Skocz do zawartości

Question/Answer - Grzegorz Jonkajtys


KLICEK

Rekomendowane odpowiedzi

Czesc

 

1) Czy poswiecajac tyle czasu na prace w swoim zawodzie pozostaje chwila na zycie prywatne (mam na mysli jakies zalozenie rodziny, dzieci, zona, przyjaciele, hobby ktore niema nic wspolnego z twoim zawodem)?

 

2) Jak sie ma twoj zwrok po takim starzu? Dbasz o niego w jakis szczegolny sposob?

 

PS: Dzieki za to ze cytujesz pytania na ktore odpawiadasz bo bez tego czytanie QA to jest masakra :)

 

Do zobaczenia na korytarzu w ILM za jakies 10 lat :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 131
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Panowie postarajcie sie nie komentowac pytan zadawanych przez innych userow, po to jest q/a zeby zadawac pytania i fajnie by bylo gdyby padlo ich jak najwiecej, wydaje mi sie ze wcale nie musza byc to pytania scisle zwiazane z cg, chociaz byloby milo :) od siebie dodam ze postaram sie bardziej skanowac niektore posty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, na początku baaardzo gratuluję osiągnięć, wytrwałości i talentu ;)

mam 2 pytania,

 

1)pierwsze dotyczy języka, w jakim stopniu opanowałeś języki nieojczyste, czy jest to dużą barierą czy da się bez tego obejść?

 

2)I jak sądzisz, co jest najtrudniejsze i jednocześnie najważniejsze w tym fachu, nieprzeciętna umiejętność obsługi oprogramowania czy bardziej zmysł danej osoby, czy zmiana oprogramowania jest dużą przeszkodą jeśli ktoś całe życie pracował na np. 3dsmaxie a musi nagle przejść na Maye bądź Lightwave? z góry dziękuję za odpowiedzi :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gratuluję wytrwałości w ciężkiej pracy.

 

Takie oto pytania ode mnie:

1. Jak wygląda wolność twórcza przy projektach, którymi się zajmujesz? Czy masz bardzo dużo swobodę, w sensie, szefowie mówią: a to jest Grzesiu, on jest super zdolniacha, jemu dajemy wolną rękę, niech robi swoje, bankowo będzie świetne, ewentualnie zrobimy jakieś malutkie poprawki. Czy może mówią: masz zrobić tak i tak, tu będzie to i to?

 

2. Masz jakieś gratisy, bonusy od firmy, możesz sobie załatwić darmową wycieczkę na plan zdjęciowy?

 

3. Jaki efekt w jakim filmie Cię najbardziej pozamiatał? Taki, że sobie pomyślałeś: o kucza! takie coś! to nawet ja nie wiem, jak zrobić? ;)

 

4. Czy lubisz oglądać efekty w jakiś filmach po parę razy? Dla samej przyjemności podziwiania lub wnikliwej analizy?

 

Na razie to tyle

Pozdrawiam i życzę ogromu dalszych sukcesów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja dorzuce jeszcze swoje pytanko, mam nadzieje ze sie zalapie ;)

Otoz - pisales ze jestes na stanowisku "Senior artist". Jaki jest dokladnie zakres twoich obowiazkow? Wiem, ze dajesz sobei rade w wielu aspektach, od modelu, przez rigi czy tekstury do animacji postaci. Ale czego oczekuja od ciebie w firmie? Dostajesz jakies cale ujecie i "oddaj gotowe" czy dostajesz tylko jakas czesc (animacja, model czy chocby compo?) ale z roznych dziedzin? Nasluchalem sie o dosc mocnej specjalizacji w duzych studiach i w takiej sytuacji ciezko mi okreslic co robi senior artist (nie chodzi tylko o ILM, ale o CafeFX tez)

 

Pozdrowionka i gratulacje :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Na początku Gratulacje dotychczasowych Osiągnięć, Wyraz Szacunku dla Umiejętności i Powodzenia dla dalszych Projektów.

Cieszę się, że zgodziłeś się odpowiadać na pytania takiej bandy nie okrzesanych oszołomów ;) (bez urazy wszyscy :) )

 

Ja chciałem zadać pytanie, które już kiedyś podajrze zadałem takze Tomkowi Bagińskiemu tu w Q/A. Czy masz juz jakieś plany, pomysły na dalszą przyszłość...Masz zamiar poświęcić zycie dla tego co robisz czy może odejdziesz na jakąś emeryture? A może spędzisz czas szkoląc dalsze pokolenia?

 

Drugie czego jestem ciekaw to jakie znaczenie miało dla ciebie ASP w procesie nauki CG? Czy CG uczyłeś sie sam metodą prób i błędów czy moze kozystałeś z jakis źródeł? Może miałeś jakiegos nauczyciela bądź mentora ;)

 

Pozdrawiam.

Czaki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Po pierwsze gratuluje osiągnięć, talentu, wytrwałości i odwagi.

 

Chciałem się zapytać jak ciężko pracowałeś by dotrzeć tam gdzie jesteś, jak wyglądała kwestia promocji własnej osoby i czy były momenty zwątpienia podczas tej drogi.

 

Interesuje mnie także jak sobie radzisz z zachowaniem równowagi pomiędzy twoją pasją, a życiem prywatnym, dbaniem o kondycje itp.

 

Pozdrawiam i życzę powodzenia w drodze do celu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z opoznieniem, ale jakos odpowiadam, prosze o cierpliwosc ;)

 

 

35. JaxxPL

witam

 

Jakie tam jest zycie nocne? , towarzystwo .Kiedys poznalem amerykanina polskiego pochodzenia z Hawajow i opowiadal mi ze w calych stanach to niezla wiocha, jest tak naprawde, ze nie ma co porownywac no do Krakowa. Zreszta nie tylko on mi to mowil.

Aha noi co z ta Arka wystawisz to kiedys pubilcznie? Bo to takie ukrywanie swojego filmu przed nami wybacz ale troche zenujace sie zaczyna robic.

 

Przepraszam ze Ameryka to taka wiocha, i ze odstawiam taka zenade z Arka :) :) :)

 

36. mateus_

To może pytania ode mnie:

 

1) Podkreślasz, że chciałbyś nakręcić film fabularny. Czy miałby to być film angielskojęzyczny, czy wolałbyś film z polskimi aktorami?

 

To akurat nie ma znaczenia. Moze zatrudnilbym Polskich aktorow w anglojezycznym filmie? :)

 

2) Podaj proszę twoje ulubione filmy.

 

Mechanik, Zielona Mila, Fight Club, Kregoslup Diabla, Gattaca, Blade Runner - to z takich popularnych

 

Powiem natomiast czego nie znosze - mianowicie fabularnych wersji komiksow o superbohaterach!!!

