Skocz do zawartości

Pytanie: Trudneog życia początki...


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam

Już kiedyś podjąłem próbę z modelowaniem ale no jakoś wyszło że zaprzestałem tych praktyk a zająłem się grafika 2d. nie chodzi jednak o historię ;)

 

Chcę ponownie zając się modelowaniem szczególnie projektów na potrzeby gier prawdopodobnie tylko dla zabawy ale kto wie ...

 

Wybrał bym 3dsmaxa ale ta cena... wiec padło na blendera z czego nie jestem dumny...

 

Moim jednak pytaniem jest jak nauczyć sie, nie robić kukła, tylko uprawiać sztukę i nie chodzi mi o WYPOWIEDZI typu ćwicz tylko o porządne podejście do tematu i próbę pomocy.

Chciał bym dowiedzieć się jak modelować postać czy statek na co zwracać uwagę ... jakimi metodami osiągań optymalne rezultaty itp.

 

Za szczere wyczerpujące odp będę wdzięczny :) pozdrawiam

 

Ps: Edycja pisana po poście Ardeni: Chyba że LightWave czy Maya ale czy to popularne w polsce a co za tym idzie czy znajde wiadomości na ten temat (sorry ze nie post ale nie chciałem pisać bez potrzeby.

  • Odpowiedzi 26
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Napisano

Wybrał bym 3dsmaxa ale ta cena... wiec padło na blendera z czego nie jestem dumny...

 

Serio - przynajmniej spróbuj Wingsa.

 

http://www.game-artist.net/forums/vbarticles.php - warto zajrzeć, troszke teorii nie zaszkodzi.

Warto imo też poczytwać wywiady zamieszczone na tym forum, wypowiadają sie tam często zawodowcy którzy wiedzą z cym to się je, mają bardzo duże doswiadczenie.

Wiem że nie chciałes takiej odpowiedzi ale co tam: uzbrój się w cierpliwość :)

 

Niech wypowiedzą się mistrzowie, bo ja nic nie potrafie więcej konkretnego napisać.

Napisano

 

Wybrał bym 3dsmaxa ale ta cena... wiec padło na blendera z czego nie jestem dumny...

Serio - przynajmniej spróbuj Wingsa.

 

dlaczego ? Blender jest jednym z najlepszych programów przeznaczonych na potrzeby gier !

Interface inny, trzeba sie przyzwyczaić jak do kazdego nowego...

Ale mozliwosci ma ogromne !

ja polecam !

Napisano

pomijając tryb game... modelowanie w blenderze jest bardzo przyjemne i dość szybkie ze względu na narzedzia i skróty klawiszowe. sam zaczynałem od maxa i porzuciłem go na rzecz blendera (jestem bardzo zadowolony). odnośnie technik itp to zalezy co sie modeluje, jesli organike np głowe to polecam studiowanie siatek innych i oczywiscie długie godziny modelowania i dochodzenia do wprawy. Jesli chodzi Ci o game art to pogadaj z wyjadaczami napewno zdradzą Ci to i owo. w każdym badź razie powodzenia :)

Napisano

a na moje wybierz maxa albo majke - i nie patrz na cene bo i tak wiadomo ze wszyscy na piratach jada w domu bo nikogo nie stac aby kupic sobie jakis soft do zabawy za 10k

pozdro

Napisano

od pewnego czasu pracuję na blenderze, i do game artu mi wystarcza bez problemu. nie wiem jak to się ma do animacji czy wizek ale do low poly jest ok (owszem wolałbym maxa, no ale ta cena ;)

 

a na moje wybierz maxa albo majke - i nie patrz na cene bo i tak wiadomo ze wszyscy na piratach jada w domu bo nikogo nie stac aby kupic sobie jakis soft do zabawy za 10k

 

niby tak, ale potem się okazuje że idziesz do pracy a tam używają blendera a ty nic o nim nie wiesz :)

Napisano

Zalezy co pozniej chcialbys robic czy jako freelancer czy normalnie na stanowisku bo z tego co sie orientuje to raczej najczesciej ofery pracy sa dla osob uzywajace maxa lub mayki, jednak na poczatku mysle ze wystarczy blender lub wings oba bardzo dobre programy :)

A co do pomocy czy tutkow to najlepiej szukac po forach i stronach programu, tam chyba jest najwiecej pomocy.

