Posted November 2, 201113 yr Postanowiłem w końcu założyć jakiś wątek w WIPie który zmotywuje mnie do pracy i przy okazji pomoże nauczyć się przeróżnych dziwnych rzeczy. W ramach odpoczynku od cukierkowatych archwizek zajmę się zbudowaniem brudnego, średniowiecznego wiatraka. Inspiracją stał się śliczny wiatraczek który mignął mi ostatnio w Van Helsingu, tutaj akurat palony przez tłum rozwścieczonych wieśniaków: Z samym wiatrakiem mam nadzieję jeszcze jakoś sobie poradzić bez kompromitacji, ale zrobienie jakiegoś ciekawego otoczenia będzie sporym wyzwaniem - do dziś umiem robić tylko ładne, równo przystrzyżone trawniki przed domkami jednorodzinnymi :) Na początek szybki model dla ustalenia ogólnych proporcji, potem trzeba będzie zrobić sobie małą bibliotekę drewnianych elementów i zacząć mozolny proces budowania :)
November 3, 201113 yr No zapowiada się ciekawie, czekam na dalsze etapy. Masz jakieś referencje/ zdjęcia do tego czy tylko ten obrazek?
November 4, 201113 yr Author Dzięki za zainteresowanie :) Co do referencji to ten wiatrak na tyle mi się spodobał że nie szukam specjalnie żadnych innych zdjęć itp, mam jeszcze takie ujęcia "detalu". Więcej mi nie trzeba, czego nie widzę to sobie najwyżej zmyślę. Będę pewnie chciał porozrzucać dokoła trochę śmiecia, jakieś deski, beczki, worki itp, wszystko w klimacie porzuconego i opuszczonego miejsca. Jako inspirację muszę też wspomnieć TEN wątek, gutekfiutek pokazał bardzo fajne domki które zaczęły zaprzątać mi głowę odkąd je zobaczyłem. Przypomniały mi się czasy gdy grałem w papierowego Warhammera, nostalgia zrobiła swoje i postanowiłem sam pogrzebać w tych klimatach :) Udało mi się przebrnąć przez podstawy unwrapa i wymodziłem kilka beleczek. Tekstury są tymczasowe i będę nad nimi dokładniej pracować po wymodelowaniu i zmapowaniu całej bryły. Wystrugałem też prościutką deskę na którą nałożyłem blendmaterial z dirtem który rozjaśnia krawędzie desek, dzięki temu nie muszę tych przetarć malować na teksturze. Inna sprawa że nie wiem jak się zabrać za oteksturowanie tych desek żeby nie miały identycznego wzoru. Plan mam taki żeby stworzyć sobie płaszczyzny po 15-20 desek (zattachowane w jeden obiekt) którymi obłożę ściany wiatraka, a potem będę sobie ew. pojedyncze deski wyginać i łamać w ramach uszczegóławiania. Możliwe że skończy się na jednej dużej teksturze na ten zestaw desek, zrobię dwie albo trzy wariacje i będę je potem obracać i flipować dla niepoznaki :) A, jeszcze takie kłody całkiem fajnie się ciosało, ale są zbyt chaotyczne na wiatrak więc posłużą co najwyżej za okoliczne śmieci.
November 4, 201113 yr Ostatni render deseczki mnie zauroczyl ;) Mozesz pokazac jak ten drewniany material wyglada od srodka? Scenka zapowiada sie bardzo fajnie, bede sledzil :)
November 4, 201113 yr Author Materiał nie ma w sobie nic specjalnego, lekki reflect z glossem i fresnelem, tekstura z cgtextures.com i lekki bump. Trudniej było zunwrapować model który wymodziłem, ostatecznie wyszedł koszmarny layout uv-ek ale tekstura wygląda w miarę poprawnie. Inna sprawa że kolorystycznie nie pasuje mi to do sceny więc pewnie trochę ją zmienię, za bardzo kojarzy mi się z morzem i plażowymi klimatami. Stworzyłem sobie taki zestaw desek jako jeden obiekt, po skopiowaniu i poodwracaniu nawet nie razi żadna powtarzalność tekstury. Później spróbuję jeszcze zróżnicować lekko każdą deskę przy użyciu modyfikatora "material by element" i kilku różnych wariacji tekstury. Chyba. Sam nie wiem jak się za to zabrać, póki co robię to co w miarę umiem czyli modeluję :)
November 5, 201113 yr Mam dwa pytanka :) Po pierwsze to jak przebrnąłeś przez początki uwv ? Jakiś tutek ? No i po drugie, to jak budowałeś ten wiatrak ? Deseczka po deseczce ? Czy może jakiś szybszy myk ? I czy sam zmieniałeś każdą jedną deskę aby nie był identyczne ? Pozdrawiam.
November 5, 201113 yr Piękna scena z tego filmu. Inspiracja niemieckim Ekspresjonizmem - myślę że też powinieneś obczaić te klimaty przed ostateczną kompozycją. Powodzenia!
November 6, 201113 yr Author Zernat - co do unwrapa to tak naprawdę nie jest to aż takie trudne, poczytałem kilka na szybko wyguglowanych tutoriali żeby w ogóle wiedzieć co i jak, fajnie jest to wytłumaczone chociażby tutaj Wiadomo że ledwie liznąłem temat, gdyby moje unwrapy zobaczył jakiś spec od gameartu to pękł by ze smiechu, ale spełniają podstawową rolę na której mi zależało :) Co do budowy wiatraka to niestety jest z tym trochę babrania i można powiedzieć że "jest robiony deseczka po deseczce", bo każdą jedną musiałem przynajmniej raz dotknąć. Na szczęście zastosowałem kilka myków które drastycznie przyspieszyły ten proces i muszę powiedzieć że budowanie było całkiem przyjemne i sprawiło mi o wieeele więcej twórczej radości niż z początku przypuszczałem :) Spokojna głowa, dołączę jakieś poglądowe screeny z procesu budowy jak tylko ogarnę większą porcję materiału. Lucek - dzięki za wzmiankę o tym ekspresjonizmie, nie słyszałem o tym wcześniej a z tego co widzę (po pobieżnym wyguglowaniu) może być ciekawe. Poczytam sobie, poczytam. Stan na dziś, zrobiłem też dachówki ale trochę źle się do nich zabrałem i zrobię je od nowa troszkę innym sposobem. I z próbnym materiałem.
November 6, 201113 yr zacnie:) wydaje mi się ze drewno powinno być nieco ciemniejsze w końcu już stary i zniszczony ten wiatrak. Ciekawe jakimi mykam przyspieszyłeś sobie prace;)
November 9, 201113 yr Jestem w szoku ;] ile tych deseczek, ja jestem w ogole poczatkujacy i dopiero ucze sie od paru dni modelowania i jak widze swoje dziela a to tutaj to mam ochote zabrac zabawki i isc do domu ;]] Ale z mila checia bede obserwowal Twe poczynania, projekt bardzo ciekawy i widze ze wykonanie bedzie niczego sobie :)
November 11, 201113 yr jest świetnie! masz chyba za duzo wolnego czasu?! deseczka po deseczce?!:D:D czekam na dalsze relacje! Edited November 13, 201113 yr by Lucek
November 11, 201113 yr Author Dzięki za 'komcie'. Czasu wolnego ostatnio było mniej więc dopiero teraz daję jakiś update, rozbudowana góra i poprawiony dół. Teraz będę kończyć skrzydła, potem poprawię dachówkę, potem pewnie jeszcze trochę detali to tu to tam. A już na końcu zostanie dobranie i zgranie ze sobą tekstur. Dopiero wtedy wiatrak będzie gotowy i dopiero wtedy zacznie się prawdziwa przeprawa - teren, przy którym będę miał do was sporo pytań :)
November 11, 201113 yr Razer: możesz wytłumaczyć dokładnie jak te deski w ostateczności oteksturowałes?
November 12, 201113 yr Oho...tez mi kiedyś wiatrak chodził po głowie jak zobaczyłem jakąś prace tu na forum. Świetnie sie zapowiada jak na razie ;) Co do otoczenia to ja bym go widział gdzieś na jakiś bagnach, pośród krzaków, nieco porośniety mchem moze bluszczem gdzieniegdzie.....troche taki klimat z Wiedzmina 1 na bagnach. No i dodałbym light shafty/ god rays (sorki nie wiem jak to sie po polsku nazywa). Tak czy siak powodzenia, bede obserwował!!
November 12, 201113 yr Author Heh, grafika z pierwszego Wiedźmina wciąż jest dla mnie mega klimatyczna, uwielbiam ją i jest dla mnie ogromną inspiracją :) Co do terenu to mniejsza z tym jaka to będzie lokacja (las, bagna, pole, tundra) jestem w stanie zrobić nawet dwa czy trzy warianty. Traktuję to raczej jak naukę różnych metod robienia terenu więc im więcej typów tym lepiej. Kto wie, może nawet pokuszę się o wersję zimową. Takie studium modelowania i teksturowania environmentów. Mam nadzieję sam dużo się nauczyć i przy okazji opisać to wszystko na forum dla wszystkich zainteresowanych :)
November 13, 201113 yr Ładnie ale bajkowy klimat się robi jak widzę tak nierówno docięte deski. Krzyż z tyłu stoi pionowo jak patrzę na refkę. Powodzenia
November 13, 201113 yr Doskonale idzie! Co do ekspresjonizmu to stare filmy rządzą w tym temacie. Polecam Doktora Caligari.
November 25, 201113 yr Author Chciałbym tylko podziękować Bethesdzie i Ubisoftowi za Skyrima i nowe Assassins Creed, dzięki nim moja budowa stanęła w miejscu na czas bliżej nieokreślony :)
November 26, 201113 yr Hehe, Razer, DOSKONALE Cię rozumiem :D U mnie to samo. Skyrim rządzi ! ;) Ciężko się oderwać :) Pozdrawiam.
November 26, 201113 yr hehe no ja mam tak samo :) miastami modelować to gram, ale dzięki TES-owi wiem co będę modelował w najbliższym czasie. :)
February 25, 201213 yr Author Haha, myśleliście że już po wiatraku, co?! Nigdy! Po wielu dniach (no dobra, miesiącach) ta drewniana ruina znowu trafiła do mojego viewportu. A przez ten czas działo się sporo: był Skyrim, święta, wstrętne zlecenia komercyjne co by na chleb zarobić, że nie wspomnę o tragedii którą będę wspominać jako "Wielką Katastrofę 2011-go" czyli zwarciu instalacji elektrycznej, uszkodzeniu płyty głównej, dysku sieciowego i telewizora (dramat). Nie bujam, naprawdę, to wszystko miało miejsce i nie jest żadną wymówką ;) A teraz udawajmy że ostatnie trzy miesiące nie istniały i jakby nigdy nic przejdźmy do meritum. Dorobiłem kilka detali, przede wszystkim śmigiełko, balustradkę i gont na parterze. Geometrię samego wiatraka w gruncie rzeczy uznaję za skończoną, po prostu nie chce mi się już nad tym dłużej dłubać :) Muszę jeszcze popracować nad materiałami, bo nie bardzo mi się podobają. Chcę lekko zróżnicować rodzaje drewna - jedno na deski "ścienne", drugie na wszystkie słupy i belki, trzecie na gont. Teraz zacznie się prawdziwa zabawa - muszę zrobić jakiś wypasiony teren. A nie będzie to łatwe biorąc pod uwagę fakt że jedyne doświadczenie jakie mam to robienie ślicznych płaskich trawników do wizualizacji. Chcę zachować teren mniej więcej zgodny z oryginałem, czyli wzgórze, urwisko, trochę krzaczków i fotka gór w tle. Pamiętam też o obiecanych tutorialach, będą, będą, wszystko w swoim czasie (taa, w maju ;)
February 25, 201213 yr Bardzo fajnie to wygląda, jakoś mnie ominął wcześniej ten wątek. A szkoda. Nie które deski sprawiają wrażenie jakby były tylko brązowe nie miały textury. Ale może to tylko wrażenie. Wydaje mi się że fajnie było by utrzymać w klimatach screenu z tego filmu (?) Czyli otoczyć to tłumem wieśniaków i troche podpalić , chyba że masz taki plan bo nie czytałem całego wątku. Powodzenia pozdro.
February 26, 201213 yr Author Fakt, część z tych desek ma teksturę drewna z bardzo małymi i delikatnymi słojami, dlatego wydaje się że to czysty kolor - będę je jeszcze poprawiać. Dodawanie ludzi i ognia to póki co za wysokie progi, na razie skupię się na samym environmencie.
February 28, 201213 yr Author Progresu w pracy nie ma, ale znalazłem kilka chwil na sklecenie obiecanego tutoriala. Przygotowując się do pracy chciałem pójść po jak najmniejszej linii oporu, osiągając przy tym najlepszy możliwy efekt - jak zawsze :) Zacząłem od prostego modelu deski. Skopiowałem ją kilka razy i odpowiednio zmapowałem, dość chaotyczny unwrap widać poniżej. W ten sposób za jednym zamachem otrzymałem kilka desek z tego samego drewna a każda wygląda unikalnie. Teraz mogłem sobie przygotować kilka różnych tekstur drewna żeby nie powtarzać ciągle jednego wzoru, użyłem trzech tekstur przygotowanych tak by każda pasowała do mojego unwrapa. Do gotowego modelu z desek (wszystkie deski attachowałem do jednego obiektu) przypisałem modyfikator MaterialByElement, który losowo nakłada materiały na elementy, w moim przypadku 1 element = 1 deska. Miałem 3 różne tekstury, więc stworzyłem Multi/Sub-Object material z trzema materiałami, a w modyfikatorze ustawiłem dystrybucję na równo, po 33% na każdy materiał. Dzięki takiemu setupowi mogłem w dowolnym momencie zmieniać sobie tekstury drewna na modelu. Wystarczyło tylko wporwadzić zmiany w materiale Multi/Sub-Object lub w modyfikatorze MaterialByElement. Aby dodatkowo urozmaicić deski dodałem przetarcia na krawędziach. Nie chciało mi się ich malować na każdej teksturze której chciałbym użyć, więc musiałem ratować się materiałem proceduralnym. Stworzyłem VRayBlendMaterial, jako bazy użyłem mojego Multi/Sub-Object z trzema rodzajami drewna, a do slotu Blend amount dałem VRayDirt, w nim regulowałem zasięg jaki wytarcie ma objąć. Coat material to materiał w miejscu wytarcia, eksperymentowałem z najzwyklejszym materiałem z jasnym i ciemnym kolorem diffuse. To tyle jeśli chodzi o materiał, w podobny sposób można sobie poradzić z dachówkami/gontem. Pozostałe elementy (belki, słupki itp) teksturowałem tradycyjnie. Zastanawiałem się też jak szybko zbudować wiatrak z tych desek, w dodatku nie chciałem żeby wszystkie były równiutkie. Poniżej możecie zobaczyć jak ostatecznie sobie z nimi poradziłem. Jak napisałem kiedyś w tym wątku nie obyło się bez ręcznego ustawienia każdej deski, ale dzięki trikowi z SoftSelection mogłem je bardzo szybko przedłużać i wyginać. Niestety przez zattachowanie wszystkich ścian w jeden obiekt pochrzaniły się lokalne koordynaty co utrudniło obracanie desek, ale przynajmniej nie musiałem przełączać się między różnymi obiektami żeby modyfikować deski co znacznie przyspieszyło pracę. A, na bryłę z desek można też walnąć modyfikator noise, zawsze to jakieś dodatkowe urozmaicenie. [video=youtube;SQ-aimg1Tuw] Filmik jest przyspieszony, ale to co na nim zrobiłem zajęło mi 9 minut. Patrząc na ilość desek do obrobienia w całym wiatraku taki proces może się wydawać nudny, ale tak naprawdę sprawia wiele kreatywnej frajdy. Edited February 28, 201213 yr by Razer
February 29, 201213 yr Super sprawa, fajnie to wszystko wygląda. Fajny tutek i bardzo pomocny, widać że są fajne funkcje których nigdy nie używałem :)
March 14, 201213 yr kurcze, super sprawa, dzisiaj to ćwiczę, znowu się czegoś nauczyłem. Takie tutki są najbardziej pomocne!
March 15, 201213 yr układanie desek mnie rozwaliło, super sprawa. Co do przetarć mogłeś spróbować dać zamiast białego albo ciemnego koloru tą samą mapę drewna tylko z color corection i tam się pobawić saturacja itp. Pozdrawiam.
March 16, 201213 yr super toturial!!! wielkie dzieki, moze wezmiesz sie za robienie wiecej takich?!:D jeszcze raz dzieki!
March 20, 201213 yr Author Dzięki za komentarze i za +repki, cieszę się że tutek się przydał :) Oleksiak - że też na to nie wpadłem, dobry pomysł, na pewno go wykorzystam! szczawik - nie wiem jakie inne tutki mógłbym przygotować, poza tymi deseczkami moje umiejętności nie wykraczają poza średnie standardy forum ;) Ale w razie czego to ja bardzo chętnie. Wiem że miałem się zabrać za teren, ale z racji że nie wiem z której strony go ugryźć to odwlekam to jak się tylko da. Poza tym ostatnio wolny czas wypełnia mi World Of Tanks, ehh nie jest łatwo być graczem ;)
March 20, 201213 yr no wiadomo, moze dla wymiataczy w temacie to nic ciekawego, ale takie tutki sa strasznie pomocne dla przecietnego zjadacza chleba jakim jestem ja i pewnie kilku by sie jeszcze znalazlo :D kazdy tutek z mila checia przerabiam, bo zawsze cos nowego wskoczy do glowy :)
Create an account or sign in to comment