 

 

3) Jak oceniasz perspektywy rozwoju dla polskiego grafika 3D. Czy ta się z tego godnie żyć?

 

Da sie, aczkolwiek w pracujac przy reklamach - lepiej niz przy filmach fabularnych.

 

 

37.Nezumi

Zasmucony rownie zajmujacymi pytaniami jak te o to "czy jedzenie tam dobre" i "czy w stanach wiocha, bo kiedys mi ktos mowil", dorzuce cos w temacie softu...

 

- w jakim stopniu na prawde wykorzystywany jest linuks w duzych studiach - jesli wiesz powiedz czy sa to tylko renderfarmy, czy na prawde korzysta sie z linuksowej Mayi nawet nie spogladajac w strone windowsa (jak przekonuja wielbiciele linuksa) i czy faktycznie smigaja jakies legendarne, poprzerabiane "wewnetrzne distra" gdzie hula wszystko podczas gdy swiat sie meczy z WINE zeby ruszyl starszy Photoshop...

 

Jest Linux wykorzystywany jak najbardziej, Wszystkie wieksze studia pracuja pod linuxem, przy czym czesto grafik ma do dyspozycji tez komputer z windowsem - po to aby np uzywac Zbrusha, albo innych specyficznych dla Microsoftu programow.

 

- W jak duzym stopniu i czy w ogole korzysta sie przy produkcjach filmowych z softu "out of the box" czy tez raczej taka Maya dajmy na to jest oblozona skryptami z kazdej strony (a jesli tak czy bardziej MEL czy bardziej Python?).

 

Maya jest oblozona skryptami, ale to zalezy od studia. Nie programuje, ale chyba ostatnio bardziej Python, wszyscy generalnie jakos uwielbiaja tego Pythona :)

 

-Zbrush wydaje sie byc zadomowiony na dobre w przemysle filmowym. Czy i w jakim stopniu korzystasz z tego softu osobiscie a takze jak bardzo popularny jest w studiach i pod jakim systemem sie go uzywa. Na zbrushcentral rzucily mi sie w oczy prace do produkcji MIST w ktorej zdaje sie rowniez brales udzial.

Zbrush byl bardzo mocno uzywany przy MIST - ja przy tym filmie bylem tzw "Lead animator" - wiec nie zajmowalem sie modelowaniem ani teksturami, ale kolega obok siedzial i rzezbil stworki wlasnie w Zbruszu. (pod windowsem)

 

-Houdini, powtorze pytanie bo zdaje sie nie padla odpowiedz. Jak bardzo jest popularny?

 

Odpowiedzialem wczesniej - tak jest popularny do efektow

 

 

37. sieha

Chciałem się zapytać czy może gdzieś w wielkim świecie wykorzystywane są Maci a jak są to do czego są wykorzystywane, bo w sumie jak ostatnio wkładają do środka procki intela to już bardziej robi się PC niż Mac.

 

Na Makach uzywa sie jeszcze Shake'a czasami - bo po prostu na Maku dziala najnowsza wersja - niestety Apple zabil ten soft, i teraz wszystkie studia zastanawiaja sie co dalej - prawdopodobnie Nuke.

 

Na Maku uzywa sie czesto tez Final Cuta.

 

 

 

38. mrkrzysiek

Witaj Grzegorzu, gratulacje pracy w ILM ( moje marzenie )

 

co do pytań większość już zadane, dużo pytań jest o reżyserie i że dążysz do tego o czym sam mówisz i tak z ciekawości bardziej z żywymi aktorami czy w CG chciał byś zrobić w pełny metraż,

 

Generalnie chcialbym zrobic w zyciu kilka filmow, nie tylko jeden, - a wiec z pewnoscia film z aktorami, ale chetnie i pelnometrazowy film CG. Sek w tym ze pelnometrazowe filmy 3D sa glownie dla dzieci - no a z moim turpizmem i smetkiem w duszy , raczej bym cala sale dzieciaczkow przestraszyl i rozplakal :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

39.Kris_R

 

Szorcik na CGTalku ostro daje czadu! Masz bardzo dużą umiejętność robienia ciekawych ujęć z wszystkiego co Ci wpadnie w ręce Mała kamerka, trochę światła i już można robić kompo do prawie gotowego tła Podobnie jak w Arce użyliście z Marcinem makiet tak i w małym szorciku pokusiłeś się o zdjęcia z okolicy Twego domu. Bardzo fajnie. Szybko, oszczędnie. I rezultaty świetne Inspirujące.

Swoją drogą Tyson Ibele też ostro pojechał! No ale to jakieś złoty talent jest... poza komentarzem

Pytanie brzmi - na ile udaje Ci się namówić osoby, które spotkałeś na swojej drodze, aby brali udział w realizacji Twoich filmów. Przy Arce już całkiem spory zespół się zrobił. Jaki jest kluczowy argument aby zachęcić ludzi do przyłączenia się do projektu? Zawsze kasa, czy czasami też inne rzeczy przeważają?

Pytam z czystej ciekawości i na potrzeby kompletowania zespołu ludzi przy swoich projektach.

 

Podobnie jak ja czasami wspoluczestnicze w projektach kolegow - np przy Fallen Art Tomka Baginskiego - tak i podobnie czasami moi koledzy wspolpracowali przy Arce. Aktualnie tez pracuje nad kilkoma ujeciami dla znajomego tutaj w USA - za darmo, - zbieram sobie material do portfolio w ten sposob.

 

 

 

 

 

 

40. ttaaddeekk

 

"Mam nadzieje ze bedzie to film z aktorami, z duza iloscia efektow. Opowiesc troszke biograficzna, troszke pomieszanie historii ze snem, a raczej jak to u mnie - z koszmarem sennym itd itd."

 

czesto miewasz koszmary, sory za bezposredniosc

Nie, koszmarow czesto na szczescie nie miewam :)

dzieki za odpowiedz, chodzilo mi bardziej o to czy nie prosciej byloby od razu zaczac sie uczyc rezyseri, bo gdy juz bedziesz siedzial na stolku z napisem director wiedza o rigowaniu jest malo przydatna

Pewnie masz racje, ale ja o rezyserii zaczalem myslec powaznie jakies 3 lata temu - a na studia poszedlem w 1991 roku - wtedy chcialem zostac malarzem ;)

 

 

 

 

 

 

41.yoozco

 

hej, witam, podziwiam i gratuluje

 

mam trzy pytania:

 

1. jak wygląda dzień pracy Grzegorza Jonkajtysa.

 

pracuje od 9 do 18stej - z przerwa godzinna na obiad :)

 

2. nawiązując do pierwszego - w jaki sposób organizujesz sobie pracę, chodzi mi o to czy najpierw tworzysz jakies thumbsy, czy tworzysz jakieś główne pozy (keys) - ogólnie chodzi mi o tzw. workflow (pytanie dotyczy animacji, choć w zasadzie nie wiem na czym polega twoja praca, bo stricte animatorem nie jesteś

 

Jesli chodzi o animacje to nie tworze poz w 3D - czasami szkicuje sobie pozy - ale nie animuje na plaskich kluczach blokujac ujecie. Moja praca natomiast bardzo sie rozni od projektu do projektu - czasami glownie animuje - jak przy Labiryncie fauna, albo Mgle - czasami robie efekty - jak w "Zdarzeniu" a czasami zajmuje sie tlami - jak w Sin City np. Dzieki temu jest to nadal ciekawe.

 

3. czy mógłbyś po krótce przybliżyć jak wyglądała Twoja wyprawa na zachód, chodzi mi o kolejność - wysłałeś reela - pojechałeś na interview - jak to było z załatwianiem wizy, itp.

 

Napisalem do Tarona ( od lat guru Lightwave'a i Messiaha) - zaczelismy wymieniac maile - pokazywalem mu swoje prace. Po jakims czasie zachecil mnie do wyslania reela do swojej firmy - Computercafe (tak sie wtedy nazywalo CafeFX) - wyslalem - zostalem zaproszony na interview - nie przestraszyli sie mnie - i dostalem prace. Wize zalatwila fimra - ja musialem zlozyc tylko papiery - dyplom z ASP, tlumaczenia dokumentow tozsamosci, osiagnieca, nagrody itd.

 

 

 

42. mallow

 

Mam jeszcze ostatnie 2 pytania i już obiecuję, że daję spokój hehe

 

1. Wszyscy wiedzą, że Grzesiek Jonkajtys to światowa czołówka CG. Człowiek legenda. I teraz taka sytuacja: siedzisz nad taką Arką 2-3 lata. Potem ludzie oglądają i jakiś gówniarz, co dopiero się zaczyna bawić animacją, pisze Ci, że ładny ten Twój film, ale fabuła nie bardzo Lub odwrotnie. Ktoś inny zaczyna Ci wytykać jakieś błędy techniczne, marudzić, że coś np. w samej animacji nie zagrało. Rusza Cię to? Czy po tylu latach nabrałeś dystansu do swoich prac? Pytam, bo sam mam często zbyt osobisty stosunek do tego co robię. Jak jest u Ciebie?

 

Oczywisice ze rusza. W koncu nie robie filmow wylacznie dla siebie :)

Ale to dobre pytanie, bo widzisz - kto dluzej pracuje w tym fachu, wie ze wszystko rozbija sie o czas i o umiejetnosc decyzji. W pewnym momencie aby skonczyc w okreslonym terminie projekt trzeba podjac decyzje - nad tym ujeciem juz nie bede wiecej pracowac - tak zostanie. I tyle. To nie znaczy ze ja nie widze bledow technicznych oczywiscie.

Pol roku po naswietleniu Arki na 35 mm, znalazlem takiego technicznego babola, ze sie za glowe zlapalem.:)

 

Jesli chodzi o tresc - no to juz jest bardzo indywidualna sprawa - jestem spokojny o to ze nie jest Arka jakims potwornym gniotem jesli chodzi o sama historie bo pewnie nie zdobylaby tylu nagrod albo nominacji np w Cannes, gdzie raczej tresc sie ciutke liczy jeszcze chyba. A ze komus nie odpowiada taka historyjka - no to jego prawo :)

 

 

2. Ja do 3D i animacji używam Blendera. Czy w dużych firmach w ogóle wiedzą co to jest? Wiadomo, Maya to standard. Ale chodzi mi o to, czy trzeba pracować w Mayce, czy po prostu trzeba robić fajne rzeczy i nie jest do końca ważne w czym?

 

Jest wazne w czym robisz - bo twoja praca musi przejsc z rak do rok w ciagu produkcyjnym. Albo jesli zachorujesz, albo cie przesadza do innego projektu - ktos inny musi potrafic dokonczyc co zaczales. Dlatego studia decyduja na poczatku projektu - robimy to i to w tym i w tym oprogramowaniu, i nie czesto od tego odstepuja.

 

 

 

 

43.siurek

 

Twoja ulubiona ksiazka? Ksiazki? Czytasz jeszcze polskie pozycje czy juz tylko anglojezyczna literature?

 

Slucham audiobookow po angielsku - znakomicie podciagaja jezyk - aktualnie "Neverwhere" Neila Gaimana

 

 

44. happy-angel

 

Czesc

 

1) Czy poswiecajac tyle czasu na prace w swoim zawodzie pozostaje chwila na zycie prywatne (mam na mysli jakies zalozenie rodziny, dzieci, zona, przyjaciele, hobby ktore niema nic wspolnego z twoim zawodem)?

 

A i owszem, tak jak pisalem wychodze z pracy o 18stej, i weekendy mam wolne, wiec troche czasu jest.

 

2) Jak sie ma twoj zwrok po takim starzu? Dbasz o niego w jakis szczegolny sposob?

 

Zdecydowanie poprawily sie warunki pracy po zakupie monitorow LCD, Niestety w niektorych studiach ciagle sa CRTki, no i to daje znac po paru godzinach intensywnego wgapiania sie w ekran.

 

PS: Dzieki za to ze cytujesz pytania na ktore odpawiadasz bo bez tego czytanie QA to jest masakra

 

Tez tak sobie pomyslalem :)

 

 

45.matizlob

 

Witam, na początku baaardzo gratuluję osiągnięć, wytrwałości i talentu

mam 2 pytania,

 

1)pierwsze dotyczy języka, w jakim stopniu opanowałeś języki nieojczyste, czy jest to dużą barierą czy da się bez tego obejść?

 

Mialem spora znajomosc angielskiego wyjezdzajac - tzn towarzysko nie brylowalem , ale z komunikacja dotyczaca pracy i zadan przy projekcie nie mialem najmniejszego probelmu.

Umiejetnosc luznej konwersacji przyszla z czasem i osluchaniem - a BAARDZO pomogly wyzej wpsomniane ksiazki na CD - pierwsza ksiazka byla DIUNA - potwornie trudna dla mnie jezykowo, sluchalem jej kilka razy, ale po niej, ogromnie poprawil mi sie angielski. Serio, bardzo polecam audiobooki jako pomoc w nauce jezyka.

 

2)I jak sądzisz, co jest najtrudniejsze i jednocześnie najważniejsze w tym fachu, nieprzeciętna umiejętność obsługi oprogramowania czy bardziej zmysł danej osoby, czy zmiana oprogramowania jest dużą przeszkodą jeśli ktoś całe życie pracował na np. 3dsmaxie a musi nagle przejść na Maye bądź Lightwave? z góry dziękuję za odpowiedzi

 

Zdecydowanie zmysl, wrazliwosc artystyczna i podstawowa wiedza dotyczaca kompozycji, koloru, ruchu, fotografii, i calego jezyka filmowego. Pozniej przychodzi znajomosc fucnkcji w oprogramowaniu 3D - i to jest naprawde uniwersalne. Bo we wszystkich programach mamy jakies tam subd surfaces, wszedzie ustalamy te same wlasciwosci shaderow - diffuse, bump spec etc etc. Musimy brac pod uwage warstwy do kompozycji, maski, passy, swiatla we wszystkich programach sa podobne - spot, area, omni czy point.

Dla mnie przejscie z jednego oprogramowania na inne nie stanowi probelmu - bo wiem o co pytac i czego potrzebuje. Musze zapamietac tylko nowe skroty klawiaturowe, albo gdzie co jest pod ktorym menu. Ale wszedzie szukam tego samego aby osiagnac efekt ktory mnie interesuje.

 

 

 

46. breja

 

Gratuluję wytrwałości w ciężkiej pracy.

 

Takie oto pytania ode mnie:

1. Jak wygląda wolność twórcza przy projektach, którymi się zajmujesz? Czy masz bardzo dużo swobodę, w sensie, szefowie mówią: a to jest Grzesiu, on jest super zdolniacha, jemu dajemy wolną rękę, niech robi swoje, bankowo będzie świetne, ewentualnie zrobimy jakieś malutkie poprawki. Czy może mówią: masz zrobić tak i tak, tu będzie to i to?

 

To zalezy od projektu, i od studia filmowego czy od rezysera ktory projekt zleca.

czasami dostajemy gotowe skany makiet stworkow, czasami sami musimy zaprojektowac dana psotac do filmu.

Bywa i tak i tak jak napisales.

 

2. Masz jakieś gratisy, bonusy od firmy, możesz sobie załatwić darmową wycieczkę na plan zdjęciowy?

 

Wycieczki nia plan zdjeciowy raczej nie moge sobie zalatwic - i tez jakbym mogl to za nic w swiecie nie pojechalbym - plan zdjeciowy to potwornie nudne dlugie godziny - jesli nie jestes rezyserem filmu.

 

Bonusy bywaja, po zakonczeniu projektu, na koniec roku itd - finansowe glownie, czasmi jakies kupony na zakup np nowej Playstation. :)

 

3. Jaki efekt w jakim filmie Cię najbardziej pozamiatał? Taki, że sobie pomyślałeś: o kucza! takie coś! to nawet ja nie wiem, jak zrobić?

 

Chyba te tla i srodowiska w Sin City. Nigdy wczesnije nie robilem drzew, ziemi i trawy na wietrze :)

 

4. Czy lubisz oglądać efekty w jakiś filmach po parę razy? Dla samej przyjemności podziwiania lub wnikliwej analizy?

 

Tak, zdecydowanie tak, ogladam filmy z efektami wiele razy, nawet te ktorych fabuly nie znosze. - wizulanie np fascynuje mnie film Event Horizon, choc nie podoba mi sie fabula, szczegolnie koncowka. Wizualnie jest jednak swietny. Podobnie sequele Matrixa.

 

 

47. sieha

 

ja mam jeszcze jedno pytanie odnośnie makiet w arce - z jakiego materiału były wykonane i czy długo trwała budowa tych makiet

 

Makiety byly wykonane z wielu materialow - np z czesci plastikowych czolgow do sklejania, albo ze slomek do picia drinkow - wszystkie rury - to wlasnie slomki. :) Duza makieta wielkiega hallu w Arcie powstawala okolo 9 miesiecy. Ale to dlatego ze placilem marnie, i kolega robil to od czasu do czasu w co niektore weekendy.

 

 

 

 

50. Nemrod

 

To ja dorzuce jeszcze swoje pytanko, mam nadzieje ze sie zalapie

Otoz - pisales ze jestes na stanowisku "Senior artist". Jaki jest dokladnie zakres twoich obowiazkow? Wiem, ze dajesz sobei rade w wielu aspektach, od modelu, przez rigi czy tekstury do animacji postaci. Ale czego oczekuja od ciebie w firmie? Dostajesz jakies cale ujecie i "oddaj gotowe" czy dostajesz tylko jakas czesc (animacja, model czy chocby compo?) ale z roznych dziedzin? Nasluchalem sie o dosc mocnej specjalizacji w duzych studiach i w takiej sytuacji ciezko mi okreslic co robi senior artist (nie chodzi tylko o ILM, ale o CafeFX tez)

 

Jesli chodzi o specjalizacje, to napewno im wieksze studio tym wieksza specjalizacja. W cafefx przez ostatnie 5 lat robilem chyba wszystko oprocz finalnych kompozycji (nigdy nie chcialem sie tym zajmowac - bo to ostatni etap produkcji i zasze, ale to zawsze trzeba odsiadywac nocki i robic nadgodziny )

W ILM jestem od miesiaca - i w tej chwili zajmuje sie teksturami. To wszystko zalezy od konkretnego projektu, od zapotrzebowania produkcji. Podczas mojego interview o prace, byla mowa o roznych funkcjach - od tekstur po animacje - w zaleznosci filmu i organizacji pracy przy danym projekcie

 

 

51.Czaki

 

Witam

Na początku Gratulacje dotychczasowych Osiągnięć, Wyraz Szacunku dla Umiejętności i Powodzenia dla dalszych Projektów.

Cieszę się, że zgodziłeś się odpowiadać na pytania takiej bandy nie okrzesanych oszołomów (bez urazy wszyscy )

 

Ja chciałem zadać pytanie, które już kiedyś podajrze zadałem takze Tomkowi Bagińskiemu tu w Q/A. Czy masz juz jakieś plany, pomysły na dalszą przyszłość...Masz zamiar poświęcić zycie dla tego co robisz czy może odejdziesz na jakąś emeryture? A może spędzisz czas szkoląc dalsze pokolenia?

 

O emeryturze jeszcze nie mysle - i mysle ze to nie nastapi nigdy - mam zamiar poswiecic sie temu co robie i kocham. Jakies propozycje szkolenia tutaj wlasnie dostalem, i mysle ze chetnie z tego skorzystam ;)

 

Drugie czego jestem ciekaw to jakie znaczenie miało dla ciebie ASP w procesie nauki CG? Czy CG uczyłeś sie sam metodą prób i błędów czy moze kozystałeś z jakis źródeł? Może miałeś jakiegos nauczyciela bądź mentora

 

ASP niczego jesli chodzi o CG mnie nie nauczylo, bo kiedy studiowalem to nie bylo nawet zadnego oprogramowania do 3D w pracowni komputerowej. Tylko Quark, Illustrator i Photoshop. ASP nauczylo mnie wielu rzeczy z innych dziedzin (grafiki, malarstwa, czy fotografii), ktore wg mnie sa o wiele istotniejsze w kazdej pracy ktora ma zwiazek z obrazem.

 

 

 

 

52. Kefas

 

Cześć

Po pierwsze gratuluje osiągnięć, talentu, wytrwałości i odwagi.

 

Chciałem się zapytać jak ciężko pracowałeś by dotrzeć tam gdzie jesteś, jak wyglądała kwestia promocji własnej osoby i czy były momenty zwątpienia podczas tej drogi.

 

Jestem beznadziejny jesli chodzi o wlasna promocje. Zwatpien jednak raczej wielkich nie bylo :)

Po prostu trzeba robic swoje z wytrwaloscia i uporem, nie bac sie podejmowac decyzji, i nie zalowac juz podjetych - uczyc sie na bledach i isc sobie powolutku dalej :)

 

Interesuje mnie także jak sobie radzisz z zachowaniem równowagi pomiędzy twoją pasją, a życiem prywatnym, dbaniem o kondycje itp.

 

Jesli chodzi o te rownowage to wlasnie sobie niestety rady nie daje - co bywa powodem klotni w domu ;)

A jesli chodzi o kondycje - to w Ameryce wszedzie na kazdym rogu sa rozne fitness center - i praktycznie codziennie z nich korzystam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obsługi programów jak już wiemy można się nauczyć samemu. A co jeśli chodzi o tą ważniejszą część naszych zdolności "podstawowa wiedza dotyczaca kompozycji, koloru, ruchu, fotografii, i calego jezyka filmowego."? Jak się tego nauczy jeśli nie uczęszczało się na specjalistyczną uczelnię. Możesz polecić jakieś książki, strony internetowe, fora?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź.

 

Ciekawi mnie bardzo jak wygląda zbieranie ekipy do takiej animacji jak Arka. Czy po prostu rzuca się hasło "robimy animacje" do kumpli, których się zna i ma się do nich zaufanie, czy także proponuje współprace ludziom z zewnątrz, których prace w jakiś sposób zwróciły twoją uwagę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzieki za odpowiedzi. Pytan mam tyle ze nie wiem jak je wyselekcjonowac zeby Cie nie zameczyc. Taka lajtowa porcja:

 

-W jednej z odpowiedzi mowisz o "pozal sie Boze Lightwave" przy czym pominawszy prace nad SinCity (gdzie pewnie byl narzucony) uzyles go we wlasnym Legacy. Pytanie zatem takie - wedlug Ciebie jakie sa mocne strony LW (bo w koncu sam go uzyles w shorcie, wiec pewnie cos tam ma dobrego :D) a w czym niedomaga (zgaduje ze rig i animacja postaci ale...).

 

- Wedlug Ciebie jaka jest najlepsza droga do przedstawienia realistycznej roslinnosci w 3D. Zabawa z Maya Paint Effects? Programiki generujace modele roslinnosci? Reczne dlubanie? A moze jakies zabawy z Houdinim?

Jak to wygladalo w przypadku prac nad SinCity i lightwave'a?

 

-pytanie, ktore moze rozwiac watpliwosci przy wszelkich flame'ach :D Widziales kiedykolwiek GIMPa przy produkcji filmowej?

 

Na razie tyle ale jak da rade to kolejne pytania czekaja ;)

Dzieki raz jeszcze za... caloksztalt :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

53. farelek

Obsługi programów jak już wiemy można się nauczyć samemu. A co jeśli chodzi o tą ważniejszą część naszych zdolności "podstawowa wiedza dotyczaca kompozycji, koloru, ruchu, fotografii, i calego jezyka filmowego."? Jak się tego nauczy jeśli nie uczęszczało się na specjalistyczną uczelnię. Możesz polecić jakieś książki, strony internetowe, fora?

 

No nie bardzo wiem, bo studiowalem ;) A na uczelnie szczegolnie w Polsce warto chodzic, bo jest tania. Zrozumialem to dopiero tutaj, gdzie przyzwoita szkola artystyczna, to jakies kosmiczne koszty ponad stu tysiecy dolarow. conceptart.org zawsze wart jest odwiedzania :)

 

54.kefas

Dzięki za odpowiedź.

 

Ciekawi mnie bardzo jak wygląda zbieranie ekipy do takiej animacji jak Arka. Czy po prostu rzuca się hasło "robimy animacje" do kumpli, których się zna i ma się do nich zaufanie, czy także proponuje współprace ludziom z zewnątrz, których prace w jakiś sposób zwróciły twoją uwagę?

Proponuje znajomym, albo Iwmar proponuje swoim znajomym :)

 

 

55.nezumi

Wielkie dzieki za odpowiedzi. Pytan mam tyle ze nie wiem jak je wyselekcjonowac zeby Cie nie zameczyc. Taka lajtowa porcja:

 

-W jednej z odpowiedzi mowisz o "pozal sie Boze Lightwave" przy czym pominawszy prace nad SinCity (gdzie pewnie byl narzucony) uzyles go we wlasnym Legacy. Pytanie zatem takie - wedlug Ciebie jakie sa mocne strony LW (bo w koncu sam go uzyles w shorcie, wiec pewnie cos tam ma dobrego ) a w czym niedomaga (zgaduje ze rig i animacja postaci ale...).

Uwielbiam renderer Lightwave'a, a szczegolnie Fprime. LW uzywam tylko i wylacznie do oswietlenia i renderingu. Modeluje, riguje i animuje w XSI. (jesli chodzi o moje prywatne projekty)

Arka byla w 99% renderowana wlasnie w Fprime.Jest to chyba najszybszy raytracer na Ziemi :)

 

- Wedlug Ciebie jaka jest najlepsza droga do przedstawienia realistycznej roslinnosci w 3D. Zabawa z Maya Paint Effects? Programiki generujace modele roslinnosci? Reczne dlubanie? A moze jakies zabawy z Houdinim?

Jak to wygladalo w przypadku prac nad SinCity i lightwave'a?

 

W przypadku SIn City uzywalismy bardzo mocno pluginow Pawla Olasa. Okazaly sie rewelacyjne do roslinnosci i drzew. W wielu ujeciach, szczegolnie dalszych planach - do trawy uzyty byl sasquatch.

W maji, nie mam kompletnie doswiadczenia z paint effects, ale wiem ze to cudo jest :)

Ostatnio , przy ostatnim projekcie w ktorym mi dane bylo oczestniczyc w Cafefx, do roslinnosci uzywalismy Vue.

 

-pytanie, ktore moze rozwiac watpliwosci przy wszelkich flame'ach Widziales kiedykolwiek GIMPa przy produkcji filmowej?

 

Nie widzialem :)

 

 

56.tomek kosiorek

A ja tylko chciałem Ci życzyć abyś osiągnął cel (nawet jeśli się zmieni za parę lat) i samospełnienia. No i mniej kłótni z powodów zawodowych

Pytań nie mam. Gratuluję!

 

Dziekuje Serdecznie i pozdrawiam ;)

Edytowane przez grzesiekj
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hej,

ja jeszcze mam jedno pytanko, czy widziales Kaena: La prophet (kaena, the prophecy), bodajze najdrozsza europejska animacje dlugometrazowa? co o niej sadzisz? od strony technicznej i fabularnej? chcialbys pracowac przy czyms takim?

mi osobiscie sie bardzo podobalo, i technicznie i fabularnie, i styl naprawde fajny, takie zupelnie inne niz wiekszosc dlugich metrazy 3d amerykanskich. obok ff: ac, i ff: sw jedna z moich ulubionych klasycznych 3d animacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy Sin City , mialem okazje poznac animation supervisora Kaeny :)

Tak znam ten film, ale niestety czas nie byl dla niego laskawy. Technicznie jednak bardzo sie zestarzal. Jesli chodzi o fabule to nawet mi sie podobala, kupilem DVD i ogladalem kilka razy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy Sin City , mialem okazje poznac animation supervisora Kaeny :)

 

:)

 

Tak znam ten film, ale niestety czas nie byl dla niego laskawy. Technicznie jednak bardzo sie zestarzal. Jesli chodzi o fabule to nawet mi sie podobala, kupilem DVD i ogladalem kilka razy.

 

to fakt, ze nie jest juz "swiezy", ale moje oko nadal cieszy :)

 

obejrzalem Twoj short z cg talku (naprawde dobry, zycze wygranej, masz duze szanse imho), widzialem tez trailer arki juz dosc dawno, zastanawia mnie, czemu nie robisz wszystkiego w CG? W filmach fabularnych laczenie roznych technik nie podlega dyskusji, jednak przy shorcie troche mnie to zastanawia skad pomysl na to laczenie technik? latwiej, szybciej? lepsze efekty koncowe? czy w ramach praktyki i przygotowywania sie do swojego duzego filmu o ktorym pisales wczesniej, w ktorym beda aktorzy i duzo cg? :) czy jeszcze cos innego? :)

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

obejrzalem Twoj short z cg talku (naprawde dobry, zycze wygranej, masz duze szanse imho), widzialem tez trailer arki juz dosc dawno, zastanawia mnie, czemu nie robisz wszystkiego w CG? W filmach fabularnych laczenie roznych technik nie podlega dyskusji, jednak przy shorcie troche mnie to zastanawia skad pomysl na to laczenie technik? latwiej, szybciej? lepsze efekty koncowe? czy w ramach praktyki i przygotowywania sie do swojego duzego filmu o ktorym pisales wczesniej, w ktorym beda aktorzy i duzo cg? :) czy jeszcze cos innego? :)

 

Po prostu nie specjalnie lubie dlubac wszystkiego w CG. Uwazam ze prawdziwe rzeczy - makiety, scenografia swiatlo, detal - wszyskto to wyglada lepiej niz komputerowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początek gratuluję osiągnięć!

Widziałem challenge na CGtalk o tych obcych... pomyślałem, że fajna sprawa, potem zobaczyłem, że wystartowałeś i pomyślałem sobie odrazu... no to pozamiatał konkurencje :D

 

Pytanie mam następujące:

Pisałeś, że jeżeli chodzi o efekty to Houdini oraz, że Maya to również jakiś standard, jak więc się do tego ma Thinking Particles firmy Cebas, to przecież pod 3D max, poza tym na stronie Cebas chwalą się, że używano tego przy np. Die Hard 4. Jak to wygląda w rzeczywistości? Czy umiejętność posługiwania się tym narzędziem w ogóle się liczy w dużych produkcjach/studiach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Grzegorzu.

Twoje prace zawsze mnie inspirowały.

 

Aktualnie tez pracuje nad kilkoma ujeciami dla znajomego tutaj w USA - za darmo, - zbieram sobie material do portfolio w ten sposob.

 

Czy możesz powiedzieć nam cos wiecej o tym projekcie? kiedy bedzie mozna go zobaczyć?

 

Mam też pytanie co do Twego nowego szorcika na CGtalk:

Dlaczego temu ufokowi tak bezwładnie powiewaja uszy jak w stanie niważkości?

 

i z innej beczki: Znasz Agnieszkę Chylińska?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj dżesiu,

 

szczere gratulacje za upór i determinacje... i realizacje marzeń !.

Nigdy w to nie wątpiłem że trafisz do ILM. Zbyt często to powtarzałeś ;)

 

czesc Mario :) kope lat. No troszke mi to zajelo czasu :)

 

Loopik

Pytanie mam następujące:

Pisałeś, że jeżeli chodzi o efekty to Houdini oraz, że Maya to również jakiś standard, jak więc się do tego ma Thinking Particles firmy Cebas, to przecież pod 3D max, poza tym na stronie Cebas chwalą się, że używano tego przy np. Die Hard 4. Jak to wygląda w rzeczywistości? Czy umiejętność posługiwania się tym narzędziem w ogóle się liczy w dużych produkcjach/studiach?

 

Houdini, Maya i MAX (w tym thinking particles) sa uzywane przy produkcjach filmowych, warto partikle poznac :)

 

Kefas:

Skoro chcesz powoli przechodzić w stronę reżyserii i filmu fabularnego to czy planujesz jakieś shorty z aktorami?

 

Tak, mam juz nawet gotowy animatik,i pare innych pomyslow na aktorskie szorty.

 

Ziolo

Czy możesz powiedzieć nam cos wiecej o tym projekcie? kiedy bedzie mozna go zobaczyć?

 

To zalezy od znajomego, czy bedzie chcial go wystawic online, ale to raczej jest test do wiekszego projektu, wiec nie sadze ze to wystawi poki co.

 

Mam też pytanie co do Twego nowego szorcika na CGtalk:

Dlaczego temu ufokowi tak bezwładnie powiewaja uszy jak w stanie niważkości?

 

ot stylistyczny zabieg - w koncu to UFOK i jego niektore czesci nie podlegaja grawitacji :) tak se wymyslilem.

 

i z innej beczki: Znasz Agnieszkę Chylińska?

 

Nie znam osobicie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesc, oczywiscie gratuluje wszystkiego i zycze jeszcze wiecej w przyszlosci...

 

Jestes bardzo wszechstronnym gosciem: modelujesz, teksturujesz, animujesz, potrafisz zrobic efekty, znasz czasteczki itp, itd, uzywasz wymiennie kilku programow do 3d i pewnie nie tylko. Z drugiej strony widzi sie i slyszy tyle o specjalizacji, jest duzo pracy dla bardzo wyspecjalizwanych ludzi, widac tez gosci ktorzy sa przede wszystkim a przyklad modellerami czy zajmuja sie symulacjami. Jak Ty to widzisz? lepiej sie specjalizowac, czy uczyc wszystkiego? Jak duzo jest takich ludzi-szwajcarskich-scyzorykow od wszystkiego a jak duzo specjalistow w waskiej dziedzinie, no i jakie jest zapotrzebowanie na rynku/rynkach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej Grzesiek a teraz pytanie z zupełnie innej beczki.. Napisz jak wygląda w stanach sytuacja Maca ale w zastosowaniach zupełnie domowych (maile, filmy, internet, laptopy) jak wybierają koledzy i koleżanki z firmy, Ty, czy twoi znajomi, którzy z "kompami na poważnie" nie mają wiele wspólnego?

(nie gratuluje bo co będę się powtarzał i tłukł o sprawach oczywistych)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej Grzesiu ;)

 

Ja zauwazylem z jaka lekkoscia tworzysz kolejne filmiki, z jaka - przynajmniej pozorna - latwoscia tworzysz swoje przekonujace rendery.

 

Moze to zbyt duza prosba, ale moze jestes w stanie podzielic sie jakims tipsem, ktory poznales podczas swojej pracy, a ktory potrafi naprawde poprawic efekt? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czołem Grzesiek!

Tak Reanimator mnie natchnął myślą:

jakie masz sposoby motywacji? Siadasz i przechodzisz przez te pierwsze pół godziny pracy kiedy się zupełnie nic nie chce a potem już leci praca z górki czy po prostu siadasz i robisz?

 

Czy możesz myślisz "będę najlepszym gościem na świecie" i samo wychodzi? Jak to jest?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ttaaddeekk

ufok troche przypomina kukielki z teledyskow toola, nawet w paraboli koles mial tez takie czulkinie podlegajace grawiacji

animacja swietna btw

 

Owszem, cos w tym jest, zreszta zawsze bylem fanem tych teledyskow :)

 

 

 

chalek

Czesc, oczywiscie gratuluje wszystkiego i zycze jeszcze wiecej w przyszlosci...

 

Jestes bardzo wszechstronnym gosciem: modelujesz, teksturujesz, animujesz, potrafisz zrobic efekty, znasz czasteczki itp, itd, uzywasz wymiennie kilku programow do 3d i pewnie nie tylko. Z drugiej strony widzi sie i slyszy tyle o specjalizacji, jest duzo pracy dla bardzo wyspecjalizwanych ludzi, widac tez gosci ktorzy sa przede wszystkim a przyklad modellerami czy zajmuja sie symulacjami. Jak Ty to widzisz? lepiej sie specjalizowac, czy uczyc wszystkiego? Jak duzo jest takich ludzi-szwajcarskich-scyzorykow od wszystkiego a jak duzo specjalistow w waskiej dziedzinie, no i jakie jest zapotrzebowanie na rynku/rynkach?

Zapotrzebowanie zalezy od wilekosci firmy.

Im firma wieksza tym wezsza specjalizacja. Ale tez z drugiej strony, mile widziane sa przynajmniej dwie dziedziny w ktorych pracownik jest dobry - np modelowanie i teksturowanie, albo teksturowanie i oswietlenie, itd itd.

Generalnie firmy szukaja ludzi z jakims szerszym pojeciem o calej produkcji, niezlaeznie czy potrzbeuja specjalisty czy tzw generalisty :)

 

kulki

Hej Grzesiek a teraz pytanie z zupełnie innej beczki.. Napisz jak wygląda w stanach sytuacja Maca ale w zastosowaniach zupełnie domowych (maile, filmy, internet, laptopy) jak wybierają koledzy i koleżanki z firmy, Ty, czy twoi znajomi, którzy z "kompami na poważnie" nie mają wiele wspólnego?

(nie gratuluje bo co będę się powtarzał i tłukł o sprawach oczywistych)

Wielu znajomych tutaj ma laptopy Makowe. Generalnie oprocz designu (do ktorego Mac jest uzywany od lat) ludzie coraz czesciej kupuja powerbooki. Wiele osob instaluje na nich tez windowsa (poprzez bootcamp)

 

Peter

Ave!

 

Mantis ja pytanie leciutkie - widziałeś/pracowałeś już na sofcie własnego autorstwa ILMu?

Jakiej Maya używacie - która wersja ? (taka lekka ciekawość )

 

Wlasnie na takim sofcie pracuje. A Majka smiga od wersji 7 po 2008 sp2.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzieki za odpowiedz...to moze kolejne pytanka :)

co sadzisz o tabletach typu cintiq? oraz o gadzetach typu space navigator?

a i jeszcze jedno, na jakim sprzecie powstala animacja z cgtalku, czyli pytanie o domowy komputer :)

pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakos przyzwyczajony jestem do zwyklego tabletu. a space navigator - nawet nie wiem co to jest :)

Jesli chodzi o domowy sprzet to mam laptopa (dell inspiron E1705) i stacjonarny HP xw4600 , oba z 2 g ramu. Szybki sprzet, ale zadne tam ostatnie wynalazki, stare dobre 32 bitowe XPki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Reanimator

Hej Grzesiu ;)

 

Ja zauwazylem z jaka lekkoscia tworzysz kolejne filmiki, z jaka - przynajmniej pozorna - latwoscia tworzysz swoje przekonujace rendery.

 

Moze to zbyt duza prosba, ale moze jestes w stanie podzielic sie jakims tipsem, ktory poznales podczas swojej pracy, a ktory potrafi naprawde poprawic efekt? :)

 

Trudno tak w kilku slowach powiedziec ;)

uzywam tradycyjnych trikow, - jesli moge staram sie wlaczac Ambient Occlusion, SSS, staram sie tez ustawiac ujecia pod takim katem wzgledem swiatla, aby maksymalnie wykorzystac tzw Backlight - to zawsze poprawia efekt. Uzywam sporo trikow w kompozycji, m in zawsze nawet malenki DOF, oraz jakies przeswietlenia na obrazie, cos w rodzaju flar, ale bez artefaktow obiektywu, po prostu roznicuje jasnosc obrazu w niektorych rejonach, animuje to, pozniej dodaje ziarneko, itd itd. Generalnie moje gole rendery wygladaja kompletnie inaczej niz finalny obrazek, ktroy zawsze mocno mecze w kompozycji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam i gratuluję CG sukcesów.

Mam pytanie: jeśli chodzi o 3d to posługuję się głównie LW. Interesuje mnie głównie tworzenie i animacja postaci. Animacji postaci uczyłem się z książki Timothy Albee oraz od samego autora i może już nie jestem taki ostatni. Jedak jak oglądam reele ludzi od riggingu w majce to kusi mnie coraz bardziej aby się przesiąść.

1. Napisałeś że większość żeczy robisz w XSI a finał odbywa się w LW. Czy masz jakiś patent na przechodzenie z plików innego oprogramowania do LWS?

 

2. Czy faktycznie łatwiej i szybciej się rigguje i animuje w majce niż w LW (np tworzenie map wag to moja zmora)?

 

3. Jak byś zaczął naukę mayki, aby poszło szybko i efektywnie

 

4. Mam w głowie short o animowanym Mistrzu KARATE. Jakbyś go zrobił odrazu w ubraniu (KIMONO), czy golasa dynamicsach - softFX?

 

5. Czy dużo w pracy używasz Zbrusha i jeśli tak to w jakich przypadkach?

 

Dzięki pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Viater

 

Witam i gratuluję CG sukcesów.

Mam pytanie: jeśli chodzi o 3d to posługuję się głównie LW. Interesuje mnie głównie tworzenie i animacja postaci. Animacji postaci uczyłem się z książki Timothy Albee oraz od samego autora i może już nie jestem taki ostatni. Jedak jak oglądam reele ludzi od riggingu w majce to kusi mnie coraz bardziej aby się przesiąść.

1. Napisałeś że większość żeczy robisz w XSI a finał odbywa się w LW. Czy masz jakiś patent na przechodzenie z plików innego oprogramowania do LWS?

 

XSI zapisuje i czyta format LWO i LWS. nie potrzeba do tego zadnych pluginow.

 

2. Czy faktycznie łatwiej i szybciej się rigguje i animuje w majce niż w LW (np tworzenie map wag to moja zmora)?

 

Latwiej i szybciej w XSI niz w Maji. Jesli nie interesuje Cie MEL albo Python, to polecam XSI - ma na poczatek proste, w miare dobre predefiniowane rigi. Jesli chcesz sobie pisac rigi w skryptach, takie ktore mozna skalowac, uzywac do roznych postaci, zmieniac dowolna czesc rigu (np dodawac automatycznie odnoza itd - to Maya.

Malowanie wag w Maji to zmora!!!!! kazdy zatwardzialy Majowiec Ci to powie. Ale Majka to standard i warto znac, jesli nie skrypty, to przynajmniej podstawy.

 

3. Jak byś zaczął naukę mayki, aby poszło szybko i efektywnie

Digital tutors bym sobie zciagnal - maja bardzo fajne proste tutoriale

 

4. Mam w głowie short o animowanym Mistrzu KARATE. Jakbyś go zrobił odrazu w ubraniu (KIMONO), czy golasa dynamicsach - softFX?

 

W kimono - a potem symulowalbym tylko niektore, najbardziej powiewajace czesci ubranka

 

5. Czy dużo w pracy używasz Zbrusha i jeśli tak to w jakich przypadkach?

 

W pracy nie uzywam, w domu - jesli musze :)

Edytowane przez grzesiekj
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hey,

 

ja jeszcze takie techniczne-ciekawskie pytania apropos softu ILMowego..

 

Pisales, ze duze studia uzywaja Houdego a czy ma to miejsce tez w ILMie? bo jakos nigdzie w zadnym artykule do tej pory nie bylo wzmianki o tym ze posiadaja, no ale moze sie po prostu nie chwala. Nurtuje mnie to, bo tak sobie myslalem ze tam maja bardzo silny pion R&D i pewnie juz tak rozbudowali swoje inhouse'owe softy takie jak Zeno, ze juz taki Houdini jest im zbedny. No i wlasnie jak wyglada owy Zeno w sensie jak bardzo jest zaawansowany np. jesli chodzi o wymiane danych w typowym pipeline'ie Maya-PRman-Shake(nuke?)... o ile mozesz zdradzic cokolwiek ;)

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gith,

 

No wlasnie w tym sek, ze nie moge nic na ten temat opowiadac.

A jesli chodzi o Hudego, no to pewnie nie uzywaja, jak slusznie zauwazyles:)

Ale ja nie siedze w dziale efektow, wiec do konca nie wiem.

 

Ale w bardzo wielu innych studiach uzywaja. i maxa i thinking particles, i fume'a i combustion.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kilka szybkich pytan jeszcze, zebys nam nie ostygl ;)

 

- Przygladam sie od jakiegos czasu bardzo dynamicznemu rozwojowi Blendera i zastanawiam sie co o nim myslisz - probowales, testowales? Nie chodzi mi o to czy juz zaraz wyprze komercyjne softy ;), ale po prostu jak go oceniasz.

 

-w temacie open source - te linuksy smigajace w studiach sa rowniez jakos gleboko modyfikowane czy tez zadowalaja sie wsparciem technicznym takigo dajmy na to RedHata? Nie pytam o pewnie tajne szczegoly tylko o sam fakt - modyfikuja czy out of the box?

 

I nieco bardziej technicznie:

 

- w twoim przypadku tekstury malowane czy raczej ze zdjec? A moze troche tego troche tego?

 

- Do UValek uzywasz tego co wbudowane w XSI czy moze jakis roadkill..?

 

- do szalu mnie doprowadza proba okielznania tematu miesni i skory w XSI. Jak to wyglada - jest cos do symulacji miesni pod XSI czy raczej czekac na Moondusta lub szukac bardziej w kierunku Maya/Houdini? Niegdysiejszy plugin wcielony teraz do Mayi sprawuje sie znakomicie - slyszales o czyms podobnym pod XSI?

 

Zwyczajowe WIELKIE DZIEKI za odpowiedzi - sporo mi pomogles tym Q&A ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności