Napisano 26 Kwiecień 200816 l Tutoriale te są dedykowane Leru. Służą Blenderowej propagandzie i rozpowszechnieniu tego programu. Videa otwierają się programem Media Player Classic, na innych nie sprawdzałam. Obejmują tylko pewne wybrane funkcje, zwłaszcza funkcje które są w Blenderze od niedawna. Tutoriale są wykonane na buildzie, nie na oficjalnej wersji blendera. Download: http://www.graphicall.org Dostępne są teraz również na Vimeo: http://www.max3d.pl/tutorial.php?id=93 -------------------------------------------------------------------------- PODSTAWY Ustawienia Blendera (dla osób które mają nawyki z maxa i nie potrafią się w blenderze poruszać) http://www.ania.xibo.at/img/ustawienia.avi - Skąd pobrać Blendera - Ustawianie Opcji: - Nawigacja w viewporcie - Wybieranie obiektów - Ustawienia dla laptopów - Konfiguracja okienek - Zapisywanie Opcji Wstawianie i ruszanie obiektów http://www.ania.xibo.at/img/obiekty-manipulacja.avi - wstawianie nowego obiektu - poruszanie (move) - obracanie (rotate) - skalowanie (scale) - włączanie "strzałek" - układy współrzędnych -------------------------------------------------------------------------- TEKSTURY, MATERIAŁY, RENDER Unwrap (w nowej wersji) http://www.ania.xibo.at/img/unwrap.avi Rozkładanie UV kubka: - zaznaczanie seamów - automatyczny unwrap - pinowanie - przesuwanie elementów w UV - tekstura wyświetlania w viewporcie - wyświetlanie rozciągniętych poligonów w UV Rysowanie na obiekcie i zapisywanie unwrapa http://www.ania.xibo.at/img/unwrap-zapis.avi Zapisywanie tekstury kubka: - wyświetlanie normali w teksturze - rysowanie na teksturze - zapisywanie tych czynności Teksturowanie http://www.ania.xibo.at/img/teksturowanie.avi Nadawanie tekstury kubkowi: - dodawanie materiału - dodawanie mapki i tekstury - opcje tekstury Render http://www.ania.xibo.at/img/render.avi Renderowanie obiektu: - ustawienie wielkości - przestawianie filtra AA - wstawianie i ustawianie kamery - background - AO (ambient occlusion) - wstawianie światła typu spot Render nodes (18+) http://www.ania.xibo.at/img/render-nodes.avi Renderowanie kanału specular i dodawanie go do rendera za pomocą render nodes. -------------------------------------------------------------------------- INNE OPCJE Obsługa danych czyli te takie listy rozwijane http://www.ania.xibo.at/img/struktura-danych.avi - Możliwość użycia tych samych danych na kilku obiektach równocześnie, na przykładzie materiału i tekstury - Unikanie znikania materiałów przy zamknięciu i ponownym otwarciu sceny Warstwy (Layers) http://www.ania.xibo.at/img/warstwy.avi - przenoszenie obiektów na inne warstwy - wyświetlanie poszczególnych warstw -------------------------------------------------------------------------- KOŚCI Tworzenie kości i automatyczne przypisywanie obiektu http://www.ania.xibo.at/img/kosci3.avi - tworzenie kości - parentowanie (przyczepianie jednej kości do drugiej) - symetria - automatyczne przypisywanie obiektu do kości - opcje wyświetlania - zginanie Prosty rig http://www.ania.xibo.at/img/kosci-rig.avi Tworzenie prostego rigu dla nogi: - tworzenie kości - IK (inverse kinematic) - constrainty (wzajemne oddziaływanie kości) - parentowanie - wyłączanie deformacji mesha Prosty rig ze stretchem http://www.ania.xibo.at/img/kosci-stretch.avi Tworzenie rozciągalnego rigu z użyciem dodatkowych kości. - warstwy przy kościach - stretch to constraint Animacja kości http://www.ania.xibo.at/img/kosci-anim.avi Podstawy animacji na przykładzie systemu kości. - timeline - wstawianie kluczy - curve editor - przesuwanie i kopiowanie kluczy w action editor -------------------------------------------------------------------------- PARTYKLE Włosy - czesanie http://www.ania.xibo.at/img/wlosy3.avi - czesanie - tworzenie fryzury dla "gruszki" - wstawianie systemu partykli służącego jako włosy - ustawienia włosów - czesanie włosów Włosy - shader http://www.ania.xibo.at/img/wlosy-tex.avi Shader włosów dla gruszki: - dodawanie materiału - ustawienia dotyczące grubości i oświetlenia włosów - tekstura wedłóg UV obiektu - tekstura wzdłóż włosów - mieszanie obu tekstur efekt końcowy: http://www.ania.xibo.at/img/gruszka-owlosiona.jpg Grupy vertexów http://www.ania.xibo.at/img/vertex-groups.avi - dodawanie nowej grupy - weight painting - przykład zastosowania: sterowanie gęstości włosów gruszki -------------------------------------------------------------------------- MODELE I TEXTURY TESTOWE Gruszka http://www.ania.xibo.at/img/gruszka.blend Zabronione jest sprzedawanie gruszki na turbosquidzie lub targowisku. Gruszka uczesana http://www.ania.xibo.at/img/gruszka-uczesana.blend Tekstura gruszki http://www.ania.xibo.at/img/fur.jpg Kubek http://www.ania.xibo.at/img/kubek.blend Dziwadło (do testów rendera) http://www.ania.xibo.at/img/abstrakcja.blend Edytowane 26 Lipiec 200816 l przez Ania
Napisano 26 Kwiecień 200816 l dobre tutki :-) niestety nie moge ci dac repa :( ze swojej strony moge dodac ze jak ktos chce zresetowac wyglad interfejsu po swoich przerobkach to trzeba wykasowac plik .B.blend z katalogu blendera. a co do pedzla weight przy wlosach to nadaje ciezar ktory jest wykorzystywany przez modyfikator soft body edit: i udostepnij model gruszki do testow :D
Napisano 26 Kwiecień 200816 l Autor Można też zresetować pod File > Load factory settings. Dodałam gruszkę w pierwszym poście. Dzięki za informację o weighcie.
Napisano 26 Kwiecień 200816 l super inicjatywa, niestety nie mogę ci dać rep.. :( fajnie że tutki do blenderka są... :D gratuluje!!! więcej!!! :D
Napisano 26 Kwiecień 200816 l Ania też miałem ten sam problem z dźwiękiem w moich videotutkach o mapowaniu w maxie. Camstudio nie chciało mi nagrywać skompresowanego audio wiec później nagrywałem tytki góra po 10 min żeby nie było aż takich rozbieżności obrazu i dźwięku. Pozdro.
Napisano 26 Kwiecień 200816 l Ania a może to kodek który wybierasz??? a jest tam opcja nagrywania dźwięku do osobnego pliku??? później to połączyć w Blenderze??? edit: widziałem tutki i Ania może robić tutoriali więcej, szybko, prosto i na temat, bez zbędnego gadania... ;) fajny akcent... :P
Napisano 26 Kwiecień 200816 l "I zobaczył Jej tutoriale, i widział, że były dobre" Chcemy więcej :) co do nagrywania, może znajdź jakiś inny program po prostu? @edit: Anka jakiego builda blendera używasz? Głowę sobie dam odciąć, że u mnie w ustawieniach particli nie ma Hair...
Napisano 26 Kwiecień 200816 l super :) dzieki Aniu, btw. na pierwszy rzut oka wydaje sie ze blendek ma nawet lepsze wloski niz max hehehehe
Napisano 26 Kwiecień 200816 l super :) dzieki Aniu, btw. na pierwszy rzut oka wydaje sie ze blendek ma nawet lepsze wloski niz max hehehehe śmiesz wątpić w moc Blendera... :P strzeż się potęgi mocy... :P P.s. Pewnie że ma lepsze, przykładem są te oto postacie: http://www.blendernation.com/wp-content/uploads/2008/03/poster_small.jpg http://www.blendernation.com/wp-content/uploads/2008/04/pull_lip_brighter.jpg
Napisano 26 Kwiecień 200816 l Autor Floo - bez zbędnego gadania bo muszę się spieszyć by zdążyć przed rozjechaniem się głosu. Nie wiem czy wina kodeku, teraz spróbuję nagrać innym. Maczuga - znasz jakiś dobry? Ten ma tą zaletę że darmowy. Builda używaj zawsze najnowszego, to co ty masz to jest chyba z poprzedniego roku jeszcze. http://www.graphicall.org Klicek - no włoski są fajne, ale mało używałam tych w maxie więc trudno mi się wypowiadać co lepsze. Jeszcze wrzucam unwrap i teksturowanie.
Napisano 26 Kwiecień 200816 l ania, nagrywaj innym programem głos a pozniej połacz virtual dub'em video i sound
Napisano 26 Kwiecień 200816 l Ania testowałaś kiedyś FrontCam??? http://www.frontcam.com/download.htm edit: Unwarp na 6+!!! :D nie wiedziałem o tym zapisie, a człowiek tyle się nieraz namęczył, żeby dobrze trafić na obiekcie... :P
Napisano 26 Kwiecień 200816 l A ja za włoski i szybkie i zwięzłe wytłumaczenie pinowania :). Dankeszyn
Napisano 26 Kwiecień 200816 l Dzięki Aniu, chętnie łyknę podstawy blendera, bo jak dobrze ujęłaś po maxie mam z tym problem, a chętnie się nauczę blenderowego unwrapu do konca. repik się należy! pozdrawiam!
Napisano 27 Kwiecień 200816 l Dzięki Aniu ! Dla ułatwienia na przyszłość polecam najpierw nagrać video, później do tego dograć dźwięk i połączyć. Pozdrawiam
Napisano 27 Kwiecień 200816 l Aniu. winę w głosie możesz mieć z różnego klatkowania. nie zmieniaj w kodeku video ilości FPS. spróbuj. może to o to chodzi. sam tak miałem kiedyś. Repik oczywiście;)
Napisano 27 Kwiecień 200816 l Dzięki serdeczne Aniu :) ps. Co do tego problemu z dźwiękiem, to może to pomoże: http://camstudio.org/blog/general/audiovideo-desynch-workaround
Napisano 27 Kwiecień 200816 l Autor Floo dzięki za linka, frontcamem działa dobrze, co prawda jest znaczek w rogu ale z tym można żyć. Muzzy z tym workaroundem w Virtual Dub jeszcze spróbuję. Dodałam teksturowanie włosów w pierwszym poście, wieczorem albo w poniedziałek postaram się wrzucić jeszcze jakieś podstawy obsługi programu.
Napisano 27 Kwiecień 200816 l Ania jeśli można prosić o tutorial jak zrobić dobrze trawę w Blenderze, zawsze miałem z tym problem... :( z góry dzięki!!! Jeśli to będzie możliwe to bardzo bym prosił o taki tutorial... ;) pozdrawiam! ;)
Napisano 27 Kwiecień 200816 l Autor Floo próbowałeś tak jak włosy ale z zieloną teksturą zamiast tego futra?
Napisano 27 Kwiecień 200816 l Obejrzałem wszystkie tutoriale, opcja weight w particle mode, sluży do nadania poziomu spreżystości dla włosów, wartość ta brana jest pod uwage przy animacji. P.S. teraz juz wiem czemu mi ta alpha nie dzialala na futrze , nie zmiejszylem jej do zera w materiale. ;) Pozdrawiam Brumugun.
Napisano 28 Kwiecień 200816 l Floo próbowałeś tak jak włosy ale z zieloną teksturą zamiast tego futra? próbowałem, niestety nie przypominało to kompletnie trawy... :/ projekt z królikiem jest przykładem że można zrobić wypas trawę, jednak chyba trzeba będzie poczekać do prezentacji projektu... mimo wszystko dzięki za pomoc... ;) pozdrawiam!
Napisano 28 Kwiecień 200816 l w króliku uzywali bardzo duzo sss i ambient occlusion, podejzewam ze w przypadku trawy sss dawalo ladny miekki efekt tak na szybko zrobione, zielony material żóltawo zielone sss
Napisano 28 Kwiecień 200816 l Podoba mi się ten szybki skin w blenderku może się kiedyś skuszę. Świetne tutki oby jak najwięcej takich. Pozdro.
Napisano 28 Kwiecień 200816 l sanki jak możesz machnij tutorial, jak zrobić trawę do wizki... ;] na pewno będzie wielu chętnych i wdzięcznych... ;) rendering i materiały to moja lewa noga... :P pozdrawiam!
Napisano 1 Maj 200816 l Aniu powiedz mi czy da się zrobić tak, żeby particle wyrastały tylko z jednej grupy vertexów lub z tekstury takiej jak np. bump map? tzn. na białym rośnie 100%, na RGB 127;127;127 rośnie tylko 50%, a na czarnym nic? proszę powiedz że się da...
Napisano 1 Maj 200816 l Autor Sory że obiecałam następne tutki a nie dałam, trochę za dużo roboty i za mało czasu mam. Będą ale nie wiem kiedy. Maczuga - da się, właśnie poprzez vertex grupy, tam ten przycisk pod F7 pod Extras, trzeba rozwinąć listę i wybrać odpowiednią grupę. Należy to zrobić przed czesaniem. Prawie wszystkie właściwości hairów można sterować vertex grupami.
Napisano 1 Maj 200816 l Dzieki Ania :) Moj skill niedlugo wzrosnie o blendera w duzej czesci dzieki tym tutom. Dzieki. EDIT: Shi* nie moge Ci repa dac ale dam jak bede mogl :)
Napisano 3 Maj 200816 l świetne tutki, dzięki tobie zacząłem wchodzić do blendera i coś tam próbować, nawet podobają mi sie gesty Fajnie gdybyś nakręciła szybki tutek o modelowaniu w blenderze szukam tych samych opcji co w maxie connect, cut itp ale jak na razie to tylko extrude opanowałem jeszcze raz dzięki, pozdrawiam, miłego weekendu
Napisano 3 Maj 200816 l Autor Co do renderowania to może coś wykombinuję. Natomiast o modelowaniu nic nie będzie, ponieważ ja modeluję głównie w Wingsie, a w Blenderze wiem tylko gdzie można tych rzeczy szukać, ale nie mam wprawy, nie jestem kompetentna. będąc w edit mode: spacja > edit > na dole są funkcje do modelowania (oraz ich skróty obok) spacja > transform > tam też jest ich kilka ctrl V, ctrl E, ctrl F >> fukcje dotyczące vertexów, edgów, faców niektóre funkcje są pod W F tworzy nowy element z wybranych (wypełniacz) Na necie na pewno są jakieś tutoriale o modelowaniu w Blenderze, trzeba poszukać.
Napisano 3 Maj 200816 l taki mały offtopic Mam małe pytanie? Dlatego taki "wyjadacz" jak Ty Aniu używa wingsa. Wings jest fajny ale czy aż tak. A co z maxem? Mnie też cena przeraża ale może kiedyś.
Napisano 3 Maj 200816 l Autor Claude - Tak, aż tak. Wiesz bo max służy do wszystkiego po trochu, podobnie jak Blender. A Wings służy tylko do modelowania, i to tylko z boxa, i właśnie w tej dziedzinie jest świetny, bo wyspecjalizowany, dopasowany, zoptymalizowany do właśnie tego celu. Ma kilka fajnych narzędzi, których max nie ma, i pracuje się w nim bardzo szybko. Wingsa wybrałam głównie ze względu na sama obsługę, nie z powodu ceny, po prostu mi się w nim wygodniej pracowało niż w maxie. Przy czym ja modeluję głównie organikę, do tego Wings jest super. Raz modelowałam w wingsie auto i tu już taki optyalny nie był, brakowało tego f2f. Pamiętam też że ty tworzysz budowle, nie robiłam jeszcze w wingsie budowli większych od sterty desek, i nie wiem czy do tego się nadaje. Piotrek - to nie Blenderem, do tego służy program DoIt.
Napisano 3 Maj 200816 l claude: nie wiem ile czasu juz pracujesz na maxie ale powiem Ci jedno: MAX JEST EVIL Moje sesje z maxem przebiegaja bardzo hmm bluzgatorsko :) Popracuj z maxem pare godzin nad jakims wiekszym projektem to bedziesz wiedzial o co chodzi. W pracy juz zaczynamy management namawiac na zamiane softu ale jeszcze czuje ze nad tym bedziemy musieli popracowac bo jakby to powiedziec... Ci na gorze sa bardzo statyczni :) Nie to bym mowil ze max sie do niczego nie nadaje. Ma bardzo dobre pluginy, pare bardzo fajnych rozwiazan ale jest tak pobugowany, tak idiotycznie niektore rzeczy trzeba robic ze no sorry.
Napisano 1 Czerwiec 200816 l Autor Doszły dwa krótkie tutoriale o renderingu. Czy są jeszcze jakieś propozycje? Edytowane 1 Czerwiec 200816 l przez Ania
Napisano 2 Czerwiec 200816 l ja bym chętnie zobaczył coś na temat oświetlenia (ustawianie studia, świateł itp.)
Napisano 2 Czerwiec 200816 l jeśli można to prosił bym o tutorial pokazujący, jak zrobić ujęcia z kilku kamer, przełączanie itp. i łącznie kilku animacji, sekwencji w całość... z góry dziękuje jeśli będzie to możliwe... pozdrawiam! P.s. Wnioskuje o cenzurę do fragmentu z tutoriala o Render nodes... :P :P
Napisano 2 Czerwiec 200816 l Autor ja bym chętnie zobaczył coś na temat oświetlenia (ustawianie studia, świateł itp.) Ustawianie studia - chodzi o takie np. do wizualizacji samochodu lub telefonu komórkowego? Nigdy nie robiłam (w żadnym programie), więc chyba nie jestem odpowiednią osobą. Tak ogólnie o światłach mogę coś wymyślić, ale to będą podstawy bo nie używam żadnych zaawansowanych ustawień. jeśli można to prosił bym o tutorial pokazujący, jak zrobić ujęcia z kilku kamer, przełączanie itp. i łącznie kilku animacji, sekwencji w całość... ok Wnioskuje o cenzurę do fragmentu z tutoriala o Render nodes... :P Dopiszę ostrzeżenie w pierwszym poście Edytowane 2 Czerwiec 200816 l przez Ania
Napisano 2 Czerwiec 200816 l Ustawianie studia - chodzi o takie np. do wizualizacji samochodu lub telefonu komórkowego? Tak właśnie takie coś, będę wdzięczny :) I jeszcze gdybyś mogła wytłumaczyć, jak nadać oddzielne materiały emiterowi i particlom, to też by było fajnie :) Edytowane 2 Czerwiec 200816 l przez maczuga
Napisano 3 Czerwiec 200816 l Autor Niestety, nigdy nie renderowałam wizualizacji, ja najczęściej renderuję jakieś zwierzęta, bez oświetlenia studiowego. Nie czuję się kompetentna. Jak robić dwa materiały na jednym obiekcie opowiem, bo to nie jest takie trudne a przydaje się.
Napisano 4 Czerwiec 200816 l Super, że to ciągniesz. Ja ciągle marzę o tutku o modelowaniu. Dał bym Ci repa ale nie mogę :(
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto