napisano 17 Marzec 2007 Napisano 17 Marzec 2007 Po prostu szacunek. Piękny model. I właściwie jest on dobrą reklamą dla Blendera :)
mrys Napisano 17 Marzec 2007 Autor Napisano 17 Marzec 2007 Dzięki za miłe komentarze:). Co do Blendera to też nie była to miłość od pierwszego wejrzenia. Pierwszy kontakt trwał jakieś pięć minut i była przerwa na dwa lata... Ponieważ zmieniałem technikę z NURBS na modelowanie ściankowe szukałem softu, który nie kosztowałby tyle co max i był na tyle dobry, aby móc go wykorzystać w profesjonalnych zastosowaniach. Wybór padł na Modo i jest to teraz program na który oszczędzam.Ale w tzw. miedzyczasie siadłem znowu do Blendera. Okazało się, że jego chaotyczny interfejs ma w sobie jakaś logikę. Problem z darmowym softem polega często nie na jego możliwościach ale na podejściu użytkowników. Niestety sam gdzieś tam zawsze miałem wątpliwości, czy darmowe oprogramowanie może byc równie efektywne jak komercyjne. Może. Po kilku tygodniach "blenderowania" uważam go za efektywniejszy gdy chodzi o modelowanie od Maxa (aczkolwiek brak mu kilku narzędzi). Niestety interfejs jest wkurzający nawet po tych kilku tygodniach. No i średni (ale nie zły), niezbyt stabilny renderer. Sam używam zewnętrznego PovRaya, bo znam go na tyle by uzyskać mniej więcej to co chcę a po dwunastu godzinach renderingu nie wywala mi się. Ma on tez te cudowną cechę, że może kontynuować rendering od ostatniego miejsca jak mi prąd wyłączą :). Niestety ma też wady i jest dość kłopotliwy w konfigurowaniu parametrów renderuingu i ustawienia sceny. Ale też jest za darmo:)
_michal Napisano 18 Marzec 2007 Napisano 18 Marzec 2007 Świetnie progress wygląda. Powiedz mi masz dane na temat kokpitu? Szkice, rysunki, fotki?
mrys Napisano 18 Marzec 2007 Autor Napisano 18 Marzec 2007 Świetnie progress wygląda. Powiedz mi masz dane na temat kokpitu? Szkice, rysunki, fotki? Zachowały się może dwa-trzy zdjęcie fragmentu kadłuba ze zdjętym poszyciem w rejonie kabiny pilota, więc jakoś to się da zrekonstruować. Odniesieniem będzie kabina P.6. Najgorsze jest to, że nie ma zdjęcia tablicy przyrządów. Tu też czeka mnie improwizacja na bazie P.6, P.7 i P.8. Jest też słaby szkic fotela i jego mocowania (na bazie zdjęcia).
_michal Napisano 18 Marzec 2007 Napisano 18 Marzec 2007 Ja w lublinie też musiałem improwizować, choć danych było dość dużo. Planuję wypuścić więcej maszyn do FS'a, następny będzie prawdopodobnie Karaś. P.1 byłoby świetne, ale brak danych niestety :/
mrys Napisano 18 Marzec 2007 Autor Napisano 18 Marzec 2007 Ja w lublinie też musiałem improwizować, choć danych było dość dużo. Planuję wypuścić więcej maszyn do FS'a, następny będzie prawdopodobnie Karaś. P.1 byłoby świetne, ale brak danych niestety :/ A jakich konkretnie danych potrzebujesz (tablica przyrządów to oczywiste, ale poza tym)?. Może mógłbym pomóc. Twój Lublin jest naprawdę fajny!
_michal Napisano 18 Marzec 2007 Napisano 18 Marzec 2007 Przyrządy, przełaczniki, sposób poprowadzenia linek, jak najwięcej danych nt kokpitu (najlepiej fotki, rysunki), dane techniczne - powierzchnia skrzydeł/sterów/stateczników/lotek, osiągi, waga, parametry silnika, instalacji elektrycznej itd. Geometrię od biedy można policzyć z blueprintów, mam do tego soft. Najważniejsze są przyrządy.
peter_f Napisano 19 Marzec 2007 Napisano 19 Marzec 2007 Chwilę mnie nie było, a tu proszę bardzo! Marku Twój PeZeteL wygląda rewelacyjnie!!!!!! Nie wiem co to za problemy z tymi śrubkami ale dla mnie wygląda i tak SUPER!!! Ten DETAL!!! Gratulacje!!! Mógłbyś się dogadać z krakowskim muzeum, że masz taki eksponat w domu i czy nie chcieliby kupić (przynajmniej jako fototapetę) - Pomyśl :)
mrys Napisano 23 Marzec 2007 Autor Napisano 23 Marzec 2007 Taki mały update (coby mi sie temat zanadto w dół nie obsunął ;) ). Pracuję nad dopieszczeniem tekstur a w zasadzie shaderów ("finish" w PovRayu). Nie ma jeszcze map specular, ale powoli osiagam zadawalający efekt gdy chodzi o odbicia - nie za mocne i zniekształcone bump mappingiem. To obecne efekty:
Hynol Napisano 23 Marzec 2007 Napisano 23 Marzec 2007 Śliczna maszynka. Naprawde miło się ją ogląda. Szkoda że ugrzęzłem z robotą nad p-11, ale obiecuje że jak tylko się odrobie to też ruszę dalej ;)
mrys Napisano 26 Marzec 2007 Autor Napisano 26 Marzec 2007 Wydawało mi się, że śmigło będzie jednym z prostszych elementów, ale zajęło mi prawie cały dzień. To chyba z szesnasta, ale juz ostateczna wersja...
Swinger76 Napisano 26 Marzec 2007 Napisano 26 Marzec 2007 Rządzisz i wymiatasz przyjacielu!Masakryczny efekt, wprost nie moge się doczekać końcowego renderku!Mam tylko jedno ale...a może ma tak być...gdzie niegdzie łebki śrub sa w połowie czerwone a w połowie srebrne, celowo?
mrys Napisano 26 Marzec 2007 Autor Napisano 26 Marzec 2007 gdzie niegdzie łebki śrub sa w połowie czerwone a w połowie srebrne, celowo? Nie, to efekt uboczny połączenia mapy diffuse i bump. W końcowej teksturze łby śrub będą ciemniejsze i odrapane - w końcu po to one były, żeby się te panele zdejmowało łatwo, a zdejmowali je mechanicy co i rusz..
Matchias Napisano 26 Marzec 2007 Napisano 26 Marzec 2007 Kiedy planujesz finisz? W jakiej scenerii będzie model usytuowany? Od samego początku wydać było perfekcjonizm w tym modelu, wygląda jak byś go w realu składał. Pozdrawiam
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się