Pozdrawiam !

Napisano

piszesz ze wolisz uprawiac sztuke... no wiec game art to raczej sztuka mocno utylitarna czyli podporzadkowana duzej ilosci raczej restrykcyjnych regul, cos jak np. haiku :)

 

wiec zeby robic sztuke to pierw trzeba warsztat sobie wypracowac a to niestety polega na mozolnym klepaniu postaci, pojazdow, obiektow roznej masci... (ale to chyba wiesz :)

 

dopiero jak juz bedziesz znal podstawy budowy siatek (a poozniej mapowanie, tektuowanie itd.) to mozna sie pokusic o jakies bardziej ambitne sprawy...

 

jeszcze jedno - game art ma to do siebie ze podzial na dwie czesci nazwijmy je artystyczna i techniczna nie jest jakos tak bardzo mocno zaznaczony - w sensie: musisz miec jakies podstawy od strony, hmm... 'programistycznej' bo jednak wszystkie modele w koncu musza trafic do silnika gry, grafika na potrzeby gier w duzej mierze 'dzieje sie' za pomoca kodu (szadery, materialy itp.) i nie chodzi o to zebys sie jakiegos c++ uczyl, ale jednak w pewnym momencie kontakt z ta druga strona jest konieczny i trzeba tej strony technicznej troche jednak liznac ...

 

nie zebym cie zniechecal :)

 

co do osiagania rezultatow - przypatroj sie jak to robia inni i na poczatek proboj ich nasladowac (w game arcie chyba jednak istnieje cos co mozna nazwac skonczonym zbiorem dobrych rozwiazan - czyli np. dobra dlon da sie zrobic na gora 2, no 3 sposoby :), do pewnego momentu tak chyba najszybciej mozna sie nauczyc, poozniej wypracujesz jakis tam wlasny 'styl' a poozniej to juz tylko niesmiertelna slawa i pieniadze :)

 

pozdrawiam i witam w gronie

 

ps. nie bede sie wdawal w dyskusje co lepsze max, wings, czy innne blendery - aczkolwiek popieram bro :) w maxie i mayce chyba najwiecej pomocy uzyskasz, a na poczatku jak robisz sobie a muza to narzedzie nie ma znaczenia...

Napisano

Co do programów, Wings jest fajny do modelowania i UV, jednak nie zastąpi innych, bardziej rozbudowanych aplikacji oferujących większe możliwości. Blender jest na dobrej drodze, by zostać prawdziwym kombajnem. Oprócz modelowania umożliwia sculpt, retopologię, wypalanie normali i kto wie co jeszcze :)

Jeśli zależy Ci na 100-procentowej legalności może spróbuj programów takich jak Maya PLE czy XSI Mod Tools. W końcu w game arcie rendery itp nie są najważniejsze, zwłaszcza że jak piszesz chcesz to traktować wyłącznie jako dodatkowe hobby. Dodatkowo są viewery, w których możesz sobie pokombinować z prezentacją.

Co do rad, wydaje mi się, że najważniejsze są dwie rzeczy - koncept i referencje. Dobry pomysł to moim zdaniem więcej niż połowa sukcesu. Dzięki niemu wiesz co masz robić i nie błądzisz dodając duperele gdzie popadnie, co w efekcie może wyjść różnie. Przeglądając wątki choćby z Dominance War można zauważyć, że "wymiatacze" bardzo dużo czasu poświęcają przygotowaniu odpowiedniego konceptu. Przy dobrym warsztacie modelowanie i tekstury idą im jak burza, a to czy model będzie ciekawy, czy do d. zależy właśnie od wcześniejszego przygotowania. Rzadko się widzi, żeby ktoś leciał "na pałę".

Jeśli chodzi o referencje - pracę najlepiej rozpocząć od zbierania materiałów. Jeśli masz już jakiś pomysł, przeszukuj internet pod kątem interesujących Cię rzeczy, zapisuj sobie co ciekawsze zdjęcia, czasem można podejrzeć ciekawe rozwiązania prosto z życia. Niby są oczywiste, ale samemu można je przeoczyć.

Inna sprawa to siatki. Sam cały czas zapisuję sobie fajniejsze modele, tekstury, tricki. Przyglądam się jak robią to ludzie, którzy zajmują się tym na poważnie i staram się w miarę swoich możliwości naśladować :)

Napisano
to ja ci poradze, zostan przy 2d!

No zważ jednak na to że tylko świnia nie zmienia poglądów, a co za tym idzie nie rozwija się ;) Dobitny przykład którym już kiedyś zostałem ukarany ;) Mówisz 2d ale tak naprawdę jeżeli chodzi o grafikę komputerową wyszedłem od 3d zszedłem na 2d by na powrót brnąć w 3d na razie dla zabawy a potem na poważnie. Pozatym uważam że artysta, słowo dziwne wole grafik czy designer to bardziej do mnie pasuje powinien rozwijać sie we wszystkich dziedzinach by byc elastycznym a co za tym idzie myślę ze lepszy w każdej z tych dziedzin nauczony doświadczeniami z innych pokrewnych tematów.

 

i nie chodzi o to zebys sie jakiegos c++ uczyl, ale jednak w pewnym momencie kontakt z ta druga strona jest konieczny

Nie ma obaw kłania sie w pas przyszły informatyk i grafik komputerowy a co za tym idzie mam nadzieje łakomy kąsek dla pracodawcy a może kiedyś własny interes. ale nie o tym a raczej o tym że pojecie o programowaniu mam wiec to możemy wykluczyć ;)

 

Co do wingsa to ja go odpuszcze wibitnie mi nie przypadł ...

 

Dużo mówicie o siatce a czy coś na ten temat z "literatury albo jak powinienem powiedzieć literatuturyyyy" (kto ogladal to wie)

Napisano
Gmax juz nie istnieje :p

Juz dawno(bardzo dawno) byl news o tym :)

 

ale nadal mozna go sciagnac, i nadal mozna sie na nim uczyc! i nadal jest podobny do maxa, i nadal jest za friko!!!

Napisano
Gmax juz nie istnieje :p

Juz dawno(bardzo dawno) byl news o tym :)

 

Gmax nadal jest używany przez communities Flight Simulatora, Train Simulatora i Trainz. Nie nazywałbym go martwym.

Napisano

Nie ja nic nie mówiłem o komercji czy nie mówiłem ze będę sie narazie bawił czyli uczył :P ale to i tak program to nie umiejętność a to na tym drugim chciałem sie skupić

Napisano

nie padła jedna ważna rzecz. pomijając dany soft... otóż podstaw i zasad działania mozna naucyzc sie w dowolnym sofcie np modelowanie itp. jesli w jednym to opanujesz to łatwo później umiejętnosci przenieśc na inny soft kwestia tylko poznanani narzedzi by w nnym sofcie zrobic to samo. wiadomo interfejs itp sie rózni w softach

Napisano

Yer yer yer. Duzo pierdzenia zero smrodu.

 

Pilka jest krotka. Wybierz koncept i do boju. Polecam maxa na start, jakos z tego softu bardzo latwo sie przeskakuje na inne jak xsi, maya czy inne. Najwiecej ma tutkow i imho o wiele szybciej jest go opanowac. Technika modelowania .. najlepiej box albo plane tniejsz,przeksztalcach najlepiej aby uzyskac ksztalt. Po czym postujesz na forum i dostajesz feedback, jedziesz dalej.

Masz 2d wystarczajaco opanowane tak samo z malunku jak i fotek wiec z tym nie ma problemu, 1/4 ci odpada. Olej technikalia, nauczysz sie ich w trakcie pracy, otrzymujac w feedbackach skrawki informacji zlaczysz je w calosc. Nie ma sensu podawac ci wszystkich informacji bo ich nie zapamietasz, najlepiej sie nauczysz odczuwajac je na wlasnej skorze. Zacznij od prostych rzeczy po bardziej skomplikowane, enviro, proste propsy, po sceny pozniej charsy. I wybierzesz swoja droge.

Szkoda czasu na gledzenie lepiej odpal co masz i dziabaj. Nawet jak sie zdecydujesz na blendera nadal bedzie mozna ci pomoc przez podmalunki i wsparcie techniczne. Jednakze jak wybierzesz najbardziej popularny soft dostaniesz takze feedback od strony tooli i trickow.

I zgadzam sie z Bro. W pracy jade sam na oryginale w domu jak mi sie chce to odpalam maxa albo majke spod lady. A jak myslisz powaznie o pracy pozniejszej to tymbardziej nie masz sie czym przejmowac bo jak bedziesz dobry i jakas firma bedzie cie chciala to soft nie jest problemem, dadza ci czas i odpowiednie materialy do nauki softu.

 

Pozostaje tylk ozyczyc powodzenia, przywitac syna marnotrawnego w game arcie i ROBIC ROBIC ROBIC ;)

  • Like 1
Napisano
(...) i nie chodzi mi o WYPOWIEDZI typu ćwicz tylko o porządne podejście do tematu i próbę pomocy.

 

No już chyba bardziej konkretnego podejścia do tematu nie ma.

Jak chcesz się dowiedzieć, jak wymodelować, jak to napisałeś w przykładzie - statek - to przeglądaj tutki pokazujące modelowanie właśnie konkretnych przedmiotów.

 

W miarę ich przerabiania, załapiesz soft i nauczysz się stosować różne dziwne myki przy innych modelach.

 

Innej metody raczej nie ma;) Każdy by od razu chciał cuda-wianki robić.

 

 

EDIT:

właśnie przeczytalem post porasza zawierający samo sedno!

Napisano

A jeżeli nauka na maxa to która wersje wybrać chodzi o stabilność bo pamiętam korzystałem kiedyś z chyba 5 i po save gubił mi łączenia i sie robił chaos i praca do kosza szła...

Prosze o odp :) Pozdro

PS: Pr@szek zajefajna pierwsza linijka hehe no i dzięki za reszte owocnej wypowiedzi masz u mnie +

Napisano

Max od bodajrze 6+ nie ma problemow ze stabilnoscia.

Ale zawsze najnowsza w tym wypadku, wiele bardzo uzytecznych funkcji zostalo dodanych, i dziala o wiele szybciej niz 8 ( jakies 50% i wiecej).

Ale jezeli masz 5 czy 6 to zacznij od niej, proste rzeczy, pozniej sie cos wymysli i wskoczysz wyzej jak bedziesz pracowal nad bardziej skomplikowanymi rzeczami. Do prostych rzeczy aby zalapac co i jak i gdzie nie potrzebujesz entej wersji z milionem pluginow ktore popinasz do ukrytego usb w tyle czaszki aby konwertowal mysli na grafe sciemniajac ze masz szybkie paluszki ;)

Imho najlepiej jakbys stworzyl watek w rodzaju teczki i zaczal od prostych rzeczy, np zrob dywan, abys opanowal gdzie sa prymitywy, proste modfikowanie vertexow/tri, podstawy optymalizacji, podstawy mapowania. Wrzoc, zobaczymy jak ci wyszlo, dowiesz sie jak zrobic alpha kanal, jezeli nie wiesz, a jak wiesz to ci utrudnimy sprawe dzielac alphe na alphe i alpha test, jak wiesz to znajdziemy inny sposob aby ci utrudnic :) Jak juz zadowolisz czesc uzytkownikow dywanem (buahaha, jasne, zasze beda tacy co stwierdza ze fotka na dywanie jest malo realistyczna, a wogole to nie game art tylko robienie promocji w oszolomie) to wtedy zrobimy krzeselko i dowiesz sie ze elementy obiektu lepiej dosuwac niz laczyc poli a jak to wiesz to cie pognebimy ze kwadrat jest za bardzo kwadratowy, takie rzeczy. A do krzeselka i dywanika ( moze byc tez wiaderko i grabki) nie potrzebujesz maxa w wersji 657 z darmowa lyzeczka z lusterkiem wstecznym ani tej wersji pro z blutufem do podeszfy buta. ;)

 

Powodzenia.

Napisano

Poraszek napisał:

A do krzeselka i dywanika ( moze byc tez wiaderko i grabki) nie potrzebujesz maxa w wersji 657 z darmowa lyzeczka z lusterkiem wstecznym ani tej wersji pro z blutufem do podeszfy buta. ;)
...... Poraszek spożyłeś coś nielegalnego??? :)
Napisano

XSI! XSI! XSI!!!!!!!!!!!

1 - darmowy game toool

2 foundation kosztuje jakies 600 dolcow:D

Taniocha.

A poza tym.

to ile firm uzywa blendera?

Tak naprawde?

Skazywac sie na konwertowanie wszystkiego co sie komercyjnie zrobilo?

-> Poraszek: max nie ma problemow ze stabilnoscia? Ha. Ha. Ha. (gorzki smiech)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności