Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Krita , open-sourcowy program graficzny 2d, doczekał się kolejnego Kickstartera.

 

 

Tym razem twórcy chcą skoncentrować się na zwiększeniu wydajności, ulepszeniu tego jak się z aplikacją pracuje (np. zmiana palety z warstwami) i dodaniu narzędzi do animacji. Co wydaje się dobrym celem - jeśli chodzi o sam silnik obsługujący pędzle już jest naprawdę dobrze. Z każdą kolejną wersją Krita staje się coraz bardziej ciekawą alternatywą dla innych pakietów.

 

Pełna lista planowanych zmian na KS-ie :) .

  • Odpowiedzi 62
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

Dzięki za wrzucenie newsa. :)

 

Ja dodam od siebie że twórcy Krity doskonale się spisali ze spełnieniem obietnic z poprzedniej zbiórki na Kickstarterze. Nie obyło się bez małych opóźnień ale dostaliśmy wszystkie rzeczy które zostały wybrane drogą głosowania, wszystkie z nich dopracowane i przetestowane przez społeczność. Dodatkowo pojawiło się wiele innych usprawnień poza celami Kickstarterowymi. Można im zaufać że i tym razem się spiszą na medal więc zachęcam do wsparcia tego projektu. Każdy dolar się liczy! :)

Napisano

Start maja ostry - ponad 10% zebrane w pierwszych kilka godzin. Dadza rade chlopaki. Bardzo mi sie podoba taki cel - przyspieszenie.

Napisano

No nic trzymam kciuki. Kasy nie bede inwestował, bo obalanie status quo software'owego w czasach gdy co drugi na planecie jest programistą i ma własny projekt to byłaby rozrzutność.

Napisano

Olaf- Co drugi na planecie jest programistą bo potrafi napisać Hello World z tutorialem. ;) Myślę że jakby podliczyć programistów robiących soft graficzny, 2D i 3D, to wyszło by ich kilka tysięcy osób na cały glob. Ogromne wymagania i niszowa specjalizacja.

 

Daj im dolca. Ekonomicznie ci się zwróci. ;)

Napisano

Jasne, odrobinę przejaskrawiłem. Niemniej do softu 2D to teraz potrzeba bardziej research team, ktory pozbiera biblioteki. Ale to też dobrze, bo to nie jest jakoś super specjalistyczny soft - na dzisiejsze standardy. Mam nadzieje, że zadziała mechanizm taki jak przy wychowywaniu dzieci - zostawmy je wszystkie razem i niech najsilniejszy zje pozostałe. Mogłem coś przekręcić.

Napisano (edytowane)

Takie to niby proste: co drugi programista, zbieranie do kupy bibliotek - a Photoshop symetrii jak nie mial tak nie ma :D

 

A Krita ma. I to kilka roznych.

 

I nie zaglada mi co miesiac do portfela. Warto rzucic dolara. Nam to niewiele zmieni a globalnie moze.

Edytowane przez Nezumi
Napisano (edytowane)

To nie tak działa Olaf, to kompletnie nie tak działa. ;) Z gotowych bibliotek możesz posklejać prostą grę albo aplikacje webową (nawet to malowania) ale nie prawdziwy soft do grafiki przystosowany do realnej pracy. Można wykorzystać biblioteki które załatwią takie rzeczy jak obsługa rożnych formatów, przestrzeń barw czy proste filtry graficzne. Krita z takich rzeczy oczywiście korzysta. Jednak nie ma czegoś takiego jak biblioteka która załatwi za ciebie takie rzeczy jak architektura oprogramowania, zarządzanie pamięcią działające w ramach tej architektury i właściwa funkcjonalność zgodna z powyższymi. Robota na zupełnie innym poziomie skomplikowania niż korzystanie z gotowych bibliotek i wymagająca wielokrotnie większego wkładu. To tak jakbyś porównał robienie gry na Unity a robienie Unity. ;)

Warto zaznaczyć że to co będzie się działo w Kricie 3.0 to zmiany dotyczące właśnie architektury czyli najtrudniejsza i najbardziej kosztowna praca przy rozwijaniu oprogramowania. Obecna gałąź blendera też się tym właśnie zajmuje.

 

Niesamowite jak kampania Krity zasuwa. W pół dnia zebrali prawie 25% pieniędzy na główny cel. Mam nadzieje że te pieniądze nie pochodzą tylko od zadeklarowanych fanów bo może się okazać że za parę godzin rozpęd wyhamuje gwałtownie podobnie jak było przy poprzedniej kampanii. Oby tak się nie stało. Dlatego wspierajmy ten projekt! :)

Edytowane przez Monio
Napisano

Sorry za pisanie ogólne. Oczywiście Krita nie mogłaby powstać jako taki zlepek bibliotek i bardzo fajnie, że dostrzegli bardzo szybko potrzebę ulepszenia architektury.

Ale ostatnio coraz lepiej bawię się pisząc własne aplikacje do małych zadań - takie makra szyte na miarę jednym drag&drop wykonując swoje zadanie. Mikro soft potrzebuje kilku bibliotek, a myślę, że podobnych produkcji komercyjnych nie zabraknie w najbliższym czasie. Ale czasem tailor-made soft wypełnia szpary produkcyjne, w które duza produkcja się nie wciśnie. Dlatego -moim zdaniem - podczas obalania status quo softwarowego powstaną tysiące aplikacji, ale miejsce będzie na więcej niż jedną (moze nawet kilkadziesiąt), choć będą one musiały pożreć pozostałe. Dlatego chętnie popatrze, ale jak okaze sie, ze trzeba dopiąć gol, to na pewno skusze się na wsparcie.

Napisano (edytowane)

Jak na razie przypływ kasy bardzo mocno wyhamował. Pierwsze 2 dni były świetne ale teraz zbierają mniej niż 1000 euro dziennie. Żródełko fanów się wyczerpało. Na pewno uzbierają te 20 tysi na główne dwa cele ale pamiętajmy że walczymy również o stretch goale. Żeby wykonać wszystkie muszą uzbierać łącznie 59 tysięcy!

 

Dzięki za główną Adku! :)

Edytowane przez Monio
Napisano

@Monio: normalka. W wiekszosci KS tak jest - super pierwsze 2-3 dni, potem wyhamowanie, zazwyczaj ciekawa koncowka. Bedzie dobrze :) . Czy uda sie zebrac 59 tys? Nie mam pojecia, kazde wsparcie bedzie jednak na plus - milo widziec gdy $$$ wpada tak fajnym projektom.

Napisano

Fajnie, że ten soft tak dynamicznie się rozwija. Kiedyś nachalnie był wciskany w różnych systemach graficznych i dystrybucjach linuxa, ale nie szło tego używać, dzisiaj to zupełnie inna bajka. Szkoda, że GIMP zmarnował szansę i zostaje w tyle za 10 lat młodszym programem. Dzisiaj Krita i Darktable to dwa najbardziej sensowne programy open source do 2D, bo MyPaint też zatrzymał się na jakimś etapie.

Napisano

Troche szkoda ze wyeksponowana jest ta mangowata maskotka (wedlug mnie nadaje programowi infantylnego charakteru i zerowo kojarzy sie z profesjonalizmem) zamiast tego typu prac:

comhorse_image2.jpg

 

Ale spoko, jeszcze bardzo duzo dni zostalo, dadza rade!

Napisano

Nezumi ma rację z tą mangową panienką, widząc taki splash screen w mojej głowie z miejsca wytwarza się konotacja ze spoconym nastolatkiem oglądającym chińskie bajki dla dziewczynek. Natomiast widząc takiego pirata w splash screenie myślę sobie że oto narzędzie z którym będę Artystą i będę robił takie obrazki. Korporacyjna identyfikacja graficzna daje Ci z kolei poczucie "I'm a PRO". To nie ma nic wspólnego z racjonalnym myśleniem i tego typu odczucia są mocno subiektywne, ale jednak bardziej lub mniej powtarzają się u większości stada.

Niestety PR jest wszystkim w dzisiejszych czasach, często sukces odnoszą gorsze/droższe rozwiązania tylko dlatego że mają lepszy marketing. Przykładów jest mnóstwo, np. narzędzia do zarządzania projektami (na tym się znam więc to mi pierwsze przychodzi do głowy) FTrack/Hobsoft/Tactic są równie dobre lub lepsze w niektórych rzeczach niż Shotgun, ale to Shotgun miał przez wszystkie lata genialny marketing i obecnie wiedzie prym na rynku.

Napisano (edytowane)

ikkiz - to nie ma nic wspolnego z moim spokojem duszy feelingiem PRO tylko z przyciagnieciem do siebie nowych uzytkownikow i zebraniem wiekszej ilosci kasy na rozwoj. Mnie Krita nie musi przekonywac - wiem na co ja stac, uzywa mi sie rewelacyjnie. Tylko dla Krity mialem kiedys linuxa zainstalowanego (w czasach kiedy Boudewijn nie byl pewien czy kiedykolwiek bedzie porzadny build na winde), staralem sie sam organizowac skladki, zrzucalismy sie na karte graficzna dla devow jak im brakowalo do testow i tak dalej.

 

Problem w tym, ze kiedys splash screeny pokazywaly co nieco mozliwosci malarskich (wciaz mozna przy instalce zerknac na niektore przyklady) a potem jakos wszystkim spodobalo sie to mangowe "cos". Jak masz zamiar przyciagnac wiecej ludzi do softu czyms takim? Krita potrzebuje konkretnego loga a nie jakies laleczki i dziwaczny font. Pomijam juz fakt jak zachecajaco sie samo KDE prezentuje:

uZRw1vn.jpg

Wiec jesli pytasz czy wole Photoshopowy splash od takich smoczkow, laleczek i im podobnych to odpowiadam - TAK. Ale jakbym mial wybierac to bym zamienil infantylna laleczke na konkretne logo a na splashu bylby wlasnie taki pirat czy jakies inne cudo stworzone przez wymiatacza.

 

PS. Zupelnie zapomnialem, ze Krita ma tez logo. Logo ktore jest kolorowym, pomniejszonym obrazkiem zamiast ikona, logiem z prawdziwego zdarzenia....

Edytowane przez Nezumi
Napisano

foli samo się nie namaluje a do bardzo niedawna Krita nie działala na OS-ach, na których działają digitalpainterzy.

 

część wspólna zbiorów dobrych malarzy i użytkowników Linuksa może być bardzo, bardzo mała i to się raczej nie zmieni, ale jak Krita będzie śmigać pod windowsem i mac tak jak PS, to i prace powstaną.

Napisano

Prace juz sa, tylko z jakiejs przyczyny uzywaje tego potworka. Tu przyklad (kolejny) - tez z reszta mangowy ale o niebo (albo o kilka "nieb" :D) lepszy:

 

ComamitsuZaki-full-web.jpg

Napisano
Bigleb, namaluj im cos w ramach Kickstartera! :)

 

Miałem 3 podejścia i nie malowało mi się za dobrze więc nie-e.

 

Nezumi:

Tak, to i pirat to o wiele wyższy poziom. Idealnie jak by pokazywali jakieś production arty, wtedy nikt nie miałby wątpliwości że soft jet użytkowy.

Napisano (edytowane)

Probowalem to poruszyc na forum u nich. Dostalem interesujace odpowiedzi. Nie bede walczyl z wiatrakami - jak ktos chce sie do dyskusji dolaczyc - tutaj jest watek:

 

https://forum.kde.org/viewtopic.php?f=137&t=126377&p=334644#p334644

 

Od jutra zamiast loga proponuje klientom pomniejszone zdjecie i koniecznie jakas laleczke jako maskotke. Skoro to dziala...

 

@biglebowsky - maja takie rzeczy a pokazuja jakies gowno, za przeproszeniem:

 

https://www.youtube.com/watch?v=wlMPur_Zkhs

 

Fachowcy od marketingu conajmniej jak ci od ostatniej kampanii Blendera. No nic, skoro ich zadowala laleczka "Kiki"...

Edytowane przez Nezumi
Napisano

To jest problem większości projektów FOSS. Goście znają się na robieniu softu ale zupełnie nie znają na marketingu i myślą że to się samo załatwi jak soft będzie dobry. ;) Jeśli community Krity się rozrośnie to z marketingiem też będzie lepiej, trzeba poczekać.

Ta ilustracja z maskotką Krity może się podobać ale zupełnie nie powinno się jej wykorzystywać do reklamowania softu. Od razu definiują tym target na mangę, która poza fanami ma również masę antyfanów. Ilustracja nie pokazuje żadnym ciekawych możliwości programu, dałoby się ją zrobić w dowolnym gównianym sofcie na iOS/Android z prostymi pędzlami i bez obsługi warstw.

Napisano

ależ się malkontentwo szerzy. Toż to Krita była wzorem marketingu dla kampanii blendera!

 

Wy trzymacie kciuki, żeby się zbiórka nie udała, to będziecie mogli powiedzieć, ze to przez ta głupią mangowa maskotkę.

Napisano

hmm. Nie sądzę. Mi na Kricie nie zależy na ten moment bo nie do końca widzę w czym może być sprawniejsza od PSa ale im więcej konkurencji dla Adobe tym lepiej.

Sposób reklamowania jest ważny, na mnie bardzo działa jak widzę że na tym sofcie powstały świetne pracki, jak widzę że takie wpółamatorskie to soft od razu szufladkuję jako połamatorski (i tak trochę z Krita mam)

Napisano

Nikt nie zabroni amatorom robić gniotów w darmowym sofcie i publikować ich w necie.

Krita, blender, inkscape, gimp, mypaint ... wszystkie mają tą "wadę"

Nawet profesjonaliści powinni sobie z tego zdawać sprawę.

Napisano

dla mnie problemem nie jest nawet to jakie obrazki pokazuja. Nie musze ich ogladac. Bardziej mnie boli wyglad interfejsu , a nawet same ikona (f...k - teczowa paleta z pedzlem?!!!). Jak dla mnie to sa pierwsze rzeczy , ktore budza u mnie przypuszczenie, ze aplikacja moze byc malo profesjonalna. Prawde powiedziawszy za pierwszym podejsciem odstawilem Krite wlasnie dlatego - gdyby nie pozytywna recenzja pewnie bym juz nie wrocil.

Szkoda, bo od strony tego co Krita potrafi jest juz calkiem dobrze. Jest to pierwsza aplikacja , ktora do moich celow potrafi zastapic mi psp. Mam jednak wrazenie, ze do tworcy Krity zaczynaja dostrzegac te kwestie i zaczyna do nich trafiac , ze dobre wzornictwo w przypdaku softu to polaczenie dobrej funkcjonalnosci od strony kodu oraz dobrej funkcjonalnosci (w sklad ktorej wchodzi wyglad) od strony interfejsu.

https://forum.kde.org/viewtopic.php?f=288&t=126215

Napisano

ikkiz - ja bylem z Krita od samego jej poczatku na Windzie. I dalej jestem. Zglosilem sporo bugow, widzialem jak windowsowa wersja z nieuzywalnej przechodzila w calkiem przyjemny soft.

Nie mozna jednak wiecznie cieszyc sie z tych malych sukcesow - kiedy dziecko ma lat szesc i sobie wiaze buciki samo to mozna je pochwalic i sie z tego cieszyc. Kiedy to samo robi dwunastolatek to ciezko popadac w zachwyt. Od niego wymaga sie juz wiecej. Nie bedzie malkontenctwem jesli nie bedziesz skakal z radosci, ze nastolatek poszedl do ubikacji i spuscil wode. Od Krity - swietnie sie rozwijajacej - wymagam wiecej. Plany samego rozwoju i rozwoj - tu nic nie moge zarzucic. Ale jak maja pare dobrych prac a jednoczesnie eksponuja to badziewko najbardziej, de facto nie majac zadnego logo (bo ta ikonke z pierdylionem kolorow za logo uznac nie mozna) to troche mnie to smuci.

 

Czy to wplynie na rozwoj samego softu? Nie sadze. Czy zmiana moglaby wplynac pozytywnie na odbior softu przez ludzi ktorzy go nie znaja? Jak najbardziej. Krita dojrzewa a oni wiecznie ubieraja ja w te same krotkie spodenki i kolanowki jakie miala na poczatku. Robia kickstartera (super!), zeby mozna plynnie malowac w rozdzialce 8K sugerujac wykorzystanie przy produkcjach filmowych (zatem celujac w powazne studia) a jednoczesnie reklamuja sie laleczka Kiki jak z kolorowanki dla dzieci.

 

Gdyby mi nie zalezalo na rozwoju Krity to bym siedzial cicho. Ale tez nie bede walczyl jak lew o cos czego najwyrazniej tworcy nie chca. Moze potrzebuja czasu zeby pomyslec perspektywicznie o swoim produkcie.

Napisano

pierwsza zbiórka się udała i to chyba wtedy krita zyskała maskotkę. A co jeśli jest po prostu tak, że sympatyków słodkiej Kiki jest więcej, albo chętniej sięgają do kieszeni, niż profesjonaliści i studia, w których widzisz ten soft.

(oraz wannabe-profesjonaliści, których bardziej interesuje biznesowy splasz i etos sreatif grafikdizajnera niż to co mogą faktycznie zrobić)

Dla mnie możne być nawet hello kitty, ale jak bym miał jakieś uwagi do Kiki, to powiększył bym trochę biust - taki stretchgoal, żeby krita wyglądała "dojrzalej".

Napisano

Moim zdaniem wybor jest najlepszy z mozliwych. Za to na glownej ta galeria obok to juz porazka. Kiki czy jak tam ja zwa to strzal w dziesiatke bo wlasnie nie jest infantylnie i przewidywalnie, ale tam obok to musza byc juz same kozaki inaczej i Kiki traci na flow :P

Napisano

To nie ja widze soft w studiach tylko deweloperzy, ktorzy z reszta oferuja specjalna wersje o nazwie "Krita STUDIO". I nie po to pracuja nad plynnym malowaniem przy 8K, zeby kawaii maskotki sobie manga-fani rysowali na Devianta w tej rozdzialce, tylko chyba jednak mysla o powazniejszym zastosowaniu.

 

Krite na Steamie SPRZEDAJA (Krita Gemini) i idzie im raczej srednio - czar Kiki cos slabo dziala bo maja "az" 22 recenzje przez rok czasu (dla porownania pozniej dodany Open Canvas 6 ma 118 recenzji...).

Zadziwia mnie, ze poprawa wizerunku i szansa na zebranie wiekszej ilosci funduszy jest przyslonieta jakas absurdalna, slepa obrona status quo. Bo tak - bo Kiki jest subcio i nie chcemy zadnego "gupiego loga jak jakis Fotoszop dla wannabe pro! My jestesmy alternatywni i wolni".

Rowniez od wiekszej ilosci kasy wolni. A ten soft ma taki potencjal. Ech.

Napisano

Logo jest do dupy, to fakt, ale splash mi się podoba a tobie nie. I komuś się będzie podobał, a komu innemu nie.

 

Na pewno nie pracują nad wydajnością, żeby zrobić splasha, który ma 8k. nie rozumiem argumentu.

 

a opencanvas też jest jakaś manga i to nawet bardziej mangowata, właśnie patrzyłem na steamie. znów nie rozumiem angumentu.

Napisano

@Nezumi: Nie wiem czy argument z logo i fikimiki jest rzeczywiście tak istotny. Ja Krity nie wspieram i nie używam i logo nie miało na to zupełnie wpływu (haha, z podświadomością nie ma żartów, na pewno miało) — wiem co to za soft, śledzę jego rozwój, ale wiem też że jeszcze długo będę używał CC i szkoda mi pary na nowy soft. Przeczytałem Twój wątek u nich na forum i sądzę, że to już nawet nie chodzi o Kiki tylko o syndrom NIH. Będą tego bronić bo to jest ich pomysł, a ich pomysł nie może być zły. Jak sądzisz, jak można by zmienić narrację tak, aby ich nastawienie przeewoluowało i mieli wrażenie, że to oni wpadli na pomysł zmiany logo? Podobno delikatne i możliwie zakamuflowane wskazanie takiego kierunku myślenia jest najlepszą strategią walki z NIH. Może szkoda zachodu, ale kto wie.

Napisano

Przestalo mi sie chciec w kolko gadac o oczywistosciach. Jest to taka obrona dla samej obrony, takie internetowe popierdywanie byle "wygrac w dyskusji". My mamy Kiki i nie bedziemy tego zmieniac! No to nie.

Tymczasem ilosc sprzedanych na steamie licencji mowi za siebie, ilosc profesjonalistow (a zatem ludzi ktorzy mogliby pokazac pracki urywajace dupe i naklaniajace innych do sprobowania softu na zasadzie "wiesz kto tego uzywa?! WOW!") mowi sama za siebie. Wieksza baza uzytkownikow to wieksze szanse na finansowe wsparcie i tak dalej.

Od poczatku uzywania Krity zawsze wspieralem ja jak moglem. Tak jak odpuscilem na ich forum tak i odpuszczam tutaj. Nie ma to sensu po prostu.

 

ptaszek - o gustach sie nie dyskutuje, ale chyba musialbym byc niewidomym, zeby uznac ta pseudo-mange za lepsza prace. Chocby technicznie same deski w tym piracie sa lepsze od tej mangi :D

Napisano

no i niech by był lepszy, ale ani pirat się na maskotkę nie nadaje, ani ten art na splasha.

 

Nie widzę potrzeby zwalczania tej maskotki, tak jak nie widzę potrzeby wywalenia zuzanki z blendera.

Nie sądzę, żeby zmiana "infantylnego" splashscreena na "profesjonalny" przysporzyła kricie jakichś uberartystów albo zalewu gotówki.

 

To nie jest autocad tylko program na razie głównie do malowania, a opensource zabiega o życzliwość wspierających inaczej niż komercyjny soft zabiega o klientów (maskotka to nie taki zły pomysł).

Może to tylko twoje uprzedzenie do cyber-wiewiórek, że mają zbyt mangowe oczy. Chyba się nie musisz obawiać, że cyfrowi malarze mają na tym punkcie taką samą napinkę.

Napisano

To że program jest do malowania kłóci się z poważnym wizerunkiem? Ja nie mam wątpliwości że lepszy interface i lepsza prezentacja sprawiły by że programem więcej osób się zainteresuje, vide PaintStorm. Nie rozumiem też oporu przed takimi zmianami. PaintStorm nie ma może szokujących prac ale z miejsca widać tam malarskie myślenie i po opcjach da się łatwo poznać że program robionych pod baczna opieką kogoś kto maluje i wie czego malujący potrzebują.

Serio, to naprawdę proste- widzę że na programie powstają średnie obrazki to intuicyjnie soft nie budzi zainteresowania, nawet jeśli ma niesamowity potencjał.

Napisano

@Nezumi

Tymczasem ilosc sprzedanych na steamie licencji mowi za siebie

 

Ilość sprzedanych na Steamie licencji mówi o tym, że można mieć ten program za darmo bez kupowania go na steamie.

Czasem byś się zastanowił, zanim wyciągniesz wnioski.

 

Wieksza baza uzytkownikow to wieksze szanse na finansowe wsparcie i tak dalej.
i jeszcze więcej gniotów go zniechęcania biglebowskiy'ego
Napisano

Ikkiz- Podaj mi link do pobrania za darmo Krity Gemini. Może sam byś się zastanowił zanim coś napiszesz?

 

Reanimator- Blender od dawna reklamuje się w kierunku prosów i robi to nie najgorzej bo obiegowa opinia o blenderze się zmienia. Ich strona i wszelakie prezentacje na konferencjach są skierowane do profesjonalnych użytkowników a nie hobbystów. To co Ikkiz sobie wymyśla to już inna para kaloszy. Ktoś się ośmielił skrytykować jego program więc się uruchomił. TRIGGERED ;)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności